Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

13.10.2012 20:39

Iltaa arvon raati.

Eilen tuli leväytettyä kone ja vaihdettua mg-laakeri ja kampuran stefat. Tänään jatkettiin pytyn hoonauksella (välystäkin alkaa jo olla ihan kivasti), männän muokkauksella ja paketin kasauksella. Sytkää säädettiin melko myöhäiselle.

Moparilta tuli haettua pari mäntää, tulppia ja yleistä koneremppasälää. Myyjälle tuli näytettyä mäntää, sanoi että polttoainepuolen syytä olisi sulaminen... Ovat kuulemma 10 vuotta jo myyneet samoja mäntiä kun valittelin alumiinin laadusta.

Männästä tuli otettua hieman ohuempi lastu laesta, helmat lyheni 4,5mm ja katkoskohtakin siirtyi.

Mutta, testipaikalle ja HC kuupat jesarilla kiinni. Tulos ekalla vedolla 112,4km/h@GPS. Veti aikas kevyeen välit joten pajalle ja 15 piikkistä eteen. Uutta tesmiä ja huiput enää 107km/h, alkoi se siinä kilistäkin epäilyttävästi. Sytkää aikaisemmalle ja uutta vetoa: pienillä vaihteilla kiertää enemmän ja vetää napakammin, mutta eipä se siltikään jaksanut vetää nelosta loppuun.

Huomenna pitää katsoa onko rengas tallella, vaihtaa 14 piikkinen takaisin ja ehkäpä wräpätä putki. Jotain muutakin saattaa tulla säädeltyä.

Ja videon linkin lisään viestiin, jahka se on latautunut juutuupiin.

Ja niin...

Jos kovempaa vedät kuin minä, lupaan ja vannon(kautta emännän vihan ja jurotuksen) että yritän vielä tänä syksynä päästä kovempaa
Tuli nimittäin jo vähän ikään kuin luvattua että mopo jää talviteloille


Taitaa käydä jiiteen matka pajalle kukkakaupan kautta. :)

Re: Raisusta Raaseriksi - 112,4km/h

13.10.2012 20:45

Tää on jotain rajua.. paljos tollanen yks mäntä maksaa? Tainnu mennä mukava määrä rahaa noihin :D Kyllä kai se 120kmh menee rikki :)

Minkä kokonen pytty tässä on nyt kiinni?

Re: Raisusta Raaseriksi - 112,4km/h

13.10.2012 22:00

Mäntä maksaa 24€. Eipä tohon ole palanut rahaa juuri yhtään, pari satkua ehkä... Harrastuksien kanssa kun ei juuri laskeskella.

Ja joo, eihän tälle mitään erityisiä nopeustavoitteita ole asetettu. Suunnittelukin on tämän projun suhteen ollut aika olematonta.

Pytty on miedosti viilattu 79cc power+.

Videota, olkaa hyvä: http://www.youtube.com/watch?v=-ZIhMFE_QDU&feature=plcp

Kommentointi sallittua.

Re: Raisusta Raaseriksi - 112,4km/h

14.10.2012 0:09

Kova peli hajottaan mäntiä.Liekö kertoo sitten kireydestä :) Sarvikin tais käyttää samaa mäntää.

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

14.10.2012 9:55

Tuna-71 kirjoitti:Moparilta ... Myyjälle tuli näytettyä mäntää, sanoi että polttoainepuolen syytä olisi sulaminen... ...Sytkää säädettiin melko myöhäiselle.
Vaikka vika olisikin sooseissa (laihalla?), niin myöhentäisin itsekin sytkää ihan varmuuden vuoksi.

Tuna-71 kirjoitti:Mutta, testipaikalle ja HC kuupat jesarilla kiinni. Tulos ekalla vedolla 112,4km/h@GPS.
Kulkee kulkee - hyvä meininki!

Vedä huiput sitten myös ilman kuuppia, kun tuolla nopeuskisassa noteerataan vertailun helpottamiseksi vain "kaatteettomia" tuloksia... Muoveilla/kuupilla ajetuista tulosksista voisi tehdä sinne sitten erillisen listan.

Pari kertaa piti miettiä, ennen kuin tajusin tuon kukkakauppakommentin.. ;)

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

14.10.2012 11:28

Tuna-71 kirjoitti:Myyjälle tuli näytettyä mäntää, sanoi että polttoainepuolen syytä olisi sulaminen... Ovat kuulemma 10 vuotta jo myyneet samoja mäntiä kun valittelin alumiinin laadusta.


Tota ihan samaa ne moparin äijät sanoo vaikka mitä mäntää vie sinne näytille. Oli peeveen normi stepparimäntä mistä on männänrenkaan katkoskohdan tapin ympäriltä lähtenyt tavaraa irti tai sitten soliferin Tinamini (Dinamin) jossa rautalangasta väännetyt 3mm paksut männänrenkaat eivät kestä viistotettuja vakioaukkoja..

kiroileva_fossiili kirjoitti:Sarvikin tais käyttää samaa mäntää.


Kyllä ne sarvellakin komeesti hajosi. :)
Kuva



Kyllähän se kulkee. Bensansaannissa kaasarilla jotain ropleemaa kun vedon jälkeen noin laihalle vetää? Vois olla syypäänä tuohon mäntien sulamiseenkin..
Tankista bensahanasta lähtien avarampaan kaasarille asti?

Re: Raisusta Raaseriksi - 112,4km/h

14.10.2012 12:41

kiroileva_fossiili kirjoitti:Kova peli hajottaan mäntiä.Liekö kertoo sitten kireydestä :) Sarvikin tais käyttää samaa mäntää.


Tokkopa se vielä niin kovin kireä on, vika oli varmaankin lämmönsiirrossa aiemmin. Nyt oli palotilan ja kannen välissä kuparitahnat ja tulppana B10ES raasing. Sarvella taisi olla mäntä mallia ikkunaton (joka omien kokemuksien mukaan on aika huonolaatuinen, kun valussa on niitä sulkeumia).

Nalle Puch kirjoitti:
Tuna-71 kirjoitti:Moparilta ... Myyjälle tuli näytettyä mäntää, sanoi että polttoainepuolen syytä olisi sulaminen... ...Sytkää säädettiin melko myöhäiselle.
Vaikka vika olisikin sooseissa (laihalla?), niin myöhentäisin itsekin sytkää ihan varmuuden vuoksi.


Juu eipä sitä juuri uskalla luottaa pelkkään kauppiaan arvuutteluun. Eilen tuli kokeiltua pykälää suuremmalla suuttimella, tulpan mukaan säädöt jäi hieman rikkaan puolelle. Ylikuumenemisen merkkejäkään ei ollut enää elektrodissa. Kai se kasi oli sitten liian kuuma/lämpö ei siirtynyt kanteen palotilasta. Tänään mennään varmaankin suuremmilla ennakoilla.

Ja juu, kuupat lähtee veks jos vedetään vetoja listaa varten. Eipä muuten juurikaan tuuli tuiverra etukatteen takana. ;)

SellYourSoul.90 kirjoitti:
Kyllähän se kulkee. Bensansaannissa kaasarilla jotain ropleemaa kun vedon jälkeen noin laihalle vetää? Vois olla syypäänä tuohon mäntien sulamiseenkin..
Tankista bensahanasta lähtien avarampaan kaasarille asti?


Ei se vedä laihalle, syynä on sykerön kaasukanuuna jolla on huonot suhteet kaasuvaijeriin. Ts. vaijeri pomppaa hahlostaan pois vähän väliä ja hirttää kaasun. :roll: Tappokatkaisijan voisi väsäillä ja vielä himmailla vaijeria paremmin paikoilleen.

Mutta josko sitä kohta lähtisi hakemaan lisää kierroksia.

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

14.10.2012 14:38

SellYourSoul.90 kirjoitti:Kyllä ne sarvellakin komeesti hajosi. :)
Kuva


Nussitaan vähän pilkkua :). Smokien mäntä toi on pitkäiskusesta pv:stä ;)

Re: Raisusta Raaseriksi - 112,4km/h

14.10.2012 19:33

Jees...

Putkeen wräppinkiä, yksi alatiiviste lisää ja kannen sorvailu 0,6mm paljevälykselle. Uusi m-rengas (vanha vaikutti kärsineeltä) ja paketti kasaan. Mäntä vaikutti aika hyväkuntoiselta, rengas oli tosin hieman kulunut (katkosvälys 0,55mm, uudella männän mukana tulleella se oli tosin lähes sama, mutta eipähän ollut yhtä kärsinyt).

Tesmimään ja tulokseksi 115km/h pulttisaksilla lytistetyllä loppupillillä (auttoi jokseenkin). Kokeilua 15 piikkisellä, mutta huiput tippui sitten sataan ja kymmeneen. 14 piikkinen takaisin ja putkelle lisää wräppäystä, samalla uusi tulppa (B9ES) kun kymppi paskoi. Testiä ja eihän se enää vetänyt, puristukset kovin heikonlaiset, huiput hieman päältä satkun.

Takaisin pajalle ja yläkerta auki. Jännää.

KRATS
Kuva

Laki on painunut vähän sisään, ei kuitenkaan sulamisen merkkejä, laen alla hienoja halkeamia. Katkoskohdan alueella sen verran ohipuhallusta että lähtenyt sulamaan...
Kuva

Kuva

Ja olihan se viimeinkin jurnahtanut pakoaukon kohdalta, liekö sitten männän muodonmuutoksen takia. Ja pyttyhän on jo aika lasittunut ja jurmuinen.
Kuva

Ja tässäpä kuvaa vedon jälkeen, katteet revitty tosin juuri irti (etukuuppa irtosi viimeisen vedon "jarrutuksessa").
Kuva

Huomaa lasivilla&foolio wräppäys á la rautalanka. ;)

Vetojen aikana kertyi vähän yleisöäkin, kovasti tuntui kiinnostavan. :) Videon linkkaan jahka saan sen upittua.

Eikai siinä, pytty poraukseen ja paon viilailua, uutta putkea, takahuuhtiksen aukaisu ja muuta hivelöintiä. Josko se vielä siitä.

Tunisti kuittaa.

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

14.10.2012 20:41

Vissiin ne on huonoja nuo männät, nimittäin näyttäs aika samalta tuo halkeama mitä kävi Walde94:n pevetille pv foorumilla:

Kuva

(jos nyt oikein näen että sullakin lähtenyt tuosta ikkunan nurkasta halkeamaan)

Kyllähän se kova nopeus näköjään muutaman mäntäuhrin vaatii :D

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

14.10.2012 21:04

Juu ikkunan nurkastahan se. Mäntää ei oltu edes kevennelty, liekö se sitten syynä. ;)

Mielessä on käynyt myös putkittaminen, mutta se on vielä harkinnassa. Täytyypä näyttää mäntää taas Moparin myyjälle ja kommentoida laatua. Runtuahan tuo ei ota edes 12krpm verran...

Ja se video: http://www.youtube.com/watch?v=4EloSrjFC9o&feature=plcp

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

14.10.2012 21:07

Pitihän se arvata että joutuu vielä syysviileisiin huippuja testimään, kukkakaupan kautta tottakai ;)
Hyvin kuluu mäntiä siellä päin, toivottavasti ei mulla ihan samaa tahtia.
Mutta joo, pittää viilata leveyttä pakoon ja hitsailla umpeen mistä läpi puhkeaa ja sitten testiä, josko se tässä loman aikana onnistuisi...
Viimeksi muokannut jt-87 päivämäärä 14.10.2012 22:58, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

14.10.2012 22:44

Hyvin kulkee raisu. Kytkinremonttiakin näytti vaativan jo noilla tehoilla :D

Re: Raisusta Raaseriksi - 112,4km/h

16.10.2012 20:24

Tuna-71 kirjoitti:Kuva

Kaunis laite!

Yllättävän vähän tuo kuuluu kiertävän verrattuna huippuihin. Mutta ei haittaa, kaupasta lisää mäntiä ja hanaa!

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

17.10.2012 17:30

Putken wrappaus on kyllä paras! ettei vaan ilmanvastusta jo lisää?

Täällä on jo tekniikka niputettu ja ensisavut otettu:
Kuva Kuva
Huomiseksi lupasi vähän vähemmän märkää, voisi vaikka käydä nopeutta kokeilemassa...