Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi - Mäntä suli

29.9.2012 23:17

kuvia! :seko:

Re: Raisusta Raaseriksi - Mäntä suli

1.10.2012 20:53

Ohhoh, jopa oli puristuksia. Onneksi ei kone hajonnut pahemmin. Tyrkkäähän härvelistä kuvia!

Re: Raisusta Raaseriksi - Mäntä suli

6.10.2012 17:49

Noniin, josko sitä taas vähän naputtelisi.

Elikkäs, Moparilta tuli haettua uusi mäntä (Malossin), vararengas, stefat, laakerit jne. Männänrenkaat olivat kohtuu laadukkaan oloiset (vararengas tosin hieman pidempi, paremmin koneistettu ja kiilsikin hienosti). Mäntä oli melko lihava (109g), mutta valussa ei esiintynyt mustia sulkeumia ja koneistusjälkikin oli parempaa.

Noh, kone auki ja stefat ja laakerit vaihtoon, siinä samassa tuli pesastua vaihteisto ja vaihdettua nelilevykytkin. Motulin öljyt olivat aika mielenkiintoisen väriset, kytkinstefa tainnut falskailla molempiin suuntiin. Laatikkoon tuli 4t superbaikit rattaita hivelemään.

Vanhasta kolilevykytkimestä oli pronssinen laakeripinta liuennut (?) pois ja holkki oli hitsautunut kiinni laakeripinnan alle kuuluvaan teräkseen (taitaa olla Motulissa ärhäkät EP-lisäaineistukset). H-lähdöt tuli hierottua kuntoon ja sitten vaan kone nippuun. Kiksin osat jätettiin koneen ulkopuolelle.

Pytty sai taas kerran hoonista ja männästä sipaistiin laki tasaiseksi (aika vähän siitä lähti). Männästä lyheni helmat 4,5mm ja h-lähdöt tuli taas soviteltua kohdilleen. Pienoisen keventelyn jälkeen painoa oli 84g. Katkoskohtakin vaihtoi paikkaansa. Mäntä oli sen verran erilaista valua että laenkin sai kiillotettua peilaavaksi.

Kansikin otettiin uuteen käsittelyyn, lopputuloksena 46% squish, ylävälys 0,9mm ja tilavuus 4,2cc ilman ylävälystä (ps. 7:1 korjattuna ja 14:1 korjaamattomana). Sitten niputus hieman myöhäisemmällä ennakolla.

Kuva

Klo 02:55 muutama tökkäisy tallin lattialla ja kyllähän se kävi ihan mukavasti. Päivällä pientä sisäänajoa ja nokka kohti testipaikkaa.

Lämmittelyt ja liikkeelle. Vetoja oli myös piikin alapuolella. 15/42 välit loppuu kesken, tuloksena 102km/h@11,3krpm@GPS. Kierroksia voisi olla enemmänkin. Tehoalueella pysymisessä ei ole ongelmia kun kytkinkään ei enää luista. Ajoasentokin oli paljon parempi uuden penkin kanssa.

Toiseen suuntaan vedossa nelosta tupaan, vauhtia n. 90km/h ja nykäisy.

Kuva

Kuva

Lämmittää mieltä... :roll:

Ja onhan tästä nyt sitten videotakin, lataa juutuupiin paraikaa, linkaan viestiin kun valmis.

Seuraavien epäillään syyllistyneen männän puhkaisuun:
-Liian kuuma tulppa (NGK8, jossa kärki eloksoitunut ja ylikuumenemisen merkkejä, väri viittaa rikkaaseen seokseen)
-Irrotettavan palotilan lämmönsiirtokyky kanteen (ei ole lämpötahnaa välissä)
-Laiha seos (booausta ei tosin ilmennyt, eikä lämmötkään nousseet kovin paljoa)
-Männän jäähdytys (männän läpi kun ei virtaa seosta)

Tarkoituksena oli testailla karkeasti muotoillun takakuupankin kanssa, mutta jäänee toiseen kertaan, pytty on sentään ajokunnossa. Josko sitä lähtisi väsäilemään etukatetta... :)

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

6.10.2012 18:00

Ohhoh. :s Hienon näköinen mäntä. :D Hyvät tulokset kuitenkin sait, onnittelut. :)

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

6.10.2012 18:08

Näyttää tän pelin kanssa olevan noita detoomisongelmia. Et ole "diy-pelttorit" päässä tehnyt säätövetoja? http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/ ... OwnDetCans

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

6.10.2012 18:23

Aika vaatimaton tulos omaan mieleen tuo 102km/h, mutta kiitosta vaan.

DIY nakutustunnistinta ei ole tullut väsäiltyä, vaikkakin voisi olla jo tarpeen... Tosin voisin jo melkeimpä vannoa, ettei tuo sulaminen johtunut nakutuksesta. Polttoaineena V-Power+oktaaniboosteri ja ps. 7:1 korjattuna. MSV on jo aika kohtuullisissa lukemissa myöskin. Tosin eihän sitä koskaan tiedä.

Siinä se video: http://www.youtube.com/watch?v=Jqqjk4ip0hY&feature=youtu.be

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

6.10.2012 22:55

Tulos paranee, hyvä niin! Mutta mäntä pikkuisen ottanut damagea... Siitä tuleekin mieleen eräs elokuva... Jossa oli pajan hyllyllä paljon hajonneita mäntiä ja eräs teksti... Joka sopii tähänkin tilanteeseen...

Mahdollisia syitä moottorin männänsyöjäominaisuuksille luettelitkin jo monta... entä onkohan putken loppupilliosasto kovin ahdistava?

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

7.10.2012 19:15

Tulokset vaan paranee, tosin näkyy syövän sen edesetä mäntääkin :roll:

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

8.10.2012 0:26

Eiköhän ne tulokset vielä parane entisestään, toivottavasti vähän reilummin kuin tähän mennessä. :roll:

Uhrialttaria ei vielä löydy, vaikkakin sille alkaisi olemaan jo tarvetta. Pajan lattialla kun pyörii varmastikin yli 20 käyttökelvotonta mäntää... :)

Loppupilliosasto on melko avarahko, halkaisijaa muistaakseni 18-19mm ja loppupilli on muutenkin melkoinen nysä.

Mutta mutta, kuumalankaleikkuri tuli kaiveltua tallin periltä. Styroksia+sprayliimaa ja tuommoisia protoja siitä kehkeytyi (eivät sitten ole valmiita, uusi penkkikin siinä näkyy):

Kuva

Ja tässä kuvia kuskin kanssa, saa vähän paremmin hahmotettua:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 07-046.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 07-045.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 07-034.jpg

Ja joskus lupasin kuvaa niistä kanttipihdeistä, tässäpä siis:

Kuva

Joops, pitää viikolla hakea Moparilta pari mäntää lisää, kylmempiä tulppia ja mg-laakeri+kk stefat. Kone pitää leväyttää kun kampikammiossa ja mg-laakerissa on alusohjoa... :lol:

Perjantaina tai lauantaina jatkoa.

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

8.10.2012 1:05

Nuo katemuotit on aivan valtavan näköiset, paitsi kuskin kanssa ne näyttäs olevan just passelit. Melko mukavia lukemiahan tuo jo nyt kulkee, mutta enemmän on aina parempi! Hyvältä näyttää projekti.

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

8.10.2012 17:01

No jo on kauhean näköiset :D

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

8.10.2012 20:09

Tuohan tuo vanhojen kilpurien ulkonäön raisuun, toteuta ehdottomasti tuollaiset muovit! Ties vaikka lähtis lentoon...

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

8.10.2012 22:29

Mun silmään muodot ei ole aerodynaamisesti mitenkään hyvät ja etukate saisi olla pienempi otsapinta-alaltaan ja jatkua pyörän sivuille, mutta noin lyhyeen laitteeseen on kyllä tottapuhuakseni vähän hankala huippuhyviäkään tehdä. Pääasia hommassa on kuitenkin, että mopojen katteita aerodynamiikan näkökulmasta on toteuttanut tosi harva vaikka asiasta on joskus täälläkin turistu. Plussaa siitä että joku viimein edes yrittää.

Pistän tähän vinkkinä lainauksen tuolta Mileage Marathon -vinkeistä.

"Ajokin profiili suoraan edestä katsottuna kertoo sen otsapinta-alan. Se pitää minimoida. Aerodynamiikan kannalta ajokin TAKAOSA on merkittävävämpi kuin keula. Ajokin kiilatessa tuulta päin ilmavirtaus sivuilla kiihtyy sitä mukaa, mitä pulleammasta kohdasta ajokkia sitä mitataan.

Niin kauan, kuin virtaus nopeutuu, on se helppo pitää korin suuntaisena. Vaikeus tulee siinä vaiheessa, kun virtaus alkaa hidastua: jossain vaiheessa se irtoaa korin pinnasta ja muodostaa pyörteen. Tässä vaiheessa peli on aerodynaamisesti ajatellen menetetty."

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

9.10.2012 0:25

Kiitosta vaan kommenteista!

Kyllähän nuo palikat eroaa melkolailla teinimaskeista ja hussen takalipoista, vaan eipä niiden ole tarkoitus mitään koristeita ollakaan. ;)

-Zone- kirjoitti:Mun silmään muodot ei ole aerodynaamisesti mitenkään hyvät ja etukate saisi olla pienempi otsapinta-alaltaan ja jatkua pyörän sivuille, mutta noin lyhyeen laitteeseen on kyllä tottapuhuakseni vähän hankala huippuhyviäkään tehdä.


Juu eihän ne ole, mutta ompahan ainakin jotakin sinnepäin suhaistua. Etukatteen muoto on hahmoteltu silmämääräisesti tussilla rytoksin kylkeen, eikä takakuuppaankaan juuri uhrattu suunnittelusekunteja. :)

Juurikin tuo raaserin pituus tuottaa ongelmia, etukuuppa saisi jatkua vähän pidemällekin eteenpäin ja kuskiakin olisi hyvä saada vielä makaavampaan asentoon. Esteettinen kipuraja tulee kylläkin siinä vaiheessa vastaan kun mopo muistuttaa enemmän luotijunaa, kuin kaksipyöräistä. :lol:

Etukatteen otsapinta-alasta rohkenen olla hieman eri mieltä, siinä kun ei ole edestä päin katsottuna juuri lainkaan ylimääräistä peittävyyttä. Muodot voisivat tosin olla hieman pyöreämmät, mutta vielähän sitä leikkaillaan. Toisaalta etukate voi olla muodoiltaan melko "jyrkkä" aerodynamiikan siitä kovin paljoa kärsimättä.

Kokokatettua tästä ei tule vielä tässä vaiheessa, myöhemmin tosin olisi tarkoituksena kattaa "kunnolla" ja vähän vaivata sitä pääkoppaakin muotoilun kanssa... Mennään nyt näillä nopeilla ja taiteellisilla metodeilla, kuituakaan nuihin tuskin tulee päälle, korkeintaan vahvikkeeksi. :roll:

Painevastukset, Coanda ilmiöt ja muut nyrkkisäännöt on vielä jotakuinkin tuoreessa muistissa (lentokoneen)aerodynamiikan luennoilta. On niistä joskus tullut täälläkin höpistyä mm. viilaustopicissa. Kiitos kuitenkin rakentavasta palautteesta ja kannustuksesta. :)

Niin joo, rakkineesta löytyy nyt sitten 14/35 välit, josko eivät loppuisi niin nopeasti kuin viimeksi.

Vielä kun oppisi käyttämään tuota Solid Edgeä vähän jouhevammin, olisi varmaan mukava lisä kaikenlaiseen rakenteluun. Virtuaalimännälle on tullut jo simuloitua rasitus- ja lämpöjakaumaa...

Re: Raisusta Raaseriksi - 102km/h ja POKS

9.10.2012 9:24

No huhhuh, tässä on sitä tekemisen meininkiä, tykkään!

Kuskin kanssa näyttää perä erittäin hyvältä, mutta tuo etukate vähän liian pallomainen mun makuun, mutta ei paha!

Jatka näin. :)