Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi

18.9.2012 20:41

Juma miten hieno laite! Ainakin näyttää todella nopealta! Voisikohan muuten ajoasennon tukaluutta vähentää siirtämällä jalkatappeja taaksepäin?

Flättiä ja wauhteja odotellessa...

Re: Raisusta Raaseriksi

18.9.2012 20:57

Nalle Puch kirjoitti:Juma miten hieno laite! Ainakin näyttää todella nopealta! Voisikohan muuten ajoasennon tukaluutta vähentää siirtämällä jalkatappeja taaksepäin?

Flättiä ja wauhteja odotellessa...

Jepa, en mä tiedä voiko sitä tukaluutta vähentää mutta varmaa on että tuosta sitä ei voi enää ainakaan lisätä :lol:

Re: Raisusta Raaseriksi

18.9.2012 23:45

Vai että hieno... :lol:

Tappien paikkaa ei näillä näkymin olla muuttamassa kun ajoasento on varsin siedettävä uuden tangon kanssa. Sitten kun tuohon saa "oikean" tankin ja penkin voitaneen puhua jo pähkinänsärkijästä. :)

Mutta, flätille väsäilty imukaula ja pelleilty kaasuvaijerin kanssa enemmän kuin tarpeeksi. Kyllähän se mikuni sinne sitten lopulta istui. Testinkiä oli siis luvassa.

Ensitesteillä änkkä repesi irti, ajot suoritettiin siis ilman sitä. Ohjauslaakeri puuttuu myös kokonaan, joten klappia löytyy keulan suunnalta. Kytkin ei myöskään pidä, kuten videolta kuuluu.

Pakattiin kiituri takakonttiin ja suunnattiin testipaikalle. Paikan päällä huomattiin että sehän röpöttää... Matkaan sattui väärä suutinpussi joten piti vielä hakea pajalta oikeat suuttimet. Testipaikalle palatessa vaihdeltiin suutin puhelimen valossa ja olihan se tulppakin sitten paskana... Vettäkin alkoi satamaan ja tien reunoista erotti jotakin kun oikein tihrusti, optimaalinen kenttätesti luvassa.

Baanalle ja tulos oli luistavalla kytkimellä kovin vaatimattomat 97km/h@GPS. Välejä olisi varmaankin varaa pidentää jahka luistelu loppuisi, kytkin kun luistaa huippunopeudessa aika mukavasti. Alhaalta käy laihalla.

Kamat kasaan ja pajalle, pytty pois ja tutkailemaan. Vaatimattomien puristusten syy löytyi: männänrengas oli juminut uran pohjaan lisäpaon kohdalta. Muuten ei mitään ihmeempiä perus kulumista lukuunottamatta.

Ja se video. Se tulee heti kun juutuubi on saanut upittua sen, päivitän samaan viestiin. Näkyy siinä sitten se kuskikin (serkku) ajoasennossa. Huippuveto kuvattiin sen verran pimeässä ettei siinä ole oikein muuta kuin ääntä raadin ihmeteltäväksi.

Paljon on vielä laiteltavaa, squish välys on luokkaa 3-4mm, välihuuhtikset räkii miten sattuu, lisäpakoja pitää muotoilla ja pakokanava vaatii reilua kittailua. Kunnon putkikin pitäisi väsäillä ja sytkäkin on vakiota myöhäisemmällä. Jatkellaan tästä...

Video:http://www.youtube.com/watch?v=olXLer-C7Ac&feature=youtu.be

Edit: Mittailin puristussuhteen joka oli huima 4:1 korjattuna ja 7,6:1 korjaamattomana. Uusi palotila on jo sorvailtu ja viimeistelyä vailla...

Re: Raisusta Raaseriksi

21.9.2012 0:04

Uudelle palotilalle oli tarvetta, kuten edellisen viestin lopusta käy ilmi. Ihme että pelitti edes jotenkin moisella puristussuhteella...

Pientä sorvailua, kierteiden vääntelyä ja kiillottelua. Lopputuloksena aikalailla tavanomaisesta eroava mötikkä. Squish ratio peräti 74%, MSV yli 60m/s ja tilavuus kannen ja männän välys huomioiden 4cm3.

Kuva

Tiedetään, ei mene kannen mitat ohjearvojen sisään, mutta mennään nyt ensitestit tuolla. Jos ei pelitä niin nopeastihan siitä sipaisee sorvissa ylimäärää poies.

Pytyllekin tuli tehtyä tässä illankähmeessä vaikka mitä. Välihuuhtiksiin upposi varsin mukavasti epoksia (liekillä katsoen suuntaus muuttui n.15-25 astetta takaseinää kohden ja liekki pysyi nätimmin kasassa). Takahuuhtiksen lähtöä tuli tukittua epoksilla, eipähän ole kuoppaa virtausta häiritsemässä. Läppäkoteloa tuli myös paklailtua poksin voimin. Pakopuolelle ei oikein voi perus epoksia läträtä, joten on siirryttävä kunnon PRO myrkkyihin. Siispä Bilteman uunikittiä peliin (olen varmaan pioneeri koko mönjän käytössä, interneetti kun tarjoaa pakopuolen täyttöihin vain hitsausta tai huippuhintaista teollisuusepoksia). Joka tapauksessa pakopuolella sai läträtä aika huolella, lisäpakojen takana kun oli kovin reippaasti hitsiräkää ja turhaa tilaa.

Tuosta uunikitistä täytyy sanoa että se pysyy pakokanavassa kiinni kuin tauti, ei vaadi erityisiä pohjatöitä, ei halkeile ja on helppoa työstää. Kesti senkin kun pytty vedettiin 15 min. ajaksi punahehkuun hitsien pehmittämiseksi.

Moparille pistin eilen tilausta vetämään (mäntä, vararengas, suutin, rattaita, jne...), mutta eivät näillä näkymin ehdi huomiseksi. Huomenna olisi kuitenkin tarkoitus niputtaa paketti ja keräillä dataa valoisan aikaan... Ainiin, männästä lyheni helmat 5mm, helmat soviteltu h-lähtöjen mukaisiksi ja laki sorvattu tasaiseksi. Helmat lyheni koska kk täytteenä oleva vakioläppärunko oli mukavasti tulppaamassa imupuolta (ei jää isoa väliä vakioläppärungon ja helman väliin kun paketti kasassa -> voipi ahdistaa imupuolta).

Videolla näkyvä (ja kuuluva) suorituskyky mahtoi olla monelle (muullekin) melkoinen pettymys? :roll:

Ei siinä, huomenna jatkoa.

Re: Raisusta Raaseriksi

21.9.2012 21:01

Jooh...

Tänään tuli siistittyä pakopuoli, välihuuhtikset, imupuoli jne. ja shimmailtua paikkoja kohdilleen. Pakopuolen väliripoja tuli kevennettyä ja siinä samassa hoonasin pytyn vielä kevyesti. Imupuolelle tuli vähän uutta muotoilua ja mäntä koki laihdutuskuurin. Tuli katsottua katkosvälys, joka oli järkyttävä 1,7mm (taitaa olla melko kuraa tuo männänrengas kun moista vauhtia kuluu).

Paketti kasaan ja väleiksi 15/42. Samalla tuli vaihdettua kytkinlevyt ja karhennettua välilevyt. Sytkääkin aikaistettiin jotakuinkin järkevään kohtaan.

Koeajon aika: Kävi ihan mukavasti, äänet muuttuneet vähän terävämpään suuntaan. Nostaa keulaa ykkösellä kiihdyttäessä ja veti ihan napakasti muutenkin. Kytkinkin piti ihan mukavasti. Sitten pieniltä kierroksilta komea mooooaus, jonka jälkeen ei enää käynnistynytkään.

Mielessä kävi tulppa, läpät taikka männänrengas. Pytty pois ja syykin selvisi. Joku metallinen vierasesine sinne oli eksynyt (vaikka olikin kovin kliinisti kasailtu). Metallinpala oli pomppinut männän ja kannen välissä ja lopulta juntannut männän yläkulmaan lukiten m-renkaan uran pohjalle. Pytyssä oli sormeen tuntuva jurmu paon yllä, mutta eipä se mitenkään ylitsepääsemättömän suurelta vaikuttanut. Jurmu pois pytystä hiekkapaperilla ja metallinpala irti männästä. Samalla rengasuran viilaus sellaiseksi, että rengas ei jumi.

Paketti kasaan ja pikainen testi: käy ja kukkuu. Hämärä alkoi laskeutua, joten kohti testipaikkaa. Koeajolla ylimääräinen melu alkoi kun vedätti kolmosella. Nakuttelu ei tullut aiemmin esiin kun ekat testit tuli vedeltyä pikkutiellä. Huiput n. 85 km/h melkoisella rötäämisellä.

Huomenna pitää muotoilla kansi uudestaan (squish ratio johonkin 50% tai alle ja miedompia ruttuja). Pitää nyt toivoa että se vielä vetää jurmusta ja kulahtaneesta m-renkaasta huolimatta. Huomenissa taas kerran lisää...

Ainiin, onko kellään mitään kokemuksia järkevästä ylärajasta MSV:lle?

Re: Raisusta Raaseriksi

21.9.2012 21:10

Komean kuuloista luettavaa tämä roplailu! Pitäsi varmaan itellekin hommata tuota uunikittiä, sillä varmaan voisi nekin takahuuhtelut tökkiä umpeen?

Re: Raisusta Raaseriksi

23.9.2012 19:21

Sulla on niin paljon uudenlaista kokeilua tuossa moottorissa, että olisi kohtuutonta olettaa ekan tai toisen testivedon tuottavan mitään maailmanennätysvauhteja. Kyllähän se siitä pikkuhiljaa lähtee kehittymään parempaan suuntaan kun kokeilee ja muuttaa yhden jutun kerrallaan. MSV:n suhteen en miettisi (yksinkertaisuuttani) sen enempää... Mitä jos tekisit kolme kantta 50% kössillä niin, että korjatut on vaikka 7 - 7,5 - 8. Ja MSV on tuolloin mitä sattuu tulemaan :) Noista paras sitten jatkojalostukseen jne...

Re: Raisusta Raaseriksi

26.9.2012 23:15

Tjooh...

Kansi auki uudelleenmuotoilua varten, ja tällaista siellä sitten odotteli:

Kuva

No, ainakin kanteen oli tullut jotakuinkin tasainen "huuhtelukuvio":

Kuva

Tuli vähän pohdiskeltua tuota laen reunan levähtämistä. Kyseisellä kohdalla ei ollut mitään korottavia kohtia pytyssä (pakopuoli), käyntivälys oli melko reiluhko (ei kuitenkaan niin reilu että mäntä pahemmin "keikkailisi") ja renkaan pystyvälys urassaan vaikutti varsin riittävältä. Paljevälystä löytyi kovin turvalliset 0,8mm eikä männän lakea sorvatessa lähtenyt kyseiseltä kohdalta materiaalia juuri lainkaan.

Jäljelle jäänee sitten tuo nakutus... Konetta ei vedetty tiukalla kannella kertaakaan edes epämiellyttävän lämpöiseksi, eikä nakuttavia vetoja ollut kaiken kaikkiaan edes minuutinkaan edestä. Pakoon se laen reuna ei ainakaan ole voinut kolahtaa, keskiaukko kun on niin kovin kapoisa ja pyöristyksiäkin on riittämiin. Männänrengaskin oli ihan ehjä ja liikkui (vajaassa) urassaan hyvin. Vetoihin tuo ei juurikaan tuntunut vaikuttavan (kyllähän se rengas pelaa jotakuinkin noinkin). Ja niin joo, männässä ei ollut laen sisäpuolella mitään jälkiä kiinnipalaneesta seoksestakaan (monesti ilmennyt kuumana käyvissä koneissa).

Hämmennykseen haettiin selvyyttä empiriisellä männänkoestuksella. Koeyksilöiksi valittiin kyseinen tasalaki, 50mm kupumäntä ja leikannut n. 10€ kaksirenkainen 40mm mäntä.

Koe yksi: Lekaa

Männät ruuvipenkin päälle laki ylöspäin ja moskalla perään. Kookkaammat isoveljet räsähtivät palasiksi varsin kevyesti, kun taas halvin pikkumäntä piti kovin korkean kilahduksen levitessään ympäri pajan lattiaa. Murtopintojen tarkastelu toi esiin seuraavaa: isoissa männissä murtopinnan raekoko oli kovin suuri ja murtopinta oli melko epätasainen, siinä missä pikkuveljensä murtopinta oli kovin hienorakeinen ja melko sileä.

Koe kaksi: Painetesti

Tähän testiin osallistuivat pikkumäntä ja vastoittain tutkimustyölle itsensä uhrannut tasalakimäntä. Männät ruuvipenkkiin suunnilleen samaan asentoon ja sitten vaan rauhallista puristusta kehiin. Tasalaki rasahti palasiksi näkkileivän tavoin varsin pienellä momentilla, vailla minkäänlaista kimmoisuutta. Pienempää mäntää sai litistää aikalailla (ja takaisin kelatessa se vielä palautti muotonsakin...) ennen kuin meni palasiksi korkean kilauksen säestämänä. Momenttia pikkumäntä vaati huomattavasti isoveljeään enemmän. Murtopinnoissa sama ilmiö kuin ensimmäisessä kokeessa.

Koe kolme: Tulikoe

Toisen kokeen osanottajien jämistä otettiin sopivat kimpaleet ja tuotiin suurehkon kosaanin liekin hiveltäviksi. Isoveli alkoi pitkähkön loimotelun jälkeen sulaa hyvin paikallisesti ja sulan pinta kupli ja jäi hyvin röpelöiseksi. Pikkuveljensä kesti tulikokeessa huomattavasti lyhyemmän ajan ennen sulamisen alkua. Sulaminen alkoi hyvin laajalta alueelta, eikä kuplimista ollut havaittavissa. Sulan pinta oli tasainen ja kaikistellen siisti. Lopuksi suoritettiin subjektiivinen raaputuskoe, jonka mukaan pikkumännällä sai helpommin jurmuja isoon mäntään, kuin päinvastoin.

Kovin subjektiivisen koesarjan perusteella uskaltaisin väittää seuraavaa: isommat ja kalliimmat plusumännät ovat melkoista Scheißea.

jt-87 kirjoitti:Komean kuuloista luettavaa tämä roplailu! Pitäsi varmaan itellekin hommata tuota uunikittiä, sillä varmaan voisi nekin takahuuhtelut tökkiä umpeen?


No kiitosta vaan. Itse käyttäisin takahuuhtiksien tukkimiseen jotain ihan perus epoksia, on meinaan paljon juoksevampaa (juoksevuutta voi säädellä lämpötilalla), eikä mahdollinen irtopalanen aiheuta kovin suurta vahinkoa. Mutta kyllähän se uunikitti kuitenkin pelittää... Se täytyy tosin sanoa että sen kuivamista kannattaa odotella ihan rauhassa ja hoitaa ensilämmitys aika hissuksiin (esim. uunissa lämpöä vähitellen nostaen). Oli vähän vielä "tahnana" se kitti kun tuli paketti kasattua. Pikkasen se oli sitten märistä kohdista irtoillut (onneksi valui möhnät putken suuntaan).

Nalle Puch kirjoitti:Sulla on niin paljon uudenlaista kokeilua tuossa moottorissa, että olisi kohtuutonta olettaa ekan tai toisen testivedon tuottavan mitään maailmanennätysvauhteja. Kyllähän se siitä pikkuhiljaa lähtee kehittymään parempaan suuntaan kun kokeilee ja muuttaa yhden jutun kerrallaan. MSV:n suhteen en miettisi (yksinkertaisuuttani) sen enempää... Mitä jos tekisit kolme kantta 50% kössillä niin, että korjatut on vaikka 7 - 7,5 - 8. Ja MSV on tuolloin mitä sattuu tulemaan :) Noista paras sitten jatkojalostukseen jne...


Kiitosta vaan Nallelle ymmärtäväisyydestä. :D

Maailmanennätysvauhteja tällä paketilla ei olla tavoittelemassa, suunnittelun taso kun on mitä on. Muutoksia tuossa kyllä on aikalailla, mutta tuskin mitään liian radikaalia sentään... Yhden muutoksen testeillä pyritään jatkamaan, tilannekohtaisesti tosin.

Tuon kannen muotoilun suhteen olen aikalailla samoilla linjoilla kuin sinäkin (squish n.50% ja ps.7-8). Squishia tosin saattaa joutua tiputtamaan hiukan allekin tuon 50% maagisen rajan, ainakin mikäli uskomme MSV:n viitearvoja. Koitetaan nyt aluksi päästä sinne hehtaarille.

Tosiaan, Moparin pakettikin löytyi n. 300km odotettua etelämmästä, kiitos postin. Tänään sain sen kätösiini ja sieltähän sitten löytyikin uutta mäntää, vararengas, rissoja, suutin ja tulppa. Mäntä on samanlainen mustia partikkeleita (hiiltä?) sisältävä mammutti, kuin viimeksikin. Täytyy muuten sanoa että tuommoiseksi seostettua mäntää ei saa kiillotettua laestaan niin millään. Vararenkaaksi ne oli laittaneet Malossin m-renkaan, joka on muute ihan eri maata männän mukana tulevan kanssa. Viisteet on kunnolliset, katkoskohdan kavennukset ovat saman pituiset (männän mukana tulleessa ei sitten lähellekään...) ja koneistusjälki on huomattavasti parempaa. Josko sitä laittaisi tuon männän mukana tulleen renkulin suoraan mappi ööhön ja ottaisi "vararenkaan" käyttöön. Tiedä vaikka kestäisi 10km ilman loppuunkulumista...

Viikonloppuna tuli taas rälläiltyä MOTA:n kanssa. Sen mukaan nykyinen putki ei ole ainakaan kovin perseestä (vaikkakin yhteen kohtaan voisi vetää suoremman somistuskartion). Siinä samassa tuli katteltua että pakoa voisi muotoilla vielä jonkin verran ja takahuuhtelunkin voisi avata, jahka testataan ensin suljettuna versiona...

Eipä tässä muuta... Niille jotka skippasitte romaanin: ette jääneet paljostakaan paitsi.

Re: Raisusta Raaseriksi

27.9.2012 23:12

Mäntä otettu käsittelyyn.

Laki sorvattu taas kerran tasaiseksi ja helmoista sorvailtu 4mm pois. Mäntä ollut taas melkoisella laihdutuskuurilla ja katkoskohdan siirtokin on jo aloiteltu. Lakea yritetty kiillottaa, mutta eihän tuo oikeen tahdo kiillottua. :| Niin joo, tulihan ne huuhtelunlähdötkin sahailtua kohdilleen.

Pytystä veistelty vanhan männän jäämät puukolla poies ja hoonattu (taas kerran...) siihen perään. Kanttakin tuli jo muokkailtua, mutta vielä on pientä hienosäätöä huomenna luvassa.

Itse kiituriin tuli asenneltua ohjauslaakeri (eipä enää klappaa...) ja serkun sykerön etulokari (että osaakin olla ruma...). Jonkinlainen takalokarikin löytyy pellistä väänneltynä, eipähän kastu putsari heti ekalla vedolla...

Huomenna voisi ollakin sitten testipäivä. Jiiteen pentele kun kiusaa moisilla lukemilla... :)

Muutes, viitsisikö joku punnata yksirenkaisen ikkunattoman männän? Tuo kevennelty painaa n. 83g ilman rengasta, tappia ja sokkia.

Re: Raisusta Raaseriksi

28.9.2012 20:10

Keventämätön, 50,4mm koossa oleva painaa 90g, onhan tuo jo vähän keventynyt.

Jos kovempaa vedät kuin minä, lupaan ja vannon(kautta emännän vihan ja jurotuksen) että yritän vielä tänä syksynä päästä kovempaa :seko:
Tuli nimittäin jo vähän ikään kuin luvattua että mopo jää talviteloille :roll:

Tollattista tuli jo suunniteltua:
Kuva

Eihän muuten haittaa kun omia juttujani täällä esittelen?

Re: Raisusta Raaseriksi

28.9.2012 22:55

Pentele.

Kuva

Testissä nelosta silmään ja veto alkoi jotenkin hyytää, sitten hiljaisuus. Reikähän siihen suli...

Jiiteen ei siis ainakaan vielä kannata varautua vaimokkeen lepyttelyyn, vaikkakin uutta (uusenskan) mäntää on jo suunnittelilla. :)

Ekana arvelin että helmahan sieltä antoi myöten (on meinaan vain 1,3mm paksu 10mm matkalta ;) ), mutta ei olisi arvannut moista. Nakutusta ei kuulunut, rutut olivat 8:1 korjattuna ja polttoaineena V-power+1,3*normiannoksesta korotettu oktaanibuusteri. Paljevälys oli 0,8mm. Männänrengas on aivan ehjä, kyljissä ei leikkaumaa ja pyttykin ihan ok kunnossa... Sytkäennakko taisi olla 18 astetta (korkeammalla askelella) eikä kone kuumentunut juurikaan. Tulppana halpis 8.

Uudella renkaalla katkosvälys tippui 1,7mm->0,3mm. Männän lakeenkin jäi enemmän paksuutta mitä viime kerralla, akk:ssa huuhtelut olivat aikalailla tasan auki.

Vetoja oli varsin mukavasti, 15/42 väleillä kelasi paljon napakammin vaihteet läpi kuin ennen, tosin kytkimen luistokin palasi siinä samassa. Pyttyä oli myös tiputettu yhden alatiivisteen verran, joten kierroksia oli hieman vähemmän käytössä.

Ja tuossa vähän käsitystä siitä paljonko mäntää on jyystetty:

Kuva

jt-87 kirjoitti:Eihän muuten haittaa kun omia juttujani täällä esittelen?


Eipä mitiä, antaa mennä vaan. :) Ja etköhän sää nyt ehdi yhden putken niputtaa kun paremman puolen silmä vähän välttää.

Re: Raisusta Raaseriksi - Mäntä suli

29.9.2012 14:23

Ensimmäinen kuva ei näy :|

Re: Raisusta Raaseriksi - Mäntä suli

29.9.2012 15:23

Näkyypäs :)

Re: Raisusta Raaseriksi - Mäntä suli

29.9.2012 17:18

Meinaatko, ettei tuo sitten ihan laihasta seoksesta johtunut? Sehän se tyypillisi syy noihin taitaa kuitenkin olla. Perhana, kun jätkät alkanu mopoja viilaamaan taas siihen malliin, että pitää varmaan itsekin liittyä joukkoon ja puhallella pölyt ässän päältä :)

Re: Raisusta Raaseriksi - Mäntä suli

29.9.2012 22:52

kiroileva_fossiili kirjoitti:Meinaatko, ettei tuo sitten ihan laihasta seoksesta johtunut?
...pitää varmaan itsekin liittyä joukkoon ja puhallella pölyt ässän päältä :)


Seokset oli ihan ok ja taisi se sulamisen syykin löytyä. Pitäisi aina rauhassa ja kunnon valossa tehdä nuo mittaukset, oli nimittäin kannen tilavuutta mitatessa tullut melkoinen mittavirhe. Tänään mittaili toisella mitalla (jossa asteikkokin vielä tallella) ja tulokseksi tuli 10,4:1 korjattuna ja 20,8:1 korjaamattomana, squish välys huomioiden... Squish ratiokin oli vielä 70% vaikka sitä olevinansa sipaisi sorvissa riittävän siivun pois.

Nakutusta ei ajossa kuulunut, liekkö se on sitten hukkunut valtaisien imu- ja pakoäänien alle. Tulpan kuntokin viittaa siihen nakutukseen. Ei siinä, uusenskan mäntä jätetään vielä toistaiseksi pois suunnitelmista ja kokeillaan Malossin männällä, jahka sellaisen saa aikaiseksi hakea.

Ja kaivelehan se ässä sieltä tallin periltä, pieni kilpailuvietti tuntuu lisäävän monien pajoittelua. :)

Ja niin, tänään tapahtunutta:

-Uusi penkki vanerista, styroksista, vaahtomuovista ja jesarista. Tuli matalemmalle ja taemmas kuin aiempi penkki.
-Latasta penkin kiinnikkeet runkoon.
-Takakuuppa styroksista (näyttää aika järkyttävän isolta kun kuski puuttuu mopon päältä).
-Lohkoista huuhtelunlähtöjen täyttö epoksilla (ne on joskus aikoinaan viilattu poskettoman suuriksi ja epäsymmetrisiksi).

Huomenna lisää jos ehtii.