Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi

14.7.2012 23:37

Tuna-71 kirjoitti:...Nyt olisi semmoinen arvelmus, että piikittömyyden syynä on aivan liian matala kampikammion puristussuhde, läppähökötelmä kun on suurentanut tilavuutta aika hillittömästi. Josko se ei vaan jaksa pumpata seosta männän päälle enää kovemmilla kierroksilla.

Toinen epäilys (aika hatara sellainen) on se, että putki on yksinkertaisesti liian paksu toimiakseen enää lainkaan. Onko kellään kokemusta liian paksun putken täydellisestä eleettömyydestä?


No paksu putki ja iso kampikammio pelaa hyvin yhteen jos ne on niin suunniteltu. Tietysti keskustelun pohjaksi olis hyvä mitata paljonko kampikammiopuristussuhde ylipäänsä on. Ja sulla pitäs lähtee aika kova pakopulssi joten miksei se voiskin toimia.

Ite epäilen että tuo huuhtelu/pakokuvio on virtauksiltaan sekaisin.

Miksi siinä putkessa muuten pitää olla piikkiä? Se ois parempi mitata vaikka kelloon kiihtyvyyttä ku perseellä arvioida piikkiä ja kattoo pelkkiä huippuja. Tai no jos pelkät huiput kiinnostaa ni mikä ettei.

Re: Raisusta Raaseriksi

15.7.2012 0:10

Huippujen mittaaminen on niin paljon helpompaa ja katu-uskottavampaa, harva mopoilija osaa verrata vaikkapa varttimailin aikoja mihinkään.

Re: Raisusta Raaseriksi

15.7.2012 0:29

Varttimaili on mopolle ihan turhan pitkä matka. Sillon kun ei itellä ollu vielä tehopenkkiä ni mittasin kiihtyvyyttä joko 100 tai 150 metrin matkalla. Siinä kerkee jo aikalailla askin kelata läpi, jolloin tulos kertoo aika hyvin miten viritykset passaa kyseiseen vaihteistoon.

Nykynen gps/streetdyno-teknologia helpottaa hommaa vielä entisestään.

Jos tehoalue on riittävän paska (kapea), voi tehokkaampi räikkä kelata vähemmän huippuja.

Re: Raisusta Raaseriksi

15.7.2012 12:15

Luin koko proju topikin läpi ja ei voi sanoa muuta ku uskomatonta miten osaava kaveri voi olla, ja serkkukin näköjään osaa, pieniä kommelluksia lukuun ottamatta :D

Re: Raisusta Raaseriksi

15.7.2012 13:09

Eikös tuossa putki asiassa ollut niin, että jos putki on tehty paloista ja siinä on "teräviä kulmia" niin se ottaa tehopiikin todennäköisemmin kuin sellainen missä on pyöreät muodot/pullistettu. Näin minä olen asian ymmärtänyt.

Re: Raisusta Raaseriksi

16.7.2012 17:40

Ei ihan niinkään, piikkiä tulee tai on tulematta koko putken mittojen ja mittasuhteiden perusteella. Jyrkkiä kulmia jos tulee, on liian vähän paloja ja vie tehoja...

Re: Raisusta Raaseriksi

16.7.2012 19:53

mä oon lueskelly tätä sun topiccia ja tipahdin kärryltä että mitä kaikkia vehkeitä on viilattu Ja paljon niillä on huippuja :D

Re: Raisusta Raaseriksi

16.7.2012 22:04

Tännehän on ilmestynyt vaikka mitä korven keskellä mökkeillessä. :eek:

jt-87 kirjoitti:Eli piikikkäämpää suunnittelemaan, ittellä (blairexhaustilla suunniteltuna) torvivakio oli aika iso. Sillä putkesta tuli juurikin piikitön, melko vääntävä ja pitkälle ylikierroksille kiertävä...


Kovin samalta kuulostaa, torvivakio kun on varmaan jossakin määrin kasvanut kun putki on venynyt. Paha tosin mennä sanomaan onko kyse nyt pelkästä putken muodosta, kun sun setuppi voi olla aika oleellisesti erilainen.

Walden putki taas toimii hyvin toisella tapaa, vaikka diffuuseri näyttää vieläkin härömmältä, kuin aiemmat... Tosin uusenskan pyttykin taitaa olla aika toista maata.

TIG:in saumojen pehmeydestä ei ole omaa kokemusta, kun ei sitä ole päässyt koskaan tikkailemaankaan. Mitenköhän pienelle säteelle sitä nollaseiskaa voi muuten vielä järkevästi pullistaa, kun esim. muutaman kuution lennokkimoottoreissa putket on melko ohkaisia (tosin silloin pullistus valmistusmenetelmänä voi olla hieman kyseenalainen).

Ja niin, ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA Everlastin TIG:eistä, Power Pro 256 olisi harkinnassa, kun siinä olisi se plasmakin, eikä säädöissäkään ole juuri moitittavaa. Taitaa olla verrattain uusi merkki Euroopassa, mutta eipä tuota ole juurikaan haukuttu Ameriikan puolella. Huomenna saattaisi päästä sitä katsomaankin, kun on reissua siihen suuntaan...

Sarvi-Perkele kirjoitti:No paksu putki ja iso kampikammio pelaa hyvin yhteen jos ne on niin suunniteltu. Tietysti keskustelun pohjaksi olis hyvä mitata paljonko kampikammiopuristussuhde ylipäänsä on. Ja sulla pitäs lähtee aika kova pakopulssi joten miksei se voiskin toimia...Ite epäilen että tuo huuhtelu/pakokuvio on virtauksiltaan sekaisin...Miksi siinä putkessa muuten pitää olla piikkiä? Se ois parempi mitata vaikka kelloon kiihtyvyyttä ku perseellä arvioida piikkiä ja kattoo pelkkiä huippuja...Nykynen gps/streetdyno-teknologia helpottaa hommaa vielä entisestään...Jos tehoalue on riittävän paska (kapea), voi tehokkaampi räikkä kelata vähemmän huippuja.


Voihan ne pelata joo, tässä perseilyprojektissa kun on vaan sellainen juju, että kaikki suunnittelu jätetään mahdollisimman taka-alalle ja pyritään riittävän kovaan kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen riittävän äänekkäällä pärinällä höystettynä. Järkeä? No ei, mutta saapahan vain tuusailla jotakin turhanpäiväistä. Tosin nyt tuntuu siltä, että olisihan se jo järkevämpää käyttää päätään ennen kuin hutiloi.

KKPS on varmaan aika matalahko, kampikammioon on tullut lisätilaa varmaankin 3-4 "puristuskiekon" edestä perus plususettiin verrattuna. Mittaan jos koen aiheelliseksi. Pakopulssi voi tosiaan olla aika napakka, mutta silloin taitaa olla se putkikin entistä herkempi niille mitoitusvirheille.:)

Teitkös tuon epäilyksen huuhtelu/pakovirtauksien kusemisesta ihan männänpäätä lukemalla, vai perustuuko ounastelu plusun (huuhtelu)kanaviston tuntemukseen? Epäilyksenä suoraan pakoaukkoon puhkuminen ja/tai takahuuhtelun vuoksi epämääräisesti muodostuva seospatsas (takahuuhtis huitelee "omillaan")?

Huuhtelupuolelle tulee nyt joka tapauksessa ennen porautusta muutoksia, sikäli mikäli pohdiskelu johtaa johonkin järkevään ideaan. Tällä hetkellä mielessä pää ja välihuuhtiksien suuntailua taaksepäin, välihuuhtista vähän ylöspäin ja aukkojen korkeudella kikkailua. Ja ehkä jotain muutakin, katsokaamme myöhemmin.

Ja jos tuo piikikkyyskysymys oli mulle suunnattu, niin eipä tässä olla hakemassa mitään "kytkimellä tehoalueelle"-pakettia. Vetoja kun ei ole tällä hetkellä järkevissä määrin millään kierrosalueella. Jokatapauksessa tällaiselle 2-t paketille on ominaista jonkinlainen erottuva tehoalue, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö vaihdevälejä ja ajettavuutta voisi ottaa huomioon. Ts. tiedostan kyllä kapean tehoalueen ongelmat ja on niitä ajotilapiirroksia ja kaikenmaailman käppyröitä tullut laskeskeltua, tosin ei tämän projun osalta.

Kiihtyvyyksiä/matkoja ei ole kelloteltu surkeasti pitävän kytkimen ja irtosoran vuoksi. Ja täytyisihän se kiihdytettävä matkakin mitata vielä jollakin tarkkuudella (ellei sitten vedä vakiomatkalle kellotuksia eri seteillä). Vauhdista kiihdytyskin on kyseenalaista, kun kytkin luistaa kolmosellakin kaasusta... Race Chronossa olisi toki jotakin dataa, mutta siitä tuskin tulisi hullua hurskaammaksi.

Ainakin tämä subjektiivisempi lähestymistapa luo paljon vilkkaampaa keskustelua, ja tallillakin tapahtuu poikkeuksellisen paljon. :roll:

240turbo kirjoitti:Luin koko proju topikin läpi ja ei voi sanoa muuta ku uskomatonta miten osaava kaveri voi olla, ja serkkukin näköjään osaa, pieniä kommelluksia lukuun ottamatta :D


Noh, kiitosta vaan. :) Voi tosin olla että tässä topicissa on enemmän jääräpäisyyttä tehdä asiat toisin, kuin kunnon üüber osaamista.

pbt kirjoitti:mä oon lueskelly tätä sun topiccia ja tipahdin kärryltä että mitä kaikkia vehkeitä on viilattu Ja paljon niillä on huippuja :D


Eihän sitä enää itsekään meinaa muistaa. Perimmäisenä tavoitteena on kuitenkin tuon otsikon Raisun väsäily valmiiksi (joka muuten tökkii ja pahasti). Siinä on sitten höysteenä työkoneita, pajan parantelua, dynoa, kompuraa ja muuta tekniikkaan liittyvää. Sitten on toki se serkun sykerön 68cc putkitusproju ja sitten tämä triplapakocasereedhärpäke. Ja onkai siitä peeveestäkin muutamalla rivillä mainittu. Huippuja on kelailtu vain sykeröllä, eikä niitä lukemia voi katsoa vakavalla naamalla. :lol:

Varmaan taas äärimmäisen puuduttavaa luettavaa, mutta ainahan niitä tylsiä kappaleita voi skippailla.

PS. Ja sitten niitä kokemuksia Everlastin vihreistä pömpeleistä!

Re: Raisusta Raaseriksi

19.7.2012 9:32

Everlasteista en osaa valitettavasti sanoa mitn, mutta hyvä meininki ja hienoa wirittelyä sulla! Kokeile piruuttas tukkia tuo takahuuhtelu kokonaan. Josko sitten alkaisi hönkiä... Ja putken suurin halkaisija 106mm! Veikkaisin (helppohan täältä käsin on kaikkea veikkailla) että "tämä on jo liian paksua".

Re: Raisusta Raaseriksi

16.9.2012 20:51

Tallilla tapahtuu, pitkästä aikaa...

Eilen illasta tuli siirreltyä serkun sykeröstä tekniikkaa Raisuun(?!?). Samaan syssyyn tuli pätkittyä pari vanhaa putkea, joiden palasista oli tarkoituksena räkiä kasaan jonkinlainen testiputki.

Tänään pulttailtiin triplapakocasereedpytty jigiin kiinni ja mentiin porailemaan sitä vähän isomman sorvin ääreen. Lopputulos oli ihan tyydyttävä.

Pytystä oli aikaisemmin täytehitsailtu lisäpakoja ja takahuuhtista vähän järkevämmän muotoisiksi, niitä tuli sitten siistittyä ja samalla pytty hoonattiin. 1-renkaisesta tasapäämännästä hiottiin katkoskohdan tappi pois ja samalla räittiin putkenkuvatus nippuun.

Raisuun tuli kasa vaijereita ja ylimääräisiä kiinnikkeitä rälläköitiin poies, etujarrukin otettiin käyttöön. Tavaroita vähän nippuun ja tällainen siitä tuli:

Kuva

Kuva

Testirullailuja tehty, huomenna pitäisi iskeä täytettä kampikammioon, laittaa uusi katkoskohdan tappi, niputtaa paketti ja lähteä kokeilemaan miten pelittää.

Kommenttia?

PS. Se on ruma, sitä en kiistä. ;)

Re: Raisusta Raaseriksi

17.9.2012 7:14

Ei se ruma ole vaan sennäkönen että kohta lähtee!

Re: Raisusta Raaseriksi

17.9.2012 8:52

Onko toi alkukäyrä venyny pullauttaessa vai mitä sille on käyny? :)

Re: Raisusta Raaseriksi

17.9.2012 9:55

Täähän on just asiallisen näköinen. Otahan toki pätkää miten vehe hyrrää.

..Vieläkin haluaisin nähdä kuvan missä kuski on ajoasennossa ton päällä. :P

Re: Raisusta Raaseriksi

17.9.2012 20:55

Aika raaseri tuli, nyt jäi kyllä vannehopeanuolikin kakkoseksi :lol:
...kulkupuolen faktoja odotellessa...

Re: Raisusta Raaseriksi

17.9.2012 21:56

Katkoskohta siirretty, kk tilavuutta pienennetty ja takahuuhtiskin on tukittu. Paketti kasaan ja testiä:

Hörähti käyntiin vajaan parin metrin tökkäisyllä. Säädöt oli kovin rikkaan puolella, joten siitä sitten laihenneltiin. Äänenvaimennus tuli väsättyä kun äänet oli melko terävän puoleiset, siinä samassa tuli väsättyä hieman inhimillisemän ajoasennon takaava tanko, tuo nykyinen kun ei oikein sovellu märällä soratiellä testailuun.

Laihentelun jälkeen röpötteli vieläkin liiaksi, mutta piikin se kuitenkin suostuu jo ottamaan. Putsari vaikutti olevan aika rytyssä ja kostean puoleinen, joten kuivattelun jälkeen se siirrettiin kumiletkun avulla aikalailla kauemmas kaasarista. Nyt se alkoikin sitten booailemaan ja oikein urakalla. Muutamat suuttimet tuli vaihdeltua ja sitten olikin jo niin piemeää että piti lopetella kesken. Säädöt jäi aivan liian rikkaalle.

Joka tapauksessa puuttuva piikki on löytynyt muutaman epämääräisen testivedon perusteella, tiedä vaikkka paon uudelleenmuotoilu, tukittu takahuuhtis ja kovin erilainen putki olisivat jotain auttaneet. Välihuuhtiksissa on paljon epoksoitavaa (takahuuhtiksille jatkuvat kanavat on auki), ylävälyksiä on reippaasti liikaa ja imukaulaa on varaa lyhentää reippaasti.

Beta: Alkukäyrä on melko paksu, mutta ei se ole mitenkään venähtänyt, se kun on repäisty yhden putken "välistä". Pientä rappua on kiinnitysholkkiin nähden.

Selly: Videota on, mutta eipä pimeässä rötäävässä laitoksessa ole juurikaan ihmeteltävää. Jahka huomenna saa päivännäollä jotain pätkää niin näkyy sitten se kuskikin siinä päällä makoilemassa. :)

Jiitee: Ei tämä ole se "Raaseri", siinä on vain sen runko ja alusta. ;) Huomenna voi hyvässä lykyssä saada jotain lukemia raadin naureskeltavaksi.

Huomenna lisää. Ja jos oikein innostun niin saattaa siihen ilmestyä 24mm flättikin.