Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi

5.7.2012 19:53

Että semmonen väliviriprokkis :D Jos tuommoisen saisi joskus ittekin valmiiksi(ei taida silloin olla välirojekti, haastetta olisi ihan riittämiin taitoihin nähden)
Kulkuja testaamaan?

Re: Raisusta Raaseriksi

5.7.2012 22:21

Kiitosta vaan kommenteista!

Kyllähän sitä aina pitää kaikenlaista modailla mieleisekseen. Haastavuus on valmistuksen osilta melko pientä, ainakin kun vertaa siihen mitä kunnollinen suunnittelu vaatisi. :)

Mutta, huiput testailtu. 92,6km/h@15s oli tulos, ylikierroksilla. Kiihdytys aika rauhallista, kiitos irtosoran ja keulimistaipumuksen. 14-42 välit loppuu jo pintakaasulla kesken, joten josko siihen huomenna laittaisi 12-32 välit. Kierroksiakin voisi löytyä enemmän, putki ja pako (korkeuden osalta) taitavat olla se rajoittava tekijä koko paketissa. :|

Savutuskin väheni, kun iltapäivän ratoksi leväytettiin kone ja vaihdettiin kytkinpuolen stefa. Samalla tuli laitettua rikat jousien alle ja Motulin 5100:set. Vieläkin se kytkin vaan luistelee, kolmosella ja nelosella. Levyissä on kyllä pintaa, eikä ne vanhatkaan ole, saatikka lasittuneet... :s

Vieläkin se käy tulpasta päätellen jokseenkin rikkaalla. Ennakkoa lisättiin hitusen ja kokeiltiin seiskan tulpalla. Eipä ne lämmöt siitä oikein nousseet... Ja sehän on vielä sisäänajossakin...

Alhaalta se vetää vieläkin ihan hyvin, vaihteet pystyy kelaamaan läpi pienellä hiekkatiellä, käymättä piikillä kertaakaan. Ehkäpä pullistettuun putkeen voisi väsäillä lyhyemmän vastakartion... Huuhtelut voisi toki suunnata astetta järkevämmiksi, niistä kun voi sanoa jo suoraan, että short-circuiting on taattua. :lol:

Tämmöstä tänään. Huomenna lisää.

Re: Raisusta Raaseriksi

6.7.2012 1:26

Kuulostaa jännältä peliltä toi väliprokkis :D. Saataisko me jotain videomatskua kans :P

Re: Raisusta Raaseriksi

7.7.2012 1:26

Videota olisi, tosin serkun puhelimella... Vaan eipä siinäkään mitään ihmeteltävää olisi. :lol:

Vaihdoin 13-32 välit, kun ketjuja olisi joutunut lyhentämään pienemmälle eturattaalle. Kyllähän se niillä veteli, ainakin alarekisterissä (edelleenkin voi kiihdyttää naurettavan pienillä kierroksilla ja nelosen pintakaasulla pääsee mukavaa matkavauhtia myös pikkuteillä). Vauhteja ei tullut kokeiltua pelkällä välien vaihdolla, sillä testipaikalle mennessä (kolmosella pitkää jyrkkää mäkeä pintakaasulla) kone päätti päästää hyvin voimakkaan nakutusta muistuttavan äänen...

Kantta auki, ja helpotus. Kansi olikin vain alkanut vuotaa massiivisesti (pinnapultin kierteet oli kovin sileät). Samaan syssyyn pytty pois ja männän tarkistus. Kaikki kunnossa. Männän huuhtelukuvio vahvisti epäilystä short-circuitista. :roll:

Kun pytty oli käsissä, niin olihan sitä pakoa sitten pakko vähän korottaa, taiteellisen wirittämisen inspiraatiolla. Bilteman vinku levähti jo aiemmin päivällä, joten pako tuli koroteltua silmämääräisesti johonkin mittaan kynävingulla, viimeistelystä jouduttiin tinkimään, kun 3mm kivi/hiomaterät olivat lopussa. Samalla tuli hoonailtua pyttyä hiekkapaperilla (pieniä leikkausjälkiä plusumaiseen tyyliin + pientä ohipuhallusjälkeä). Triplapaon välisillat tuli myös kevennettyä hiekkapaperilla. Lopulta palotila (uppoaa pyttyyn n. 1mm verran) tuli läpättyä pytyn kanssa sopivaksi paketiksi hienon venttiilihiomatahnan kanssa.

Sitten tesmimään, alaväännöt mukavasti tallella (nelosella voi ajaa matkavauhtia 2-päällä hiekkatiellä ihan pintakaasulla). Kovemmassa vedätyksessä totuus tuli julki, piikki oli kadonnut ja tilalle oli tullut piiiitkä ja tasainen lehmänhenkäys. Syynä lienee kovin eleetön harjanvarsi ja yläreunaltaan entistä kaarevampi pako. Paon korkeudesta ei ole tällä hetkellä mitään hajua, tuli niin kiireellä ja huolimattomasti viilailtua. Voihan se toki olla liian korkea jo muutenkin.

Tulos oli sitten 94,6km/h kun otti alamäestä vauhtia. Nelosta se ei jaksa vetää tasaisella loppuun ilman kytkinpommittelua ja kierroksetkin taitaa olla varsin mukavasti hukassa. Voitaneen siis todeta, että huonompaan suuntaan mentiin. Uudella putkella (ja paon kunnollisella viimeistelyllä) voi olla aika muikea vaikutus kulkuihin. Nykyinen putkula kun on suunniteltu vakioläppikselle trial-henkiseksi putkeksi.

Kauhiasti tekstiä ja vähän asiaa, tapansa kullakin. :)

Ja niitä parempia kuvia porttauksista:

Kuva


Kuva

Re: Raisusta Raaseriksi

7.7.2012 9:31

Seuraavaksi armotonta putkien väsäilyä! :P

Re: Raisusta Raaseriksi

7.7.2012 20:00

Yllättävän erinäköinen männän pää kuin minulla, tosin pako ja takahuuhtelu ihan erilaiset... Ja on sulla pakoloilla pinta- ja aika-alaa varsin kiitettävästi :lol: Eikun vaan kireämpää putkea kehiin!

Niin, omassa männässä menee karstakieli suoraan pakoon, huuhteluiden kohtien pysyessä jokseenkin kirkkaina. Pähkäilin että takahuuhtelut suunnataan ylemmäs ja päähuuhteluita isonnetaan ongelman korjaamiseksi, paon pienentäminen ei ole vaihtoehto...

Re: Raisusta Raaseriksi

8.7.2012 0:35

Juu erilaiset on porttaukset. :)

Mitä tuohon pakoon tulee, niin pinta- ja aika-alaa on jo vähän liiaksikin. Tuli otettua pytty pois ja katsottua paon korkeus. Korkeutta on lievästi sanottuna liikaa, ja kaiken lisäksi lisäpaot avautuvat ensimmäisenä, joka voi selittää piikin katoamisen (tulee hyvin laaja painepulssi). Pako pitää siis täytehitsailla matalammaksi kun saa aikaiseksi.

Putkea alan väsäilemään tässä lähipäivinä. Suunnittelun voisi tehdä melkolailla perstuntumalta, että päästään hehtaarille. ;)

Onko sulla jotain kuvaa siitä männän päästä? Outoa, että huuhteluiden kohdalla on kirkasta ja pakoon menee karstakieli. Ainakin tuon setin männässä karsta taitaa ilmoittaa sen, missä tuore seos kulkee (johtuneeko siitä, kun tuore seos "palaa" kiinni kuumaan mäntään?). Jotenkin ristiriitaista, että sinun setissäsi huuhteluiden kohdat ovat kirkkaat. Tiedä sitten käykö sun mäntä pakopuolelta paljonkin kuumempana, kun on yksiosainen, jolloin tuore seos palaa kiinni vasta siinä. Tuossa härpäkkeessä kun on siihen malliin ruttuja, että mäntä voi olla kokonaisuutena aika kuuma, moniosainen pako kun vielä levittää männän lämpökuorman laajemmalle sektorille.

Sulla on varmaan aikalailla vaakaan puhaltava takahuuhtelu? Tuossa pytyssä on takahuuhtelulla joku 45 astetta kulmaa. Vaateri suuntaus voi kyllä olla syynä siihen pakopuolen kielekkeeseen, kuten arvelitkin. Liekö päähuuhtisten suurentamisesta niinkään apua, ne kun on suunnattu aikalailla keskivaiheille.

Tuon pytyn huuhtikset ovat aikalailla vakiokuosissa takahuuhtista lukuunottamatta. Pää- ja välihuuhtiksien suuntauksiin tulee varmaan muutosta lähtöjä ja kanavaa muokkaamalla, yläpäähän kun ei ole vielä sopivaa työkalua. Epoksiakin sinne varmaan eksyy mukaan. Toisaalta nuo triplapaon lisäaukot on siihen malliin korkealla ja pääpako on kovin kapea, ettei sitä osaa oikein sanoa puhaltaako se vähemmän pakoon, kuin yksi leveä aukko.

Eihän mullakaan loppujen lopuksi ole tuon karstan lukemisesta mitään vankkaa kokemuspohjaa, enemmänkin enemmän/vähemmän sivistyneitä arvauksia. Kupumännän kupukin luo vielä omat probleemansa soppaan. :roll:

Olisi mukava kuulla jonkun karstameedion mielipidettä oluenhuuruisiin spekulaatioihin. Kuitti.

Re: Raisusta Raaseriksi

10.7.2012 2:26

Eilen tuli arvottua uuden putken mitat, ja pitihän se profiilikin piirtää. Serkku toi tänään tallille 15kg lankakelan, joten pitihän sitä sitten ryhtyä näpertelemään. :)

Tuommoista syntyy suunnilleen neljässä tunnissa:

Kuva

Keskilieriö on varmaan venynyt aika mukavasti, mutta projektin luonteesta johtuen venymää ei mitattu. Alkuun keskilieriö oli lintattu kakkosnelosella ja ruuvipuristimella, mutta viritelmän vaarallisuudesta johtuen päätettiin pullistaa loppuun ihan ilman rajoittimia. Ruuvipenkkiä kun ei jaksanut raahata pihalle asti. Alkukäyrästä löytyy yksi lontto. Puoliskot kantattiin reunoistaan kanttipihdeillä (väsäilin aiemmin päivällä), joten hitsaus hoitui aika nopeasti. Yhtään pullistusta estävää isompaa vuotoa ei ollut.

Huomenna loppupilliä ja pakokanavaan uppoavaa holkkia kiinni. On se vaan lyhyt, kun vertaa siihen Rimpulaan. Tuossa linkit pariin kuvaan itse moposta. Alustassa on pieniä eroavaisuuksia vakioon nähden. Huomatkaa loppupillin ja äänenvaimentajan kompakti sijoittelu. ;)

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 012003.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 012002.jpg

Tämmöstä tänään. Mielipiteitä, kysymyksiä?

Re: Raisusta Raaseriksi

10.7.2012 10:51

eikö tuo välipilli kurista kun joutuu tekemään tuollaisen mutkan :D

Re: Raisusta Raaseriksi

10.7.2012 12:04

Jos Rimpulan loppupillistä puhut, niin se on tehty tarkoituksella vähän ahtaaksi. Loppupilli kun on hitusen liian isoa, niin sopivan huonolla mutkalla saadaan lisää virtausvastusta (toivon mukaan). Eikä se mutka mikään älyttömän jyrkkä ole, on sitä sen verran muotoiltu. :)

Re: Raisusta Raaseriksi

10.7.2012 19:32

Ohan se hieno, testiä odotellessa :P En oo itte tainnu noin lyhyttä tehdäkään, eli kierrokset siellä 12000-13000rmp ?

Re: Raisusta Raaseriksi

10.7.2012 21:00

Asiallisen näköinen putki isolla AAlla. Muistuttaa kovasti tuota omaa Am6sen putkisarjan alakauttaista. Teetkös muuten millisestä vai nollaseiskasta? Monesti millisestä kun tekee, ei tuo alkukäyrä tahdo pyöristyä aina riittävästi, joutuu siis vähän kikkailemaan.. :) Keskilieriö taas venyy tosi helposti yli mittojen, ilman että huomaa oikein mitään. Kehtaatko paiskata tarkempaa kuvaa noista sun kanttauspihdeistä? Jos et halua yleiseen jakoon niin vaikka YV? Nuo omat on perseestä.... :x

Re: Raisusta Raaseriksi

12.7.2012 0:55

jt-87 kirjoitti:... En oo itte tainnu noin lyhyttä tehdäkään, eli kierrokset siellä 12000-13000rmp ?


Eipä tuo putki nyt kovin lyhyt ole. Reilut 80cm männästä vastiksen loppuun. Paksuutta sillä onkin sitten jäätävät 106mm, venyminen oli reilua. Kierrosten piti olla n. 11-12krpm tietämillä.

Waltter-Racing kirjoitti:Asiallisen näköinen putki isolla AAlla.... Teetkös muuten millisestä vai nollaseiskasta?... Kehtaatko paiskata tarkempaa kuvaa noista sun kanttauspihdeistä?


Vai alkaa Walde kehumaan mun räpellyksiä. :) Saumat on melkoista kuraa, mutta kaipa niistä saa sitten nätimpiä, kun tarpeeksi monta putkea tinailee. Ja nollaseiskasta nuo tulee väännettyä, tosin joku 0,5mm pelti voisi muotoutua vielä nätimmin, varsinkin kun talliin olisi näillä näkymin tulossa tikkausvehkeet. Kameran patterit simahti kesken kuvailun, joten kanttipihdeistä tulee kuvaa vasta myöhemmin, laitan ihan tähän topicciin.

Ja asiaan:

Katkoin putken alkukäyrän lonton lähettyviltä ja naputtelin sen pois päiväjärjestyksestä, samalla parantelin vähän alkukäyrän muotoja kevyellä naputtelulla. Räin putken kasaan, ja tuli siinä loppupilli väänneltyä, kuin myös holkkikiinnitys pyttyyn.

Kuva

Testaamaan. Piikki on kadoksissa. Uudella putkella kierroksia löytyy varsin muikeasti, arviolta sen 13krpm vinguttamalla, mutta eihän se vedä mihinkään, täysin eleetön paketti. Alaväännöt oli edelleenkin tallella putkesta huolimatta, mutta kierroskaista vain laajeni yläpäästään. Suutintakaan ei tarvinnut vaihtaa, vaikka putki muuttui HYVIN erilaiseksi. Männänpään huuhtelukuvio muuttui kun putki vaihtui, nyt ainoa karstalaikku on keskellä männänlakea.

Syyksi keksittiin liian korkea pako (perseilyn takia 21,3mm korkea ja epätasaisesti aukeava), eikun siis pytty pois ja täytehitsiä pakoon. Hitsaus tehtiin hienovaraisesti. Kliinerillä aukon reunat puhtaiksi ja kemppiliimaa perään sen minkä hitsistä lähtee, sylkkäputken suojauksista viis. Sitten vaan vingulla jyystämään sylkkäputken pintaa silmämääräisesti sopivaan tasoon. Aukko löysi uudet mitat, korkeutta 18,5mm ja aukeaa melko yhtenäisesti, lisäpaot kapenivat hiukan. Hiukan hiekkapaperia, hoonailua ja olutta. Valmis. Sylkkäputken pinta oli aika karu paikoitellen, ja niin oli männänrenkaista lähtevä äänikin, mäntä kun liikkui pytyssä "jotakuinkin jouhevasti". Serkkupoika kävi testailemassa, ei muutoksia vedossa, kiertää yhtä paljon ja eleettömästi, käy tyhjäkäyntiä ja vieläkin se vääntää alhaalta kuin traktori (?!!).

Availtiin pytty tänään, ja kuten odotettavissa oli, toinen männänrengas oli jo pirstaleina, mutta väliäkö tuolla. Menee porattavaksi ja kupumännän tilalle tulee 1-renkainen ikkunaton tasapäämäntä.

Nyt olisi semmoinen arvelmus, että piikittömyyden syynä on aivan liian matala kampikammion puristussuhde, läppähökötelmä kun on suurentanut tilavuutta aika hillittömästi. Josko se ei vaan jaksa pumpata seosta männän päälle enää kovemmilla kierroksilla.

Toinen epäilys (aika hatara sellainen) on se, että putki on yksinkertaisesti liian paksu toimiakseen enää lainkaan. Onko kellään kokemusta liian paksun putken täydellisestä eleettömyydestä?

Kolmas, ja aika epätodennäköinen arvelmus olisi läpät. Ovat mallia boyesen, lasikuitua ja ilman rajoittimia. Jostakin näsäristä ne on näköjään joskus otettu sellaisinaan, tuskin siis voivat kovin huonosti pelittää.

Neljättä ja viidettä epäilystä, paskonutta tulppaa ja liian ahdasta loppupilliä (16mm) tuli diagnosoitua, ei ollut kumpikaan.

Loppukevennys, juuri ajossa ollut 3mm tiputettu pakoaukko, ohipuhallusjälkiä ei näkynyt. :P

Kuva

BTW, tuli vähän harjoiteltua hitsaamista:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 220101.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... sillat.png

Re: Raisusta Raaseriksi

12.7.2012 18:42

Eleetön se omakin tuon muotoinen on (tuo ylempi):
Kuva

Eli piikikkäämpää suunnittelemaan, ittellä (blairexhaustilla suunniteltuna) torvivakio oli aika iso. Sillä putkesta tuli juurikin piikitön, melko vääntävä ja pitkälle ylikierroksille kiertävä...

Re: Raisusta Raaseriksi

12.7.2012 23:19

Alkaa se nollaseiska sitten muotoutua niin lähelle totuutta kun saat TIGillä kasattua sen putken, tulee niin pehmeät niistä saumoista, niinku tiedät.


Kuva

Tällä putkella on paksuutta noin 108mm, venyminen oli milliselläkin huimaa.. :D Pituutta tais olla huimat 750mm. "täsä on ny sitä piikkiä taas nii vitust"