Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

22.7.2014 1:32

kaverilla johtu toi tärinä kun kytkimessä oli jotai häikkää?

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

22.7.2014 7:02

Voisi hyvinkin olla mahdollista, tuntuu että siltä suunnalta tulisi. Pitää tänään katsella konetta läpi ja aloittaa hiomaan katteita.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

22.7.2014 22:49

Tänään tuli huomattua n. 2cm aukko Derbin änkässä, joten jo alunperinkin lyhyttä turbokittiä joutui lyhentämään sen pari senttiä, onneksi ei enempää. Putki tuli laitettua kiinni runkoon ja ruosteita hinkkailtua pois.

Magneetosta yritin testailla runkolaakereiden kuntoa, vähän väljiltä tuntuivat ja aivan kuin olisi kuullut jopa kangen heilahtelevan vapaasti kun konetta pyöritteli. :eek: Tärisee tosiaan aivan helvetisti, ei tuolla uskalla yli puolen kaasun edes ajaa (enkä nyt oikeastaan ollenkaan ettei hajoa enempää).

Katteitakin katselin, on ainakin pari maalikerrosta päällä ja Motipin HGB keittää päälle vedettynä lähes joka kohdasta. Alin kerros heti alkuperäisen maalin jälkeen aiheuttaa tuon, joten joutunee hiomaan muoville kaikki katteet. :roll:

Uusi syyläri löytyi myös lähistöltä, joten tekniikassa ei oikeastaan enää muita murheita kuin tärinä. Ei huvittaisi konetta availla, mutta kaipa se on pakko. Katteet ja vanteet ensin kuntoon, sitten koneen kimppuun. Toivottavasti olisi vain runkolaakereissa väljää, pääsisi halvemmalla.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

22.7.2014 23:37

Onko nää petarivikaset juuri niitä tapauksia, joista varisee kaikki pultit irti ajos ja lähes koko loppumopo? :lol:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

24.7.2014 21:46

Mitenniin lähes koko loppumopo? Eihän tämä oikeasti mikään mopo ole, lähinnä maanjäristysgeneraattori... :lol: Tänään tippui lippa ajossa irti, varmaankin juuri tärinästä johtuen.

Tosiaan kaikki pultit suhteellisen löysällä ja resonoivat mahtavasti jenkaa antaessa, muodostaen Derbin lähettyville (<20km säteelle) Turbokitin kanssa hyvin yhteensopivan äänimaiseman, joka aiheuttaa myös ilmeisen suurta mielipahaa naapurin tädissä. Mm. tälläista on kuultu: "tämä ei ole mikään mopokorjaamo", "en kestä tätä enää", "jokailtainen päristely", "seuraava askel on poliisit", "tämä ei jää tähän", "miten selität tämän rallin" jne. näitä riittää. :lol:

Eipä kauheasti ole muuten edennyt, tankin läppä maalattu ja vanteita vähän putsailtu. Huomenna vien kilvet konttorille ja availen varmaankin koneen -> kampura vaihtuu Motoforcen Racing Evolutioniin.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

24.7.2014 22:14

:lol: mahtaa olla mielenkiintoinen näky, kun terpistä karisee kaikki mahdolliset osat, joita ei ole hitsattu kiinni.

mut mites jos vaihtaisit vaa kiertokangen ja tasapainottaisit sen (koneistamo / mp-liike hoitanee tämän). ainakin metrakitin valmistamaa laadukasta (?) kiertokankea saa mopo-sportilta vajaalla 60e:lla. motoforce taitaa olla kiinalainen / taiwanilainen.
todennäköisesti se kiertarin vaihdatus + tasapainotus sitte maksaa sen 50-60e... :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

24.7.2014 22:53

Eikös motoforce ole vähän niinku laatua halvalla, tai ainakin käsittääkseni. Esim. Ku ostin motoforcen stefasarjan niin stefojen kylessä luki SFK.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

24.7.2014 23:30

Motoforce on ihan laatukamaa, vaikka Taiwan taitaakin olla alkuperä. Ei tietysti mitään parasta tasoa, mutta kuitenkin parempi kuin TNT yms. Tässä vielä kyseinen kampura Gearpartsissa, ei ainakaan hinnan puolesta vaikuta mitenkään laaduttomalta. Kestää varmasti vakiotehot.

Ja tuo tulee siis kiinni ihan vain sen takia kun sattuu jo löytymään yksi Derbin lohko kyseisellä kampuralla ylimääräisenä. Kiertarin vaihto olisi ollut seuraava vaihtoehto, tai mahdollisesti Teknixin kampurasetti Ranskasta (oiskohan ollut ~90e, laakerit+stefat+kampura), pitäisi olla myös vähän laadukkampi kuin TNT. Vaihtuisi muuten koko kone tuohon toiseen, mutta avarrettu Airsalille (sellainenkin löytyisi kyllä) ja maalipinta heikompi kuin tässä rohisevassa paskassa.

En taida tuota Airsalia tähän kuitenkaan kiinni laittaa, saa enemmän rahaa erikseen myyden / säästän tulevaisuuden derbiprojuja varten. Kaasarin ja putken joutuisi uusimaan, samoin myös kytkimen jouset yms. ylimääräistä rahanmenoa mistä ei kuitenkaan saisi kaikkea takaisin myyntitilanteessa. Tämä rojuhan olisi tarkoitus laittaa toimivaksi ja siedettävän näköiseksi mahdollisimman pikaisesti ja myydä voitolla eteenpäin. Aikataulu tosiaan melko tiukka, huomenna viimeinen työpäivä ja 2vk päästä alkaisi koulukin... :roll:


J11 kirjoitti::lol: mahtaa olla mielenkiintoinen näky, kun terpistä karisee kaikki mahdolliset osat, joita ei ole hitsattu kiinni.


Karisee myös kaikki hitsatut. Toisen takakatteen kiinnike halki, änkän laippa halki, putken ilmankierrätyssysteemin putki halki jne... :lol: Syylärin flektin kiinnike halki -> flekti osunut syyläriin -> lähtenyt pyörimään ja repinyt kaiken paskaksi (tämän takia uusi syyläri).

Tämähän on kuulemma mittarin mukaan kulkenut viime kesänä yli 70km/h, mutta ei tuolla sen vertaa uskalla ajaa (oikeasti). Tärinän määrä alkaa häiritsemään jo 20km/h ylittävissä nopeuksissa ja huiput mitä olen itse uskaltanut ajaa on mittariin 65km/h, jonka jälkeen oli pakko painaa jarrua, tuntuu nimittäin oikeasti siltä että mäntä lentää perseeseen hetkellä millä hyvänsä.


Jottei nyt ihan tylsäksi mene niin kuvia syyläristä ja magneetonkopan modailusta.
PS. Öljyt eivät ole Derbiin, se ei noin hyviä ansaitse.

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

25.7.2014 11:47

joo, nyt taidan uskoa, että siellä on oikeasti jotain vikaa jos hitsatut osatkaan ei kestä paikallaan.. :lol: toivottavasti et maksanut tuosta kovinkaan paljoa.. (korkeintaan vihreän setelin?)

oliks sillä ex-omistajalla vielä hampaitakaan suussa, ku on tuolla vetänyt mittariin yli 70km/h?

ite oon aina pitänyt noita motoforcen tuotteita heikkolaatuisina.. ostin joskus motoforcen sytytystulpanhatun ja se hajos heti kun laitto kiinni. ei kestänyt silikoonikuori paljoo yhtää taivuttelua, kun koitin laittaa tulppaan kiinni.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

27.7.2014 3:25

oliks sillä ex-omistajalla vielä hampaitakaan suussa, ku on tuolla vetänyt mittariin yli 70km/h?


Onhan sillä, kun ei tärinän alettua uskaltanut itse ajaa edes noin kovaa kuin minä. :lol: Tosiaan tänään otin koneen irti ja availin yläkerran. Yläpään neulalaakeri tuntui hiukan väljähköltä ja myös alapäässä tuntui ehkä aivan pientä klappia, joka tosin saattoi olla vain sivuttaista. Alan epäilemään alakerran laakeroinnin olevan ok-kunnossa ja tärinän johtuvan kytkimen puolelta... :roll:

Mäntä (taitaapi olla jopa Vertex tai vähintäänkin Prox) uudenveroinen ottamatta huomioon pientä karstakerrosta laella. Pytyssä hoonijäljet selvästi näkyvissä joten yläkertaan ei oikeastaan mitään uusittavaa, paitsi kannentiiviste kun sattui löytymään käyttämätön jostain laatikosta.

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

29.7.2014 1:17

Derbin koneessa makaa nyt siis uudet sisuskalut, joita tosin joutuu huomenna / kun ehtii vielä paikkailemaan. Kytkintappi / painelaakeri oli myös jotain itsekseen yrittänyt veistellä ja tuloksena oli melko läjä alumiinisilppua kytkinkopassa.

Kytkinkopan tiiviste ei siis pidä ja hiukan ulisee koko kone vielä (varmaankin uudet stefat). Tärinä vähentyi huomattavasti, joskin täriseehän tuo yhä hiukan, mutta ei haittaavasti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

29.7.2014 15:48

Rabasa tärrää aina vähä, ei mullakaan pysyny osat kiinni jos ei ollu lukkomuttereita. Myös se vaikutti ku syylärin alta ne kumijutut oli kulunu ja se hakkas runkoon :lol:
Noh ei siinä hyvännäköstä laittelua!

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

29.7.2014 23:45

Itselle on joskus käynyt niin, että kun täysin moitteettomasti käyvä kone on sattuneesta syystä purettu ja taas uudelleenkasattu, niin koneesta on ruvennut tulemaan sivuääniä. Tässä tapauksessa vesipumpunrattaasta haljennut pala oli kulkeutunut ensiörattaan ja kytkinkruunun hammasrattaiden väliin ja seurauksena oli muotonsa menettäneitä ja pinnoitevikaisia hamppeja, etenkin siinä kohdassa, jossa muovi ajautui niiden väliin, jotka eivät kuitenkaan alkaneet ääntelehtimään sillä hetkellä kun rattaasta irtosi pala. Uudelleenkasauksen jälkeen rattaiden kulumat eivät enää täsmänneet ja siitä alkoi tämä älämölö, joka päättyi uuden kytkinkruunun ja ensiörattaan hankintaan.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

30.7.2014 11:53

Pitää tosiaan katsoa jos olisi rattaissa jotain epänormaalia kulumaa, kun joudun kytkinkopan kuitenkin vielä käyttämään auki. Eipä tuo mitenkään häiritsevän suuri ääni ole, ja kuuluu muutenkin vain tyhjäkäynnillä. 500% parempi kuin ennen remppaa, joten olen ihan tyytyväinen lopputulokseen. Kilinään saattoi olla vaikutusta parilla prikalla jotka löytyivät kytkinkopan pohjalta: ihan normaaleja sinkittyjä aluslevyjä, jotka ei kyllä kuulu tuohon koneeseen, eikä mitään tietoa miten ne olisivat sinne päässeet. :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.7. +Dööpi s. 5!

30.7.2014 22:48

Nuo Rapaskakasathan nyt muutenkin pitävät sellaista ominaisulinaa. Ensiöveto niissä taisi jollottaa jo uutenakin. Mun mielestä sen verran fiasko kone jo alkaapäälle ettei kaikista äänistä kannata huolestua. :lol:
Minarelli sentään on jonkinlainen.