Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

23.6.2014 0:06

Mitäs järkeä on laittaa kahta samankokoista sarjaan? :roll: Myy yks pieni jollekin ja hanki isompi tuon pienen kaveriks..

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

23.6.2014 1:08

Rinnan ne tulee, meinasin että jos ei ahda tarpeeksi niin voi kokeilla tuommosta.
Kahella läpällä sais että vain toinen turbo toimis alakierroksilla, mutta aika turha tässä kun tehoalue ei tarvi olla iso.
Tuossa on koneen alla paras paikka turbolle eikä tuonne isompaa saa, pitäs vielä alle saada säiliö josta öljy imetään pois.
Ois hyvä jos nuo toimis, mutta jos ei toimi niin pitää kokeilla mihin yks turbo riittää tai laittaa isompi/modata tuota.

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

24.6.2014 18:28

Miuge kirjoitti:Jos systeemi tuottaa liikaa pakopainetta, sitä ei korjata hukkaportilla, vaan isommalla pakopesällä tai siivellä. Hukkaportti on ahtopaineen säätöön, eli kompressorin kierrosluvun säätelyyn.
Niinhän se on. En toki tarkoittanut, että sillä hyvään lopputulokseen välttämättä pääsisi, mutta saisi "toimimaan".
Pakokaasun johtaminen ohi turbiinisiiven kuitenkin alentaa ahtopaineen lisäksi pakopainetta. Jos tuommosen dieselturbon virittää suunnilleen saman tehoiseen matalaruttuiseen bensakoneeseen, niin sitä pakokaasua pitää yllin kyllin virtauttaa ohi turbon, koska sitä on enemmän. Ja silti se kompressori pyörii edelleen yhtä kovaa...

Mutta kuten kaikki jo näyttää ymmärtäneen niin se turbon kompressori voi olla aika passeli (vaikka en kyseistä kompurakarttaa nähnytkään). Ja se pakopesä pieni siitä moottoreiden/polttoaineiden eroavaisuudesta johtuen.

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

24.6.2014 22:20

Niin, mutta ei se hukkaportti sitä painetta poista muutakuin sen verran että ahdot pysyy kurissa, eli pienellä pakopesällä vaatii liikaa pakopainetta esim 1bar ahto, kun taas isommalla sama paine tulee enemminkin vaan virtauksella, joka tekee sen että pakokaasut virtaa helpommin ja on enempi tehoa yläkiekoilla.
En sitten tiiä kuin paljon on yleensä isolla turbolla painetta, kumminkin alle ahtopaineen.
Ite pesässä sitten vaikuttaa se että missä kulmassa pakokaasu osuu siipiin ja kuin palio vuotaa suoraan läpi, eli siiven muoto ja se että kuin iso rako on siinä mistä kaasut osuu siipeen.
Muutamana iltana luin tuosta kun kiinnosti tuo turbo asia.

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

24.6.2014 23:46

rossipoika kirjoitti:Jos tuommosen dieselturbon virittää suunnilleen saman tehoiseen matalaruttuiseen bensakoneeseen, niin sitä pakokaasua pitää yllin kyllin virtauttaa ohi turbon, koska sitä on enemmän. Ja silti se kompressori pyörii edelleen yhtä kovaa...
Rossipoika vähän hakoteillä.. Pieneksi mitoitettu pakosiipi ja pesä (koko turbo) toimii siihen asti, kun halutaan voimaa ala/keskikierroksille, kuten usein sarjatuotanto moottoreissa. Hukkaportin kautta ohjautuu x-määrä kaasuja korkeammilla käyntiluvuilla, kun pesä alkaa ahdistaan. Näinollen ylärekisterissä ei ole sen enempää tehoa kuin keskikierroksilla.
Jos kuitenkin halutaan edelleen korkeammille kierroksille lisää ilmaa (voimaa), kompressorin täytyy työskennellä kovemmin (pyörimisnopeus), joka ei ole mahdollista ellei turbiini välitä sille enemmän voimaa, eli tarvitaan suurempi virtaus pakosiiven kautta (virtaavampi pesä, isompi siipi).

1:1 ahtopaine/pakopaine on hyvä lähtökohta, 1:2 käy jo koneen päälle, vaikka suurempiakin lukemia on nähty. Ahtopainetta selvästi pienempi pakopaine on melko varmasti tehoalueen laajuudesta pois.
Yleisesti ottaen "trimmi" turbiinisiivessä (otto/jättöpää -suhde) vaikuttaa paljon turbon käytökseen, esim. 1:1 virtaa korkeammilla kierroksilla paremmin, kuin pitkällä kärjellä (pieni jättö, iso otto) varustettu siipi.. Tosin tässä tapauksessa todennäköisesti se pesän A/R on suurin rajoittava tekijä, sen ollessa 0,2luokkaa :roll:

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

25.6.2014 0:58

Eikös ole mahdollista myös pistää pienempi turbo ahtamaan isompaa turboa? Itselläni ei ole kokemusta ollenkaan näistä turboista, mutta näin olen kuullut joidenkin tekevän..

Jos tuo tyyli nyt näissä toimii niin eikös siten teoriassa voisi saada suuremmat huipputehot ulos?

Mutta itseäni kyllä kiinnostaa, että miten tämä pelittää näillä kahdella saman kokoisella ahtimella.

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

25.6.2014 12:49

On mahdollista, kyseessä compound -setuppi tai suomeksi "sarja-ahtaminen". Pienempi turbo on ensimmäisenä pakosarjan perässä, jonka turbiini syöttää isompaa turbiinia, isomman kompressori taasen syöttää pienemmälle kompuralle ilmaa.
Melkein voisin suositella kokeileen, JOS lokitekki saisi käsiinsä sopivat komponentit :)

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

25.6.2014 17:33

Mitä ite oon nähny tuommosia niin niissä on isolla turbolla läpällä tai venttiilillä tehty sellanen että alakierroksilla pakokaasut menee vain pieneen ahtimeen, ja siitä sitten vissiin isommalle turbolle jämät, imupuoli taas niin että pieni ahdin hönkii isomman imupuolelle ja siinä samassa putkessa on venttiili joka avautuu alipaineesta, niin pieni turbo ei ahista ollenkaan isoilla kierroksilla. Mielummin laittaisin remmiahtimen kuin tuommosen jossa on läppiä.

Miten toimis teoriassa tuollanen että pakopuolet ois erillään eli rinnan ja imupuolet ois sarjassa, eli toimisko niinkuin turbo jossa ois iso pakopuoli ja pieni imupuoli?
Tuo menee kyllä testaamiseksi että parantaako tuo edes ahtamista.

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

25.6.2014 21:27

Yleisesti on tehty kuten edellisessä postauksessa mainitsin, sille perusteluna se, että isompi kompura tuottaa kuitenkin jo alhaisilla pyörimisnopeuksilla pienemmälle massavirran joka nostaa pienen siiven tuottamaa painesuhdetta. Toisinpäin ei saada samaa hyötyä..
Mitään läppiä ei periaatteessa tarvita hukkaportin/porttien lisäksi. Kaasut johdetaan pienemmän turbiinin ohi isommalle hukkaportin kautta, kun isompi alkaa pyöriin hyötysuhteella. Kompressorien välisen- ja koneelle johtavien ahtoputkien välille voi lisätä takaiskuventtiilin, jolloin isomman kompuran tuotot kulkee ahdistaessa pienemmän ohi.
Remmi + turbo olisi kuitenkin se loistavin vaihtoehto. 8) Remmiahdin tyrkkäisi painetta turbolle ja näiden väliin lisäilmaventtiili, kun remmiahtimen tuotot loppuu turbon astuessa peliin. Tällöin remmiahtimen kuormakin olisi minimaalinen, sen pyöriessä "tyhjää". Jos taas toisinpäin toteutettu, remmiahtimella on suurempi kuorma ahtopaineen alaisena, joka vähentää suoraan tehoa kampuralta... :roll:

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

4.10.2014 19:34

Nyt on taas aikaa tehä tätä, niin sai uutta osaa jo mallattua kiinni.

Tällä pitäis vaihteita vaihattaa.
Tuon pitäs vaihtaa automaattisesti vaihteita kun vaan laittaa palikan joka määrittää millä kierroksella vaihtaa.
Kuva
Tuossa on 10amp laturi jolle laitan vedon suoraan kampuran päästä, kun on sama kierre kun kampurassa. Vaatii vaan pikkusen tarkkuutta että hitsaa kiinnikkeet oikein ja sallii lämpölaajenemis varaa. Ite laturi on järeä, kolmella laakerilla.
Kuva

Kiinnitystä roots ahtimelle, samalla teen kytkinkopan muutenki uusiksi ja tilaa kolmelle öljypumpulle.
Kuva
Kuva
Tuossa joutuu kytkinkoria ottaan ulospäin ehkä 3-4mm, ite kytkinpakka pysyy samassa kohti.
Kopasta teen sellasen että siinä on erillinen kansi, että ei tarvi koko koppaa irrottaa jos jotaki menee rikki tai tarvii säätää.
Tuon ahtimen satuin ebaysta löytään kun oli etusivulla, en vielä tiiä tuleeko turboa kaveriksi, joko laitan yhen isomman tai sitten nuo kaksi pientä kytkettynä pakopuolet rinnan ja imut sarjaan, en tiiä miten mahtais toimia.

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

6.10.2014 19:48

Ahtimia koko kylän tarpeisiin :lol: Minkäs merkkinen tuo remmiahdin on?

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

6.10.2014 21:17

Tuo on ns vw smog pump, vuosimalli on vissiin 68 :D
Tuolla saattais saada tehoa 30-40hp, on siinä viilausvaraa, kun tuo on tuskin suunniteltu antaan max ilmamäärää.

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

10.10.2014 14:12

Nyt näyttää mielenkiintoiselta ja ilmaa pitäisi riittää. ;)
Tosin sellaistakin tekstiä ollut, ettei roots -ahdettu yksimukinen olisi kovin mukava ajettava, koska painevaihtelut ovat erittäin suuria joka tekee menosta on/off -tyyppistä.
Suuri tilavuus tasaa tykyttävää painetta, eli rootsilta paineputki turbon imuun ja coolerin kautta plenumille - pitäisi jo tasoittua jonkinverran :D

Re: Järeä monkey, 187cc turbo

11.10.2014 10:24

Oon lukenu tuosta aika palio, tuo ongelma on sillon jos kaasari/kaasuläppä ois imupuolella, tuossa mulla on tarkotus laittaa painepuolelle, litran painekotelo ja putkien tilavuus siihen vielä lisäksi. On/off tuon tehon pitää ollakkin, se tuon rootsin tarkotus on, tai ainakin tässä kun ei tarvi tasaista ajoa ajaa :D