Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Derbistä kisapyörä

8.1.2016 10:17

Jouset ja iskarit on aika merkittävässä osassa kisapyörän ajo-ominaisuuksia ajatellen. Nyt on vain niin, että esim. tässä meitin pyörässä vakio jousituksessa ei ole juurikaan säätömahdollisuuksia. Etupään vaimennukseen voi hieman vaikuttaa öljyn viskositeettiä muuttamalla ja takapäästä käytössä on vain jousen kireyden säätö. Viime syksynä huollettiin / tarkastettiin etuputket joten niille ei nyt tässä vaiheessa tehdä mitään koska ovat kunnossa ja takajousesta purkauksen yhteydessä irroitettiin jousi ja tarkastettiin vaimennuksen toimivuus. Koska sekin toimi eikä vuotoja ole havaittu se kasattiin puhdistuksen jälkeen takaisin. Eli käytännössä tässä vaiheessa ainut isompi muutos oli tuon takapään laskeminen koiranluuta pidentämällä, jolla pyrittiin saamaan takapään korkeus kireällä jousella vastaamaan ennen muutosta olleeseen löysän jousen korkeuteen. Kyse oli n. 5-6cm

Re: Derbistä kisapyörä

9.1.2016 16:07

Kaasuttimen ja sytytysjärjestelmän sijoittelua...
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut notreal911 päivämäärä 9.1.2016 22:01, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbistä kisapyörä

9.1.2016 19:11

Pistämpä tämänkin näkyviin, eli porukan kisalogo.
Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

10.1.2016 13:49

Sisäänajoa suoritettu 5min :nörtti:
Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

10.1.2016 20:43

Kuten edellisessä kuvatekstissä kerrottiin, ensisauhut on otettu. Hiukkasen potki vastaan joten sytytystä säädettiin muutama-aste myöhäisemmälle ja laitettiin mielenkiinnosta lambda-anturi kiinni jotta nähtiin ollaanko edes kartalla tyhjäkäyntiseoksien osalta. Pienen säädön ja "perstuntuman" jälkeen AFR-lukema oli 13,4, tosin mukavin tyhjäkäynti löytyi lähempää 14 arvoa, mutta tuo mittarin kertoma ei ole kovin "luotettava" 2-T moottorin paisarista mitattuna, eikä ollut tarkoituskaan, kunhan tiedetään että konetta on turvallista käyttää tyhjäkäynnillä... :nörtti:
Kuva

Nämä on tällaisia väliaikaissäätöjä, konehan on vielä ilman putsaria ja putkenakin vanha Gianelli. :D

Re: Derbistä kisapyörä

10.1.2016 20:47

Onko selvinny mikä putki ois tulossa lopulliseen kokoonpanoon? 8)

Re: Derbistä kisapyörä

10.1.2016 20:54

Putkea ei ole vielä päätetty.
Eri putkien kokemuksia otetaan kiitollisuudella vastaan.

Re: Derbistä kisapyörä

10.1.2016 21:36

Jos jollain pyörii nurkissa tarpeeton Derbin 300mm etujarrulevy niin ostan pois kuleksimasta. :nörtti:

Re: Derbistä kisapyörä

10.1.2016 21:39

Itellä on toi Malossi mhr supermoto putki ollut viilatulla airsal 80cc joka kiersi noin 14krpm ja hyvä putki on, en sitten tiiä miten toimisi tolla sun mhr team 50 :D voin myös luopua tosta malossista jos tulee hyvä tarjous, on derbiin ja menee vasemmalta puolelta mut sehän menee tohon silti paitsi runko kiinnikettä joutuu ehkä muokkaamaan. ;)

Re: Derbistä kisapyörä

10.1.2016 22:27

Mp pitstopilla ois purkuosissa rieju marathonin 300mm jarrulevy. Vastaava derbin levyyn, erinäkönen vaan :D ja hyvältä näyttää tää projekti 8)

Re: Derbistä kisapyörä

12.1.2016 23:06

Mielenkiintonen on projekti! Suosittelen kysymään tota jarrulevyä ja muita varaosia www.enduro24.fi tuolta saa sekä uudet että käytetyt osat! ;)

Re: Derbistä kisapyörä

12.1.2016 23:42

Jarrulevy löytynyt ja tulee Kouvolasta ;) ja toinen kaveri sorvaa jarrusatulan kiinnitykseen korotusholkit.
Ilmanputsarin kotelo ym. pikku varaosaa löytyi "naapurista" eli Länsimäestä.
Imuläppistä selvinnyt sen verran että hankintaan menee Malossin VL6 Aqua 4-aukkoisella rungolla.

Nyt ei ole uutta rakentelukuvaa tarjolla niin laitetaan tällainen.
Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

13.1.2016 18:43

Tankkiin vaihdetaan alkuperäisen alipainehanan tilalle manuaalinen.

Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

13.1.2016 18:48

Tuosta suodatinkotelosta ruvetaan väkertämään "avarrettua mallia", yritetään saada suodatinmatosta leikattua siihen sopiva ja näyttää samaan kuvaan eksynyt ne aiemmin mainitut Malossin imuläpät.
Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

14.1.2016 9:56

Kisalaatikko, sitä ei ole mainittu tässä projektissa. Vielä.
Johtuen varmaan siitä ettei sellaista tähän projektiin hankittu. Vielä.
Meillä kyse on pudjetista ja totesimme ettei se riitä kaikkiin mahdollisiin viritysosiin ja kisalaatikko oli yksi mikä päätettiin jättää hankkimatta ja harkita asiaa uudelleen seuraavalle kaudelle jos tarvetta ilmanee.
Mutta, totuus on että hyvä kisakone sisältää kisalaatikon jossa vaihteiden välitykset ovat sovitettu paremmin kisakäyttöön soveltuviksi. Karrikoituna niin, että pienet vaihteet ovat välitetty "pidemmiksi" ja isommat vaihteet "lyhyemmiksi". Esim. tähän Derbiin olisi tarjolla ollut mm. Bidalot laatikko reiluun 400€ hintaan ja edukkaampi Top Racing laatikko satasen halvenpaan hintaan. Tosin, jos nyt oikein muistan, tuo Bidalot sisältää vaihteensiirtäjät, shimmilevyt ym. mitä tuosta halvemmasta "puuttuu". Muitakin vaihtoehtoja varmaankin on tarjolla jos vain jaksaa etsiä / löytää...

Mainita ehkä kannattaa myös kisakoneisiin tarjolla olevat ensiövetopaketit ( sis. ensiövetoratas, kytkinkruunu, levyt ja jouset ). Tämä on ensisijaisesti tarpeen koneisiin missä ensiövetoratas on alkuperäisenä vinohammastuksella ja se muutetaan tällä suorahampaiseksi. Derbissä on vakiona suorahammas välitys joten sen hankkiminen en olisi varsinaisesti muuttanut mitään ja jätettiin hankkimatta. ( Bidalot ensiövetopaketti Derbiin yli 400 € ) :eek: