Tänään saapui tuo kauan kaivattu kaasari, eli 19mm kopiolortto suoraan kiinasta. Hintaa tuolla oli noin 20e lähipostiin toimitettuna, ei paha.
Noh, kaasari kiinni ja säätöjä hakemaan. Pari suuttimen vaihtoa ja ruuvin kääntelyä ja nyt alkaa jo tuntua paremmalta. Tehoa tuli selvästi lisää koko kierroskaistalle, jaksaa vääntää paremmin alhaaltakin.
Eipä kaikki aina tietenkään voi mennä täydellisesti, eli jonkunlaista häikkää tuon koneen toiminnassa tänään oli. Huippuja vingutettiin gepsiin ja n. 70km/h kohdalla kone sammui, ei kuitenkaan tuntunut leikanneen (ainakaan pahasti). Puristukset normaalit, lähti käyntiin vielä vauhdeista kytkimellä ja tehot tallella. Tätä teki pari kertaa ja viimeisimmillä kerroilla sai polkea jo ihan tosissaan jos halusi käyntiin. Pytty tuntui kyllä aika kylmältä sammuilujen jälkeen, tosin käykin hiukan rikkaalla. Eli vikaepäilyksiä oli siis kevyt leikkaaminen, sähköt (sateessa ilman magn. koppaa) ja kaasarin toiminta (ekaa kertaa ajossa, bensanpinta yms. ?)
Yläkerta napattiin auki tarkistusta varten, eipä mitään kummalista: sama wanha lasittunut kiinapytty ja -mäntä, pari uutta skraadua mutta kuuluu asiaan. Ei siis ainakaan pahemmin leikannut. Kone kasaan ja tulikin mieleen onkohan siellä tankissa bensaa. Letku irti hanasta ja kyllähän sieltä bensaa lorisi, tosin melko tyhjältä vaikutti. Kävin tankkaamassa ja laitoin vahingossa kevyet kisaseokset tankkiin (1l bensaa, 0,2l öljyä), mutta sen jälkeen pelasi "kevyestä" savutuksesta huolimatta ok noin kilsan ajan.
Pitää huomenna katsoa seokset kohdalleen ja hakea myös lähipäivinä kilvet, lauantaina pitäisi miittiin lähteä. Kaveri suostui tulemaan omalla ruoskalla jos minä lähden tällä, eli jotenkin lailliseen ajokuntoon pitäisi parissa päivässä saada. Valot vedetty jo, enää peili ja jarrujen ilmailua.
70cc settiä pitäisi ehkä kasailla toiseen koneeseen, joka taas pitäisi rempata kokonaan. Olisi parempi aihio kuin tuo kiinakone, minkä laakereista ja kilsoista ei ole mitään tietoa.