Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

8.8.2013 17:18

Piti laittaa mitat vähän liika pieniksi että pysty ite sitten muokkaan toimivaksi.
Toisin sanoen noin tuli parempi kuin mitä se että oisin tehny mitat vähän liika isoiksi :D
Ois tosin voinu muokkauttaa koneistamallakin, mutta rälläkkä toimi tälläkertaa.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

9.8.2013 12:06

Paljonko kytkimelle tuli loppupeleissä massaa?

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

9.8.2013 13:15

En mitannu kun en aatellu että sillä kummempaa merkitystä on. Ite alumiini osa ei paina paljoa, mutta nuo rauta osat on melko painavia, kun niitä on niin paljon.
Saattaa olla että niitä pitää ottaa pois jos tuo toimii liika äkäsesti, laittais vain rikkoja niiden tilalle mitkä ottaa pois.
Toinen vaihtoehto on myös laittaa vakio kytkinjouset tuohon, kun luin sellasta että ois hyvä saada kiihytysvehkeessä säädettyä tuo niin että aluksi luistaa, niin sitten ei keulis tai sutis kun viivalta lähtee.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

11.8.2013 19:06

En vihtiny vielä kokeilla tuota kun ensviikolla tulee startin solenoidi eikä vihtiny ruveta starttaileen patenteilla.
Penkki pitää kumminki tehä ennenku tuota voi kunnolla testata.

Osa mitä tein, niin sitä ei voi kyllä penkiksi sanoa, mutta tuo tarkotus on se että ite pehmuste osa on vaan suora ja yksinkertanen eikä siihen tarvi muotoa tehä. Eli tuohon tulee irrotettava osa jossa on pehmuste.
Tankki vaihtuu vielä ja laitan bensapumpun niin tankkia ei tarvi sitten muokata ja toimii vakio tankinkorkki :D
Tuommoset pyöreidet oli suht vaikea tehä, mutta vaikein tuossa oli se että ei tienny yhtään että minkälainen muoto tuossa näyttää hyvältä. Tuo isoin pyöreys on 2.5" putkesta, kohtuu pyöreä, mutta sopii aika hyvin tankin kans yhteen.
Kuva
Oli huomaamatta keula madaltunu sentin verran kun noita mittareita vaihtelin.
Kuva
Kuva
Laitoin huvikseen keulaan trex koneen kannen kopan kiinni.
Ei muuten kannata ostaa tuota punosletkua, sen sisällä oleva letku on ihan liika heikkoa, eli kun taipuu liikaa niin sisäletku menee halki. Ja tuossa kun noita pitää irrotella, niin kyllä kirosanoja lentää kun nuo ohuet teräslangat pistelee sormiin :roll: Normi bensaletku toimii paremmin.
Kuva
Tämä oli eka versio penkistä, tarkotus oli saaha vähä spoileria, mutta ei toiminu.
Kuva

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

11.8.2013 22:08

on kyllä hyvvää ja järreetä jälkee :D kyllä luulis kytkimen pitävän :)

mitä luulet miten 150cc öljynsuodatin lifanissa kestää kytkin ja onko nuihin helppo muokata tupla pumppu esim turbolle ? ku ei taija yks pumppu riittää kunnolla ?

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

11.8.2013 22:26

Onks tässä enää mitään mankista, jos tankki vaihtuu? :D

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

11.8.2013 22:36

Jalkatapit, mutta tietty tankki vaihtuu mankin vakioon :D Tuo tankki on niin surkia kun modattu liikaa ja luulen että bensapumpun kans saa paremmin bensaa kohokammioon.

julperolle:

Siinä on sellanen kytkin että siinä on vielä erillinen boori kytkimelle, niin se boori menee väljäksi jo vakio tehoilla. Siinä nyt on sentään helppo seurata tuon kulumista.
Tuossa purin yhen zonghen 155 koneen, niin kytkinlevytki oli aivan kulunu sen takia kun kytkin klappas niin palio
Daytona kytkimellä tuo korjaantuu, mutta silloin ei ole enään poljin käynnistystä.
Kytkimen vakio kumit myös menee puruksi jos puhutaan yli 20hp tehoista.

Siinä ei ole tilaa pumpulle ja ite en laittais, vaan tekisin niin että laittaisin vaan turbon letkuun niin palio kuristusta että öljynpainetta löytyy. Mulla on nyt muistaakseni 1.5mm reikä. En tiiä onko siinä sama pumppu kuin tässä, kun niitä on kahta mallia paksuudeltaan, mutta tuo yx pumppu ainakin on vakio koneessa sellanen että kylmänä on liikaakin painetta.
Tuli mieleen että pitää tarkistaa tuo kuristin, kun se saattaa mennä tukkoon, varsinki kun oli jonkuaikaa ilman mitään öljynsuodattimia.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

12.8.2013 18:36

nii no ei ihmekkään ku myyvät nuita halvalla 319e tarjouksessa :D itellä oli tuommonen kolme vuotta sitten mankissa ja tuntu kyllä öljynpainetta olevan ku kerran lähti letku turposta irti tyhjäkäynnillä ja öljyt lens kaaressa pitkin peltoja :D että ei siinä sitten vissiin ois öljyonkelmia mutta siinä oli kytkimessä jotain vikaa ku kone lämpes niin kytkinvipu meni sitä jäykemmäks mitä kovempaa ajo vissiin just se vika siinä boorissa

tuo kone on kyllä vähä turhan pitkä iskunen pitäs putkittaa ja laittaa isompaa mäntää pittää varmaan tehä oma projekti topikki kuha alkaa edistymään ;)

nii minkäslaisen pensapumpun meenasit laittaa? pyörisköhän semmone pumppu mikä ollu saabissa jossa mekaaninen ruisku nuilla ihan vakiosähköillä mitä lifanissa on tai sitten pitää tilata semmone vähä normaalia pienempi jostain jos ei sais gigserin vakiopumppua modattua niin että antas painetta yli baarin ei veis virtaa ainakaan paljoa

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

12.8.2013 19:03

Se vaan melkein kannattais laittaa yx konetta niin sinne saa helposti tuon 67mm männän. Näyttää siltä että nuo +57mm iskusissa koneissa katkeaa kiertokanki jo vakio tehoilla, daytona anima 190 konekkin tuli vastaan jossa noin kävi.
Se ei ainakaan auta jos laittaa isompaa mäntää niin se on vielä isommalla rasituksella ja vielä päälle se jos ahtoa laittaa :D

Jonkun ruiskuauton pumpun ja paineensäätimen aattelin tehä ite että laittaa painelähön normi säätimeen niin saa paineen nouseen ahdoilla.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

12.8.2013 20:33

Mikset paa vaan malpassin säädintä niin ei tarvi alkaa väsäileen

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

12.8.2013 20:43

Se on aika iso tuohon ja ei ole tilaa. Satuin saaman ilmasella säätimen joka on hienompi, niin vois koittaa siitä tehä ensin.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

18.8.2013 22:58

Tänään yritin saaha mopoa pelaan, rupeskin pelaan suht hyvin, video linkki lopussa.
Eka ongelma oli että öljynpaine ei nouse, meinasin jo ruveta kytkinkoppaa avaamaan, mutta kokeilin vielä ohittaa letkut jotka menee ö-suodattimelle, kun vaikutti siltä että se ei jostain syystä virtaa, niin rupes painetta löytyyn heti. Tuon päättelin siitä että aikasemmin halkes letku ennen tuota suodatinta.

Startin ketju on nyt kahesti hajonnu, aina siitä syystä että kun kone sattuu sammuun jostain syystä ja pyöräyttää starttia nopiasti, niin sitä se ei kestä.
Tuon onneksi pystyy korjaan koneessa paikallaan, niin ei tarvi muutakuin ottaa toisesta ketjusta yksi lenkki ja taas toimii. Isommissa starteissa veto menee suoraan rattailla eikä niissä ole ketjua, eli aika mahoton tuohon sellasta patentoida.
Kuva
Varmaan kuukauden oon ihmetelly että miten tuo ei ole säädöissä ollenkaan vaikka aikasemmin toimi, se johtu tuosta. Aika iso imuvuoto ollu.
Kuva

Videosta huomautusta että iso napse kuuluu dumpista lyhyen jousen takia. Siinä on sentin liike ennenkuin ite reikä aukeaa, niin pitää olla noin löysällä.
Vaihteenvaihosa pieni ero aikasempaan videoon. Pitäs myös rajotin laittaa toimiin videossa tapahtuneen kämmin takia :D Seuraavana pitää mennä asvaltille testaan että pitääkö kytkin yhtää, mutta kyllä se tuossa ainakin sutia lyö kun tien jälkiä kattoo. Ja nopeus videossa suunnilleen 70kmh.
Plussaa se että nyt ei katoa öljypaine kun kiihyttää. Enempi ahtoa kaipaa, kun ottaa vielä piikin aivan ylhäällä. Lopussa kuuluu ääni siitä että startin mekanismi jostain syystä pyörii ja laahaa vähän.
http://www.youtube.com/watch?v=Wf0Uqty0Z_0

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

19.8.2013 21:39

Kyllä sen mopon pitää noilla kuutioilla jo johonkin liikkua ilman turboakin :roll: .

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

20.8.2013 0:33

Niin eipä tuossa vielä mitään hirveitä tehoja ole.
Sitten on eri asia kun ahtoa on yli baari.
Vaparina teho rajottuis nopiasti tuohon verrattuna, kun ei löydy penkin alta ahto/teho ruuvia :D

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

20.8.2013 14:57

Testasin asfaltilla, ei se kovin tehokkaalta tuntunu.
Tuossa näkee myös sen että kaasari tyhjenee vedon jälkeen, niin ei tuollasenaan taida lisäahtoja kestää :roll: Ruuvasin tosin ahtoa 3 kiekkaa lisää ja oisin menny testaan, mutta startti päästi savut :D

Tuosta voi epämääräsesti kahtoa että tuolla vois päästä 0-100kmh 7sek, se ois laskettuna 25-30hp. kokonaispaino kun on 200kg, niin ei se tuolla oikein kulje vielä.
http://www.youtube.com/watch?v=fsnyO0uKkGI

Pisti joku vastaan kun kamera ei muka näytä lamda lukemia vaikka on 60fps ja kännyn gps ohjelma löysi kenttää vasta ajon jälkeen. Onneksi kumminkin lähti pelaan vielä lopussa niin ei tarvinnu puskea :D