Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Palezu racing - samurai AM6

14.4.2017 20:10

Hiukan tehokkaampaan, E85 käyvään mopon moottoriin voisi käyttää vaikkapa Bosch EV1 175cc/min@3bar (Peugeot/Citroen XU10/EW10, Volvo 960 2.5 (B6254S) ja Bosch EV4 250cc/min@3bar (Volvo S80 2.9 (B6294S) , BMW M52B28 esim) suuttimia 2bar paineella; eli = 143/204cc/min.

Sen mitä muistan kiwibikerin ese topikista, niin suuttimien sijoitus tuotti ainakin hankaluuksia.
Alkuun voisi kokeilla ihan läppärunkoon, tai jopa läppärungon jälkeen laittaa suuttimet?

Sehän tietty sitten vaatis öljypumpun käytön, ja 2-tahtiöljyä pitäisi saada kiertokangen alapään neulalaakerille, männäntapin neulalaakerille, kampiakselin kuulalaakereille.. ja sylinteriputkeen.
Toki voi olla, että ruiskusuuttimet voisi toimia myöskin risiinipohjaisen 2-t öljyn kanssa?? Eli bensan seassa n. 3-5% risiinipohjaista öljyä --- noin niinku esimerkkinä, rissapohjanen öljy kun (useimmat ainakin?) on aika korkea viskositeettistä (paksua).

Arvelen kuitenkin, että ennen 2-t ruisku kokeiluja olis parempi ottaa kaikki irti tuosta koneesta iha kaasuttimen kanssa.
Välttyy mahdollisilta lisäongelmilta, mitä suurella todennäköisyydellä tulee kokeilu vaiheessa.

Kaasarin säätö kun on tosi simppeli juttu, ja nopeaa.
Useimmiten myös tosi luotettava yksinkertaisuutensa vuoksi.

Re: Palezu racing - samurai AM6

19.4.2017 15:14

Mopolla on nyt tullut jonkun verran rälläiltyä säätöjä hakien, mutta aika vähäisiksi testit ovat vielä jääneet. CDI vaikuttaisi toimivan, mutta siltikin mopo tuntuu rötäilevän paljon tehoalueen alapuolella, ja joskus tehoalueellakin. Ennakon säätö kyllä vaikuttaa tähän, mutta kummastuttaa että mopo rötäilee vaikka ennakkoa laittaa tehoalueelle aika normaalin 17-18 astetta, ja rötääminen katoaa kun sitä vääntää muutaman asteen aikaisemmalle. Samoin tehoalueen alapuolella yli 25 asteen ennakko tuntuu olevan liikaa, eli loppujen lopuksi se CDI:n ennakon säätöalue jää aika vähäiseksi. Toisaalta tähän voi vaikuttaa suht. matalavireinen pytty jossa ei vielä ole suurta tehokuoppaa keskialueella.

Tuli ostettua EG-hipotulppa jossa on ohuempi kärki kuin tavallisessa S-tulpassa.

Kuva

Aioin testata antaako kisatulppa tuosta vain lisätehoja, joten ruuvasin tulpan kiinni koneeseen ilman muita muutoksia ja kävin testaamassa. Tulos: alakierrosten röpötys lisääntyi mutta tehoalueella samurai kyllä potkaisi hieman kipakammin kuin tavallisesti. Tätä koitin testata vielä GSF-dynolla, mutta ilmeni että kytkin luistaa koneen kuumuttua melko paljon, joten varmaksi ei voi sanoa :D

Kaasarin sain melko hyviin säätöihin 90 pääsuuttimella ja tulipa tuo tyhjäkäyntisuutinkin vaihdettua kaapista löytyneeseen 50 kokoiseen jolla pienen kaasun toiminta parani aika huomattavasti, alkuperäinen kiinalainen suutin näytti silmäarviolta paljon isommalta. Ennakkokäyrää säätelin muutamaan otteeseen, mutta en ehtinyt vieläkään saamaan sitä hyväksi sillä tehoalueen alapuolella oli edelleen reilua rötäämistä ja muutaman kerran se rötäsi tuossa 11krpm nurkillakin, mutta tuommoista:

Kuva

Tässä käyrässä kytkimen luisto ei ole kovin suurta, mutta se aiheuttaa tuon "aallon" huipputehon kohdalla. (tuota aallonpohjaa tuli ihmeteltyä aikaisemmin todella pitkään, sillä sitä tuli 50cc:lläkin, eri putkilla, kaasareilla, pytyillä ja nyt näköjään sytkälläkin, mutta kytkinhän siellä vain lipeää). Nyt ei saanut 50cc käyrää vertailtavaksi kun en päässyt käsiksi tiedostoon, mutta 50cc "enkat" tais olla joku 8,5hp. Tehoalue jatkuu pidemmälle mitä 50cc pytyllä, vaikka 50cc:llä oli korkeammaksi viilattu pakoaukko. Tehoja on ihan kivasti ja ajettavuus on todella hyvä, kutosella pystyy köröttelemään kahta-kolmeakymppiä suututtamatta naapureita kiihdytyssuoralle siirtyessä ja keula nousee pienemmillä vaihteilla melko herkästi, mutta sehän pitää saada nousemaan vielä herkemmin. Kytkin tosiaan luistaa, siellä on jotkut ikuisuuden vanhat levyt paikallaan ja vakiojouset, pitää ainakin laittaa prikkoja jousien alle.

Noh, sitten päätin taas purkaa yläkerran. Siellä odottelikin taas pikku ylläreitä :D :

Kuva

Kuva

Elikkä kilometrejä on takana yhteensä noin 5km, ja pytty on ensinnäkin aika huomattavan lasittunut pako- ja imupuolelta, ja imuhelman nurkkiin oli ilmestynyt halkeamat... :roll: Halkeamien syynä lienee ohut materiaali, terävät nurkat ja kenties kiinalainen paskarauta, mutta sylinteriputken nopea lasittuminen ja hoonijäljen kuluminen ihmetyttää. Öljynähän on tosiaan ollut nyt Castrollin Power1 racingia 3% seoksella, kun se Racing M oli tottakai nyt motonetistä loppunut, mutta tuonkin öljyn pitäisi olla parhaasta päästä. Mäntä on kyllä ihan hyväkuntoinen, männänrengasalueella ei ole juuri mitään kulumaa, ainoastaan pakohelmassa on kulumajälkeä. Syynä saattaisi olla että poraus on vieläkin vähän liian tiukka, en mä sitä paljoa hoonannutkaan, mutta nyt se ei sentään leikannut uudestaan kiinni.

Noh..hoonataan pyttyä vähän lisää ja mahdollisesti lisätään öljyseosta. Täytyy tutkia viitsiikö tuota imuhelmaa rälläköidä kokonaan pois, mäntä kun saattaa alkaa keikkumaan ilman sitä, mutta jos ei niin täytynee laittaa Biltema MIG tulille... :D Seuraavaksi ois tarkoitus myös viilata pakoa lisää ja työstää pyttyä muutenkin vähän sieltä sun täältä jos saisi tehot sinne +12hp lukemiin. Suunnitelmissa on myös E85-kokeilu.

Re: Palezu racing - samurai AM6

19.4.2017 22:45

Kannatan re85/e85 kokeilua.
Itsellä ei ole kyseisestä aineesta mitään pahaa sanottavaa. Olen itse ajanut Keeway f actilla koko viimekesän kyseisellä bensalla.
Tuorevoitelu ollut käytössä ja milloin mitäkin öljyä tullut käytettyä ilman ongelmia(mineraali ja syntteettisiä).

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

6.5.2017 12:30

[quote="Palezu"]Purkuosat24:stä saapui tänään 113 mallin pytinki varustettuna kohtuullisen hyväkuntoisella Prox mäntäsarjalla.

Männänrenkaan katkosvälys vaikutti aika reilulta. Ehkä rengas on kulunut, pytyssä ei ainakaan ollut sormella tuntuvaa kynnystä yläpäässä.

Pytystä otin portmapin:

Kuva

Portmap analyzer kertoi seuraavaa:

[url=http://s1301.photobucket.com/user/palezu/media/mbk/113pyttyanalyzer_zps602d5c3f.png.html]Kuva[/url
/quote

Postaanpa tänne, kun pro-puolelle ei ole pääsyä.

Portmap analyser näemmä käyttää kulma-alojen arviointiin Jenningsiä. Oletko katsonut mc dizzyn vähän tuoreempaa tulkintaa nykyaikaisemmille koneille? Aikamoinen ero...
http://www.macdizzy.com/cylinder_map5.htm

Re: Palezu racing - samurai AM6

9.5.2017 21:43

Täytyy tunnustaa etten ole koskaan noihin kulma-aloihin oikein tarkemmin perehtynyt. Tuntuu että sitä on jo kehittynyt suurpiirteinen käsitys minkä kokoisia niiden aukkojen pitää olla minkämoisille tehoille, vaikka hyvähän noita olisi varmaan laskeakin. Sehän on varmasti selvää että Jenningsin ajoista koneet on sen verran muuttuneet että arvojakin täytyy modernisoida.

Tullut tässä taas värkkäiltyä. Pytystä tuli rälläköityä tuo toinen imuhelma pois ja sitten pyöristettyä kulmat reilusti. Kaippa se mäntä siellä kestää. Sitten operoin hieman huuhteluaukkoja:

Kuva

Yksi väliseinä lähti pois jolloin A-aukoille sai aika reilusti lisää pinta-alaa. B-aukkoja ois myös vara levittää reilusti. Sitten pytty kävi sorvissa vanhalla yläasteella, tuolla ei oo kuulemma kukaan sorvannut sen jälkeen kun mä sillä sorvasin viimeksi 2012 :D

Kuva

Alatiivistepinnasta sorvasin pois noin millin verran. Homma onnistui hienosti kun sorvasin ensin jämptin tukipalan muovista, ja kierroksia sorvissa 190rpm niin ei päässyt pytty karkuun. Pytyssähän oli alun perin kauhistuttava 1,7mm squishvälys, mutta nyt se pieneni about 0,7 milliin, joskaan se ei vieläkään vaikuttanut aivan täydelliseltä.

Lisäksi tuli jälleen tehtyä imukaula uusiksi. Lähemmin tarkasteltuna vanhassa oli terävä kulma eikä reikä edes osunut kunnolla kohdakkain läppärunkoon. Uuteen tuli tehtyä jouheva mutka ja reikä kohdalleen. Tämän epäilen vaikuttaneen tehdyistä muutoksista tehoon eniten. Ai niin, ja tuli asennettua Italkitin kytkinjouset. Nämä on aika helvetisti jämäkämmät kuin vakiot ja kytkimen luisto loppuikin niillä kokonaan.

Tehonmittausta:

Kuva


Nooh, laiska se on vieläkin ollakseen 70cc :D kivasti se kuitenkin toimii ja tehoalueen laajuudessa ei ole valittamista. Sininen->vihreä muutos epäilen olleen lähes kokonaan paremman imukaulan ansiota sillä muistaakseni testasin huuhtelujen muutoksia vielä vanhalla imukaulalla eikä siinä ollut käytännössä mitään muutosta. Sitten pytyn sorvaus antoi mukavasti tehoja keskialueelle mutta yläkierroksilta nipisti hieman, mutta todennäköisesti ne saisi sytytyskäyrää säätämällä takaisin, nyt tuossa oli sama kartta käytössä.

Sitten tuli tehtyä jotain muuta.. :D

Kuva

Tuli kaivettua tuokin romu vielä esiin sieltä "kuusen alta". Tuossa se oli maannut keväästä 2015, mutta kone ei ollut jumissa eikä edes jarrulevyt ruostuneet. Tuskin tuolla enää ajetaan, mutta ihan mielenkiinnosta ajattelin laittaa koneen käyntiin ja ihan huvikseen kokeilla saisiko sen käymään nätisti ja kokeilla erilaisia viilailuja/viritelmiä.

Kuva

Pyttyyn viilasin kolmannen huuhteluaukon ja isonsin vielä pakoaukkoa hieman lisää. Käsittämätöntä miten tuossa ei ollut minkäänlaista ruostetta tai muutakaan kertynyt koneeseen, ja pytyn pintakin on lähestulkoon iskemätön. Tuohan on pelkkä nyrkinkokoinen alumiinikikkare joka on kuitenkin pinnoitettu. Sitten tuli tehtyä tuohonkin uusi säädettävä CDI ja kohtalaisen reilun nykimisen jälkeen tuo moottorisahapäristin pärähti jälleen tulille. Kaasarin vuotojen tilkitsemisen ja säätelyn jälkeen sain sen käymään nätisti tyhjäkäyntiä (reipas 3-4000rpm, kevyen vauhtipyörän takia ei pysy matalemmalla oikein käynnissä), ja sitten tuli kokeiltua ennakon säätelyä CDI:n trimmeripotikalla miten se vaikuttaa koneen tyhjäkäyntiin ja kyllähän se vaikuttaa, siinä on noin +-5 asteen kohta missä se käy nopeiten, liian aikaisella jättää tahteja välistä ja myöhäisellä käy tasaisemmin mutta hitaammin. Mielenkiintoista kokeilua. Muutahan tuolla päristimellä ei oikein teekkään :D Harmikseni vain sähköissä on jälleen jotain häikkää, sillä kone ei ota 10000rpm enempää kierroksia, pätkii kuin rajoitinta vasten. Omituista sillä silloin pari vuotta sitten se kyllä kiersi ongelmitta. Olisi hauska saada tuo kiertämäänkin, tuolla 32mm iskunpituudella saattaisi ottaa aika reippaasti kíerroksia :D (sittenhän sitä pitäisi toki ajaen testata..)

Re: Palezu racing - samurai AM6

9.5.2017 23:55

Millä tavalla mittaat nuo tehot? Onko sulla oma penkki vai? :D

Re: Palezu racing - samurai AM6

10.5.2017 12:11

Ei kun se on ihan tuo GSF "katudyno" :) . Tietopankissa on hyvä artikkeli aiheesta: http://www.motot.net/wiki/GSF_dyno

Eli kännykällä äänitetään kiihdytys ja ohjelma laskee siitä tehokäyrän. Tuo toimii todella hyvin kunhan äänite on tarpeeksi selkeä. Paras ois äänittää tulpanjohdosta kipinät, tämä hoituu niinkin helposti että otetaan vain nappikuulokkeet missä on mikrofoni, katkaistaan piuha ja kääritään se pari kertaa tulpanjohdon ympäri niin kännykkä tallentaa pienen napsauksen aina kipinän tullessa josta saa selkeän käyrän. Kännykän mikrofoniäänityskin toimii mutta se on herkempi häiriöille.

Oon "kehittänyt" eräänlaisen höpöwattistandardin noihin gsf-mittauksiin. Eli ohjelmaan syötetään seuraavat arvot:

Cd(ilmanvastuskerroin): 0.75 (jostain luin että enduropyörän Cd ois about tämän verran)
Frontal area: 0.75m^2
Rolling friction coefficent: 0.015
Signal per rot. : 2 (mikäli käytössä mikrofoniäänitys, jos tulpanjohdosta niin 1)
Filter length: 1
Lämpötila ja ilmanpaine vakiot 20C ja 1013mbar
Mittaus suoritetaan väh. 30km/h vauhdista
Tehdään mittaukset kumpaankin suuntaan kone lämmitettynä

Höpöwattistandardin idea ois että kun näitä mittauksia muutkin tekee, niin tulokset ois enemmän vertailukelpoisia kun kaikki käyttäis suunnilleen samoja arvoja, mikäli siis mitataan tällaista enduromopoa. Välityssuhteiden laskemiseen löytyy tällainen betaversion tekemä exceli, josta näkee eri mopon koneiden vaihteistojen hammasluvut mistä ne pystyy laskemaan: http://www.motot.net/forum/download/file.php?id=3225

Re: Palezu racing - samurai AM6

11.5.2017 15:12

Alko tuo gsf dyno oikeen kiinnostaan, mutta milles tuo on tehty?
ja ihan vaan sitä silmälläpitäen et viriviri projektia tulossa tulevaisuudessa :lol:

Re: Palezu racing - samurai AM6

11.5.2017 18:12

Mitä tarkoittaa, 'mille on tehty'?
Tietokoneella tuota softaa pyöritetään, Palezun linkin takaa löytyy hyvät ohjeet, ja niitä seuraamalla varmasti onnistuu käyttämään ko. softaa jos äänitteen laatu on edes välttävä.

Äänitiedosto pitää muuntaa .wav muotoon, jos puhelimella äänittää.

Topikkia pystyyn, johon GSF Dynotuloksia postaamaan (toki ne "mitä sattuu arvoilla" olevat tulokset=tehokäppyrät voi jättää ihan omaksi tiedokseen, tietenkin)?

Painohan on enduro/supermoto mopolla hyvin usein sen noin 100kg.
Eli tuo paino +/-10kg, riippuen mallista (paras olisi punnita mopo toki) + kuljettajan paino = GSF Dynoon laitettava paino.

Re: Palezu racing - samurai AM6

11.5.2017 18:49

.Juho kirjoitti:Mitä tarkoittaa, 'mille on tehty'?
Tietokoneella tuota softaa pyöritetään

sitä hainkin, että mille alustalle tuo softa on, mutta en löytänyt oikeaa sanamuotoa vaikka kuinka hain :D

Re: Palezu racing - samurai AM6

12.5.2017 8:20

Eiköhän tuosta vielä se vähintään 15hp lähde irti 8)

https://youtu.be/DUSPpB9__fU

Itse bongasin tämmöisen kanavan, missä äijä on virittänyt 50cc:tä ja nyt lähtee vähää alta 16hp pyörältä :D

Re: Palezu racing - samurai AM6

19.7.2017 0:14

PV-foorumin vauhtipäivillä tuli käytyä Samurailla vähän kiihdyttelemässä.

Kuva

Oli vaan porukan mopojen yleinen tehotaso sen verran kova ettei samurain miedohkoilla viilauksilla oikein vielä pärjätty, vaikka taisinkin olla alle 85cc luokan ainoa vesijäähdytteisellä moottorilla varustettu.. :D Lajittelulähdöissä sain parhaaksi ajaksi 200 metrille 12,5 sekuntia, mikä oli ihan kohtalaisen hyvä, mutta seuraavassa erässä hävisin sitten PV-foorumin käyttäjän Fintezen 80 peeveelle niukin naukin, lähdön mentyä pipariksi kuvan osoittamalla tavalla. (kiitokset PV-foorumin Yoshille kuvasta/videosta :) )

Kuva

Samurai oli kovin keulimisherkkä lähdössä, suurimmaksi osaksi johtuen harjoittelun puutteesta, mutta myös luultavasti huonosti irrottavasta kytkimestä jossa on kytkinkruunun hammas vääntynyt ja levyt eivät pääse irtoamaan kunnolla. Tuli myös huomattua että ennen lähtöä kun kytkin pohjassa antoi kunnolla kierroksia, kytkin rupesi ottamaan kiinni. Tämä johtuu joko tuosta kytkinkruunun viasta, tai sitten laatikossa olevasta automaattilaatikon öljystä, joka on kuitenkin muuten toiminut erittäin hyvin.

Samuraihan kävi myös Tunistin dynossa, ja siitä saatiin kohtalaisen vaisut 8.2hp huippulukemat. Tunistin dynohan on tiemmä hieman pessimistinen, ja ennen penkitystä otin myös yhden GSF-kiihdytysmittauksen kiitotiellä joka näytti 9,5hp, joten huipputehoiksi voinee sanoa 9hp takapyörältä.

DIY-CDI oli myös käytössä koko kisailun ajan ja se toimi moitteettomasti, poislukien kahden johdon irtoaminen jotka eivät onneksi sattuneet H-hetkillä :D Tuli myös huomattua että juuri asennettu Puuilon punainen abikoliitin ei ottanut kontaktia johtoonsa vaikka se oli useampaan kertaan puristettu, tökitty ja nyitty. Kyllästyinkin noihin abikoliittimiin(asiaan kyllä vaikuttanee asennustapakin huonoilla pihdeillä) ja tuli tilattua kiinasta superseal-liittimet.

Tuli myös ensimmäistä kertaa todettua että tämä CDI-viritelmä todella toimii, kokeeksi säädin yläkierroksille ennakon oikein reilusti myöhäiselle 10 asteeseen, ja Samuraihan otti 12000rpm kohdilla kuin toisen piikin ja tutkaan vingutettiin 97km/h lukema 13000rpm kierroksilla. Harmillisesti välit jäivät lyhyeksi, mukana oli kyllä 2 piikkiä isompi eturatas mutta ketjujen löysäysvara oli lopussa joten en viitsinyt edes kokeilla laittaa sitä kiinni, mutta eiköhän se 100km/h olisi mennyt helposti rikki pidemmillä väleillä.

Tehokkaampien mopojen kiihdytystä katsellessa ja kuunnellessa syttyi aivan uudenlainen kipinä mopon viritykseen, ja vain kaksi päivää vauhtipäivien jälkeen ehdin jo siirtää syylärin eteen jossa sen pitäisi jäähtyä paremmin ja näin nostaa tehojakin:

Kuva

Alavesiletkun virittelin ammattimaisen näköisellä LVI-asennuksella kuparikäyristä juottamalla:

Kuva

Ja pistin takahaarukan päreiksi, sellainen 15cm jatkos hillinnee keulimista riittävästi:

Kuva

Lisäksi tuli tilattua kiinasta 26mm PWK:n kokkare, toivottavasti se toimii edes jollain lailla. Totta kai sylinteri otetaan jälleen viilauspöydälle ja tehdään myös uusi putki. Eiköhän näillä eväillä Samurai ole jo kovaa tasoa ensi vuoden vauhtipäivillä..

Re: Palezu racing - samurai AM6

19.7.2017 9:40

Itse tuli päästeltyä vauhtipäivien huippunopeudet ja muuta rällästystä halvimmalla mahdollisella 24mm okolla, joka toimii loistavasti kun siihen on vaihdettu kuuskanttisuuttimen neulaputki(?) Sekä porattu puuttuva tk-piirin kanava.
Itse en edes päässyt viivalle kun ei kokoonpano toiminut alkuunsakaan, tosin Juhon RR55 betalle ei olisi muutenkaan ollut mitään jakoa.
Loppupäivän kokoonpano mulla oli:
Athena 50cc "sport", täysin koskematon
24mm Oko PWK
Scr Corse Racingline 50
Ignitech

Pienellä ennakon viilauksella tuokin jaksoi sen tasan 100km/h vetää 12-53 välityksellä. Penkissä tehoa mitattiin 9,2hv.

Tuo tapahtuma nosti kyllä mukavasti motivaatiota näiden romujen kanssa, ensvuonna varmasti viivalla :D.

Olin siis illalla tanimassa sitä takapyörää kiinni samuraihin.

Re: Palezu racing - samurai AM6

19.7.2017 17:12

Tämä johtuu joko tuosta kytkinkruunun viasta, tai sitten laatikossa olevasta automaattilaatikon öljystä

Se öljy vaikuttaa aika varmasti paljon siinä.
Tahtoo liimata kytkinlevyt toisiinsa.

Itel tosin oli alkuun ongelmia vaijerin säätöruuvin kanssa (halppis kahvasta alko antamaan runko periks ja kierre osa vähän levis -> pääs säätöruuvi hyppäämään pois kerran kesken vedon). Ei siinä muuten mitään , mut lähdössä vaan hankaloitti.
Ilman kytkintä vaihdan vaihteita muutenkin (2 / siitä ylöspäin).

@Malagutisti - joo tuli tuota malagutia välillä hiukan 'vakoiltua' ja mietittyä itsekseen millane tekniikka siinä oli. Näköjää sit olikin athenan 50cc pytty löytänyt paikoilleen.
Ihan kelpo pytty se toki on.. yks suosituimmista mitä näkee endurance mopoissa, ja parhaimmillaan paikallisen mp-korjaamon dynossa +17hp lukemia irronnu uudella pytyllä (viilattuna, scr rl50 putkella, malossi selettra tai vastaavalla sytkällä, 28mm pwk:lla yms.).
Betasta lähti siellä vaivaiset 15.1hp, kun ei sielläkään oikein toiminut kunnolla... ei kerenny saamaa putkea kuumaks mitenkään, ja lähti sylinterin lämmöt vaan nousemaan liikaa.
Alkukäyrästä mitattu lämpö 2 vedon jälkeen oli vasta n. 70C...pitäis olla +240C sylinterin lämmön ollessa max. 65-66C.

Huomas huipputehon rpm luvusta, ettei oo riittävän kuuma (eka oli n. 10,800rpm toinen veto 11,280rpm ja max. rpm 13,800).
Normaalisti kuumalla putkella (sunnuntaina testasin 'kadulla') huipputeho @ 12,000rpm ja max. rpm 14,300-14,400.

Mut jos sitä seuraavana vuonna mopo kulkisi kovempaa, ja toimisi oikeasti kunnolla.

Ja olettaisin, että se 15.1hp on suht samanlaisissa olosuhteissa kumminkin saatu..ja moottorin alkulämpö samaa luokkaa kans, mitä Tunistin dynossa (siellä oli toki seisonu vähä pidemmä aikaa kone sammuksissa).
Sisälämpötila oli n. 21C , ilmankosteus n. 53% ja ilmanpaine 987hPa
Athenan 50cc pytyllä tietääkseni/muistaakseni saatu n. 13-14hp lukemia koskemattomana täällä.

---

Ja tokihan samurai kulkee sitte ens vuonna satavarmasti +100km/h nopeuksia kentällä. ;)

Re: Palezu racing - samurai AM6

12.8.2017 16:57

Samuraista tuli mukavan härskin näköinen jatketulla takahaarukalla:

Kuva

Vaikutus oli erittäin positiivinen, nyt pystyy lähettämään melkeinpä kytkinpommilla eikä yritä keulia ympäri. Arvelisin että jo tuolla lähtee monta kymmenystä kiihdytysajasta pois.

Lisää tehiä! :

Ensin aloitin avartamaan huuhtelukanavia reilulla kädellä. Tarkemmin tutkiessa paljastuikin että kanavat olivat melkolailla tasapaksut alun perin, kun niiden kuuluisi olla laajat alatiivistepinnassa ja supistua ylöspäin. Metallipölyä lähti jälleen melkoinen keko, toiselta puolelta avarrus juuri aloitettu:

Kuva

Sitten tuli tehtyä jotain mikä saattaa sinetöidä tämän pytyn kohtalon lyhyessä ajassa.. :D

Kuva

Eli rälläköin vanhasta sylinteristä vesitilan kyljestä sopivan palasen, viilasin pakokanavaan urat ja räin sen migillä kanavan puolelta kiinni. Sitten rakotulkin kanssa viilailua ja hiontaa niin että väliripa jättää n. 0.15mm hajuraon mäntään. Aukon ylä- ja alareunat on myös muotoiltu niin, että männänrengas alkaa nojata väliripaan vasta kun se on tullut ohi tuosta rakokohdasta. En nimittäin tietenkään voinut hitsata ripaa kiinni sylinteriputken puolelta sillä silloin se ois pitänyt porata.

Kone lähti käyntiin ilman epäilyttäviä sirinöitä, ja on tähän mennessä käynyt noin 30 minuuttia tuolla pakoviritelmällä. Jossain välissä käytin pytyn irti eikä männänrenkaassa näkynyt minkäänlaisia kärsimisen merkkejä :eek: Modifikaatiota voisi siis luonnehtia onnistuneeksi. Auttoiko se sitten tehoihin, noh, ei juuri :D Tässä vaiheessa alkoi olla selvää, että pullonkaula on tuo 19mm PHBG kaasutin. Laitoin tilaukseen 26mm PWK soppatykin ja jatkoin sylinterin modifioimista.

Seuraavaksi tuli tilattua Briteistä ihka aitoa Ameriikan ihmeainetta, nimittäin JB-weld epoksia. Tästähän on videoita missä siitä on tehty jopa ruohonleikkurin mäntiä ja kiertokanki, joten arvelin että se olisi vallan hyvää tavaraa kanavien täyttöön. Pytyn huuhtelukanavat olivat suoraan sanottuna paskasti tehty, AKK:ssa kanavan alareuna jäi monta milliä männänlaen alapuolelle, ja sisäkurvi oli jyrkkä. Pahvimuotin avulla valoin JB weldit kanavien sisäkurviin, ja vingutin tasaiseksi. Sisäkurvi tuli hiomanauhalla muotoiltua oikein jouheaksi.

Kuva

Sitten taas testiä. Suureksi yllätykseksi JB-weldatut kanavat tuottivat muutaman hepan kymmenyksen lisätehon yläkierroksille, mutta Samurai ei oikein vieläkään kiljunut toivotulla tavalla.

PWK:n saavuttua väsäsin sille imukaulan josta pitäisi mahtua vähän isommatkin männänsyöjät sisään:

Kuva

Kuva

Kaasari jäi ujoon kulmaan, mutta ei kuitenkaan vuoda. Tuo PWK näyttäisi kestävän jopa isompiakin kulmia ilman vuotamista.

Tuli siinä sitten ensin tietysti kuulosteltua vaikutuksia huudattamalla moottoria. Ei ollut vaikea havaita että kierrokset ovat nyt kummasti lisääntyneet, PHBG:llä huippukierrokset jäivät johonkin 14000rpm tuntumaan, mutta nyt Samurai ulahti siihen malliin että itsetehty CDI otti ja pimeni :D Syyksi totesin sen että reiluilla 15500rpm kierroksilla pickup-käämin tuottama jännite kasvoi jo niin suureksi että se käräytti piirillä olevan suotokonkan. Ratkaisuksi lisäsin kytkentään vastuksen pickupin tuloon joka alentaa jännitettä ja CDI alkoi taas kestämään. 15600rpm sain huudatettua ja sekin röpeltäen. Suutinsarjaa PWK:lle ei vielä ole mutta tilasin sellaisenkin niin saa sitä vähän parempiin säätöihin. Yllättävän hyvin se muuten kävi suoraan paketista otettuna.

Sitten taas ajotestiä. Nyt alkoi tehoa löytymään, GSF näytti noin 2 hepan lisäystä ja tämäkin vielä ilman mitään säätöjä. Sitten tuli tehtyä uusi putki. Järjestysnumeroltaan se on Pzr-5 ja jostain kulmasta katsottuna vastakartio muistutti hivenen hauen päätä, joten putken teosnimi olkoon "Hauki":

Kuva

Tuli samalla ostettua myös viimein ihka aito suojakaasupullo tuohon Bilteman mikkiin, Motonetistä sellainen ALbee 5 litran pönikkä. 230e hinnallaan tämä on kyllä erittäin hyvä sijoitus, se on omistuspullo ja täyteen vaihtaminen maksaa 60e. Paineenalennin ja mittari tulee pullossa mukana, ei tarvinnut kuin liittää se hitsikoneeseen sopivalla letkulla ja alkaa hitsaamaan. Tuo hitsikonehan mulla on tosiaan Bilteman 200 euron "140" MIG, jonka ostin 2013 ja on kyllä haukkunut hintansa moneen kertaan. Sillä tekee pakoputken jopa ydintäytelangallakin, mutta nyt suojakaasun kanssa hitsauslaatu on aivan uutta luokkaa.

Uuden putken kanssa kävi niin että aloitin sen hitsaamisen ydintäytelangalla, mutta lanka loppui melko alkuvaiheessa kesken. Ei malttanut odottaa, niin kaivelin kaapista hitsauspuikkoja, ja virittelin kaapelit siten että pystyin polttamaan puikkoa tuota MIG:iä virtalähteenä käyttäen :D Homma toimi huomattavasti paremmin kuin vanhalla puikkomuuntajalla, mutta tiiviin sauman tekeminen oli edelleen todella vaikeaa. Ehdin kuitenkin hitsata putken kokonaan umpeen tällä patentilla ennen kuin ostin tuon kaasupullon ja lankaa, joten tästä johtuen pullistus epäonnistui räkäsaumoista johtuen, joten putkessa on paljon ryttyjä.

Uusi putki tehtiin kunnianhimoisilla mitoituksilla. Pituutta 700mm ja paksuutta jotain 102mm. Huipputehon kierrosluvun suunnittelin olevan 13300rpm. Putkelta odotettiin siis aika reilua kierrosluvun lisäystä, mikäli sylinterin hengittävyys riittäisi. Jo koehuudatuksella paljastui näin tapahtuneen, Samurai otti jälleen röpeltäen reilut 16 000rpm :D Kierroksia löytyi myös ajossa, tähän nyt sitten dynokäyrävertailu:

Kuva

Vihreä: 19mm PHBG, tuplapako, JB weldatut kanavat (vauhtipäivillä aika lailla nämä tehot, yläkierroksilla hieman vähemmän)
Sininen: 26mm PWK
Punainen: uusi putki

Vauhti alkoi kasvaa siihen malliin ettei testisuorani enää riittänyt ja jouduin tuota vetoa äänittäessä löysäämään kaasun. Se olisi kiljunut vielä pitemmälle.. :lol: Kaiken kaikkiaan koneen tehoalue nousi aivan hurjiin lukemiin. Vetokykyä kuitenkin tuntuu löytyvän ja tehoalue on tarpeeksi leveä. Kiihtyvyydessä on tuntuva parannus. Saa nähdä miten on koneen kestävyyden laita.. :D Kestävyys on kuitenkin tähän mennessä ylittänyt odotukseni, kone on nyt kestänyt noilla osilla ongelmitta jonkun 15 litraa bensiinilitroissa mitattuna. Öljyksi on tullut nyt sekoitettua 3% Power1 + 0,5% lennokkirisiiniä. Risiiniöljyn lisäämisen jälkeen pyttyyn ei ole ilmestynyt enää mitään kulumajälkiä lisää joten kyllä se melko ihmeainetta on.