Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

5.3.2014 23:55

Nuo sun huuhtelut on kyllä niin kaukana tosta pakoaukosta, että turhaan pienennät paon aika-alaa tuolla. Sen takiahan ne gurut noin tekee, jotta saavat huuhtelualaa lisää. Ja jos suuntakses on edes sinnepäin niin uskaltaisin luvata ettei short circuitin vaaraa ole.


Onhan se näinkin. Mutta mulla on tällä hetkellä sellainen käsitys että blowdown-aika-ala on se mikä merkkaa, eikä se pakoaukon huuhteluaukkojen tasolla oleva osa enää niin suurta roolia toimita pytyn huuhtelussa. Ja nuo pienemmästä paon alaosasta luvatut hyödyt vaikuttaa sen verran järkeenkäyviltä myös että annan nyt olla tuommoisena. Jos ei kulje niin voishan sitä kokeilla levittää, mutta toisaalta, voihan se vika olla muuallakin eikä metallipölyä saa liimattua takaisin.. :D Tai sitten mäkin kokeilen levittää huuhteluaukkoja kohti pakoa.

Kerropas nyt tietämättömälle minkä perusteen ne gurut tälle on heittäny?!


Olikohan muistaakseni niin että porras estää pakokanavaan imaistun tuoreen seoksen ja pakokaasun sekoittumista. Ja saattoi olla myös että parantaa vääntöä piikin alapuolella kun paluupulssi ei pääse niin tehokkaasti häiritsemään huuhtelua väärään aikaan. Enpä mene vannomaan miten se oli :D

Ei siinä, hyvän näköstä jälkeä huuhteluiden kanssa. Se jäi kyllä epäilyttämään pääsekö tolla sun työkalulla kunnolla sinne kurvin perukoille. Jos ei niin toimiikohan ne huuhtelut sillai että alhaalta ylös mentäessä ne ensin supistuu ja lopussa taas laajenee..


Kyllä sillä aika hyvin pääsee kun vaihtaa erilaisen tasapaksun terän mutta sinne ei vain tahdo nähdä että mistä jyrsii, ja terän värinä "korjatusta" laakerista huolimatta haittaa tarkkaa työskentelyä että ei se kurvi varmasti kaikkien taiteen sääntöjen mukainen ole mutta on sitä yritetty sinnepäin viilata.


Tapahtunutta:

saanko esitellä Palezu Racing tee-se-itse ohjelmoitava CDI:

Kuva

Kytkentä on osittain otettu täältä, on muuten aika hyvät ohjeet: http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm

Tuolta kopioin vain tyristorin kytkennän, muuten on omaa suunnittelua(eipä kylläkään mitään ydinfysiikkaa, aika lailla helpoimmasta päästä). Koodi on tietysti myös oma.

Kasaan kolvailun jälkeen hämmästys oli vallan suuri kun laitos antoi jopa kipinän. Laite oli tarkoitus laittaa 40cc samuraihin, sitä kun ei vakiosähköillä saanut kiertämään millään yli 10krpm ja sehän ei 32mm iskunpituudella riitä mihinkään, värkki pitäisi saada ulvomaan 15000rpm että voisin kutsua sitä tehokkaaksi. Parin illan säätämisen jälkeen kävi kuitenkin niin että romusain vauhtipyörä halkesi ja jouduin jättämään sen taas siihen kuolleena lojumaan :D Ennakko oli pielessä ja vehje potki takaisin jota alumiininen vauhtipyörän keskiö ei kestänyt ja hajosi. Uusia näkyy löytyvän kiinasta mutta samurain kohtalo jää vielä näillä näkymin pimentoon.

Tuli sitä samuraita muuten värkättyä tuota ennenkin, vaihdettiin uusi kytkin ja pienempi eturatas. Laitos alkoi niillä kiihtyä jo kohtalaisen hyvin, keulin pari kertaa lähes vahingossa ympärikin ja putosin kyydistä kovalle tielle. Siinä ei voinut kuin nauraa, on nimittäin sen verran koominen vehje tuo :D Ehkä siitäkin tulee joskus videota kun edistyy.

Noh, rupesin sitten laittamaan DIY-CDI:tä Benelliin. Hyvin kipinöi siinäkin ja nyt ennakon piti olla kohdillaan kun sain triggerin laitettua paremmin kuin samuraissa. Innosta puhkuen hinkkasin sitten sen pytyn yläpään tasaiseksi, samalla tuli kansikin tasoitettua ja löin kasaan. Puristusta alkoi löytymään, ja kolkattipa tuo mäntäkin kanteen joten laitoin väliin kuparisen kannentiivisteen. Paljevälys täytyy vielä mittailla sekä puristussuhde, veikkaan että se on aika kova.

CDI:n triggeri on optinen anturi, tunnistaa tuon mustan tussinjäljen reunan. Helppo säätää perusennakko kohdilleen, tussilla vain isontaa merkkiä :D

Kuva

Lähtihän se sillä jopa käyntiinkin ja hienosti kävikin, tyhjäkäynti oli erittäin tasainen. Vastasi hyvin kaasuun mutta ei tahtonut kiertää kunnolla, no syy oli myöhäisessä ennakossa mutta helpostihan tuon suttasi tussilla kohdilleen ja jopa alkoi mopo kiertää:

http://www.youtube.com/watch?v=gR9CbeXxR6A&feature=youtu.be

Yli 12krpm rötäsi kyllä vähän vieläkin, vissiin vieläkin vähän liian myöhäisellä ennakko tai sitten oli normaalia rikkaan seoksen röpinää mutta jos ei nyt äänitys valehdellut niin tais mennä 14000rpm rikki :D Kyllä se melko kisaisen oloisesti kierroksia nappasi. Otin siinä vähän lähtöjä tallissa ja aika rivakasti ampaisi liikkeelle ja poltti se kumiakin :D

Idea tuossa CDI:ssä on siis se että ennakon saa muuttumaan kierrosten mukaan millä saa laajennettua tehoaluetta. Piikin alapuolelle sylinterin täytöksen ollessa huono ennakon voi laittaa aikaiselle jolloin tehokuoppa pienenee. Koneen ulvoessa piikillä väännön ollessa suurimmillaan ennakon saa taas myöhemmälle ettei nakuta ja saa parhaan tehon ulos. Piikin yläpuolella ylikierroksilla ennakkoa voi vähentää lisää jolloin pakokaasun lämpötila ja sitä myöten putken aallonnopeus nousee mikä venyttää kierroskaistaa. Tällä hetkellä ennakko on tosin kiinteä kun en ole ehtinyt vielä koodailemaan, mutta hyvin se jo käy kiinteälläkin ennakolla. Ei tarvikkaan venailla sitä CDI:tä kiinasta :D

Ledinauha kysyi putkesta niin sehän on syksyllä valmistettu PzR-1:

Kuva

Tuo ei ole kovin kovakiertoiseksi suunniteltu(muistaakseni) mutta ainakin vapaalla kiertää :D Sittenhän tuon näkee miten kulkee.

Huudattelun jälkeen irrotin kannen ja ei siinä vuotojälkiä näy(kai, oikean ylänurkan jälki on epätasainen kohta mitä en jaksanut hioa enempää koska pinta jo tasoittui sylinteriputken ympäriltä täysin):

Kuva

Männänpään karstakuvio oli muuten suhteellisen tasainen(ei kyllä kuvassa näytä oikein siltä), eli ei ne huuhtelut ainakaan vielä pilalla ole.

Mittasin muuten ne asteet nyt tuolla rossipojan menetelmällä ja tällä kertaa sain tuloksiksi paolle 189 astetta ja huuhteluille 125. Kaitpa ne on sitten nuo, tietokoneen laskuriin kun olin heittänyt ytp:n ja männänlaen välyksen mutulla.

Alkaa vaikuttamaan ihan hyvältä. Seuraavaksi sytkän säätelyä ja ihmettelyä.

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

6.3.2014 1:15

Kermaa. 8)

Itseänikin kiinnostaa tuo sytkäjuttu, hyvin keksitty tuo optinen triggeri! Piirinä joku Atmelin tuote vai ihan perinteinen PIC vaiko jotain muuta?

Pitänee itsekin koittaa kehitellä jotain tuon tapaista ihan mielenkiinnosta, ei mulla mitään näin tehokasta menopeliä sentään ole... :lol: Hyvin kiertää videolla tuolla(kin) putkella, jos ei kerta edes korkeakiertoiseksi tehty!

Niin ja tuo 50cc samurai ilmeisesti sellanen ihme narukäynnistyksellä oleva härpäke millä ei mahdu yli 120cm ajamaan? Taitaa löytyä jostain samanlainen, kytkin taisi siitäkin levitä. Maksimi kuskin painorajahan noissa lienee jotain 2.5kg rajoilla. :lol:

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

6.3.2014 9:56

Tuossa meidän omassa on 50kg painoraja ja ainakin 189cm pystyy vielä ajamaan :lol: En tosin uskaltanut 50km/h kovempaa, veli ajoi yli 70km/h gepsiin :D Kytkin ei kestä juuri mitään, jos elopainoa löytyy. Sai mennä aika kovaa ettei luistanut.

Tuo CDI on kyllä hieno kapistus. Itellä on kaikki rajoittamattomat setit kiertäneet suunnilleen sen 14-15krpm ilman hihnaa. Tehoja vaan on älyttömän vaikea saada nuin ylös. Olisko joskus ollut 12500rpm max teholliset kierrokset ja sillon oli viilailtu S6R ja Yasuni C20 yms. Löyty näköjään joku videokin, ei kyllä mitään hajua osista.
http://www.youtube.com/watch?v=mOQ_q-tBEHU

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

6.3.2014 17:33

Kova juttu tuo CDI, vielä jos saat sytytyskäyrää sisälle :) Minäki kattelin tuolta sportdevicen sivuilta vinkkiä dynon elektroniikkaan.

Kohtuu hyvin se kuulostaa keräävän kierroksia siihen verrattuna kuinka hitaasti ne laskee. Joko siinä on oltava tehua ja painava vauhtipyörä tai sitten omituisemmat kaasuttimen säädöt.

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

21.4.2014 22:05

Josko se ois aika taas päivitellä :D

Jos sitä aloittaisi vaikka suosikkiaihe Benelli Tee-Se-Itse racing editionista. Sen kohdalla uutiset ovat hyvin yksinkertaiset, mitään ei ole tapahtunut :D Oon mä sitä kovasti mulkoillut että josko sitä jaksaisi ruveta taas värkkäämään mutta kiinnostusta ei toistaiseksi ole löytynyt riittävästi. Eipä siitä tarvisi kuin CDI:tä vähän kolvailla, laitella sähköjä ja bensaa tankkiin ja testata mitä pitää säätää seuraavaksi. Kyllä mä sitä muuten jo joskus kuukausi sitten testailinkin, ja alkoi tuntumaan että nyt alkaa olla 50cc kattilassa tehoa jo melko hyvin, mutta pätki täyskaasulla melkoisesti enkä oikein tiedä onko vika CDI:ssä vai kaasarissa, mutta eiköhän sekin siitä selviä.

MBK budjetti-ruoska:

Itsetehty monitoimimittari P.H.V.E. toiminnolla valmistui: (taino.....lämpö ja matkamittari puuttuu vielä)

Kuva

Pitänee ottaa vielä videota siitä jos jaksaa. Siinä on siis kierrosluku ja nopeusmittari sekä uusinta huutoa oleva älyrajoitin joka toimii niin että kun mopon käynnistää, rajoitusmoodi on päällä ja kierrokset rajoittuvat 8000rpm jolloin mopo kulkee noin 55. Kierroslukumittaria apuna käyttäen tekemällä "koodin" kierrättämällä moottoria tietyllä lailla rajoitin menee pois päältä. Onkohan kellään muulla enää tällaista :D ? Toivottavasti ei fobat lue, noh mutta en minä sitä koodia tähän kerro.

MBK:ssa on tällä hetkellä kiinni pzr-2 vääntöputki joka on osoittautunut mitoitukseltaan harvinaisen hyväksi vakiopytylle käyttöajoon. Vedot alkaa jo 6500 kierroksesta mutta tehoja on kumminkin sen verran että ei tule kylän tehariderbit ohi kiihdytyksessä ja 11-52 väleillä kulkuja on 75km/h. Jaksaisi varmaan vetää vielä vähän pidemmilläkin väleillä. Otin tässä taas yks päivä gsf-käyrää:

Kuva

19mm kaasari näyttäisi lisänneen huipputehoja puolisen heppaa pzr-3 putken käyrään, verraten talvella tehtyyn käyrään 16mm kaasarilla, mutta onpa siinä välissä kyllä olosuhteetkin muuttuneet. Sanoisin että yläkierroksille tuo kaasari ei merkittävästi vaikuttanut mutta keskialueelle auttoi vähän.

Pzr-2 putki on myös erittäin hyvä ajettava metsässä, puhti ei lopu vaikka mihin ryteikköön ajoi. Eräänä päivänä innostuin niin että päätin kokeilla hillclimbiä kohtalaisen jyrkkään mäkeen ja kehnostihan siinä kävi, polvi kipeytyi useaksi viikoksi kun kyydistä lensin:

Kuva

MBK rämisi ja kolisi maahan mutta ihmeekseni ei kärsinyt mitään vaurioita.

Autokortti tuli myös saatua mikä on nyt projektien kannalta ihan hyvä juttu kun pääsee nopeasti hakemaan osia. Inssiajon jälkeen menin mopolla kouluun ja naureskelin samalla että eipä tarvi enää mopolla paskassa kelissä körötellä, niin samalla hetkellä MBK kosti ja katkaisi ketjut ja pakotti minut työntämään sen 5km kotiin.

Siihen se saatana taas levis

Kuva

Samurai 40cc: uus vauhtipyörä tuli mutta se ei ole sen kummemmin edistynyt. Pitäisi käydä hakemassa komponentteja pzr-cdi:tä varten siihen.

Sitten, mikäpä muukaan kuin UUSI PROJEKTI :D :

Kuva

Siitä tulee Samurai-AM6. Samurain ostin kaverin tutulta 20 eurolla 3 vuotta pihassa seisoneena. Kampe oli muuten täydellinen mutta moottorin pohjassa oli ketjujen tekemä iso reikä jonka sain kuitenkin hyvin paikattua metalliepoksilla ja siitä tulikin ihan täydellinen peli.

Olin jo myymässä samuraita, mutta tässä pari päivää sitten tuli käyttäjältä Yam4ha viestiä että tallin tyhjennyksessä pitäisi päästä eroon parista laatikollisesta romua ja minähän sitten ostin ne romut hyvään hintaan.

Kuva

Kasa sisälsi lähes täydellisen AM6 moottorin ja lisäksi muuta sälää, mm. kaipaamani MBK:n oikean puolen etukate(jota tosin pitää kuiduttaa.. :D ). Kiitoksia Yam4halle!

Ajattelin siis istuttaa tuon AM6 koneen samurain runkoon. Siitä tulee ärjy peli, viilataan tottakai kulkemaan 100kmh+ lukemia hirveillä äänillä varustettuna yms. mutta vuosiluku sen valmistumiselle ei ole vielä tiedossa, kuten ei missään muussakaan projektissa.

Tekniikaksi tulee alkuun legendaarinen 112-mallin vakiopytty viilattuna. Totesin muuten että 112 ei ole maineensa veroinen sillä aukot ovat samankokoiset kuin 113 mallissa, ainoastaan pakokanava on isompi. Kaasariksi kasasta löytyi 18mm PHBG. Putkeksi meni suoraan MBK:n putki. Sytytykseen laitetaan tottakai PzR-CDI säätyvällä ennakolla. Mielenkiintoista nyt nähdä että miten vaikuttaa vaihdemopossa tehoalueen laajuuteen se.

Kuva

Koneeseen täytyy vielä hankkia ainakin uudet männänrenkaat ja vaihdepolkimen akseli, akselia saa tarjota halvalla.

Tänään sain aikaiseksi pilkkoa vakiomoottorin kiinnikkeet ja aloitin tekemään uusia. Samurai leikattavana:

Kuva

Tuommoset kiinnikkeet tuli, ei vielä valmiit:

Kuva

Mallailua:

Kuva

Vähän vinoon se moottori tietenkin meni, vielä sitä pitää ährätä..

Syyläriksi tulee kolarin kärsinyt roksin syyläri jonka ei pitäisi kuitenkaan vuotaa. Syylärin paikka on pieni ongelma, koneen eteen ei tahdo oikein mahtua ja ainoa järkevä paikka vaikuttaa olevan takarungon alle pieneen kulmaan. Siihen täytyy tehdä varmaan suojalevy ettei rengas roiski kuraa siihen ja kenties jotkut tuulenohjaimet jos ei jäähdy tarpeeksi hyvin.

Oiskohan siinä kaikki tältä erää :D Katellaan taas joskus..

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

21.4.2014 22:50

Kylläpä melkosen rajottimen värkkäsit ;)

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

21.4.2014 23:08

Noniin noniin! Tuosta samuraista tykkään. 8)

ps. Enpä tuon akselin puuttumista edes huomannut, kattelithan että ettei ole laatikoissa sitä kun levähti ne osat sinne yhteen väliin. :D

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

22.4.2014 8:28

Katos, muillakin on näitä kiinankrossi am6 projekteja :D

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

28.4.2014 22:02

noshitman1 kirjoitti:Katos, muillakin on näitä kiinankrossi am6 projekteja :D


Jaa, tää ei siis ookkaan ensimmäinen :D

Yam4ha kirjoitti:ps. Enpä tuon akselin puuttumista edes huomannut, kattelithan että ettei ole laatikoissa sitä kun levähti ne osat sinne yhteen väliin. :D


Ei sitä näkynyt kun niitä laatikoita syynäsin. Ehdin jo nakata menemään ne rojut mille ei ollut käyttöä, en tiiä oisko se sitten kuitenkin ollut niiden joukossa :D Noh, eiköhän siihen akseli löydy jostain käytettynä.

Ei oo samurai vielä edistynyt, pahoin pelkään että sekin jumahti ikuisuusprojektivaiheeseen. Auton laitto on vienyt rahat, mutta tukekaapa projektia ja ostakaa samurain vanha kone:

http://www.motot.net/talli/osat/id63830/

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

1.5.2014 2:01

Koskin pitkästä aikaa Benelliin.

Viilasin pytyn korolevyjä vähän paremmiksi ja tein pari uutta tiivistettä kun mäntä otti huippukiekoilla kanteen ja epäilin imuvuotoa kun parista välistä puuttui tiiviste.

Semmonen sandwichi, mausteena välissä permatex form a gasket 3. Vanha luotto ultracopper tuubi kuivui joten ostin kokeeksi tuota. Helpompi levittää mutta kuivuu erittäin hitaasti, ei oikein vakuuta.

Kuva

Kuva

Sähköjä siistin ja laitoin käyntikuntoon, vielä se käyntiinkin lähti. Vaan nytpä kävi vähän erilailla kuin viimeksi kun aikoja sitten testasin. Pätkintä oli hävinnyt ja samoin myös tehoja, nyt se otti kierroksiakin hitaammin. Noh, lisätiivisteet olivat kasvattaneet squishvälyksen jo 0,9 milliin ja laskenut tietysti puristussuhdetta, joten otin kannentiivisteen välistä pois jolloin squish on noin 0,5mm. PS lienee jotain 13-14:1 tienoilla.

Tehoja tulikin lisää, mutta nyt ilmeni nakutusta. (heikko mutta terävä siritysääni, kuin foliota rytistäisi, vinkkinä tuunaajille) Vaihdoin suuttimen 98->105 ja nakutus poistui. Kyllä se ulvoo, mutta ei ne tehot taaskaan oikein vakuuta :D Jokseekin tuntuu että se oli silloin viimeksi testatessa tehokkaampi vaikka silloin se pätki täyskaasulla. Kyllä se jo kiihtyvyydessä samuraita pieksee mutta ei tuolla vielä ainakaan satkua mennä, liekö kulkee nyt jotain 80.

CDI tuntuis toimivan hyvin, mitä nyt välillä tyhjäkäynnillä yllättäen sammuu. Ennakonsäädössä on tällä hetkellä 2 pykälää, alle 8000rpm ja yli 8000. Ennakkoasetuksina oli 27 astetta alle 8000rpm ja 23 siitä ylöspäin, mutta koodissa kusee jokin sillä laitos ei aivan pysy perässä ja sytytyshetki myöhästyy halutusta n. 5 astetta ja viive kasvaa kierrosten noustessa.

Huomenna testailen lisää ennakkoja ja suuttimia. Ja jos ne huiput viimein kokeilis oikein mitata spekuloinnin sijaan.

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

3.5.2014 23:32

Huippuja testattiin, 79,2km/h suoralla, ei kulje :D Tehon tulpaksi aloin epäillä ahtaaksi jätettyä pakokanavaa sillä se olikin vain noin 20mm halkaisijaltaan. Edellisessä 83,6kmh "ennätys" pytyssä kanava on 25mm ja näyttääkin karkeasti puolet isommalta. Rupesin siis avartamaan pakokanavaa mutta jo kolmas dremel leipaisi kiinni ja homma jäi siihen.

Samurai 40cc:hen ostin osat pzr-cdi boksiin, josko sitä saisi tässä laiteltua. Saatan laittaa cdi:n kytkentäkaavion jakoon jos joku haluaa rakennella.

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

7.5.2014 1:28

Mukavan oloista laittelua täällä, oon toki seurannut ennenkin :)

Permatex no 3 on hitaasti kuivuvaa, tai ennemminkin "ei-ikinä-kuivuvaa" verrattuna silikoni- tms tyyppisiin. Vähän sama kuin Hylomar.
Kumpikin on silti varsin hyviä ja pitäviä aineita, ohjeen mukaan käytettynä ja hyvin istuvien pintojen välissä.
Kovettuvat massat tietysti täyttää rakoja paremmin, mutta ei nekään silloin kummoisia paineita kestä.

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

9.5.2014 22:32

Kiitoksia vain. Tjaa, no kaippa se sitten on hyvää tavaraa se tiivistemönjä. Ainakin hyvä tervan haju siinä on :D

Samurai "jonnen surma II" 40cc on edistynyt.

Näin tehdään DIY-piirilevy. Tarvikkeet: lasertulostin, kiiltävää valokuvapaperia, sakset, teippiä, äidin silitysrauta(älä hajota tai öljystä sitä), asetonia, rälläkkä, ferrikloridia ja vettä.

Ensin suunnitellaan piirilevykaavio tarkoituksenmukaisella ohjelmalla(käytin EAGLE nimistä ohjelmaa, on muuten ilmaiseksi softaksi erittäin hyvä).

Tässä on CDI:n kytkentäkaavio. Siitä tosin ei kovinkaan monelle hyötyä liene sillä värkki on hyödytön ilman tuota ATtiny45 mikroprosessoria joka vaatii sisäänsä oikeanlaisen ohjelmakoodin. Voisin periaatteessa tietysti myydä valmiiksi koodattuja piirejä, ehkä, mitä luultavimmin en jaksa :D Ehkä jos viitsin vielä vähän kehitellä tuota kytkentää sillä nythän tuosta puuttuu itse triggerianturin kytkentä. Se optinen triggeri ei ole kovinkaan toimintavarma sillä toiminta riippuu vauhtipyörän pinnanlaadusta, tussinjäljestä ja ilmaraosta ja anturi vaatii noille muuttujille omanlaiset vastusarvot toimiakseen hyvin. Mutta vielä se jalostuu, ehkä tästä vielä saadaan joka pojan tee-se-itse CDI rakennusohje tai vastaava.

Kuva

Sitten tulostetaan kaavio lasertulostimella kiiltäväpintaiselle valokuvapaperille:

Kuva

Sitten teipataan se toki mustepuoli alaspäin kuparoidulle levylle ja painetaan kuumalla raudalla maksimiteholla n. 30sek ja hinkataan huolellisesti.

Kuva

Sitten liotetaan vedessä jonkin aikaa ja revitään paperi pois ja hinkataan jämät hammasharjalla ja näin on kaavio siirtynyt levylle:

Kuva

Sitten rälläköidään levy oikeaan kokoonsa ja tuikataan se ferrikloridi-vesi seokseen syöpymään.

Kuva

Kun ylimääräiset kuparit on syöpyneet niin otetaan levy pois ja huuhdellaan se, hinkataan musteet asetonilla pois ja porataan komponenteille reijät. Pzr teksti vähän kusi kun en muistanut tulostaa sitä niin tein sen tussilla :D

Kuva

Sitten voidaankin kolvata osat kiinni, kytketään virta ja toivotaan ettei komponenteista nouse sininen savu ulos ja laite lakkaa toimimasta, sillä sinistä savua ei saa kotikonstein laitettua takaisin.

Tällainen tuli siitä, aika samannäköinen kuin benellissä mutta tässä on hardware versio 2, nyt siinä on paikka MAP switchille joka on lähinnä sitä varten että nopeuttaa sopivan ennakkokartan etsimistä (voi ohjelmoida piiriin muutaman eri kartan joita voi napilla vaihtaa lennosta ja testata millä kulkee parhaiten). Nappia ei tosin ole vielä kytketty.

Kuva

Samurain säätöä sotkuisessa ja savuisessa tunnelmassa:

Kuva

Kipinän se antaa ja muutenkin vaikuttaa että kaiken pitäisi olla kunnossa mutta kolmen illan tuskaisen säädön jälkeen ei toimi samurai ei. Lähtee käyntiin mutta ei kierrä kunnolla, kipinä katoaa yli 5000 kierroksen. Signaaleja on katottu oskilloskoopin kanssa mutta ei tunnu vikaa löytyvän. Syynä saattaisi olla pickup anturi joka on erilainen kuin benellissä, kätevämmän kokoinen sellainen mutta en oikein uskoisi sillä samalla lailla se periaatteessa toimii. Tai sitten syynä on samurain alkuperäinen vauhtipyörän sivussa oleva puolapaketti joka lyö itsekseen kipinää ulos koneen pyöriessä, olen tosin maadoittanut sen rautalangalla mutta se ehkä lyö anturijohtoon jotain häiriösignaalia. Tuo CDI ottaa siis kipinän latausvirran siitä alkuperäisestä puolapaketista niin sitä ei pysty ottamaan pois.

Ihmettelyä pitää jatkaa sillä haluan tuon värkin toimimaan :D

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

9.5.2014 22:54

Oikeen mukavaa luettavaa, keep up thö great wörk :D
Aika jännä että toi cdi on noinkin "helppo" tehdä vaikka itellä sähköjen ymmärrys peruskoulun varassa. Vähän kun ois enemmän tuota oma-aloitteisuutta ja yrityksen halua niin voisin kunnon ohjeilla riejuun tollasen värkkäillä mutta menee hiukka hankalaks noitten alkuperästen sähköjen kanssa enkä osaa kuitenkaan :/

Re: Paletsun säädöt: Romut lisääntyy

9.5.2014 23:05

Kiitos kiitos.

Itseasiassa tuo olisi aika helppo kytkeä am6/rabasa ducatisähköihin kiinni. Tarvitsisi vain mittailla millaista signaalia alkuperäinen pickup antaa ja tehdä sille sopiva kytkentä piirilevylle niin voi käyttää alkuperäistä pickup anturia ja loputkin johdot menee suoraan alkuperäisiin sähköihin, tarvitsee vain vielä erillisen sytytyspuolan kun ducatisähköissä puola on integroitu CDI:hin jolloin sitä ei voi tämän kanssa käyttää (mikä tahansa mankin/fuden/jonkun normi puola käy). Luultavasti teenkin ducatisähköihin sopivan version kunhan tuo samurai-AM6 edistyy. Ehkä näitä palezu racing CDI - rakennussarjoja vielä joskus saa :D