Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

28.12.2013 16:45

Jos ajatellaan yhtä kierroslukua, niin kuin noissa pa-säätimellisissä voidaan ajatella, niin eihän tommosella pitkällä tasasella harvennusaallolla tee mitään. Mitä järkeä on imeä huuhteluaukoista jotka on kaks milliä auki? Hirveesti häviöitä, hyi!
Sen sijaan kun sylinteriin tuodaan monttumainen harvennusaalto AKK:n tuntumassa niin alkaa pelit soimaan


Jep, tätä minäkin epäilen syyksi tälle 1-osaisen diffuusorin paremmalle tehontuotolle.

Ois kyllä silti hauska tietää millaisen eron käppyröihin 1-osainen ja moniosainen diffi oikeesti tekee. Harva näitä vaan viitsii testailla. Ehkä se pitäis ite?

Mutta jos se moniosainen diffi oikeesti tuottaa laajemman tehoalueen niin on se varmaan silti parempi vaihtoehto näihin mopon rohjakkeisiin missä ei ole pakoaukonsäätimen tai digitaalisytkän kaltaisia hienouksia. Tuo digitaalisytkä ois kyllä meikäläisellä toteuttamisen rajoissa, jos vaan joskus viittis alkaa tekemään.. :D

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

28.12.2013 17:01

Juu, nyt kun puhutaan vehkeistä ilman PA-säätimiä ja blairin diffien eroja nykyputkiin niin:
rossipoika kirjoitti:Mulla on mitat otettuna kolmesta crossiputkesta. Mitat ovat halkaisijoita 50mm välein.
Kawasaki kx 65 HGS: 30, 30, 30, 33, 36, 39, 43, 49, 59, 70, 81, 92, 93, 84, 71, 46, 21, 19
Kyseisessä pelissä ei ole pakoaukonsäädintä toisin kuin isommissa vehkeissä.


Blairimaisuus on vahva tämän kanssa :)

E: Meikäläinen tekee muuten nyt temput ja mallaa tuon vehkeen vastiksen seuraavaan putkeen ;) Ovat niin pirskatin samanlaisia muulloin.

Re: Paletsun säädöt: romusta vähemmän romuksi?

28.12.2013 17:33

No jatketaan vielä vähän horinaa pakoputkesta...
Diffillä on yksi erittäin tärkeä ominaisuus jota ei välttämättä tule ajatelleeksi. Sehän toimii vastakartion kaverina. Myös se lähettää paineaallon takaisin sylinteriin. Ja se on hyvin merkittävä sillä iso osa vastiksen lähettämästä aallosta kilpistyy diffiin. Näin tarina etenee:
Paineaalto lähtee sylinteristä pakoaukon avautuessa. Kun paineaalto tulee diffuuseriin se muuttaa merkkiä harvennusaalloksi ja palaa sylinteriin AKK:n tienoilla. Sylinteristä harvennusaalto lähtee taas kohti diffiä. Diffissä merkki muuttuu takaisin tiivistysaalloksi ja se yhdistyy sopivasti vastakartiosta tulevaan tiivistysaaltoon.
Karkeasti kun ynnäillään aaltojen kulkemia matkoja, niin diffin/suurimman pinta-ala muutoksen tulisi olla jossain putken puolivälissä tai jopa ennen sitä (tähänhän vaikutti lämpötilat yms.).

Jaa niin se Blairi diffi. Mitä suuremman torvivakion laittaa, sitä myöhemmälle diffin lähettämä tiivistysaalto painottuu (toki näin käy myös harvennusaallolle). Vähän sama asia kuin loivempi vastakartio tai pidempi putki. Mitä sillä saadaan? Tietenkin laajempaa vääntöä!

No miksi sellainen wanhan ajan diffi-putki on niin kehno? Siinä ei ole mitään kuristinta ylläpitämässä putken painetta.

Kun katot tuota kx65:n mittoja niin siinähän on semmonen "torvisovitin" tuossa 39->59. Ja sitten onkin suoraa kartiota 59->92. Mitat sais kyllä olla tiuhempaan otettuja joo...

Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

4.1.2014 0:21

Ehdin maalata putken ja änkän(en jaksanutkaan ruveta kiillottamaan, tai aloitin, hioin 10 sek ja luovutin :D ) ja mopo näytti hetken aikaa tältä:

Kuva

Noh, mietiskelin siinä sitten että nythän on vielä lomaa jäljellä, mopo ei toimi kunnolla muutenkaan ja oishan se hieno käydä sitten tyylikkäällä mopolla käydä ostamassa kesän ekat eeässät jne jne niin niinhän siinä sitten kävi:

Kuva

Osiksi meni koko laitos. On siinä tosiaankin siistittävää:

Kuva

Kuva

Normi work in progress :D

Kuva

Aioin aluksi maalata vanteet uudelleen mustaksi kun vanha maalipinta oli ruosteläikkiä täynnä, mutta totesin että mitä sitä hienoa metallipintaa uudestaan peittämään kun vanha maali pitää ensin hirveällä vaivalla jyrskyttää pois alta, ja säästyy maaliakin. Eli kiillotan(tai ainakin yritän) vanteet sekä pinnat. Keskiöt jätän mustiksi(niille oiskin melko vaikea tehdä muuta).

Takavannetta on nyt muutama ilta jynssätty porakoneella puhdistuslaikalla ja se on muuten puhdas mutta pitäis ostaa pienempi laikka porakoneeseen että sais vielä tuolta pinnojen välistä putsattua. Takalätkän myös jynssäsin ja senkin ajattelin jättää kiiltäväksi:

Kuva

Mietiskelin että uusisin kulutusosat mutta loppusumman nähtyäni tyydyin vain lisäämään vassua renkaanlaakereihin(eikä ne ees kovin väljänä olleetkaan) ja uudistin rattaat ja ketjut putsaamalla ne kunnolla, kai niillä vielä jonkun aikaa ajaa.

Kuva

Svingiä putsattu:

Kuva

Rungosta oli ketjut syöneet moottorin tukiputken melkein poikki niin siihen piti räkäistä paikka:

Kuva

Maston on luotto.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Meinasin aluksi maalata takahaarukan harmaaksi ja rungon valkoiseksi mutta aattelin sitten että ne menee hetkessä likaiseksi ja tietysti säästän rahaakin niin maalasin nekin vanhalla kunnon mattamustalla. Päälle tuli vielä mattalakka, jos pysyisi maali vähän kauemmin.

Siinä on vielä taiteellinen luonnos värityksistä:

Kuva

Siniset tulee siis metallinhohtosinisellä ja niihin tulee kiiltävä lakka. Etukatteet ja maski tuloo mattamustalla. Moottorikin ehostetaan alumiini lohkomaalilla.

Pitääköhän mun ruveta vääntämään nuo takasivukatteetkin ite pellistä kun ei niitä muuten taida saada halutunlaisia.. :D Etukatetta ei kyllä saa tehtyä ite, eikö keltään löytyisi vanhanmallin detsin/x-limitin pakoputken puolen etusivukatetta?

Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

4.1.2014 16:09

hyvältä kuulostaa suunnitelmat :) täsä rojussa on just sitä rakentelemisen meininkiä (y)
Ite sain fillarista aikoinaa maalit pois keskiöistä sillain, että ekaks nitromorssia vaikuttamaan ja sit solmin sinne kengännauhan joka jynssäs sen keskiön puhtaaks kun ajeli xd mut eihän se ihan kaikkea maalia poista mut kummiskin suurin osa.
Viimeksi muokannut Jammu1234432 päivämäärä 4.1.2014 21:10, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

4.1.2014 16:47

EIpä tässä muuta, mutta pienoinen tekemisen aromi rupesi maistumaan juu ;)

Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

26.1.2014 23:19

Laitetaan pientä päivitystä.

Niinhän se kävi tässäkin kuten project Keewayssa että ruvetaan projektoimaan, tehdään puolivalmiiksi ja ajellaan sillä sen aikaa kun huvittaa ja viimeisenä päivänä ennen myyntiä tehdään pikaisesti loppuun :D Ajelemaan piti päästä ja isäntä alkoi vaatia autollekin paikkaa tallista joten piti kasata mopo.

Kuvat on taas paskaa kännykkälaatua.

Kuva

Kuva

Takavanne on hiottu kokonaan(lähti muuten teräsharjalaikalla maalit varmaan 10x nopeammin kuin normi puhdistuslaikalla, jos oisin tuonkin jo heti alussa hoksannut...) ja etuvanne puoliksi :D Olkoon nyt tuommosena jonkun aikaa, vielä siitä pitäisi hioa ja maalata ne siniset osat ja moottori maalata niin alkais olemaan hyvä, kattoo milloin ne saa tehtyä.. :roll:

Onhan se nyt jo paljon paremman näköinen. Takaiskariin tein madalluspalat, mielestäni paremman näköinen noin. Pitänee ostaa uusi lyhyempi iskari, tuossa kun ei se vaimennuskaan toimi. Vähän kyllä epäilyttää onko tuo edes alkuperäinen iskari sillä iskarin yläpäätä on joku joskus hitsaillut ja kuvista kun kattoo niin tuo mopo näyttää vakiona paljon matalammalta kuin mitä tuo oli mulle tullessaan.

Käytössä kärsineen ohjauslaakerin korjaus:

Kuva

Kuva

Kuva

Ei töki enää ohjaus :)

Korjaantui muuten etupumppujen vuotokin sillä että puhdistin vain stefat kunnolla. Sekä ongelmat sähköjen kanssa kenties viimein ratkesivat kun ostin tyyriin yleismallin 1-johtoisen 12v jännitteensäätimen. Eteen näkee nyt hienosti mutta vielä pitäisi viritellä taka ja jarruvalo.

Kiinasta saapui myös jokin aika sitten uusi 19mm PHBG kopiokaasari:

Kuva

Hintaahan oli postikuluineen ruhtinaaliset 23e, ei kai tuota voi siihen hintaan kuin kehua :D Laatu vaikuttaisi olevan ihan ok ja osat näyttäis olevan yhteensopivia aitojen dellortojen kanssa. Lisäksi kohokammio on metallia toisin kuin aidossa lortossa jossa se on muovia, mielestäni parempi tuo metallinen. Säätojenkään kanssa ei tarvinnut juuri tapella, neulaa piti laskea pykälällä ja pääsuuttimeksi joku hirveän kokoiseksi porattu että toimii kovallakin pakkasella, hieman seosruuvin säätöä ja voila, hienosti käy ja kiekuu, tyhjäkäyntikään ei oo varmaan koskaan ennen toiminut näin hyvin. Ryyppysuuttimen porasin millin poralla että varmasti lähtee kovassakin pakkasessa käyntiin, no tolkuttomasti se rötää kun käyntiin lähtee eli soppaa ainakin saa, mutta ei siltikään lähde hyvin -20 pakkasessa, -10 asti tuntuis lähtevän kohtuudella. Ei näitä mopon koneita taida olla oikein pakkasiin suunniteltu, -20 asteessa tuntuu olevan muutenkin niin kankea polkea.

Noh, isomman kaasarin vaikutus tehoihin: tuntuis että keskialueen vääntö parani jonkun verran ja kenties yläkierroksillekin tuli hieman lisää puhtia. Hienosti se ainakin jaksoi 2-päällä vetää täyttä höyryä -15 pakkasessa. Samalla reissulla meinasi sitten poliisikin päästä testaamaan mopon vetoja uudella kaasarilla mutta tällä kertaa kävi tuuri, mopo ei jostain kumman syystä kröh kröh lähtenytkään enää käyntiin kun poliisi käski käynnistää ja selvisin 6 päiväsakolla, takavalo ja nopeusmittari puuttuivat, mopossa tehoputki ja kulkee omistajan mukaan 60km/h :D Ei vienyt edes kilpeä, se kyllä olikin jäänyt tallin pöydälle :D No parempi noin, ei nimittäin ois suorituskielto nyt vituttanutkaan kun autokoulun olen juuri aloittanut. Kyllähän sitä tunsi itsensä vähän idiootiksi, pitänee lopettaa tämä mopolla kaahottaminen ainakin siihen asti että sen autokortin saa.

Dynokäyrää pitäisi taas ottaa että näkisi kaasarin vaikutuksen kunnolla mutta lähistöllä oleva kiihdytyssuorani on taas jäässä joten ei pysty. Ruuvirenkaaseen ostin muuten niitä wronic ruuveja mutta enpä jaksanut alkaa tekemään enkä taida jaksaakkaan.

Sitten tuli aloitettua jo pitkään suunniteltu ultimaattinen monitoimimittari joka tietysti sisältää entistäkin kehittyneemmän P.H.V.E. Poliisin Huiputtaja Verojen Estäjä ominaisuuden. (edellinen P.H.V.E. laite kärähti jokin aika sitten jännitteensäädinongelmien takia ja se oli muutenkin vähän ongelmallinen). Videota tulee ehkä joskus jos saan edes laitoksen tehtyä.

Kuva

Piirilevyä siinä jo piirtelin mutta vituiksihan se eka yritys taas meni ja piirilevy loppui, pitää sitä ostaa lisää. Mittariin tulee siis 4-numeroinen led segmenttinäyttö ja siinä on nopeusmittaus, matka, koneen lämpö ja kierrosluku. Näitä saa ostaakkin, hinta on alustavasti 200e ja toimitusaika puolesta vuodesta vuoteen :D

Ai niin, alussa puhuin Keewaysta ja muistin että en oo vissiin edes laittanut tänne kuvaa millainen siitä loppujen lopuksi tuli ennen kuin myin sen niin tässä:

Kuva

Oli se kyllä kaikkine pirun vikoineenkin ihan hyvä mopo. Melkein tulee tippa silmään sitä muistellessa.

Njoo, vähän tuli kuvia ja liikaa tekstiä mutta jatketaan säätöjä :)

e: jaa oli tuo keewayn kuva sittenkin jo.. :D no olkoon, jos siitä saisi nyt kommenttia että tuliko siitä hieno.

Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

27.1.2014 0:15

Ihan hieno Kiiwi. Eikös sulla ollut joku Benellikin tässä topicissa? 8o

Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

27.1.2014 0:59

No kyllähän tuosta keewaystä ihan hieno tuli mun mielestä :D
Miltä sivulta sä tilasit ton kaasarin? :)

Re: Paletsun säädöt: Ruoska-Tuning

28.1.2014 18:37

Ebaysta kaasari: http://www.ebay.com/itm/251408281042?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Onhan se Benellikin tosiaan.. :D Siellä se kerää pölyä. Ehkä se vielä joku päivä käynnistyy taas, jäi se vauhdintavoittelu vielä sen verran kesken.

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

2.3.2014 0:42

Ehkä se benelli vielä joku päivä käynnistyy taas


No tänään koitti se päivä. Saksan eebaysta tuli paketti:

Kuva

se sisälsi:

Kuva

Kyllä vain, uusi ilmajäähypyttysarja. DIY pyttyä en oo vieläkään porattavaksi vienyt koska hieman epäilyttää mahtaako se toimia 5km enempää, ja tuli halvemmaksi tuo uus ilmajäähdytteinen sarja. En tiiä, ehkä se diy pytty vielä joku päivä kokeillaan. Onhan mulla se aeroxin pyttykin, mutta siitä pitäisi tasoittaa ylätiivistepinta ja siinä on semmonen ongelma että pakoa pitäisi saada korotettua että siitä saisi kunnolla tehoja mutta sitä ei pysty enää korottamaan juuri yhtään ennen vesitilaan puhkeamista.

Alkuperäisellä ilmajäähypytyllähän mentiin viime kesänä parhaimmillaan 83,6km/h, mutta pari kertaa leikannut pytty ei enää pitänyt öljykalvoa ja kulutti männänrenkaat 10km ajolla loppuun, joten heitin ilmapytyn silloin hyllyyn. Tehoja siinä oli tähän asti parhaiten, joten kokeillaan nyt saisko ennätystä parannettua. Tämän projektin yksi alkuperäinen ideahan oli kokeilla kuinka lujaa 50cc ilmajäähytekniikalla pääsee.

Pyttysarjalla oli alun perin hintaa naurettavat 25e, mutta harmikseni postikuluja tuli 20e verran. Aika halpa silti :D Pytty on olevinaan alkuperäisen kopio, mutta tuossa on paljon pienemmät aukot ja pienempi pakokanava kuin benellin alkuperäisessä eli viilattavaa siis löytyy mikä pisti hieman ärsyttämään, mutta toisaalta sehän se aina hauskinta on vinguttaa pyttyä :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kattelin että pyttyä saa korottaa aika hemmetisti ja samalla joutuu taas nysväämään ylätiivistepinnasta tavaraa pois. Huuhtiksia pitää viilata alaspäin ja pakoa korottaa vähän. Pytyn alle laitoin 3mm edestä korotuslevyjä mikä ei vielä riitä ja viilasin aukot sinnepäin valmiiksi. Huuhtiksissa jälki on karmeaa johtuen siitä mun DIY kulmapäästä jossa terä heittää pyöriessään 2mm eikä pysy edes kunnolla paikallaan :D Teen siitä paremman version ja viimeistelen huuhteluaukot sitten. Oikeastaan niissä on vielä aika paljon viilattavaa. Paon levensin 70%:iin ja korotin pari milliä.

Männästä tuli tuttuun tapaan pyöristeltyä reunat, ja parin muun virittäjän juttuja lukeneena kevensin mäntää hieman pakopuolelta jos ei kilkkaisi niin herkästi kiinni:

Kuva

Parin tunnin vingutuksen jälkeen sain paketin kasaan. AKK:

Kuva

YKK ja välys :D

Kuva

Ajoitukset vaikutti olevan vasta 118 ja 180 joten korotusta tarvitsee vielä lisää jotta huuhteluajoitus tulee 130 asteen paikkeille ja paolle tähdätään 190 astetta hollantilaisten oppien mukaan.

Kanneksi laitoin vanhan huolella nysvätyn ja hyväksi todetun kannen, n. 50% squish ratiolla:

Kuva

Jonkun aikaa sai polkea mutta kyllähän se lopulta henkiin heräsi! Cleanerpullovaimentimen takaama karmea räpätys toi ihan kesämuistot mieleen.

Jonkun aikaa sitä siinä tyhjäkäynnillä käyttelin ja kävin sitten vähän ajamassakin. Piikin alla ei väännä minkään vertaa ja ottaa kierroksiakin todella hitaasti, johtunee onnettomasta puristussuhteesta tai sitten se kävi laihalla. Rupesin sitten huudattamaan sitä rengas ilmassa, pientä karaistusta männälle, ja komeasti kyllä huusikin, varmaan yli 12000rpm mutta sitten "booooooooooo" :D Ajattelin jo siinä sitten että se oli 5 minuutin pytty se, mutta selvisikin että kipinä on kadonnut. Sitä ei hetken ihmettelyllä tuntunut löytyvän, epäilen että cdi boksi kärähti... :P

Purin sitten yläkerran leipomisvaaran tarkistusta varten:

Kuva

Kuva

5 min käyttelyllä ei vielä mitään vakavempaa havaittavissa, kappas :D Pakoaukon ylä- ja alapuolella sekä imupuolella samalla korkeudella on kylläkin jo tuommoista lasittumaa/jälkeä, mutta tuo taitaa olla ihan normaalia?

Seuraavaksi pitää tehdä vielä pari korotuslevyä pytyn alle ja rälläköidä ylätiivistepinnasta varmaan 5mm pois että puristukset saa kohdilleen. Huuhteluvinkua pitää parannella ja viilata huuhtikset kuntoon. Huuhtelulähdöt pitää kohdistaa lohkojen kanssa sopiviksi. Jäähdytystä pitää koittaa parantaa jotenkin ja ajattelin ostaa kallista Shell racing M öljyä mistä on kuulunut kehuja, jos pysyis ehjänä vähäsen pidempään. Tässä on nyt hyvää aikaa viilailla tekniikka kohdilleen niin eiköhän tällä nyt se 90km/h ainakin rikota, sen verran hyvin jo tuntui lähtevän sillä edellisellä ilmapytylläkin.

Niin ja se penteleen kipinä, on se kumma kun ongelmat alkaa heti.. :D Pitänee kokeilla modata tilalle jotain muuta cdi-boksia, noita kiinaminarellin DC-mallin bokseja mikä tässä on, kun ei tunnu oikein halvalla löytyvän.

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

2.3.2014 1:20

Tätä onkin odotettu! :)

Pytty ei mikään kallis kyllä ollut Suomen hintatasoon verrattuna, vaikka nyt postikuluja tulikin.

CDI-ongelmaan sen verran voin apua antaa että jos tässä on (hyvin todennäköistä) tuo kiinalaisten 1PE40QMB koneena, noita CDI-pokseja saa kympillä suoraan eBaysta. Toimitusaika tosin sen 2-3 viikkoa. Ulkoisesti ihan saman näköinen kuin mitä myyvät Mankeihin ja kiinanelarinskopiin/GY6. Mankin ja GY6 boksit ovat ihan samoja eri liittimillä, tuosta 2t versiosta ei tietoa mutta voi sekin olla sama. Varoituksena kerrottakoon vielä että näissä ei ole mitään ylikierrosrajoittimia. ;)

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

2.3.2014 22:13

Juu, noita cdi bokseja oonkin katellut. 1E40QMB konehan tässä on mutta jostain kiinalaisten ihmeen älynväläyksestä tässä mallissa on DC mallin staattori ja nuo boksit ovat AC malliin jolloin eivät toimi tässä. Mutta ongelma saattoi ratketa, muistin että mulla on kaverilta saatu varaosakone ja siinä oli AC staattori joten vaihdoin sen tähän ja täytynee laittaa sitten tuommonen cdi tilaukseen.

No hyvä jos ei oo rajoitinta sillä tätä tullaan huudattamaan ainakin sinne 14000rpm asti mikäli kone kestää edes alkutestit, luultavasti ei kestä, kuten yleensä :D

Tänään tuli taas kädet liattua. Alkuun parantelin huuhteluvinkua ja se onnistuikin. Ongelma oli siis terän heilunta joka johtui siitä että olin hitsannut laakerin varren päähän ja laakerin ulkokehä murtui lämpöjännityksestä jolloin laakeri jäi väljäksi. No hitsasin pienen täpän murtumakohtaan jolloin se kuroi sen takaisin kiinni ja väljyys vähenikin huomattavasti. Kunnon patentointia :D Toinen ongelma oli että terää ei voinut laittaa kovin syvälle karaan että se mahtui pyttyyn jolloin se ei pysynyt kunnolla kiinni. No keksin lyhentää karan "kiristyskorkkia" jolloin systeemin sai entistä pienempään tilaan niin sekin ongelma ratkesi. Tässä kuva palezu racing professional transfer porting toolista, saa kopioida:

Kuva

Kuva

Laakeri ja kara on ryöstetty vanhasta leiponeesta kiinandremelistä. Värkki toimii työmäärään nähden ällistyttävän hyvin, kuminauha vain tahtoo kulua ja roiskii kumipalasia naamalle, ja onpa tuo laakerikin jo ehtinyt väljistyä niin tärisee se terä vähän mutta aika hyvin tuolla saa viilattua :D

Huuhteluaukoista tuli oikein mukavannäköiset, toivottavasti ei vaan oo suuntaukset kovin perseelleen menneet :D Eiköhän se kohtalaisesti toimi. Sitten rupesin paskamaisimpaan hommaan, madaltamaan pyttyä. Palezu racing professional cylinder machining, work in progress:

Kuva

Homma sujui odotettua näppärämmin ja sain tiivistepinnan yhtä kohtaa lukuunottamatta jo tasaiseksi mutta hiomapaperit kuluivat loppuun, pitää niitä vielä ostaa ja viimeistellä sitten.

Nyt ois YKK lähestulkoon optimaalinen:

Kuva

Ja AKK uudestaan, tehokkaalta näyttää kanavat:

Kuva

Huomatkaa uudenlainen innovaatio: pakoaukon alareuna on tahallaan jätetty viilaamatta alaspäin eli alareuna jää pari milliä männän reunan yläpuolelle, ja en muutenkaan levittänyt pakoa alaosastaan juurikaan. Lisäksi, tässä pytyssä on normaalia pienempi n. 21-22mm pakokanava(pitänee vielä mitata, mutta normaalia pienempi se on) jota en myöskään juurikaan avartanut. Kanavan ulostulon ja putken väliin jää tahallaan pieni porras. Ideana näissä on ulkomaisilta guruilta luetut vinkit, eli ylös jätetty paon alareuna sekä sopivan ahdas pakokanava parantaa blowdownvirtausta. Ovat jopa hitsanneet/liimailleet täytettä paon alareunaan tässä tarkoituksessa, hyvin tuloksin. Tällä pytyllä täytyy siis kulkea ja keulia :D

En tiiä mikä kumma tuossa asteiden mittauksessa aina kusee, mutta olin siis ensin astelevyllä mitannut että ajoitukset olisivat 118 ja 180. Kokenut virittäjäsilmäni väitti että kyllä nuo huuhtelut näyttää väkisinkin isommilta, ei voi olla noin vähän. No laskin sitten tietokoneella portmapin mitoista ja se väittää asteluvuiksi 129 ja 190 ? :D Taidan uskoa sitä sillä aukot näyttääkin mun mielestä enemmän tuota vastaavilta. Astelevyllä mittaus kusee kaiketi siksi että mulla on se astelevy ihan huonosti kiinni vauhtipyörässä.

Mutta sehän oli varsin hyvä juttu, pyttyä ei siis tarvitsisi enää korottaa lisää. Pytty alkaa siis olla jo melko valmis leivotusta varten, enää täytyy hinkkailla ylätiivistepinnat tiiviiksi.

Yritin siinä sitten vielä saada kipinää takaisin, vaihdoin sen AC mallin staattorin ja yritin viritellä hyllystä löytynyttä Ducatin cdi:tä kiinni, ja kappas kummaa, kipinä tulikin mutta se vaikutti heikolta eikä mopo käynnistynyt(kansi tosin vuosi kuin seula viimeistelemättömän ytp:n takia). Annoin olla, tilaan sen oikean CDI:n niin saa senkin puolen kuntoon.

Eiköhän se tästä. Kesäkin tulossa hyvää vauhtia, pommitussuora on kohta sula :D

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

2.3.2014 23:43

No kyllä tuolla pytyllä se 90 pitäisi jo mennä rikki! Minkäslaisesta tuutista ne kaasut sitten tulevat ulos?

Re: Paletsun säädöt: Benelli huutaa jälleen

3.3.2014 18:40

Palezu kirjoitti:Huomatkaa uudenlainen innovaatio: pakoaukon alareuna on tahallaan jätetty viilaamatta alaspäin eli alareuna jää pari milliä männän reunan yläpuolelle, ja en muutenkaan levittänyt pakoa alaosastaan juurikaan.
Nuo sun huuhtelut on kyllä niin kaukana tosta pakoaukosta, että turhaan pienennät paon aika-alaa tuolla. Sen takiahan ne gurut noin tekee, jotta saavat huuhtelualaa lisää. Ja jos suuntakses on edes sinnepäin niin uskaltaisin luvata ettei short circuitin vaaraa ole.
Kanavan ulostulon ja putken väliin jää tahallaan pieni porras.
Kerropas nyt tietämättömälle minkä perusteen ne gurut tälle on heittäny?!
ylös jätetty paon alareuna sekä sopivan ahdas pakokanava parantaa blowdownvirtausta.
Ja ehkä vieläkin enemmän pakopulssin amplitudia.
Astelevyllä mittaus kusee kaiketi siksi että mulla on se astelevy ihan huonosti kiinni vauhtipyörässä.
Teeppä niin että kietaset teipin vauhtipyörän ympäri. Ja siihen teippiin aina merkit aukkojen aukeamis ja sulkeutumiskohdissa. Teippi irti ja mitta käteen. Pienellä suhdelaskulla selviää aukkojen asteet.

Ei siinä, hyvän näköstä jälkeä huuhteluiden kanssa. Se jäi kyllä epäilyttämään pääsekö tolla sun työkalulla kunnolla sinne kurvin perukoille. Jos ei niin toimiikohan ne huuhtelut sillai että alhaalta ylös mentäessä ne ensin supistuu ja lopussa taas laajenee..