Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

27.6.2013 22:00

Tuota valvolinen moottoripyörä öljyä just laitoin tuohon eikä muuttanu mitään, levyt tosiaan puhistin ja voitelin reilusti tuolla uudella öljyllä, siltikin se rupes luistaan vasta kun ekan kerran käytti kytkintä, eli kun öljyä pääsi kunnolla levyjen väliin.
Pitää tähän varmaan vaihtaa paremmat levyt ja jousetkin, mutta ei ne siltikään pidä tuon koneen tehoja, niin kaikki keinot pitää koittaa.

Aika tarkkaan oon kattonu että mikään ei pidä kytkintä päällä, tässä on kytkin vaihteiston päässä, niin se pyörii paljon enemmän polkasun aikana mitä samurain kytkin, niin vaatii paremman kytkimen. Niinku kirjotin aikasemmin, niin tilaan tähän kyllä parempaa levyä ja jousta, mutta pitäs se nyt käyntiin saada tuollakin ilman ongelmia, varsinki kun vaikuttaa niin pahasti siltä että öljy tekee sen. Samuraissa ei taida öljyä paljoa kytkimeen mennä.

Siinä salamoidessa sitten tein tuollasen patentin, jonka luulis pienentävän kytkimen öljymäärää ainakin puolella.

Palasia.
Kuva

Tuon tekeminen kyllä oli mukavaa, just sopivasti haastetta, vaikutti alussa mahottomalta, mutta nyt se on sellanen niinku se ois ollu vakionakin tuossa.

kiinnike kohta on järeä että tuo ei resonois.
Kuva
Kuva
Kiinnityspaikat näkyy tuosta.
Kuva
Kytkin heittää öljyt tuonne öljypumppujen päälle ja turbon öljypaluuki taitaa toimia nyt paremmin.
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

27.6.2013 22:16

Hullua tai ei, mutta öljyllä on aivan käsittämättömän suuri vaikutus kytkimen toimintaan (pitoon). Hondan Fireblade kyykkyyn (172 hp) vaihdeltiin kytkinlevyt ja päätettiin kokeilla Shellin täyssynteettistä pärräöljyä. Yllätys oli suuri, kun alkoi luistamaan heti kun kapulaa käännettiin hissuttelua enemmän. Päätä raavittiin ja kytkintä auottiin sen kummemmin öljymerkkiä miettimättä. Ei tuntunut löytyvän vikaa, kunnes jollakin juolahti mieleen, että kokeillaampa aikaisemmin käytettyä Bel-Rayn puolisynteettistä öljyä ja vóla, kytkin ei enään missään olosuhteissa luistattanut. Viskositeetit olivat kuitenkin molemmissa öljyissä samat.

Lisäksi kokemuksia kytkimen luistamisesta KTM:n kanssa, peruslaatikkoöljyä ilman lisäaineistusta pisti levyt luistamaan, eikä oikeat öljyt auttaneet enään, vaan piti vaihtaa uudet levyt, jotta pitoa taas löytyi.

Toivotaan kuitenkin, että tuon öljymäärän vähentäminen kytkimessä auttaisi, vaikka vähän skeptisesti siihen suhtaudun.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

28.6.2013 12:03

Shape kirjoitti:Hullua tai ei, mutta öljyllä on aivan käsittämättömän suuri vaikutus kytkimen toimintaan (pitoon). Lisäksi kokemuksia kytkimen luistamisesta KTM:n kanssa, peruslaatikkoöljyä ilman lisäaineistusta pisti levyt luistamaan, eikä oikeat öljyt auttaneet enään, vaan piti vaihtaa uudet levyt, jotta pitoa taas löytyi.

Toivotaan kuitenkin, että tuon öljymäärän vähentäminen kytkimessä auttaisi, vaikka vähän skeptisesti siihen suhtaudun.

Mulla kävi tossa exc 400 kotarissa just noin. Bel-Rayn öljyt olivat alennuksessa niin ostin semmoiset, ja heti vähän ajan päästä rupesi kytkin luistamaan. Uudet kytkinlevyt piti laittaa, Motulit sisään ja matka jatkui.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

28.6.2013 18:33

Nyt kävi niin että piti laittaa tilaukseen amerikasta kevlar levyt ja jäykemmät jouset.
Vois kumminkin vielä kokeilla eri merkin öljyjä.
Laitoin kokonaan toiset levytkin tuohon jotka ehkä oli vähä paremmat, mutta ei siltikään toimi kunnolla.

Tuon kirjotuksen jälkeen sitten kävin vielä kokeileen että lähteekö tulille ja muutamaan kertaan sainki käyntiin, antamalla kompuralla kaasarille ilmaa tuonne koteloon ennen käynnistystä. Tuo tuli mieleen siitä että aina kun kopan käyttää auki ja laittaa takas kiinni, niin yleensä sillon lähtee ekalla käyntiin, kun kopassa on happea enemmän.
Aikasemmin laitoin ahtonsäädön kiinni ja paineet olikin noussu ehkäpä johonkin 0.6. Alkuun rupes perä seilaamaan kun suti tuossa sora/hiekka tiellä niin helposti kun ahtopiikille meni, mutta jonkuajan päästä tieten kytkin rupes luistaan tai ahtolämpö nousi niin paljon että ei enään tehny tuota. Ei nyt vihtiny sen kauemmas lähtä ettei joudu puskemaan.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

28.6.2013 19:28

Täältä kans ääni öljynmerkin vaihdolle. Ite tapellu myös luistamisongelmien kans monasti ja aina vika on ollu öljyissä, korjaantunu uusilla öljyillä vaikka levyt on ollu tosi kuluneet.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

28.6.2013 20:07

Tuota valvoline vr1 öljyä vaan just suositellaan noihin ja että sen ei pitäis luistaa.
Nyt koneessa valvolinen 4t öljy ja just samanlailla tekee. Vois katella jos sais jostain täältä motulia jota kytkimen entinen omistaja oli käyttänyt.

Katoin niin ongelma ei varmasti ole vaijerissa tai muutenkaan tangossa, kun sen näkee öljyntäyttö reiästä että tappiin jää väliä eikä se ota kytkimeen.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

28.6.2013 20:24

No ootko kattonu että nuo kytkimen osat liikkuu vaivattomasti tuossa vaihdeakselin booreilla?

Erikoiselta vaikuttaa tuo kytkin, mitä nyt koitin kuvista tihrustella niin tuo toimii vissiin siten että tuo painelevy painaa kytkinkoria kohti lohkoja kun kytkin irrottaa? Jos se kori jää jotenki jumiin siihen booreille? Koita koputella ja ravistella mopoa kun se alkaa luistamaan, jos siellä jää joku osa jumiin niin se voi vapauttaa jännityksen.

e: olipa homma selvittää, tuolla kytkinlevy pakan takana on vissiin vielä yks levy josta nuo paksut tapit tulee? Eli tuo kori ei liiku mutta kun kytkintä painaa niin se pohjalevy ja tuo keskiö menee erilleen. Ja ne liikkuu tuossa booreilla. Ei kai siinä muuta ole enää minkä vois kuvitella jumittavan. Tai ehkä vielä nuo tapit mihin kytkinjouset ruuvataan, jos ne jumittaa niihin keskiössä oleviin reikiin.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

28.6.2013 22:21

Ei siinä mikään jumita, kun sen näkee kattomalla öljytäyttö reiästä että osat liikkuu hyvin, vika on vaan öljyssä tai siinä että vaatii paremmat levyt ja jouset.
Nyt se luisti jo ennen kytkimen painamistakin.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

28.6.2013 22:34

lokitekki kirjoitti:Tuota valvoline vr1 öljyä vaan just suositellaan noihin ja että sen ei pitäis luistaa.
Varmaan alkaa jo vaikuttamaan jankuttamiselta, mutta missä oikein on suositeltu tuota VR1 öljyä näihin vehkeisiin? nim. sormeni osoittaa sitä. :)

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

28.6.2013 23:25

Heitä sisään MX 15w-40 delvacit, 99% varmasti toimii ja hyvin 8)

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

29.6.2013 1:51

-JeSu- kirjoitti:Heitä sisään MX 15w-40 delvacit, 99% varmasti toimii ja hyvin 8)


Toimii varmasti ainaki hetken:D Ei iha varmaa suunniteltu tommonen isojen diesel työkoneiden mineraaliöljy tommosille kieroksille:D Kokemustakin löytyy.. Talvella ei ainakaan pelitä...

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

29.6.2013 2:07

Mulla on samuraissa nyt 10w-30 delvacit, hyvin pellaa :D Aikomus ois vaihtaa tuohon 10w-40 MX:ään kun tuntus kuumenevan niin pirusti niin alkaa olla tuo 30 varmaan jo aika ohutta mutta en oo saanu aikaseksi. Onhan tuota MX:ää laajalti kehuttu moottoripyöräöljynä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

29.6.2013 2:37

On tää sun proju vaan älyttömän asiallinen. Itse suunnitellut ja toteutetut ratkaisut on juurikin topicin suola. :)

Pitikin kysymäni; onko sulla jotain kokemuksia tuosta RVS lisäaineesta? Vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta sisäinen tribologini on kovin ennakkoluuloinen tököttiä kohtaan. Voisi olla aika osuvaa ainetta silmissä kuluvalle Taiwanin "valuraudalle"...

Tuohon öljyäsiaan... Mulla ei pelittänyt edes Pappatunturin kytkin ilman asianmukaista lisäaineistusta. Käytössä parhaaksi oon todennut Teboil 4T SuperBike 15W-50 öljyn. On kohtuu edullista ja pelittää kesät talvet. Joskus tuli ostettua olevinansa paremmat (=kalliimmat) öljyt Raisuprojuun, Motulin 5100 kytkinlisäaineilla. Luisti kuin viimeistä päivää, mutta levyjen pesu ja Superbaikit niin alko pitämään taas. Motulin vahva EP lisäaineistus söi muuten kytkimen laakeriholkin käyttökelvottomaksi. :roll:

Ajovideota odotellessa...

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

29.6.2013 6:49

smulle kirjoitti:Toimii varmasti ainaki hetken:D Ei iha varmaa suunniteltu tommonen isojen diesel työkoneiden mineraaliöljy tommosille kieroksille:D Kokemustakin löytyy.. Talvella ei ainakaan pelitä...


Omien kokemusten mukaan taas 600cc CBR:ssä toimi kuin ajatus, vaihteet meni sisään tarkasti ja kytkin toimi todella hyvin. Aiheesta löytyy lisää keskustelua esim. moottoripyora.orgin puolelta, joten en ole ainoa, joka pyörässään Deetä käytti/käyttää. Ominaisuudet ihan varmasti riittää tällaiseen mankiin, jos ne kerta kusiaisessakin riittää.

Kokeilemalla et ainakaan rahallisesti tee suurta tappiota, olikohan tuo jotain 30-40e / 4L motonetistä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

29.6.2013 15:02

Joskus ajat sitten sanoin että yksi kisaaja sano että tuo vr1 on paras öljy ja että italialaiset suosittelee sitä noihin viritettyihin koneisiin. Tietty jos ei toimi niin ei toimi..

Tunan viritykset myös asiallisia :D
Rvs:stä oon sen verran lueskellu että toimivaa vois olla, sitä käytetääkin noissa kisavehkeissä joissa on kiinan kone ja kuulemma eron huomaa jo siitä että ei kerää öljyyn rauta hilppua. En vielä ole laittanu sitä tuohon, kun pitäs pystyä ajamaan ensin kunnolla.
Teboilin öljyä eilen kateltiin tuohon, vois tuota superbikeä kokeilla jos kerta toimii.

Ajovideota tulee 2-4h päästä, on niin iso tiedosto että menee kauan. Siinä kuulee että kytkin luistaa isommilla ahdoilla puolet tehoista, mutta näkee siitä että toimii :D
Videon lopussa katos toisesta öljypumpusta paineet ja muutenki näytti siltä että kiihytyksessä pumput ei saa öljyä, joka on aika helposti ymmärrettävissä kun pumput imee koneen etuosasta. 0.75 ahdoilla.