Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

10.6.2013 14:45

Minusta tuo kone on niin iso ja tehokas jo vaparina, että mielummin vähemmän alatehoja ja sen kustannuksella enempi ahtoa ja kestävyyttä.
Ensin oli tarkotus tehä 160cc kone suht ahtaalla kannella, mutta nyt on 187cc 53x67mm kone kannella jossa niin isot venttiilit kuin mahtuu ja palotila muotoiltu aivan puoli palloksi tasapäämännällä.
Ei täsä tarkotus ole tehä mahollisimman laajatehosta konetta, vaan mahollisimman hyvä 1.5barin ahdoille ilman hirveää vaaraa hajoamisesta. Ja muistettava se että koneessa on kiinanosaa joka ei kestä mahottomia sylinteripaineita.
Nimensä mukasesti turbo, eikä mitään sellasta mikä ei kestä yli puoltabaaria ilman kannen korkkaamista. Tässä varmaan tulee olemaan sekin ongelma, että pinnapultit lähtee lohkoista kun tarpeeksi tulee painetta pyttyyn. Tuohon vois jotain ennaltaehkäsyä keksiä jos hyvin vetää jo alle baarin ahdoilla.

Konetta voi aina muokata kireämmäksi jos turbo ei rupea ahtamaan tarpeeksi, mutta vaikea sitä on toisinpäin tehä jos se on jo rikki.. Luin kyllä että ei se puristus-suhde kummosesti vaikuta turbon heräämiseen.

Tuossa koneessa on aika palio tehty muutoksia, mutta jos suunnittelusta puhutaan, niin se on mahotonta, koska ei kukaan osaa sanoa kuin paljon tehoa mikäkin osa kestää, muutakuin sen että kytkin vaatii pirun jäykkää jousta jos siitä meinaa yli 30hp saada läpi. Kampuran limput tuossa on hitsattu kiinni ja se on tasapainotettu isolle männälle, kun yksi kisaaja meinas että ei kestä edes kahtakymmentä heppaa ilman sitä.
Älä tuu sanomaan että ei ole suunniteltu jos et edes topikkia jaksanu lukea läpi, kyllä tässä sarvikin kävi viisastelemassa, mutta ei sekään niinku kukaan muukaan osaa kokemuksella sanoa miten tämä pitäis tehä. :D

Jos perusteista puhutaan, niin jossaki ohjeissa sanotaan että mahollisimman lyhyt putki vaan niin ahot nousee nopeiten, mutta se että kuin monta prosenttia se vaikuttaa, niin on eri juttu. Mulla on varmaan 3v takaa kuvaa jossa turbo oli tulossa suoraan kiinni kanteen, että oon asiaa miettiny pikkasen kauemmin kuin sinä.
Veikkaan silti vahvasti että alle 5k kierroksilla on jo ahtoa koneessa, se että kuin palio, selviää kunhan muutaman osan saa. Muistaakseni jo laiskalla 140cc koneella ja isommalla turbolla oli ahtoa alle 5k kierroksilla. Siinä koneessa turbo oli kannen vieressä, mutta oli myos mankin vakio runko.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

10.6.2013 15:15

Eipä siinä. Jos kerran fiilikset on tuota luokkaa niin ei siinä sitten tosiaankaan muut voi enää auttaa. Yritetty on mutta koita sitten kantapään kautta kun kerran siltä tuntuu.

Suunnittelulla tarkoitan jotain ihan muuta kuin mitä sinun "kokeillaan" metodit ovat. Mutta en näe enää hedelmällisenä tätä keskustelua joten poistun näyttämöltä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

10.6.2013 16:28

Eihän tässä järkeä ole ollu ekasta viestistä alkaenkaan.
Se vaan on totuus että jos haluaa tämmösen koneen turbotuksesta opiskella, niin kaikki on mutu tietoa mitä netistä löytää. Ei teoriaa voi kirjottaa ennenku joku testaa sen toimivuuden.
Sama kun sanoisin että miks helvetissä sulla tulee auton pakoputki takaa, kun paras ois jos se tulis keskeltä konepeltiä ulos.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

10.6.2013 20:22

On tässä keskustelussa järkeäkin ollut. Mototissa on harvemmin kovin syvällisiä keskusteluja harvinaisesta tekniikasta. Silloin kun ko. keskusteluja käydään, niitä kannattaa arvostaa. Ainakin itse arvostan.

Esimerkiksi argumentti pakokaasujen energian laskemisesta kaasun jäähtyessä on ihan validi.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

13.6.2013 21:12

Lamda asennettu.
Kuva
Mittari on hyvin esillä, koko läjän saa noilla neljällä pultilla irti jos tulee vesisade tai muuten vaan mittaria ei tarvi. Tuolla mittarilla näkee peak lukemat ja se myös piirtää viivaa seoksista kokoajan.
Kuva

Tuleva kuvaus kulma.
Kuva

Tästä kuvasta ainaki joku huomaa että on aika rajusti gopro kuvaa käsitelty linssin korjaajalla :D
Piti tehä kaks - kolme kertaa photoshopin ohjelmalla että suoristuu tarpeeksi.
Kuva
Viikonloppuna jos pääsis ahtoja ottaan.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

16.6.2013 19:07

Monet varmaan kahtellu että ompa sekalainen talli missä tätä tehään, niin nyt ku satuin saamaan ilmasia hyllyjä, niin piti asiaa vähän muuttaa :D Noissa on niin palio hyllyä, että tyhjää tilaa on vielä palio.
Ite pöytä nyt toimii vaan jossain pikku asentelussa, että rälläköntiin sun muuhun on omansa.
Kuva
Tuossa on hioma ja kiillotus vehkeitä, poranteriä, uusia muttereita ja rikkoja tuossa ylhäällä ja alalaatikoissa mahottomasti pultteja ja koneen pikku hilppeitä. Sähköosille myös oma lokero. Vielä alempana sitten menee jo maaleihin, useimmat niistä vaan on tässä sisällä.
Kuva
Kuva
Huomaa turbo ja re85 :D Muuten tuo hylly on lähinnä vaan esittelyä ja motivaatiota varten, että jos tarvii tilaa niin nuo voi nakata nurkkaan tai myydä. Alalaatikoissa parikymmentä kiloa koneen osaa ja niiden alla yksi kone. Tuossa mankin takana on rullilla oleva iso laatikko jossa on iso kasa auton osia, sen päällä sitten levy ja siinä lähinnä tyhjiä laatikoita jos tarvii säilyttää jotain.
Tuo sininen lelukuormurin lava toimii öljykippona ja sihdit sitä varten että öljyn voi laittaa takaisin niiden läpi. Pitää tuo silti laittaa lankkujen päälle että tuo mahtuu alle, siihen aattelin tehä jonkulaisen telineen joka nostaa mopoa, kun viimeksi kävi niin että juuri kun sain öljypultin irti, niin lähtiki mopo lankuilta pois ja valu pahvin päälle yli puolilitraa öljyä :D
Kuva

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

22.6.2013 22:02

Siin on hyllyllä arvokasta ja kateutta nostavaa tavaraa:)
Mikä turbo tuo hyllystä löytyvä on?

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

23.6.2013 0:31

No perskeles :lol: Luulin taas kommenttien tulon takia et tää ahtaa jo.. :itku:

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

23.6.2013 16:17

Turbo on sama mikä tässä on, eli kkk kp31.

Eka testistä kommenttia:

Sain tankin tarpeeksi pitäväksi ja löin vehkeet nippuun, äänet pieneni paljon, kun imuääniä ei enään ole nimeksikään. Suht mukava ajaa kunhan monttuja osaa väistää :D
Kokeilin sitte että miten ahtaa, tosi rikkaalla pienillä kierroksilla kun ei saa happea samanlailla kuin vaparina, mutta vähän isommilla kierroksilla nosti ahtoa sen verran että iso piikki tuntu. Laitoin sitten neulaa pari milliä ylöspäin ja lähin testaan.
Kolmasosa kaasulla ahtoa 0.4bar ja vetoja jo noin aika napakasti, kokeilin sitten kaasupohjassa vetoa, edelleen ahtoa 0.4, mutta tehoa jo sen verran että just pysty mittaria kahtoon. Eli hukkaportti rajottaa paineet tuohon, ilman ahtoruuvia.
Iso ongelma on nyt se että ei saa käyntiin kuumilla öljyillä, kun kytkin luistaa niin palio, vaikka vaijeri on löysällä ja tappi ei ota edes kytkimeen kiinni, ihme että tuli heti kun kopan löi kiinni ja pitäis ajaa :roll: Vielä pari päivää sitten ei luistanu kuumanakaan.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

23.6.2013 17:19

Porakoneella magneetosta? :D

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

23.6.2013 18:32

Mitkä ölpät sulla on sielä pyörimässä?

..Ajovideota odotellessa.. :)

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

23.6.2013 20:09

Sielä on valvoline vr1 20w50.
Valmistaja ei suosittele kytkimelle, mutta pitäis toimia, sitä en tajua että miksi se toimi vielä pari päivää sitten, mutta nyt ei enään kone pyörähtäny kun nopeesti polkas.
Laitoin kytkimeen yhen lisävälilevyn, kun en muutakaan keksiny, pitää sitten öljyjä kokeilla jos ei auta, onhan se tosiaan mahollista että vasta nyt muka kytkin ois öljyyntyny niin paljon että luistaa, vaikka sillä on kyllä ajettu ja kasatessakin reilusti öljytty.
Öljynpainetta on kannessakin niin palio että sielä ruiskuaa niin paljon, että tulee aika reilusti öljyä huohotin letkusta jonka otin kannen yläkopasta. Vois varmaan vielä kuristaa lähtöä, varsinki jos turbokin saa liikaa öljyä ja jos öljyä tulee kaasarin koppaan asti.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

27.6.2013 13:03

Pari päivää sitte käytin taas kopan auki ja katoin että kaikki pelaaa, putsasin levyt ja laitoin eri öljyt. 3 kertaa lähti ekalla polkasulla tulille, mutta heti kun kytkintä paino niin rupes luistaan.
Viat paikallistu siihen että öljyä on koneessa liikaa, mutta isoin vika taitaa olla kumminki se, että tuossa billet kytkinkorissa on reikiä josta öljy pääsee helposti levyihin, kun taas vakio kori on melko suljettu eikä öljyä pääse väliin liikaa. Jos ei rupia pelaan öljyn vähennyksellä niin joko laitan kytkimen reiät jotenki umpeen tai teen jonku kipon sille joka estää sitä olemasta kokoaika öljyssä, tois varman vähän tehoakin ettei kytkin kokoaika nakkelis öljyä pitkin konetta.
Otti kierroksia melkein niinku vapari, ku vähä säätelin.
Laitoin nyt jesarilla kytkimen päälle ja kattoo jos se valuttas liika öljyt pois.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

27.6.2013 19:29

Vika ei ole siinä öljyn määrässä, vaan itse öljyssä. Tuo VR1 Racing on tarkoitettu autojen moottoreihin, eikä moottoripyöriin. Siitä puuttuu ne hyvinkin kriittiset kytkimen lisäaineet, eli se ei siten sovellu märkäkytkimille. Lisäksi käytät melko jämäkkää öljyä, mielestäni 10W-40 sopisi paremmin.

Joten suosittelen ensisijaisesti vaihtamaan öljyt oikeisiin, esim Valvoline SynPower 4T, ja pesemään kytkin ja massalevyt hyvin brake cleanerilla. Joskus huonolla tuurilla joutuu kytkinlevytkin vaihtamaan, kun pesu ei riitä ja väärä öljy on pilannut levyt.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

27.6.2013 21:45

On mulla ainaki samuraissa pelannu kaikki autojen öljyt. Jossain vaiheessa tosin luisti ja se aiheutti joskus käyntiin polkiessakin ongelmia, mutta korjaantui uusilla levyillä ja prikoilla jousien alla. Vieläkin tosin ajossa luistaa vähän kuumalla koneella mutta käyntiin polkiessa ei ollenkaan.

Eli jos samurain 2-levynen kytkin käyntiin polkiessa pitää auton öljyllä, ja tässä luulis olevan moninkertasesti vahvempi kytkin, ja jos se vielä muutama päivä sitten toimi, niin en uskois että vika on öljyssä. Sen sijaan veikkaisin että ongelma on siinä kytkimen mekanismissa, joku hommeli jää siellä jumiin eikä päästä painetta pois kytkimestä jos kerran heti alko luistaa kun kerran painoit kahvaa. Onko tuossa se mekanismi kytkinkopassa vai tuleeko se jollain tangolla sieltä koneen toiselta puolen?