Iltaa jälleen motottilaiset!
Skootteribuildit saivat lopullisen käännekohdan, ja on jälleen aika purkaa poppiskoba osiin...
Eli pikkuveljen kanssa lomaviikolla sovimme vaihtokaupat koko 70cc moottorista ja Lingken 4-tahti skobosta, koska vaihtelu virkistää. Projektiksi vaihtui tämä kyseinen, tekniikaltaan vakio ja liki ajamaton, 4-tahti "Linkku".
Suunnitelmana on siirtää kaikki hilut 2-tahdista 4-tahtirunkoon. Suunnaton etu piilee siinä, että molemmat ovat moottorinkiinnikkeitä lukuunottamatta liki identtiset, eli katteiden pitäisi istua "bolttiksena" paikalleen. Onni on myös aiemmin vaihdettu Matrixin t-pala, joten krossitanko, etujarruhilppeet ja madalluspumput passaavat paikalleen mitään muokkaamatta. Samoin rungossa penkin kiinnikkeet, myös poppiboxi siirtyy Linkkuun suoriltaan, eli kaiken pitäisi mennä kuten siinä eräässä ruotsinkielisessä tv-sarjassa...
Virallista syytä tähän swappiin ei ole, vakuutusmaksutkin parikymppiä kovemmat 4-tahtiskoballa, eli syytettäköön tästä sitten minua perjantaiyön väsymystilassa... Etuja on täysin toimiva ja vähän ajettu 4-tahtimoottori, ja että skootteri on tekniikaltaan sekä rungoltaan vasta täysin läpikäyty.
Kuten tarkkasilmäiset kuvasta ehkä huomaavat, katteet tässä laitteessa ovat melko kärsineen näköiset, mutta poppiskoban lasikuitukatteiden myötä ulkonäön luulisi kohentuvan kertaheitolla. Pienenä extrana kävi mielessä tilata kiinanmaalta halpa "pörinäpöntto" kesäksi, niin pääsee nelarin äänet oikeuksiinsa.
Mutta sitten 70cc moottorin kohtalo, ja koko vaihtokaupan syy? Nooh, pikkubroidi kaipasi omaan kesäpeliinsä lisää tehoa, joten 70cc tekniikka istutetaan ex Benelliini, josta lisää tarinaa ajokauden alkaessa.
Viikonloppuna kelit lupaili jo kevättä, ja jopa täällä Pohjois-pohjanmaan maakunnissa nautittiin osassa jopa yhdestä lämpöasteesta. Sää oli siis oikein otollinen lasikuidutteluun, ja viikonloppuna kuidutin alakatteen yhtenäiseksi ja lujitin sitä sisäpuolelta herkimmistä kohdin. Myöhemmin vielä kittaus, hionta ja maalaus.
Ensiviikko menee poppiskobaa purkaessa, ja viikonloppu ruuvataan uutta osaa kiinni nelarirunkoon. Uutta isompaa päivitystä tulossa siis ensiviikonloppuna uusien kuvien kera.
Uskomattomat 6700 lukukertaa takana, kiitos kaikille lukijoille ja kommentoineille!
Kertokaas kommenteissa, mitä mieltä olette rungon ja tekniikan vaihdosta?
Kyseiseen GY6 moottoriin löytyy kaikkea mahdollista aftermarket -osaa eBaysta ja ties mistä, eli rakentelumahdollisuudet liki rajattomat.
Loppuun vielä pahoittelut surkeasta kuvanlaadusta, otan laadun vastaisuudessa paremmin huomioon. Palaillaan asiaan ensiviikolla
- Niko