Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 15.5 "DIY-CDI" toimii!

25.5.2014 20:19

Juu, onhan tuo hiukan "edistynyt". Unohtuu tuo kirjoittelu aina vaan joskus...

Tehoja piti siis saada, yläkerta auki ja tutkimaan. Mäntä melko uudenveroinen, niinkuin 50km ajetun kuuluukin olla. Pytty on tosiaan joku kinkki/taiwan tms. halpiskorvike, parilla erikoisuudella varustettuna. Huuhtelut ovat "väärinpäin" aitoon Minarellin pyttyyn verrattuna, isommat ja pienemmät siis toisin päin ja myös takahuuhtelu suunnattu korkeammalle. Kaikki huuhtelut varmaan millin korkeammat kuin 113/112 pytyissä, mutta eivät siis auenneet kokonaan.

4 alatiivistettä korjasi huuhteluongelman, pakoa korotettiin myös n. 0.5mm ja tasoiltetiin kanavaa hiukan. Toinen erikoisuus pytyssä on pakokanava, 28mm, joka viittaa 112-pyttyyn, mutta helmat taas ovat samat kuin 113, eli käy myös uudenmallin lohkoon. :roll: Ja tosiaan eivät nuo huuhtelut vieläkään varmaan kokonaan aukea, mutta ei viitsi kauheasti enempää laittaa tavaraa tuonne alle ennen kuin saa ylhäältä pois, nytkin squish-välys varmaan yli 2mm.

Noh, näiden muutosten jälkeen tuntuu vetävän paremmin ja tasaisemmin ja ehkä ihan pieni tehopiikin tynkäkin on havaittavissa. 11-53 välit ovat aivan liian lyhyet, pitää kokeilla 12-piikkistä eturissaa kun sellainenkin sattuu löytymään.

Ulkonäölle ei nyt kauheita ole tapahtunut, jotain katteita kittailtu ja hiottu, MX:n etukatteista tarvisi maalit repiä vaikka painepesurilla pois ja aloittaa hiominen. Metrakitin änkän vaihdoin tänään kiinni, äänet eivät koventuneet, mutta madaltuivat kyllä kivasti. ;)

Derbin seisontatuki modattu kiinni, meni melko helposti kun tajusi taktiikan miten tuo toimii.

Tämäkin päivä rälläilty kilvettömänä + valottomana + katteettomana ympäri kylää mahtavien äänien ja savupilven saattelemana. Saatiin tosin jotain hyödyllistäkin aikaan, nimittäin etujarrun ilmaus. Eihän sitä lukkoon vieläkään saa, mutta ottaa sentään hiukan kiinni.

Kuvaa nyt ei ole valitettavasti tarjota. :lol:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 15.5 "DIY-CDI" toimii!

2.6.2014 21:49

Edellisen viilauksen jälkeinen tasainen teho alkoi tuntua riittämättömältä ja tylsältä, joten yläkerta auki uusiksi. Paolle ei enempää korkeutta, mutta muotoa kantikkaammaksi. Hommaan meni n. 1½h irrotuksineen ja asennuksineen, alaväännöt hävisi sopivasti ja nyt jopa tuntuu kun tehoalue alkaa. Asteita pakoaukolla on noin 185 - 190.

Mikähän olisi seuraava parannuskohde tuossa? Putki, kaasari vaiko squishin / kannen korjaus? Putkena siis kuriton vakio, kaasarina 14mm PHVA ja squishivälyskin yli 2mm. Pitänee tosin varmaan laittaa nuo kaikki kuntoon. Kaasariksi varmaan joku 19 - 21mm kiinalainen halpis, putki pitäisi kehittää jostain ja squishin korjaus onnistuu varmaan pytyn ylätiivistepinnasta tavaraa poistamalla.

Jos Palezu tai muu kiinakaasareista tietävä sattuu lukemaan tämän, ehdotelkaas jotain hyviä vaihtoehtoja. PWK:ta katsellut, mutta pieniä kokoja ei tahdo saada.

Luulen, että tuo kaasari on tällähetkellä pahin pullonkaula. RX:n vakioputken pitäisi kuulemma jaksaa naukua melko pitkällekin, tällä hetkellä ottaa lähinnä pienen piikin ja veto loppuu heti.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 15.5 "DIY-CDI" toimii!

4.6.2014 16:54

Itse vaihtaisin putkea ja kaasaria. Jos helpolla haluaa päästä niin etsisin Arrowin, se oli ihan mukava putki kun omassa RXR:ssä sellainen oli, aika tasainen mutta kuitenkin ylhäällä oli eloa. Kaasariksi 19 tai 21mm PWK.
http://www.ebay.com/itm/Tuning-OKO-19-m ... 5400da77ed
Kannattaa ottaa tuolta Saksasta, Kiinasta saa joo hieman halvemmalla, mutta ne on järkiään kaikki pyöreillä ihmesuuttimilla, noihin menee ihan tavan hex-suuttimet, joita saa sarjoina helposti Suomestakin..

Toki se squish kannattaa myös mahd. pian katsoa kuntoon. Edes milli pois. :D

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 20.6 Uus putki, katteet

20.6.2014 20:23

Noniin, proju ei vielläkään ole kuollut tai valmistunut joten pitää jotain tännekin päivitellä.

Takakatteet maalattu, etukatteet vaatii vielä kittiä ja hiomista. Maalina siis Motipin High-gloss black, eli ihan paukulla suihkittu. Takasivut leikattu vanhanmallisista vakiokatteista muistuttamaan uudenmallisia. Takahäkin muotoisesti leikattuna ei olisi näyttänyt järkevältä.

Uuden putken räpelsin kasaan ydintäytelankakoneella, 0.75mm pellistä. Hankala oli hitsata ja jälkikin sen mukaista, mutta tuntuu toimivan kuten oletin. Änkkänä lyhennetty Metrakitti hienolla teippauksella + tehotarroilla. :roll: Nappaa tuntuvan piikin 8000rpm jälkeen, mutta ennen sitä melko hiljaista. Kiertää tuollakin kaasarilla tosin ihan tarpeeksi, pelottaa että laakerit hajoaa kierroksista. Ei tietoa alakerran kilometreistä, viimeksi kun tarkistin niin väljää ei löytynyt mutta kierroksilla alkaa koko mopo tärisemään ihan kunnolla. 14mm kaasari rajoittaa kulkuja, täytynee tilata kiinasta samanlainen 19mm PHBG kopio kuin Palezulla, saa nimittäin noin 20e täydellisen kaasarin Suomeen toimitettuna.

Väriehdotuksia rungolle + swingille + vanteille saa antaa, pulveriin olisi tarkoitus viedä jossain vaiheessa. Itse olen ajatellut ihan normi punaista, eli katteet ja swingi mustaksi, runko + vanteet + t-palat punaiseksi?

Muutama (photshoppiräpellys) kuva täytyy aina olla:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 20.6 Uus putki, katteet

21.6.2014 2:18

Nyt on laitettu 19mm PHBG kopio ja 100 - 122 suutinsarja tilaukseen, niitä odotellessa.
Myös uudet etujarrupalat ja keulan stefat odottavat asennusta. 8)

Kuva

Kuva

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 20.6 Uus putki, katteet

21.6.2014 15:55

Tästähän on tulossa räxäksi ihan makea. Putki vähän ruma mutta jos toimii niin mitäpä siitä. Pidä vaan runko valkosena, katteet mustaksi ja vanteiden kehät punaseksi.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.6 GSF-dyno, väriehdotuks

21.6.2014 22:54

Putki tuskin tulee olemaan "lopullinen versio". Oikeastaan tuo oli vain hätäinen kokeilu, että kuinka hyvin tuollainen omavalmiste-putki pelittää. En jaksanut edes hioa saumoja, kun oli niin kiire testata. :lol:

Tänään tuli tosiaan testailtua muutama veto tuolla GSF-dynolla, tulpanjohdon ympäri pari kierrosta johtoa + toinen pää läppärin mikkiliitäntään, läppäri reppuun ja tykittelemään.

Kuva

Eli eipä sieltä mitään tehoja löydy, mutta käyrästä voi päätellä ainakin putken tehoalueen, jos ei muuta. Huipputehot siis noin 9500 - 10000rpm, vetämään lähtee jo 7500rpm ja jaksaisi varmasti pidemmällekin isommalla kaasarilla. Pieni tehokuoppa löytyy ennen piikkiä, mutta jää yhä jurraamaan tuohon 11000rpm jälkeen, vaikka kaasarin säädöt ovat ainakin omasta mielestäni täydelliset, ei rötää eikä booaa, ei vain jaksa kiertää yhtään enempää. Kaasarin vaihdon jälkeen pitää hämmästellä miten auttoi asiaan.




Noniin, eli tässä muutama shopattu kuva väreistä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ensimmäinen ja toinen näyttävät vähän liian leluilta, kolmas liian monimutkainen ja neljäs liian yksinkertainen. Saa äänestää / ehdottaa muitakin värejä. ;)

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.6 GSF-dyno, väriehdotuks

22.6.2014 20:01

Huippuja vedelty tänään, 11/53 välit ja 14mm kaasari yhä kiinni. 72 ekalla vedolla ja 76 tokalla, kierrosten ollessa n. 10000 - 11000.

Nyt availemaan yläkertaa ja mittailemaan aukot tarkasti. Pitää jostain kehittää pakoaukolle vielä lisää pinta-alaa, kuitenkin korottamatta liikaa... :roll:

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 21.6 GSF-dyno, väriehdotuks

22.6.2014 20:40

Elä mene nuita vanteita sorkkimaan anna olla kiiltävät

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 22.6 Lisämpää viilaa

22.6.2014 23:34

Niin, olisihan sekin yksi vaihtoehto, mutta tuo pinta on melko huono ja maalattuna sopisivat todennäköisesti paremmin.

Yläkerta tarkastettu jälleen, mäntä yhä ok, kannessakkaan ei ollut edes karstaa, tosin eipä tuolla paljoa ole päristelty viime avaamisen jälkeen. Männänrenkaiden välykset alkavat olla melko suuret, mutta olivat jo uutena ehkä isommat verrattuna johonkin "laatumäntään", eli kauheaa kulumista ei vielä ole havaittavissa. Mäntä tosiaan maksoi 20e ja odotukset sitä kohtaan eivät olleet kovinkaan kummoiset, mutta on osoittatunut kovinkin hyväksi hankinnaksi. Sisäänajoa en harrastanut oikeastaan lainkaan, ja kenkää tuo vekotin on saanut.

Sylinterin tarkempi mittailu paljasti muutamia asioita. Huuhteluajoitus mukavat 142° ja pako vaivaiset 182°, ja vieläpä ovaalin muotoinen oikein pyöreällä yläosalla. Asiaanhan oli saatava siis muutos, paolle tosin vasta vain 5-10° lisää, mutta muotoa huomattavasti kantikkaammaksi, lisääntyneen ulospuhallusajan toivossa. Blowdown silti aika olematon, joten kauheita tehoja tästä on turha odottaa, jää varmaan isommilla kiekoilla ahdistamaan uuden seoksen virtausta. Nyt ajoitukset siis 187/142°, jos ei ole tarpeeksi äkänen niin viilataan pilalle eli pako sinne 192 - 198 tienoille.

Tässä vielä muutama kuva pytystä, tunnistelkaa ja kertokaa toki minullekin mikä tämän alkuperä on? Huuhtiksiin ei tosiaan koskettu.

E: Älkää välittäkö naarmuista, ovat vain jotain pientä värjäytymää pytyssä, ei tunnu kynnelläkään. :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 22.6 Lisämpää viilaa

23.6.2014 10:26

Tuo on joko cpin tai genericin kopiominarellin sylinteri. Tunnistaa tuosta 49cm3 merkinnästä. Osassa noista kiinasylintereistä on kyllä harmillisen kova huuhteluiden ajoitus.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 22.6 Lisämpää viilaa

23.6.2014 16:32

Kiitos tiedosta, tietääpähän mitä välttää. Huuhtelut tosiaan yli 140°, mitä lienee liikkunut suunnittelijoiden päässä. Tänään testiä uudella aukolla. 8)

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 22.6 Lisämpää viilaa

24.6.2014 1:35

Liian korkea tuo huuhteluajoitus on, tehoalue paranee varmasti jos madallat sitä. Ota ne korotiivisteet pois pytyn alta, eikö sulla semmoiset ollu? Samalla saat puristuksia lisää kun näkyy olevan melkoinen rako männän ja ytp:n välissä, parantaa tehoja mukavasti sekin. Älä ainakaan pakoa enää korota, sillä se menee aika varmasti pilalle, ainakin se mun pytty oli ajettavuudeltaan täysin onneton kapistus 200ast paolla ja 140 huuhteluilla :D

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 22.6 Lisämpää viilaa

24.6.2014 16:59

Tiedän, huuhteluajoitus on liian korkea. Olisi vain mukava saada kunnon viripytty koskematta itse ollenkaan huuhteluihin. Miksikään käyttismopoksi tätä ei rakenneta. ;) Tosiaan onhan nämä sylkät eri, mulla 5 huuhtista, sulla 2 enemmän, myös muita eroja voi olla. Tuossa mun on myös 28mm pakokanava "vakiona".

Pyhpah, pakoa korotetaan vielä jos ei nyt sillä 19mm kaasarilla ala naukua (on se sama PHBG-kopio kuin sulla tulossa). 187° vielä melko laimea, 192 tai 195 olisi seuraava askel, toimisi myös paremmin tuolla huuhteluajoituksella. Ilman korotiivisteitä voisi tosiaan kokeilla tuolla 187° paolla.

Eilen päristelin pikaisesti tuolla uudella aukon muotoilulla, tuntui vetävän paremmin ylhäältä (ei yllätys), mutta alakiekoissa ei sinänsä mitään eroa, eli viilaus mielestäni erittäin onnistunut. Tuo on jo nyt aivan hengetön kapistus alle 8000rpm, joten ei mitään väliä mihin suuntaan alakierrosten teho menee, kunhan jaksaa vetää tehoalueelle saakka. Mitään huippuja tms. en viitsinyt sateessa kokeilla, ehkäpä tänään jos kelit sallivat.

Tänään myös ehkäpä jotain uutta palikkaa tulossa siihen toiseen koneeseen, josta koitetaan tehä ei-niin-tehokas käyttispeli, mutta siitä lisää kun osat ovat kädessä.

Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | 22.6 Lisämpää viilaa

24.6.2014 18:45

Joo kierroksia saa lisäämällä blowdownia. Yli 140 astetta huuhteluille on posketonta. Mutta jos nyt heität ne ylimääräset alatiivisteet pois ja katot paljevälyksen kohilleen niin se ei kierrä järjettömiä vieläkään, koska squish velocityt menee arviolta kovaksi. Meinaa paljeossuus varmaan 60%+?