Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

29.4.2014 19:42

Waltter-Racing kirjoitti:Vai että leviää täällä nykyään sähkötkin... Miten huonoja virtavehkeitä 2000-luvun mopoissa on?

Ei vaan kun kierrokset menee niin korkealle että vakio magneetto ei enää pysy mukana ja saattaa levitä.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

29.4.2014 19:48

Valaise nyt vanhaa, mikä siellä muka repeäisi? Ei vauhtarin ja staattorin mikään tule, boksista vain todennäköisesti loppuu hönkä jossainvaiheessa kesken. Siihenkin löytyy lääkettä tsekkien maasta. Nuo kaikenmaailman bolt-on kisasähköt on ihan hanurista, mitä tässä päässyt/joutunut seurailemaan.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

29.4.2014 20:03

Mäkistation kirjoitti:Valaise nyt vanhaa, mikä siellä muka repeäisi? Ei vauhtarin ja staattorin mikään tule, boksista vain todennäköisesti loppuu hönkä jossainvaiheessa kesken. Siihenkin löytyy lääkettä tsekkien maasta. Nuo kaikenmaailman bolt-on kisasähköt on ihan hanurista, mitä tässä päässyt/joutunut seurailemaan.

Aikamonella kellä on ollu he-mopo ja vakio sähköt. Korkeilla kierroksilla sytytys rupee pätkimään eikä kestä niin korkeita kierroksia. Enemmän tietävät voivat rupea kertomaan asiasta lisää!

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

29.4.2014 20:32

Ducati on speksannu ne sähköt 12 000rpm asti. Sen jälkeen ei tiedä mitä tapahtuu. Meikäläisen sykerö kiersi niillä kyllä ihan puhtaasti yli 13k. Ongelma on ehkä ennemmin siinä että ajotus alkaa olemaan jotain muuta kuin haluttua.
Minä ostasin sen ignitechin purkin ja olisin tyytyväinen vakio käämeihin/staattoriin. Toki staattoria voi keventää jos siltä tuntuu.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

29.4.2014 20:58

Jaa, että magneetto ei pysy kierrosten mukana? Jospa ensin opettelet vähän mopojen tekniikkaa ennenkuin alat niitä virittelemään.

Siellä sähköissä on sellainen kapistus nimeltä CDI-boksi, joka vakiona kestää 13-14k kierrokset. Sen takia HE kierrosvehkeissä rupeavat sähköt pätkimään. Vakio CDIn vaihtamalla ns. ''Tuning-CDI''hin saa sähköt kestämään, sillä CDI kestää kovemmat kierrokset.

Ja jos tuon MHR teamin aiota hankkia, voit ajella huoletta vakiosähköillä koska:
a) Vääntävä sylinteri, teho tulee alakierroksilla.
b) Et tule saamaan tuota säätöihin Mostin kanssa.
c) Kisasähköt on epäluotettavia ja rahanhukkaa.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

29.4.2014 21:32

Minua aina niin huvittaa nämä mutupuheet. Mietityttää myös mistä niitä oikein sikiää. Tämä kisasähkö-aihe varsinkin.

Niillä ducatin vakiosähköillä ja vakio rajoittamattomalla boksilla kiertää aivan ongelmitta ainakin sinne 14000rpm asti. Ja melko harvassa on ne kaupan viripytyt joissa se paras tehoalue edes on siellä +13000rpm nurkilla. Jos pätkintää esiintyy, se voi aivan hyvin johtua kaasarin säädöistäkin. Siinä vain se kaasari helposti unohtuu kun on HE pytty kiinni, "pätkii ko vakio cdi ei pysy perässä, osta kisasähköt.."

Sähköihin paras vaihtoehto ois se ignitechin cdi purkki, vakio ducati staattori ja vauhtis. Sillä sitä potkua saa joka alueelle ja hinta/hyötysuhde on muutenkin jotain aivan muuta kuin näissä hiposähköissä. Harva vain tietää miten se homma pitää tehdä että siitä purkista on jotain hyötyä, siksi sitä ei kannata ostaakkaan ellei tiedä mistä on kyse.

b) Et tule saamaan tuota säätöihin Mostin kanssa.


Jaa että ei saa säätöihin. Miten? Sitenkö että suuttimia on ostettu ja kokeiltu niin perhanasti mutta silti mopo booaa ja röpöttää yhtäaikaa tai jotain? Kyllä sen nyt varmasti kiertämään saa ihan puhtaasti, mutta vikaa tulee vain siinä että jos putken ja pytyn tehoalueet ei sovi yhteen niin tehoja jää saamatta ja paljon.

Mittaas se putki, jos pituus alkupäästä vastakartion loppuun on edes sen 750mm niin sanoisin että toimii ainakin välttävästi.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

29.4.2014 22:05

tuuninkiX kirjoitti:Jaa, että magneetto ei pysy kierrosten mukana? Jospa ensin opettelet vähän mopojen tekniikkaa ennenkuin alat niitä virittelemään.

Siellä sähköissä on sellainen kapistus nimeltä CDI-boksi, joka vakiona kestää 13-14k kierrokset. Sen takia HE kierrosvehkeissä rupeavat sähköt pätkimään. Vakio CDIn vaihtamalla ns. ''Tuning-CDI''hin saa sähköt kestämään, sillä CDI kestää kovemmat kierrokset.

Ja jos tuon MHR teamin aiota hankkia, voit ajella huoletta vakiosähköillä koska:
a) Vääntävä sylinteri, teho tulee alakierroksilla.
b) Et tule saamaan tuota säätöihin Mostin kanssa.
c) Kisasähköt on epäluotettavia ja rahanhukkaa.

Tuota vähän epäilinkin että en saa mostin kanssa säätöihin. Mutta vocan jos ostaisi en saisi rahoja kasaan siihen putkeen.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

29.4.2014 23:04

Onkohan tuossakaan nyt mitään järkeä? Ostaa ensin kalliita HE-putkia ottamatta yhtään selvää niiden tehoalueesta ja sylintereistä, joille ne on tarkoitettu.

Naurettavaa tämä ainainen sähköjen syyttäminen, korkeaviritteinen kone on paljon vaikeampi saada säätöihin kuin vakioderbi ja yleensä pätkintä johtuukin imupuolen säädöistä.

Tässä pari "todistetta" Ducatin perussähköjen riittävyydestä:

nevssons kirjoitti:Minä voin viellä varmistaa että 14k rpm on paukkunut espoon teillä. Ihan rajottamattomilla vakiovermeillä. Lähteenä Hardline jonka pitäisi olla kaikki hyväksynnät täyttävä.


Palezu kirjoitti:No minulla on ainakin semmoinen tieto että herran vuonna 2013 vuosimallin 02 MBK X-limit varustettuna ducatin rajoittamattomalla cdi-boksilla kiersi Palezun tallissa 13600rpm eikä minkäännäköistä pätkintää liiemmin esiintynyt. Jos se on rajoittamaton boksi niin eihän siinä sillon rajoitinta pitäis olla?? :D



Ducatin rajoittamaton CDI.

Ihan peruskomponentteja, toki ennakko ei ole mikään säädettävä, mutta periaatteessa mitään estettä kiertämiselle ei tuosta boksista löydy. Kuten Rossipoika ja Palezu mainitsivatkin, se ohjelmoitava Ignitechin boksi olisi kaikkein paras ratkaisu ottaen huomioon helppouden ja hinnan. Ei toki ihan plug'n'play, mutta lähes, jos nyt toisena ääripään esimerkkinä Palezun omat CDI:t (joiden kanssa on saanut varmaan jo miettiä jotain) ja ne monen sadan euron kisasähköt joita saa räpeltää varmaan enemmänkin kuin tuon Ignitechin boksin kanssa jos haluaa "säätöihin" saada.

Eli ainoa syy miksi Ducatin sähköt eivät välttämättä kierrä yhtä hyvin kuin "kisasähköt" on tuo sytytyksen ajoitus.

Ja tosiaan MHR Team siis tulossa? Euro3 mallin pytystä löytyisi paolta 195,5 ja huuhteluilta 132 astetta (lähteenä RRD-Prepan surkea käännös), eli ei nyt mikään ihan "vääntöpytty" ole kyseessä. Putkeakin voisi miettiä noiden lukemien perusteella, mutta en nyt jaksa jauhaa siitä enempää.

My 2¢ jne.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

30.4.2014 1:53

Noi kisasähköthän on siihen, jos haluaa todellakin nipistää sen viimeisenkin tehonrippeen irti siitä koneesta. Ei niistä muuten hyötyä ole. Kevyempi vauhtis edesauttaa, mutta tehoa se ei juurikaan tuo. Enemmänkin noiden hyöty on siinä ennakonsäädössä, ja onhan ne kivan näkösiä :D

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

30.4.2014 15:51

Ledinauha kirjoitti:
Ja tosiaan MHR Team siis tulossa? Euro3 mallin pytystä löytyisi paolta 195,5 ja huuhteluilta 132 astetta (lähteenä RRD-Prepan surkea käännös), eli ei nyt mikään ihan "vääntöpytty" ole kyseessä. Putkeakin voisi miettiä noiden lukemien perusteella, mutta en nyt jaksa jauhaa siitä enempää.

My 2¢ jne.

Onkohan euro2 mallin pytyssä samat lukemat? Ja tosiaan 80cc parmasta en itse löytänyt mitään tietoa mistään. Ja onhan tuo mostin putki liikaa tuolle 80cc malossillekkin.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

30.4.2014 17:23

Ite oon ajanu varmaan paritonnia MHR teamilla -04 DT:een vakiosähköillä. Hyvin pelitti, ongelmia ei ollut. Mutta nyt kun kisasähköihin tuhlasin ison palan kesätyörahoja, alkoi se kone heräilemään ja nostamaan pikkasen eritavalla nokkaa, ku sai sen ennakon käännettyä niin aikaselle ku uskals.

Onnistuuhan tuo sytytysennakon muuttaminen vakiosähköilläkin. Levittää vaan pikkasen pohjalevyn reikiä ni avot. ;)

Tarkkana sit sen deton kanssa, jos alat ennakkoo muuttamaan!

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

30.4.2014 22:44

Newbie. kirjoitti:Onkohan euro2 mallin pytyssä samat lukemat? Ja tosiaan 80cc parmasta en itse löytänyt mitään tietoa mistään. Ja onhan tuo mostin putki liikaa tuolle 80cc malossillekkin.


Euro2 MHR Team pako 189 ja huuhtelut 129. Parmasta ei tietoa, mutta sekin saattaisi löytyä kunhan joku linkkaa sen foorumin missä oli lueteltuna viripyttyjen aukkojen asteita.

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

12.5.2014 1:21

Itellä ollu pitkään kanssa mhr ja saanu varmasti kenkää eikä vakiosähköillä mitää valittamista missää vaiheessa paskapuhetta etteivät kestäs :D

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

27.5.2014 20:52

Putki vaihtuu tosiaan varmaan scr corsen racing lineen. Loput osat pitäis kohta pistää tilaukseen ja konetta kasaan ja testailemaan paljonkos tästä laitoksesta oikeen irtoaa (penkittää käydään jos maltaita ei maksa ja rahaa löytyy) 8)

Re: Derbi goes 80cc parmakit/malossi mhr

1.6.2014 18:03

Pööki kirjoitti:No miksi vaihtaa valmiina oleva kallis putki? :roll:

Tuo racinglinen putki on paaaljon optimaalisempi malossille kuin mostin putki. Ja itse enemmän aina tykännyt yläkauttasista putkista.