Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

20.1.2013 11:49

Aamulla inspiroiduin:
Kuva Kuva
Välijäähy tullee siis tuonne rungon alle. Ahtoputket mahtuvat olemaan ja kun coolerin kovia pätkiä lyhentää, tulee koko hökötys vähän ylemmäs. Paluu moottorille pujotellaan ehkä jarrupolkimen välistä.
Pakoputken alkukäyrää pitäisi taas muokata kauemmas rungosta että saa tulemaan cooleria eteenpäin ja maavaraa isommaksi.
Toisessa kuvassa hahmoteltuna ilmanohjain. Ei tee tuon jälkeen mieli ajella soratiellä ainakaan ilman tiheää suojaverkkoa.

Mielipiteitä: toimisiko tuo tuolla muiden mielestä?

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

20.1.2013 12:37

Laita vaan imupuoli kaasari asennuksella ja mahollisimman virtaavilla putkilla näin aluksi ja kokeilet onko mahollista saaha toimiin.
Sitten e85 tankkiin, niin sillä jo saa lämpöjä alemmas.
Hyvältä muuten näyttää, mutta turhaa vielä laittaa välijäähyä, kun sen tarpeestakaan ei ole tietoa, se vaatis kaasarin painepuolelle ja ehkä turbon eri paikalle taikka sen kääntämisen mopon suuntaisesti.
Pidähän tuo hukkaportin putki erillisenä, niin kuulee millon se aukeaa, taikka voi kokeilla helposti pitääkö se.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

20.1.2013 12:46

jt-87 kirjoitti:Välijäähy tullee siis tuonne rungon alle.
...
Mielipiteitä: toimisiko tuo tuolla muiden mielestä?


Oma mielipiteeni on kahtiajakoinen. Puhtaasti ulkonäöllisesti tuosta esittämästäsi saisi tehtyä varsin näyttävän installaation! Myös jäähdytyksen kannalta se olisi ihan toimiva.

MUTTA.
Jos tuolla meinaat käytännön elämässä ajaa missään muualla kuin puhtaalla asvaltilla kuivalla kelillä, veikkaan että välijäähy tulee tukkeutumaan alta aikayksikön, ja sitä kautta menettää tehonsa. Kaikki ritilät ja siivilät välijäähyn edessä haittaavat myös dramaattisesti virtausta.

Jos ehdottamani nokka-asennus on poissuljettu, laittaisin jäähyn ehkä tuohon mopon kupeeseen lattanaksi, josta saisi kuitenkin skuupilla hyvän jäähdytyksen. Eihän se yhtä hieno ole, mutta jäähdytin voisi toimia jopa jäähdyttimenä oikeasti.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

20.1.2013 21:51

Ihan ot:na löysin kuvan siitä turbo am6:sesta jolla on ajettu sitä kahtasataa. Mielenkiintoisen näköinen. Kuva

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

20.1.2013 23:36

Ja turbona ihi, joka sarven mukaan ei toimis edes mun koneessa :roll:
Mutta tuo nyt vaan todistaa sen, että välijäähyä ei tarvi ja että kaasari imupuolella toimii sen verran että kahtasataa pääsee.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

21.1.2013 0:03

No näinpä joo, kun vain öljyn saisi kiertämään jollakin tavalla :x Näinköhän sitä joutuu pumpun uutena ostamaan...

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

21.1.2013 0:52

Meinasitko ettet rupia oottaan sitä minkä tilasit?
Multa saattais löytyä yksi sellanen pumppu mitä ehotin tähän, ainakin osina on, en ihan varma ole onko kaikkia osia. Voin kattoa jos tarvit. :D

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

21.1.2013 13:13

Alkuun yritän kyllä sähköisellä pumpulla kun sen saa helpommin ja nopeammin kiinni. Sen mekaanisen ehtii laittamaan sitten kun se tulee.
Ruiskuauton bensapumppua ja 10cm pitkää ahtoputkea vaille ajokunnossa olisi mopo...

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

23.1.2013 20:44

Mistä tuo jäähy on?

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

23.1.2013 22:08

Tuo on smartin jäähy, sama mikä mulla on pienennettynä.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

22.2.2013 13:14

Edistystä ilman kuvia:
Sulakepesä on kiinteästi kiinni akkukotelossa.
Imukaulakin tuli tehtyä, joten kovaa ajoa????
Muuten ei sitten olekkaan tullut kuin vastoinkäymisiä.

Kävin hakemassa uuden Volvon bensapumpun kierrättämään turbolle öljyä. hinta 79,9e tjsp. Pumppu paikalleen ja surraamaan-> hyvin kiertää öljy ja painemittarin mukaan pari baaria painetta, hyvä!
Ei muuta kuin tyhjäkäyntisuutin kaasariin paikalleen(se ei oikein toimi näköjään ilman sitä :roll: ) ja mopo käyntiin ja pientä lämmittelyä ilman öljynkiertoa.

Sitten tositoimiin: Ison suuttimen johdosta röpeltää oikein kunnolla eikä nosta kierroksia juurikaan, ajettuna 800m. Sitten pikkuhiljaa alkaa kierroksia löytymään ja mittarit näyttää mitä sattuu. Ei kehdannut sitten vedättää enää sen kummemmin, vaan hallille ihmettelemään että mitenkäs se akku jo tyhjeni.
Ei ollut vika akussa, vaan bensapumppu leipo kiinni :x Sen mittanen ilo se...

Oli se kuitenkin pakko kokeilla vielä ilman öljyä että mitä sanoo, varovasti(niin vissiin) kuitenkin. Eli kun kierrokset saa nousemaan, kiertää ainakin sen 13000rpm ja ahtopainemittari näyttää +0,25Bar Eli käytännössä ilman kuormaa tuo lukema, eihän lumella ole mitään pitoja ilman piikkejä. Tuo lukema saattaa tosin tulla yhtä hyvin jo siitä että sattuu olemaan imukaula-kaasari yhdistelmän viritystaajuus noilla paikkeilla ja ahtaa ilman ahdintakin. Mutta ei nyt näyttäisi olevan pahasti tukkeenakaan se KKK siellä välissä :)

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

22.2.2013 20:11

Empä usko paineiden imukanavan resonoinnista johtuvan. Ensinnäkin 0,25 bar normi ilmanpaineen päälle taitaa olla aika vaikeasti saavutettavissa noilla resonansseilla. Toiseksi ahtomittari näyttää keskimäärästä painetta. Osassa vaiheessa kiertoa resonanssin toimiessa imukanavassa on alipaine. Kolmanneksi turbo itsessään häirinnee värähtelyä merkittävästi.
Jotta onneks olkoon onnistuneesta ahtamisesta!

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

23.2.2013 14:10

Jos ilman kuormaa syntyy tuon verran ahtoja, niin sehän saattaa vaikka ahtaa oikeastikkin kuorman alla!

Se vaan että sitä turboa ei kannattas juuri kierrättää ilman öljynpainetta, se nimittäin ottaa niitä kierroksia melko hulvattomia määriä...

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

23.2.2013 14:34

Kah, toiset luottaa nyt tähän vekottimeen enemmän kuin minä :)
Mutta ei kestänyt bensapumppu öljypumppuna, olisiko ollut liian jäykkää öljyä sitten?
Vähän ikään kuin sen öljyttömyyden takia ei ole vielä videota tarjolla. Kun ei juuri oikealla hetkellä kameraa ollut, en sitten enää uudelleen käynnistellyt.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

23.2.2013 14:50

Saakos tota pumppua palautettua takuuseen, jos puhistat hyvin niistä öljyistä? Varmaan päällisin puolin kuin uusi?