15.12.2013 1:13
Onhan tuo aika ikävä ajaa kun kierroskaista ei hirveästi anna sijaa erilaisille mielialoille. Joko ajat kovaa ja korkealta tai sitten vetelet niillä alakierroksilla ~50 km/h vauhteja.
15.12.2013 16:09
Palezu kirjoitti:Ja mikäpä se ei aina vastustais, nyt myös alkoi jostain perkuleen oikusta syyläri vuotaa, kohdasta josta sitä oli vanha omistaja paikannut jollain silikonilla..
15.12.2013 21:37
Aika jännä sinänsä. Putkessa kun näyttäis olevan torvivakiotakin kiitettävästi. Ehkä se diffi on silti liian jytky niin pitkälle h-ajotukselle.Palezu kirjoitti:6000-9000rpm onneton tehokuoppa jossa ei tee mieli ajella
Niin ootko mahdollisesti laskenu aika-aloja? Vaikkei ne lopullista totuutta kerrokkaan niin tuommosessa yhdistelmässä se blowdonwn ala on vielä aika paljon jäljessä kokonaispako- tai huuhtelualasta. Varsinkin jos vertaat oikeesti kireisiin laitteisiin.Pytyn ajoitukset on nyt siis suunnilleen 138/198 eli blowdownajoitus on n. 30 astetta. Pakoaukko on myöskin kantikkaan muotoinen niin luulisi sen jo hengittävän kohtuullisen hyvin?
Huomaa, että ne on kevyempiä, virtaviivasempia ja pienemmällä vierintävastuksella. Niissä on luokkaa 24mm kaasutin, joka 1/4 pintakaasulla vastaa pinta-alaltaan suhteellisen auki olevaa "12 millistä" (vai kuinka pieniä ne teillä nyt olikaan?) Sen lisäksi konepuolella siellä alkaa olemaan kaikki jo sinnepäin. Tommonen perusmopo vaatii aika paljon pikku muutoksia ennen ku ollaan edes lähellä.kreidler sun muista vehkeistä ja niistä sai sellasen mielikuvan että tehoa tuntuu olevan pirusti, mutta ei leppoisampi "käyttis" ajelukaan näytä mahdottomalta kun kone kuulostaa kiertävän niin kevyesti pienelläkin kaasulla ja ei tunnu tippuvan tehoalueelta.
Mikset ota siivua sylinterin alapäästä? Ilman alatiivistettä pelkällä silikonilla tms.?Pakoaukkoa ei kyllä voi enää korottaa, ainoa keino lienee huuhteluiden madallus epoksilla.
Tossa on yks gsf veto: gsf2512012rossipojalta ois kiva kuulla muuten että millainen ajettava se satkua kulkenut sykerö oikein oli? Siinähän oli 2 vaihdettakin vähemmän kuin näissä eli tehoalueen laajuuden suhteen on saanut raapia päätä varmaan vielä enemmän.
16.12.2013 0:27
LeKe96 kirjoitti:Mulla pyörii nurkissa joku 2-pyöräsen syyläri. Ei pitäis vuotaakkaan, voin varmistaa vielä jos kiinnostaa. Saat postien hinnalla.
Mikset ota siivua sylinterin alapäästä? Ilman alatiivistettä pelkällä silikonilla tms.?
16.12.2013 12:10
16.12.2013 15:42
Mistähän näitä gurujuttuja luet? Onko Tiittasen ja Bellin 80-luvun teoriat jo kumottu? Tiittasen mukaan suuremmalla huuhteluiden aika-alalla parempi vääntö. Ja Bellin mielestä lyhyellä h-ajotuksella moottorista tulee "pipey". Rajansa tietysti kullakin.Palezu kirjoitti:uusimpien netistä lukemieni gurujuttujen mukaan kamalan väännön puutteen ennen piikkiä aiheuttaa se että putki ehtii tunkemaan reilusti tavaraa takaisin kampikammion ylipitkän huuhteluajoituksen takia mikä kävisi kyllä järkeen.
Niin oli mun 103 kulkeva sykerökinMalagutisti kirjoitti:25mm pakokanavalla
Ehkä se perhosmallin tuplapako auttaa jonnin verran...Muistaakseni tuon tuplapaollisen huuhtisten ajoitus on 140ast. vetäähän tuo toki 13,2krpm asti.
16.12.2013 16:26
16.12.2013 17:19
rossipoika kirjoitti:Mistähän näitä gurujuttuja luet? Onko Tiittasen ja Bellin 80-luvun teoriat jo kumottu? Tiittasen mukaan suuremmalla huuhteluiden aika-alalla parempi vääntö. Ja Bellin mielestä lyhyellä h-ajotuksella moottorista tulee "pipey". Rajansa tietysti kullakin.
Malagutisti kirjoitti:Muistaakseni tuon tuplapaollisen huuhtisten ajoitus on 140ast. vetäähän tuo toki 13,2krpm asti.
16.12.2013 17:42
Palezu kirjoitti:mestari Frits sanookin että 130 on optimi huuhteluajoitus mihin tahansa 2-tahtikoneeseen josta ois tarkoitus saada tehoja
16.12.2013 22:18
Enemmän saattaa viisastua kun lukasee pari perusteosta huolella läpi. Toki tuolta saa hyvää lisää siihen päälle.Palezu kirjoitti:Aika lailla viisastuu kun niiden viestit lukee läpi.
Tätä voisi verrata ihan "normaalin" porttauksen tapaukseen. Meinaan jos lisätään iskua ja pienennetään porausta, saadaan seinämäpinta-alaa kasvatettua, joka tarkoittaa suurempia aukkoja ja aika-aloja. Tarpeeksi överiksi kun mennään, niin aika-alat saadaan riittämään mille kierroksille tahansa. Ongelmana on VAIN huuhtelutaphtuma, tolkuton männän keskinopeus ja pari pikku muuta propleemaa.Frits on mm. valmistanut "FOS" sylinterit (sama kuin se Foekeman atomipommihuuhteluviritys), kuulemma tämä aukkojärjestely mahdollistaa semmoiset aika-alat että 125 kuutioinen tuottaisi suurimman vääntönsä 16 000rpm kierroksilla(tehoa lie tällöin varmaan 70hp), ongelma on kuulemma vain mistä löytää semmonen kiertarin alapään laakeri mikä kestää mukana.
16.12.2013 23:40
Miksi sienipilvihuuhtelumoottorin ajoituksista ei voi tehdä lyhyempiä kuin normaalissa moottorissa?
Sienipilvihuuhteluviritys kärsii tästä iskusuhteen poikkeamisesta ideaaliarvosta vielä rajummin kuin "perinteinen". Oikeuksiinsa se saattasi päästä suurissa moottoreissa, joissa seinämäpinta-alaa on vähän verrattuna tilavuuteen.
17.12.2013 19:26
Näkisin viisaampana hahmottaa kokonaisuutta kun lukea foorumeilta viilausniksi sieltä ja toinen täältä.Vois kyllä ottaa nuo perusteoksetkin taas tarkastelun alle, on niitä joskus tullut selailtua mutta ei oikeen oo ikinä jaksanut syvemmin perehtyä ku netistä löytää nykyään turhan helposti perusviilausohjeet millä muutkin on saaneet kulkemaan..
Pari nopeasti nykästyä syytä miksi ei voi:No mun järjen mukaan siihen just voisi tehdä lyhemmät ajoitukset kun aukkoja on koko pytyn kehän täydeltä.
On siinä jotain hyvää, mutta paljon myös huonoa. Iskun kasvattaminen ei muuten ole suinkaan ainoa vaihtoehto. Voihan siitä sylinteristä tehdä vaikka soikean. Sellaisia on ollut ainakin joissain F1 prototyyppi moottoreissa.No mutta eikö siinä ole idea juuri se että sillä saadaan normaalilla neliö iskusuhteella enemmän pinta-alaa aukoille niin ei sitä iskua tarvitsekaan kasvattaa?
Joskus minkäkin pidin tota 180 astetta jotenkin maagisena arvona. Ajattelin, että pakoputken sykli kulkisi sopivasti alkuun sen pimeän puolikkaan aikana. Todellisuudessahan putkessa lämpötila kuitenkin muuttuu koko ajan ja sielä palloilee jos jonkinlaista kerrannaisaaltoa. Saattaahan se olla, että jossain tapauksessa ne sitten kulminoituu 190 asteisen paon eduksi, mutta näkisin merkittävämpänä tekijänä pakopulssin amplitudin ja pakokaasujen lämpötilan kasvamisen. Putkihan toimii sitä tehokkaammin mitä voimakkaampi pakopulssi sinne annetaan. Siksi siinä 55hp koneessa oli niin pitkä ajotus.Sama koskee varmaan pakoaukkoakin, sen mukaan optimi pakoajoitus kisavehkeeseen on 190 astetta (oikeasti 180, tällöin kuulemma putken toiminta on optimaalisinta jostain monimutkaisesta syystä jota en nyt muista, mutta tarvitaan extra 10 astetta sitä varten että pakopulssin voidaan katsoa alkaneen kunnolla).
17.12.2013 19:46
Näkisin viisaampana hahmottaa kokonaisuutta kun lukea foorumeilta viilausniksi sieltä ja toinen täältä.
19.12.2013 23:24
20.12.2013 11:34