Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

9.9.2013 15:49

Tuo diy mallin vesi pytty on kyllä aikamoinen :D!

Kai siihen tulee sit myös diy putki ja joku kunnon kaasari?

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

10.9.2013 15:38

VinskiMo kirjoitti:Kai siihen tulee sit myös diy putki


Kysytkin vielä :D Kokeillaan ensin tuolla pzr ykkösellä, uumoilisin että sen pitäisi toimia kohtuullisen hyvin tuollakin pytyllä ja tehdään sitten uusi tuolle pytylle mitoitettu putki. Tähtäimessä tuolle pytylle on huipputehot n. 17m/s männännopeudella elikkä n. 12500-13000rpm ja jos männän päälle saisi kehitettyä semmoisen 10 barin keskipaineen niin tehoja pitäisi lähteä 13-14 kaakkia. Kokeillaan myös ensin tuolla nykyisellä 19mm kaasarilla ja sitten tuolla 21 millisellä onko eroa. 21 millisen pitäis kai riittää tuommosiin tavoitteisiin?

Ja ja, uutta projektia pukkaa :D Kaveri (sama joka omisti sen muinaisen noppelin josta on topicin ensimmäisillä sivuilla juttua) sai ilmaiseksi tämmösen 50cc samurai romun, ja tästä olisi vissiin tarkoitus tulla Jonnen Surma kakkonen.

Kuva

Vehje oli ruostunut vähän joka paikasta ja konekin oli vähän ruosteessa ja hämähäkinseitissä mutta osat olivat kunnossa joten putsailin ja kasasin koneen. Kampiakseli on melkoinen:

Kuva

Kuva

Käyntiin ei vielä saatu kun käynnistysnarun jousi oli rikki mutta tilattiin uusi käynnistin(ei muuten paljoa maksa osat näihin ebaysta). Tekniikka ei luonnollisestikkaan tule vakiona pysymään, kokeillaan paljonko tämmöisestä saa tehoja taiottua :D Tässähän on jopa läppäohjattu imu lohkoon, tosin läpät ovat melko pienet ja erittäin huonossa asennossa virtauksen kannalta joten siihen pitää ehkä sovittaa minarellin läppärunko. Pytyssä on kaksi avohuuhtelua, ajattelin kaivaa siihen vielä takaboostin lisäksi jota ruokitaan männän läpi menevällä reijällä. Pakoaukkoa pitää myös viilata aika rajulla kädellä. Luonnollisesti täytyy tehdä myös sopiva tehoputki. Saiskohan tämmösen menemään 70-80? :D

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

10.9.2013 19:58

Veljellä oli tuommoinen. Kulki parhaimmillaan suoralla 75km/h 70kg kuskilla. Vireinä Wandamotorin virisarja, 19mm Dellorto ja Tecnigas Next-R. Kytkimiä menee sitten tiuhaan tahtiin ainakin vakioputkella, jos on yli 50kg kuski. Vakiona huippuja se 35km/h :lol:

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

12.9.2013 12:32

10bar painetta on jo hyvin tyly lukema. Ei tule onnistumaan paitsi korkeintaan uskomattomalla tuurilla tai bolt-on palikoilla jotka on suunniteltu ihan oikeiden välineiden kanssa.

Kannattaa realistisemmin ajatella maksimipaineen olevan sellaisen 8 barin luokkaa. Sekin on tosin jo melko tiukka.

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

12.9.2013 20:26

Saisiko Tumelta vähän lisäinfoa aiheesta ihan mielenkiinnosta?

"Matalaviritteisessä PV:ssä monesti 6-8bar tienoilla, uusenskoissa monesti 9-11 bar" On betavarsion näkemys aiheesta ja meidän lähesvakavasti homman ottavien autotallivirittäjien päihin sattuu kun lykätään ristiriitaista dataa ilman senkummempia perusteluja :|

Puhutaan kuitenkin aika helkkarin suuresta erosta väännön kannalta.

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

13.9.2013 9:57

Betaversio on sinänsä ihan oikeassa. Tosin kannattaa huomata, että PV tosiaankin on lähes poikkeuksetta matalaviritteinen sillä a)siihen ei ole saatavilla bolt-on korkeaviritteisiä viritysosia ja b)hyvin, hyvin harva osaa niitä tehdä. Sen sijaan uusiin enduroihin löytyy erittäin korkeaviritteisiä viritysosia, ja täten niiden viritysastekin on paljon paljon korkeampi kuin lähes yhdenkään pv:n.

Tiittasen motocross-mekaanikon käsikirja kertoo aiheesta paljon, samoin Gordon Blairin kirjallisuus. Netistäkin voi kaivella tietoa hakusanalla "mean effective pressure" tai bmep.

Tällä sivustolla yksi esimerkki:

http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... dstick.htm

Suppose, for example, that you measured 14.45 lb-ft of torque from a 125 cc (7.625 CID) single-cylinder 2-stroke engine at 12,950 RPM, you would have 35.63 HP (285 HP per liter, quite impressive indeed). The BMEP would be:

BMEP = (14.45 x 75.4) / (7.625 x 1) = 142.9 psi (9.85 bar)


Eli 285hp litratehollakin bmep on "vain" karvan alle 10 bar. Ja tuolla litrateholla piikkisestä 2-tahtimoottorista irtoaa kuitenkin lähes 36 hevosvoimaa 12 500 rpm kierroksilla, eli karkeasti ajatellen piikkisen crossipyörän moottori. Kuinka moni vakavissaan kuvittelee pystyvänsä rakentamaan sellaisen moottorin autotallissaan ilman huolellista suunnittelua ja ilman kymmeniä-satoja virtauspenkin äärellä vietettyjä tunteja? Jos fiilispohjalta siihen toistuvasti ja konsistentisti pystyy niin suosittelen uraa moottoriteknologian saralla, heppu kun kykenisi päässään tekemään saman mitä moottorivalmistajat tällä hetkellä tekevät tietokoneilla ja virtauspenkeillä.

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

13.9.2013 21:07

Kiitän. Tämä selvensi :)

Putken suunnittelussa tämän asianhan huomaa viimeistään siitä pyöräytetyn tuutin huipputehon kiekoista, että kuinka metsään siinä tehoarviossa on menty.

Tosin turvallisempaahaan se on kaiketi niinpäin että lähtee tyyliin "Laitan huipputehon 12k paikkeille ja Bmep 12bar, tulee niiku tehokkain putki ikinä!!!" Ja tuloksena turhan pitkä puikula, kuin että "Ei vittu, pakko laittaa 14k kiekoille hupputehut jotta tolla 5bar Bmepillä saa ees jotain tehhoo..." Ja tuloksena putkenpätkä josta ei tykkää yksikään kone eikä kuski.

Tosin taitaapi tämä exelien kanssa leikkiminen olla muutenkin vähän hiekkalaatikko puuhaa. Kovat jätkät kun ilmeisesti pyörittelee kaksi viikkoa simulaatioita putkensa eteen.

Sori että pitää tulla toisen prjutopicciin kun ei ajatukset oikein pysy pääkopassa :D

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

14.9.2013 2:02

Jahas, tännehän on tullut juttua, hyvä vain.

Tumen piikkiesimerkki ei ole aivan noin yksioikoinen sillä litratehosta ei voi päätellä tehollista keskipainetta koska kierroslukukin vaikuttaa tehoon. Ja tuossa esimerkissä jos oletetaan moottorin olevan neliökone niin piikkisen n. 54mm iskunpituudella tuo kierrosluku tarkoittaisi n. 23m/s männännopeutta mikä on aika helvetillinen. Samalla männännopeudella 50cc kone kiertäisi kevyet 17800rpm, ja yllättävää kyllä saman 285hp litratehon saavuttaminen vaatiikin tällöin vain n. 7 baarin tehollisen keskipaineen. (toivottavasti laskut eivät ole menneet pieleen). Tuo ei ole mullekkaan oikein selvää miksi pienemmästä koneesta saa rutistettua suhteessa isommat tehot. Kuulemma jos 50cc kone tehtäisiin yhtä kireäksi(sama bmep ja männännopeus) mitä 440 hp/l tehoinen Aprilia RSA 125, viiskympin litratehot olisi jo 580hp/l.

Joten keskipainetta vertaillessa ei kannata miettiä litratehoja vaan ihan vaan sitä itse keskipainetta, tietty paine kun on joka koneessa yhtä helppo tai yhtä vaikea saavuttaa. Saattaahan tuo 10 bar olla jo melko haastava autotallivehkein. Tuolla on kyllä saksalainen viilaillut: http://www.scootertuning.de/blogs/blog45238-50ccm-ori-zylli-high-end-porting-thread-tests-50ccm-10-16-18ps.html

Parhaimmillaan 16,2 ps tehot 12800rpm kierroksilla mikä tekee keskipaineeksi n. 11 bar. Ja pytty on tarvikepytystä itse viilailtu. Taitaa olla vielä dynotettu takarenkaalta eli liekkö oikeasti vielä korkeampikin paine.

Noh, katotaan rupeaako tuurilla painetta löytymään, jos ei niin se korvataan kierroksilla :D

Tapahtunutta:

niinhän se tietysti kävi että projekti F-act ei koskaan tullut täysin valmiiksi sillä rahan kiilto silmissä tuli myytyä kauan palvellut ratsu 600e:llä ja sitten ostettua 280 eurolla tämmöinen MBK:n ruoskaakin ruoskempi ruoska vuosimallia 2002:

Kuva

Kuva

Aito vanhakoppainen minarelli:

Kuva

Legendaarinen SHA kaasari jossa ei kerrassaan ole muita säätöjä kuin pääsuutin ja tyhjäkäynnin nopeus :D

Kuva

11 vuoden öljykarstat:

Kuva

Karstoja polttelin kuumailmapuhaltimella putkesta puoli tuntia eikä savutus loppunut vieläkään joten luovutin :D Putki oli edellisen omistajan toimesta tyhjennetty kokonaan, mutta eipä se sillä oikein mihinkään liikkunut, tasaisella huippuja ehkä 55. Koitin sitten muokata putkesta samanlaisen kuin keewayn vakioputki jossa on mahtavat väännöt alakierroksilla hitsaamalla paisarin keskelle reikälevyn:

Kuva

Samalla tuli huomattua että putkella täytyy heittää vesilintua ja ruveta tekemään saman tien uutta teharia, kun tuo on alkukäyrästä läpiruosteessa. Eikä tuo reikälevy edes toiminut toivotulla tavalla, tai no on siinä jonkinmoinen vääntö vähän tyhjäkäynnin yläpuolella ja kutosella pääsi n. 45kmh tosi matalilla kierroksilla, mutta ei siinä tehoja ole sitten yhtään. Mistä lie sitten johtuu ettei tuossa toiminut. Keewayn putkessa se kuri oli kyllä pidemmällä putkessa ja paisari oli paksumpi.

Muuta paskaa:

-mittarinvaijeri on poikki
-valot ei toimi(tai toimii mutta käräyttää polttimon)
-ykkösvaihde pitää ääntä eikä toimi kunnolla
-takaiskarista puuttuu vissiin öljyt ja puslat on väljät
-ohjauslaakeri kanittaa

Hyvää:

-pytty ja mäntä vissiin uusittu vasta, puristuksia on ja lähtee hyvin käyntiin :D

Mitähän sitä tuli oikein ajateltua kun tuon ostin.. :D Noh, eiköhän siitä ihan hyvä peli vielä saada. Kunhan ei vain mene liikaa rahaa ettei tuon ostossa säästetyt rahat kulu hukkaan..

Tuosta olisi tarkoitus tehdä sellainen työjuhta/talvimopo jolla ulkonäöllä ei ole niin väliä, kunhan toimii hyvin. Koneesta olisi tarkoitus saada vääntävä ja vähän kuluttava, katsotaan miten sen saa aikaiseksi. Viikonloppuna ajattelin aloitella tehopöntön valmistusta, saas nähdä miten yläkauttainen onnistuu.

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

14.9.2013 20:24

Tuo "kuristus"levy paisarissa on jotain sellaista, mitä itse on pitänytjo jonkin aikaa kokeilla. Ei vain ole aikaa siihen riittänyt testata.

Mutta omaa pohdintaa tuosta sinun levystä:
1. Se on liian etäällä vastakartiosta, jolloin putken pituus "kasvaa" aivan liian paljon. Sen ansiosta levyn taakse jäävä osan pituuden voi kertoa kolmella putken pituutta laskettaessa(koskapa osa vastakartiosta kimmonnesta paineaallosta kimpoaa levystä takaisin taakse ja sieltä vasta kohti pakoaukkoa. Laskukaava reivtty omasta päästä)
Eli voit laskea mihin kohtaan

2. Reiät levyssä ovat liian pieniä, jolloin oikeanlaista heijastumista ei pääse tapahtumaan. PV:ssäkin reiän pinta-ala on puolet putken halkaisijan pinta-alasta, eli puolet välilevystä on reikää.

Olisin todella kiitollinen, jos kokeilisit vielä uudelleen tuota levyhommaa näillä ohjeilla :)

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

15.9.2013 1:09

Minä olen kuvitellut että sen reikälevyn taakse jäävällä osalla ei ole mitään merkitystä. Siinä keewayn putkessa reikälevyn keskellä on reikä joka on loppupilli ja kaasut menevät siitä suoraan ulos (muistaakseni ainakin) ja vastakartiolla ei ole enää mitään funktiota. Itse epäilen että tuommosen "puoliaaltoputken" toiminta perustuu siihen että se tekee imuvaikutuksen eli tyhjentää pytyn hyvin, mutta vastapaineaaltoa ei muodostu koska iskuaalto "tyssää" tuohon yhtäkkiseen levyyn ja aallon energia hajoaa ympäriinsä eikä lähetä pyttyyn enää takaisin mitään jolloin alavääntö ei kärsi kun putki ei tunge alakierroksilla pakokaasuja pyttyyn takaisin.

Luulisi kyllä että tuommonen levy se vasta voimakkaan vastapaineaallon lähettäisikin takaisin, mutta hiljattain törmäsin isojen poikien keskusteluun netissä ja siellä ilmeni että kun vastakartio alkaa olla liian jyrkkä niin se muodostaa shokkiaallon mikä ei kuulemma tunge pyttyyn tehokkaasti takaisin oikein mitään, joten voi tuossa teoriassa olla jotain perääkin. En tiiä, arvailuahan tää vähän on :D

Oiskohan nuo mun reijät tuossa levyssä olleet liian pienet niin vastustivat virtausta liikaa? Putken loppupilli näytti muutenkin olevan melko tukossa karstasta, reikä näytti joltain 10 milliseltä. Ja tuossa reikälevyssä on 2 12mm reikää. Eipä siinä kyllä kaasarikaan säädöissä ollut kun testasin, oli aluksi 58 suutin millä toimi ennen tuon reikälevyn tekoa mutta sen jälkeen röpötti kuin mahdoton. Vaihdoin 56 suuttimen (ei pienempää löytynyt), sillä kiersi vapaalla mutta ajossa röpelsi eikä tainnut yli 7000 kiertää.

Ja sitten, koko päivän ähräyksen tulos:

Kuva

Tehoputkikos se sieltä pilkistää? Nyt on kokeiltu tehdä koko putki pullistamalla ja kyllähän tuo kohtuudella onnistui. Yläkauttaisen taivutukset meinas kyllä tuottaa tuskaa mutta kyllä se sinne lopulta asettui :D Sitä on myös jo testattu, piti äkkiä käydä ilman valoja, karmeilla äänillä ja liian pienellä suuttimella kokeilemassa. Vääntäväksi mitoitus onnistui, kone alkaa vetämään jo keskikierroksilta ja karmeaa tehopiikkiä ei ole vaan vääntää tasaisesti rajoittimelle asti. Nyt pitäiskin sitten keksiä millä sen sitten rajoittaa laillisiin nopeuksiin :lol:

No juu, mutta huomenna varmaan kuvia tulossa lisää ja jopa surkea video putken pullistuksesta.

Re: Paletsun säädöt: lisää ruoskia

15.9.2013 19:06

Mikä järki virittää jos kuitenkin pitää kuristaa?

Re: Paletsun säädöt: lisää ruoskia

15.9.2013 19:54

Harvoinpa mopojen laitossa muutenkaan järkeä on ja jos haluaa taitojaan kokeilla, muttei korttia menettää/kokoaikaa kuumotella niin minusta ainakin ihan fiksu tapa. Varmaan itsekkin kaikenmaailman kuristimet mankeihini miettisin jos kevarikorttia ei olisi, kilvethän saa viikon sisään, mutta kortissa kestää.

Muutenkin tämä topic mielestäni mopopuolen mielenkiintoisin. Uusia asioita koitetaan ja niiden toimintaa pohditaan ja perustellaan hyvin. Viritykset tehdään perus autotallioloissa ja itsekkin aina välillä tätä lukiessa oppii.

Itse ainakin luen mieluummin virityksistä ja kuristusten tekemisestä ja miettimisestä, kuin vakiomopon laittelusta. :)

Re: Paletsun säädöt: lisää ruoskia

16.9.2013 0:23

No pitää kuristaa jos tuli liikaa tehoa :D Koitan saada hyvän kiihtyvyyden ja pienen kulutuksen mutta alle 60 huiput ettei poliisisetä kovin innostu. Vakioputkella virittelyssä ei ole järkeä sillä saattaisihan sen silläkin saada kulkemaan just ja just kaasu pohjassa 60, mutta kiihtyvyys on tällöin onnetonta ja bensankulutus karmeaa. Teharilla kiihtyvyys on paljon parempi ja kulutus pienempi, nopeuden rajoittamiseen pitää vain keksiä jotain kikkoja..

Meni taas koko päivä tallissa värkätessä joten en jaksa laittaa vieläkään kuvia mutta kerron päivän uutisen: ei tarvinne vielä sen kulkemisen kanssa tuskailla pitkään aikaan, nimittäin myöhään illalla kun olin viimein hirveän ähräyksen jälkeen saanut mbk:n melko siedettävään kuntoon, päätti vaihdepoljin jumahtaa kokonaan, ja kun polkaisin sitä voimalla, avautui moottorilohkon pohjaan ylimääräinen öljynpoistoreikä. Kahtellaan...

Re: Paletsun säädöt: lisää ruoskia

16.9.2013 23:24

Vähän kuvasaastetta..

Siinä on se pönttö, vähän siistittynä ja maalattuna. Ei siitä mikään kaunein tullut ja alkukäyrän mutkat meni vähän typerästi ja putki asettuu mopoon vähän hölmösti mutta on tuo ensimmäiseksi ihan kohtuullinen ja seuraavaan voi sitten jalostaa niitä käyrän muotoja. Ongelmia aiheutti se että mutkat tiukkenivat pullistettaessa enemmän kuin odotin, pitää kaavoihin päivittää loivemmaksi ne mutkat. Pullistusvaiheessa vuotoja oli enemmän kuin tarpeeksi enkä jaksanut kaikkia paikata kun niitä tuntui tulevan koko ajan lisää joten vähän neliskanttiseksi tuo alkukäyräkin jäi..

Kuva

Kuva

Muutama kurttukin sinne tuli.. Jostain hemmetin syystä oikaisin tuommosen samanlaisen lommon paisarin toiselta puolen, joka ei ole näkyvissä ja tuosta näkyvältä puolelta siinä tohinassa jotenki unohdin oikaista sen??? :lol:

Ehdin kokeilla tuolla putkella huippujakin, benellistä otettuun kiinansigmaan, saattoi kusettaa jonkun verran. 12-52(?) väleillä huili 77,7km/h vissiin jollain 9000-9500 kierroksilla eli kohtuu alakiertoinen putki tuosta tuli. Joltsulta ostin 10p eturattaan "laillistamista" varten jolla huiput putos johonkin 65km/h. Pintakaasulla meni leppoisasti 55, toivon mukaan ei syö tällöin paljoa ainetta. Kaasun kuristin vielä puoleenväliin että menis alle 60, mutta en ehtinyt kokeilemaan.. Voi olla että hidastaa kiihtyvyyttä liikaa se kaasukuri, pitää ehkä keksiä jotain muuta konsteja.

Sitten se voimakone, sen leväytin:

Kuva

Yllättävän helposti sujui, vauhtipyöränkään kanssa ei juuri tarvinnut tapella. Hyvä että avasinkin, kytkinakselin mutterit oli todella löysällä ja ois varmaan ennen pitkää aiheuttanu tuhoa. Vikahan oli tämä:

Kuva

Kuva

Kuva

1, 2 ja 4. vaihteiden rattaista oli irronnut hampaita. Jotenkin epäonnisesti irronneet hampaat oli kasautuneet lohkon nurkkaan juuri sellaiseen kohtalon kohtaan että vaihdepolkimen akselin haarukka tökkäsi niihin ja kun voimalla painoin poljinta niin ne tunki sitten lohkon kyljestä ulos ja teki pienen halkeaman siihen... Tuon nyt saa varmaan epoksilla liimattua kuntoon, mutta vaihderattaat onkin isompi ongelma..

Mäntä ja pytty olivat sentään hyväkuntoisia, myyjä sanoikin että vasta vaihdettu. Samoin kampiakseli oli kuulemma vaihdettu ja taiwan kammelta tuo vähän näyttikin.

Kuva

Kuva

Kytkinlevyjen pinta näytti aika vähäiseltä, onkohan vaihtokunnossa?

Kuva

Ohjaamoa vähän siistin, tangon vois vielä maalata mustaksi ja gripit vaihtaa..

Kuva

Vakioänkällä meteli oli jo melko kammottavaa turbokittiin verrattavaa kilinää, eikä ihmekkään sillä änkkä paljastui kokonaan tyhjäksi. Hitsasin sitten perään tuon itsetehdyn pörinäpönttöänkän mikä oli joskus muinoin keewayssa kiinni ja äänet pieneni heti. Eikä se kovin huonoltakaan näytä, vielä kun saumat siistii ja maalaa ja tuohon loppuun vois tehdä jonkun putkenpätkän vielä.

Kuva

Yleiskuva ruoskasta:

Kuva

Vähän funtsin että tekis pellistä uuden takalipan. Vai pitäiskö laittaa hussenlippa??!

Tietääkö kukaan pystyyko takaiskaria huoltamaan? Tainnut vaimennusöljyt kadota ajan saatossa, perä pomppii kuin samuraissa konsanaan.. :D

Saa muuten tarjota noita vaihdeakseleita rattaineen tai erikseen vetoakselin 1. ja 2. vaihteen rattaat (kaksi isointa) sekä kytkinakselin 4. vaihteen ratas(kolmanneksi isoin), jos nuo nyt pystyy kotikonstein erikseen vaihtamaan.

Aijai, tämähän alkaa muistuttaa jo normaalia mopontuunaus topiccia. Pitäiskös benelliä värkätä seuraavaksi?

Re: Paletsun säädöt: lisää ruoskia

16.9.2013 23:36

Mopojen takaiskareita ei ole suunniteltu huollettavaksi vaan ovat käytännössä kertakäyttötavaraa. Harrastusmielessä iskarin voi toki avata ja uusia rikkinäiset osat, mutta niitäkin löytää vain yleisosina. MP-liikkeestä iskarin osia lienee turha edes kysellä mutta Etra tai iskunvaimentimiin erikoistunut liike saattaa mallikappaleen perusteella löytää korvaavan osan. Aikaa ja viitseliäisyyttä tuo tosiaan vaatii joten helpoimmalla pääsee kun ostaa uuden.