Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

3.8.2013 16:28

Kakkutukka kirjoitti:Milläs sä pullistelet? :P Voisin ittekkin kokeilla kun löytyy 0,75 peltiä! Oon jo pitkää ihaillut tätä "tein itse ja säästin" meininkiä! Ei mitään bolt-onia vaan selkeesti tehään itse.


Pullistan tommosella normi kärcher painepesurilla joka lienee noin 7 vuotta vanha. Tuossa hommassa käsittääkseni toimii käytännössä mikä tahansa painepesuri ja niitähän saa nykyään halvimmillaan alle satasella. Temppu on vain kehitellä tiivis liitos pesurin ja pullistettavan kappaleen välille. Mulla on tällainen "adapteri":

Kuva

Pesurin pistoolikahvasta sai irrotettua letkun ja letkun päässä on semmonen yksinkertainen muovinen nippa jossa tiivisteenä o-rengas ja hahlo mihin tuo irrallaan oleva lattaraudan pala laitetaan ja sitten kiritään pulteilla kiinni.

Jotkut sanoo että pesurin ja kappaleen väliin pitäisi laittaa myös ainakin takaiskuventtiili ettei pesuri saa paineiskua takaisin. Itsellä ei semmoista venttiiliä ole eikä edes mitään pallohanaa välissä, pesuri vain omasta virtakytkimestä käyntiin ja pois :D En löytänyt mistään kunnollista perustelua miksi pitäisi olla takaiskuventtiili, ja koska pihi olen, niin en sellaista laittanut. Sittenhän tuon näkee tarviiko semmosta oikeesti jos tuo pamahtaa :D

Tietotaitoa tuntuu löytyvän, mutta käytännön välineet uupuu?


Tuopa se tahtoo olla pahin hidaste kun erikoistyökaluja ei tahdo olla eikä rahaa niiden hankkimiseen, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa :D Aina sitä jotakin keksii ja onneksi nykyään noita erikoisempia vehkeitä alkaa saamaan jo kohtuuhintaan, esim tuo bilteman 200 euron migi oli kyllä eräänlainen pelastus näille mun hommille.

Mutta tänään tuli taas paiskottua rautaa uuteen muotoon elikkä paisari tuli tehtyä. Tätä ei olekaan suunniteltu enää blairexhaustilla ja siinä on pari "erikoisuutta": totuttuun nähden erittäin ahdas loppupää joka on vain 9mm halkaisijaltaan, sekä yksiosainen diffuusori. Diffuusorissa on kylläkin kaksi erillistä osaa koska tuli pieni aivopieru, kartioiden kaavoja piirrellessä yksi paperiarkki ei riittänyt diffin kaavioon joten se piti tehdä kahdesta erillisestä kaavasta, mutta paloja leikellessä en tätä tietenkään tohkeissani muistanut ja lätkin palat vain pellille ja leikkelin ne irti. Eipä siitä onneksi suurta vahinkoa tullut..

Kuva

Teen näitä hommia joskus niin tohkeissani ettei muista ottaa välivaiheista kuvia, sillä tässä se on jo lähes valmiina :D :

Kuva

Kuva

Ja tuolleen se istuu mopediin. Nyt pystyy kokeilemaan keulimista kun putki ei osu maahan kuten edellinen olisi tehnyt.

Kuva

Tuossa on vähän vertailua edelliseen putkeen. Tästä tein vähäsen pidemmän elikkä tehot vähän matalemmille kierroksille koska tuossa vesipytyssä on kohtuu maltilliset aukot. Pituuseroa kylläkin näytti tulevan jo likemmäs 10cm, noh, saa nähä miten toimii.

Kuva

Tuossa on kaikki tähän asti valmistamani 2-tahti savupiiput lukuunottamatta yhtä joka silputtiin palasiksi ja tehtiin paloista uusi:

Kuva

Ylimmäisenä on suzuki noppeli mönkijän tehari jolla piti tulla valtaisa vääntöalue, mutta loppujen lopuksi se osoittautui melko surkeaksi sillä kun tilalle vaihdettiin tuo musta PärinäPönttö 1.0, parani sekä alavääntö että huipputeho huomattavasti.

Onhan noissa pientä laadun paranemista havaittavissa :D

Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

3.8.2013 16:41

Ai vähän?

Oikeasti paljon, tuohan putki näyttää jo siistiltä! 8)

Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

4.8.2013 0:27

Kiittos.

Vähän sain taas ropellettua. Kumma kun ei jaksa kerralla tehä valmista, aina pitää parin tunnin taukoja pitää ja miettiä että pääsis jo ajamaan mutta sitten on pakko ruveta tekemään kun muuten ei pääse :D

Liimasin saumat kiinni. Nyt on muuten 99 prosenttisesti tiivis, puhaltamalla testailin ja hitsailin reijät umpeen ja joku ihan mini reikä sinne vielä jäi mutta se kai voidaan sallia.

Kuva

Sitten tein putkelle jousikiinnityksen sillä pulttien kanssa nyhrääminen alkoi ottaa koppaan.

Kuva

Jouset pitäisi ostaa kunnolliset, mutta eipä tuo liitoskaan vielä kunnollinen ole sillä kuten arvata saattaa se vuotaa kuin seula. Kertokaapa joku nyt semmonen 10/10 vinkki jolla tuon sais helposti tiiviiksi ? :D Alkaa ärsyttää kun näitten pakoputkien kanssa on aina yksi ja sama ongelma: vuotaa pytyn liitoksesta.

Tein minä paisarillekin jo kiinnikkeen mutta unohtui ottaa kuva.

Ja pitihän sitä tietenki vähän testailla rengas ilmassa huudattamalla. Eron ruostepönttöön huomasi jo siinäkin, piikki alkaa huomattavasti alempaa, ja kun piikille pääsi niin voi piru miten se ärjyi. Renkaan se kelasi n. 90km/h vauhtiin (päätellen kierrosten nousemisesta lopussa) muutamassa sekunnissa ja nopeammin kuin edellisellä putkella (silläkin tuli tehtyä vähän huudatustestejä). Laihallakin se taisi käydä, puolikaasulla tahtoi sammua. Ei pentele kun tekisi mieli käydä testaamassa mutta ääni on niin kertakaikkisen hirvittävä että ei kehtaa :D Eli vielä pitäisi loppupilli ja änkkä vääntää..

Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

4.8.2013 13:28

Mukava nähdä tän luokan viritelmää kans. Painepesuri ollaan kyllä jo perheen kesken lähes sovittu ostettavaks. Sitten sitä näkee millaisen sitä vois tehdä. Isukka putkimiehen koulutuksen myös käyneenä omistaa putkikamoja -> venttiilit yms onnistuu aika varmasti.

Millä teet nuo sapluunat? Rautalankamalli ja paperille mahd hyvään muotoon? Paisarin mitottaminen kyllä minulta onnistunee kun kone pöydällä, mutta paperista peltipönttöön - vaihe onkin toinen juttu. Tosin eihän minulla tig-kalustoakaan oo... Jokusen putken jos väsäis ja toteais toimivaks, sehän vois olla hyväkin paikallisbisnes. Suht nopea ja suht helppo (loppujenlopuksi) kun vain saa juonesta kiinni. Sinun kohdalla näkyy kyllä, ja tuo sisun määrä, puikkovehkeet, alkeelliset keinot mutta tässä se nähdään mitenkä jokin niin "huono" onkin niin hyvä. Tässä on YRITYSTÄ!
Ainoo miinus on tuo hitsaus, voisit vaikka hioo tasaseks ja heppailla reiät umpeen sitä myöten kun niitä esiintyy hiontavaiheessa. Muuten loistavaa työtä!

Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

5.8.2013 21:32

Sapluunan alkukäyrää varten tein tosiaan rautalankaa apuna käyttäen, taittelin langasta ensin alkukäyrän "ruodon" josta selviää millaiset mutkat siinä pitää olla. Sitten jäljensin rautalangan paperille, ja sitten mittaa ja laskinta apuna käyttäen merkkasin tiettyihin kohtiin tarvittavat leveydet. Sitten taiteellista silmää ja erittäin epävakaata kättä apuna käyttäen piirrotin alkukäyrän palasen lopullisen muodon. Leveysmitan putken pituussuuntaisessa kohdassa x saa kertomalla putken halkaisijan kohdassa x piillä ja jakamalla sen kahdella. Helvetin vaikea selittää mutta homman tajuaa kyllä kun rupeaa tekemään ja miettimään :D

Lisäksi pullistaessa pitää ottaa huomioon että mutkat tiukkenevat kun putki pullistuu eli sapluunaan mutkat pitää tehdä hivenen loivemmiksi.

Jos taas puhutaan putken tekemisestä erillisten kartioiden avulla, kuten olen tuon paisarin tehnyt, niin se taas on kokonaan toinen juttu. Itse käytän cone layout nimistä ohjelmaa johon syötetään kartion mitat ja se piirtää levityskuvan näytölle. Sitten viivottimen avulla venytän ikkunaa niin että mitat vastaavat oikeita mittoja ja piirrän näytön läpi paperille kartion muodon ja siinä on sitten sapluuna.

Ei muuta kuin koittamaan, kunhan tosiaan juoneen pääsee kiinni niin suhteellisen helppoa ja mielenkiintoista touhua se on, ainakin hyvien työkalujen kanssa :)

Sitten päivän uutisiin. Tuossa on ensinnäkin kuva putkesta mopossa kiinni:

Kuva

Kävinhän minä sitä sitten kuitenkin vähän testaamassa kuten alkukäyrän sinistyminen paljastaa. Minkäänlaisia säätöjä ei ole vielä tehty, paikallaan oleva suutin oli 100 jolla kävi jo edelliselläkin putkella laihalla ja niin tuntu käyvän nytkin. Eli ei voi vielä lopullista tuomiota antaa, mutta tältä se putki vaikutti: alavääntö toivottoman surkea, edellisessä oli hivenen parempi. Piikki sen sijaan on todella terävä ja repäisevä, mutta tehoja ei siltikään tuntunut olevan juuri enempää kuin edelliselläkään.. Enpä minä sillä varmaan yli kuuttakymppiä ajanut, pitää tehdä änkkä ensin ja kokeilla sitten taas ja säätää kaasaria vähän. Peräpilli pitää myös isontaa ja asentaa "turboruuvi" jotta voi kokeilla erikokoisen reijän vaikutusta, nimittäin oon siltikin vähän skeptinen tuon 9mm loppupään suhteen, vaikka sen nyt "pitäisi" toimia :D

Tosiaan, jostain kumman syystä en saanut millään inspistä alkaa kasaamaan äänenvaimenninta, mutta yhden toisen jutun muistin minkä olen uhannut tehdä ja sain sen jo hyvälle alulle. Olin siis aiemmin uhannut muuttaa tuon Narakupytyn, mihin on siis tulossa kaksiosainen pakoaukko ja reilusti viilaa muuallekkin, nestejäähdytetyksi. Noh, tässä on todistusaineistoa tapahtuneesta:

Kuva

Kuva

Kuva

Innostuin jo vähän riipustamaan vaikka eihän se vielä läheskään valmis ole.. :D
Kuva

Melko ruma siitä tulee mutta vaikuttaisi että se voi jopa onnistua. Hitsauksessa ei ilmennyt suurempia vaikeuksia. Vielä pitäisi holkittaa pinnapultinreijät ettei vesi pääse niihin, tehdä letkunipat ja tietenkin valmistella pytyn kanavisto valmiiksi. Täytyy kehitellä jostain kulmavinku millä pääsee ronkkimaan huuhteluaukkoja. Tuo pytty tehdään vähän kieli poskella, kaivan tuohon helvetin moiset aukot että alkaa oikeasti niitä tehoja irtoamaan :D Kanneksi tulee tosin ilmajäähykansi, saa nähdä tuleeko kuumenemisongelmia.

Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

14.8.2013 19:48

Vähän osaa saatu hommattua niin tässä vähän tylsää päivitystä ja pari perunalla otettua kuvaa. Kaverilta ostin halvalla 19 ja 21 milliset PHBG kassut:

Kuva

Toisesta puuttui liuta osia mutta yhden toimivan sain kasattua, siis 19 millisen. Runko on noissa muuten identtinen, luisti ja luistinkansi sopii molempiin jne, 21 millisessä on ainoastaan isompi kurkku. Tuo 19 millisenkin kurkku näyttää kyllä isommalta mitä kuvittelin, noh sehän tuo sitä tehua?!?

Kuva

Paikalleen se istui melko vaivattomasti. Jos se ei tehoa tuo, niin imuääniä ainakin, nyt on makoisat "kran krannn" hörppivät äänet :D

Sitä kuulee puhuttavan että kiinalaisia kaasareita ei monesti saa millään säätöihin, joten ostahan aito dellorto. No, tuo nyt on aito dellorto, ja voin sanoa että enpä ole koskaan joutunut säätämään niin paljon että saisi säädöt edes hehtaarille, eikä se kyllä vielä ole oikein edes hehtaarilla. Käyntiin ei lähde kuin ryyppy päällä. Tyhjäkäyntiä ei käy, seosruuvi ei vaikuta. Alhaalta kaasua painaessa booaa. Kierrokset saa ryypyn avulla ylös, ja kun ne saa, sitten vuorostaan ropeltaa puolikaasulla kuin mikäkin, samoin täyskaasulla vaikka ryypyn ottaa pois. Ajossa taas booaa ja jos onnistuu saamaan kierrokset tehoalueelle, alkaa taas rötäämään :D Suuttimia kokeilin muutamaa kokoa ja neulaa hioin rikkaammaksi ja koitin eri asennoissa. Nooh, ei kai se muuta vaadi kuin kasan messinkiruuveja taas.. Eniten vituttaa kun 6mm kierteellä olevia suuttimia ois vaikka kuinka, mutta tietenki tuohon menee 5mm kierteellä olevat :P

Oisko jollain kokemuksia tuommosen PHBG:n säätämisestä?

Motoforsen säädettävä kytkin myöskin saapui. Perus kiina laadulta vaikutti, ei kuitenkaan huonokaan. Laitoin kiinni tehtaan kiristyssäädöillä ja sinisillä jousilla mitkä tuli mukana ja lähtökierrokset taisi osua kerrasta kohdilleen, nyt vehje ampaisee liikkeelle juuri tehoalueella ja kun möykkyisellä nurmikolla vähän testasi niin sai kyllä pitää kohtuu lujaa kiinni vaikka röpeltäen lähti :O

Rullia myös säätelin, näköjään oli liian kevyet. Aluksi oli about 4 grammaiset kiinni joilla kiersi äänityksen mukaan jopa 12000 kiihdytyksessä :D Putken tehoalueen olin suunnitellut n. 10k paikkeille joten painavemmat rullat autto vähän ja konekin kestää paremmin.

Vielä kun säätöihin saisi. Saiskohan sitä edes 5 km testilenkin heitettyä ennen lumia ilman ongelmia? Tai ajovideota? :D

Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

14.8.2013 21:21

Meikäläisen kiinan PHBG toimii derbittimessä vallan mainiosti. ;)
Imuäänet on aika kivat ja kovat juu, mutta kivempi kun on jotain niitä peittämässä silti.
Tehoalueella kun lätkäsee kaasun pohjaan kuuluu vooosh ja kierrokset nousee. Muulloin se tosin on vaan lisää ärsyttävää meteliä. Ilman putsaria siis

Säädöistä sen verta että suutin on jotain luokkaa 90 ja neula toiseksi alimmassa lovessa. Ryyppy ja tk suuttimet oli passelit. Viilatussa tehariderbittimessäni siis.

Vetoja tuli ihan tuntuvasti kautta linjan tuolla lisää. Verrattuna 14mm soikeakurkkuun.

Re: Paletsun säädöt: kiukaan vesijäähdytys

15.8.2013 17:04

Dellortoissa tuntuu olevan aika paljon eroja, useampia 16-20mm PHBG:tä on ollut, osan on saanut helposti säätöihin ja toisia ei sitten millään. Vaikka samanlaisilla osilla olisi kasannut, niin heittoja esiintyy. Tyhjäkäyntisuuttimia, neuloja ja pääsuuttimia saa olla aika paljon ääressä, kun alkaa säätämään.

Re: Paletsun säädöt: radalla

22.8.2013 22:45

Jop jop. Sain vehkeen jotenkin säätöihin laittamalla neulan rikkaimmalle, 2nro isompi tyhjäkäyntisuutin ja pääsuuttimen kanssa ropasin aikani ja totesin että 100+piperi kaasarin kylkeen toimi hyvin. Alhaalta röpisee miten sattuu mutta lutu tiskissä toimii.

Tänään benelli oli viimeinkin tosi toimissa, käytiin Iinatin kartingradalla vähän testailemassa. Reissu oli kaikin puolin onnistunut, mopo kesti kasassa ja kepitti myös suht helposti yhden peeveen joka oli varustettu 80cc Malossilla, 21 kaasarilla, arrowin tehopöntöllä ja ilmeisesti liian pitkillä välityksillä :) Oli kyllä todella hauskaa ajella, seurastakaan ei ollut puutetta :D

Huonolaatuinen video otettiin ajeluista:



Eipä se siellä leveällä radalla niin hirvittävän tehokkaalta tuntunut, mutta eipä siinä vielä paljoa vakioita kummempia osia ole kiinni. Männän ja pytyn yläpinnan välissä on pari milliä tyhjää tilaa ja aukoilla taitaa ajoitusta olla vaivaiset 115/182, että kyllä se siihen nähden ihan tyydyttävästi kulki, ja näköjään PzR exhaust #1 toimi myös hienosti :) Nopeusmittaria ei ole vieläkään, mutta oisko se siinä pääsuoralla suunnilleen 75kmh mennyt. Kierrosajaksi laskin videosta noin 1:12.

Kokeilin myös vaihtaa kaverilta saadut molossin hiilikuituläpät motoforcen huomattavasti jäykempien lasikuituisten tilalle. Tyhjäkäynti ja alakierrokset parani huomattavasti koska motoforcen läpät raotti aika pahasti mutta yläkierroksilla ei juuri huomattavaa eroa ollut, kuten arvelinkin.

Kuva

Kuva

Renkaat piti hyvin vaikka on tuommoiset maastokuvioiset. Talveksi sitten vaan mopo päreiksi, ajoasento muutetaan kunnon racer tyyliseksi ja koneeseen se 50% tehua lisää niin alkaa kierrosajat paranemaan :D Nythän tuolla skootterin ajoasennolla ja korkealla painopisteellä ei paljon uskalla mutkaan syöksyä.

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaaa

5.9.2013 20:41

Pientä päivitystä..

Kiinasta saapui lisää halpaa partsia.

Kuva

Kuva

Ohuita teriä piti hieman lyhentää että ne mahtuivat tekemääni köyhän miehen huuhtelukanavien pilaustyökaluun:

Kuva

Kötöstys on todella nopeasti kasattu ja teräpää tärisee ja pärisee kuin mikäkin, mutta ihme kyllä homma toimii ja vetohihnana toimiva kuminauhakin kestää suorastaan merkillisen hyvin :lol:

Eli hornankattila pytystä rupesin vinguttamaan huuhtelukanavia uuteen uskoon. Viilasin niitä noin millin alaspäin ja pyttyä vastaavasti nostetaan saman verran ylös korotuslevyllä jotta asteet saadaan 130 tuntumaan. Homma onnistui suhteellisen hyvin, ainakin silmämääräisesti, saa nähdä sitten kuinka paljon häviää vakiolle. Huuhtisten suuntauksista älkää kysykö mitään, koitin vaan pitää ne entisellään :D Vedellä vähän lotrasin ja ei suuntaukset vielä hirvittävän epäsymmetrisiltä vaikuttaneet.

Kuva

Kuva

Vertaus roxin pyttyyn, jossa on tosiaankin melko pienet huuhtelut, ajoitusta taisi olla luokkaa 112 astetta. Mutta silti sillä vietiin 80cc malossipeevee :D
Kuva

Roxin pytylle ajattelin tehdä samat temput, pytyn alle koroa, huuhtisten vingutus alaspäin ja pytyn yläpäästä tavaraa pois että saa siitäkin tehokkaan, jos tuo diy high end pytty osoittautuukin failureksi. On vaan kohtuullisen vittumaista tuokin homma käsityökaluilla, saa nähdä millon saa valmiiksi..

Kuva

On se muuten taas perkele kun kaikki palvelut muuttuu vaan jatkuvasti entistä huonommiksi päivitysten myötä. Aijaa.comiin tuli näköjään joku uudistus joka estää kuvan linkin kopioimisen suoraan ja linkki piti kaivaa sivun lähdekoodin kautta.. :P Saa nähdä milloin pitää vaihtaa kuvapalvelua, ei tekis mieli kun tuo on aina toiminut hyvin..

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

5.9.2013 22:14

tää on kyllä mielenkiintosta luettavaa, jatka samaan malliin! ;)

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

6.9.2013 21:10

Aika heikoissa säädöissä ollut PV, jos kerran Aerox vei :D
Kaverille laitettiin aikoinaan Moposportin virisarja ja meni bolt-onina +90km/h suoralla. Oli kyllä 90kg kuskin alla turhan raskaat välit (17-28?), olis mennyt keveemmillä paremmin.

Tuota samaa Dremelin teräsarjaa myydään Biltemassa muistaakseni 45€ hintaan, Ebayn kautta tuli maksamaan 13€.

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

6.9.2013 21:19

Aika pieniä nopeuksia yrität kun mittari VAIN näyttää 99.9km asti. :D

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

7.9.2013 11:40

Zoneri kirjoitti:Aika pieniä nopeuksia yrität kun mittari VAIN näyttää 99.9km asti. :D


Niinpä :D Mutta piti jonkunlainen mittari saada että saa edes jotain osviittaa kulkemisesta kun käy testaamassa. Tällä hetkellä en pysty mittaamaan gps:sällä kun puhelimessa ei ole nyt sitä gps sovellusta sattuneesta syystä ja jostain helekkarin syystä sitä sovellusta ei enää saa ladattua tuohon.. :P Kokeillaan nyt saada tuo mittari tappiin ja virallinen ennätys pitää sitten jollain gps:sällä mitata :D

jonik1 kirjoitti:Aika heikoissa säädöissä ollut PV, jos kerran Aerox vei :D
Kaverille laitettiin aikoinaan Moposportin virisarja ja meni bolt-onina +90km/h suoralla. Oli kyllä 90kg kuskin alla turhan raskaat välit (17-28?), olis mennyt keveemmillä paremmin.


Niin se olikin, liian pitkät välit sillä oli ainakin. Se putosi pahasti tehoalueelta kun vaihtoi kolmoselle ja painelin edelle :D Ja käynnistämisvaikeuksista päätellen ei sillä kaasarikaan tainnut kovin säädöissä olla. Mutta eihän se peussin legendaarinen 80cc malossi edes kovin maineensa veroinen ole, siitä lähtee kuuleman mukaan maksimissaan 10hp ja hyvillä säädöillä hyvissä olosuhteissa pääsee justiin 100kmh. Sanoi se tyyppi gepsittäneensä vissiin 95kmh.

Re: Paletsun säädöt: lisää viilaaaaa

8.9.2013 21:12

Vähän tuli taas säädeltyä. Kyllästyin keewayn keskeneräisen näköisiin katteisiin joten otin ja hioin äkkiä pahimmat paikat tasaiseksi ja suihkin 121:set pintaan:

Kuva

Tuli heti paljo paremman näköinen. Perä ois oikeestaan jo valmis, pitäis vaan lopullinen maalikerros heittää niskaan. Pohjakatteessa ois vielä jonkun verran hiottavaa mutta eipä niitä kyllä näe kuin läheltä. Joku päivä pitäis tehdä loppuun mutta vuosi ei ole vielä tiedossa..

Hornankattilaa tein taas vähän:

Putkitin pinnapultin reijät. Alkuperäisten reikien isontaminen oli taas järkyttävää tappelua, poranteriä tylsyi ja dremelissä ei pysynyt terä kiinni. Mutta sain kuitenkin putkilot sisään ja sinnehän se perkule lohkoon uppoaa: (lohkona toimii kaverilta halvalla ostettu alakerta, jonka variaattorilohko on mennyt poikki kun kaveri ajoi suoraan auton eteen :D selvisi kuitenkin onneksi itse lähes vammoitta.)

Kuva

Pinnapulttiputket tiivistin epoksilla:

Kuva

Letkunippojen tekoa:

Kuva

Alkaa jo näyttää joltain:

Kuva

Kuva

Sitten rupesin vesitiiviyden testaukseen. Meleko monesta kohtaa pulputti, ja pari reikää ehdin tilkitä kunnes hitsikoneesta loppui lanka joten siihen se jäi..

Kuva

Vielä pitäis kenties kriittisin osa tehdä eli se pakoaukon väliripa. Sitten olisikin jo porausvalmis, tässähän alkaa jo pian jännittää :) Ainiin, ylätiivistepintaa saa varmaan jonkun aikaa hinkata että sen saa tasaiseksi, perkule..