Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

20.6.2013 14:44

Tällä hetkellä välitykset tuntuis riittävän kun ei kuulosta alkavan huutamaan huippuvauhdissa. Pitää sitten ruveta kattelemaan noitakin juttuja kun tuossa on voimaa sen verran että kelaa helposti tonne 80+ vauhtiin ja alkaa ulvomaan pidempää välitystä.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

20.6.2013 17:21

Värjää tussilla etu- ja takavarin lautaseen viiva ja kato liikkuuko remmi tarpeeksi.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

21.6.2013 0:26

TNT männästä tuli aika lailla valmista pullaa:

Kuva

Paistolämpökin oli sen verran isolla että pohjaan ilmestyi "kuoleman tuhkat", vai oisko tuo nyt sitten kardemummaa vai mitä.

Kuva

On se kumma kun vaikka tietää että suutin on liian pieni niin silti pitää lähtä kisaamaan... :D DT miehelle vaihdettiin detsiin uudet ketjut ja takaratas ja tietenki se sai houkuteltua minut ottamaan vähän kisaa benellillä. Kisassa kävi niin että piikille päästyään benelli kiihtyi nipin napin ohi 2006 vuosimallin Yamaha DT:stä jossa 17445km ajettu mäntä(luultavasti), täysin tyhjä vakioputki ja 11-50 rattaat. Huiput tuntu olevan aika lailla samat. Kaahattiin semmonen kilometri tihkusateessa ja käännyttiin takas. Benelli tuntui jo huomattavasti laiskemmalta joten ajelinkin vähän hitaammin takaisin, välillä puolikaasulla, mutta mäntä teki harakirin kun kotiin oli vielä puolisen kilometriä jäljellä joten pääsin jälleen työntämään.

Pytty on onneksi vielä käyttökelpoinen, hioinkin tuossa jo enimmät alumiinit pois siitä. Kuinkahan soikea se jo on tuosta hionnasta.. :D

Sitten, käyttäjä oreganosta tuli palezu racingin ensimmäinen asiakas, hän toimitti minulle 2kpl Stage 6 sport pro 70cc ilmajäähy valurauta pytinkejä joista toinen oli melko pahasti leipassut jonka hän lahjoitti minulle ja sitten toinen mistä mun pitäis tutkia että oisko siinä ylimääräistä metallia pois kaivettavaksi ja viilata jos on. Leiponeen pytyn saan luultavasti kuntoon pienillä toimenpiteillä, ja saattaahan siinä vahingossa tapahtua samalla pytylle muutakin kuin ainoastaan sylinteriputken pinnan kunnostus...

Nyt on siis laiton 70cm3 pyttykin valmiina, kiitoksia kovasti oreganolle. Pitäähän se sekin kattoa että paljonko siitä saa löylyä, mutta vasta sitten kun tuo 50cc kulkee yli satasta taikka leiponut niin monesti että alkaa jo kyllästyttää.

Äärgh, nyt on sitten pakko odottaa ensiviikkoon ennen kuin pääsee taas saastuttamaan benellillä. Vai vieläkö pistetään tuo TNT mäntä ajoon? :D Kyllä tuo vielä varmasti toimis kun hioisi siistiksi, renkaat on vaan sen verran urilla että puristukset saattais olla kehnot.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

21.6.2013 0:37

Meinaat varmaan Streetraceja? Nuihin sai alkoinaan vaan alkuperäistä 46,95mm mäntää, jäi sen takia ostamatta. Voi tilanne olla toinen nykyään.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

21.6.2013 0:39

Tjaa, streetraceja nuo tais sittenkin olla tosiaan. En oo liiemmin perehtyny noihin :D Aattelin ostaa tuohon peeveen männän, tosin jos alkuperäinen koko on juurikin 46,95 niin voi olla että peeveen 47mm mäntä ei toimi mutta senhän voisi käyttää hoonattavana sopivaksi.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

21.6.2013 12:04

PV:n mäntä on muistaakseni reunoilta 3mm korkeampi, keskeltä enemmän. Tuota ei kärsi ottaa kokonaan laelta pois eli joutuu nostamaan sylinteriä.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

29.6.2013 0:17

Paskartelin vähän keewayta pitkästä aikaa. Jos sen tuonkin saisi joskus valmiiksi niin vois pistää myyntiin ja ostaa jonku vaihdemopon tilalle kun rupeaa kyllästyttämään tuo imurin kierrättäminen. Ehkä sen joku ostaa ku hinnan ruuvaa tarpeeksi alas.

Jo ennakkoon myyntipuhetta:

+kiihtyy harvinaisen hyvin
+ei kulutakkaan kuin 3,3 litraa sadalla rauhallisella ajolla
-ei tahdo lähteä käyntiin ellei tiedä poppakonsteja :D

Kuituperässä ei ole enää kauhea duuni, siinä oli enää yksi halkeama kitissä jonka täytin hartsilla. Huomenna sen hinkkaus tasaseksi ja maalit niskaan, tulloo mitä tulloo :D Pohjaponttoonissa onkin sitten vähän isompi homma.. Tuli siitä sittenkin jyrsittyä auki seinämä tuolta sisäpuolelta ja kaivettua ylimääräiset uretaanit pois kun tuo painaa jonkun verran niin rupesin miettimään että töyssyssä tipahtaa koko laitos tielle :D

Kuva

Penelliin ei oo vielä osia hommattu mutta rahat on taskussa niin huomenna ehkä ne tuhlaamaan. Jossain välissä rupesin mittailemaan ihan kunnolla tuota benellin zylinderi konfiguraatiota että pääsisi vähän enemmän hajulle missä ne kadoksissa olevat hevoset oikein lymyilevät.

Aukkojen asteet oli tullu mitattua aiemmin melko epätarkalla teippiviritelmällä. Nyt viimeinkin tein ihan rehdin astelevyn ja mittasin asteet sillä. Piti se kyllä siitäkin todeta että ei se tarkkaa ole silläkään. Vaikka miten tarkasti yrittää niin tuossa astelevyssäkin tulee helposti 2 asteen heitto, mutta teippi+mitta+laskin menetelmällä heittoa tuli helposti 5 astetta joten oli se sitä tarkempi.

Pakoaukon asteiksi osoittautuikin sitä myöten 192 astetta eli aika paljon enemmän kuin oli alun perin tarkoitus viilata.. :D Huuhteluilla ajoitusta oli 122 astetta. Ei nuo onneksi vielä liikaa ole, ja pitäähän sitä korkealta ulvovassa pikkukoneessa aukoilla kokoa ollakkin. Jos sen nyt saisi edes korkealta ulvomaan.

Aukotus ei ainakaan hassummalta näytä...
Kuva

Portmap analyzerikin kertoo sellaista, että sitä rupeaa kuvittelemaan että tuossa vihreän palkin kierroksilla pitäisi sitten tulla se mahoton tehopiikki ja kumit rullalle ja sitä rataa. Teoriassa ehkä, käytännössä sitä ei tiedä kukaan. Meikäläisen käsityksen mukaan nuo kierrokset on pari tonnia yläkanttiin. Vanhoista opuksista luettujen arvojen mukaan tuommoset aukkojen astemäärät toimis parhaiten ehkä jossain 11krpm kierroksissa. Voi pitää paikkansa sillä nuo ohjelman laskemat aika-alat ovat vain teoreettisia virtausmääriä ja huomattavasti riippuu myös itse kanavasta paljonko siitä aukosta virtaa tavaraa. Surkean muotoiset huuhtelukanavat tuossa ainakin on jos vertaa johonkin moderniin crossiin. Ehkä pitäisi alkaa itse kehittää uudet aika-alojen tähtäysarvot jotka toimis paremmin tämmösessä low-tech mopon koneessa.

Kuva

Puristussuhdettakin tuli mittailtua ja se oli jokseekin 13:1. Pitäisi olla riittävästi, mutta, squish välys on yli millin johtuen korotetusta pytystä ja se nousikin uudeksi jäseneksi tehon piilottajien listalle. Voisi ainakin kuvitella (mitäpä ei voisi kuvitella) että liekkirintama ei varmastikkaan etene kovin hyvin enää semmoseen kapeaan rakoon, eikä se squishkannen tapauksessa ole tarkoitus edetäkkään. Mutta kun rako on noin iso niin seosta jää melkoinen määrä palamatta ja mitäpä muuta se tarkoittaa kuin tehohukkaa.

Mutta ei kai siinä kuin kansi dremelin luo, tekee siitä semmosen laakean puolipallon että varmasti kaikki seos burnaa siellä semmoisessa kivassa kupissa, ainakin mielikuvituksessa :D Puristussuhde kylläkin laskee taas, noh, tehdään semmonen putki joka ahtaa seosta niin pirusti pyttyyn takaisin että puristussuhde on sopiva.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

6.7.2013 17:33

Lupaukset eivät ole taaskaan pitäneet, sillä TNT mäntä joutui hiomapaperikäsittelyn jälkeen jälleen uuniin. Huonot on puristukset mutta vielä se käy.

Projektia kohtasi pieni innostuksen puute kun laskeskelin kuinka paljon tähän pitäisi osiin tuhlata. Jätin sitten menemättä kauppaan ja rupesin harrastamaan näitä ilmaisia kokeiluja:

Kuva

Kyseessä on siis palezu racingin ensimmäinen yritys valmistaa pakoputki hydroformaamalla eli vedellä pullistamalla. Tai oikeastaan tuo on pelkkä alkukäyrä. Kuvasta ei ehkä näe, mutta homma toimi, kappale pullistui jonkun verran mutta en onnistu hitsaamaan tuolla puikolla noita saumoja tarpeeksi tiiviiksi, aina vuotaa jostain kohti eikä jaksa pullistua tuon enempää.

Noh, homma siis kuitenkin onnistuu, ja pesuriliitoskin oli täysin tiivis. Arvelin aluksi että hydrauliikkaliikkeeseen pitää upottaa ainakin 50e että saa tarvittavat kamat pesurin liittämiseksi pullistettavaan kappaleeseen, mutta loppupeleissä homma kustansi pyöreät 0e kun käytti vähän aivonystyröitä. Alkuperäinen pesurin letku oli liitetty pistooliin yksinkertaisella nipalla ja sokalla, työstin siis vain kierretangosta sopivan kappaleen johon nippa työnnetään ja kiristys noilla lattaraudan paloilla ja parilla pultilla.

Luulen että putkia alkaa valmistua kun ostan uutta ruosteetonta millistä peltiä ja harjoittelen hitsaamista puolisen päivää kunnes homma alkaa onnistua. Tuli myös hankittua uusia hitsipuikkoja joilla homma helpottui jo huomattavasti.

On sitä päristintäkin vähäsen säädelty. Lyhensin ruostepönttöä keskilieriöstä 15mm, säädin kaasaria, laitoin jälleen jäykemmän vp:n kiinni, muotoilin kantta(joka ei muuten auttanut mitään) ja hommasin viimeinkin täyssynteettistä öljyä, josko kestäisi paremmin. Ennätys parani taas hitusen:

Kuva

Huomatkaa, vielä mutkassa :D Ennen mutkaa tuntu että nyt se saattas kulkea joten ajattelin että mutkaan vain kaasu pohjassa, tapahtuu mitä tapahtuu :D Ehkä se ois menny vielä lujempaakin, kun aloin jarruttaa heti tuon mutkan jälkeen.

Kierroksia tuli viimein mitattua, kiihdytyksessä niitä on noin 10700. Ennen tuota vp-jousen vaihtoa huiput oli alle 75 ja kierroksia 9700. Jäykemmällä vp:llä ei juuri tuntunut kiihtyvän paremmin mutta silti kulki paremmin. Pitäskö niitä rullia vielä koittaa keventää jos tehhoo olisi vielä ylempänä? Teoriassa ainakin pitäis olla.. :D Mäntä nyt ainakin on väljä joten uusi semmoinen parantaa varmasti hiukan. Ja kisa lasikuitu läpättimet. Ja joko se pitäis isommalla kaasarilla kokeilla..? Samurain 22mm kiina-Mikuni löytyis, sille pitäis värkätä vaan adapteri..

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

6.7.2013 17:43

En tiedä, mutta melkeimpä kaasuhitsaus lisäaineella voisi olla toimivin ratkaisu budjettiluokan DIY-putken liimauksessa. Saa todella helposti ohkasta peltiä hitsattua siistillä saumalla. Puikko tuntuu hieman jykevältä tavalta hitsata ohkasta peltiä imho.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

6.7.2013 17:59

Paljonko ne kaasuhitsausvehkeet sitten maksais? Jotenkin veikkaisin että aivan liikaa minun budjetille.. :D Joskus yläasteella koitin hitsata sitä ensimmäistä muinaista putkea kaasulla ja siitä ei kyllä tullut vitunkaan mitään, tosin minkään näköistä koulutusta tai aiempaa kokemusta hommaan ei ollut ja veikkaan että liekkisuutin oli liian iso ja lisäainelanka väärää.

Onhan tuo puikko joo vähän liian järeä peltihommiin, mutta ei tuo enää kaukana ole onnistumisesta. Tuo pelti on jotain 0,9mm ja ruosteista, ja suora päittäisliitos onnistuu jotenkin kun viilailee kappaleet sopimaan yhteen niin että ilmarakoa ei juuri jää ja sitten hitsaa 5mm pätkissä. Tuossa pullistetussa käyrässä kappaleet ei oikein sopineet yhteen kun en jaksanut kovin tarkkaan tehdä. Johonkin 1,5mm peltiin saattaisi alkaa jo onnistumaan kunnolla mutta se on sitten vähän vaikeampaa työstettävää..

Nyt oon hitsannu tuolla 2mm 46 puikolla, virta niin pienellä mitä saa eli vissiin 45A. Puikko syttyy vieläkin helposti, edelliset vanhat 1,6mm puikot ei tahtoneet enää syttyä noin pienellä virralla. Oon miettiny että jos tuohon virittelisi jonkun vastuksen väliin (vaikka pari hitsipuikkoa) että saisi virtaa vielä pienemmäksi.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

6.7.2013 18:20

Kaasuhitsauslaitteet, about 1000-2200€ / sarja sis. pullot, mittarit, letkut, polttimet että siitä vaan sitte hommaamaan.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

9.7.2013 1:22

Sehän se vasta sitten halpaa on.

Tänään (siis eilen) kävin taas vaihteeksi sparessa hakemassa osia rohjakkeeseen. Uus jo luotettavaksi todettu Step II mäntäsarja, lasikuituiset kisa läpättimet, neulalaakeri ja tuli samuraihinkin viimein ostettua taas uusi sisäkumi, jos sen takarenkaan saisi joskus kuntoon. Meinasin ostaa benelliin myös kytkimen mutta en sitten kuitenkaan viitsinyt, ois tuntunu liian pahalta köyhtyä kerralla 85e varsinkin kun olo oli hieman epävarma koko homman järkevyydestä sillä eihän benellissä vaikuttanut puhtia oikein olevan. Köyhdyin siis tällä kertaa 35 euron verran.

Sitten siinä iski taas hirveä motivaatiopiikki, mittasin, jyrsin, nysväsin, hioin ja paiskoin osat taas kuntoon ja tällä kertaa en kussut mäntää. Koneeseen tuli myös pieniä muita muutoksia: madalsin pyttyä yläpäästä reilut 1mm totutulla ghetto menetelmällä eli rälläkkä+hiomapaperi. Ruma siitä tuli mutta onnistuipahan sentään jotenkin:

Kuva

(hiomisen nopeuttamiseksi jätin siis vain keskelle tuommoisen renkaan, eihän siinä muuta tiivistykseen tarvitakkaan, tosin kansi taipuu nyt hieman kiristettäessä..)

Nyt oli siis yläkuolokohta viimein kohdillaan. Kuvaa ottaessa pytyn alla oli vain korotuslevy ilman tiivisteitä joten mäntä tuli jo melkein liiankin ylös mutta tiivisteiden kanssa se jäi sopivasti vähän alapuolelle. Kuvassa on myöskin vielä vanha mäntä jos värjääntynyttä männänlakea ihmettelette.

Pytystä tuli otettua myös uusi portmap, siellä on siis nyt tällainen reikäjuusto:

Kuva

Pakoaukko on hieman vääristyneen muotoinen isojen reunojen pyöristysten takia..Ai niin ja korkeusmitat ei enää päde kun laskin pyttyä, portmapissa se oli vielä laskematon.

Sitten mitoitin ja nysväsin kannen uusiksi. Squish ratio on noin 60% nurkilla kaiketi, puristussuhdetta kaiketi 13,3:1 ja squish välys kaiketi 0,40-0,50 välillä. "Kaiketi" on lisättävä joka väliin sillä en juurikaan luota mittausteni tarkkuuteen :D

Noh ei muuta kuin vehe nippuun. Puristuksia tuli pirusti jo kädellä vauhtipyörästä kokeiltuna ja härveli lähtikin toisella polkaisulla kylmiltään käyntiin ilman ryyppyä. Väljällä männällä sitä sai kylmänä houkutella vaikka millä konsteilla käyntiin. Polkimestakin puristuksia on reippaasti. Saa nähdä kuinka nopeasti ne sitten häviää, meinaan nuo kiinan männänrenkaat tuntuu kuluvan ihan älytöntä vauhtia :D Kulumisen välttämiseksi lotrasin tankkiin kunnolla öljyä. Jos tässä käyttäisi nyt semmoista 5% seosta niin pysyis osat vähän kauemmin hyvinä.

Tällä kertaa päätin antaa männälle myös vähän enemmän sisäänajoa. Jonkun aikaa tyhjäkäyntiä ja sitten varovaisesti koklaamaan. Vääntää hurjasti paremmin liikkeelle ja kun kaasua avasi ja kierrokset nousivat piikille niin jopas lähti, viimeinkin suupielet alkoivat vääntyä benellin kanssa virneeseen, nythän tää saattaisi jopa kulkea.

Aikani siinä röpöttelin, sitten konetta taas auki ja tarkistusta onko räjähdysreaktio alkamassa. Täytyy nyt varmistaa että kaikki varmasti pelaa kunnolla että koneeseen voi luottaa. Noh muuten näyttikin hyvältä mutta kannen välistä oli vuotanut:

Kuva

Liekö ottanut imuvuotoakin tuosta kun tyhjäkäynti tuntuu jäävän leijailemaan. Vuoto ei ollut suurikaan ihme sillä en ollut jaksanut hioa tuota pytyn yläpäätä kunnolla. Ei muuta kuin uudestaan hinkkaamaan, hinkkasin sitä jonkun aikaa ja näytti se jo silmämääräisesti aika tasaiselta. Laitoin uudestaan kasaan, pitää kattoa vuotaako vielä. Ainakin imuvuodon oireet oli vieläkin tallella..

Sisäänajoa mäntä sai ehkä sen 3-4km. Totesin seoksen olevan tarpeeksi rikkaalla sillä tehoja on kylmänä enemmän ja kuumana rupeaa yläkierroksilla pätkimään joten ei muuta kuin tuppi nurin:

tulos 83,6 km/h munakuppi asennossa. Ei aivan niin paljon kuin oisin alkutestien perusteella odottanut, mutta kuten sanottu suutin oli vähäsen liian iso ja pientä pätkintää oli havaittavissa.

Tehonkiilto silmissä rupesin sitten vaihtamaan läppiä, josko se 85 saataisiin vielä sille iltaa rikki. No eihän ne tietenkään sopineet, reikäväli oli pari milliä pielessä. En sitten jaksanut enää alkaa poraamaan uusia reikiä, pitää myöhemmin kahtoo. Läpät tuntui jäykemmiltä kuin vakio peltilerput, kait ne toimii korkeilla kierroksilla paremmin.

Tehon pöllijä olikin siis yksinkertaisesti väljä mäntä. Putki on siis ainakin jotenkin onnistunut, tosin se ei enää vastaa alkuperäisiä mittoja kun keskilieriötä on lyhennetty, ja, aiemmin epätoivoissani yritin tehdä vastakartiosta jyrkempää lytistämällä sitä :D Ei se huonostikaan nyt toimi mutta ois ollu mielenkiintoista tietää oisko toiminu kuitenkin alkuperäisenä paremmin. Pytyn aukotuskin taitaa toimia ihan hyvin. Tästä on hyvä lähteä parantamaan, eiköhän tuo 85 ainakin mene rikki kun säätää seosta vähän laihemmalle että kiertää, täytyy vaan varoa ettei sittenkin leipase :D Hihnakin on 12k ajettu rispaantunut vakio, senkin vaihdolla saattais saada pari pykälää lisää vauhtia.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

9.7.2013 5:09

Ihan hyvältä kuulostaa ja hyvin se kerää jo vauhtiakin.

Miten sä muuten teit ton portmapin kun ainaku ite oon tehny ni siihe jää ihan haaleet rajat joita juuri ja juuri silmällä erottaa. Hankaan siis aina vähän lyijyä sormeen ja sillä sormella sitten hinkkaan paperiin aukkojen rajat näkyviin.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

9.7.2013 21:30

Noin minäkin teen. Pytyn halkaisijan kertoo piillä niin saa tarkalleen tarvittavan paperiliuskan pituuden joka sopii pyttyyn ja sitten vain tarpeeksi kauan sormilla painelee aukkojen reunoilta niin jälki jää paperiin. Auttaa kun suttaa pytyn seinämiä tipalla öljyä niin näkyy paremmin.

Joo mutta, benelliä on taas säädelty joka suuntaan, vaihdettu uudet läpät, ei vaikutusta, laiskistuu vain, puristukset huononi koko ajan ja niin tehotkin, nyt on suurin piirtein yhtä laiska kuin tnt männälläkin. Männänrenkaat on taas kuluneet urille samasta kohtaa mistä ennenkin, pakoaukon molemmilta sivuilta mistä se joskus leipas ja niistä kohdin on tullu myös hiottua pyttyä aika paljon.. Eli lyhyeen loppui ilo taas. Pytty pitäis ilmeisesti porata. Alkaa innostus taas vaihteeksi hiipumaan. Varsinkin kun tuolla ei voi edes ajaa muualla kuin tiellä missä saa koko ajan kuumotella poliisia, on vähän mietityttänyt että mitä järkeä koko vehkeessä edes on.. :D Saattaa olla että lyhyeksi jäi tämä(kin) projekti.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

10.7.2013 18:40

Tuosta kannen laskemisesta. Näin se pitää hoitaa. :D https://www.youtube.com/watch?v=Bpcz7GE ... ata_player

Tulerpa marmasti tasainen. :lol: