Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

17.6.2013 0:20

Mukava seurata tätä projua, kun on sitä tee-se-itse meininkiä ja paljon tarinaa. Ei taia olla koulussa aineenkirjotus vaikee homma, kun juttua tuntuu riittävän. :lol:

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

17.6.2013 12:39

Näissä patenteissa ja säädöissä alkaa olla jo asennetta! :lol: Upeeta jos saat jollakin kasaanparstulla tnt männällä ja romumetallista(?) kasatulla putkella satasen rikki :D

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

17.6.2013 19:35

No kiva jos on kiinnostusta :)

Ei ne ainekirjoitukset silti helppoja ole, kun aihe ei ole koskaan mielenkiintoinen. Tekniikkajutuista sitä tarinaa taas tuntuu syntyvän siihen malliin että ihmetyttää välillä itseäkin :D

Kyllä minä tuon männän vaihdan, on niin sanotusti kylymä rinki perseen alla kun tuolla patenttimännällä ajelee :D Kyllä se 100 rikotaan, aikaa saattaa vaan ottaa.. :D Eiköhän ne vauhdit hyppää taas tästä pykälällä ylöspäin kun keksin mikä tuossa on nyt tehojen tulppana.

Tänään vähän töiden jälkeen räpelsin:

Kuva

Eli kaasarin super teho viilaus, josko pyörteilisi vähemmän. Havaittavaa vaikutusta tuskin on juuri mihinkään, tai onhan sitä kun tarpeeksi uskoo.

Läpät tuli kanssa katsottua ja mittasin että niiden maksimi virtausala vastaa 19mm kaasaria joten en tehnyt niille mitään. On nuo peltiläpät kyllä jo melkoisen jäykät, saa nähdä sitten onko lasikuituisista apua.

Sitten vaihdoin putsariksi piperin ja suuttimeksi 100. Neulaa tuli laihennettua pykälällä kun röpelsi aika kovin puolikaasulla. Kävin sitten taas vähän testaamassa mutta eipä se sen paremmin tuntunut kiihtyvän ja tietenki loppu taas bensa puolen kilsan päähän. Alkaa jo vituttaa tuo työntäminen sen takia, pitää ostaa kunnon kanisterillinen bensaa ettei aina tarvi valittaa ku bensa loppu :D

Vika tuskin on siis enää kaasarissa kun ei piperilläkään toiminu sen paremmin. Vai voisko se vaatia vielä isomman suuttimen...? :P

Jäljellä olevia vaihtoehtoja mistä puuttuvat konit saisi ehkä kaivettua esiin:

-sytytyksen säätö aikaisemmalle (mittasin perusennakon olevan nyt n. 18 astetta ja se tietääkseni myöhäistyy kierroksilla alle 10 asteeseen. Aika myöhäiseltä kuulostaa?)
-pakoaukon yläreunan viilaus kulmikkaammaksi (nyt melko pyöreä, mutuilisin että se ei tuota riittävää pakopulssia että tuo paksu ja jyrkkä putki toimisi kunnolla)

Palotila pitäisi myös saada kuntoon, nyt männän kuvun reunan ja pytyn yläpinnan välissä on pari milliä joten pyttyä pitäisi saada madallettua ja kannen palotila muotoilla hyväksi. Ja sitten se putki, alkukäyrä varmaan pitää tehdä joskus uusiksi ilman karmeita röpelöitä sisäpinnalla. Se onnistuu varmaan vain tekemällä se pullistamalla, eli kesätyö rahoilla sitten ostoon pari neliötä millin peltiä, painepesuri liittimiä sun muuta..mitähän siitäki tulee, räjähdys? :D

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

17.6.2013 19:45

Kuva
Kuva
Sulla näköjään pikkasen erilainen kaasari. 5 numeroa vaikutti pääsuuttimen kokoon.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

17.6.2013 19:52

Juu, mulla tuo on joku kiinalainen "LEADER" :D Tuossa mun keewayssa on Mikuni ja se taitaa olla samanlainen kuin tuo sun. Saattohan tuo vaikuttaakkin mutta vaikutusta en voinut tietenkään huomata kun vaihdoin samalla sen 100 suuttimen ja piperin.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

17.6.2013 22:36

Paa isompi kaasari niin alkaa vetämään. Tuo soikea vakiokaasari vastasi muistaakseni 10-11mm pyöreätä kaasaria.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

18.6.2013 0:53

Mutta muistelma ei ole totuus sillä tuo vastaa suunnilleen 16mm pyöreäluistista. En oo kyllä tarkkaan mitannu mutta sitä luokkaa se on. Ja sillä pitäisi päästä ensin 90 ennenku alan isompaa ostamaan. Tai mistä sen tietää, jos mikään ei auta niin kai se on kokeiltava isommalla sitten viimeiseksi :D Tässä olisi myös samalla vähän tarkoitus kartoittaa että mitkä osat/muokkaukset on oikeasti välttämättömiä mihinkin nopeuteen ja mihin asti vakiot riittää.

Tällä hetkellä olen vahvasti toiveikas että kadoksissa olevat hevoset piilevät siellä sytytyksessä. Nythän tuossa oli siis 18 astetta perusennakkoa ja ainakin netistä löydetyn käyrän mukaan se pienenee 10k kierroksissa alle 10 asteeseen, tosin se käyrä on peräisin AC sytytyksellä varustetusta vehkeestä kun tässä on DC sytkä. Sitten youtubesta löytyi erään pv virittäjän tekemä video jossa mitattiin lampulla peeveen sytkäennakon muuttuminen. Siinä on pienillä kierroksilla 17 astetta ennakkoa ja 8000rpm kohdalla se aikaistui 28 asteen kohdalle eli melko erilainen kuin tässä(jos tuo netistä löydetty käyrä on tässä sama). PV:n vakiosytkyllä on tunnetusti menty melkoisen lujaa joten nämä kohdistavat epäilyksen silmän voimakkaasti benellin sytytysennakon säätöön.

Noh, se on ainakin helposti testattu, kävin jo tuossa yönäpräyksenä ruuvaamassa ennakkoa taas muutaman asteen aikasemmalle ja kokeilen kaikki järkevät asetukset läpi jos mitään ei ala tapahtua. Pitää vaan bentsuunia ensin hakea ja sitten pärisemään :P Nyt tuolla on jo vähäsen mukavempi ajellakin kun sain tiivistettyä putken kohtuu hyvin ja parantelin änkkää, ei ole enää korvia riipivät äänet. Vielä se kytkin kohdalleen että viivalta lähtee kuin pistetty karhu tai jokin muu elukka niin tuollahan vois lähteä jo vähän pidemmällekkin bomber ajolle.. :D

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

18.6.2013 22:53

Pöh, ei auttanu sytkän säätö. En kylläkään jaksanut kokeilla sitä kuin kahdessa eri asennossa vakion lisäksi, oisko se suurimmillaan ollut sen 10 astetta vakiota enemmän. En huomannut oikeastaan minkäänlaista vaikutusta mihinkään. Ainoa vaikutus mikä tuolla sytkän säädöllä on tähän mennessä ollut, oli että vakiosta vähän myöhäisemmässä asennossa alavääntö heikkeni huomattavasti mutta kiersi hivenen pidemmälle(ainakin sillä gianellilla kun meni lujempaa, tuon putken kanssa en osaa sanoa). On tosin vieläkin pieni kutina että siinä on vielä kokeilemista mutta täytynee ensin ihan mitata että mihin suuntaan se ennakko liikkuu isoilla kierroksilla tuossa niin pääsee vähän enemmän jyvälle.

Kiihdytyksessä oikeestaan jo tuntu että kiertää jo tehoalueen yli vaikka kierroksia ei siltikään kuulosta olevan juuri 10k enempää. Painavempia rullia ei löytynyt joten vaihdoin löysemmän vp-jousen, samalla tuli testattua pitääkö paikkansa se epäilys että jäykkä jousi syö huippuja kun se lisää kitkahäviötä. No ei vissiin pitänyt sillä muutosta ei edelleenkään tuntunut tapahtuvan mihinkään suuntaan, kiihty ehkä vähän paremmin kun ei huutanut enää niin korkealla.

Säädöistä ei osaa sanoa. Tulppa vieläkin punainen vaikka vaihdoin kokeeksi 2t mix öljyyn :D Ei röpötä. Kaasun kun lyö pohjaan niin tuntus että se välillä vähän silleen "kurlaa" kaasariin ja ennen piikkiä tuntuu kovasti empivän ennen kuin lähtee vetämään. Puolikaasulla taas tuntus vetävän piikin alapuolella ehkä paremmin. Kone ei vaikuttanut käyvän hirvittävän kuumana. Pienempää suutinta, vaiko sittenkin isompaa..? :P

Voihan se olla tuo putkikin paska. Suunnitellessa oli mielessä about seuraavaa: "vääntöjä ei yhtään, jäätävä piikki ja kierroksia perkuleesti". Sanoisin että tuo putki toimii juuri päinvastoin, piikki ei ole kovinkaan repäisevä ja tuntuisi vääntävän alhaalta suhteellisen hyvin, ei siis tietenkään oikeesti hyvin mutta vois kuvitella että kunnon piikkiputki urveltais alhaalta paljon huonommin ja sitten yhtäkkiä repäisis, kun taas tuossa vääntökäyrä tuntuis olevan aika laakea.

Vaan sen kun tietäis missä se vika on tuossa putkessa.. :D Epäilisin ite että diffuusori alkaa liian aikaisin, tai sitten vastakartio on liian loiva. Tai sitten ne hitsiröpelöt hajottaa paineaallot ympäriinsä eikä tuo toimi kunnolla. Nyt kun niitä kommentteja sais pro virittäjiltä, mutta ei niitä näy skootterit kiinnostavan..

Vaihtoehdot alkaa käydä vähiin. Pienempää suutinta täytyy vielä kokeilla ja ehkä vähän sitä pakoaukkoa levittää ennen kuin on pakko alkaa raapimaan taas uutta putkea kasaan.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

19.6.2013 6:56

Jopas on tarinaa täällä :)
Putken toimintaa tuossa mietit, niin on aika helppo pyöräyttää uusi, vähän jyrkempi vastakartio ja testata kuinka se vaikuttaa! Ainakin putken viritetty pituus lyhenee ja heijastuminen vahvenee, joten saattaisi olla tässä tapauksessa hyväkin kokeilu...
Viimeksi muokannut jt-87 päivämäärä 20.6.2013 16:44, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

19.6.2013 22:55

Jep, se on sen verran helppo homma että täytyy kokeilla ellei ala kohta kulkea.

Tänään jotakin nysväsin. Koitin ensin pienemmällä suuttimella, tuntu että huononi. Sitten levitin yläkerran katsoakseni mitä sinne kuuluu ja että oisko siinä pakoaukossa viilattavaa. Mäntä oli muuten samanlainen kuin laittaessa, erittäin elämää nähneen näköinen TNT, mutta pakoaukon vasemmalla reunalla näkyi pientä leikkausjälkeä sekä pytyssä että männässä. Männässä jälki oli siinä kohtaa jo valmiiksi mikä tuli silloin kun se lämpöleikkasi keewayssa joten luultavimmin johtui siitä, mutta liekkö se sitten kuumanakin ollut.

Jäljensin pakoaukon muodon paperille ja ei se ollukkaan niin pyöreä kuin mitä olin kuvitellut. Pyttyyn katsoessa se näyttää erittäin pyöreäkattoiselta mutta paperille levitettynä muoto oli sellainen kuin halusinkin joten en ruvennut sitä enää vinguttamaan ja tuli viivattua sekin vaihtoehto yli.

Löyty sieltä sentään yks tehonsyöjä:

Kuva

Eli putki ei ollut oikein sattunut kohdalleen pakoaukon kanssa ja oli pahasti virtauksen tiellä.. :D

Sitten siinä tuli jälleen hitsailtua putkesta reikiä umpeen. Jotenki koomista kun saumoista hakkaa pari minuuttia kuonaa pois hakulla niin avautuu 5-10 uutta reikää :P Ei tuolla puikkohitsillä paljoa hurrata, suoraan sanottuna tämmöseen peltihommaan aivan persiistä mutta kun ei muutakaan ole. Seuraava hullu suunitelma onkin siis tee-se-itse puikkohitsi-TIG: puikkomasiina virtalähteeksi, siihen kytketään tig poltinsarja ja vielä kaasu ja polttimessa on manuaalinen hana sille ja valokaaren sytytys raapaisemalla. Youtubessa on pari innostavaa videota aiheeseen liittyen, laittaisin ne mutta eipä näy nyt juutuubi toimivan..

Ainakin tulis halvaksi verrattuna uuteen hitsimasiinaan, kiinasta sais täydellisen poltinsarjan 45 euroon(sulaakohan käteen) ja saksasta 10 litran Argonseos pullon 100e kotiin toimitettuna.

Tuohon vaan pitäis olla DC virtalähde. Siinä videossa on laitettu jättimäinen tasasuuntaaja joka muuttaa AC puikkomasiinan virran tasavirraksi, mutta mietiskelin että onko sen pakko olla tasavirtaa jos hitsaa tigillä rautaa? Palaahan se puikkokin vaihtovirralla ja hitsataanhan tigillä alumiiniakin vaihtovirralla.

Noh, asiasta mopoon. Kasasin romun ja laitoin nyt pakoputken tarkasti kohdilleen(ainakin luulen niin). Vaihoin myös isoimman suuttimen mikä löytyi eli 105 kun rupeshan tuo vaikuttamaan että käykin laihalla kun meinannut leipasta eikä röpötyksen merkkejä esiinny. Punainen tulppa vaan ihmetyttää, koska muistan että joskus tässä oli normaali vaaleanruskea tulppa kun kaahailin.. :D Liekkö putken/koneen toimimattomuudesta johtuen nyt ollut liian alhainen bmep niin tulppa on käynyt liian kylmänä. Noh siinä se taas nähdään ettei tulpasta kannata paljoa tiirailla.

Kävin kaahamassa ja jokseekin tuntui että voimaa saattas olla nyt enemmän. Kait se sitten olikin laihalla tuolla 100 suuttimellakin kun ei vieläkään röpeltänyt. Puolikaasulla ainakin veti nyt paremmin, arviolta jaksaa mennä semmoista 65-70 vauhtia puolikaasulla. Mutta kun kaasun kääntää pohjaan, oikeastaan vain imuääni suurenee mahdottomaksi ja verkalleen lähtee kiihtymään vielä tuosta.. :D Ehkä se on vieläkin laihalla? Ja nopeutta en taaskaan saanut mitattua kun gps ei saa yhteyttä ja änkästä katkes reikäputki sisältä......vitun patenttiputki.

Seuraavaksi änkän korjauksen jälkeen kokeiluun vielä isompaa suutinta, jospa ees tuon 85 sais rikki.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

19.6.2013 23:18

Kyllä jotkut puikkokoneet on tasavirtamalleja. Varsinkin nuo vähänkään isommat.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

19.6.2013 23:24

No näin epäilemättä on, mutta tuo minun uskollinen ESAB on vaihtovirtamallia, ns. Buzz Box :D Ja tarkoitus on siis käyttää sitä virtalähteenä, enkä haluaisi ruveta väsäämään isoa tasasuuntaajaa koska yksi sellanen 100 ampeerin diodi maksaa jotain 30-40e joten tarvisi tietää että voiko tigillä hitsata rautaa vaihtovirralla. Itse en kyllä oikein näe syytä miksei voisi.

alko tuo youtube muuten toimia, tuossa hyvä video aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=CA3w9Wq5mh0

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

20.6.2013 1:44

Huhhuh ! Sinä se vaan jaksat kirjottaa näitä pitkiä tarinoita :lol: Parasta ilta / yölukemista , jatka samaan malliin ! ;)

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

20.6.2013 2:04

^Sepä se! :D

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

20.6.2013 12:19

Jos huippuja haluat niin uutta hihnaa alkuun ja vari kokonaan käyttöön. Jos tuossa on yhtään sama takavari kuin Keewayssa, hihna ei pääse tarpeeksi alas. Hihnan alareuna olis tarkoitus saada syvennykseen asti. Näin hihna pystyy menemään aivan ylös etuvarissa, jos siellä on kaikki kunnossa.Tuo voi vaikuttaa huippuihin lähemmäs kymmenellä. Ja tosiaan alkuperäinen 788x17mm hihna riittää modatulla variaattorilla (mitattuna 802mmx17,3mm).