Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

2.10.2016 20:30

Kone on nyt kasassa, kaikki tuntuu toimivan, next --> lyödä kone mopoon kii ja toivoa et kaasari mahtuu kunnolla :D

+ Ostin "vahingos" voca 80in nii laitoin sen veljen mopoo, vaihettii myös athena airsalii ku yks putken pulteist katkes athenaan et helpompi vaa vaihtaa kun värkätä sen kaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

3.10.2016 20:38

Sähköt saapuivat tänään, kone mopedii kii huomenna ja testiin sitte :)

Kuva

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

5.10.2016 10:44

Nonnii, nyt mopo elää :D Säätöä viel pikkase ennenku pääse ajaan.

Kuva

https://www.youtube.com/watch?v=1q5DxSfZEsQ

Tos o myös video :)

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

10.10.2016 11:53

Elikkäs, stage6 leipo 20 metrin sisällä :D Luultavasti siksi että säädin sytytyksen ennakkoa väärin millillä. Uutta siis tilalle. Bidalotin 88cc tilattu nyt + muuta hifistelyä.
Osia odotellessa saatan keksiä jotain muuta rojektia.

Kuva

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

10.10.2016 16:42

Oisit tilannu 94cc bidalotin :)

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

10.10.2016 17:03

Huolella se seuraava asennus sitten, ja jos tuntuu ettet ole varma jostain niin kannattaa tulla kysymään ennenkuin käy samoin. ;)

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

10.10.2016 17:23

Ei millin sivussa olevalla sytkäennakolla kyllä konetta rikki saa. Tässä alkaa kyllä haisemaan perinteinen "isketään bolttis-osaa vain kiinni, rikotaan paikat ja sen kummempia ihmettelemättä hankitaan lisää kallista osaa rikottavaksi".

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

10.10.2016 19:27

Kiitos mäkistation. Tolla ohjeistuksella saadan hommat taas skulaamaan! ;)

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

10.10.2016 21:52

Karu totuushan on se, että noin pienellä ennakon heitolla ei konetta hajoteta 20m matkalla. Mites olis kuvia vaurioista niin ei tarvitse tehdä uutta 400€ paperipainoa vaan voitaisiin arvioida mikä oikeesti on mennyt vikaan. Millin heitto ajatuksessa eykk on n. 4° 45mm iskulla ja sillä ei tule koneesta romua välittömästi.

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

10.10.2016 21:58

Sytytyksen säätö milleinä kuulostaa kohtuullisen hankalalta ja monimutkaiselta, onko tässä nyt säädetty niinkuin mitä..? Perusennakko kampikiertoasteina vois kai olla vähän helpompi ymmärtää. Ja se että vaikka ennakot olis kuinka perseellään niin ei konetta hajotettua saa ainakaan tolla matkalla. Miten se nyt sitten "leipo" ? Vinkkinä, mekaaninen komponenttien hajoaminen on ihan täysin eri asia kuin metallien kiinnileikkaaminen. Kuvia sylinteristä ja männästä? Kasvoja tässä touhussa ei enää voi säilyttää mitenkään.. :lol:

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

11.10.2016 1:30

Yksi vanha parta lisää yhtymään ulinakuoroon!

Oletetaan että se isku on Malakaakin mainitsema 45mm ja kangen pituus on 90mm. Lisäksi oletetaan että tehdasasetus on 2mm EYKK ja vituralleen asetettu ennakko on 3mm EYKK. Vähän muunnettua cosinilausetta ja kikkeli huurussa numeroiden viskomista niin meillä on 5 astetta enemmän ennakkoa. Eipä ollut sytkästä kiinni mikäli virhe oli sen millin.

Eikä kyllä olisi sytkästä kiinni muutenkaan, koneelle ei 20m aikana sellaista kuormaa saa, että se siinä ehtisi detoiluun hajota. Veikkaan että tässä on saatu kone käyntiin - alettu heti huudattamaan jossain kymppitonnin tuolla puolen ja sitten onkin jo lähdetty ajamaan tuppi nurin. Männänrengas on turvonnut siihen malliin että päät on napanneet yhteen, NiCaSilit on murentuneet katkoskohdan kohdalta ja muutenkin ahdistussovitteella pyörivä männänrengas on kaapinut kaiken öljiyn mennessään ja pinnoite on kärsinyt vähän sielä sun täällä.

Tai sitten koneessa on pyörinyt ylimääräistä scheissea / voitelua ei ole ollut / mäntä on ollut väärinpäin / takomännän(?) helmat ovat tykänneet kylmänä rasituksesta pahaa ja päättäneet murtua.

Kaikistellen harmillista - edes puolella tuon pyttysarjan hinnasta väsää jo kohtalaisen suorituskykypäivityksen mopoon kuin mopoon. Sillon ennenwanhaan otettiin lastua ja näytettiin valokaarta - olipa kyseessä sitten alumiini tai Taiwanilainen "valurauta". Mutta ne on menneitä aikoja ne. :itku:

PS. Mäkin haluan nähdä vauriokuvat!

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

11.10.2016 9:18

Joo täältä suunnalta myös ääni sille ettei sytkä hajota konetta noin nopeasti.

Mutta voitelun puute hajoittaa. Sulla oli ilmeisesti tuorevoitelu käytössä, joten olihan tuorevoitelupumppu ilmattuna (ja lisäksi / tai vaihtoehtoisesti riippuen miten asiat tykkää tehdä) seosbensat koneessa ensikäynnistystä varten?

Toinen helppo vaihtoehto on että et ole puhdistanut lohkoja riittävän hyvin sen jälkeen kun jyrsit huuhtelunlähtöjä isommiksi. Työnjälki oli - kuten sanottua - aika karua, joten herää kysymys että oliko osat puhtaita asennusvaiheessa. Ilmeisesti et ole aiemmin tutustunut metallinpurun ihmeelliseen maailmaan joten saattaa yllättää miten sitä on joka paikassa sen jälkeen kun on fiilailtu ja hyöläilty... :)

Joo, kuvia olis kiva nähdä niin voi arvioida.

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

12.10.2016 20:09

Elikkäs, en ala lainaamaan kaikkien viestejä, en oikee keksi mitä ois vikana koska: Asennettu oikein, voideltu sylinteriputki, mäntä, laakerit. 3% seokset tankkiin, ei tuorevoitelua. Jäähdytys OK, en ainakaan löydä vikaa itse vesijäähdytyksessä. Säädöt oli rikkaan puolella mun mielestä, 168 pääsuutin ja neula toisiks alimmassa. Tulppa musta, tosin siitä ei oikee voi päättää.

Lämmitetty kunnolla , noin 3 min tyhjäkäyntiä ja kevyttä kiertämistä, heti piikillä (8-9k rpm) sano poks.

Sit pisti miettimää jos kaasarissa ois ollut jotai metallihilpettä yms( lohkot puhdistettu painepesuril ja kuivutettu ennen kasaust) Kiinan kaasariha tuo on, ja en sit osaa sanoo mite hyvä laatutarkastus niillä on, et siel ois voinut olla jotai irtonaista kamaa.

Sytytystä mietin vaa siks ku en löytänyt oikee muuta syytä, ja sit en tosin tiedä paljo tuo 1mm ennakko vaikuttaa koska en oo kovin perehtynyt siihen, nii näytti siltä et se ois ollu vika.

Kaasari siis putsauksee, lohkot ehkä auki uutee putsauksee, jospa sillo ei ens sylinteri leikkais.

Näytää ainakin mun mielestä vähä siltä et ois "lämpänny", syytä siihen en sitten oikeen löydä. Jospa täältä sais apua vian löytämiseen.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

12.10.2016 21:35

Tehdäänpä listaa siitä mitä tässä nyt on mietitty:

-Ylikuumeneminen eli liian iso sytkäennakko ei ole mahdollinen, koska kone ei ollut vielä edes täydessä käyntilämmössä tuossa vaiheessa. Myöskään nakutus ei riko noin nopeasti konetta. Nakutus jättäisi yleensä lisäksi jäljet männänlakeen.
-Voitelu lienee myös kunnossa. Pitää kuitenkin miettiä tarkkaan että oliko tankissa kenties jonkinverran raakaa bensaa kun laitoit seosbensat sinne. Jos kaasari täyttyy ihan aluksi raa'alla bensalla, kerkeää kone leipoa ennen kuin seosbensa ehtii koneelle asti. Eli jos tankki ja kaasari oli täysin tyhjiä kun bensat laitettiin sisään, tämäkin vaihtoehto on poissuljettu.
-Jäähdytys on about mahdoton vaihtoehto, koska kone ei ollut vielä täysin kuuma tuossa vaiheessa. Jos vesi ei kierrä mutta vettä on koneessa ja sylinterissä, veden pitäisi myös alkaa kiehua ennen kuin kone hajoaa.
-Metallinpuru jättäisi selvät jäljet mäntään. Kone vaikuttaa olleen puhdas, ja tuskin se on ongelmana. Myös jäljet olisi erilaiset, hiekka ja metallinpuru tekee naarmuja männänkylkiin.

Vaihtoehtoja jää jäljelle lähinnä riittämätön sisäänajo / lämmittely. 3 minuuttia on todella vähän laadukkaalle, timmille sylinterisarjalle. Sylinterit pyritään tekemään mahdollisimman tiukalla porauksella kun tavoitellaan pitkää käyttöaikaa ja mahdollisimman suurta tehoa. Tämä vaatii todella huolellisen sisäänajon että osat ehtii kulua sopivasti ja esim porausvälys hioutua lopulliseen mittaan. Myös esimerkiksi männänrenkaiden katkosvälys on saattanut olla liian pieni, joka aiheuttaa kiinnileikkautumisen melko nopeasti varsinkin jos koneelle annetaan jenkaa heti ensikäynnistyksen yhteydessä. :s

Viimeksimainitussa tapauksessa jäljet ja rikkoutumismekanismi on likimain sama kuin ns. lämpöleikkaamisessa, erona on lähinnä se että tässä tapauksessa kone ei ole ylikuuma vaan mäntä tai männänrengas ei yksinkertaisesti mahdu liikkumaan sylinterissä ja siitä syystä hirttää kiinni. Lämpöleikkaamisessa voitelukalvo rikkoutuu ylikuumenemisen seurauksena esim palavan kaasun ohipuhalluksen takia.

Edittiä: Ai niin, toi sylkkä on todennäköisesti käyttökelpoinen ihan vain kun hinkkaa hiomapaperilla ja sopivalla hapolla (suolahappo?) alumiinimöhnät pois sylinterin pinnasta ja laittaa uutta mäntää kehiin. Kannattaa uuden männän kanssa tarkistella sitten porausvälys ja mrenkaan katkosvälys ettei käy uudestaan samalla tavalla :)

Re: Aprilia SX -13 80cc ja SX -15 80cc Derbi -08 80cc Rakent

12.10.2016 21:46

Parempi onni ensi kerralla ja Betaversion viestiin lisäten:
http:// www.motot.net/wiki/Sis%C3%A4%C3%A4najo