Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

19.8.2015 11:42

Kiitos!
Alunperin tuo on jostain 100hp isosta dieselmoottorista, pakosiipi oli reilusti liian iso. Siiven sai hiottua profiilin kärsimättä hieman alle Smartin turbiinin mitoista, pakopesä on itse valmistettu pienellä A/R:llä :) Kompurasiipi on suoraan Smartin 55hp bensaturbosta, joka sovitetaan samaan kompurakoteloon. Koteloon hitsasin pienemmän lähdön.
Nelaripuolen topicissa mainitsin, että KP31 turbo olisi "oikotie onneen", jos budjetti antaa periksi :)

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

20.8.2015 0:20

vetää sanattomaks... :lol: Kommentilla seurantaan!

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

24.8.2015 22:31

Parit klemmarit tuli tänään kiristeltyä ja menneinä päivinä askarreltu enemmän tai vähemmän:
Kuva

Jalkoväliin täytettä:
Kuva

Koekäytetty, ainakin ropelli pyöri jo tyhjäkäynnillä :roll:
Kuva

Lienee pian taas aika lähtee ajeleen ja etsiin säätöjä..

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

25.8.2015 21:39

Juu onhan siinä nyt räjähdysherkempi paketti sylissä :lol: Ja kyllä, vakuutukset on kunnossa!

Tänään hetken (tai pari) ihmettelin moottorin perussäätöjä.
Nokalla oli ehkä hieman liikaa ennakkoa (imu 2mm auki 10° BTDC), säädin sen n. 1mm 10° BTDC, jonka löysin vastaahkon laitteen nokkakortista. Aiemmin moottori oireili röhimällä melko reilusti kaasariin päin ja ilmanputsarikin oli bensassa, tällä lienee osansa.

Seuraavaks tarkastelun alle päätyi syttypuoli, sain strobolampun heräteltyä, joka helpotti hommaa kummasti. Pickup -käämi oli perstuntumalta säädetty reikien puoliväliin, lampulla katsottuna ennakkoa oli kierroksilla 40-45°. Tälläkin lieni jotain tekemistä jokseenkin rähjäävään käyntiin rajottimen tuntumassa. Koneen puristussuhde (kuulemma/muistaakseni) n. 14:1 :D Käämin reikiä viilaamallakaan ennakkoa ei saanut alle 35°... Lisäksi kytkettynä ollut CDI -boksi (musta) muutti ennakkoa tyhjäkäynnin tuntumassa, humppaavaan tyhjäkäyntiin yhdistettynä ennakko heitteli alhaalla miten sattu. Heitin testiks kiinni toisen (punaisen) boksin, jossa näky olevan kiinteä ennakko ja käyntikin tasottu laakista.
Ennakko silti pysyi samana 35° eli vauhtiksen liipasupintaa piti muuttaa. 1mm kehällä vastaa likimain 1°, ajattelin muuttaa minimi ennakon 20° tuntumaan, josta käämiä siirtämällä saadaan tarvittaessa lisää.

Tavaraa hitsattu 15mm lisää liipasupinnan perään:
Kuva

Vanha pinta pois ja viimeistelyä:
Kuva

Kamat kii ja lampulla tarkastus, täsmää 8)
Kuva

Näillä eväillä eteenpäin..

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

26.8.2015 13:00

Makia tuo turbo, kun imupuoli on noin iso, mutta siipi minimaalinen :D

En usko että toimii tuolla asennuksella, kaasari on vaikea saada paineistettua, kun se helposti vuotaa kohokammiosta paineet pihalle eikä saa bensaa.
Tuo tankinpaineistus on taas semmonen että bensaa ei taho virrata kaasariin niinkuin pitäis, vaan kestää ehkä yhen kiihytyksen ennenku virtaus loppuu. Varsinki jos on pitot putkella kaasarissa paine, niin tankissa on pienempi paine ja bensa ei välttämättä liiku.
Sit e85n kanssa ongelma tuplaantuu ja vaatis varmasti bensapumpun.
Nuita ongelmia oli itellä kun tehot oli vielä alle vaparin, että en tiiä miten käy jos sais tehoakin.
Ykspytty koneessa turbo ahistaa palio, että voi olla että vaatii yli baarin painetta ennenku tehoa on yli vaparin, riippuu turbon koosta ym.
Tuo putsari saattaa ahistaa.

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

26.8.2015 13:43

Samainen kone ja ahdin lähempänä alkuperäismittojaan oli pari vuotta takaperin kiinni minicrossin rungossa, paineistukset ilman pitot putkia ja painekoteloa, toimi silläkin setupilla ja tuotti painetta 0,5bar ylärekisterissä.
Tässä tehty tankin paineistus pitotilla ja kaasarille lähdöt painekotelosta.

Mitä tarkoitat kohokammion vuodolla? Neulaventtiili pitää paineen ja jos kaasarissa muuten vallitsee tasavertainen paine, se ei "vuoda" muualle kuin kurkkuun, jossa on vallitseva alipaine.
Miksi E85 kanssa tilanne muuttuisi? Ainoa ero on seossuhde, jota muutetaan suuttimien koolla.
Kompurakotelo periaatteessa ahdistaa virtausta siihen pisteeseen, että ahdin herää ja ahtoputken paine kasvaa ilmanpaineen tuntumaan. Turbiinipuoli ei tässä ahdista ainakaan virtausalan puolesta, sais olla jopa pienempi, jos niin olis pystynyt tekeen.
Ilmansuodin voidaan vaihtaa vaikka suodatinverkkoon, jos todetaan ahdistavaksi tekijäksi.

Ajopäivän jälkeen lisää pohdintaa... :)

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

26.8.2015 23:27

Tuo pitotilla tankinpaineistus voiski olla ihan hyvä.

On se teoriassa helpon kuuloista, mutta joku siinä pisti itellä vastaan, varmaan aikalailla kaasari eroja, veikkaan jotain ryypyn mekanismia tai tiivisteitä joita ei aikasemmin tullu aateltua. Tai sitten se ois toiminu ilman pitottia, ei tullu kokeiltua.

E-85 tarvii virtausta puolet enempi, niin sitä meinasin että tankistaki pitää ainetta virrata enempi. Senkin pitäs teoriassa toimia, mutta ei välttämättä käytännössä.
Normistihan bensa virtaa tankista sen takia kun se on ylempänä kun kaasari, niin mitälie käy kun paine onkin sama kaasarissa ja tankissa. Tuo pitotilla paineistus vois auttaa kyllä merkittävästi tuohon ongelmaan.

Tuota turbon ahistus juttua on vaikia selittää, mutta se liittyy siihen että 1-syl kone ei virtaa kokoajan läpi niinku vaikka 4-syl, niin sillon ku imuvena on kiinni niin se tuottaa painetta joka ei pääse mihinkään ja samanmoista ongelmaa pakopuolella.
Sen takia pitää olla tuo iso painekotelo ja myös tilavuutta pakoputkessa ennen turboa. Munkin koneessa kuuli kun turbosta suhisee ilmaa ulos kun imuvena on kiinni, tuo vie tehoa.

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

27.8.2015 12:08

E85:n kans ~35% sääntö, pätee niin teoriassa kuin käytännössäkin :)
Polttoaineen virtaushan ei kovin kummonen ole yhden n. 1mm reijän läpi kaasuttimessa.
Mitä tuohon painovoimalla -virtaukseen tulee, niin sama paine siellä on molemmissa vaparinakin (ilmanpaine), ahdettuna homma muuttuu vain siten, että molempiin vaikuttava paine nousee samassa suhteessa.
Tuossa 1-sylkkäsen pumppaavassa kuormassa on kylläkin perää, etenkin imupuolta tarkastellen. Painevaihtelut on suuria ja matalalla taajuudella alarekisterissä, jotka luultavasti myös voi häiritä paineistetun kaasarin toimintaa ylipaineen siirtymäalueella. Omassa painepuolen tilavuus arviolta 3litran paikkeilla, joka on 20 * kuutiotilavuus. Tarvittaessa tilavuutta voisi koittaa lisätä erillisellä säiliöllä, jonka yhdistäisi isolla letkulla painekoteloon.
Turbiinipuolella näin järkevämmäks lyhyen, pienihalkaisijaisen putken, jolla säilytetään mahdollisimman suuri lämpöenergia ja virtausnopeus siivelle.

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

19.9.2015 18:15

Pari kertaa käyty ahdistettuna ajeleen, ahdin ei juurikaan painetta tuota, mutta isoilla vaihteilla ei enää esiinny hyytymistä, kuten vaparina.
Kovien pyörien aiheuttama tärinä on tehnyt kaikenlaista tuhoa, osat hajoilee ja pultit ei pysy kiinni, ens kesäks jotain parannuksia kenties. :D

Pidempi filmi vielä tekemättä, mutta tässä pieni teaseri:

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

27.9.2015 16:17

Haaveiluja...
Kuva

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

27.9.2015 20:21

Sää tapat ittes tolla.

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

6.10.2015 17:43

Miuge kirjoitti:Haaveiluja...


Tekemisen meininkiä...

Ymmärsinkö oikein, jonkunlainen ahtimen prototyyppi kuvassa? :eek: :eek:

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

9.10.2015 16:50

Roots -tyyppinen ahdinhan se kuvassa on juu, tekemistä vailla valmis :D
Ainakaan nykyistä turboahdinta ei liene järkeä laittaa tuon lisäks, pelkällä remmillä olis tarkotus lähteä kokeileen, jolla todennäkösesti saadaan jo yksinään tarpeeksi ilmaa liikkuun.

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

13.11.2015 23:47

Koostetta menneeltä kesältä, katsotaan mitä uusi vuosi tuo tullessaan näitten kohdalla :roll:

Re: Drift trike 140cc (turbojuttuja)

14.11.2015 0:10

Ihan hauska video.