Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

1.5.2014 3:17

Melko surkuhupaisa tapaus toi roxin tekniikka :roll:
Tuli siis tänään "kurkattua" vähän tarkemmin tonne roxin koneen syövereihin. Oletushan oli että tekniikka olisi kaikinpuolin kunnossa ja sisuskaluja (esim kampi) olisi vaihduttu hiljattain. Myyjän sanoja lainatakseni:
Ei siinä muuta vikaa oo ku jotain kaasarissa, en miä näistä oikeen tiiä. Kaverilta kokeiltii toista kaasaria ja toimi ihan normaalisti

Noh todellisuushan on jotain ihan muuta:
-Kaasarista puuttui kohon kiinnitys tappi
-Kannentiiviste oli vakiopyttyyn tarkoitettu, eikä siis erillisistä "o-renkaista" niinkun tohon pyttyyn pitäs olla
-Lyhyt kierteinen tulppa pitkän sijaan
-Kampiakselin kierteet variaattorin päästä ihan solmussa (mutteri ei edes kiristy sormitiukkuutta paremmin)
-Variaattorin puoleinen runkolaakerin stefa puuttui kokonaan
-Perävälitysten kannesta puuttui yksi pultti
-Perävälityksissä ei ollut tippaakaan öljyä, vaan jokunen pisara vettä
-Kytkin on joku 115 millinen (Tämän ikäisessä pitäisi olla kaks palanen 105mm ja uudemmissa 107mm, eli ei ole edes roxista)
-Vastapaine jousi on puolet lyhyempi kuin normaali (saattaa olla että koko takavari asetelma on napattu jostai muusta skootterista?)
-Öljypumppu toimintakelvoton (säiliökin oli poistettu)
-Sähköstartti kaput
Muutenkin purettaessa vaikutti siltä ettei tuota konetta ole koskaan avattukkaan, jokapaikassa oli nimittäin alkuperäiset tiivisteet yms...

Aikoinaan ennen skootterin projektiksi päätymistä tätä yritettiin käyntiin nrg:n kaasarilla ja pitkäkierteisellä tulpalla yms uusilla seos bensoilla, mutta ei hörähtänytkään. Jäähdytysnesteet säiliöstä katsottuna olivat kuin uudet, mistä päättelin ettei vian pitäisi olla suuri voi kuinka väärässä olinkaan...

Tais nyt käydä silleen että vanhaa hönäytettiin ihan huolella ja mopopoika oli kieliposkella niputtanu ton yhessä illassa kaikista mahollisista osista mitä vaan tallista löyty ja lopuks kippas uudet puhtaat nesteet säiliöön (bensa tankki oli tyhjä, ettei edes päässyt kokeilemaan käyntiin). Toisaalta eihän toi maksanut mulle perjaatteessa ku bensarahoijen verran... Onneks tää ei kerenny päätyä kenellekkää mopopojalle joka ei näitten päälle niin ymmärrä, siinä olis nopeesti tullu itku.

Purkamisen jälkeen lohkot yms. pikkuosat jynssättiin tehopesulla ja alumiinipesuaineella puhtaaksi. Pitää niitä huomenna kyllä vähän vielä puunailla, tänään oli pakko lopettaa neljän tunnin jälkeen. Alko kädet olemaan niin paskana kaikista pesuaineista ja haavoista.

Seuraavaksi taas tilausta menemään scootter-attackin suuntaan. Pitää vaan vielä miettiä mitä kaikkea tohon nyt uusis. Sylinteri on yllättävän hyväkuntoinen muuhun tekniikkaan nähden ja siihen on jo uusi mäntä ja tiivistesarja. Putkikin on ihan ok kuntoinen kuhan tekee kiinnityslaipan uusiksi. Senkin on joku kyläseppä räkinyt melko miehekkäillä saumoilla ihan vinoon :s Vois olla sopivan nuhanen putki muutenki ton 17,5mm kaasarin kanssa. Pytyssähän olis perjaatteessa enemmänkin potenttiaalia (midrace 50cc ja ilmeisesti yksi tehoikkaimmista sellaisista).
Variaattoriksi ostin jo Stage6 sportPRO:n ja uus Doblerin läppärunko lasikuituläpillä löytyy kans. Kampi siis menee ainakin uusiksi ja kaikki koneen laakerit, stefat, mutterit ja pultit. Ihan oman mielenrauhan takia. Sit oon miettiny jos tollasen 107mm stage6 sportPro kytkimen tilais ja sille jäähdytetty kytkinkello ja mitähän muuta...

Mistähän skootterista toi kytkin on muute otettu? Siinä lukee siis 115mm ja on jopa isompi kuin nrg:ssä. Takalautasia en vielä mittaillut, mutta toi lyhyt vastapainejousi ihmetyttää kanssa.

Ensimmäinen vappu varmaan sitten mopoiän kun en päätynyt ryyppäämään :D Ja mikäs sen parempaa tekemistä kun purkaa roxin konetta ja kiroilla kun jokaisen irtiotetun osan takaa pajlastuu seuraava epäkohta tai patentti :x
Meinaa aina tulla näistä mun postauksista melkosia romaaneja. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja ymmärtää kaikista virheistä huolimatta :)

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

1.5.2014 18:33

Koko takavari luultavasti jostain CPI:n kopiosta, Jonway tms. Tuo Stagen vari on todella hyvä, voin suositella. Ainoastaan modattu vakio on ollut parempi. Osta mieluummin Stage6 torque control, et tule katumaan.

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

1.5.2014 20:36

jonik1 kirjoitti:...mieluummin Stage6 torque control, et tule katumaan.

Olishan se varmaan parempi toki, mutta onko tällä setupilla vielä tarvetta? Luulis tuon sportin riittävän ihan hyvin...

Tänään tuli putsattua lohkot loppuun ja hiekkapuhalsin loput maalit irti. Samalla tuli tehtyä pari testiä maalien kanssa ja näillänäkymin roxi maalataanki kauttaaltaan candyillä ja helmiäisellä.
Menee varmaan parin viikon päähän toi tekniikan kasaaminen, kuhan nyt saan tilattua loput osat. Tällä välin vois puunailla katteiden pohjatyöt loppuun. Niilläkään ei kyllä kiire ole kun briteistä asti pitää maalia alkaa vielä tilaamaan...

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

1.5.2014 22:56

Ootko kysynyt maaleja paikallisesta maalikaupasta? Yleensä sekottavat kyllä mitä tahansa sävyä vaikka ei ns hyllytavarana olisikaan.

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

2.5.2014 0:55

Henkke kirjoitti:Ootko kysynyt maaleja paikallisesta maalikaupasta? Yleensä sekottavat kyllä mitä tahansa sävyä vaikka ei ns hyllytavarana olisikaan.

Kyllähän noita sävyjä ja värejä voidaan itsekkin sekoittaa ihan mielinmäärin. Skoottereita kun rakennetaan automaalaamon tiloissa ja sieltä löytyy akryyli sekä vesiväri linjasto. Eli perjaatteessa mitä tahansa sävyä saisi tehtyä. Alkoi vaan tuntumaan siltä ettei perus metallihohdot tai edes helmiäiset riitä vaan haluan jotain "vähän" erikoisempaa 8) Ja löytyshän suomestakin firmoja jotka vastaavia maaleja myy, mutta mielummin tilaa itse suoraan valmistajalta niin säästyy muutamat pennit. Eikä näillä nyt mikään kiire ole muutenkaan valmistua.

-Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

2.5.2014 12:42

No siinä tapauksessa tietty. Ainahan sitä rahaa säästää mitä vähemmän on välikäsiä. :)

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

9.5.2014 3:34

Nyt ei oo vähään aikaan riittäny aika skoottereille, mut tänään sain roxin koneen jopa maalattua.
Ensiks ideanahan oli että olisin kiillottanut alumiiniosat, mutta valujälki oli niin kauheaa että olis menny ikä ja terveys jos tasasen kiillon olis halunnu :s Joten päädyin sitten maalaamaan lohkot ja varikopat yms hilkkeet. Meinasin alkuun että olisin tolla samalla kultasella maalannu kun rungon, mutta sitten päädyinkin mustaan. Varsinki ku kiveniskusuojaa oli sen värisenä. Luulis kestävän vähän paremmin varsinkin tossa lohkossa tällänen enempi "kumimainen" maali.
Kuva
Mutta sitte sainki päähänpiston että "pitäähän jokasessa mopossa olla ees yks kiillotettu osa" :lol: Joten päätin pytyn kiillottaa, kerta alumiinia sekin on. Vielä pitää vähän 1500 hiomapaperilla siistiä ja jollain kiillotus tahnalla jynssätä. Nyt se on vaan jollain melko karheella hiomatahnalla nopeesti pyyhkästy.
Kuva
No tässä vaiheessa lohkojen matta pinta alko näyttämään liian tylsältä ton pytyn kanssa, joten tuli maalattua pari osaa ensin punaseks ja sit koko moottori helmiäis lakalla yli.
Kuva
Sävy lampulla sai vähän tota helmiäistä näkymään, ei vaan kännykän kameralla saa kunnollista kuvaa. Lohko on perjaatteessa kiiltävän musta, mutta auringon valon siihen osuessa kimaltelee punaisen/purppuran ja kultaisen sävyissä.
Kuva
Muutama roska tuli sinne tänne, kun maalasin ja lakkarin hallissa enkä uunissa. Mutta nekin lähtee helposti vesihiomapaperilla tai hiomatahnalla, kuhan antaa maalailujen ensin kuivaa kunnolla paripäivää.

Sit oon miettinyt tota moottorin kokoonpanoa ja kovasti oon nyt kallistumassa Motoforcen kampuraan, kytkimeen yms hilppeisiin. Onko kellään kokemusta tästä Motoforce racing V2 kytkimestä? Löytys samat säädöt kun tosta stage6:n torgue controllista mut vähän halvemmalla...

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

9.5.2014 12:35

Mulla on ollut tuon vanhempi versio ja sitä oli ainakin todella ärsyttävä säätää. Joutui aina jouset irrottamaan säätöjä tehdessä, muuten jousi veti asetuksen löysimmälle. Kului myös älytöntä vauhtia jäykillä jousilla, pari tonnia kerkis olla ja pinnasta ainakin puolet pois.

Suosittelen edelleen sitä Stagen kytkintä. Jos ostaa yhteensopivan kytkinkellon, voi kytkintä säätää ilman kytkinkellon irrotusta. Mulla on ensimmäistä versiota kaksi ja omia/veljen ajokilometrejä +10tkm ja +15tkm, molemmat ostettu käytettynä. Pintaa enää pari milliä molemmissa eli nuilla ei enää pahemmin ajella :lol:

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

11.5.2014 2:15

Jos sitä nyt sitte kuitenki tekis ton kone rempan sellasilla osilla ettei tarvii heti olla päivittämässä... Eli kampura ja kytkin valitaan sillä perusteella, että joskus tulevaisuudessa voi sitten vaihtaa seitenkymppiseks murehtimatta muiden osien kestävyyttä. Ens viikolla jos sais tilauksen tehtyä, niin pääsis ehkä ennen kesäkuuta ottamaan ensisavut koneesta.

Eilen maalasin vanteet ja pumput mustalla ja taas lakan sekaan kultaista ja punaista helmiäistä.
Tänään tuli sitten niputettua letkut ja johdot yms hilkkeet runkoon. Johtosarja pitää vielä jossain välissä ottaa irti ja päällystää tolla kudossukalla, kuhan ensin saan varmuuden sen toimivuudesta. Nii ja jäähdytin letkua pitää tilata viel metri lisää. Renkaita en viittiny alkaa käsin vääntämään paikalleen ettei vanteet olis heti naarmuilla, mut pujotin ne tolleen puoliks suojaamaan vanteiden maalikerrosta. Jonttu jos kerkeis jokupäivä ne rengaskoneessa pyöräyttää paikalleen.
Kerta kukaan ei näitä löpinöitä jaksa kuitenkaan lukea, niin laitetaan loppuun parit kuvat ettei ole ihan turha postaus :)

Runko "valmiina", olishan se ihan kisanen ilman katteitakin...
Kuva
Katteidenkin pohjatyöt sain tehtyä. (Perä ei jää ton väriseks, kuhan huviksee laskin siihen jonku maalin jämän).
Kuva
Etulokarin kiinnikkeet pitää vielä kunnostaa ja pari palaa leikattava irti. Tolle underille vois kyllä keksiä jotain...
Kuva
Pikkuhiljaa alkaa näyttämään siltä, että tästä saattas jotain valmistuakkin :lol:

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

20.5.2014 22:11

No nyt vähän tahti hidastuu, tuli vähän muita menoja niin siirtyy toi tekniikan kasaaminen mulla ainakin kesään :s

Mut maalit sentään tuli Briteistä ja tuli "parit" eri väriyhistelmät kokeiltua...
Ja omaan silmaan parhas combo on joko Hopea pohja, punainen candy, kultainen "Sparkle Pearl" helmiäinen ja viimeisenä kirkaslakka tai Musta pohja, kultainen helmiäinen, candy, toinen kerros helmiäistä ja lakkaus.Candyn kun laskee ton kimalteen päälle efekti "himmenee" huomattavasti. Toisaalta kultaisen kimallus tuli esiin vasta kunnon kirkaslakka kerroksen jälkeen. Sisäkatteisiin mietin että jos laskis mustalle pohjalle tota kultasta hippua monta kerrosta ja kunnon lakkaus, tai sitten vaan kaikki katteet "punaisena".

Oli miten oli homaa noissa ainakin riittää :lol: Katteet tällähetkellä hiontamaaleissa ja hiottu vesissä 500 paperilla. Maalaus kerroksia tulee kaiken kaikkiaan siis noin neljästä viiteen, riippuen vähän mihin yhdistelmään päädyn...
Loppuun vielä joku tärähtänyt kuva väristä:
Kuva
E: Toisenlainen combo...
Kuva
PS. Jonttu sai aikaan jotain härskiä noiden vanteiden suhteen...
Kuva
Taitaa olla suomen ensimmäinen 5,5levee takavanne skootterissa??
Komee homemade imukaulan alku päässy kans kuvaan...

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

24.5.2014 23:30

Tänään sain katteet maalattua. Oli ihan uusi kokemus toi candyn maalaaminen, puhumattakaan tosta brittien erikois kimalle maalista :s Mutta kai noi ihan hyvin onnistu näin niinku ensikertalaiselta. Väri on kyllä kaukana siitä mitä oli alunperin mielessä, mut ehkä hyvä vaan 8) Nyt en jaksa sen kummemin tähän tarinoida, mut nappasin muutaman kuvan:
Kuva
Hopea pohja maali jonka päälle punainen candy. Tässä välissä väli uunitus. Sen jälkeen kolme ohutta kerrosta tota kultasta hile maalia ja päälle kirkaslakka jonka jälkeen toinen uunitus.
Kuva
Kuva
En kerenny ottamaan ku muutaman kuvan ennenku aurinko laski, joten väri ei oikeen pääse oikeuksiinsa ja näyttää huomattavasti oranssimmalta mitä oikeasti on.
(kaikki on siis heitettu vaan nopeesti kasaan kuvia varten, mikään ei siis ole kiinni kunnolla)

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

19.6.2014 14:39

Miten saitte ton takavanteen modattua kiinni? :roll: Ihan uteliausuutta kyselen! :lol: Muutenkin innolla odottelen että jos tämä projekti edistyisi lähitulevaisuudessa.. 8)

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

20.6.2014 12:00

nättiä laittelua innolla ootan millainen on lopputulos. :D

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

28.6.2014 17:25

Hienon näköstä touhua ja mukava nähä että ei oo ikä rajottamassa tekemistä täälläkään! Ja nuo "pidemmät" tekstit ei oo kyllä ainakaan yhtään haitaks omasta mielestä.
Porukoiden matukka näköjää päässy alotusviestiin mukaan. :lol:

Re: -Tusku Hood Customs- varikkomopot -Aerox & NRG-

2.7.2014 20:39

Jooh ollu vähän muita kiireitä niin jääny nää projektit vähän vähemmälle...
Mutta nyt jos pikkuhiljaa sais näitäkin taas eteenpäin. Roxiin tuli kampiakseli ja jotain hilpettä tossa pari viikkoa sitten ja tänään tuli alakerta niputettua. Takaväleihin pitää vielä yks laakeri hakea, että saa nekin kasaan.
Tilasin myös kaasarin, kytkimen, puolan yms säätöosia, näillä pitäs saada kone jo käynti kuntoon. Uusi pakoputki ja joitain jarruosia pitää vielä ensi kuussa tilata niin PITÄIS olla kaikki osat hankittu.

Kammeksi valitsin tollasen Motoforce Racing HPC:n ja sille kaveriks SKF C3 petilaakerit.
Kuva
Petilaakerit ja pari perävälitysten laakeria, yks unohtu tosiaan ostaa.
Kuva
Tilatut osat.
Kuva

E: Niin tosiaan toi vanne tossa piaggiossa on kiinni ihan sille vartavasten tehdyllä adapterilla.