Melko surkuhupaisa tapaus toi roxin tekniikka
Tuli siis tänään "kurkattua" vähän tarkemmin tonne roxin koneen syövereihin. Oletushan oli että tekniikka olisi kaikinpuolin kunnossa ja sisuskaluja (esim kampi) olisi vaihduttu hiljattain. Myyjän sanoja lainatakseni:
Ei siinä muuta vikaa oo ku jotain kaasarissa, en miä näistä oikeen tiiä. Kaverilta kokeiltii toista kaasaria ja toimi ihan normaalisti
Noh todellisuushan on jotain ihan muuta:
-Kaasarista puuttui kohon kiinnitys tappi
-Kannentiiviste oli vakiopyttyyn tarkoitettu, eikä siis erillisistä "o-renkaista" niinkun tohon pyttyyn pitäs olla
-Lyhyt kierteinen tulppa pitkän sijaan
-Kampiakselin kierteet variaattorin päästä ihan solmussa (mutteri ei edes kiristy sormitiukkuutta paremmin)
-
Variaattorin puoleinen runkolaakerin stefa puuttui kokonaan -Perävälitysten kannesta puuttui yksi pultti
-
Perävälityksissä ei ollut tippaakaan öljyä, vaan jokunen pisara vettä
-Kytkin on joku 115 millinen (Tämän ikäisessä pitäisi olla kaks palanen 105mm ja uudemmissa 107mm, eli ei ole edes roxista)
-Vastapaine jousi on puolet lyhyempi kuin normaali (saattaa olla että koko takavari asetelma on napattu jostai muusta skootterista?)
-Öljypumppu toimintakelvoton (säiliökin oli poistettu)
-Sähköstartti kaput
Muutenkin purettaessa vaikutti siltä ettei tuota konetta ole koskaan avattukkaan, jokapaikassa oli nimittäin alkuperäiset tiivisteet yms...
Aikoinaan ennen skootterin projektiksi päätymistä tätä yritettiin käyntiin nrg:n kaasarilla ja pitkäkierteisellä tulpalla yms uusilla seos bensoilla, mutta ei hörähtänytkään. Jäähdytysnesteet säiliöstä katsottuna olivat kuin uudet, mistä päättelin ettei vian pitäisi olla suuri
voi kuinka väärässä olinkaan...Tais nyt käydä silleen että vanhaa hönäytettiin ihan huolella ja mopopoika oli kieliposkella niputtanu ton yhessä illassa kaikista mahollisista osista mitä vaan tallista löyty ja lopuks kippas uudet puhtaat nesteet säiliöön (bensa tankki oli tyhjä, ettei edes päässyt kokeilemaan käyntiin). Toisaalta eihän toi maksanut mulle perjaatteessa ku bensarahoijen verran... Onneks tää ei kerenny päätyä kenellekkää mopopojalle joka ei näitten päälle niin ymmärrä, siinä olis nopeesti tullu itku.
Purkamisen jälkeen lohkot yms. pikkuosat jynssättiin tehopesulla ja alumiinipesuaineella puhtaaksi. Pitää niitä huomenna kyllä vähän vielä puunailla, tänään oli pakko lopettaa neljän tunnin jälkeen. Alko kädet olemaan niin paskana kaikista pesuaineista ja haavoista.
Seuraavaksi taas tilausta menemään scootter-attackin suuntaan. Pitää vaan vielä miettiä mitä kaikkea tohon nyt uusis. Sylinteri on yllättävän hyväkuntoinen muuhun tekniikkaan nähden ja siihen on jo uusi mäntä ja tiivistesarja. Putkikin on ihan ok kuntoinen kuhan tekee kiinnityslaipan uusiksi. Senkin on joku kyläseppä räkinyt melko miehekkäillä saumoilla ihan vinoon
Vois olla sopivan nuhanen putki muutenki ton 17,5mm kaasarin kanssa. Pytyssähän olis perjaatteessa enemmänkin potenttiaalia (midrace 50cc ja ilmeisesti yksi tehoikkaimmista sellaisista).
Variaattoriksi ostin jo Stage6 sportPRO:n ja uus Doblerin läppärunko lasikuituläpillä löytyy kans. Kampi siis menee ainakin uusiksi ja kaikki koneen laakerit, stefat, mutterit ja pultit. Ihan oman mielenrauhan takia. Sit oon miettiny jos tollasen 107mm stage6 sportPro kytkimen tilais ja sille jäähdytetty kytkinkello ja mitähän muuta...
Mistähän skootterista toi kytkin on muute otettu? Siinä lukee siis 115mm ja on jopa isompi kuin nrg:ssä. Takalautasia en vielä mittaillut, mutta toi lyhyt vastapainejousi ihmetyttää kanssa.
Ensimmäinen vappu varmaan sitten mopoiän kun en päätynyt ryyppäämään
Ja mikäs sen parempaa tekemistä kun purkaa roxin konetta ja kiroilla kun jokaisen irtiotetun osan takaa pajlastuu seuraava epäkohta tai patentti
Meinaa aina tulla näistä mun postauksista melkosia romaaneja. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja ymmärtää kaikista virheistä huolimatta