Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

24.5.2014 13:15

On tää kyllää makee :D Miten tällä on tarkoitus eteenpäin päästä? Miten jonkun tason säädettävän kaasun virittäminen tähän onnistuu, vai tuleeko toimimaan periaatteella päällä/pois? Mielenkiintoista kyllä vaikken mitään juuri ymmärräkkään :lol:

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

24.5.2014 18:28

Vauhtiahan saa säädeltyä ihan portaattomasti kaasun syöttöä säätelemällä?

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

24.5.2014 23:09

Tässä toimintaperiaatteena on, että etummainen pönttö (suihkuturbiini) syöttää taaemmalle turbiinille kaasuja, jonka akselin päässä on ratas. Eli pakokaasujen voimalla liikutaan. Aluksi kokeillaan etenemistä propaanilla (grillikaasu) ja sen jälkeen muokataan suihkuturbiini dieselillä toimivaksi, jolloin tarvitaan polttoainepumppu ja erilainen suutin.
Syötön määrällä säädellään tehoja, kuten Scaleo tuossa veikkailikin. Propaanilla linjaan laitetaan yksinkertaisesti hana ja dieselillä hanalla säädetään suuttimen ohivirtausta.

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

26.5.2014 18:31

Komeelta näyttää :)

Onko koneelle asetettu mitään teho/nopeustavoitetta vai vedetäänkö ensin ja mietitään sitten että paljon meni? Tai sellasta suuntaa antavaa arviota edes, ite kun en tiedä lähteekö tollasesta 0,5 vai 30heppaa vai vielä enemmän :d

Entäs se propaanin syöttö, ihan vaan perus kaasupullosta letkulla?Ja onko se propaani nesteenä vai kaasuna siellä juuri ennen palamista? Kaasuuntuu tietysti jossain vaiheessa mutta mietin vaan sitä että ruiskutetaanko se sinne jotenkin vai miten homma toimii?

Ja kummalla polttoaineella on arvioitu enemmän tehoa lähtevän?

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

26.5.2014 21:27

Ekalla sivulla kirjoittelin tavoitteista jne, jotka edelleen voimassa. Tehoa takapyörältä pitäisi saada 25hp, mutta laskennallisesti voisi olla enempäänkin mahkut.. Nopeutta vastaavasti pitäisi kertyä lähemmäs 150km/h edellämainituilla teholukemilla.

Kaasu tulee letkulla suoraan pullosta, kaasuna. Nestemäisen kanssa kikkailu kuulemma vaarallisempaa, mutta toimii sitenkin. Hyötyä ei kuitenkaan ole tämän kokoluokan turbiinissa, vaikka propaani syötettäisiinkin nesteenä. Ensimmäisellä sivulla myös käytetyistä suuttimista kuvat kertomuksineen.

Dieselillä pitäisi päästä vielä parempiin hyötysuhteisiin, jos ja kun saadaan polttoaineen syöttö toimiin halutunlaisesti. :)


Tänään ilmailtiin jarruja, että saadaan mopo ehkä pysähtyynkin lähestyvällä koeajolla. Motonetistä hain pienen öljynsuodattimen, jolle nimimerkki kuppila sorvailee jalan letkulähdöillä. Ketjut tulee toivottavasti jo tällä viikolla, kuten myös öljypumppu, jonka toimitus oli viivästynyt DHL:n töhöilyn takia.
Imupuolelle värkkäiltiin alumiinikartio/oravasuodatin:
Kuva

Loppuun vielä liikkuvaa kuvaa voimansiirron osien valmistuksesta:

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

26.5.2014 22:32

Aivan aivan, selvä juttu, olin kyllä nuo ekan sivun jutut lukenu mutta en nyt tähän hätään muistanu..

Ja tuota vähän veikkasinkin että riiselillä parempi hyötysuhde niinkun yleensä esim. polttomoottoreissa.

Innolla odottelen koeajoa ;)

Re: Project "Jatkettu" suihkuturbiinimopo (koeajot suoritett

30.5.2014 23:36

Pienten hienosäätöjen jälkeen vihdoin päästiin tien päälle 8) Väliaikainen ritsi ja kaasupullo, seuraavaksi tankin valmistus ja dieseliä pönttöön..

Re: Project "Jatkettu" suihkuturbiinimopo (koeajot suoritett

30.5.2014 23:59

Hurjaa menoa. :lol: Minkä pyörän alusta tässä nyt sitten on, takapyörän laakerit ilmeisesti aika kovilla kierroksilla. ;)

Re: Project "Jatkettu" suihkuturbiinimopo (koeajot suoritett

31.5.2014 12:01

On kyllä mahtava laite. Hatun noston paikka! ;)

Re: Project "Jatkettu" suihkuturbiinimopo (koeajot suoritett

1.6.2014 21:14

Keula ja vanteet on Fuden/Samurain, nekin luultavasti kokee pieniä muutoksia vielä, kaikki muu on omavalmistetta.

Tänään käytiin vielä suhisteleen syrjemmässä, missä sai vauhtiakin kelattua hitusen. Ensi viikolla jo rakenteleen diesel hilppeitä, öljynlauharillekin tuntuis olevan tarvetta, sillä öljynlämmöt nousee muutamien vetojen jälkeen 100 asteeseen :roll:

Ajovideoo:

Re: Project "Jatkettu" suihkuturbiinimopo (koeajot suoritett

2.6.2014 11:17

On kyllä ihan uskomattoman hieno laite!

Re: Project "Jatkettu" turboshaft (koeajot suoritettu)

4.6.2014 0:39

Alumiini löpötankkia sulateltu kasaan, paria nippaa ja kiinnikettä vailla valmis + kiillotus :roll:
Tilavuutta tuli 3,5litraa:

Kuva

Kuva

Re: Project "Jatkettu" turboshaft (koeajot suoritettu)

7.6.2014 11:08

Hommat etenee kutakuinkin toivottuun tahtiin..

Tankinkorkki koki vielä pientä käsittelyä, mittaristopaneeliin hitsasin reunuksen, jonka taakse mittarien rungot jää piiloon:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 6c8560.jpg

Polttokammion muokkasin diesel -suuttimelle sopivaksi, myös tulpan paikka vaihtui:
Kuva

Kuva

Suuttimet:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... a4ec24.jpg

Re: Project "Jatkettu" turboshaft (koeajot suoritettu)

7.6.2014 21:00

Onse ihan saatanan hieno peli! ;)

Re: Project "Jatkettu" turboshaft (koeajot suoritettu)

13.6.2014 21:31

Hän kiittää jälleen!

Pientä askartelua tuntuu riittävän, mutta valmistuminen jo häämöttelee entistä lähempänä :)

Penkin alle tuli rosterinen, 0,33L tölkin kokoinen huohotuspurkki, samalla huohotuslinja vaihtui reilusti isommaksi ja purkista huohotus menee pakorööriin:
Kuva

044 -kopio polttoainepumppu, jossa omavalmiste clamppi ja letkuliitännät, painepuolelle tosin tuli vielä yksi lisää (suuttimelle, painemittarille, virtaussäätimelle):
Kuva

Liekkiputken pää tuli muokattua, jonka pitäisi pisaroittaa/sekoittaa polttoainesumu paremmin:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 7fcbe1.jpg

Sähköt mittaripaneelin takana kaikessa yksinkertaisuudessaan:
Kuva