Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kone levällään

29.3.2013 21:48

Jaahas, F1 peilin sain ilmaseksi (uuden), ja se tulee tähän. Mg kopan kiillottelin, mutta vielä kiillottelen lisää. 270 eurolla lähtee muutamaan kauppaan osatilauksia ensi viikolla ja sitten onkin kaikki kasassa.


Kommentoikaa!

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kone levällään KOMMENTO

1.4.2013 15:30

Yksinpuhelua... No, nyt konetta edelleen lisää tutkineena, en huomaa minkäänlaista välystä tai toimimattomuutta joten en taida vaihtaa, koska tarvis ulosvedin vauhtipyörälle hommata. Mutta KOMMENTOIKAA!!

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kone levällään KOMMENTO

1.4.2013 19:47

Vauhtipyörän saa melko helposti irti kun vääntää vähän lohkoa vasten ja napauttaa vasaralla pari kertaa vauhtista, siinä ei kärsi mikään :)

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kone levällään KOMMENTO

1.4.2013 21:04

No, lähti kuitenkin vauhtipyörän ulosvedin tilaukseen. Toivottavasti Mopo-Sportilla saivat sähköpostin kun nettiyhteys lagisi ja tilaus lähti sinne sitten 3 kertaa ja oli vielä suoravelotus Visalta... :eek:
No luulis ny olevan sen verran rehti paikka että onnistuu palauttaminen ja saa rahat takasin jos niikseen tulee...

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kone levällään KOMMENTO

2.4.2013 15:37

Itellä ei irronnu hopperissa vauhtis millään keinoilla, niin oli sitte pakko ostaa se ulosvetäjä. Sillä sen saa nätisti irti hajottamatta paikkoja.Olihan se vähä jämähtäny kiinni. ;)

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kone levällään KOMMENTO

2.4.2013 15:41

Joo ulosvetäjä on tilauksessa. Voimakoneelle ja Mopo-Osalle vielä tilausta ja si olisiikin kaikki lukuunottamatta maaleja ja sähköjohtoja jotka käydään ostamassa paikallisista liikkeistä. :D

E: Rehti paikka tuo Mopo-Sport, tilauksen korjaaminen onnistui hienosti ja ilmeisesti huomenna perillä. :)

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

3.4.2013 20:43

Jaaha, päivitelläämpä pitkästä aikaa kuvien kera.
Nyt oon koneen kytkinpuolen purkanut, tällä hetkellä kytkin kasassa. Mutta itse en kyllä huomaa tutkiskelujen jälkeen että kampuran runkolaakereissa olisi vikaa. Ovat tosi tiukasti ja timmisti koloissaan, rohinaa tai kolinaa ei kuulu. (koneen kolina johtui käynnistinpolkimen klappaamisesta :nolo:) Eli siis puranko koneen kokonaan loppuun ja vaihdan runkolaakerit vai laitan uudet tiivisteet ja pytty+mäntä ja kunnon ja kunnolla öljyä koneeseen. Ja se mähmä ei ollutkaan metallisilsaa kokonaan, se oli muhjuuntunutta tiivistepaperia, jossa vähän metallia :nolo:. Äkkiäkös näpit jäässä erehtyi. Eli tuonkin takia saattaisi olla laakerit kunnossa, ainakin villlee sanoi että:
villlee kirjoitti:Jos oot koneen ottanut jo auki, niin samallahan sinne tietty vaihtaisi ainakin kampuran runkolaakerit. Ei maksa montaa euroa kipale. Ja kantsisi varmaan muutkin laakerit vaihtaa, jos kerran metallimurskaa ollu koneessa. Laakerit ovat voineet nimittäin vaurioitua metallimurskasta. ;) Olisipahan sitte huolettomia kilometrejä edessä vaikka kuinka paljon. :P

Noh, kommenttia hopperistit, ettei tuu huonoa konetta kasattua.
Mutta kuviin:
Kuva
Lohkot maalataan uudestaan mustaksi.
Kuva
Tästä aattelin lokarit vääntää. 2mm rosteria muistaakseni, muovia päällä jos jonkusta näyttää oudolta.
Kuva
Siitä nappulakumi myyntiin. 3,50x8. Vielä on pintaa jäljellä, tarjota saa :)
Kuva
Siinä lisää osaa, Giannellin voin hyvän tarjouksen tullessa maalata, tosin ei onnistu ihan vielä.
Kuva
Tos kytkinpuoli, ton minun kämmenkupin verran kahdesti siellä oli muhjua.
Kuva
Tossa kaikki ölpät jota koneessa oli.
Kuva
Kytkinpuoli sivulta.
Kuva
Työkaluja...
Kuva
Kaiken näköstä putelia, ja hieman papanaksi meni kuvakin.
Kuva
Tässä sitten minun rassauskoloni, otin kuvan ovensuusta, joten suuri se ei ole :lol:
Kuva
Kaikkea osaa mitä ny haalittu, kaiken saanu ilmaseksi tuosta paitsi Piperin ja ketjunkiristäjät.
Kuva
Uusi pytty. Käyttämätön muttei varmaan ihan brand new, ku on aivan pölynen ja haisee ihan joltain kellarilta :lol:
Kuva
Luulin et on joku tarvikepytty kun tilasin, kun oli niin halpa verrattuna voimakoneen 150e orkkispyttyyn, mutta olikin FM Ricambi Original leimat paketissa 8). Ilme oli kyllä= :eek:
Kuva
Ja sit viimisenä muttei vähäisimpänä, takahaarukka, jossa ikävä kettinkien syömä lovi, viedään täyttöhitsaukseen(itse teen siis mutta kotona ei laitteita), myös suunnittelin hitsaavani tuohon jostain 5mm latasta kulutuspalan johon vielä kumimaton siivu päälle.

-Hopper98 kiittää ja kuittaa-

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

3.4.2013 21:17

Jos varmasti osaat niin lohkot auki vaan ja rassaat rattaat ja lohkot ja muut puhtaaksi diisselillä/polttoöljyllä ja laakerit ja stefat vaihtoon niin tulee ainakin kestävä kone pitkäksi aikaa, mutta jos on epäilystä homman onnistumisesta niin vittuuntuminenhan siinä aika herkästi tulee kun ei vaihteet pelaakkaan kun saa kasaan tai jotain muuta. Eihän niitä laakereita pakko ole vaihtaa jos välystä ei tunnu kun akselista vääntelee sivulle eikä rahise.

Ihan siisti projekti kyllä :)

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

3.4.2013 21:26

Kannattaa toho kytkimeen porailla reikiä tähä tyyliin nii saa noi kytkinlevyt paremmin voitelua voi auttaa jopa jos kytkin luistaa.

Kuva

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

3.4.2013 21:29

No emmää si taida, kun turha niitä on vaihtaa kun pelaa vielä. En nyt usko että se kone vallan leviää jossain lähiaikoina. Onko yhtään realistinen mielikuva, että seuraavaan yläkerranvaihtoon asti nuo laakerit pelaisivat? Meinaan jos ne vaan vähän aikaa kestää, kyllä vaihdan kaikki sitten, mutta nyt ei mielestäni ole mitään vikaa.
Sanokaa suoraan jos mielestänne ne on huonot. Emmä kasvimaata siitä nokkaani kiskase. :)

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

3.4.2013 22:01

Mun mielestä jos kone kerran on auki niin remppaa kerralla kunnolla niin ei ainakaan heti joudu uudestaan availemaan.

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

4.4.2013 7:05

Jos sitä sitten tilaisi koneeseen vielä:
Mäntä
Tiivisteet
Kaikki laakerit paitsi kiertokangen laakerit, koska ovat kunnossa, testattu on, eikä taito varmaan ihan riitä purkamaan kampiakselia.
Stefat
Öljyt

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

4.4.2013 9:50

Samoilla linjoilla kuin Palezu. Eli jos olet varma, että laakereiden vaihto onnistuu, niin nyt olisi helppo vaihtaa, kun jo kone on pöydällä, eikä tarvitsisi yöuniaan menettää laakereiden hajoamista miettien. Mutta kyllä ne vielä kestävät varmasti sen ainakin 5000 km, jopa ikuisesti. Riippuen tietenkin, miten paljon rääkkäät konetta. Jos käytät vakioputkea, ja ajelet muutenkin rauhallisesti ja muistat öljyä lisäillä bensan sekaan, niin uskaltaisin jopa sanoa, että kestävät ikuisesti. Mutta jos teharin kanssa vingutat, niin voivat hajota jo 5000 kilometrin päästä. Tosin sitä metallimuhjua on ollut melko paljon, mutta olisko sit vaihteistopuolen laakerit vielä ottanu siitä ihteensä. Eivät varmaankaan...

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

4.4.2013 16:07

No vakioputkella olisi tarkoitus ajella, ja päätin läpikäydä koko koneen, sillä ei innosta ruveta konetta suhtpian taas aukomaan.
Mutta sitten ongelma, vauhtipyörän mutteri lähti hienosti irti, mutta vauhtipyörää ei millään meinaa saada irti. En saanut ulosvetäjälläkään, mutta luulen että oon käyttänyt sitä ulosvetäjää väärin, mut en kehdannut täysilläkään vääntää. :lol:

Re: Hopper98: Tunturi Hopper proju - Kuvapäivitystä KOMMENTO

4.4.2013 17:04

Kiristä se ulosvetäjä siihe sillee kohtuu kireelle ja napauta vasaralla päähä näi on ainaki itellä aina irronnu :D