Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

5.1.2013 17:25

Se pyörii vastapäivään. Kierroksista en tiiä, mutta ei se ainakaan enempää vaadi kuin tuo sun nykyinen. Oishan tuossa mahollisuus laittaa sähköinenkin pumppu, niin ois vaan helppo tehä öljy säiliö mistä pumppu imee ja mihin turbo valuttaa.

Minä aattelin tehä tankkiin sellasen modauksen että lähtö tulee tankin perälle, niin kiihdytyksessä saa varmasti ainetta :D Muista että ois se hyvä olla painekotelo jos painepuolelle laitat, niin laittamalla kaasari koteloon vois olla silti parempi.
Kannattaa tuota kokeilla ensin noin, kun on tuossakin hyviäpuolia. Turbostahan se imee öljyä, mutta 2-tahissa se ei varmaan niin haittaa :D

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

5.1.2013 18:08

Joskus koitin etsiä tietoa tosta kaasarista imupuolella, niin jossakin autossa ainakin oli ihan alkuperäisasennuksenakin käytetty. Siinä oli jollakin patenteilla yritetty estää tota öljyn imemistä turbosta. Oliskohan käytetty jotain luistin kanssa samaa tahtia toimivaa kaasuläpän tyyppistä lisänä painepuolella, mut ehkä toi kaasarin paineistaminen on loppujenlopuks toimivampaa ja helpompaa.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

6.1.2013 20:58

Siirränpähän painepuolelle jos tulee liikaa ongelmia...



Edistystä joka tapauksessa on taas saatu:
Kuva
Nokialaisella kuvattuna, joten kymmenestä kuvasta vain yksi pääsi sensuurin läpi. Kuvassa siis hukkaportti paikallaan. Painekello on heti tankin alla, mutta se ei ole vielä yhdistettynä itse porttiin. Yhtä vipuvartta vailla vain. Ja samalla pitää tuota työntö/vetovartta vähän lyhentää.
Itse portti jäi vähän vuotamaan, saattaa olla että joutuu jotakin sille vielä tekemään. Pääsi nimittäin laippa vääntelehtimään kun täyttöhitsasin koteloa. Kotelohan on ympäriinsä umpeen hitsattu eikä sitä ilman rälläkkää auota...
Paria vaihtoehota olen jo tilanteen korjaamiseksi miettinyt:
1. Laipan ja venttiilin väliin hiomapaperi ja nytkytellen heitto nollaan.
2. Kotelon kanteen pari reikää ja rautatapeilla ruuvipenkissä puristaen venttiili laippaa vastaten kieroon.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

9.1.2013 8:59

Tuli parilla korjaamolla käytyä turisemassa mukavia turbotuksesta ja mukaan tarttui tällaista paikalleen kokeiltua mutta uutta osaa ILMAISEKSI:
Kuva

Eli Audi 80:n bensapumppu, joka osaa pumpata myös suodatettua öljyä :eek: Toisena tuntemattoman laitteen jännitteensäädin, jolla pitäisi akun lataaminen onnistua.

Oliskoon viikonloppuna ensisavut? Ei välijäähyä ole, mutta ei se testaamista estä...

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

9.1.2013 12:59

Tää vaikutta hyvälle projekktille, vaikken itse 2t enkä 4t turbotuksesta tiedä.ootan innolla videota. :) vähän kirjotus virheitä ku puhelin vähän tämmönen täällä.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

9.1.2013 13:26

Pyöräytä samalla tuota turbon keskiosaa, ettei öljylähöt ole noin isossa kulmassa.
45astetta max. Mulla on vielä ongelma saada tuo imupuolen sokka paikalleen, kun se on niin pirun jäykkä ettei pihdeillä saa muutakuin sormeen reiän :D

Hieno ja hienosti tehty tuo mittarikehys. Suosittelen halvan plasman hommaamista niin reiät ois ollu helppo tehä. 350e ja suuttimia saa ebaysta halvalla.. Tai sama ostaa koko kone ebaysta niin sais vielä halvemmalla, posteista vaan ei tietoa.
Tuosa hukkistapauksesa kannattaa varmaan ottaa vaan raakasti auki tuo.
Tuon tyylin laippa on vaikea saaha muutenkaan täysin pitäväksi, mikä ois suht tärkeä näillä vehkeillä.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

9.1.2013 14:22

Mitenkä isossa kulmassa? Tuohan on jo reilusti alle 45 astetta :eek: eikä edes mahdu kääntämään, kun ottaa hukkaportti runkoon kiinni.
Pitää muuten tutkailla onko se kuinka vaikea rälläköidä auki niin että ei mene kokonaan uusiksi ja pystyy hiomaan laipan suoraksi. On ainakin ahdasta jos ei muuta... testit kuitenkin tehtäneen tuolla vuotavalla, jos näyttää siltä että päivässä saa ajokuntoon.

Minäkin ensin yritin sitä sokkaa laittaa väärin päin paikalleen, mutta kun keksi kääntää oikein päin, se menikin todella helposti!

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

9.1.2013 14:28

Ei tuo kyllä minusta siltä näytä, jos laittasit tuon pakopuolen lähön rungonsuuntasesti, niin ois parempi. Turhia mutkia tuossa öljynpaluussa, kun sen sais tuossa tehtyä suoraankin :roll:

Huomasin kans että pitää olla oikeinpäin, mutta ei silti halunnu mennä paikalleen.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

9.1.2013 14:47

Öljykanavat pitää olla täysin pystysuorassa, tuolla kulmalla alkaa se öljyn puskenta aika piakkoin nimim. kokemusta on :lol:

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

9.1.2013 21:30

Jaa niin että sillä tavalla suorassa, pystysuorassa nimittäin :lol: Khyl se sitten kääntyy, muotoilen tuota hukkaportin seutua vähän uudelleen...

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

13.1.2013 23:23

Huhheijjaa.. pajaviikonloppu takana, tässä kasa kuvia todisteeksi:
Kuva Kuva Kuva
Öljyä imetään aika pienen putken läpi, toivottoavasti siitä ei ole harmia.. Öljypumppu on klemmarilla runkoputkessa kiinni. Ei vain ruvennut pumppaamaan vaikka kaadoin öljyä melkein suoraan pumppuun. Yritti hyytyä ja hyvin vähän kehitti ilmanpainetta, joten kai se sitten ajan kanssa kunhan jaksaa vinguttaa vielä pidempään.


Kuva Kuva Kuva

Vähän jotain sähköjen tapaista piti vetää. Sulakekotelo tuli ostesttua joskus Ladaa varten, mutta käy se tuonnekin. Jotenkin pitäisi vain siististi saada kytkettyä virta usealle sulakkeelle tuolta ylävasemmalta... eli jakoa jotenkin. Kenties vain hyvin lyhyttä johdon pätkää ja monta abikoa :?

Mittarit pelaa, mittarivalot pelaa ja öljypumppukin pärähtää päälle mittarikotelon kyljessä olevasta kytkimestä.
Jännitteensäädin on akkukotelon kyljessä sekin vissiin toimii, polkemallakin jo yli 9v jännitettä :)


Valitettavasti ei mopo tullut vielä ajokuntoon... Puuttuu ahtoputki, hukkaportti ja öljyäkin pitäisi saada kiertämään. Bensapumppu periaatteessa olisi hyvä laittaa, mutta sille tarvitaan alipainenippa pytyn kylkeen. Täytyisi siis pytty irroittaa. Ei vain kiinnostaisi yhtään juuri nyt sellainen...
Mutta noin muuten olisi valmista.

Loppuun vielä kuva-arvoitus:
Kuva
Viimeksi muokannut jt-87 päivämäärä 15.1.2013 10:15, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

14.1.2013 9:51

Turbotat kaksitahtia etkä raaski edes pyttyä irroittaa? :D

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

14.1.2013 17:38

jt-87 kirjoitti:Ei vain kiinnostaisi yhtään juuri nyt sellainen...
:roll:
Jos kiinnostusta ei ole niin eipä sitä mitään oikeen huvita tehdä, näin me kaikki tehdään. Mutta hyvää vauhtia etenee tämä proju!

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

15.1.2013 1:07

jt-87 kirjoitti:Ei vain ruvennut pumppaamaan vaikka kaadoin öljyäö melkein suoraan pumppuun

Kannattaisiko ehkä kokeilla pumpata ensiksi bensaa / dieseliä tuolla pumpulla ja sitten lennosta vaihtaa öljyyn? Saattaisi auttaa alkuunpääsemisessä. :)

ramba__ kirjoitti:Turbotat kaksitahtia etkä raaski edes pyttyä irroittaa? :D

Turboprojussa on miljoona muutakin asiaa ajateltavana kuin pytyn irroitteleminen pelkän alipainenipan takia. Varsin ymmärrettävää ettei kiinnosta.

Re: Ensimmäinen lajiaan: Turbo-PV

19.1.2013 19:34

Turbohommia:
Kuva
Pakoputki piti muotoilla uusiksi että osui loppupilli hukkaportille.
Samalla käytin pytyn irti, olihan se leikannut ja vuotanut kannen välistä. Hiomapaperilla hioin naarmut pois ja mäntää tasoittelin viilalla. Tonnisella paperilla naarmut pois ja viilalla männänrenkaiden ura puhtaaksi ja kone nippuun.

Kuva Kuva
Ja tuossa tuo hukkaportti(se kuva-arvoitus), edestä ja takaa päin niin näkyy painekellokin. Nyt se portti on riittävän tiivis, siellä oli hitsausräiskeitä välissä aiemmin kun vuoti.
Tuohon painekellon viereen tankin kiinnikkeeseen laitoin vielä bensapumpun. Pumpulle tarvittavan alipainenipan porasin powerin kyljessä olevaan sopivaan tappiin.

Öljypumppu otti ja hajosi ilmeisesti kokonaan, se imee ilmaa muualtakin kuin putken kautta. Ostin jo USA:sta Suzuki LT125 mönkkärin öljypumpun, sopivasti Mikuni merkkinen. Se tosin ehtii Suomeen vasta ehkä kuukauden päästä.