Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Järeä mankin turbotus yritys

17.10.2012 19:34

Nuo vanteet ei ole vielä viimeistelty mitenkään, että suoraa vertailua ei voi vielä tehä tiinatuningin kiiltäviin vanteisiin.
Uniikkisuutta tehään ja sitä ei haeta maaleilla tässä, vaikka tuunki viimesteleen tämän viimesenpäälle, niin eka kokeillaan että kaikki toimii ja ettei mitään tarvi lisätä.

Ekoissa kuvissa takavanne likanen, muissa puhistettu.
Pultit loppu heti kun noita rupes kasaamaan :D
Takavanne tosiaan levitetty hitsaamalla, tehty kahesta vanteesta, niin keskiosa on 19mm leveä ja kokonaisleveys 6".
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Suunnittelin nuo niin että levyt on samanmatkan vanteen reunasta, rajottava tekijä oli "kapea" keula.
Kuva
Kiitokset noista menee täysin sumpalle, koneistajalle jota ilman koko rojekti ois jääny tekemättä :roll: Nyt ois jopa mahikset saaha talutettua ulos tuota lähiaikoina, viimmekerrasta on monta vuotta.

Re: Järeä mankin turbotus yritys

17.10.2012 21:35

Hyvännäköset ja kokoset on vanteet ainakin! Muutenkin projekti vaikuttaa tosi hyvältä. Paljonko on noin suunnilleen tarkotus hakea huippuja tällä?

Re: Järeä mankin turbotus yritys

17.10.2012 21:53

Se nyt on mihin asti sattuu kiertämään, mutta koittais nyt saada 0-100kmh mahollisimman nopeaksi. Jos tehoja on palio, niin voihan sitä hetkellisesti kokeilla saaha maximi lukema tauluun. Swingi on tehty niin että 17-35 välit on parhaat, mut muitakin voi kokeilla. Ja tosiaan takaratas on sorvattu ihan uniikiksi, niin ihan helposti ei pienempää vaiheta :D

Tuommostakin tuli, nuo öljypainemittarit vaan vaatii virtaa, että pakko varmaan laittaa akku ja samalla jotkut valotkin, voipahan sitten ajaa pimeälläkin.
Kuva
Ei sattunu mekaanisia mittareita löytyyn samaan hintaan.

Re: Järeä mankin turbotus yritys

18.10.2012 19:39

hyvältä näyttää rojekti ! 8) on ainaki tarpeeks pien turpo

etkös sinä meenannu paineistaa tankin tästä ? vois olla helpompi tehä pensapumpulla ainaki jotkut sanonu että vettääpi laihalle kun päästää kaasusta irti ja sitten meenaa tankkivuotaa ym ja täyellä tankilla toimii erilailla kun tyhjemmällä

ite ostin öljynpainemittarin semmosen mekaanisen maksimaksasiinista maksoko se 9e eipä tarvii sähköjä se

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 0:28

Kokeilen nyt paineistettuna, hitsaan ihan lähön tankkiin ja tankinkorkiksi joku kierteellä oleva liitos ja täysin tiiviiksi se.
Akunlaitolla ois seki hyvä puoli, että vois ottaa veljen autosta ihan kunnon lambdan lainaan tähän ja säätää sen kans.

Oon nyt swingiä tehny, että lähipäivinä tulee siistiä(ehkä) kuvaa siitä.

Hot and china :D Aattelin lyödä koneeseen 4 huohotusta, niin jos sillä ois sitte vähemmän paineita toimia.
Kuva

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 2:01

Joissain autoissa vedetty huohotus vinosti kiinni pakoputkeen, jolloin pakokaasun virtaus luo huohotusletkuun alipainetta. Kuulemma jopa havaittavaa teholisää saavutettavissa.
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=6373

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 9:34

Semmonen tuli tuossa mieleen, että kun tuolla kertoilit hitsailleesi turbon uuteen uskoon, mitä sillä haetaan? Toimiiko paremmin ja millä perusteella muutokset on tehty? Jos sitä joskus PV:n turbottasi, niin pitää vähän jo vinkkejä kysellä ;)

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 11:31

Ei ole tyhmempää ideaa ole kuin rakentaa 2T ja turbo!

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 12:08

ylikulju kirjoitti:Ei ole tyhmempää ideaa ole kuin rakentaa 2T ja turbo!


...paitsi että jos muistetaan että maailmanennätys nopeus 50cc koneella on tehty juurikin 50cc 2t ahdetulla koneella...

Asiallista rakentelua! Nyt saan paremmin seurattua kun tää on myös täällä mototissa, harvemmin kun eksyn monkeyttiin. Seuraillaan!

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 16:36

Ja onhan noita moottorikelkkoja turbotettu vaikka kuinka ja taitaa niitä jotain saada valmiiksikin ahdettuna? Ja tosiaan hyvä, että laitoit tännekkin topicin. Mutta minkäs takia päädyit kaasariin? Tämän tason projektissa läppärunko + megasquirt olis asiaa. Ja olishan se kivempi läppärillä säädellä.

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 18:42

Itekkin oon siinäuskossa että turbotettu 2t toimii, samanlailla se pakoputki pitää sen bensan sielä pytyssä niinkuin vaparissakin. Muistaakseni Smokie kyllä sanoi että ei toimi, vai muistinkohan oikein :roll: tehonlisäys 2-tssä ainakin ois mahoton.

Tuossapari kuvaa turbosta ennen muokkausta, eli sitä on hitsattu jotta on saatu siitä sellanen että sen saa kiinni, päädyin tuommosiin kartioliittimiin. Hitsauksen kestävyydestä entiiä, mikillä hitsasin sitä ja loppuun tigilläkin kokeilin
Tuommonen turbo kannattaa hommata, saksasta noita saa noin 200e hintaan.
Tuossa on siis vakiona 3 pytylle haarautuva pakosarja.
Kuva
Kuva


Kaasari, koska mielummin porailen suuttimia ja teen säädön mekaanisesti, kuin tappelemalla sähköjen kans. Monkeytissä on tulosa yks toinen turborojekti johon tulee ruisku, sitte selviää että kumpi on helpompi. Ainahan sen ruiskun voi laittaa sitte myöhemmin, mutta jo tuo painekotelon härskiys saa minut laittaan kaasarin :D

Kokeilin eilen että saako eteen tuota kaksmäntä satulaa ja kyllä se just ja just menee kun rälläköi sitä reilusti, kiinnitys tulee vähän erilainen.
Keula nousee tuosta 3cm, eli 3cm jousto kuivana, mut kaveri sano että laita erilliset iskarit pumppujen viereen, sitä pitää kokeilla jos ei noin toimi :D
Tankopatentti varmaan vaihtuu ja tulee suorempi tanko, tuo ei vaan miellytä silmää.
Mutta ajomukavuutta tuosa ei aatella, kunhan on matala.
Kuva

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 18:55

lokitekki kirjoitti:...Mutta ajomukavuutta tuosa ei aatella, kunhan on matala.


Ompas hauskan näköinen keula. :P Et saa vai pumppujen omia iskareita pelaamaan?

Mites tuo turbo ja sen hitsailut.. Onko siellä miten tarkalla toleranssilla ne rakoset siivekkeille ja laakeripesat tehtaalla koneistettu, hitsailujen vääntelyitä meinaan vaan ettei rupea hirttämään mistään..?

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 19:48

Muhkee keula ;)

Re: Järeä mankin turbotus yritys

25.10.2012 23:04

Ei saa öljyjä sisään, muutenki keula on palaneesta moposta. Laitan vaan niin ison esijännityksen jousiin, että joustaa montuissa senverran ettei vanne mene kieroksi.
Turbossa oli hitsauksen ajan kiinni yli sentinpaksuinen laippa, niin ei se mihinkään vääntyilly, eikä ota siivet kiinni, vaikka miten koittaa :D

Nyt ois mahollisuus laittaa tuohon 4-v kanteen cbr125 akunar virinokka, mutta nostot on aika ihmeelliset tuossa, mahottoman pyöreät ja nostoa palio, mutta overlappia palio vähemmän mitä vakiossa, mikä ei ole välttämättä huono asia, mut en oikeen tiiä kumpi ois tehokkaampi. Tuolla nokalla oli ottanu cbrässä venat toisiinsa kiinni, niin kyllä siinä overlappiakin on, mutta kovin on erillään nuo nostot.
Kuva
Vieresä oleva nokka ei ole tuosta 4v kannesta, mutta melko samaanäköä.
Aattelin että laitan kaverin tekeen tuon nokan toimivaksi tohon kanteen ja sitten vaan kokeileen kumpaakin. Tai pyörittelen kannessa ja katon kummassa on enempi nostoa.
Pakovenat tuossa menee perhanan myöhään kiinni, että ongelmia voi tulla.

Joku vois sanoa että tuota keulaa on laskettu :eek:
Kuva

Re: Järeä mankin turbotus yritys

26.10.2012 14:54

Jaa että vähän laskettu :lol: