Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

2.12.2010 23:31

Ilmakanavien porailussa ei ollut mitään ongelmia, pyörittelin käsin terällä rutikuivaan kipsiin. Ei se kovin haurasta ollut, vaikka vähän reilumminkin väänteli. Halkeamat tuli siitä, kun grillivastukset huuti punahehkussa vain muotin toiselle puolelle->epätasainen lämpölaajeneminen->halkeamia. Kun kipsin sekoitteluun panostaa vähän enemmän, niin se näkyy aika hyvin laadussa.

Tänään hain säkillisen pajakoksia, pitäisi olla jo tarpeeksi jytyä, kunhan saa kunnolla palamaan. Kilo koksia taisi vastata n. 10kg puuta. Jonkun alustan voisi kehitellä tuolle koksille, että saa paremman läpivedon siihen. Masuunin pohja kun on sitä mallia, että ilma virtaa hiilien ohitse aika paljolti.

Itse tykkään tuosta kipsillä lääräämisestä; valu on tarkkaa ja sen voi tehdä kohtuu siististi sisätiloissakin. Hiekan käyttöön en oikein näe mitään syytä, tosin eipä siitä ole kokemustakaan. Jakopintaa ei tuohon muottiin tarvitse, olisi turhaa työtä ja lisäisi virhemahdollisuuksia.

Joskus on taidettu käyttää jonkun äyriäisen kuoriakin muotteina... ;)

3.12.2010 0:06

Tuna-71 kirjoitti:Joskus on taidettu käyttää jonkun äyriäisen kuoriakin muotteina... ;)

Käytetään sitä vieläkin pikkuosissa (lähinnä koruvalannassa). - http://timo.santerihapponen.net/seepiavalu/
Jos muottikappaleet on suuria, mutta sisältää hankalia ja ohuita ontelorekenteita niin siinä sen haurauden hyvin huomaa. Isoa kipsikappaletta on vaikea käsitellä sitä rikkomatta. Tuollaiseen sylinterinkanteen ei tosiaan ehkä kannata tehdä useampaa osaa, mutta suuremmat muotit kannattaa senkin vuoksi, että jos yhden kappaleen rikkoo huolimattomuuttaan, voidaan se kappale valaa uusiksikin. Kipsin menekki ei ole ihan yhtä rajua kuin rikkoisi koko muotin käyttökelvottomaksi. Tosin jos nätisti lohkee saattaa valu siltikin onnistua.

5.12.2010 19:45

Ensimmäinen epäonnistunut valukokeilu:

Kuva

Syyt:
-Valu pääsi jäähtymään sähläilyssä ennen muottiin kaatoa->pientä jähmettymistä jo reunoilla
-Kaato keskeytyi, kun muotti täyttyi liian hitaasti ("suppilo" puuttui muotista)
-Valukanavisto oli liian ahdas reunimmaisia ripoja ajatellen
-Sula jäähtyi valun aikana liikaa muotissa

Onnistumisia:
-Muotti ei savuttanut ollenkaan
-Itse sulatus onnistui koksilla hyvin
-Upokkaan uudistukset pelasi (kuonanokka, kallistuslaitteisto)
-Oksidit oli helpohko poistaa sulan pinnalta

Parantamisen varaa:
-Kokseille parempi ritilikkö (teräsverkko antoi myöten kun päästi liikaa lämpöjä)
-Työympäristöön jonkinlainen valaistus
-Valumuottiin kunnollinen kanavisto sulalle, "suppilo" ja ilmakanavia hieman lisää
-Nopeampi masuuni->muotti siirto
-Muotille vähän esilämmitystä, kun on paljon ohuita seinämiä

Uutta yritystä tulee sitten kun ehtii. Harjoittelemallahan näitä oppii...

6.12.2010 22:52

Ensimmäiseksi varmasti ihan hyvä. Kyllä se siitä!

7.12.2010 11:53

Tuna-71 kirjoitti:-Oksidit oli helpohko poistaa sulan pinnalta


Ootko muuten käyttänyt / harkinnut käyttää kuonan juoksutus(?)aineita? Muistaakseni alumiinivaluun lisätään jotain aineita että saadaan ne oksidit paremmin pois tms. En nyt muista ihan tarkkaan mutta varmaan tiedät mitä tarkoitan...

7.12.2010 16:51

Muistaakseni jossakin videossa jotakin jauheita sulaan sekoiteltiin. Tosin kyseessä oli jo joku useamman sadan kilon panos. Alumiinia itseään käytetään ainakin teräsvalun seassa kuonan poistamiseen.

Itse en ole käyttänyt muuta kuin kuonakauhaa ja kuonanokkaa kuonanpoistoon. Valumuotin suppiloon jää oikealla valutyylillä sitten se kuona pinnalle kellumaan mitä tulee... Tällaisissa kevyissä valuissa taitaa mekaaninen poisto olla ihan riittävä. Oksidiahan tulee jatkuvasti kuitenkin lisää, herkemmin ylikuumaan valuun. "Suojakaasuna" voi käyttää esim. jatkuvasti sulan pintaan osuvaa toholiekkiä.

Eilen sulattelin arviolta 4-5kg panoksen yhdellä kertaa. Masuuniin väsäilin kokseille jykevämmän alustan ja kavensin palotilaa sekä eristin sitä hieman palovillalla. Palotilan reunoilla ollut peltipurkki päätti sulahtaa koksien läheltä, mutta muuten muutokset pelasi ihan hyvin. Kuonaa tuli muutama kauhallinen alkuun, mutta sitten oksidin muodostus jäikin aika vähäiseksi. (n. paperin paksuista kalvoa sulan pinnalle.) Koko upokas pysyi sitten nätisti punahehkussa, kuten myös itse sulakin. Koksia meni n. 6 litraa.

9.3.2011 0:49

Mitäs tänne kuuluu? Edistystä, takapakkia, mitä?

18.3.2011 23:24

Hehee... :) Hinkuyskä karkottaa kylmästä hallista enemmän kuin hyvin. Muutenkin on olevinaan aina niin paljon muita kiireitä. Autokin pitäisi saada ajokuntoon...

Tilanne siis ollut lähinnä pysähdyksissä, uuden kannen valumallin foamimuotin jyrsin, viimeistelyä vaille valmis kipsiin. Tarkoituksena olisi yrittää oppia viime valuyrityksen virheistä ja pitää sula kunnolla kuumana jahka valamaan taas pääsee.

Pitänee nyt kuitenkin maalailla ensin halli, viritellä parempaa valaistusta ja tasoitella lattioita... Ja se autokin... Nooh, kyllä tätä sitten jatkellaan kun taas siltä tuntuu, omaksi iloksihan tätä kuitenkin rakennellaan.

Re: Raisusta Raaseriksi

18.7.2011 0:56

Tjaahas, kaunis sunnuntai-ilta masuunin äärellä.

Kuukausia sitten tekemäni foamimuotin viimeistelin ja valoin kipsiin. Valoin samalla kipsistä valusuppilon ja "ylimenoaltaat (4kpl)". Kannen muottiin lisäilin mehupillin pätkiä "kaasukanaviksi", mutta käytännössä jäivät turhiksi kun täyttyivät kipsillä.

Kannen muottia valaessa kipsi vaikutti oudon luirulta ja kuivuessaankin hikoili vettä kuin viimeistä päivää. Valusuppiloa ja ylimenoaltaita valettaessa hikoilua ei ollut ja kipsikin vaikutti normaalimmalta.

Nooh, paistoin kannen kipsivalosta uunissa pari vuorokautta, lisäten lämpöä 10C/h aina 270C saakka, ei halkeilua. Kiireessä tuli nappaistua uunin johto pois kun oli lähtöä muualle, palatessa reilusti halkeillut muotti odotti uunin pohjalla... Liika nopea jäähtyminen oli tuhoisaa.

Jeps, muotti kuivaan hiekkaan ja noin suunnilleen tiiviiksi (rakosia siellä täällä). Masuunin kanssa sai pelleillä muutaman tunnin... Lopulta hoksasin että sula lasi (palovillasta) ja koksi oli tukkinut ejektorin syöttöputken tyystin. Väkivaltainen röörien nuohous sai koksin viimeinkin syttymään, ja sen menekki oli n. 2l sytytykseen tarvittavan puuhiilloksen lisäksi. Arviolta neljän kilon klöntti suli 8 minuutissa, reilulla puolella teholla ("täyskaasulla" tulipesän teräkset ja palovillat sulaa karkuun).

Sulaan tuli kuonaa melko vähän, alta 50 grammaa, vaikka vedinkin sulan kevyeen punahehkuun. Vähemmälläkin oksidilla olisi päästy jos sulaa ei olisi turhaan hömmennelty. Olomuoto oli erittäin luirua. Paremmin järjestelty kuljetus valupaikalle pelasi hyvin ja kaato aloitettiin. Heti alkuun sai todeta että pikkurillin paksuinen valusuppilon kanava oli auttamattomasti liian suuri, valusuppiloa ei pystynyt pitämään "täynnä" kaadon ajan vaan kaikki valahti kerralla muottiin. Muotti ei savutellut/leimahtanut liekkeihin.

Itse muotti päätti rasahtaa komeasti halki keskeltä, joten muotista valui maahan n. puolen metrin pituinen lätäkkö alumiinia. Juoksevuus oli yllättävän hyvää, sillä halkeaman koko oli alta puolen sentin ja maakin oli kosteaa. Itse muottiin alumiinia ei jähmettynyt sisälle juuri yhtään, kaikki valui halkeaman lävitse.

Valu itsessään epäonnistui, mutta viime kerran ongelmat oli saatu pois päiväjärjestyksestä. Tällä kertaa ongelmaksi kiteytyi laskuvirhe kipsimassa sekoitellessa, aivan järjettömästi liikaa vettä->HAURASTA... :roll: Kunhan muotti saadaan oikeanlaisesta kipsistä aikaan niin voisin lupailla valun onnistuvan melko hyvin. Alumiinilätäkkö maan pinnallakaan ei ottanut hyytyäkseen pariin minuuttiin.

Btw. valusuppilo ei ollut läpi menevästä sulasta moksiskaan, vaikkei sitä oltu uunitettu lainkaan, kesti vielä vasaralla hakkaamista. Väärällä seoksella tehty kipsi mureni käsissä puristelemalla. Muuten muotti oli uunituksen jälkeen sisältä täysin puhdas foamijäämistä, joita pikainen bensahuuhtelu jätti jälkeensä. Uunitus ei ollut jättänyt edes mustumia pahimpienkaan foamikökköjen kohdille.

Suunnitelmia/parannettavaa:
-Kipsimuotin massaa voisi pienentää reilusti, uunitusaika lyhenisi ja lämpö jakautuisi tasaisemmin.
-Kipsin mahdollinen vahvistus kanaverkolla/hitsauslangalla.
-Valusuppilon ja ylimenoaltaiden integrointi samaan muottiin.
-Valusuppilon uusi muotoilu.
-Jämäkämmät kaasukanavat.
-Masuunin palotilaan uutta terästä, juuri asennettu parimillinen sulahti "penkittäessä".

Niin joo, tilailin vinyyliesteriä ja mattoa... Tankkiin on vedelty tasoitetta pintaan ja hiljalleen voisi alkaa tekemään siitä negatiivimuottia. Uutta tankkia sitten rovingilla ja kulmiin nelipuolikasta ja sataviiskymppiä, pulverisidottuina.

Kuvaämpäriin voisin muutamat kuvat valulaitteistoista sun muista siihen liittyvistä kyhäelmistä uppia jos joillakin on mielenkiintoa. Tekemällähän näitä oppii, eikä tässä luovuteta, vanhojen ongelmien puute on osa tuotekehitystä, uudet ongelmat osa tilipussia. ;)

Toivottavasti joku jaksaa lukea turhan tarkat höpinät, asiasta kiinnostunut saattaa oppia jotain, tai sitten ei...

PS. Dynorulla projektiin on löytynyt kuorma-auton 20/22" vanne, paksuhkoa rautaa tasaisella "rullauspinnalla" ja purkukehillä. Inertiaa betonien kera voisi saada luokkaa 6-8kgm2. Taitaa riittää jo hyvin piikkiluokkaankin...?

Re: Raisusta Raaseriksi

19.7.2011 23:06

kuullosta mielenkiintoselta projektilta!
Seurantaan menee.

Re: Raisusta Raaseriksi

20.7.2011 10:29

Tuna-71 kirjoitti:Kuvaämpäriin voisin muutamat kuvat valulaitteistoista sun muista siihen liittyvistä kyhäelmistä uppia jos joillakin on mielenkiintoa. Tekemällähän näitä oppii, eikä tässä luovuteta, vanhojen ongelmien puute on osa tuotekehitystä, uudet ongelmat osa tilipussia. ;)

Toivottavasti joku jaksaa lukea turhan tarkat höpinät, asiasta kiinnostunut saattaa oppia jotain, tai sitten ei...

Laita vaan kuvia ämpäriin. On myös kiintoisaa lukea työn yksityiskohdista, vaikka oppimisen kanssa onkin niin ja näin...

Re: Raisusta Raaseriksi

20.7.2011 22:44

Hyvä että joskus jotain kiinnostavaa täällä mototin palstoilla, mutta vielä kiinnostavampaa olisi jos niitä kuvia saisi valulaitteistosta, ja mahdollisista tuloksista...

Re: Raisusta Raaseriksi

5.9.2011 19:04

Aikoja sitten lupaillut kuvat tuli uppailtua, tässäpä siis:

"Masuuni".
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg

Sulakippo aka. upokas.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg

Vanha tankki joutaa uudelle muotiksi, seinätasoitteella karkeasti pakkeloituna.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg

Dynorullalle aihiota, painoa taisi olla tuossa kunnossa n. 50kg, halkaisija muistaakseni 55cm. Inertia asettuu muistaakseni 6-8 kgm^2 paikkeille kun täytellään betonilla.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg

Ja koneistuskeskuksen viimeistelyä.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg

Ja sekalaista koneistuspalikkaa.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg

Tuommoisia sain kolme kipaletta kympillä, jos nyt vaikka joskus alkaisi putkittaminen kiinnostaa.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg

Kuitua ja kemikaalioita, eli vinyyliesteriä, kovetinta, kuussatasta rovingia, pulverisidottua nelipuolikasta ja bilteeman kolmesatasta rovingia.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0x1200.jpg

Katsellaan josko sitä taas jossakin vaiheessa saisi jotain aikaankin, näihin kuviin, näihin tunnelmiin.

Re: Raisusta Raaseriksi

7.9.2011 21:20

Hienoa. Erityisesti tuo sorvi+jyrsin -yhdistelmä on kiinnostava laitos, sellaiselle keksisi itsekin kaikenlaista tekemistä... Miksei masuunillekin, mutta valuhommat on vähän kauempana tämän hetken rakentelufantasioista. Näyttää siltä, että varustat ihan uuden tilan pajaksi. Itselläni on vähän saman tyyppinen juttu, tosin mulle tulee vaatimattomammat laitteet. Ja mun paja on vielä niin alkutekijöissään kuin olla voi. Jos jaksan niin laitan kuvan projutopikkiini.

Re: Raisusta Raaseriksi

21.1.2012 1:15

Pientä räpeltelyä havaittavissa...

Muistanette ne monkelin pytyt aiemmasta postauksesta?

Kuva

Tuli sitten lupailtua serkkupojalle että yhden pytyn voisi uhrata ihan harjoitusmielessä. Annoin pytyn sitten sahailtavaksi...

Kuva

... ja vähän rälläkkää käsiporassa pyörivälle pytylle...

Kuva


... ja lopulta melkoisen sovitesorvailun jälkeen sen sai pakkaan kiinni jotakuinkin suoraan, joten pallografiitti pölisköön!

Kuva


Eli pikkuinen sivuprojekti serkun mopediin:
-60cc plusun putkitus, näillä näkymin 42,00-43,50mm männällä, josta alempi rengas poistetaan
-Suoraa pakoa, kaksiosaisena
-Imukanavaan uudistelua
-21mm kaasari
-Putki pitäisi niputtaa
-Kansi pitää koneistaa jotakuinkin sopivaksi

Viilauksien, putken, kannen ja muiden osien suunnitteluun ei panosteta mitenkään erityisemmin. Enemmänkin tuollainen toiminnallisuustesti. Sylinteriputki saa asettua ihan käsin prässäämällä kohdilleen, yläpäähän tulee olake, joka puristuu kannen ja pytyn väliin, kohdistus putkisokalla (aikalailla suoraa kopiointia lennokkimoottoreista). Seinämäpaksuus sylinteriputkella jäänee 1,5mm ja 2,5mm välille. Pitänee toivoa että "napakka" välys sylkkäputken ja pytyn välillä johtaa lämpöä tarpeeksi pihalle.

Ja Nallelle; ei täällä sentään uutta pajaa varustella, päivitellään vanhoja tiloja uuteen uskoon. Tokihan tuosta tallista kehitysvaiheineen voisi jonkin kuvakollaasin väkertää, saisi vähän tuota pajat.net fiilistä. ;)

PS. 3m leveä, 4,5m pitkä ja 1,6m syvä öljymonttu tuli väsäiltyä tuossa loppukesän ja syystalven aikana. Vielä olisi teräksiset ajosillat salmiakkiverkkoa vailla, kun ei nuo laudat ole kovin käytännölliset ajopintoina...

PPS. Jotta pysyttäisiin topikin aiheessa, niin raisuun on hankittu ehjä ala-T-pala ja nelilevykytkytin jt-87:lta. Yksi ylimääräinen vaihteensiirtohaarukkakin olisi ja nelosen rattaat olisi tiedossa poiskantohintaan... :)

Kommentteja ja kysymyksiä saa esittää. :roll: