Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

19.1.2013 11:48

Mmakkee kirjoitti:Ne jotka naureskelee että ei saa 50hp irti niin ei ole seurannut rojektia tai sitten ei ymmärrä tekniikasta.


Jaa mitenkähän lie. En nyt ole varma mikä turbo tässä on kyseessä, ja mikä on peruskoneen tekniikka / tehotaso, mutta muistaakseni tämä kuva liittyy asiaan:
http://i173.photobucket.com/albums/w75/ ... /kiina.png

Kuvassa liikutaan n. 0.75 kilon ahdoilla, ja tässä tilanteessa päästään nippa nappa surge-limitin paremmalle puolelle, ja parhaimmillaankin ollaan n. 60 % hyötysuhteissa. Suomeksi sanottuna: ahdin toimii kovin hankalissa olosuhteissa, ja kuumentaa ilmaa raakasti. Välijäähdytin saisi näin muodoin toimia hyvin, mikä saattaa nykysijoituksella olla kyseenalaista. Toisekseen yksisylinterisesti moottorista epätasaisesti tulevat pulssit voivat entisestään hankaloittaa tilannetta. Eli niinku viisaammat sanoo: komsii-komsaa...

Sitten taas jos meinataan korjata mahdollista tehonpuutetta lisäämällä ahtoja... Havaitaan että tämä turbo ei siihen yksiselitteisesti sovellu, kompressorikartasta nähdään. että koko kartta loppuu tuohon painesuhteen 2 paikkeille, joka tarkoittaa siis jokseenkin kilon ahtoja. Ite en tällaisen kartan omaavalla turbolla lähtis missään tapauksessa haavailemaan yli kilon ahtoja.
Ja kannattaa muistaa, että siinä vaiheessa kun kone näkee kilon ahdot, on ahdot kompressorilla painehäviöistä johtuen enemmän, ehkä luokkaa 1.2 kiloa.

Itseasiassa en malttanut olla tsekkaamatta asiaa, ja tässä tulokset. Oletuksena siis 200 cc, 10 000 rpm ja 25 hp vaparina, hyvin maltilliset painehäviöt putkistossa ja välijäähyssä, ja tavoitteena ensin 44 heppaa:
Kuva

Eli tässä skenaariossa ei päästä missään vaiheessa edes surge limitin paremmalle puolelle!

Sitten jos samalla setupilla tavoitellaan 50 hp:
Kuva

Tilanne on vielä pahempi...

Jotenka yhteenvetona, jos tämänprojektin turbo on tosiaan tuo IHI RHB31, niin nimenomaan tekniikan ymmärtämisen valossa setuppi ei ole toimiva. Tietysti on mahdollista että tosimaailmassa kuitenkin saadaan jonkinlaisia tuloksia.
Tarkoitus ei ole millään muotoa lannistaa, mutta osoittaapahan, että todellinen tekniikan ymmärtäminen ja suunnittelu saattaa auttaa tavoitteisiin pääsemisessä, ja toisaalta voi myös selittää miksi nuo turbomanaprojektit ei tyypillisesti ole onnistuneet.

Tuossa esimerkkikuva missä turbo sopii kohtalaisen hyvin moottorin omainaisuuksiin:
http://i173.photobucket.com/albums/w75/ ... d06-16.jpg

Huonoimmassakin tilanteessa hyötysuhde on 70 %, ja missään vaiheessa ei olla lähelläkään surge limittiä.

Lokitekki, mikäs turbo tässä olikaan, löytyykö siitä compressor mappia, ja paljonko kone antaa vaparina ja millä kiekoilla?

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

19.1.2013 16:09

Katoppas Sarvi tuolta pro puolelta turbotus topikki sivulta 3, niin näät mitä eroa tällä turbolla ja tuolla rhb31sellä on. Tuon turbon siipiä kun pyörittelee, niin tuntee että on laadukas, kun pyörii tosi nätisti ilman mitään klappia. Siipien välykset on myös tosi tiukat.
Tuohon ei taida karttoja helpolla löytyä, mutta se on suunniteltu 41hp diesel koneessa antaan alhaalta ahtoja. Ja tässä on mahollisuus saaha hukkaportista 100% pitävä, puhumattakaan siitä että kun tuo ulkoinen 34mm hukkis aukeaa, niin virtaus paranee reilusti vakio turboon verrattuna.
En koneen tehoja vihti ruveta arvaileen, mutta yläpään järeys on aivan eri asteella kuin normaalisti näissä. Välijäähdytys tässä on erityisen hyvä tuon runkorakenteen takia, kun välijäähy antaa jäillä jäähytetyn ilman suoraan painekoteloon jossa kaasari on, siis teen laipat jotka on koko välijäähyn levyiset. Monissa noissa turbo kiihytysvehkeissä on samallainen jäillä tapahtuva jäähytys, tässä ei vaan tarvi turhia putkia vedellä auton sisälle.
Hitsailen vielä tuon vesipöntön uusiksi 3mm alumiinista
Kuva

Hienoa muuten että nuo mun laittamat kuvat löytyy googlestakin :D Melkeen sama millä viritys sanalla ettii, niin jotaki mankin viritystä löytyy.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

19.1.2013 18:28

lokitekki kirjoitti:Katoppas Sarvi tuolta pro puolelta turbotus topikki sivulta 3, niin näät mitä eroa tällä turbolla ja tuolla rhb31sellä on. Tuon turbon siipiä kun pyörittelee, niin tuntee että on laadukas, kun pyörii tosi nätisti ilman mitään klappia. Siipien välykset on myös tosi tiukat.
Tuohon ei taida karttoja helpolla löytyä, mutta se on suunniteltu 41hp diesel koneessa antaan alhaalta ahtoja. Ja tässä on mahollisuus saaha hukkaportista 100% pitävä, puhumattakaan siitä että kun tuo ulkoinen 34mm hukkis aukeaa, niin virtaus paranee reilusti vakio turboon verrattuna.


Ok, eli nuo käppyrät on nyt laskettu eri turbolle mitä sulla on käytössä, eli sinänsä ne voi jättää omaan arvoonsa.

Kuitenkin, pahoin pelkään, että tilanne tuon sinun turbon kanssa ei ole juuri kaksisempi. Ensinnäkään kuvassa kokoerot noiden kahden turbon välillä ovat varsin pieniä, ja toisaaltaan voisin heittää hihasta ravistamalla, että dieselkoneessa olleen turbon hepat voi ainakin tuplata kun se tuodaan bensakoneeseen. Esim itellä mulla oli Suzukin Kiksauttimessa joskus Schwitzer S1, joka on kai alunperin jostain hikisestä traktorista, mutta mopossa se jaksoi puhaltaa parisataa kaakkia.

Sitten taas hukkaportin koolla / käyttäytymisellä ei ole sinänsä mitään tekemistä siihen miten kompressoripuoli toimii. Tietysti jos turbiinipuolikin on hyvästi pielessä, ei se jaksa edes pyörittää kompressoria.

Mutta kun nyt sitä karttaa ei ole, niin homma jää arvailujen varaan. Toivotaan että pelittää.
Se multa on menny ohi, että tuo on "ice cooled".

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

19.1.2013 19:43

http://www.youtube.com/watch?v=lzSTyGIcVsM

0,8 bar is 105hp and 98 tq 7000rpm and that is on 98 okt fuel wihtout intercooler!

ja nuissa yamaha xt650 on takapyörältä joku 40-45hp että kyllä niistä yks pyttysistäki voi saaha tehhoo kuha turpo riittää, pitää tehä tarpeek iso painekotelo

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

19.1.2013 20:33

Eikai sitä kukkaa oo eppäillykkää etteikö ykspyttystäkin voi ahtaa.

Se vaan nimenomaan että niiden osien pitäs sopia yhteen...

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

19.1.2013 23:48

Tuo switseri onkin jo iso turbo, että koosta jo näkee että yli 200heppaan riittää.
Yleensähän diesel ahtimet on pienempiä että ahtaa alempaa, koska diesel ei kierrä niin ylös kuin bensa.

Vastaus on aika yksinkertanen turbovalintaan, koska pienempää ei saa..
Garret valmistaa nyt turboa joka on min 25hp teholle ja mun turbossa on 4mm pienempi pakosiipi kuin siinä. https://www.turbobygarrett.com/turbobyg ... d=GT0632SZ
Tuosta turbosta löytyy mappi tuolta, niin voit kokeilla että mitä ohjelma sanoo tuolla.

kyllä minä voin vaikka vetoa lyödä, että ei varmasti tule ongelmaksi turbon liika "iso" koko. Voisin tuon vaikka 125cc koneeseen laittaa ja toimis silti. Sen verran tuo rhb31 suhisi 125 koneella, että sekin ois antanu tehoja jos ei ois kilahtanu öljynpuutteen takia. :D Tässä koneessa on vaan mahollisuus saada ahtoja jo melko alhaalta, eikä sellasta että vaihde pitää vaihtaa heti kun lähtee tehoalueelle.
En nää tehon saantia ongelmaksi, vaan kytkimen ja muun koneen kestämisen.

Tuota julperon videota on tullu kateltua joskus, samallaista pauketta taitaa lähtä tästäkin joskus :D Tosiaan tuo jäillä jäähdytys tuo tässä vielä lisätehoa, jos tuossakin on jo noin iso tehonlisäys lämpimällä imuilmalla.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

20.1.2013 0:13

lokitekki kirjoitti:Tuo switseri onkin jo iso turbo, että koosta jo näkee että yli 200heppaan riittää.
Yleensähän diesel ahtimet on pienempiä että ahtaa alempaa, koska diesel ei kierrä niin ylös kuin bensa.


Yleensähän dieselahtimista saa pensakoneessa siksi enempi tehoa kun dieseliin runtataan ylimäärin ilmaa tehoon nähden.
Ja Swisseeristä koosta sen näkee sikäli väärin, että juuri yli 200 se ei suostunut antamaan vaikka nosti paineitakin, mikä on merkki siitä että kompura ei vaan enää riitä.

Mutta eipä tästä toimita sen enempi peistä taittaa, sittenhän tuon näkee kun paketti on nipussa.

P.S. Se PAKOsiiven koko ei edelleenkään vaikuta siihen KOMPRESSORIN toimintaan...

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

20.1.2013 0:54

johan sain rähinän pystyyn.. :D kaikillahan kuuluu olla omat ennakko luulot ja mielipiteet. ja tavoitteitahan pitää olla! kovalta vaan kuulostaa litratehot, loppu tulos nähdään sitten kun saat penkissä monkelia käytettyä :) ja jotka epäilee että en ymmärrä mtn. tervetuloa pajalle kahville pieksämäelle niin ihmetellään mitä kaikkee oon tehny pieleen..

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

20.1.2013 1:08

Kyllähän niitä tehoja varmasti lähtee jos tuo turbo toimii tuossa kunnolla, sitähän tässä enimmäkseen pohditaankin.

Tuo lokitekin linkkaama garretin pikkuturbo pisti kyllä virneen naamalle, toimisi noin pienillä kuutioilla... 8) Mutta en minä tommosiin hommiin rupea, aivan liian kallista touhua. Sarvihan voisi laskea tuolla garretin kartalla tuommoisen laskelman niin saataisiin lisää spekulaatiota.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

20.1.2013 12:38

No tässäpä samat kuvat Garretin ahtimella. Ensin 25->44 hp:
Kuva

Sitten 25->50 hp:
Kuva

Eli tuo ahdin olisi helvetin paljon parempi valinta kuin aiemmin tarkasteltu IHI (joka siis ei ole muutenkaan tässä projektissa käytössä), ja kestäisi myös paineen lisäystä tuntuvasti paremmin. Silti tämä Garrettikaan ei ole paras mahdollinen, vaan tälle koneelle saisi olla vielä aavistuksen pienempi turbo. Tietysti jos pienempää ei ole olemassakaan, niin tilanne on mikä on.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

20.1.2013 13:07

Meinasin pakopuolella sitä, että sehän sen siipien pyörimisnopeuden tekee, että mitä pienempi pakopuoli, niin sen enempi ahtoja pienemmällä pakokaasumäärällä..
Että sinällään en uskois hirveästi mihinkään laskettuihin arvoihin, kyllähän ne autotkin testataan ajamalla.
Sarvi voi olla oikeassa että tuolla imupuolella on mahollisuus saada 80hp jonkun isomman koneen kans, mutta kyllä se sillon ois jo menny yli ja ahistais pahasti.

Katotaan sitte kun saan toimiin.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

20.1.2013 13:16

lokitekki kirjoitti:Meinasin pakopuolella sitä, että sehän sen siipien pyörimisnopeuden tekee, että mitä pienempi pakopuoli, niin sen enempi ahtoja pienemmällä pakokaasumäärällä..

Näinhän se on, mutta se ei auta mitään jos kompressoripuolen geometria ei kertakaikkiaan passaa yhteen moottorin vaatiman ilmamäärän ja paineen kanssa. Toisaalta taas liian pienet pakosiivet eivät jaksa pyörittää valtaisan isoa kompressoria. Mutta kaikenkaikkiaan pakopuolen siipi ei ole ihan niin tarkka, koska sitä voidaan puljata nimenomaan hukkaportilla.

Että sinällään en uskois hirveästi mihinkään laskettuihin arvoihin, kyllähän ne autotki testataan ajamalla.


No eipä ne laskelmat todellakaan mitään lopullista totuutta ole, mutta jos on kompressorikartta käytettävissä, ja se näyttää että ollaan ihan pielessä, niin ite en ainakaan edes jaksaisi alkaa sellaista settiä kasaamaan.

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

27.1.2013 20:51

Tuossa nyt pari parempaa kuvaa putkesta, kun ainaki ite en tienny aikasemmista että onko hyvä vai ei.
Koitan seuraavaan päivitykseen saaha paremmin edistystä.
Kuva
Keulasta rupesin muuttaan jäähyn kulmaa, niin siitä tulee palio parempi.
Kuva

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

27.1.2013 21:29

Komean näkönen! 8)

Re: Järeä monkey, 190cc turbo intercooler

27.1.2013 21:37

Onkos tossa putkulassa nyt mitään vaimentavaa, vai onko vaan suora putki? On kyllä aika helvetin komia perse ;)