Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Paletsun säädöt: presenting PärinäKit 2.0 Ruoste edition

13.5.2013 7:49

Hauskan näkönen putki, olen vahvasti sitämieltä että ei sillä väliä ole miltä näyttää kuhan kulkee ja pitää mummot ja viher piiperöt vihasina xD

Re: Paletsun säädöt: presenting PärinäKit 2.0 Ruoste edition

13.5.2013 9:42

Ei voi muuta sanoa, ku että meinasin englannin tunnilla revetä täydelliseen nauruun kun näin kuvan putkesta ja sain kuulla pöökin kalajahdista :lol: eipä mitää samanlaisia suunnitelmia mullaki eli kaljastusta :)

Re: Paletsun säädöt: presenting PärinäKit 2.0 Ruoste edition

13.5.2013 10:46

On vieläkin naurussa pitelemistä kun ajattelee sitä kun Palezu kysy tohkeissaan meikäläistä mukkaan kaatikselle ja kaketsun metalliroskikselle peltijahtiin ja suunnitteli miten saisi agrigaatin vietyä metsään, että saisi siellä olevasta pakastimesta peltiä putkeen.:D

Re: Paletsun säädöt: presenting PärinäKit 2.0 Ruoste edition

13.5.2013 12:43

Toihan on vaan kekseliästä kierrättämistä, on kyllä komia putki! :D

Re: Paletsun säädöt: presenting PärinäKit 2.0 Ruoste edition

13.5.2013 13:35

Lappuu kirjoitti:On vieläkin naurussa pitelemistä kun ajattelee sitä kun Palezu kysy tohkeissaan meikäläistä mukkaan kaatikselle ja kaketsun metalliroskikselle peltijahtiin ja suunnitteli miten saisi agrigaatin vietyä metsään, että saisi siellä olevasta pakastimesta peltiä putkeen.:D


Hhah, ai niin :D Ei vaan ole agrigaattia. Hmm, keewayhyn tupakansytytin pistoke ja sitten 12->230v invertterillä virtaa rälläkälle :D ? Ei mahtais toimia, ei saa tarpeeksi virtaa moposta. Vois pilkkoa sen pakastimen kirveellä, leikkelin tuotaki peltiä vanhalla retkikirveellä ja vasaralla, hyvin onnistu :D

Ehkä tuo putki voisi olla sittenkin Recycled edition tai green edition. Nyt tykkää kukkahattumummotki ku on säästetty luontoa kierrättämällä romumetallia.

VinskiMo kirjoitti:Hauskan näkönen putki, olen vahvasti sitämieltä että ei sillä väliä ole miltä näyttää kuhan kulkee ja pitää mummot ja viher piiperöt vihasina xD


Aivan. Tästä pitää tulla mahdollisimman ruma mutta mahdollisimman tehokas. On koomisen näköstä ku mopo on semmonen paska rottelo mutta kun kaasua vääntää nii kokee pienen yllätyksen :D Kaverin Skyteam samurai on just sellanen, ulkoisesti täys paskakasa ja öljyä polttaa niin että sininen savupilvi tulee perässä, mutta äänet on perkuleen mahtavat ja keulii ja kulkee :D

Pahuksen juopot, hävetkää. Pahaa paskaa se kalja on :D

Re: Paletsun säädöt: presenting PärinäKit 2.0 Ruoste edition

14.5.2013 20:48

Kiinasta tilattu viilausterä tipahti postilaatikkoon:

Kuva

Ei muuta kuin Benelli osiin ja Bilteman dremel huutamaan. Parin tunnin kuluttua huomasin pytystä poistuneen huomattavan määrän ylimääräistä metallipölyä:

Kuva

Välissä myös dremeli oikutteli ja sammui ja kirosin jo että nytkö se tämäkin leipoi. Purin sen ja pystyin ainoastaan toteamaan että moottorin hiilien kiinnityssysteemi on huono. Hiilien huonossa kontaktissa se vika ilmeisesti olikin sillä värkki lähti pyörimään kun antoi sille alkuvauhtia pyöräyttämällä kädellä ja alkoi toimia taas hyvin kun huudatin täysillä jonkun aikaa että hiilet hioutuisivat paikalleen paremmin.

Pakoaukkoa korotin pari milliä, pitäen yläreunan kaarevana. Pakokanavaa sai avartaa aika helkutisti. Lopuksi viimeistelin aukon reunat.

Kuva

Kuva

Innosta puhkuen putsasin pytyn työstöjätteistä ja asensin paikoilleen. Päätin vielä mitata pakoaukon asteet pytyn ollessa kiinni. Asteet mitattuani totesin että viilaushan kusi munille ja pahasti. Nimittäin, en ollut viilannut tarpeeksi!!! Pakoaukolla oli asteita vain 178 kappaletta, kun niitä piti tulla 185. Pyttyä täytyy siis vielä vinguttaa, voi olla ettei tänään enää ehdi kun pitää jotaki tuhannen äikän tehtäviä tehdä.. Noh, parempi se tuokin että liian vähän viilattu kerralla kuin liikaa. Kahtellaan..

Re: Paletsun säädöt: pytyn kevennystä

14.5.2013 21:50

Hiljaa hyvä tulee eiks nii. Hyvin näyttää olevan kairattu rööriä. :D

Re: Paletsun säädöt: pytyn kevennystä

14.5.2013 22:33

Lisää lastua :seko:

Re: Paletsun säädöt: pytyn kevennystä

15.5.2013 23:03

Jiipati jaapati. Pytty tuli kairattua loppuun ja todettua että ilmeisesti mittasin asteet väärin edellisellä kerralla sillä nyt ne olivatkin nousseet 189 asteeseen.. noh, ei se vielä liikaa ole mutta mieluusti olisin pysynyt suunnitelmassa.

Kävin testillä ilman änkkää putkessa, meteli oli riittävä. Tuli todettua että ainakin viritys on sujunut perinteisten kaavojen mukaan: alakierroksilla ei ole vääntöä enää nimeksikään. Laitokselta kesti tolkuttoman kauan urveltaa piikille ja kun se sille pääsi, oli poweria enemmän kuin viimeksi mutta ei siltikään hurjasti. Kiihdytyksessä kierrokset olivat aivan liian matalalla, varia säätämään siis.

Rullat olivat jo valmiiksi kevyen näköiset eikä niissä ollut paljon kevennettävää. Jyrsin niitä kuitenkin dremelillä hieman kevyemmäksi. Tämä ei kuitenkaan riittänyt mihinkään joten laitoin kiinni kaapista löytyneen stage6 hard vp jousen jos sillä saisi kierroksia vähän ylemmäs.

Samalla tuli modattua etuvaria jonik1:sen innoittamana:

Kuva

Eli lisää liikkumavaraa rullille. Ennen tuota tuli tutkittua asiaa ja todettua että vakiona variaattori ei tosiaan ulkone lähellekkään maksimimäärää eli välitys jää lyhyeksi. Modauksen jälkeen liikkumavaraa tuli 2-3mm enemmän, en tosin muistanut katsoa kuinka ylös hihnan pitäisi nyt päästä mutta välityksiä pitäisi olla nyt ainakin vähän enemmän. Lisäksi hioin pois rullakupin toisella puolella olevan "prikan jatkeen" että lautaset pääsevät lähemmäksi toisiaan.

Sitten lisää testiä. Kiihdytyskierrokset nousivat aika vähäsen. Piikille pääsy kestää vieläkin älyttömän kauan. Kiihtyvyys ei päätä huimaava mutta vauhdin tuntua rupesi jo olemaan, mutta sitten sytytys alkoi pätkiä eikä kierrä varmaan edes yli 10k. Eli huipuissa hakkaa "rajoittimelle" joka pätkäsee noin 2 kertaa sekunnissa eli ei mitenkään rätise, mutta pätkii eikä kierrä enempää. Huiput oli 78km/h gps:sään, eli onhan tuo jo jotain, mutta ironisesti keewayn vanha ennätys 78km/h ei vieläkään rikkoutunut :D

Kumma juttu, kun ilman hihnaahan tuo otti kierroksia kuin sierran holsetti, mutta ajossa ei sitten jaksa kiertää. Luultavasti tuosta johtuu myös liikkeellelähdön laiskuus ja matalahkot kiihdytyskierrokset vaikka varin pitäisi olla nyt aika ylhäälle säädetty. Pitää kokeilla ensin pienentää tulpan kärkiväliä, jos ei auta niin jyrsin staattorin pohjalevyä että voi säätää ennakkoa. Pitäs tuon helposti riipaista yli 85 kunhan saa sen kiertämään.

Ja bensa tietenki loppu eikä rahaa ole :D njooh, jatkellaan.

Re: Paletsun säädöt: pytyn kevennystä

16.5.2013 0:15

Mulle tulee ihan kylmät väreet näistä skoottereista! Kaiken muun tajuan, mutten sitä kellä riittää hermot tapella tuon kuminauhan ja parin lautasen kanssa 8o

Hyvin se menee ja koko ajan paremmin!

Re: Paletsun säädöt: kuolleita mäntiä ja ei mittään

17.5.2013 22:15

Otsikon perusteella varmaan jo luulitte että nyt se benellin step two mäntä leipas, mutta eipä leiponutkaan :D Tänään koulusta lähtiessä oli hemmetin hieno ilma, aurinko paisto ja lämmintä jne jne. Keewayn mäntä vaan sitten ilmeisesti närkästyi kun ei päässyt nauttimaan auringosta, eihän tuo ihmekkään kun ikänsä siellä pimeässä pytyssä pomppinut edes takas. Käynnistin siis mopon ja pidin vähän kierroksia ylhäällä kuten normaalisti että kone lämpiää vähän. Sitten kuului metallinen *naps* ja mopo sammui kuin seinään. Mieleen muistui 1,5v takainen lukkosokan lähteminen, ääni oli samantyyppinen.

Noh, poljin tietenki oli jumissa ja aattelin että se oli siinä taas.. Lapulta löytyi roksin penkin alta tulppa-avain, otin tulpan pois ja koitin tihrustaa pyttyyn onko lukkosokka taas paskonut sen. Eipä näkynyt mitään. Hakkasin sitten meisselillä mäntää tulpanreijästä ja se lähti liikkumaan ja yritin siinä sitten polkea mutta eihän se tietenkään lähtenyt. Siihen se jäi häpeämään ja joltsu tarjosi kyydin kotiin, ja sen xps sai kokea varmaan elämänsä kauheimman matkan kun 2 päällä hyytyi ylämäkeen 35km/h ja hädin tuskin tasaisellakaan 50 pääsi :D Sattui olemaan silloin pösössä pidemmät välit ja isompi kuri putkessa kokeilussa jos kulkisi hitusen lujempaa poliisia innostamatta, mutta oli ilmeisesti huono ratkaisu kun väännöt katos.

Illalla sitten haettiin keeway peräkärryllä, yllätyksekseni se ei ollut kohdannut ilkivaltaa. Kotona sitten pytty pois ja jälleen yllätykseksi tällä kertaa se ei ollut lukkosokka vaan männänrengas:

Kuva

Pyttyyn oli tullut pieni naarmu. Liekkö tullut siksi kun typeränä menin polkemaan sitä sen jälkeen kun sain männän liikkumaan, mutta eihän tuota tiedä. Ainakin kohdassa mistä rengas oli poikki, oli männän helmaan ehtinyt ilmestyä mustaa jälkeä joka lähti tosin sormella pyyhkimällä pois että saattoi se jonkun aikaa olla käynytkin poikkinaisella renkaalla.

Kuva

Naarmu on vähän isompi kuin benellin pytyssä ollut naarmu. Benellissä on silti erittäinkin hyvät puristukset polkimesta kokeiltuna, pitää varmaan koittaa tuota pyttyä benellissä paikallaan että onko puristuksia niin tietää että onko tuo pytty roskis kamaa vai ei.. Voishan tuon tieten poratakkin, hinnaksi tulis suurin piirtein sama uuden männän kanssa kuin jos tilaisi uuden tnt pyttysarjan. Onhan tuo pytty jo kerran lämppässytkin..

Syyksi männän renkaan katkeamiselle epäilen seuraavien seikkojen kohtalokasta ketjureaktiota: takahuuhtelun reunat olivat veitsen terävät + aiemmin pyttyä viilaillessa aivot sanoivat ettei huuhteluaukkoja tarvi pyöristää koska ne ovat niin kapeat + teharin kanssa kaahatessa pytyssä oli huomattavasti kovempi paine kuin vakioputkella jolloin renkaat painautuivat kovaa pytyn seinämiä vasten ja tällöin myös tuota terävää huuhtelun reunaa vasten.

TNT mäntä pääsi siis eläkkeelle ja kaiversin siihen huvikseni "muistokirjoituksen". Innostuin sitten vähän kaivertamaan muitakin kuolleita mäntiä mitä hyllystä löytyi :D :

Kuva

Siitä voi vähän vertailla laatuja :D Mutta on se jälleen niin että käyttäjävikoja nuo on käytännössä kaikki ollu, paitsi tuo Naraku ois voinu pelastua jos ne lukkosokat ei ois ollu semmoset paskan malliset. Ja ehkä tuo TNT ois voinu myös pelastua jos pytty ois ollu tehtaalta paremmin viimeistelty.

Se voi olla että keewayllekkin alkaa nyt tapahtua jotain kun moottori on paskana niin ei sillä voi ajaakkaan kuituperän tekoa karkuun.. :D Eipä tuo peräkään enää paljoa vaatis, parista kohtaa enää hioa ja yks pieni halkeama pitäs korjata ja sitten vain maalia. Toivon mukaan.

Onneksi sentään on samurai, siihen voi aina luottaa:

Kuva

Saiskin samurailla ajaa tieliikenteessä ja mielellään tietenki mopokortilla.. :D Ois 100x parempi ku joku mopo. Vääntää kuin traktori, kulkuja sentään 90 ja bensaa ei varmasti veis kuin 3 litraa sadalla.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

18.5.2013 19:51

Laitoin keewaysta gianellin benelliin kiinni kun se oli joutilaana. Nyt kehtasi jo ajella vähän kun äänet eivät kaikuneet myllyahon toimistoon asti.

Kuva

Pätkintäongelma oli myös tuolla putkella, mutta se johtuikin vain niinkin yksinkertaisesta jutusta kuin liian isosta suuttimesta. Pienensin suuttimen 86:een ja alkoi vetää ylhäälläkin paremmin mutta välillä pätkii vieläkin satunnaisesti.

Kävin sitten vähän testaamassa t-paita päällä ja vauhdin tunne oli jo hurja ja olin aivan varma että mentiin yli 80, mutta toiseen suuntaan takaisinpäin tullessa gps:n mielipide olikin vain 77kmh. Voisin kyllä lyödä vetoa että meni aluksi lujempaa. Vissiin suutin vieläkin vähän liian iso niin hyytyy lämmettyään hivenen ja noh, eka vedolla oli pieni alamäki :D

Etuvarin modaus auttoi mukavasti, välitys oli tapissaan vasta jossain 73 kohdalla. Huomasin että 3/4 kaasulla vauhti ei juuri hyytynyt, eli näköjään tuo vakiokaasari riittää toistaiseksi hyvin. Kiihtyvyys on semmonen että viivalta ei lähde mihinkään koska kytkintä pitäisi säätää, mutta jos sen saisi kuntoon niin vakiosamuraille tekisi ainakin jo tiukkaa.

Sitten porasin staattorin aluslevyyn säätökolot:

Kuva

Ei vain tullut vielä tarpeeksi säätövaraa, pitää isontaa koloja. Voisi myös jossain vaiheessa mitata paljonko siellä on ennakkoa. Nyt säädin valokaarta vähän myöhäisemmälle josko yläkierroksille tulisi vähän lisää puhtia. Tulihan sinne. Jälleen ekalla vedolla tuntui että kulkee kuin hullu mutta gps ei tietenkään ollut silloin päällä. Takaisin tullessa laitoin päälle ja huiput oli 80km/h. Pitää joku kerta mitata se ensimmäinenkin veto jos se kerran silloin menee aina lujempaa :D

Nyt on ainakin keewayn vanha ennätys rikottu. Ei vielä tuossa vauhdissa juurikaan huutanut kun gianellista loppuu tehoalue kesken, ja hihnakin on varsin kulunut 11k ajettu, eli 90 pitäis pärähtää helposti tuolla ruostepöntöllä jonka pitäisi kirkua 11000rpm ja sitten vielä uusi hihna. Pitäis vaan jaksaa hitsata siihen putkeen kiinnikkeet ja loppupilli ja änkkä kiinni, ei vaan millään jaksa :D

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

4.6.2013 0:33

Saatte jälleen pettyä, eipä mitään ihmeellistä ole tehty mutta vitutuksen lieventämiseksi höpisen jotain.

Keewayn tnt männän kilahdettua vaihdoin benellin männän keewayhyn kun ei huvittanut bussilla mennä viimeisiä koulupäiviä. TNT mäntä oli ilmeisesti ollut todella väljä, sillä puristukset paranivat tuolla huomattavasti ja nyt lähtee jopa sähköstartilla käyntiinkin ilman kaasua, tosin vähän tuskaisesti käy vieläkin tyhjäkäyntiä. Alakierrosten vääntö parani huomattavasti ja vääntää lämpimänäkin kohtuu hyvin paikaltaan liikkeelle, mutta lämpimänä kiihtyvyydessä ois vieläkin parantamista.

Hommat seiso pari viikkoa ja tänään päätin sitten käydä vähän osakaupoilla. Samuraista oli puhjennut sisäkumi, siihen upposi metsän ainoa kahden tuuman naula joka repi sisäkumin ihan paskaksi ja lähdin uutta semmoista hakemaan ja uutta mäntää benelliin. No tietenkään sisäkumeja ei ollut varastossa joten ostin pelkän männän. Tällä kertaa pyysin myyjää tarkistamaan että meneekö männänrengas tällä kertaa uraan ja nyt se meni, oli ilmeisesti edellisessä vääränlainen se toinen rengas.

Sitten se mäntä piti tietenkin rälläköidä ja dremelöidä sopivaksi mutta..pikku vika pääsi käymään ja jyrsin takahuuhtelun kolon mäntään väärälle puolelle ja kolo raottaa pakoaukkoon yläkuolokohdassa.. vitutus oli suurenmoinen ja meinasin jo hakata männän pirstaleiksi vitutuksissa mutta jollain ihmeen keinolla hillitsin itseni ja kulautin puoli tölkillistä eeässää kerralla joka rauhoitti vähän.

Noh kasasin sen kumminkin jos siitä männästä nyt edes vähän iloa irtoaisi. Kyllähän se käynnistyy, mutta tehohäviötä on varmasti. Tuli myös ostettua puuilosta jäähdytysnesteletkua jolla oli tarkoitus liittää änkkä putkeen, mutta eipä mennyt sekään hyvin koska letku menikin lyttyyn kun sitä koitti laittaa mutkalle. Sain sen jotenkin viriteltyä, kuten myös putken lohkonkiinnikkeen ja nyt se putki vasta koomiselta viritelmältä näyttääkin.

Tuli siinä testittyä ja eihän se kiihtynyt yhtään mihinkään, pääosin siksi että typerä variaattori pitää kierrokset liian matalalla. Laitoin benellin tolkuttoman kokoisen rajoitinprikan kiinni että vois viimeinkin kokeilla olisiko yläkierroksilla vetoa tuolla putkella. Noh, värkki alkoi kuulostella jo lupaavammalta kun alkoi kerätä kierroksia mutta juuri kun tuntuu että se aikoo ottaa karmean piikin niin alkaa vain pätkiä. Kaiken näköistä tuli kokeiltua ja ilmeisestikkin vika on siinä männässä. Voi sun vittu perskele.

Putkenkin kanssa palaa hermot, se vuotaa joka lävestä ja kiinnikkeet on semmoset viritelmät että ei pysy kasassa kuin yhden ajokerran. Se ois varmaan semmonen vuorokauden hitsi ja rälläkkä urakka saada se tehtyä tyydyttäväksi..

15e mäntähäviön myötä kiinnostus tippui taas nolliin ja benelli taitaa joutua taas seisomaan pihalla parisen viikkoa kunnes innostun taas rahaa polttamaan siihen. Onneksi on kesätöitä niin sitten kun tilillä on kunnolla massia niin sitä viitsii tuhlailla vähän vapaamielisemmin :D Kaitpa se siitä joskus.. :P Taidanpa ostaa seuraavan männän emc:ltä, siellä näkyi olevan sopiva mäntä 11 eurolla kun sparessa se on karmaisevat 15e. Kumma miten nuo skootterien männät on kalliimpia kun pevetin sama step two merkkinen maksaa 11e sparessa.

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

4.6.2013 17:10

voisko tohon valokaaren säätöön saada vähän lisää ohjeita? vaikka yv:llä

Re: Paletsun säädöt: kulkee se jo johonki

4.6.2013 19:01

No se on niin helppo homma että voin vastata tähänkin. Noita staattorin aluslevyn kiinnitysreikiä vain jyrsitään isommiksi kuten kuvassa että aluslevyä pystyy pyörittämään paikallaan ja kiristämään eri asentoon. Myötäpäivään kääntämällä sytytys menee myöhäisemmälle ja vastapäivään aikaistuu. Jotta pääset tuohon staattoriin käsiksi niin pitää irroittaa jäähdytyspuhallin ja vauhtipyörä ensin joka irtoaa suzuki peeveen ulosvetäjällä. Lopun luulisi sujuvan maalaisjärjellä.