Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

28.6.2014 0:29

Onko tulossa magneetto jostai muualta vai ihan pv:n omalla?

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

28.6.2014 0:33

Ihan PV:n oma, varmaan valopuola tai pari ja akku. Tai sit pelkkä akku ja latasta leikattu "pulse rotor" ilman mitään vauhtista. :lol:

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

2.7.2014 0:26

Tallilla tapahtuu...

Alkuun vähän valuteknistä tutkimusta. Valmiin valun heikkous muodostui ongelmaksi, joten hommaa lähdettiin säätelemään lisäaineiden, nopeasti jäähtyvän muotin ja valulämpötilan avulla kohdilleen.

1. Valu kulmaraudan sisään -> Muotin pinnoissa raekoko pienentyi hieman, laatu surkeaa
2. Valu kylmempänä em. muottiin -> Samaa paskaa
3. Hirmuinen kasa suolaa ja soodaa valuun -> Valu edelleenkin paskaa, mutta vapaaseen ilmaan jäävään pintaan muodostui "tikkumaisia" kiteitä, johtuen suolan natriumista, joka toimii "kiteytymispintana"

Olo oli turhautunut, mutta vielä piti yrittää. Sulakippo tyhjäksi ja hiekkapuhallukseen. Läjä B&S mäntiä ja kansia hiekkapuhalluksen ja pesun kautta sulatettaviksi. Tulokset yllättivät.

1. Valu enimmäkseen männistä koostuvasta sulasta -> Nätihkö kiderakenne, kesti hakata taltalla syvää uraa ennen kuin testipalikka halkesi (oik.)
2. Seokseen lisää kansia -> Kiteytyminen entistä parempaa, valu muuttui hieman sitkeämmäksi (ala)
3. Em. seos melko kylmänä valettuna -> Hieman heikompaa valua huonommalla kiderankenteella (vas.)

Ylhäällä tuota aiempaa valua
Kuva

Lisäksi tuli vähän testattua lekan kanssa nuita valuja. Huonosta satsista oleva palikka oli kovaa, ja siitä murtui isoja palikoita varsin nopeasti irti. Uudemmasta valusta (hiekassa olleeseen muottiin) valetut palat kestivät lekalla hakkaamista paljon ennen murtumista ja valu muovautui hyvin. Tyssääntyneestä pinnasta alkoi irtoilemaan paloja vasta n. 100% pinta-alan kasvun jälkeen. Valitettavasti taivutusta nuo koevalut eivät vieläkään kestä kovin paljoa, mutta paljon paremmin kuin aiemmin kuitenkin. :)

Ja sitten asiaan. :roll:

Raisun runkoon tuli mallailtua katteet paikalleen, ja samalla tuli väkerrettyä vahvikeputki runkoon. Runko on edelleenkin kohtuullisen kevyt.

Kuva

Kuva

Tuli tuossa sitten vastaan tuommoinen Itsarin raato, joka tuli osteltua pois. Pienen pohdiskelun jälkeen nähtiin parhaaksi ratkaisuksi ottaa siitä koko keula jarruineen ja vanteineen Raisuun. Tulee kerralla jämpti, joskin rakentelu jää vähemmäksi ja painoa tulee vähän lisää. Keula ei istunutkaan sitten ihan suoraan Raisun runkoon. T-palan emäputken sisään tuleva putki oli liian lyhyt ja koolit eivät täsmänneet. Siispä hommiin->

Rungoista koolit veks
Kuva

Kuva

Ja hiekkapuhalluksen kautta sorviin
Kuva

Emäputki poikki ja umpitangosta lievällä ahdistussovitteella jatkopala väliin
Kuva
Saumat puuttuu, +22,2mm pituutta

Kuva

Uusi etuvanne, jarrupaketti löytyy täydellisenä
Kuva

Tuo "ennätyspytty" on muuten viety tänään poraukseen, joten jossain välissä pitäisi olla jotain moottoripainoistakin päiviteltävää. Seuraavaksi vuorossa alustan loppuun mallailu ja jotain maalia niskaan ettei ruoste heikennä rakenteita. :eek:

Kommenttia?

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

2.7.2014 10:08

Hyvältä vaikuttaa. Onks sulla jo pytyn muotti tehtynä vai vasta suunnittelu asteella?

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

10.7.2014 0:24

Terves taas!

Kaikenlaista on tullut väsäiltyä, onhan tässä kahden miehen voimin painettu 12-15h pajoituspäivää joka päivä sitten viime päivityksen... :lol: Raisun "To Do"-listassa mennään tällä hetkellä tilanteessa 30/67 tehtävää, eli hyvällä mallilla ollaan.

Elikkäs, suunnitelmat muuttuivat kun eteen sattui Tezarin runko jarrujen ja keulan kera. Koska kiire painaa päälle ja keula toimi jo jotenkunten valmiiksi, niin suunnitelmiin tuli muutoksia. Tuossapa muuttuneet suunnitelmat:

-Tezarin keula lyhennettynä ja jäykistettynä
-MBK:n takarummun käyttö takalevyn sijaan

Koska keula meni vaihtoon, kerrottakoon ensin siitä. Nyt taka- ja etuvanteet ovat 17-tuumaiset, joten takarengas siirrettiin eteen "venykumiksi" ja takarenkaaksi asennettiin 110/80-17 renkas, tai jottain sinnepäin se oli. Keula pultattiin mopoon kiinni 120mm pumppujen siirrossa, mutta T-pala hakkasi pölysuojiin jo pienessäkin jarrutuksessa, luvassa oli siis keulan jäykennystä ja turhien törröttävien pumpunpätkien poisto. Tezarin ylä ja alakoolit tuli hitsailtua kuppeineen runkoon kiinni, linjassa ovat eivätkä lämmineet liiaksi. T-palan putki on myös modailtu loppuun.

Tezarin pumpun ylätulppa, paska vehjes...

Kuva

Pumpun tulpan paikan sorvausta, pumput oli aika kierot... Putkista lähti rapiat 81mm, jousista 45mm tiheästä päästä.

Kuva

Uutta tulppaa Nylonista, välillä män vähän vituiksi kun irtosi pakasta...

Kuva

Tulupat

Kuva

Kiinnitys Race-tyyliin sokilla. :eek:

Kuva

Ylä-T-palan uudet linjat tussilla hahmotellen

Kuva

Laakeria nippuun

Kuva

Pumput, jousi mallia -30mm tässä

Kuva

Keula kiinni, öljyinä Teboilin Silverit takaamassa kisaisen tuntuman

Kuva

Kuva

Ja tuotanoin, takajarrupuolelle... Jarrukilpeä sai vähän muokkailla ja takahaarukkaan tehdä uuden stopparin kilvelle. Siinä samassa haarukka sai vähän täyte- ja vahvikehitsausta sekä armottoman rälläkoinnin. Hyvä tuli kun vähän muokkaili vielä takajarruvipua kilven puolelta.

Sitten tuli ongelma: takaratas piti kiinnittää valun jäljiltä olevaan kartiopintaan. Serkkupoika oli sahaillut halkaisijaltaan 100mm pätkän paskarautaa, joka oli pyöriväksi massaksi aivan liian läskiä, tehtiin sitten 80mm alutangosta Hipo-palikkaa.

Reikää:

Kuva

Sorvattu pienen taistelun jälkeen, vanteeseen reikiä:

Kuva

Valmiina tositoimiin:

Kuva

Kuva

Kuva

Ketjulinja asettui aikalailla just eikä melkein ja kaikki keskittyy nätisti.

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

10.7.2014 0:25

Sitten tulikin eteen tuo tankohomma, vanha tanko ei enää sopinut joten hieno Clip-on tanko piti tehdä. Kulmaa tuli jos johonkin suuntaan, säätyvät ylös-alas ja kiertyvät pumpussa.

Kuva

Kuva

Mopo oli ruma, piti tehdä siitä nätti.

Tankki hiekkapuhallettuna

Kuva

Kuten takahaarukkakin, haarukka suoristettiin penkissä

Kuva

Takakuuppa tyhjäksi kipsistä ja styroksista, alapinnan kuidutus loppuun

Kuva

Katteita hiottuna

Kuva

Kun yhtä jos toistakin palikkaa oli hiottu ja puhallettu enemmän ja vähemmän, piti mopon saada vähän maalia pintaan. Runkoon meni pari paukkupurkkia, kuten katteisiinkin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kun tilanne oli tuo, täytyi etujarruun laittaa Tezarin takajarruletku tilalle, ilmauksessa oli vähän nippaongelmia, mutta ne selätettiin. Pyöränlaakerit tuli myös vaihdettua niin etu- kuin takarenkaaseenkin.

"Prässi"

Kuva

Keula vaikutti tesmeissä aivan liian jäykältä, kunnes honttiin että kierot liukuputkethan ne siinä kiilaavat keulaa jumiin kun renkaan kiristää, ongelma poistui sillä. Sitten olikin perinpohjaisen alustatestin vuoro: PV:stä kone lainaan ja 119,1km/h putki muokaten kiines. Samaan syssyyn uusvanhat tupet ja Motonetin pikakaasu. Varmaan vaikka ja mitä muutakin, ei muista kun lämpöhalvaus meinasi tainnuttaa.

Testiä: Reipas 20km lenkki osoitti sen, että ajoasento on aika puuduttava. Alustassa ei ole moittimista, sillä pääosin hiekkateitä sisältävällä reitillä kuopat eivät aiheuttaneet ongelmia ja mopo näkyi pysyvän nätisti hanskassa. Asfaltilla testatessa etujarrun teho oli infernaalinen, pysähtyy vajaasta kahdeksastakympistä kuin seinään, lievästi endoten jarrun loppupuolelle. Takajarru vaatii vielä hienosäätöä. Setteinä aivan umpiväljä viilaamaton 60cc plusu ja 20mm lortto.

Mitäköhän muuta... Kansi oli aika paskainen ja maaleiltaan huono, puhalsin ja serkkupoika maalaili sen mustaksi ohuella harsolla. Josko jäähtyis paremmin. Paistoa vailla.

Ennen

Kuva

Sitten tulikin mieleen että jotain muutakin vehjettä täytys saada ajoon. Valinta kallistunee sykeröön. Setiksi joko 68cc väljä multimuokattu plusu tai triplapakocasereedi. Triplapaon tulevaa sylkkäputkea tuli hätäpäissään huiskittua Bilteman hoonilla, näkyy olevan niin että 51,2mm mäntä siihen tulis... Otettiin sitten ja tilattiin 51,6mm malossin mäntä, 51,6mm varamäntä ennätyssetille ja 51,2mm mäntä triplapaolle. Rahaa palaa. :lol:

Niin joo, koska Raisuun tulee Ignitechi, se tarvitsee akun, akku tuli hankittua ja nyt akulle on tehty oikein fiksu kiinnitys, jolla painopiste pysyy optimaalisena ja kiinnikkeet integroituvat runkorakenteisiin.

Onhan tuota kaikkea muutakin tullut väsäiltyä, muistikuvia ei tosin ole vaikka nollalinjalla tuota onkin rakenneltu. Alkaa tuo reipas parin viikon 12+h/vrk päivät jo vähän sekoittamaan ajan ja paikan tajua... :roll:

Kuva

Serkkupojalla pultit löysällä.

Mitäs on raati mieltä?

E: Ei mahtunu yhteen viestiin... :s

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

10.7.2014 17:06

On se komea :)

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

10.7.2014 17:35

Hurjaa menoa kuten ennenkin. ;)

Olikos PV-Foorumin puolella joku linkannut sen videon missä auton välijäähy oli kiillotettuna/mustana ja jäähdytystehossa aikas muikea ero?

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

13.7.2014 1:32

Joo kyllähän tuo kansi on maalailtu juurikin lämpöhommien takia. Joskus fysiikan tentissä tuli tuota maalihommaa mietittyä putken pituuden hienosäädön kannalta (kiillotettu vs. mattamusta).

Muttajoo, Raisuun tuli vaihdettua tuon 60cc:n tilalle Malossi uudella männällä. Samalla sitä tuli kevyesti viilailtua tuolle 119,1km/h putkelle paremmin soivaksi. Kansi oli mallia helvetin tiukka ja isolla kössillä. Eihän se jaksanut sillä putkella vetää yhtään mihinkään, ylämäkiin joutui potkimaan kakkosta ja alkoi pitkässä vedätyksessä vielä nakuttaakin. Huiput 99 km/h vajaalla vedätyksellä, koska nakutus. Katteita ei ollut päällä.

Pajalle palatessa otettiin kansi auki ja olihan se jo kerennyt nakuttaessaan sulattaa katkoksen kohdalta männänlakea pois. Puristukset oli kylläkin entisellään. Se on nyt uudella männänrenkalla ja Luhaolla niputettu takaisin käyntikuntoon, Drifteri-PV:n runkoon. Tuo 119,1km/h putki vissiin aiheutti nakuttelut, Luhaolla kun ei sitä tee...

Raisu n. 40km alustatestauksen jälkeen:
Kuva

Sitten pitikin laitella vähän Sykeröä. Koneeksi valikoitui allekirjoittaneen nelilovinen huonolla vaihteistolla ja nähtävästi vastikään väljistyneellä kiertarin alapäällä. Pytyksi se kaksiosaisella paolla oleva putkitettu 68cc plusu, jossa 5 huuhtelua ja DIY imupuoli. Pytty sai aikalailla hoonausta, koska oli karussa kunnossa. Myös mäntää sai jonkin verran hinkkailla. Pyttyyn tuli tehtyä vähän lisää pyöristyksiä, ja samaan syssyyn tuli todettua että katkosvälys on jo 0,90mm...

Paketti nippuun 21mm Lortolla ja 119,1km/h putkella, joka tuli muokattua sopimaan. Testiajolla selvisi että 0,50mm squishvälys on liian vähän kyseisen koneen alalaakerille, tuppasi nappaamaan vähän kanteen kiinni. Nakutustakin kuulosti vähän olevan kuumalla kelillä.

Eilen otettiin sitten kantta auki. Itse kansi sai hiekkapuhalluksen ja ohuen kerroksen kuumankestomustaa. Palotilasta lähti tiivistepinnan oikaisulastu ja squishvälystä tuli parikymppiä lisää. Squish ratio kasvoi hieman entisestä, joka tuntui varsin järkevältä koneen luonne huomioiden. Paketti nippuun hieman myöhäisemmällä sytkällä. Pyttyä tuli samalla suihkittua kuumankestomustalla mopossa kiinni ollessaan, eihän siinä ole muuta kuin hento ruostekerros maalin tilalla...

Kuva

Kuva

Tesmiä: Ei nakuta, vetää 14-42 välejä nätisti myös pienellä hiekkatiellä ja nousee väljyydestä huolimatta tehoalueelle vähän matalemmiltakin kierroksilta. Aika ajettava paketti kaikenkaikkiaan, kunhan ei eksy liian alhaisille kierroksille, jossa kaksoisrikastus vaivaa. Kone ottaa lämpöjä ehkä hieman liikaa, kelit kun on aika lämpöiset ja vauhti pieni. Kytkin tuppaa luiskahtelemaan kun lähtee tehoalueelle. Tuossa koneessa tuo "piikikäs" putki on melko rauhallinen kun pakoajoitus on jotain 185 astetta mutta blowdownia piisaa. Malossi ei hengittänyt lainkaan samalla putkella.

Vaikka tehoja ei juuri ollutkaan, niin pitihän ne huiput testata, vaikka sitten alamäkeen. ;) 99,1km/h tuli tulokseksi, kierrosten ollessa 11,6 krpm. Vetäisi varmaan aika helposti piikin pidemmälläkin rissalla myös tasamaalla. Kytkin luistaa nelosella siihen malliin että kaasua sai kuulemma himmata puoleenväliin kesken vedätyksen että pito palaa.

Videota: https://www.youtube.com/watch?v=BvljMmO ... e=youtu.be

Testien jälkeen:
Kuva

Antaa tuon Sykerön olla nyt rauhassa kun toimii jotenkuten, mäntä+porautus kun ei mahdu budjettiin ja aikatauluun Vauhtipäiviä ajatellen. Josko tuolla vaikka itse kehtaisi sielä ajella, kun on niin turvallisen laiska vehjes. :lol:

Ainiin, perjantaina meinasi vähän keittää yli. Kyselin Ignitechiltä että missä palikat viipyy; no he ilmoittivat että Suomen päässä ne jo on. Otin sitten Suomen puolen firmaan yhteyttä ja ne alko sitä pakettia etsimään. Jonninajan päästä ilmottivat että ovat hukanneet sen kokonaan jonnekin, näitä kuulemma sattuu jos paketit on pieniä, pitäs tilata uudestaan... Onneksi jonnin ajan päästä ilmoittivat että olikin toimitettu jollekin väärälle henkilölle ja saapuu maanantaina... :s

Hommat jatkuu Raisun koneen rakentelulla ja Ignitechillä, jollei ne toimita sitä jonnekin Aasiaan...

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

13.7.2014 15:44

No johan on projektia siellä :eek: Toivottavasti valmistuu ennen vauhtipäiviä!

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

25.7.2015 1:28

Jaa että päivitystahti yli vuosi!

Jotenkin tuntuu siltä, että kaikki "osaava" ja "asiasta kiinnostunut" porukka on siirtynyt PV-Foorumin puolelle. Laitetaan tämmönen lyhyt ja nimellinen päivitys tänne...

Mitä on saatu aikaan?

-Itse valettu pytty PV:n lohkoille. On ajettu kiihdytystä ja huippunopeutta.
-Melko isot dynosessiot PV:n putkien suhteen
-Raisulla voitettu vauhtipäivien kiihdytyskisat ja huippunopeuskisa (viimevuonna 126km/h, tänävuonna 119km/h)
-Raisulla voitettu myös viime vuonna tehokisa (15,15hp, myöhemmin säätelyn jälkeen 16,01hp)

Ja kaikkea muuta, työtunteja tullut suunnattomasti ja kaikkea on hääräilty serkkupojan kanssa. Asiahan on vain niin, että tämä Mototti tuntuu muuttuneen melkoiseksi Jonneluolaksi, jossa vain kiistellään katteiden kulmista ja Cändy-Kameleontti-Malossi sävyistä.

Laitetaan linkit viime- ja tämänvuotisiin vauhtipäivävideoihin. Mototin "vakkarit" ovatkin jo tutustuneet em. tarjontaan aikoja sitten.

Viime vuosi: https://youtu.be/hlVwD6jXCcw

Tämä vuosi: https://youtu.be/pTgZ7B7fhh8

Sehän sitten riippuu ja roikkuu ihan kommentoinnin tasosta, että tuleeko tänne enää mitään järkevää selvennystä.

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

15.7.2016 0:39

Lauantaina ois Vauhtipäivät. Mukaan lähtee täältä 5 "mopoa" ja dyno.

Tapahtumainfo:

http://www.pv-foorumi.org/viewtopic.php?f=1&t=15726

Muutamia muutoksia on tullut taas viimevuoteen yhteen sun toiseenkin mopediin. Noin muuten kaikenlaista pajoitusta on ollut ja tulee olemaan - kalustoa valupyttyhommia ajatellen on päivitetty aika rankalla kädellä. Monenlaisia mopoja on tullut myös penkitettyä ja vähän on crossiakin viristelty. RKTF on myös osallistunut vahvasti Haminan seudun mopokisoihin, joskin onhan sinne ihan kauhea matka.

Tulkaahan sankoin joukoin karkeloihin, vaikka sitten yleisöksi! ;)

Re: Raisusta Raaseriksi - Videota alumiinivalusta

21.7.2016 11:42

Sielähän sitä taas pärrättiin ja vingutettiin. Näkyi sielä yksi motottilainenkin. :)

Muutama kuva. © -jake / jokelaj.kuvat.fi/

Kuva

Kuva

Kuva

Raisu meni lajitteluissa särki. Harmi sinällään kun lajitteluajat olivat ihan hyviä. PV:llä piti sitten burnata senkin edestä.

Kuva

Kuva

Video: https://youtu.be/YDKF7PVKqnM