Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Palen projektit: alko tapahtua

7.8.2012 0:34

Hyvältä näyttää! Keep going!

Re: Palen projektit: oho jotaki tehty jopa ?!?

2.11.2012 23:58

Ehtihän tässä jo muutama kuukausi vierähtää taas laiskotellessa ja ajellessa :D

eli parin viime viikon aikana saatu aikaiseksi raahata kiiwiwei talliin ja purkaa sitä ja ruveta taas kerran hinkkaamaan katteita:

Kuva

(FÖR HELVETE ei saa enää aijaa.comista laitettua noita kuvia valmiiksi isoiksi tähän..)

eli pohjakatteen työstön lisäksi päätin ottaa tuon peränkin taas työn alle, siinä kun oli lähempää tarkasteltaessa aivan liikaa kaikennäköisiä virheitä, ja kaiken lisäksi kitti alkoi halkeilla takavalon reunoista. Lisäksi tuo takavalon ja underin "porras" on häirinnyt jo pitkän aikaa:
Kuva

Sitten sitä tuttua kuitua ja pakkelia :D :P vahvistelin kuidulla noita takavalon kulmia takapuolelta, jospa ei halkeilisi enää. Lisäksi kittasin vanhat vilkkujen ja kilventelineen reijät umpeen, kilven paikka tulee uusimman muodin tyyliin iskarin keskelle.
Kuva

Pohjakatekkin on jo aika hyvällä mallilla, mutta vaatii vielä kuitua muutamaan kohtaan ja sitäkin enemmän ilmakuplien kittausta (kilahtaa niiden kanssa)
Kuva

Kyllä se black shine vaha vaan toimii, tuosta vessanpyttykatteestakin tuli ko uus(tai no vaatii se vähän vielä käsittelyä):
Kuva

Tuntejen hinkkauksen jälkeen laitoin tuohon valon kohtaan vähän pohjamaalia että näkee mitä virheitä siinä vielä on(ilmakuplia) ja testasin paikalleen, nyt näyttää hyvältä tuokin(valon kupu vaatii vielä vähän asettelua).
Kuva

ja loppuun tommonen pose kuva:
Kuva

muuta tapahtunutta: käyttäjä zonerilta tuli sigma aikoja sitten ja sen laitoin ja ei voi kuin suositella, ainut huono puoli on että kokonaiskilometreihin ei mahdu yli 9999 ja ei ole taustavaloa, itse räpelsin sellaisen parista sinisestä ledistä jotka ei kyllä auta juuri mitään koska suuntaus on väärä eikä sitä saa hyväksi, mutta eipähän pääse koppalakit valittamaan. Parani tangon ilmekin huomattavasti kun sai sen karmean vakiomittarihökötyksen pois siitä. Sitten putki tuli taas maalattua, tällä kertaa Motipin kuumakesto mustalla joka näkyy kestävän, toisin kuin Bilteman vastaava tuote, joka oli täyttä bull shittiä.

Jospa sitä huomenna taas jaksaisi euroshopperin voimalla mennä taas jatkamaan :D suunnitelmissa tehdä myös iskarin yläpäähän itse koropala, kun tuo kaipaa nyt vähän korotusta lisää vaikka onkin jo alhaalla koropala.

Ai niin ja onhan keewaylla tullut nyt jo 12 000km täyteen. TNT pytyllä ja männällä 4000km ja hyvin toimii ja kulkee edelleen. Kyllähän se ihan hyvä mopo on kun osaa hoitaa oikealla lailla :lol:

Re: Palen projektit: oho jotaki tehty jopa ?!?

3.11.2012 19:02

Yleensä nuo kuumakestomaalit tarvinee lämpöä, että se alkaa kunnolla kestämään. :) No, kyyllä varmaan mopon putkessa se tarpeeksi lämpiää. :D Tuon kuumakestomaalin alle kannattaa yleensä vetästä sinkkimaalia/sinkkiä ja myös lohkoihin tms. jos vaikka klommo tulee tuohon putkeen niin sinkki on uhrimetallina ja hapettuu ja estää raudan hapettumisen.
lukion kemia 5 kurssissa noita käsitellään. :D

Tuohan alkaa kohta näyttää mopolta eikä miltään... kröhkröh.. Pommilta. :D
muuta tapahtunutta: käyttäjä zonerilta tuli sigma aikoja... Plaapaa


Hyvä, että tuo mittari kelpaa. :) ja on hyvin toiminut. Ja tietenkin kiitos mainostuksesta. :D

Re: Palen projektit: oho jotaki tehty jopa ?!?

3.11.2012 19:16

Tuo uhrimetalli homma opetettiin jo 9. luokalla mutta enpä ois ite keksiny että sitä voisi vaikka tuossa pakoputkessa hyödyntää, nerokasta sanoisin :D Kyllä sitä biltemankin maalia grillasin mutta se alkoi parissa viikossa ruostua. Alkukäyrästä paloi heti pois.

Tänään sain jonku verran kitattua ja hiottua tuota perää mutta vittumaisia epäkohtia siinä on vieläkin. Loppuukohan tuo katteiden jynssäys ikinä..

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti, Benelli goes mad

13.4.2013 0:07

Hoohohoo, elo on palannut projektitopicciin.

Ennen kuin alan meuhkaamaan uusimmasta aiheesta, kerrotaan keewaynkin kuulumiset.

Eipä juuri mitään tehty, katteet makaa edelleen tallin nurkassa odottamassa hiontaa ja kittiä sen 10 kertaa peräkkäin, ja jos saisi vielä joskus maalitkin päälle. Lapulta ostin halvalla Giannelli Extra putkilon, ja mukavastihan se sillä kiihtyy. Maalasin sen mattamustaksi jottei myllyaho innostuisi niin herkästi. Kulkupuoli on tällä kertaa rajoitettu perinteisellä prikalla ja kaasukurilla. Jonkinmoinen versio 2 rajoitin on kehitteillä, joka ei pätki ja failaamisen mahdollisuus on noin 0,1% ainakin teoriassa, mutta se on vielä kehitteillä.

Keewayhyn olisi tarkoitus kun tässä jaksaa(eli ei ikinä), niin tehdä katteet valmiiksi, irrottaa kone jossain vaiheessa, putsata se läpikotaisin ja maalata lohkot alumiininvärisellä lohkomaalilla. Ostin myös tunr variaattorikopan mustat kuusiopultit kun ajattelin että näyttäisi hienommalta, mutta tuttuun kiinan tapaan nehän ruostuivat heti :D

Kuva ruoskasta:

Kuva

Noniin, sitten päivän aiheeseen.

Jokin aika sitten ostin yhdeltä kaverilta halvalla toisen lähes täydellisen samurain josta saisi varaosia käyttösamuraihin. Parit osat siitä otin kuten USD keulan ja alumiinisen tankinkorkin :D ja huolsin sitten vehkeen toimivaksi jos sen joskus myisi. Noh muutama päivä sitten yks tuttu sanoi myyvänsä raiskattua Benelli 49x skootteria, josta oli katteet varkaiden jäljiltä paskana ja mäntä leiponut. Noh senhän minä vaihdoin päikseen toiseen samuraihin, ja heti vaihtokaupat suoritettuani kävinkin benellin kimppuun:

Projekt hullu-Benen esittely:

-tehdään riisuttu "kisa" vehje. Katteet kuikkaan ja kaikki ylimääräinen pois.
-moottoriin kokeillaan mitä ihmeellisimmät viritykset. Jos sillä saa tehoa, teen sen.

Viritystavoitteita:

-vakio 50cc pytyllä rikotaan ainakin 90km/h, riippuen perävälien riittävyydestä. Kuulemma näissä riittää perävälit sen verran että 95km/h vauhtia pääsee 12000rpm kierroksilla, joten 90 pitäisi ainakin saada rikottua, ja periaatteessa hurjilla kierroksilla myös 100km/h. 50cc pytyllä pitää saada myös kiihtyvyyttä sen verran, että samurai jää ainakin 10-0, ja keulaa saa nostettua ainakin nykimällä. Periaatteessa tavoite 50cc:llä on 100km/h, mutta riippuu vähän noista peräväleistä.

-kun 50cc on leivotettu tarpeeksi monta kertaa ja nipistetty jostain riittävästi rahaa, niin siirrytään 70cc pytinkiin. Jos onnistun hommaamaan jostain vielä pidemmät perävälitkin, niin sillä rikotaan ainakin 115km/h, ja kiihtyvyydessä pitää tietysti ainakin keulia kaasusta.

-viritys yritetään toteuttaa mahdollisimman pienellä budjetilla. Samalla todistetaan että halvatkin kiinaosat toimivat kun niille osaa tehdä tarvittavat temput ja asentaa oikein.

-putket pyritään tekemään itse. Tällä hetkellä meikäläisen hitsausmahdollisuudet ovat vähän heikot, kaverilla on naapurissa hyvä MIG, mutta se on niin jonne että se perii sen käytöstä yleensä aina veroa jotka se hassaa tupakkiin tai eeässään, eikä ole edes sen hitsi. Mutta eiköhän niitä putkiloita jotenkin saada tehtyä.

Nopeuden testaamisessa on kyllä pieni ongelma, lähistöllä ei oikein ole mitään pitkää suoraa missä saisi kunnolla pommittaa :D Noh eiköhän sitä jossain..

Jaha, no laitetaan kuviakin:

Kuva

Kone on sama kuin keewayssa, eli taattu kiinalainen 1E40QMB 12mm männäntapilla. Variaattorin ja kaasarin kirous seuraa varmaan mukana, niistä yritetään päästä eroon.
Kuva

Kuva

Kuva

Tässä mallissa on tankki tuossa jalkatilassa joten se on varustettu alipainepumpulla joka siirtää bensan tankista kaasariin. Toivon että sen kans ei tule ylimääräisiä ongelmia.. Tankinkorkin olivat myös varkaat paskoneet ja siihen pitäisi kehitellä joku patentti. Virtalukkokin oli raiskattu mutta sentään toimi vielä :D
Kuva

Rullakupista oli kummallisesti haljennut palasia, mutta onneksi löytyy keewayn vakiovari minkä voi tuohon laittaa. Tuo vakiovari on kyllä paska ja rajoittaa vauhtia huomattavasti niin joku parempi vari olisi ostoslistalla. Joko malossin multivari tai sitten stage6 sport pro vaikuttais kans hyvältä vaihtoehdolta ja ois aika halpakin.
Kuva

Harmikseni öljypumppu vuosi pahasti öljyt ulos ja oli kerännyt magneeton puolen kirjaimellisesti täyteen paskaa. Keewayn pumppuun tuli sama vika ja toivoin että saisin tästä siihen toimivan pumpun mutta hylättävä se on näköjään tuokin.
Kuva

Kuva

Näin avataan lohkot oikeaoppisesti:
itsetehty lohkojen ulosvetäjä joka painaa kampiakselista lohkot erilleen, niin ei tarvi vasaroida lohkoja tai kampiakselin päitä pilalle. Kovasti kyllä taipui tuo lattarauta vaikka oli jotain 4-5mm tavaraa joten välillä piti vähän hakata tuohon pultin päähän vasaralla niin homma onnistui.
Kuva

Ja näin on lohkot avattu ilman mitään vasaranjälkiä tai väkivaltaa 8)
Kuva

Kampiakseli oli kauttaaltaan lämpövärjäytynyt. Ei keewayn kampurassa ollut yhtään väriä kun sen joskus vuosi sitten purin. Luulisin että nuo ovat tulleet tehtaalla kasauksesta, ei kai koneen käydessä pitäisi moisia lämpöjä tulla, ja luulisi että petilaakeritkin värjäytyisivät, mutta ne olivat normaalin väriset. Kiertokangen alalaakeri vaikutti olevan tikissä ja akseli muutenkin että ei tarvi sitä heti ostaa uutta.

Se tuossa kampiakselissa mietityttää että mitenköhän mahtaa nuo laakerit kestää kierroksia kun niille ei ole tuossa kiertokangessa oikein voitelureikiä. Tuo tulee kirkumaan siinä 12000rpm kierroksilla kiihdytyksessä ja varmaan kovempaakin joten saattaa kyllä hyvinkin kilkata. Täytyy laittaa paksut seokset jotain täyssynteettistä öljyä.
Kuva

Myyjä sanoi että käyntikuntoon saamiseksi tarvitsisi ainoastaan mäntä vaihtaa, mutta vähän vaikuttaisi että pyttykin on vaihto/porautuskunnossa.. Jännästi oli männänrenkaat katkennu ja kilkannut vaikka pakoaukko oli viilaamaton:
Kuva

Tosin on siellä muutakin leikkausjälkeä, että luultavasti laihalla käynti tuon on loppuviimeksi aiheuttanut. Vaihtoehtoja leipomisen syiksi löytyi useita: kaasarin neulan sokka oli irronnut, ilmanputsarikotelossa pieni reikä joka oli patentoitu jesarilla ja öljypumppu vuosi. Pytty näyttää muuten käyttökelpoiselta mutta yhden huuhtelun yläpuolella on pieni jurmu jota ei juuri tunne mutta näkyy jotenkin:
Kuva

Pytty vaikuttaa ainakin keewayn TNT pyttyä tehokkaammalta, huuhtelut ovat selvästi korkeammat ja pakoaukkokin näyttäisi isommalta. Noh, sehän on vain hyvä :D Benellin kansi oli myös parempi kuin keewayn vakio, palotila oli valmiiksi sopivasti muotoiltu, siinä oli ainoastaan parin millin kynnys joka tekee squish välyksestä aivan turhan ison ja matalat puristukset, mutta sen saa helposti madallettua.

Lopuksi kävin hakemassa 3 litraa diisseliä joilla hinkkasin lohkoista kampikammion ja sen ympäristön puhtaaksi sekä muutkin osat puhtaaksi. Vitullinen sotku tuli, toivottavasti isä ei eksy talliin vähään aikaan :D Tekisi kyllä mieli saada nuo lohkot kokonaan puhtaaksi, mutta ei saa painepesuria vielä tulille lumien takia. Osaisko joku suositella jotain kunnon liuotinpesuainetta millä saa tuon paskan pois?
Kuva

Tuli myös putsattua 16 millinen vakiokaasari ja laitettua siihen alkuun 105 suutin. Ilmanputsariksi tulee Pipercross takaamaan imuäänet. Kaasari oli muuten samanlainen kuin keewayssa, mutta se ei ollut Mikuni vaan joku kiinalainen Leader eli johtajan malli.

Koneeseen pitäisi hankkia ainakin seuraavaa osaa että saisi sen käyntikuntoon:

-kampuran laakerit ja stefat
-mäntä ja neulalaakeri
-tiivisteet, tulppa, tulpanhattu
-kaasuvaijeri

Niistä pitäisi köyhtyä Sparewheeliin järkyttävät 70e. Onko kellään tietoa saisiko laakerit ja stefat halvemmalla laakeriliikkeestä (oulussa ois ainakin tasanto niminen liike)? Sparessa ne maksaa sen 20e yhteensä. Osien hankintaan saattaa mennä jokunen päivä koska rahatilanne on taas vaihteeksi aika lailla nolla :D Jos hyvin käy niin saattas olla ensviikolla tarvittavat rahat osiin niin saa hommaa jatkettua.

Lisäksi hankintalistalla on rajoittamaton cdi, joka mahtaa löytyä halvalla kiinasta. Vakio cdi:hän noissa rajoittaa, ei kierrä yli 10krpm, mutta eiköhän tuo saada kirkumaan. Sitten pitäisi myös parempi vari hommata. Rahaa menee ja tämä on vasta alkua... :D

Huomenna voisi kokeilla pikkasen viilalla kutitella tuota pyttyä. Tai oikeestaan teen ensin portmapin ja laskeskelen aukkojen aika-alat ettei heti mene metsään. Putkeksi olisi tarkoitus alkuun laittaa legendaarinen itsetekemäni "Pärinä-Pönttö" joka viime keväänä jo aiheutti kilpien lähtemisen, eli se on siis aito tehoputki. Se on suunniteltu kohtuullisen matalille kierroksille joten pyttyyn ei heti pysty vinguttamaan nyrkin kokoisia kanavia, mutta suunnittelin että voisi joistain kohti lyhentää sitä putkea että saa kierroksia hilattua vähän ylemmäs. Jos tuolla putkella menee 80 rikki niin hyvä.

Hohoo, saapa nähdä mitä tästäkin tulee. Nyt on ainakin 2 tahti mitä viritellä :D

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

13.4.2013 12:29

Mielenkiintoisen kuulonen projekti! Toivottavasti kaikki onnistuu hyvin :)

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

13.4.2013 13:09

Jep jep, huolella koitetaan tehdä niin säästytään liiemmiltä leipomisilta, toivottavasti :D

Tänään otin pytyn sisälle ja suoritin erinäisiä mittauksia. Vakio "3XY00" pytyn portmap:

Kuva

Vaikuttaisi siltä että jos tuo pytty sattuu koneeseen asettumaan niin että männän ollessa alakuolokohdassa aukot aukeavat kokonaan, niin yläpäähän jää noin 3mm välys, mikä olisi ikävä ongelma työstää pois että saa puristukset kohdilleen. Tällöin pakoaukolla olisi asteita 182 ja huuhteluilla 131.

Jos taas pytyn shimmaisi niin että yläpäähän jäisi 1,5mm välys niin asteet muuttuisivat huomattavasti vakiommaksi eli pako 172 ja huuhtelut 119. Pakoaukko oli muuten 67% leveä.

Leikin sitten pro-virittäjää ja kokeilin saanko järkeviä tuloksia aikaan Portmap Analyzer nimisellä ohjelmalla. Jonkin näköistä siitä tuli.

Jos ajoitukset olisivat nuo 182/131 niin aika-alat sun muut näyttäisivät tältä:

Kuva

Minun tietämykselläni tuosta nähdään että aukot eivät ole kauhean hyvin balanssissa, blowdown ala jää pieneksi verrattuna paon ja huuhtelujen alaan. Huuhtelut taas näyttäisivät riittävän aika älyttömille kierroksille, onkohan tuossa joku virhe :D

172/119 konfiguraatiolla näyttäisi taas hieman järkevämmältä:

Kuva

Noiden perusteella taidan tehdä tuolle pytylle alkuun niin että shimmataan se alatiivisteillä tuommosille aukioloajoille, ja viilaan pakoa hitusen yläreunoilta leveämmäksi niin saa tuota blowdown alaa kasvatettua hieman. Huuhtelut näyttäisivät riittävän melko pitkälle sellaisenaan eli niihin ei tarvitse ruveta koskemaan.

Kommentit guruilta tervetulleita että oisko tuossa kuitenkin järkevämpi tehdä jotain muuta :D Vielähän tässä ei ole tarkoitus tehdä mitään hirveää kierrospyttyä koska tuo ainoa käytettävissä oleva putki on aika vääntömallia.

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

13.4.2013 13:35

No kyyllähä tuo tosta. :D eebaystä voisi sada ihan hyvään hintaan laakereita, pyttyjä yms. Kannattanee tuotakin vaihtoehtoa miettiä.

Itellä vieläkin on lohkot tuola autotallin perällä, pitänee taas kohta hiomaan noita yms, myös aloitettu kolmiosainen oakoaukko proju vähän on jumahtanu paikoilleen. :D No kuitenki seuraillaan tätä.

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

13.4.2013 13:44

Ebaysta jo kattelinkin, laakereita ei ainakaan halvemmalla löytynyt. Löytyi kyllä 70cc pyttysarja kansineen 62e + postit :D

Kävin muuten mittaamassa tuon putken ja se olikin alkupäästä vastakartion puoliväliin karkeasti 70cm eli paljon lyhyempi mitä kuvittelin. Kokeilin blairexhaustilla laittaa semmoiset arvot millä tuli sen pituinen putki, niin siinä pitäisi olla huipputeho 9500rpm tuolla 173 asteisella pakoaukolla, eli eipä se olekkaan niin alakiertonen ainakaan teoriassa :D Ei se kyllä viime vuonna keewayssa mitään semmosia lukuja kiertänyt, parhaat tehot oli siinä 8000rpm. En kyllä tiedä mihin asti se jaksaa kiertää kun rajoitettu cdi toppas kierrokset, mutta eiköhän tuo nähdä sitten.

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

13.4.2013 17:37

Ceeärceen motorkleanerilla lähtee tommone aamupalaksi kelpaamaton muta veks! ;)
Ihan mielenkiintoiselta projektilta vaikuttaa!

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

17.4.2013 22:19

Eipä saatukkaan ensisavuja vielä mutta voi hyvin olla että huomenna saadaan kun rahoja pitäisi olla nyt tilillä ja käyn polttamassa ne sparewheelin tiskillä jolloin ne muuttuvat tarvittaviksi osiksi. Säästinkin tässä jo melkein 15e tekemällä tarvittavat paperitiivisteet itse (pytyn alatiiviste ja imukaulan tiiviste) ja Lapulta sain ylimääräisen pakoputken tiivisteen.

Mutta jotakin pientä on tehty, sain painepesurin tulille ja piiskasin lohkot sillä. Suurin osa mudasta lähti ja variaattorin sisusta ja varikoppa putsautui aika hyvin mutta lohkojen ulkopuolelle on kura pinttynyt alumiinin huokosiin sen verran hyvin ettei se lähde kuin vissiin soodapuhaltamalla, eli pakko vissiin tyytyä tuohon. Voishan tuota kokeilla vielä tuolla aten suosittelemalla motor cleanilla jos niitä sais vielä vähän puhtaammaksi.

Rupesin vaihtamaan peräöljyjä ja huomasin että tyhjennyspropun kierteet lohkosta olivat paskana. Ihmettelinkin miten siihen mennessä ei ollut löytynyt yhtään paskottua kierrettä mutta pakkohan siellä vähintään yksi ammattiasentajan jälki oli olla..noh laitoin pidemmän pultin ja meni se vissiin tarpeeksi tiiviisti kiinni kun ei vuotanut.

Öljyiksi tietysti Mopil 1 rally formula hyllystä kun ei viitsi tuhlata erityis peräöljyihin. Jos se voitelee auton moottorissa hyvin niin eiköhän se tommoset perärattaatkin voitele kun ne eivät edes lämpene. Vanhat öljyt oli muuten mustat ja seassa metallihilettä, toivottavasti ei räjähdä.

Kuva

Pytystä pyöristelin aukkojen reunat ettei männänrenkaat kilkkaa taas ja "hoonasin" pytyn 220 hiomapaperilla crc:n kera. Kyllä se kovasti hoonatulta näyttää :D Nuo kiinnileikkausjäljet ei lähteny vaikka miten hinkkas mutta tuskinpa niistä suurta haittaa on.

Kuva

Tuo huuhteluaukon yläpuolella oleva naarmu kyllä mietityttää vähän, sittenpä näkee onko puristuksia.. kulki se ammoinen noppeli mönkijäkin kyllä umpiväljällä pytyllä yllättävän hyvin niin kauan kun se vielä käyntiin lähti :D Vois melkeen ostaa heti 70cc pytyn jos tuo on liian väljä.
Kuva

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

17.4.2013 22:58

En oo enempää vielä viilaillu. Ai meinaatko valun laatua vai aukkojen kokoja? On tuossa kyllä ainakin huuhtelut korkeammat kuin keewayn tnt pytyssä. En kyllä tiiä paljonko nuo aukot sitten vaihtelee noissa alkuperäisissä pytyissä, tuohan on sellanen alkuperäinen. On tuossa kohtuu hyvä valu kanavissakin, mutta mulla on myös aeroxin vakiopytty niin on siinä kyllä paljon paremmin viimeistellyt aukot ja kanavat :D Tuossa tuo huuhtelukanavien pinta muistuttaa jotain 150 karkeuksista hiomapaperia :D

Pitäis ebaysta tilata vähän dremeliin teriä niin sais vähän paremmin jyrsittyä tuota, noilla kivi ja hiomapaperiterillä tahtoo olla vähän hidasta ja teriä kuluu. Samoin lohkoista voisi kohdistaa huuhtelulähdöt pyttyyn, näytti sielläkin olevan aika paljon viimeisteltävää kiinan tehtaan jäljiltä.

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

19.4.2013 1:39

Joopati joo, osia tuli ostettua ja saatu jotain aikaiseksi. Kuten arvata saattaa, eipä sujunu hommat taaskaan kuten oppikirjoissa.

Koulun jälkeen lähdettiin yhden DT miehen kanssa kohti sparewheeliä pienessä sateessa jota jatkui koko loppuillan ja kastuttiin ihan mukavasti ja hypotermia uhkasi mutta saatiin kuitenkin osat ostettua ja päästiin kotiin. Luonnollisesti poikettiin myös citymarketissa ostamassa vähän tuota legendaarista juomaa, josta kyllä taitaa löytyä vähintään yksi maininta tämän topicin joka kolmannelta sivulta :D

Kuva

Männäksi tuli tietysti halvin mahdollinen eli step two:n piaggion mäntä. Se joutuu nyt tulikokeeseen, mutta eipä kyllä alkukaan oikein vakuuttanut, mikä selviää myöhemmin.. :P

Kuva

Laakerit oli yllättävästi C4 välyksellä vaikka luulisi että tommosessa paketissa tulee normi C3 välyksiset? Noh, kestääpähän ainakin kierroksia ja lämpöä paremmin, sitähän tässä projektissa tarvitaankin.

Kuva

Koneen kasausta jarrutti tässä vaiheessa enää se että kampiakseliin juuttunut toinen runkolaakeri piti saada jotenkin pois. Ulosvetäjää ei löytynyt ja kampiakseli unohtui ottaa mukaan sparewheeliin josko olisivat siellä vetäneet sen ulos, niin pitihän se malttamattomuuksissa tietenkin alkaa patentoida. Eli silppusin laakerin rälläkällä irti, mahdollisimman varoen tietenkin mutta vahingolta ei voinut välttyä.. :D

Kuvassa siis huomaatte tuon tumman/sinertävän viivan vasemmalla puolella olevan pikku vekin kampiakselissa. Tuo sinertävä viiva on kohta mistä stefa tiivistää. Jos vekki olisi tullut pari milliä oikealle tuohon viivan kohtaan niin ei ois paljo juhlittu muutamaan viikkoon :D Eihän tuon periaatteessa pitäisi haitata mutta vituttaa kohtuu pahasti silti, ei oo ikinä hyvä jos koneen osia raiskaa tuolla lailla.

Kuva

Piaggion ja Benelli/Keeway/CPI:n alkuperäinen mäntä vertailussa:

Kuva

Puristuskorkeus on aika lailla sama, Piaggion männässä on vain pidemmät helmat ja ainakin kapeampi tuo imuhelma mutta sehän ei haittaa mitään.

Luonnollisesti mäntä sai kokea heti työkalujen voiman. Pakohelmaa lyhennettiin jonkun 4mm ja imuhelmaa 8mm ja tein tuommoisen kolon takahuuhtelun lähdölle että seos pääsee paremmin virtaamaan sinne. Lopuksi pyöristin kaikki reunat hiomapaperilla.

Kuva

Alakerran kasaus ei myöskään mennyt täysin putkeen, varipuolen laakerin asennus lämpösovitteella kusi ja se piti ikävästi vasaroida sinne. Magneeton puolen laakeri sentään sujahti paikoilleen helposti.

Kuva

Kampiakseli meni myös helposti sisään ja tällä kertaa ei tullut edes haavaa sormeen, viime kerralla jäi sormi lohkon ja akselin väliin ja tuli mukava haava. Lohkoja yhteen laittaessa ihmettelin miksi ne eivät suostu menemään kokonaan yhteen mutta ongelma selvisi onneksi äkkiä ennen kuin ehdin isommin vasaroimaan:

:lol:
Kuva

Jollain ihmeen tuurilla sain vielä vedettyä lohkot käsin erilleen ja laitettua toisen kohdistusholkin oikeaan reikään ja lohkot yhteen. Eihän ne siltikään kyllä loppuun asti painamalla menneet, piti vetää kiinnityspulteilla lopuksi yhteen.

Tässä vaiheessa sitten muistinkin että ne huuhtelulähdöt ois pitäny avartaa.. :D Noh seuraavalla kerralla sitten. Katsoin tiivisteen avulla niin siinä oli melkoisen paljon jyrsittävää että saa huuhtelulähdöt kohdistettua pyttyyn.

Kuva

Sitten rupesin kasaamaan yläkertaa. Männänrenkaista tuli katsottua katkosvälykset mututuntumalla ja vaikuttivat hieman liian tiukoilta joten viilasin niitä vähän. Sitten kun rupesin laittamaan niitä mäntään niin huomasin että ylempään uraan ei mene kumpikaan rengas, kumminkaan päin... :x Hienoa step two. Alempaan uraan kyllä menee, mutta ylempi ura näyttäisi kartiomaiselta mutta molemmat renkaat on suorakaiteen muotoiset niin eihän se sinne mene. Takaisin sparewheel ei varmaan tuota mäntää ota kun olen jo sitä muokannut, niin ei kai siinä auta kuin jyrsiä uraa isommaksi, tai sitten ohentaa rengasta.

Parilla tyypillä on täällä mototissa leikannut tuommonen mäntä saman tien tämmösessä pytyssä, mutta ainakaan käyntivälyksen puolesta en usko että sitä tapahtuu tässä, nimittäin melkoisen väljältä vaikutti jo valmiiksi kun mäntää kokeili heilutella sormella pytyssä ilman renkaita :D Säädöt ja öljynsaanti kuntoon niin pitäisihän sen toimia. Ainakaan viime vuonna ei noppelissa ollut mitään ongelmaa step two männällä.

Männän ja pytyn yläpään välykseksi näyttäisi jäävän tiiviste kokoon puristuneena suurin piirtein 0,5mm. Pitää huomenna laskea paljonko tämä tietää aukkojen aukioloajoiksi.

Kuva

Laitoin sitten kannenkin kiinni että voi vähän kädellä testata puristuksia. Eipä niitä paljon ollu mutta samalta se tuntui keewayssakin :lol: Tuo tosin yhdellä männänrenkaalla. Eiköhän niitä sen verran ole että saa ainakin koneen käyntiin, en tiiä mihin se sitten kulkee.

Tässä vaiheessa kello oli jo about 12 ja vitutus suuri. Halusin kuitenkin vielä kokeilla puristuksia polkimesta mutta huomasin että varikopasta kiksin jousi on irronnut. Sitä tuli sitten siinä äherrettyä parikymmentä minuuttia ja kun sen viimein sain jännitettyä niin eihän se siellä kauaa pysynyt vaan rämähti irti kun yritin laittaa varikoppaa kiinni. Tiputin koko paskan siihen ja lampsin sisälle :D

Huomenna onkin sopivasti viikonloppu niin eiköhän ne savut saada parin päivän sisään ulos.

Sv: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

19.4.2013 7:31

hhahaa vittu sun nää hommat muistuttaa meiän kaveri porukan ruuvaamista :D niinku vittu männänrengas ei mee... no jätetään pois ja että oho tuli pieni ura kampeen, nojoo iha sama :D

Hienoa ku joku jaksaa näitökin! ;)

Re: Paletsun säädöt: uusi projekti: Benelli goes mad

19.4.2013 7:36

^Ehkä, mutta mitä lukenut, palezulle se ei ookkaa ihan sama tai ainakin sellaisen kuvan olen saanut.

Hyvältä vaikuttaa ja erittäin mukava lukea tuota sinun tuottamaa tekstiä!