Joskos sitä viimeinkin päivittelisi tännekin jotain.
Viimeajat on menneet tuolla PV-Foorumin puolella pyöriessä (sielä kun oli vauhtipäivät ja oikein pikkujoulutkin, joissa nostettiin pytyt pöydälle). Hiljaiselosta huolimatta niin mopo-, kuin pajarintamallakin on tapahtunut vaikka ja mitä. Edetkäämme kutakuinkin kronologisesti. PV-Foorumilla pyörineille lainaukset voi olla jo tuttuja ennestäänkin.
Raisu vauhtipäivilleVauhtipäiviä varten tuli otettua parin viikon "yötä-päivää" spurtti, johon sisältyi uuden putken teko, triplapakocasereedin porautus ja kutakuinkin perusteellinen viilalla sörkintä, palotilamodaus ja huippuaerodynaamisten katteiden valmistus. Mopo saatiin nippuun vasta kisapäivänä, lentokentän platalla ruuvaillen (pitihän sitä vielä sieläkin viilata kun kompura sisältyi mobilisoituun varikkoon
).
Valitettavasti vehkeet leväti jo ekalla vedolla, syyksi paljastui paon täyttöhitsausten olematon voitelukyky. 101km/h oli tulos ennen renkaan jumimista uran pohjaan. Jokatapauksessa tapahtuma oli kaikinpuolin onnistunut, vaikkei niitä iltahämärän hetkiä enää pahemmin muistakaan.
Ohessa video vauhtipäivien vedosta ja kuvasarjaa katteiden leipomisesta. Menetelmä oli seuraava: pahvia, rautalankaa, kangasta, styroksia, seinätasoitetta, kipsivelliä, nuppineuloja, elmukelmua, kuitumattoa ja harsia. Aikalailla nollabudjetilla siis mentiin. Kate on kaksiosainen, joka on siis halkaistu koko paketin kuidutuksen jälkeen keskeltä kahtia(vauhtipäiviä edeltävänä iltana...). Pakoputki tuli hitsailtua tigillä kasaan, harjottelun puolellehan se meni. Palotilaakin tuli vähän täyttöhitsailtua, oli siihen malliin hakkaumia.
Copyright: jake---Video vauhtipäiviltä:
http://www.youtube.com/watch?v=brAtkFk_zeUKatteiden valmistusta:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 29e0da.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 387dc1.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 118afd.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... dab13a.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d09b8b.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d25ecf.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 376ee5.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... a6df33.jpgPutken lätty:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 6f8202.jpgRaisu muuten
Kaikenlaista pientä siihen on tehty, katteiden kiinikkeet on harjateräksestä taiteillut, takakuuppa on saanut hienot kiinnikkeet ja takajarruunkin on väsäilty HC-linkistö, jolla saadaan riittävä välitys levittäjälle. Nyt alle on tulossa puolavanteet kohtuu slikseillä tubelesseilla ja etu- sekä takalevyillä. Keula vaihtuu JiiTeeltä ostettuun malliin, jossa voinee käyttää öljyjä vaseliinin sijaan.
Vuoden toiseksi viimeisenä päivänä tuli liityttyä 120km/h kerhoon, perus vanhanmallisella plusulla köröttäen, siitä setistä lisää myöhemmin. Triplapakocasereedi on tällä hetkellä odottamassa putkitusta. Pytty on porattu muutaman kympin päähän aukottomasta sylkkäputkiaihiosta, johon pitäisi vinguttaa muutamia aukkoja ja istuttaa pyttyyn kiinni. Etenee kun etenee...
Vannetta:
Jarrulinkistö (tuosta on vielä paranneltu):
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... f421cb.jpgTestikuski ennätystunelmissa:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... ba2618.jpgAiniin, katteilla tuntuu olevan paljon vaikutusta, siitä kertokoot seuraava lainaus:
Tulipahan vähän räplättyä mopojen parissa. Kaverilta perus nelilovinen PV:n kone lainaan ja Raisuun kiinnes. Tavoitteena tutkia miten nuo katteet vaikuttaa pienissä nopeuksissa.
Speksit:
-Umpiväljä kevyesti viilattu malossi
-Laskettu VM-kansi liian suurella välyksellä
-21mm PHBG-kopio oravaimurilla
-Putken jämistä kasattu tehoränni, ilman mitään mitoituksia
Tuloksia 13-35 väleillä:
-Ilman katteita 93,5km/h
-Katteilla 97,2km/h
Ja 14-35 väleillä:
-Ilman katteita 83,5km/h
-Katteilla 99,3km/h
Jenkaa otti parhaimmillaan nelosella n. 10krpm. Pidemmillä väleillä ei jaksanut nelosella vetää ilman katteita. Kaipa ne sitten jotakin auttaa...
SykeröSykeröllekkin on tullut tehtyä sitä sun tätä. Takaiskari on vaihtunut pidempään ja samaan syssyyn perän geometriaa on muuteltu progressiivisempaan suuntaan. Serkkupoika pidenteli takahaarukkaa, jolloin keulimisongelmakin väheni mukavasti. Koneena on toiminut sama, kuin Raisun 120km/h ennätyksessä. Seuraavassa pitkähkö raportti kyseisestä koneesta ja testauksista:
Uutta plusua on tullut tässä vähän sörhittyä. Tälläkertaa vanhanvaluista (koskapa kovin erilainen ja ehkäpä jopa parempi huuhtelupuoli mitä uudenvaluisessa). Paolla ja imulla taitaa olla asteita sen 194 kipaletta. Imupuoli himmailtu 24mm soppatykille ja pakopuolikin on levitelty yli 70% leveyteen. Jälki on omaan mieleen melkoista kuraa, mutta josko se jotenkin pelittäisi...
Pakokanavaan tuli pienen lipsahduksen myötä vähän mielenkiintoisempaa muotoilua, lähinnä kanavan alareunan osalta. Läppäpuoli on tukittu biliteeman epoksilla ja kaikki kanavat on hiekkapuhallettu. Takahuuhtiksia sai vähän muotoilla kun oli ollut jotain häikkää valussa, ja tuli niitä kanaviakin pikkasen siistittyä. Männästä sai siirtää katkoskohdan, ja vielä pitäisi pätkiä helmasta sen seitsemän milliä poies. Pyöristyksiä pitänee vielä parannella, etenkin pakopuolella.
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 28df8c.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 67b56a.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 394d9d.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... cfc07e.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 56618f.jpgNykyiset pyöristykset näyttää vähän häröiltä kun kuminen kiillotusmuliska on vähän liipannut sylkkäputkeen eri sävyä. Huipputehojen olisi tarkoitus tulla jossain 12krpm jälkeen. Kovin kantikkaaksi venähtänyttä pakoa kompensoi DS80 loota normi PV lootaa tiheämmillä vaihdeväleillä.
-----------
105,7km/h Gepsiin sykeröllä, serkku tottakai käskyttämässä.
Speksit:
-Viilattu 74cc plusu
-24mm flätside mikke
-Vauhtipäivien putki
-45% kössillä oleva kansi
-12-42 välit DS80 5-v lootalla
Testipaikkana auraamaton hiekkatie, tasamaalla huiput. Lumisade oli rankka ja näkyvyys nollassa, piikkirenkaat tykkää vähän jarruttaa. Putki meni jo tonnin verran ylikierroksilla tälle setille, pitänee heittää piikki lisää eteen ja kokeilla.
------
Tulipahan muokkailtua JiiTeellä Grand papassa ollut putki sopimaan kiines (pituus ei muuttunut yhtään). Piikin alta hävisi kaikki vedot ja tehoalue oli hyvin kapea ja korkealla, vitosella ei jaksanut enää kiihtyä alamäkeenkään (välit samat kuin aiemmin). Huipuiksi auratulla hiekkatiellä alamäkeen nelosella 106,7km/h@14200rpm... Vitosella ei enää kierrokset muuttuneet mihkään. Suoralla asfalttipätkällä sai nelosella kelattua 99km/h@13200rpm.
Vauhtipäivillä ollutta putkea takaisin kiinni ja piikin isompaa ratasta eteen. Huiput 104,4km/h@11000rpm tasaisella jäisellä asfaltilla (laskennallisesti huipputehon pitäisikin löytyä 11k liepeiltä). 10km siirtymä testipaikalle oli huomattavasti mukavampi ajaa kun jaksoi vitosellakin vetää piikin alapuolella ja kiihtyi tasaisemmin. Kiihdytyskäyriä vertailemalla JT:n putki oli 5 sekuntia hitaampi 8km/h-90km/h kiihdytysajassa samalla pätkällä. Tuli vielä kokeiltua lentävää lähtöä autoa vastaan, alkunopeus n. 30km/h ja kiihdytys alkoi aika tarkalleen samaan aikaan peräkanaa ajaessa. Mopo veti välimatkaa 15-20m, vaikka molemmilla oli riittävästi pitoja. Välin kurominen loppui kun auton mittariin sai kelattua 93km/h. Auto oli 90hp bensa sedan voortti.
Eli kaipa se jotenkin vetää, nyt on bensaa poltettu jo melkeen 12 litraa ja kilometrejäkin on kertynyt varmaan sata. Puristukset tuntuu jo aika heikoilta, eli josko sen saisi ennen joulua poraukseen. Imuajoitusta saanee laittaa lisää ja uusi putki pitää väsätä. Puristuksissa vois olla varaa kasvattaa, kun tuo B8ES tuntuu jopa himpun kylmältä tolle setille...
----------
Tuli availtua tuo yläkerta tässä iltasella. Heikkojen puristusten syy selvisi: männänrengas oli juminut uraan oikein huolella vanhan katkoskohdan kohdalta, syynä raju ohipuhallus koska männänrengasuran ylä-, ala- ja takaosassa suurehkot jurmut ->paksu karsta välissä liimasi renkaan. Rengas lähti irti vasta kolmena palasena ja ohipuhalluskohdalta kunnolla kuluneena. Leveä ja kantikas aukko oli myös aiemmin tyssännyt rengasuraa umpeen yläpuolelta, joten viime viikolla tuli hiottua vähän männän laen ja kyljen välistä kulmaa pyöreämmäksi, sekä uran yläreunaa ja männän kylkeä sopivammalle välykselle, renkaassa ei ollut muodonmuutoksia. Nyt avattaessa hiotut kohdat olivat ehjiä, mutta mäntä oli ahdistanut renkaan alapuolelta sen verran että oli kyljessä leikkaumaa ja rengasura alapuoleltaan ruennut jo ahdistamaan.
Johtopäätös: kovemmille virityksille ja leveälle pakoaukolle kannattaa keventää männän kylkiä niin renkaan ylä- kuin alapuoleltakin pakoaukon kohdalla, muuten lämpölaajenee liiaksi ja juikkaa kevyesti kiinni. Pytyssä oli vielä hoonijäljet tallella (tehtaan hoonijälki oli muuten niin karkeaa että sen tunsi kynnellä raapimalla ennen sisäänajoa), mutta ohipuhalluskohtaan oli palanut paksu kerros risiiniä kiinni sylinteriputkeen. Nuilla vioilla se jaksoi vielä vetää sen 104,4km/h@11k ja jättää autoa kiihdytyksessä, eli vissiin se rissa tiivistää hyvin tai kone toimii jo jotenkuten.
Tuli vielä mittailtua ajoitukset kun oli kansi momentissa ja pytty oikeissa lohkoissa. Paolla oli vain 190 astetta, kun taas imulla 194 astetta, lukemien piti olla pako:194 ja imu:190. Astemittauslohkoissa on näköjään aika paljon vähemmän hiottu alatiivistepinta... Yllättävän hyvin se jaksoi vinkua silti kierroksia nuilla ajoituksilla ja JT:n putkella. Huuhtelukuvio on kovin epäsymmetrinen kun vertaa aikaisempiin uudenvaluisiin pyttyihin. Pakopuolella on raakaa rappua, ja löytyihän tuota imupuoleltakin. Karstajäljistä päätellen virtaus ei pysy kunnolla kiinni pakokanavassa ja alkukäyrässä, kun on kirkkaita alueita paikoitellen.
Luvassa pytyn poraus 51,2mm männälle, että saa paolle hieman vähemmän prosentteja. Tavoitteena kestävyyden lisääminen, vaikkei se vielä tuon leveän ja kantikkaan paon takia olekaan rengasta suoranaisesti hajottanut. Putkelle tulee myös kunnollinen holkkikiinnitys, kun se on jäänyt vähän vaiheeseen aiheuttaen pakokanavaan sen rapun. Imupuoli pitää myös kohdistaa kuntoon ja viilailla huuhtelut luomaan symmetrisempää kuviota. Sitten vielä palotilalle pientä muokkailua, mahdollisesti lisää ruttuja. Ja uutta putkea jos joutaisi tehdä.
Onko muilla muuten ilmenny sellasta että männän alapuolelle palaa reilusti öljyä kiinni, vaikka lämmöt on perin matalat, sytkä myöhäisellä ja seokset rikkaan puolella? Vai onkohan sen vaan tuon rissan ominaisuus kun sen vissiin pitääkin palaa kiinni kun se toimii oikein... Kasin tulppa siinä nyt on kiines, sitäkin tukkii välillä vaikka öljyprosentti on tiputettu 4%:iin. Ja niin, männän kyljet olivat perin hyvässä kunnossa, muutamia pieniä naarmuja vain.
Video tesmeistä:
http://www.youtube.com/watch?v=7aQSb_qL ... e=youtu.beMaavaraa:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 1b685a.jpgDyno
Kuten Pro-viri puolella lukee, niin dyno on valmistumassa. Sieltä voi lukea lisää, tänne linkkaan vain kuvat. Seuraavaksi vuorossa on tasapainotuksen viimeistely ja pyörityspinnan kiinnittely rullaan.
Pyöriviä massoja:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d5f557.jpgSerkku sorvaa akselia:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 4b169f.jpgRakentelua:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... b2c153.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0094c4.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 8e91cc.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 75f5fe.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... a7ab92.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 803155.jpgPajat.net
Kaikenlaista on tullut lisää pajan konekantaan. Mm. ilmainen hiekkapuhalluskaappi (mallia aika iso), pari rivitalon öljypoltinta, joista saa yht. 240kw pihalle (toisesta tulee uuden "masuunin" lämmitin), kompuran viritykseen isompaa hihnapyörää, pikkuinen jyrsinkone himmeleiden työstöön, muutamia moottoreita (110cc monkeybike kone, moottorisahaa, hätävesipumpun moottoria jne.). Näiden osalta riittänee pelkät kuvat.
Hiekkapuhallussälää:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... a82f84.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 14c14a.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0254d9.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 712868.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 0254d9.jpgPlasmaleikkurin lisävedenerotin:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... b5e6a5.jpgNykytilanne
Projekteja on jo ihan liikaa. Tällä hetkellä on menossa sekä alumiinisen, että peltisen pakoputken valmistus, molemmat samoilla mitoilla ja taivutuksilla. Rompepäiviltä tuli ostettua vajavainen PV ja kaikkea kiinni modailtavaa palikkaa. Eilen tuli yksi PV lisää tallille, mutta se on onneksi jo käyttökunnossa peruslaiskalla malossitekniikalla. Pikkujyrsinkin vaatii vähän remppaa, josta voisi jotain päivitellä kun tapahtuu.
Kuvia aluputkesta:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d7d7a7.gifhttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... d6b444.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 32b673.jpghttp://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 1fdd6a.jpgEnempää en jaksa näpytellä, saatikka muistella. Saa kommentoida ja kysyäkin jos siltä tuntuu.
Propsit jos jaksoit oikeasti lukea kaiken...
PS. Anteeksi modeille jos järjestelmä/lukijat ei tykkää. Jatkossa vähän lyhyempiä viestejä. Videolinkki ilmestyy piakkoin...