14.2.2013 8:57
15.2.2013 16:46
15.2.2013 18:13
24.2.2013 2:28
17.6.2013 20:52
1.12.2021 19:51
sellyoursoul.90 kirjoitti:Kaivelin 125cc PV projektin päivänvaloon.. Josko tämä olisi ajokunnossa Pv-Foorumin Vauhtipäivillä 2021??
Tämä projektihan on aloitettu muistaakseni noin kymmenen vuotta takaperin vuonna 2011, jolloin olin intissä.
Tässä motot.net foorumitopic jossa projekti on tiivistettynä.
-> viewtopic.php?f=72&t=82563
Edistyksen tahti oli kova, kunnes ei enää ollutkaan. Sittemmin tämä on ollut tallin nurkassa odottelemassa motivaatiota.
Olen puolihuomiossa vuosien mittaan haalinut DT/TZR osia silmälläpitäen sitä päivää että rupean tätä taas rakentelemaan. Vanhalta työkaverilta sain ostettua halvalla Derbi GPR125 raadon jossa tosiaan on sama Yamahan tekniikka.. Sen pistin lihoiksi jotta pääsen hyödyllisiin osiin käsiksi.
Ensitöikseen nappasin GPR mosasta YPVS akselin roippeet sekä sylinterinkannen Piikkipeeveen moottoriin.
YPVS servovaijerin säätönippa poikkesi laippan sisään, joten se piti Tigin avulla kaivella sieltä pois:
Kautta aikain olen kuullut kovasti keskustelua siitä miten piikki-yammun kannen tiivistys pettää herkästi pakopuolelta, joten ostin OEM kannentiivisteen suoraan Yamaha Centeriltä melko rapsakkaan 39euron hintaan.
Olis paree pitää..
Pytyn sekä kannen tiivistepinnat hieroin lasin päällä suoraksi, pientä heittoa oli havaittavissa ensihieraisun jälkeen tiivistepintaa katsoessa.
Pakolaipan m8 kierteet oli myös hieman huonossa hapessa, joten iskin sinne nyt jo kiinan Helicoilit ennenkuin ne antautuvat täysin. Pilipali-pylväspora osoittautui hyödylliseksi kamppeeksi tässä hommassa.
YPVS akselia hieroin hieman, sillä sylinteri on pienessä ylikoossa enkä halua että mäntä osuu akseliin. Kunnon putsaus romuille ja yläkerta kasaan!
Päätin ottaa toisen syylärin käyttöön mitä alunperin tähän olin muokannut ja sovittanut, sillä tässä syylärissä oli hieman enemmän paksuutta ja pinta-alaa. Muistaakseni peräisin hieman vanhemmasta Yamaha TZR:stä.
Sille piti hitsata pari korvaketta runkoon, ja syyläriin itseensä piti myös hitsailla yksi korvake.
Jännitteensäätimelle löytyi samalla paikka mopon vasemmalta puolelta samaan pulttiin syylärin kiinnityksen kanssa, mutta lisäsin jännitteensäätimelle myös ihan oman korvakkeen jonka hitsasin runkoon kiinni.
Syylärin ja takalokarin väliin on tarkoitus laittaa flekti imemään ilmaa syylärin läpi.
Kanteen tulevaan vesinippaan tuli tehtyä muutos, alunperin tästä lähtee letku suoraan ylöspäin joka ei tässä toimi, koska bensatankki tulee vastaan. Hitsasin käyrän letkunipan sen tilalle jonka olin sahannut jostain skootterin syyläristä irti. Ei ollut erityisen herkkua hitsattavaa..
Pakoputken lämpöraudan taaempi kiinnityspiste ei ollut kohdallaan enää putken sovituksen jälkeen, joten nappasin kiinnikkeen irti ja hitsasin uuteen paikkaan. Putken ja änkän väliin pitää keksiä jokin tiiviste ennen lopullista kasausta.
YPVS Servo ei mahdu alkuperäiselle paikalleen, joten sijoitan sen penkin alle rungon takaosaan ja härväilen omat vaijerit toimimaan sieltä käsin. Servo tarvitsee siis kiinnityksen..
Ja kyllä, penkki menee kyllä kiinni!
sellyoursoul.90 kirjoitti:Tänään kävin Puuilon kautta nappaamassa tarpeita jäähdytysnestelinjojen vetoa varten. Metri 16mm letkua, ja lisäksi muutama tuollasia muotoletkuja joissa on valmiina 90-asteiset kurvit. Lisäksi sitten muovisia 16mm jatkonippoja.
Nätin jouhevat linjat tuli, vielä pitää käydä hakemassa uusia klemmareita kun eivät osuneet samaan ostoskoriin tällä kertaa..
Kehittelin syylärille paisuntasäiliön tuollaisesta 250ml pilliputelista, missä siis menee letku pullon pohjalle saakka.
Juuri sopiva "kuppi" tuolle putelille löytyi romulaatikosta, taitaa olla peräisin jostain mummofillarin kampikeskiöstä. Siihen kaveriksi vähän peltiä.. Puteli pysyy isolla nippusiteellä paikallaan jämptisti.
Sitten siirryin homman pariin mitä vähän ennakkoon pelkäsin, eli uudemman vuosimallin DT moottorin johtosarjan sovitus vanhemman vuosimallin DT moottorin magneettoon..
Olin siinä uskossa että UM magneetto ja magneetonkoppa ei sovi VM moottoriin, että lohkossa ja kampiakselissa olisi sen verran eroavaisuuksia keskenään, joten siksi tutkin ja pähkäilin useamman tunnin näiden eri sähköjärjestelmien naittamista toisiinsa.
VM magneetto on "perinteisen mallinen", eli staattori on kiinni lohkossa ja vauhtipyörä asennetaan sen päälle pyörimään, mutta UM magneetto on "Nurinkurinen" eli staattori on kiinni magneetonkopassa ja vauhtipyörä on "väärinpäin" kampiakselilla. Tässä kuva elintenluovuttaja-moottorista jossa UM magneetto.
VM magneetolta tuli vähemmän piuhoja mitä UM sähköt haluaisivat, joten ei se pelitä.. Alkoi jo epätoivo iskeä, joten purin UM moottorista vauhtipyörää irti että josko saisi ne sähköt muutettua "Perinteisen" malliseksi kenties vaihtamalla vauhtiksen navan tai vastaavaa..
Vaan tuli huomattua että magneetonkopan tiivistepinta näyttää hyvin samalta mitä piikkipeeveen moottorissa, ja kampiakselikin näytti hyvin samanlaiselta..
UM Vauhtipyörästä kun ruuvasi sähköstartin vapaakytkimen irti, meni se heittämällä paikalleen VM moottoriin. Vaikuttaa lupaavalta!
Magneetonkoppa otti kiinni kohdistustapista, jota varten jo olemassaolevaa lohkojen kohdistustapin reikää pitää porata 6mm poralla hieman syvemmäksi..
Bolt-On!! 8)
Olisi pitänyt alunperin tarkistaa tämä asia, olisi säästynyt monta tuntia turhaa työtä ja pähkäilyä. Kerkesin vielä napsimaan sivuleikkureilla jo johtosarjasta töpselit irti.. Noh, joka tapauksessa olisin purkanut liittimet johtojen lyhennystä varten joten ei se niin hirveää lopulta ollutkaan.
Johtoja ihmetellessä heräsin tilanteeseen että en ollut vielä tehnyt CDI-Boxille paikkaa.. Runko alkaa olemaan aika täynnä, joten kunnollisia vaihtoehtoja boxin sijainnille ei enää hirveästi ollut.
Boxi löysi paikkansa syylärin edestä, äänenvaimentimen alapuolelta mopon oikealta puolelta.
Johtohässäkkä on hirveä, ja se tulee siistiytymään vielä hurjasti. Käyn jokaisen liittimen ja johdon läpi ja pätkin turhat piuhat pois välistä. Lopuksi johdot joko teipataan nippuun tai ujutetaan nylon-sukan sisälle.
Tässä kunnossa kokeilin jo että tuleeko kipinää, koska kaikki johdot ja liittimet mitä tiesin kytkeä, oli kytketty.
Noh, kipinää ei tullut, joten seuraavalla kerralla pitää alkaa käymään läpi mahdollisia sivujalan antureita, sammutusnappeja, mitälie..
Jostain romukopan pohjalta osui käteen myös hieman hitsailtu ja kärsinyt kromilokari piikkipeeveen keulille.. Josko sen saisi ensikerralla myös leivottua paikalleen?
sellyoursoul.90 kirjoitti:Viimekertaista kipinän poissaoloa lähdin selvittämään ihan vain printtaamalla DT125 sähkökaavion a3 paperille ja käymään jokaista johtoa läpi että mitä kaikkea sitä on tullut karsittua pois..
Aikansa selvitellen ja testaillen huomasin, että virtalukolta lähtenyttä pätkittyä johtoa kun maadoittaa runkoon, tulee silloin kipinää! Sähköstarttina toimi Milwaukeen akkuporakone vetoakselista pyöritellen kutosvaihde silmässä. :D
Hoxhox tämä on video
Kun kipinä oli löytynyt, aloin siivoamaan johtosarjasta turhat johtojen pituudet pois ja hieman niputtelemaan niitä runkoon kiinni tuollaisilla pienillä tarranauhoilla, joilla olen monen nippusiteen korvannut jo aiemminkin.
Päädyin karsimaan kaikki takavalo/jarruvalo piuhat pois jotka olin aiemmin johtosarjaan jättänyt jäljelle. Hääräilen sitten uudet piuhat kunhan on sen aika.
YPVS:sä tarvitsee uudet custom-mallin vaijerit koska YPVS servo on aivan muualla mihin alkuperäiset vaijerit yltäisivät, joten ostin puuilosta kahdet fillarin vaihdevaijerit kuorineen ja lähdin niitä sovittamaan kiinni. Pytyn päähän piti tehdä m6 kuusiokolopultista uudet säätönipat koska orkkikset olivat menneet aiemmin särki.
YPVS Akselin päähän jätin vaijereiden omat tehdastekoiset pienet tinanipat, mutta servon päähän piti hääräillä itse uudet nipat.
Ne porailin ja viilailin 6mm kuparitangosta, koska valmiita nyt ei ollutkaan miljoonalaatikossa kuten luulin ja tuntuu ettei tinattavia nippoja nykyään saa yhtään mistään hyllystä valmiina. :roll:
Laitoin YPVS akselin oikeaan asentoon, käytin virrat päällä jotta YPVS servo nollaa itsensä ja hivuttelin nipat sekä vaijerit hollille oikean katkaisukohdan merkintää varten.
Sen jälkeen vaijerit sekä nipat irti, vaijerin poikkaisu merkin kohdalta poikki ja nippojen tinaus paikalleen.
Ja YPVS toimii! 8)
-> https://youtu.be/EYlWeL2ZAsI
Samalla kun ostin fillarin vaijerit Puuilosta, tarttui matkaan kourallinen sopivia uusia klemmareita jäähynesteletkuihin ja niiden liitoksiin.
Alkaa se jo vähän siistimmältä paketilta näyttämään.. 8) Huomenna jos saisi muovattua etulokaria ja etuvaloa paikalleen, sekä ehkä tuota sivukoppaa soviteltua.
Muistelin että vesipumpun tienoilla kytkinkopassa on yksi sileäksi mennyt m6 kierre jota en koskaan korjannut silloin ~10v takaperin, joten pitää se fiksailla myös. Josko pääsisi kokeilemaan pysyisikö jäähynesteet sisällä kun kaataa järjestelmän täyteen.
Pitää muistaa kaataa myös öljyä laatikkoon ennen kun alkaa haaveilemaan ensisauhuista, muistaakseni laatikko on jotakuinkin kliinerikuiva ollut kaiken tämän ajan.
Bensatankin tähän saan ensiviikon aikana, kuten myös pari muutakin osaa. Akku pitäisi myös kehitellä varmaan RC-maailman puolelta, kun missään ei ole oikein tilaa perinteiselle mp-akulle.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Tänään päivä alkoi etulokarin parsimisella.. Vähän putsailua, rälläköintiä, hiomista, hitsaamista, lisää hiomista.. Sitten kun pyyhkäsi lokarin läpi pienellä epäkeskohiomakoneella, sai tasaisen siistin samettipinnan vanhan naarmuisen kromisen tilalle.
Aikaisemmin tässä on ollut kiinni joku Monkeyn takalokarista leivottu lokari, mutta nyttemmin kun vuosien saatossa mulle oli ilmaantunut jostain PV kromilokari, otin sen työn alle.. Ruostepilkkua on aika tasaisesti, ja naarmuja siellä täällä. Sen myös pyyhkäisin siis läpi pienellä epäkeskohiomakoneella.
Ehkä suihkasen näihin jossain vaiheessa kirkaslakan pintaan, josko estäisi suurimpia ruostumisia.
Iskin lokarit kiinni, ja onnekseni huomasin että syylärin ja takalokarin väliin jää hieman suurempi rako mitä aiemmalla Monkeyn lokarilla. Joskus aikoinaan kun tuon Gilera Ice:n keulan peeveeseen olen sovittanut, tuli tehtyä välikiinnikkeet muoviselle etulokarille.. Se ei oikein kromilokarin kanssa näytä hyvältä, aika turhan iso rako jää eturenkaaseen. :lol:
Vaan katotaan nyt mihin se asettuu, oli tarkoitus laittaa tähän paksumman profiilin kumit alle..
Seuraavaksi otin työn alle kytkinkahvan, peeveen orkkiskahvan. Vaijerikuoren korvake oli mennyt poikki..
Tigillä samointein täyttöä sen verran että saa vaijerinsäätönipan kahvaan, kun DT kytkinvaijerissa ei säätöä vaihteiston päässä juuri ole.
Kaivelin stongankiinnikkeen ja Suzuki S1 (?) tangon jotka asentelin paikalleen. Alkaa kokonaisuus jo hahmottua.
Korjasin kytkinkopasta vesipumpun kannen kierteen, taas pelitti hyvin Aliexpressin muutaman euron m6 helicoilsarja!
Sivukoppa kiinnittyy paikalleen yhdellä M6 ruuvilla niittimutteriin jonka niittasin runkoon kiinni sopivaan kohtaan. Annoin kopalle vähän lämpöjä samalla kun ruuvasin ruuvin kiinni, sillä kun sai ruuvinkantaa hieman uppoamaan koppaan ettei se ole niin koholla.
Kopasta pitäisi poistaa maalit ja maalailla se kokonaan uudestaan.
Täyttelin vaihteistoöljyt koneeseen, ja samalla kun otin mopoa työpukilta/pöydältä alas, jätin sen vähän hassuun asentoon jäähynesteiden täydennystä varten. Tuolla tavoin syylärin täyttökorkki on järjestelmän korkeimmassa kohtaa, joten ehkä tällä saadaan pääosa mahdollisista ilmakuplista/taskuista pois.
Yleiskuvaa, joskin ilman bensatankkia..
Yamahan sammutusnappi toimii alunperin "käänteisesti", eli ON asennossa nappi maadoittaa, kun taas OFF asennossa se ei maadoita. Päinvastoin siis mitä PV sammutusnappi tekee.
Tutkin että saisiko PV sammutusnappia toimimaan käänteisesti, ja kyllähän sen saa. Tapin kun naputtelee pois, saa kytkimen purettua ja kuparisen peltilipareen saa käännettyä vastapuolelle tappia. Se vaatii hieman taivuttelua ja viilausta napin muoviosaan lisätilaa tarvittaessa, mutta kyllä se vaikuttaisi toimivan.
Yoshi heitti vaan hyvän huomion, että jos kytkimessä on vähääkään kontaktihäiriötä tankoon, meinaa se suoraa käyntihäiriötä.. Pitää siis luultavasti hylätä tämä ja väkerrellä joku varmempi kytkin sammutusnappikäyttöön. :oops:
Mulla ei ollut kaasuvaijeria varattuna tähän projektiin vielä, joten tein sellaisen YPVS vaijerisovelluksen ylijäämistä ja yhdestä Derbi GPR kaasukapulan 90asteen vaijerikurvista.
Irtonippoja mulla ei vaijeriin ollut, joten tein alumiinista työkalun jolla saa valettua vaijerin päähän sekä kaasarin luistiin menevän pienen nipan, sekä kaasukapulaan tai jarrukahvalle menevän isomman nipan.
Työkalun aihio on joskus amiksessa häärätty alumiininen tangonkiinnike/koroke.
Jotta tina saisi parhaan mahdollisen tartunnan vaijerista, pitää vaijerin pää rispata auki jotta tinalla on mahdollisimman suuri ala ja paljon "haittoja" mistä tarrata kiinni.
Sitten vaan pullokosanilla lämpöjä ja kolvitinalla nippaa valamaan!
Tämä on sellainen työkalu mikä olisi pitänyt valmistaa jo ~15vuotta takaperin! :lol:
Iskin kaasukapulan paikalleen, ja kuten arvata saattaa, ei se PV kaasukapula sellaisenaan jaksa 28mm kaasarin luistia nostaa ylös saakka. "vetopituus" loppuu siis kesken.
"Viritin" siis kaasukapulaa 5min epoksilla suurentamalla kehää jota vasten vaijeri lepää kahvassa.
Kehää suurentamalla saadaan siis "vetopituutta" lisää.
Kun epoksi alkoi jähmettyä, sain muotoiltua vaijerille jo uraa valmiiksi painelemalla epoksiin uraa 1,6mm tig-langalla. Mattopuukolla sitten kaavin reunukset lopulta sileiksi.
Hyvin pelittää, luisti nousee ylös saakka!
Kuvasta ei mitään selvää saa, mutta siellä näkyy juuri-ja-juuri kuinka uusi "Ram-Air" sukkaputsari mahtuu paikalleen kaasarin perään. Tilaa syylärin ja putsarin väliin jää muutamia senttejä. Helvetin hankala saada selviä kuvia noin ahtaasta konehuoneesta. :roll:
Pitäisikö keulaan laittaa PV vieterijouset tuomaan vähän alkuperäisyydentuntua? DT Tekniikka myös painaa PV tekniikkaa enemmän, joten keula tuntuu muutenkin hieman löysemmältä mitä PV:ssä aikoinaan.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Tuontitukulta löytyi 200cc mönkkärin flekti, ja samaan tilaukseen sitten tarttui mukaan jotkut karkeat Duron tekemät lumilingon kumit sekä PV takavalo sekä takavalorauta. Lisäksi otin alennuksesta 1,6mm ALMg5 tiggilankaa 5kg paketin joka ei osunut kuvaan mukaan.
Piikkipeevee sattuneesta syystä vähän vaatisi jarruilta hieman parannusta PV vakioihin verrattaen, joten rupesin etsimään keulille jarrulevyä.
On tullut aikojen saatossa useampikin sovellus missä isketään vain Monkeyn levykeula-roippeita kiinni ja hyvinhän se pelittää, mutta se ei oikein omaan silmään näytä hyvältä jos siellä pyörii mankin etupyörä peeveen keulilla..
Siispä etsin sellaisia osia jotka saisin sovellettua PV etunapaan kiinni, toimimaan PV vannelevyjen kanssa.
Torissa tuli vastaan Yamaha Neos keula muutamalla kympillä, ja sain vielä Brembon jarrusylinterin samaan kauppaan mukaan kympin lisähinnalla. Tämä osakasa kustansi 50euroa.
Samalla reissulla kävin Motonetissä pyörähtämässä josta tarttui mukaan PV tankinkorkki, PV takajarrukatkaisin ja pieni 2,3Ah mp-akku.
Hommat alkoivat jarrulevyn irroituksella ja vanteen navan irroitus vanteesta ihan ronskisti puukkosahalla puolat poikki sahaamalla. Vähän epämääräiseltä näyttää vielä tuo mallailu.. :)
PV etunavan jarrurummun reunus otti Brembon jarrusatulaan kiinni, joten sieltä rälläköin siivua pois jotta mallailu edistyy johonkin. Ilman rälläköintiä rengasta/vannetta/napaa ei olisi saanut keskelle keulaputkia.
Kun keulaan mallasi keskelle aseteltua PV napaa, sekä keulan alkuperäistä napaa jarrulevyn ja jarrulevyn puoleisten holkkien kera vuorotellen, sai aika hyvin mitattua asioita selväksi mitä ennen sorville menoa piti saada hahmoteltua.
PV etunavasta lähti jarrurummun puoleinen laakeripesä kokonaan pois ja sorvasin 40mm halk. syvennöksen joka on ~2,5mm syvä. Lisäksi oikolastut about joka pinnasta ja jarrurummun reunusta useampi milli pois, jotta saadaan jarrusatulalle lisää tilaa.
Sitten Neos:in etunapa sorviin.. Iskin sorvin pakkaan 35mm akselia pätkän kiinni ja pikaliiman kanssa laitoin Neos:in etunavan sen varaan kiinni, kärkipylkällä toki tukea antaen. Aika suuri osa navasta muuttui lastuksi ennenkuin napa oli sopiva PV napaan istutettavaksi. Ulkohalkaisijan ja oikean pituuden lisäksi jätin tähän 40mm halk. olevan ~2,5mm korkea olakkeen joka käy timmisti sorvattuun PV etunapaan.
Seuraavaksi prässille jossa puristin osat toisiinsa. Nätisti meni nippuun.
Alunperin mietin että hitsaisin napojen osat toisiinsa, mutta ajattelin kokeilla seuraavaa:
Porasin 6,5mm poranterällä jarrulevyn pulttien kierteistä reijät läpi asti, jonka jälkeen saan tehtyä vastapuolelta PV navan kohdalle 8,5mm reijän, pienen oikolastu-upotuksen kuusiokolopultille, sekä m8 kierteen Neuos navan sisälle.
Tällä tyylillä navan puolikkaat ovat siis toisissaan prässillä niputetulla krymppiliitoksella, sekä 3kpl M8 pultilla.
Jarrusatulalle jäi tilaa aika hintsusti, se pitää vähän saada vekslattua paikalleen silloin kun palat ovat niin erillään kun vain saa, tai sitten pitäisi löystää hieman jarrulevyn pultteja.. Suoraan akselin irroituksella etupyörää ei siis saa tästä keulasta irti.
Kyllä se muuten aika jämptiltä vaikuttaisi. 8)
Irroittelin tosiaan aiemmissa kuvissa olleen Gilera Ice:n keulan ja sovitan tämän Yamaha Neos keulan sen tilalle.
Uusi keula vaatii jonninverran työtä, esimerkiksi uuden T-palan akselin sorvauksen, t-palaan ääriasento-stopparin rakentelun sekä ohjaukseen uusien laakereiden hommaamisen. Kiinni olleet t-palan laakerit olivat aika rouheassa kunnossa jo..
Etulokarille ajattelin tehdä samanlaiset kiinnikkeet mitä Kilvettömään PV:seen, eli tukevat letkuklemmarit joihin lokari hitsataan suoraan kiinni.
Otin Jt-87:lta ostetun sekundakuntoisen bensatankin työn alle, johon Motonetistä kävin sen tankinkorkin ostamassa. Tankki on rajussa kunnossa, siinä on isoja ja pieniä lommoja vaikka kuinka paljon ja joku Seppo on sitä koittanut korjaillakin jossain vaiheessa historiaa.
Tankista olisi joka tapauksessa pitänyt poistaa etummainen bensanippa käytöstä rungon lisätukien vuoksi ja tulpata reikä, joten nyt on vähän kuin sama tilanne mutta vain vähän isommalla tulpalla.. :D Tuon reijän kautta saa tankkia myös hieman oijottua samalla..
Pro Tip; tämä maalinpoistoaine ei tunnu tekevän juuri mitää. Pitää ilmeisesti poistaa maalit perinteisin mekaanisin keinoin.
Hääräilin akulle akkutelineen ja mallasin sitä paikalleen siihen ainoaan paikkaan ja asentoon mihin se sopi.
Loppuun parit fiilistelykuvat 8)
Tekemistä: Paljon
Aikaa: Vähän
:shock:
sellyoursoul.90 kirjoitti:Alkuviikosta kävin hakemassa viimeviikolla Fixuksen autovaraosaliikkeeseen tilatun 70c° lämpökytkimen joka tulee ohjaamaan piikkipeeveen flektin käynnistymistä. Lämpökytkin siis kytkee nipan maihin kun lämpötila on 70c°.
Moposportilta tilailin piikkipeeveen keulaan uutta roipetta, samaan pakettiin uudet sisäkumit renkaisiin koska nykyiset vuotavat.
Aloittelin lauantaipäivän viristelyt bensatankin parissa. Siihen piti naputella pellistä paikkapala, ja hetki siinä menikin..
Ensin karkeaa mallia jota lähtee heppailemaan kiinni.. Perin ärsyttävä muoto, lisäksi meinasi jäädä vähän turhan kapeaksi tuo pellinpala jonka leikkasin, mutta kyllä se on riittävän liki..
Sitten pintojen putsausta ja hitsailua.. Heppailin aina sieltä pellin reunaa kiinni mistä se parhaiten sopi kiinni, ja sitten naputtelin vasaralla paikkapalaa sopimaan paremmin kiinni.
Pellin venymässä tuli raja vastaan kun viimeisiä venytyksiä tein tuohon keskinotkelmaan, mutta kyllä sen sai hitsattua.
Tiiviystestiä varten hääräsin tankinkorkin tilalle tälläisen yksinkertaisen tulpan joka osoittautui hyvinkin toimivaksi. Pulttiin hitsattu poikittainen tangonpätkä ottaa siis tankinkorkin sisäpuolisiin reunuksiin kiinni, kunhan sen pujottaa puoli kerrallaan tankin sisäpuolelle. Sormikireys riitti tiiviystestiin.
Käytin paineilmaletkun väliin laitettavaa paineensäädintä josta sitten lähdin painetta lisäämään nollasta lähtien. About puolen kilon kohdilla rupesi suhina kuulumaan, joka osoittautui halkeamaksi joka näkyykin aikaisemmissa kuvissa.
Tämän korjattua iskin painetta 1bar tankkiin ja suihkin saippuavettä pohjan puolelle eikä uusia vuotoja enää näkynyt. 8)
Tankki otti hieman uutta muotoa kun käytin aluksi hieman suurempaa painetta sisällä, pohja tuntui pullahtavan hieman ulospäin ja tankin sopivuus runkoon hieman muuttui. Alkujaankin tuon paikkapalan hitsaus oli aiheuttanut tankkiin vetelyä jonka takia sitä piti vähän sovitella..
Onneksi tallin perältä löytyy jostain ilmasiksi saatu Bilteman korinoikaisusarja jossa on levittäjäkynnet. Sillä sai tankkia hieman levitettyä etummaisten kiinnikkeiden puolelta, jonka seurauksena tankin yläpuolelle tuli pari ruttua. Rungon vasemmanpuoleista tankin etukiinnikettä nostin/taivutin hieman myös ylöspäin, koska tankki "roikkui" siltä puolelta hieman alempana.
Huomasin että tankissa etukiinnikkeet olivat hitsattu tehtaalla eri tasoon keskenään, ja tämä oli helpompi&nopeampi korjaus tähän väliin.
Seuraavaksi lämpökytkimen asennuksen pariin. Päätin että se tulee jo kertaalleen muokatun kannen vesinipan kylkeen, heti termostaatin jälkeen.
Ei muutakuin näps&kops! Lämpökytkimessä oli m10x1mm kierre, jonka kokoista kierretappia multa ei löytynytkään. Sain aikaisemmin viikolla tilattua Tarviketorilta sopivat tapit, jotka juuri sopivasti kerkesivät perjantaiksi perille.
Sinne se nätisti sopii paikalleen. 8)
Flektin asennusta varten olin joskus aikoja aikoja sitten jo tilannut tälläisen "flektin asennuskitin". Muovisia pyöreitä nippusiteen tyyppisiä tikkuja, parit jouset ja muovirinkulat jotka kiristyvät tikkujen varteen kiinni kuten nippusiteen lukko nippusiteeseen; Sen saa kiinni mutta sitä ei saa pois.
Flektiä varten piti muokata hieman takalokaria jotta flektin "pakopuolella" on ilmalla paremmin tilaa liikkua. Samalla hitsasin akun pidikkeen/kehyksen paikalleen. Teen lokarin etu/alapäähän vielä yhden lisäkiinnikkeen runkoon joka estää lokaria "kiikkumasta" takakiinnikkeen varassa.
Heti piti testiä että miten se flekti ja lämpökytkin pelittää. Kytkin plussan suoraan akulta flektin plussaan ja flektin miinuksen kytkin sitten lämpökytkimen nippaan. Tämän jälkeen annoin lämpöpuhaltimella lämpökytkimelle kuumia sen aikaa kunnes flekti heräsi eloon. Hieno tunne! 8)
Nopsa video:
-> https://youtu.be/ddDhXRQfgcE
Nyt kun akku on paikallaan ja tankki on paikallaan, alkaa penkinalunen näyttämään siltä miltä se lopulta tulee näyttämään. Valoille ja flektille pitää tehdä kunnolliset johdotukset toki vielä..
Kaivelin letkulaatikosta ohuempia letkuja ja laittelin niitä kaasarin ylivuotoletkuihin, ja kaivelin samalla 8mm bensaletkua jonka sitten taivuttelin tankin bensanippaan, sekä kaasariin kiinni. Näin saa vähän osviittaa siitä että mihin tulen asentamaan 1/4" palloventtiilin bensahanaksi, eipähän jää sen virtauksesta kulku kiinni..
Nippelilaatikosta löytyi pari 90° kurvin omaavaa messinkistä 1/4" kierteistä kulmanippaa joka helpottaa palloventtiilin asennusta huomattavasti.
Bensansuodattimelle en ole oikein sopivaa rakoa löytänyt että mihin sellaisen laittaisi.. :oops:
Takajarrukytkimellä on ahtaat oltavat, se pitää tuoda aika korkealle ja sieltä sitten tuoda pitkä jousi/vetotanko jarrupolkimelle.. Näille paikkeille pitää tehdä kiinnike.
1.12.2021 19:54
sellyoursoul.90 kirjoitti:Tämä päivä (sunnuntai) alkoi duunipaikalla sorvihommissa, Yamaha Neos keulan T-palaan uusi akseli..
Ensiksi vanha akselin irroitus; se hoitui sorvissa lastuamalla tehtaan hitsisauma t-palan alapuolelta pois ja prässäämällä vanha akseli pois.
Hirveän vähän tuli otettua jostain syystä valokuvia seuraavasta operaatiosta, eli uuden akselin sorvauksesta. Aihiona oli 35mm pyörötankoa. Tässä valmis tuotos irrallaan, ja heti perään paikalleen prässättynä.
Ja koska t-pala on valukappale, annoin pillillä vähän esikuumia sille ennen hitsausta.
Tässä välissä annoin t-palan jäähtyä rauhassa ja sillä aikaa sorvailin 25mm pyörötangosta etunavan oikealle puolelle sinne sopivan holkin, josta ei siitäkään juuri tullut otettua erikseen kuvaa. Tässä kuvassa se silti paikallaan jo on. :roll:
T-palan akseliin piti vielä rälläkällä raapaista ura lukitusmuttereiden väliselle prikalle, siinä kun on uraan osuva nystyrä. Sen jälkeen uudet laakerikoolit voi paukutella kuparivasaralla runkoon paikalleen, turauttaa vaseliinia laakerikooleihin ja tökkiä laakerikuulat vaseliiniin, jonka jälkeen keulan voi nostaa normaalisti paikalleen.
Akseliin pitää kairata vielä ura tolle stongankiinnikkeen peltilipare-hässäkälle jolla stonga ohjautuisi suoraan.
Etulokari tarvitsee sopivat kiinnikkeet tuolle keulalle. Sitä varten teippasin keulan pysymään suorassa, renkaan paikallaan ja teippasin tarpeellisen määrän muttereita ja prikkoja jotta lokari nousi sille etäisyydelle renkaasta jotta se näytti silmään passelilta.
Lokarin kattelu keskelle ja suoraan, jonka jälkeen oli aika tehdä CAD-malli tarvittavasta pellinpalasta. Pumppuihin ruuvasin letkuklemmarit kiinni joihin nämä hitsataan kiinni.
Samalla tyylillä mulla on ollut Kilvettömässä PV:ssä etulokari kiinni Yamaha Aeroxin keulassa ja hyvin pelittää!
Keulaputkesta muuten irroitin kylkiheijastimien tarrajämät tälläsellä tarranpoistolaikalla. Erittäin hyvä ja toimiva tuote, suosittelen! Vähänku porakoneeseen kiinnitettävä pyyhekumi.
Kaasukahvaan uusi sammutusnappula motonetistä; Vähän tigillä täyttöä, sitten hionta, merkkaus, poraus, dremelillä auki viilaus, käsiviiloilla reijän viilaus mittaansa.. Lopuksi rälläkällä silottelua jonka perään epäkeskohiomakonetta.. Hyvä tuli!
Loppuun yleiskuvaa:
Uusi keula on hieman vanhaa lyhyempi, joten takajouset ajattelin vaihtaa lyhyempiin. Keula myös tuntuu nyt aika löysältä, pitää kattoa onko siellä mitään öljyä sisällä ja modailla pv etujouset liukuputkien päälle. Pitää myös tutkia voisiko sinne alkuperäisten jousien kaveriksi laittaa holkkia jolla jousia saisi kireämmälle.
Etujarruletku on myös liian pitkä, se pitää vaihtaa lyhyempään.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Jossain vaiheessa viikkoa saapui Tekantista tilattu Voca/Koso lämpömittari ja keulan stefat. Pari m6 vaijerinsäätönippaa laitoin samaan pakettiin tulemaan.
Bensahanaksi valikoitui Hyvinkään AT-Koneesta minikokoinen 1/4" palloventtiili, johonka ruuvasin pari messinkistä 90° letkunippaa kaveriksi.
Ostelin edukkaasti pari 4" Heidenaun rengasta, ja samalla reissulla poikkesin Moposportilta hakemassa PV valokytkimen korjaussarjan.
Bensalinja piti vetää vähän pidemmän kautta, koska tällä tyylillä bensaletku ei mene niin pahasti ruttuun heti tankilta lähtiessä. Bensahanalle tein kiinnityksen 1/4" putkikiinnikkeestä jolle tein M6 kierteen runkoon.
Pitää huomenissa mitata että paljonko tuo virtaa minuutissa..
Vocan lämpömittarin anturi meni Bolt-On tyyppisesti suoraan alkuperäisen anturin paikalle. Kierteisiin sipasin hieman kierretiivistemönjää.
Iskin etuvanteelle Heiskan paikalleen, ja tämä edellytti sitä että etulokarista piti karsia alkuperäiset sivukiinnikkeet pois, naputella pallopäävasaralla niiden syvennöslommot suoraksi ja hioa sisäpuolen hitsisaumoja matalemmaksi. Sen lisäksi piti vähän vääntöraudoilla kammeta lokaria hieman ylemmäs.
Viisas mies olisi tehnyt kiinnikkeisiin hieman säätövaraa ylöspäin... :roll:
Taakse vaihdoin myös 4" Heiskan paikalleen, ja kyllä olen vahvasti sitä mieltä että taakse levennän vannetta ~30mm/puoli = ~60mm yhteensä. Sen verran kapealta se takapyörä mun silmään nyt näyttää.
Kytkinkahvarunkoon ruuvailin valokytkimen korjaussarjan kiinni, ja piti sinne hieman soveltaa pari nippeliä kun kaikkea kahvan sisälle ei sarjan mukana tullutkaan, kuvia niistä ei juuri tullut otettua.
Sammutusnapille en ole vielä johtoja vetänyt.
Takajarrukytkimelle hitsasin M12 prikan sopivaan paikkaan, kaivelin jousilaatikosta sopivamman vaihtoehdon jouseksi ja välitangon vääntelin 1,6mm Tig-langasta.
Etujarruletku löytyikin joskus aiemmin Kilvettömään tilatuista nestejarruroippeista joita en koskaan saanut kiinni asti asenneltua. Etujarrun ilmaus tuntui ikuisuudelta ennenkuin siellä alkoi tapahtumaan mitään, meinasin jo luovuttaa, mutta sieltä vähitellen alkoi eloa löytymään ja nyt on sopivan näpsäkkä etujarru!
Pääsylinteriin pitää ehkä tilailla korjaussatsi jossain välissä, vaikuttaa että se on tihkunut sieltä hieman jarrunestettä joskus läpi.
Sitten kävin hakemassa 2T bensakanisterin, tankkasin tilkan bensaa tankkiin ja kokeilin käymään. Kyllähän se muutaman polkaisun jälkeen hörähti, joskin toiminta oli hetken käynnin jälkeen jo hieman epämääräistä kuten videostakin sen huomaa.
-> https://youtu.be/iJfIEXuVXCE
Ensisauhukuosia;
Etsiskelin vähän aikaa käyntihäröilyn syytä ja pikaisella jarrukliineritestillä imukaulasta löytyikin vuotokohtaa. Vaihdoin läppärungon tiivisteet molemminpuolin ja käynti ei enää reagoinut jarrukliineriin millään tavalla.
Otin jarrukliineritestistä havainnoillistavaa videota:
-> https://youtu.be/k6UIXPnNUeg
Käsitupet muutes menee sitten myös vaihtoon..
Loppuun vielä yksi kuva ihan vain koska siksi. 8) Sutii ja keulii!
sellyoursoul.90 kirjoitti:Tänään hääräily alkoi mittaamalla bensalinjan virtaus ennen kaasaria. Virtaus oli 5dl/40sec eli n.7,5dl/min. Riittänee!
Mittakupin pohjalla oli aika rajut paskamujut, joten pitää tosiaan mahduttaa joku filtteri bensalinjaan ennen kaasaria..
Kaasariin ei ollut liiemmin tullut ryönää, mutta tarkistin pääsuuttimen koon ja puhdistin silti bensalinjan. Tuli samalla korjattua yksi kohokammion m4 kierteistä kiinan helicoileilla.
Kohokammion o-rengastiivisteen laitoin ruokaöljyyn notkistumaan kun Äiti heitti vinkin että sillä voi kumiosat joskus notkistua.. :D
Sitten sähköjä, sähköjä ja sähköjä! Pirusti siihen saa menemään aikaa kun yrittää räveltää näitä kuntoon..
Nyt on toiminnassa;
-Sammutusnappi
-Kytkinkahvarungon valokytkimet pelittää ~suunnilleen.. Karmea rimpula toiminnaltaan tuollainen korjaussarjalla ehostettu versio. :roll:
-Etuvalolle piuhat valmiiksi
-Flekti
-Takavalo
-Jarruvalo etu- ja takajarrusta
-Lämpömittari - jolle pitää tehdä vielä teline ja lyhentää välijohtoa.
Flekti on tällä hetkellä virtalukon "ohi", eli aina kun lämpökytkin havaitsee tarpeeksi lämpöä niin flekti pyörii. Ihan kiva ominaisuus jos olisi tarpeeksi iso akku, mutta piruvie se on vain 2,3ah joten jos se puoli tuntia hyrrää sammuttamisen jälkeen, ei riitä hirveästi virtaa seuraavan käynnistyksen YPVS surrutteluun.. :oops:
Pitää siis vaihtaa flektille menevä virta menemään virtalukon kautta.
Kaasarissa on tällä hetkellä #250 pääsuutin joka on selkeästi liian pieni, ja suurin suutin mulla tällä hetkellä on varastossa kokoa #230. Pitää siis hommailla suuttimia, kuten myös ehkä uusi kohokammion tiiviste, tuo ruokaöljykikka kun ei tuntunut tuovan yhtään eloa lisää tiivisteeseen..
Karvan ja aavistuksen verran myös nostin bensapintaa, joka nyt johtaa siihen että kaasari tulvii. Pitää siis säädellä sitä hieman takaisinpäin kun seuraavan kerran kaasaria käyttää auki.
Vaan kun sopivasti piti hanaa kiinni että bensaa tuli vähän mutta ei tulvi överisti, pääsi tätä vekotinta testiimään vähän jo paremmin. Kaveri nappasi nopsan videopätkän tapahtumasta. 8)
-> https://youtu.be/VzQ_T9-57ak
Taakse tykkäisin vaihtaa 280mm takaiskarit nykyisten 300mm pitkien tilalle, ja keulaan pitää tosiaan vaihtaa ne stefat, josko sinne saisi paremmin eloa.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Tänään hääräsin bensalinjapuolta parempaan kuntoon ja säädin kohoa sen karvan verran takaisin ettei kaasari kuse alle. Kohokammio taas täynnä ryönää, suodatin on saatava...
Puuilosta nappasin viikonloppuna muutaman erilaisen bensafilsun ja se mikä vaikutti isoimmalta, kohlommalta ja hankalimmalta sovittaa kiinni, oli se jonka lopulta sovitin kiinni. Bensahanalta nappasin toisen 90° nipan pois ja vaihdoin suoran sen tilalle ja kattelin että suodattimelle on aika hyvä paikka tuossa jossa se jää lopulta sivukopan alle piiloon.
Bensapinta tuntui olevan kohdallaan ja käynti jo oli parempaa, mutta vaatii tosiaan suutinjumppaa hieman. Tilailin joku vuosi takaperin läjän mikunisuuttimia, mutta ne ovat jossain hyvässä jemmassa koska niitä ei tunnu löytyvän. Ryyppy päällä pääsin ajelemaan jo paremman matkaa, jossa totesin että ainakin perus siirtymäajossa lämmöt tuntuu pysyvän siellä 65-75asteen tienoilla. Nousee toki jos alkaa kengittämään.
Vaihteet myös takkuaa, isommalle vaihtaessa vaihdepoljin pitää manuaalisesti "palauttaa" keskelle jotta saa taas isompaa pykälää pesään ja sama juttu toisinpäin pienemmälle vaihtaessa.
Sopivan vakaasti kulkee ja hyvältä tuntuu! Etujarrun teho on aika huono ja jarru ujeltaa, tuntuu että palat ovat saaneet itseensä jarrunestettä tai muuta ylimääräistä. Palojen vaihdolla korjaantuu..
Parit fiilistelykuvat loppuun. 8)
sellyoursoul.90 kirjoitti:Tänään meinasin aloittaa suutinjumpalla aamun, mutta kävi mielessä tarkistaa josko Derbi GPR raadon Mikunissa olisi ehjä kohokammion tiiviste.. No eihän se ehjä ollut, mutta kaasari noin muuten oli putsailun jälkeen aivan uudenveroinen!
Otin tehtäväksi putsata kaasari läpikotaisin läpi ja ottaa mielummin tämän käyttöön, nyt kun piikkipeeveessä kiinni oleva mikuni on aika kulunut ja elämää nähnyt malli.
Melko rankat möhnät löytyi joka paikasta, mutta niin ne vaan puhdistui ajan kanssa.
Pöräytin käyntiin, ja oli heti selvää että kone kävi paremmin, reagoi paremmin säätelyyn jne. Loistavaa!
Putsauksen jäljiltä tk-suutin oli #17,5 ja pääsuutin #280, ja testailun jälkeen suurensin suuttimia tk #22,5 ja ps #300 ja sillä alkoi jo kone toimimaan aikalailla sinnepäin!
Lopullinen säätely pitää sitten tehdä kun saa tämän kesän bensaa tankkiin, tähän asti kun olen käyttänyt viimekesän bensoja.
Tein nopsan CAD-mallin etuvalon kiinnikkeestä ja kävin tekemässä sellaisen työpaikan plasmaleikkurilla.
Lämpömittarille mallailin ensin omaa telinettä/pidikettä jonka tekisin samalla tyylillä plasmaleikkurilla mitä etuvalon kiinnikkeen, mutta päädyin asentamaan lämpömittarin tuohon etuvalon koppaan kiinni. Aiva hyvä.
Kuvasta sitä ei juuri erota, mutta yllättävän paljon tuntuu menevän piuhoja, roikkia ja vaijereita tuolta rungolta tuonne stongan suuntaan.. Tai siis ainakin mun muihin peeveisiin verrattuna :)
Loppuun fiilistelykuvia 8)
Huomenna jos saisi käytettyä keulaputket auki sen verran että saisi uusittua stefat ja koitettua että pysyykö siellä öljyt sisällä. Olisi kiva saada hieman eloa tuonne keulaan..
Ehkä samalla kokeilen että menisikö PV keulan vieterijouset tuohon liukuputken päälle... :oops:
Takavanne huutaa myös levennystä, jos sen saisi myös tehtyä.
Ja haettua tuoretta bensaa?!
sellyoursoul.90 kirjoitti:Tänään aloittelin päivän nappaamalla tälläisen "walkaround & soundcheck" tyyppisen videon piikkipeeveestä, nyt kun alkaa toiminta olemaan jo hieman parempaa.
Ajellessa tuntuu kyllä että pääsuutinta voisi pykälän verran suurentaa.
-> https://youtu.be/8bcTGZPLQgo
Sitten otin keulaa osiksi, putsasin osat ja vaihdoin stefat. Ei käynyt mielessäkään tilata stefojen kanssa samaa aikaa noita pölysuojia, ne kun ovat aika pahasti halkeilleet. :roll:
Pumppuja kasatessa iskin jousta kiristämään 3kpl m10 prikkaa, ja laitoin 60ml/pumppu 10w keulaöljyä.
Käynyt mielessä tosiaan iskeä PV keulan vieterijouset tuohon liukuputkien päälle sekä ulkonäkö- että lisäjäykkyyden kannalta. Jousia pitäisi lyhentää hieman ja kehitellä jotkut holkit/puslat ala- sekä yläpäähän.
Ehkä alapään holkki/pusla TPU:sta printaten ja se hoitaisi samalla pölysuojan virkaa? :shock:
Eturengas oli hieronut lokaria aina välillä jonkinverran, koska en ollut jättänyt mitään säätövaroja lokarin korkeudensäätöön ja kiinnikkeet tein vanhalla ohuemmalla renkaalla.. Rälläköin siis klemmarit kiinnikkeistä irti ja hitsasin lokarin uusiin klemmareihin kiinni hieman korkeammalle. Ei se iso ero ole, mutta kuitenkin sopiva.
Takavanteen levennystä varten kaivelin hyllyltä yhden etunavan, johon löytyi käytetyt laakerit 15mm ja 10mm keskireijällä jotka naputtelin paikalleen. Samalla nappasin yhdet ylimääräiset vannepellit matkaan joita levennän 30mm per puoli.
Napaa varten sorvasin pätkän 15mm pyörötankoa päädystä 10mm paksuuteen jonka päähän pyöräytin m10 kierteen. Näin saadaan napa ruuvipenkkiin kivasti kiinni jonka varassa voi tehdä rälläköinnit, hitsaukset ja hionnat.
Hieman huvitti kun aloin rengasta laittamaan paikalleen, että mitähän tästä tulee :lol: Molemminpuolin näkyi siis vannetta yhtä paljon.
Painetta kun lykkäsi sisään, kyllä se muotoonsa sieltä tuli. I like it! 8)
Takajarrukilpeä piti hieman silpoa ja tehdä muokkausta.
Ketjulinja on ns. turvallisissa rajoissa vielä, kuten oli tarkoituskin. Nyt alkaa perä näyttämään sopusuhtaisemmalta!
Loppuun taas fiilistelykuvia! 8)
sellyoursoul.90 kirjoitti:Aamupäivästä kävin Moposportilla hakemassa isompia eturissoja piikkipeeveeseen, ja ainut mitä löytyi hyllystä oli 17p kokoa. Nykyisille ketjuille liian isot rissat, ja pienen testiajon perusteella olisi myös piikkiä pienempi ehkä kivempi.
Leikkasin sivukopasta myös tuollaisen pikku siivun pois ja elättelen mielikuvaa että tällä muutoksella saa ohjattua ilmavirtaa paremmin konehuoneeseen = Syylärille.
sellyoursoul.90 kirjoitti: Pv-Foorumin Vauhtipäivät 2021 menivät loistavasti, kiitokset kaikille! 8)
...
Piikkipeevee toimi kaikenkaikkiaan hyvin, tuli suurennettua vielä pääsuutinta muistaakseni pykälän verran, ja keulaan lisäsin ison nipun prikkoja etujousitusta jäykistämään. Todella löysä tuollaisenaan tuo Yamaha Neos keula..
Kovin on janoinen laite, tuli useampaan otteeseen tankattua, mutta kylläpä viikonlopun aikana sillä kilometrejäkin kertyi!
Lämmöt pysyivät hyvin kurissa, ajoin kiitorataa päästä päähän tuijottaen lämpömittaria jatkuvasti, eikä se mennyt juurikaan yli 85c° joka oli todella hyvä yllätys.
Nakitin Pykezuikkelin hakemaan Tampereelta Janicol Racingiltä Spalin 184mm flektin sikälimikäli olisi jäänyt flektistä jäähdytys kiinni..
Tätä varten pitäisi häärätä takalokariin kotelo/pidike/ohjuri jolla saa kaiken puhaltimen imevän ilman pakotettua syylärin kennojen läpi.
-> http://janicolracing.fi/tuote/spal-puha ... -12v-10227
Kulkuja löytyi noilla välityksillä 116km/h ja piruvie kaikki eturissat jäivät talliin joten sillä mentiin.. 1/8mailin kiihdytyskin tuli osittain lähdettyä kakkosvaihteella.
Lauantai-illan burniksen aikana piikkipeeveen jäähynesteletku poksahti irti, olin joskus vähän oikonut väärässä paikassa ja nyt se kostautui. Hitsasin sitten tigillä pienen tartuntahuulen tuon pumpulta lähtevän putken ympärille jonka hieroin dremelillä paremmaksi. Nyt ei letkut irtoile!
100cc Stroukkiplusupeevee toimi hyvin koko viikonlopun, kaasarissa riitti virtaus pitkässäkin vedossa, ja burniksessakin rengas antautui ennen moottoria. Sen häikän huomasin että kun keulii pidemmän aikaa, alkoi kaasari hieman reistailemaan ja veti seokset laihalle.
Lauantai-illan tunnelmaa:
Sunnuntaina taas vehkeet takas autoon, tallille ja romut odottelemaan seuraavia ropaus-intoja
Parit youtube-pätkät vauhtipäiviltä;
jake---:n perinteinen lauantai-illan burnis. Ei paljoa kaasua höllätä, juuri oikein! 8)
-> https://youtu.be/cuN6LT2fekI
125cc PV:stä koostevideota:
-> https://youtu.be/U53dFzFHvF4
100cc Stroukkiplusupeeveestä koostevideota:
-> https://youtu.be/UUG-kZhbPAQ
Seuraavana olikin jo n.kuukauden kuluttua olikin Vastapaineen Ratapäivät, jotka pidettiin Ylämyllyn kartingradalla Polvijärvellä jonne lähdin piikkipeeveellä kokeilemaan että kuinka se onnistuu!
Tällä kertaa kuljetuskalustona oli Mk4 farkkugolf joka hoiti hommansa oikein mallikkaasti.
Oli ensimmäinen kerta kun olin päässyt kaksipyöräisellä ajaman kartingrataa, joten otti aikansa ennenkuin uskalsi alkaa ajamaan kovempaa. Vähitellen kuitenkin alkoi renkaiden sivuissa näkymään kulumaa, sivujalka piti irroittaa ja pari kaatumistakin tuli koettua. Onneksi oli ajokamppeet käytössä niin ei pahemmin käynyt mitään muuta kuin kevlarfarkkujen polveen tuli vähän jälkeä.
Piikkipeevee itsessään toimi oikein mallikkaasti, keulan geometria varmaan vain teki sen että se haluaa yliohjautua mutkissa, ja se otti aikansa että siihen tottui.
Lämmöt pysyivät hyvin kurissa, pisimmässä ja "hurjimmassa" vetopätkässä lämmöt kävivät hetkellisesti 92c° tietämillä.
Ratapäivistä sain tehtyä Youtubeen koosteen;
-> https://youtu.be/tOs2aINid-A
...
Joku aika sitten tuli mallinneltua ja 3d-printattua 125cc PV keulille pölyhuulet jossa olisi samalla PV keulan vieterijousille tarvittava keskitys jo valmiina. Materiaalina TPU ja tämä oli ensitesti sitä printatessa.
Jälki on sekundaa, mutta josko nämä tekisivät tehtävänsä.
Mc-Paavolalta ostin leikanneen 170cc Athenan pytyn piikkipeeveeseen johon oli jo hankittu valurautainen sylinteriputki valmiiksi. Myöhemmin tilasin siihen 66mm kokoisen DT200 männän kiinasta, niitä kun saa vielä paria ylikokoa. 66mm porauksella tulee tilavuutta 171,06cc kun 170cc Athenan vakioporaus 65mm on 165,92cc.
Josko siinä samalla saisi paikkoja viilattua ja paranneltua?
-> https://www.aliexpress.com/item/4000170 ... 4c4dRn6T5c
Tuli myös Ebayn kautta tilattua Boyensen läpät samaiseen laitteeseen..
Paksumpi läppä 0,65mm, ohuempi 0,4mm.
-> https://www.ebay.com/itm/352896275180
Kiinanmaalta tuli myös ohjaukseen iskunvaimennin, josko ratakäyttäytymistä mutkissa saisi hieman rauhoitettua. Katselin että tuon saisi sovitettua loppuviimeksi aika pienellä työllä paikalleen..
-> https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 4c4dRn6T5c
Joku päivä kävin pörräämässä 125cc PV:llä ja kivasti se pelittää, lähtee nätisti käymään ja pörpöttää tyhjää nätisti. Valot jarrut kaikki pelittää. Olen laitteeseen varsin tyytyväinen, josko sen ulkomuotoa saisi vielä jossain välissä paremmaksi kaikki osat läpikäymällä ja maalaamalla koko laite uuteen uskoon?
sellyoursoul.90 kirjoitti:Kiinanmaalta tilasin piikkipeeveeseen DT230 kiksin jonka toivoin sopivan DT125 moottoriin. Se näytti kuvissa hieman kompaktimmalta, jolloin se sopisi paikalleen sen piirun verran paremmin. Tuo nykyinen/alkuperäinen ottaa hieman putkeen kiinni eikä se lukittaudu "kiinni"-asentoon kunnolla.
Kävin myös Piikkipeeveelläkin vähän pörräämässä, ja tuli lisättyä jäähyvesien sekaan Glykolia kun tuli kesällä laitettua ihan vain pelkkää vettä kiertämään.. :oops:
Mopo hieman etukenoon käymään ja syylärin korkki auki, sitten vesipumpun alinta ruuvia löysäämällä sai poistettua nestettä sen verran että voi kaataa raakaa glykolia järjestelmään mukaan ja toivoa parasta että se sinne lantraantuu sekaan.
Luulisi, sillä ajelin ja käytin konetta varmaan tunnin verran tuon jälkeen.
Nopsa kaasutteluvideo:
-> https://youtu.be/Qz0VbYSjsWU
6.12.2021 18:55
18.5.2023 16:20
sellyoursoul.90 kirjoitti:Kesällä piikkipeeveetä rakennellessa tuli tilattua Tuontitukulta Duron valmistamia lumilingon renkaita pari kappaletta, jotka nyt sain vihdoin asenneltua piikkipeeveen alle.
Hauskalta näyttää! Olin varma että eturengas ottaisi lokariin kiinni, mutta mahtui se sittenkin pyörimään siellä moitteetta.
Piikkipeeveen pieni akku on täysin kaput, mutta onneksi DT tekniikka hörähtää silti hyvin käyntiin. Vaikka kone kävi about puolisen tuntia, ei akku latautunut siltikään yhtään.
On se pirun hauska laite ajaa talvella, pääsee ajamaan eri pitkää luisua peeveellä! :badgrin:
Pitää kyllä saada otettua gopro mukaan joku kerta kun käy perseilemässä tolla.
Tässä nopsa käyntipätkä
-> https://youtu.be/GfnU_eRaSO8
sellyoursoul.90 kirjoitti:Hääräilin 125cc PV:seen kiinalaisen ohjausiskarin paikalleen.
Pitää ettiskellä sopivia pieniä palloniveliä josko sais niiden kanssa asenneltua tuon ylärunkoputken suuntaisesti t-palan yläpuolelle. Nykyisillä nivelillä se ei olisi onnistunut.
T-Palasta löytyi valmis m6 kierre, ja runkoon piti hitsata m6 jatkomutteri jotta sai iskarin paikalleen.
Runkokiinnityksen pallonivelessä oli n. 1,3mm klappi, jonka fylläsin m5 koriprikalla jonka keskireijän nysväsin ~12mm kokoon.
Iskari tuntuu pelaavan about loogisesti, ja on näppärästi säädettävissä.
Lyhkänen kääntelyvideo jossa näkyy iskarin liikerata
-> https://youtube.com/shorts/GOzhbG8TdRU?feature=share
sellyoursoul.90 kirjoitti:Viikko takaperin päivän laturissa ollut Piikkipeeveen akku oli pitänyt varauksen varsin hyvin, ei siis ilmeisesti tarvitse vaihtaa sitä uuteen. Kävin pyörähtämässä postilaatikoilla, mutta bensa alkoi jo loppua joten pöristelyt jäivät vähäisiksi.
Sitkuuralta saadun giannellin karstat polttelin, niin on mukavampi työskennellä kun ei ole tahmeaa öljykarstapaskaa putsattavana.
Youtubevide toimenpiteestä "Karstojen poltto". Kaasupolttimella putki ja karstat kuumaks ja hehkumaan, sitten ilmanpainetta perään niin hehkuva karsta hoitaa homman loppuun.
-> https://youtu.be/DLzQx5K2Nnw
Pilkoin pakoputken osiksi, koska pakoputkessa oli useita lommoja ja taipumia, sen lisäksi ettei sellaisenaan putki olisi sopinut paikalleen. Tuo DT125 vakioputkikin oli pistetty parista paikasta poikki ja sovitettu paikalleen.
Alkukäyrän tehdassauma ratkesi lommoja oikoessa, se tuli näppärästi hitsattua pikku-Esabilla kiinni.
En kerinnyt sen suuremmin sovitella putkea paikalleen, teipillä ripustelin paisarin about paikalleen. Putkenpalojen liitoksia pitää myös naputella paremmin pyöreäksi että ne sopivat paremmin toisiinsa, sitä varten pitää varmaan hääräillä pari isompaa kartiota mitä vasten niitä naputella.
sellyoursoul.90 kirjoitti:125cc PV:n Giannellin sovitus jatkuu.. Putken osien liitoskohdat tuli tosiaan naputeltua pyöreäksi jotta ne osuvat hyvin vasten, jonka jälkeen vielä oijoin liitoskohdat suoraksi epäkeskohiomakoneella p40 paperilla. Lopputuloksena on suorat ja pyöreät liitoskohdat, vailla ilmarakoja.
Kun laittaa aaltopahvia paikkoihin jotka ovat moottorissa/rungossa putkea lähimpänä, voi putken silloin asettaa teipillä pysymään suoraan aaltopahvia vasten ja sovittaa putkea siitä eteenpäin. Näin saadaan aikaan luontaisesti "ilmarako" paikkoihin sinne mihin ilmarakoa tahdotaan.
Paisari hollille ja loppupilli sojottamaan sinne mihin halutaan, ja sitten sovitellaan alkukäyrän palat paikoilleen siten ettei liitoskohdissa ole rakoja. Tässä kohtaa mieluiten sovittaa yhdesti tai kahdesti ylimääräistä, kuin joutuisi sitten täppäilemään ilmarakoja umpeen.
Pikku Esabilla vähän saumaa putken saumoille ja paisarin runkokiinnikkeen sovitus uusiksi..
Ja sinnehän se nätisti sopii.
Tämä putki töröttää kyljestä pihalle mielestäni hieman vähemmän mitä tähän asti käytössä ollut orkkisputki tekee.. Hyvä!
Äänenvaimentimen liitos on tosin vielä tekemättä, se vaatii pätkän putkea ja pyöreä liitoslaippa kolmella pultinreijällä. Tuon putken paskaksi murtunut loppupilli oli sisämitaltaan 20mm.
Vaikuttaisi että lämpöraudan reikäjako on sama kuin orkkisputkessa, mutta tuo "häntä" tulee liian pitkälle ja ottaa äänenvaimentimeen kiinni. Pitää siis etsiä tälläinen lämpörauta jostain ja muokata siitä tähän sopiva, tätä ainutta en viitti silpoa.
Tajuton määrä aikaa mennyt kyllä tuon putken oijontaan ja sovitukseen.
Kunhan saa testiajot testittyä, pitää putki putsata ja maalata.
Saa nähdä kuinka erilainen äänimaailma tässä on hyvin vaimennettuun vakioputkeen verrattuna, ja että minkä verran pitää tehdä suutinjumppaa tehoputken vaihdon myötä.
Samalla saa asennettua myös Boyensen 2-porttiset teholäpät kun kaasaria käyttelee irti!
sellyoursoul.90 kirjoitti:Operaatio änkän asennus jatkuu.
Sopiva välipilli putken ja änkän väliin löytyi vanhasta mummopyörän ohjaustangosta, josta oli jo joskus otettu pätkä johonkin muuhun projektiin. Se oli sopivasti 22x1mm putkea, eli juuri se 20mm sisämitta joka tässä putkessa alunperin olikin.
Rälläkällä pätkä pois, kromipinnan hionta pois ja paikalleen hitsaus.
Sensijaan että olisin muistanut Motonetistä ostaa pakotiivisteeksi kelpaavaa tiivistelevyä, töräytin Ultra Copperia makkaran tiivistämään änkän liitosta.
Putki paikalleen ja testiä.. Äänimaailma on muuttunut hyvinkin paljon, sekä tehoa tuli tuntuvasti lisää yläkierroksille. Hauskuuskerroinkäppyrä nousee!
Asentelin myös vakioputkesta lämpöritilän paikalleen, sitä piti lyhentää pari senttiä peräpäästä että sopi paikalleen.
Soundcheck kaasutteluvideo Youtubessa:
-> https://youtu.be/bAM9LVjTBMw
Lumilingon renkaat eivät sovellu juuri Vauhtipäivän olosuhteisiin, joten vaihdan viimekesäiset Heidenaun renkaat alle. Eturengas-Heidenausta löytyi pikku ylläri; Pop-niitin jämätikku. Ihme ettei ole puhkaissut eturengasta viime kesän ajoissa! hock:
Eturenkaan vaihto tosiaan meni ihan OK, mutta takarenkaan vaihto olikin melkoinen operaatio.
Lumilingon renkaat olivat todella tiukat takavanteelle jo asentaessa, ja takavanteen leventämisen takia se on entistäkin tiukempi irtoamaan siitä..
On nimittäin tullut tehtyä sen verran hölmö moka, että levennys on tehty huulen puolelle vannetta - jossa vanne on siis suurimmalla halkaisijallaan ja rengas tiukimmillaan..
Mikään perinteinen Fairyvesi, ruuvipenkkikikkailu, puulaudalla huulen reunaan hakkaus tai ruuvipuristimien käyttö ei tehnyt renkaalle yhtään mitään; Se ei liikkunut senttiäkään.
Piti ottaa kovemmat keinot käyttöön;
Sisärenkaan täyttö siten että vannepeltien väliin tulee rako, jonne mahduttaa m8 mutterin ja m6 koriprikka.
Pitkiä m8 kierretankoja pultteina käyttäen vannepellit saadaan tunkattua toisiaan vasten auki.
Kun vannepeltejä tunkkasi niin paljon erilleen että kumi alkoi tosissaan ottamaan vastaan, sai sitten vasta kumin reunaa laudanpätkän avulla moskalla hakatessa jotain tapahtumaa aikaiseksi ja vähitellen toisen vannepellin sai vihdoin irti renkaasta.
Ilman toista vannepeltiä tällä tavoin kierretangoilla tunkkaus ei onnistu, joten tein vesivanerista kierretangoille renkaan sisälle vasteen mitä vasten niitä ruuvata ja saada tunkkausta aikaiseksi. Tämä puoli vanteesta oli edellistäkin tiukempi irtoamaan, mutta onnistui se lopulta..
..Mitenhän paljon tuo kumi on saanut tässä tappelussa kudosvaurioita itseensä.
Heidenaut menivät tämän operaation jälkeen varsin kivuttomasti paikalleen.
Asentelin myös Boyensen 2-porttiset läpät. En tiedä minkä verran tuovat hyötyä, toivottavasti jotain.
Testiajo tuntui hyvältä, vetoa on tullut ylärekisteriin huomattavasti lisää ja keula kevenee kivasti viimekesää helpommin. Otin GoPro videota, mutta siinä meni jotenkin äänet pitkin persettä joten se meni sudeksi se videomateriaali..
18.5.2023 16:27
sellyoursoul.90 kirjoitti:Aloittelin eilen värkkäilyt suurentamalla piikkipeeveestä pääsuutinta 20nroa koosta #310 -> #330. Samalla putsasin kaasarin ja vaihdoin ryönäsen bensansuodattimen uuteen.
Kävin GoPron kanssa ajelemassa siellä täällä ja säätelin samalla, suurensin pääsuutinta vielä kokoon #340.
Ajoreissu päätyi moottoririkkoon ~2,1km talutusmatkan päässä, joka tuli videolle.
Hieman pidempi ajeluvideo piikkipeeveestä, jossa tosiaan on tuo edellämainittu moottoririkko mukana. Yhdet kiihdytysviivat myös pääsin voittamaan
Pitkässä kuormittavassa vedossa huomasin että moottorista kuului nakutusta jonka jälkeen suurensin suutinta, mutta ilmeisesti liian myöhään ja liian vähän.
Jostain syystä videon tallennuksessa äänenlaatu kärsi aika pahasti..
-> https://youtu.be/oJkxIAX4ThQ
Siinä talutellessa kuulin kilahduksen että joku putosi, sehän oli eturissan lukitusprikka.. Jos moottoririkkoa ei olisi tullut, olisi meno tyssännyt viimeistään siis tähän. Mutteria en hävittänyt, se oli pudonnut jalkatappirungon ja vaihdepolkimen väliin nalkkiin.
Ei muutakuin tekniikkaa purkuun..
Vaikuttaisi että yläkerta tulee ajoon pienellä hoonauksella, kantta pitää vähän hierasta sorvissa ja vaihtaa mäntä uuteen. Ja käydä Yamahan marmoritiskiltä ostamassa uusi kallis kansipahvi.
Olisi hyvä hetki nyt yrittää putkittaa se 170cc Athena tuolta ajokuntoon, mutta katsoo nyt mihin rahkeet riittää. :oops:
Kun yläkerran osat olivat viety autoon odottamaan jatkotoimenpiteitä, korjasin pakoputkesta pari vuotokohtaa josta öljy oli puskenut läpi. Pullokosanilla kun kärventää paikkauskohdat läpi, ei se öljy kiusaa hitsausta siellä niin kovasti kun se on jo kärynnyt kuivaksi.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Sain perjantai-illasta tehtyä Moparille tilauksen joka olisi pitänyt tehdä jo viikko sitten. Siellä on 57mm Proxin mäntää, tiivistesarjaa, kytkinlevysarjaa, kiertokankisarjaa tulossa.. Nyt sitä pakettia odotellessa saa tehtyä kaikenlaista muuta pois alta:
Tänään (lauantaina) oli tarkoitus saada putsattua piikkipeeveen Giannellista maalit pois ja suihkia uudet maalit pintaan, mutta vesisade teki muutoksia suunnitelmiin.
Putken ja äänenvaimentimen liitokseen sorvasin o-renkaalle uran äänenvaimentimen laippaan.
Hierasin 57mm koossa olevaa sylinteriä hoonilla läpi, eikä se enempää vaatinutkaan että männänrengasrikon jäljet silottuivat. Pakopuolelta sensijaan kaikki naarmut tuli entistä paremmin esiin
Kannen paljealueen siivosin sorvissa puhtaaksi, ja samalla suurensin paljealueen halkaisijaa 57mm männälle sopivammaksi. Paljealueen kulman selvitin kannesta heittokelloa käyttämällä.
0,3mm verran lastua piti poistaa että männänrenkaan röppöset poistuivat, joten otin sen saman 0,3mm myös tiivistepinnasta pois että sama paljevälys säilyy.
Leikkasin plasmaleikkurilla s=6mm levystä uudet korvakkeet piikkieeveen swingiin jolla saa samalla pidennettyä akseliväliä sen pari senttiä.
Seuraavaksi itse swingin kimppuun:
Vanhan korvakkeen max akseliväli on uuden korvakkeen min. akseliväli. Tässä tuli samalla merkattua kohta mistä leikata vanhat korvakkeet pois. Tuli myös hiottua swingin päätyjä hieman siistimmäksi, kun alunperin swingiä rakennellessa tuo viimeistely on jäänyt vähän puolitiehen.
Sahasin jämäputkea oikean pituisen pätkän korvakkeiden väliin ja heftasin kiinni, näin ollen korvakkeet pysyvät oikealla etäisyydellä toisiinsa nähden ja oikeassa asennossa. Swingi on tuettu akseleistaan hitsauspöydän päällä jolloin saa katsottua ettei swingissä ole kieroutta ollenkaan, kuten myös saa mitattua että onko akseleiden etäisyys toisistaan sama swingin molemmipuolin: Lopputuloksena mahdollisimman suora swingi.
Uudet korvakkeet sellaisenaan vaikutti lopulta liian rimpuloilta, joten leikkasin pienet tukirivat kylkiin. Jos ei muuta niin vähintään swingi näyttää uskottavammalta.
Tosiasiassa en usko että kestävyyden suhteen olisi ollut mitään ongelmaa, tukiripa on enemmän visuaalinen lisäys kuin välttämättömyys..
Tuli sitten vasta kasaillessa huomattua melko turha suunnitteluvirhe; Ketjunkiristäjän "iskupituus" loppuu 17mm ennen kuin swingin akseli-railo loppuu.
Lyhensin siis akseli-railoa tarpeellisen 17mm ja jatkoin railoa vielä 5mm pidemmälle. Näin saadaan ketjunkiristäjän koko liikerata hyödylliseksi. Samalla tuli tulppahitsattua m10 pultinpätkät iskarin korvakkeisiin ja tehtyä uusi, hieman pidempi jarrukilven tanko koska vanha jäi jatkamisen takia lyhyeksi. Ennen-Jälkeen kuva viimeisenä.
Loppuun vielä yleiskuvaa:
Ei nyt ihan sama kuvakulma ole, mutta kuitenkin verrokkina. Hyvin maltillinen muutos siis kyseessä.
Mulla on pyörinyt tallissa tuollainen Derbi GPR125 melko möhkö alumiininen takaswingi nurkissa jo hetken aikaa, se kun ei kelpaa kellekään.
Oon pyöritellyt mielessä että miltähän se näyttäis kun sovittaisi piikkipeeveeseen sen alle.
Räävin siitä nuo lisätuet veks ja lyhentelin pätkät pois. Josko joskus sovittaisi kiinni asti..
sellyoursoul.90 kirjoitti:Nappasin sylinteristä YPVS roippeet irti, että pääsee siistimään kanavia..
Kyseessä on siis rehellinen siistintä, eli röpelöjä pois ja pintoja sileämmäksi. Aukkojen ja kanavien kokoon en kajonnut. Josko sieltä pari mentaalista hevosvoiman osaa tulisi lisää
Ennen-Jälkeen kuvia:
Kannen ja pytyn tiivistepinnat tuli sipastua lasin ja vesipaperin päällä suoraksi. Niin vaan se kannen tiivistepinta oli kaikkea muuta kuin tasainen kun sitä alkoi hiomaan..
Pytyn alatiivistepinnassa oli myös aika paljon kaikenlaista naarmua ja kolhua, niiden sipaisua varten pikaliimasin p600 vesipaperia kiinalaisen "tarkkuuspalikan" kylkeen.
Mäntään porasin pakoaukon ja huuhteluiden väliin molemminpuolin 3mm reijät antamaan lisävoitelua
Sitten osat osapesurissa puhtaaksi, YPVS roippeista sai karstat nätisti pois karhunkielellä sipasemalla.
Yläkertaa takaisin asentaessa tuli huomattua että YKK paljevälys oli vain 0,6mm luokkaa.. Kansi siis irti ja sorvissa paljealueesta 0,4mm pois.
Ja nyt sai kasattua yläkerran takaisin kasaan, YKK paljevälyksenä tinalangasta mitattuna tasan 1mm.
Ennen päivän lopettelua tuli myös ruuvailtua YPVS vaijerit takaisin paikalleen. Nyt kun tankkia ei ole vielä paikallaan, voisi asentaa jonnekin jemmaan sen töötin joka jäi viime kesänä asentamatta.. Jos vain löytäisi sen jostain :oops:
sellyoursoul.90 kirjoitti:Töötin asentelin, sitä varten kaivelin keskeltä kytkinkahvan johtosarjaa töötin piuhan esille, ja ujutin samaa reittiä ylimääräisen virtapiuhan johtosarjan liitoksille josta saa töötille 12v. Johtojen päihin kiinasta tilatut "oem" tyyliset apikoliittimet ja kutistesukkaa piuhojen suojaksi.
Runkoon porasin reijän niittimutterille jonka kuitenkin hitsasin kiinni, koska niittimutteripihdit eivät mahtuneet paikalleen niittimutteria niittaamaan.
Kaasariin vaihdoin kohokammioon OEM tiivisteen ja pääsuutinta suurensin taas #340 -> #360.
Kytkinlevyt vaihdoin uusiin, moottoriöljyiksi lykkäsin Teboilin pienkoneöljyt jotka ovat Vauhtipäiväläisiltä saaneet kovasti kehuja. Kytkinjousien alle laitoin tälläset ohuet jousiprikat antamaan pientä kireyttä lisää.
Olisi pitänyt eilen koukata Motonetin kautta hakea uudet ketjut, sillä nykyiset jäivät swingin muutosten jälkeen liian lyhyeksi.
Riisutusta 125cc PV:stä sivuprofiilikuvat.
Valuttelin järjestelmään sisään jäähynesteet ja höräytin käyntiin. Hyvin tuntuu pelittävän, mutta hirveästi ei pysty nyt sen enempää pääsuuttimen koosta ottamaan selkoa kun ei pääse ajamaan. Vähän tuntuu että vieläkin saisi suurentaa, mutta sen katsoo sitten uudestaan kun pääsee ottamaan testiajot.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Piikkipeeveeseen kävin Motonetistä hakemassa uudet ketjut, pidensin jarrutankoa, asentelin jalkatappeihin palautusjouset, viilasin sivujalan yläasennon stopparia jotta sivujalka lepää ylempänä, korjasin etulokaria hajonneen kiinnikkeen, vääntyilyn ja halkeaman takia..
Pidensin samalla välityksiä yhdellä piikillä eteen isommaksi, nyt välitysten ollessa 16/32. Vielä löytyy piikin verran isompi eturissa.
Suutinjumppaa tein sen verran että kaasarissa on nyt #390 pääsuutin, ja laskin neulaa pykälällä.
Takaswingin muutosten johdosta kun akseliväli venyi pari-kolme senttiä, keula ei pyri nyt enää niin helposti hiekkatiellä ilmaan vaan takapyörä alkaa sutia helpommin.
Takajouset myös tuntuvat löysemmiltä koska iskareiden kulma muuttui hieman, tekisi mieli kiristää. Huomasin myös että kiinalaisen ohjausiskarin öljyt ovat hikoilleet aika komeasti jo iskarin ulkopuolelle.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Pv-Foorumin 10-vuotis Vauhtipäivät 2022 koettu, todella hieno ja minulle todella tärkeäksi kasvanut tapahtuma kaikinpuolin.
Kiitos kaikille jotka siellä kanssani ovat olleet, erityiskiitos jt-87 kaikista näistä vuosista!
Kuvissa olen käyttänyt myös Pv-Foorumilaisten jake--- sekä DraGma kuvia vauhtipäiviltä.
....
125cc PV pelitti kivasti ja voitin kerrankin jotain!
18.5.2023 16:32
sellyoursoul.90 kirjoitti:
Lisää videota 125cc PV ajelusta
-> https://youtu.be/yX3nEAJRjvk
.....
Alkuvuodesta tammikuussa 2023 kävin ulkoiluttamassa 125cc PV:tä, aivan helvetin liukkaat nuo Heidenaut. Ihme ja kumma, akussa oli virtaa riittävästi YPVS servon starttitarkastukseen vaikka olen ajanut tällä viimeksi monta kuukautta sitten Elokuussa.
Tammikuun puolivälin tienoilla oli taas Jyväskylässä rompepäivät, josta tarttui mukaan pieni Honda GX35 moottori 35eurolla, PV Vannepelti 2eurolla ja 2kpl uutta Deli-Tire rengasta 45eurolla jossa paistoleimavuosi 2022.
Näistä renkaista ruuvailin ruuvirenkaat, jos vaikka joskus pääsisi järven jäälle ajelemaan piikkipeeveellä.
Ruuvien tähtäystä varten halusin porata renkaan ulkopuolelta reijän, joka merkkaa oikean paikan johon ruuvi tulisi ruuvata. Pähkäilin että on parempi olla lastuamatta rengasta, jotta ruuville jäisi tarrattavaksi mahdollisimman paljon kumia, joten käytin pop-niittiä "poranteränä". Se teki riittävän pienen jäljen kuitenkaan kumia lastuamatta/poistamatta, ja teki ruuville pienen apureijän.
Ruuveja meni kahteen renkaaseen yhteensä 800kpl.
19mm ruuveja 3pakettia á200kpl + 40kpl = 640kpl ja 16mm ruuveja meni reunimmaisiin nappuloihin yhteensä 160kpl.
Kilotavarahyllystä ottaessa ruuvit olisivat olleet halvempia, rasioissa maksavat 7,29e/rasia(19mm) ja 7,49e/rasia(16mm) kun taas kilotavarana 8,9e/kg.
Millä sisäkumia suojataan ruuvinkantoja vastaan? kottikärryn ulkokumeilla jotka leikellään sopimaan ruuvikumin ja sisäkumin väliin. Aikansa siinä meni saada se kumi sinne sopimaan hyvin, mutta aikansa nysvätessä kyllä se sinne asettuu.
Ja näin meillä on asennusvalmiit ruuvirenkaat vailla vanteita..
Tallin hyllystä löytyi kaksi paria vannepeltejä, jotka olivat melko rapsakassa kunnossa. En halua että ne menee yhtään huonompaan kuntoon, saati että ruosteröppöset rikkoisivat sisäkumia turhaan joten otin asiakseni hieroa ruosteet pois rälläkän teräsharjalaikalla ja maalaamalla vannepellit uusiksi.
Pohjaväriä tuli kaksi kerrosta, pintaväriä kolme tai neljä.
Vanteiden näkyvään puoleen en koskenut vielä ollenkaan, saa nähdä koskenko edes.. :oops: Saavat nyt kuivua muutaman päivän pannuhuoneessa ennen kuin niputan ruuvirenkaita näille vanteille.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Viikko sitten Perjantaina asentelin ruuvirenkaat piikkipeeveeseen alle, koska siitä seuraavana päivänä Lauantaina oli luvassa jäärata-ajot!
Viikon verran pannuhuoneessa kuivuneet vannelautaset olivat jo asennuskuivat. Näistä vanteista maalasin tosiaan pelkät sisäpuolet, koska sisäpuoli oli sen verran rujossa kunnossa että sisäkumi olisi kärsinyt. Ulkopuolet maalataan sitten joskus jos sille päälle sattuu.
Aina hauska kattella ja vertailla tuota ~66mm levennettyä vannetta 4" Heidenaun kanssa normaalin levyisiin ja paksuisiin vanteeseen/renkaaseen. Äkkiä näyttää aika rimpulalta
Pienehkön lammen jäällä oli aivan loistava päästä pörräämään, ja ruuvirenkaat toimivat paremmin kuin osasin kuvitellakaan! Koko päivän ajelun päätteeksi renkaat eivät näyttäneet sen kummoisemmalta kuin päivän alussakaan.
Vauhtia sain kerättyä radalla parhaimmillaan Racechronon mukaan +85kmh, joka tuntui vähintään riittävältä.
Nelosta suurempaa ei tarvinnut pykältää.
Kiitokset MikkiV4 radan ylläpidosta ja HSuomi ajamaan mukaan usuttamisesta ja kuvista
Videomateriaalia ois aika määrä selvitettävänä että saisi järkevän koosteen päivän ajoista.
Tässä kuitenkin yksi lyhyt Shorts-video youtubessa
-> https://www.youtube.com/shorts/cRsuuTZe_K0
Muutamia kömmähdyksiä tuli kaaduttua ja kytkinkahva poikkesi jossain rytäkässä - Se ei tosin vauhtia haitannut kun ei tule kytkintä käytettyä paitsi liikkeelle lähdössä ja pysähtyessä.
Piikkipeeveestä myös meni pääsulake jossain vaiheessa ja huomasin sen vain siitä että kun ei vehkeet kulje - YPVS ei pelitä. Sulakkeen vaihdolla taas rokrok.
Takavanteen takanavan pultit olivat jääneet multa ilmeisesti turhan löysälle, sillä yhdessä vaiheessa alkoi perä olemaan kovin levoton ja tärisevä. Huomasin että vanne vipattaa puolelta toiselle pultit löystyneenä ja kaksi pulttia oli jo pudonnut jonnekin radan varrelle.
sellyoursoul.90 kirjoitti:Sain vihdoin leikattua ja upittua jääratapäivän videomateriaalit valmiiksi.
-> https://youtu.be/tBXMB7dLtu4