Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

2.2.2013 22:53

Et oo vielä koeajanut Tigeeniä tai Blasmaa? Mistäs hommasit argonit lopuksi / hinta / toimitusaika? Ei näytä yhtäkkiä ainakaan Woikkarin pullolta että onko Agan kamaa vai jostain muualta...?

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

3.2.2013 0:59

Waltter-Racing kirjoitti:Et oo vielä koeajanut Tigeeniä tai Blasmaa? Mistäs hommasit argonit lopuksi / hinta / toimitusaika? Ei näytä yhtäkkiä ainakaan Woikkarin pullolta että onko Agan kamaa vai jostain muualta...?


Eipä niitä oo vielä testailtu. Tigistä puuttuu mittarit ja plasma on PI letkuja vailla (pitäs vaan iskee kasaan, kun osatkin jo löytyy).

Kaasut ostin Saksasta (Co2tankstelle, eBayssa), 274,90€ lähimpään matkahuoltoon. Postit 75€, sisältö 20l 4.6 argoonia. Kierteenä formierista, hiilarista, typestä jne. tuttu 21,8 W14. Josko sitä joku täällä kotomaassa suostus täyttelemään, ainakin jossakin päin Suomea myivät samalla kierteellä olevaa Ar pulloa omistukseen.

Toimitusaika oli jotain parisen viikkoa. Mukana piti tulla mittarit, mutta olivat sitten sössineet ja paketissa olikin siirtoputki (pullosta toiseen). TUV leimaa taisi olla 2021 asti.

Ja niin, tulihan sitä jotain tehtyäkin, nimittäin putkitettua plusu. 8)

Sylkkäputkesta muutama kymppi pois, röörien kuvat kylkeen, poraamalla auki ja minivingulla sinne päin mittoihin (reilut työstövarat). Kuvassa vain poralla kairattuna.

Kuva

Sitten itse pytyn kimppuun. Paon täytehitsit silmämäärällä tasoon, vähän biltsun hoonia ja jotakin keskitysmerkin tapaista tussilla. Kevyttä kiillottelua sylkkäputkelle ja pytylle, sylkkäputki hankeen ja kosaania pytylle.

Räpeltelyksi meni: putki upposi puoleen väliin ja sitten lämpesi itsensä jumiin (huonot pihdit ja pytty keikahti alustalta). Noh, pytty penkkiin ja (pieni) alasin putken olakkeen päälle, hieman moskaa ja lopuksi vanhan männän kanssa naputtelemalla uran pohjaan. Alasimen käytöstä tuli vähän naarmuja yläpintaan, mutta ne saadaan kyllä pois.

Kuva

Kuva

Eipä siinä, putki on ihan kunnossa ja keskityskin meni just nappiin. Seuraavaksi olikin vuorossa hammaslääkärin poran käyttöönotto. Kolmea erilaista letkua, yksi pikaliitin ja vähän pikaliimaa. Tulos oli tuollainen:

Kuva

Suoraa kärkeä ja kulmapäätä tuli kokeiltua. Ergonomia hyvä, melu pieni, ei tärinää ja kevyt käyttää. Terien vaihto todella nopeaa, kuten myös suoran- ja kulmapään vaihto. Kierrosten säätö helppoa, pakkikin löytyy. Vetää yllättävän sitkeästi lastua parin kilon paineilla.

Jonkun vanhan plusun huuhtiksiin sitä tuli jo testailtua, huomenna pääsee tositoimiin tuon putkitusprojun kanssa. Löytyy kivilaikkaa ja kovametalliterää suoraan sopivana. Pitää kattoa jos jostakin saisi isompia kovametalliteriä poistoina.

Nyt Motailua ja ehkä ensi viikolla poraukseen. Semmosta.

Re: Raisusta Raaseriksi - DIY Putkitus

3.2.2013 20:12

Komiata on! Sehän on jo kohta ajossa :)

Re: Raisusta Raaseriksi - DIY Putkitus

3.2.2013 21:11

Yritähän selvitellä sinäkin että kuka noita suostuu täyttämään Suomessa. Tiedän kyllä paljon firmoja jotka myyvät täytettyjä pulloja, mutta ei niillä itsellään mitään kaasutehdasta ole. Myyvät monesti noita Saksasta ja muualta euroopasta ostettuja pulloja melkoisen kovalla voitolla eteenpäin. Uskon vahvasti että Aga tai Airliquide ei ainakaan suostu täyttämään omia pulloja ja sitten on vielä Woikoski mahdollisuutena, mutta oon kuullut juttua että sekin on sitten helposti noin kuukauden reissu sillä pullolla kun lähettää / edes vie sen woikkarin varikolle. En tiedä sitten, pitää selvittää. Mutta tosiaan, ei jää paljon pullolle/sisälölle hintaa kun Saksasta ottaa. Heti kun selviää että joku niitä voi täyttää täälä Suomessa niin laitan tilausta matkaan. Itellä kun vaan tuo tarve on jatkuvaa, niin ei malttaisi millään edes viikkoa odotella kun on tottunut että uuden pullon saa hakea sisällön hinnalla tuosta myyjältä viiden kilometrin päästä heti joukkoon...

Tigin varjopuolia on tosiaan sitten se kaasun kulutus. Vaikka ajais ihan minimivirtauksilla (noin. 5-6L) eli pysyy juuri ja juuri hapettumat pois pinnalta, niin siltikin se 20L pönttö on about kolmesta pakoputkesta tyhjänä... :s

Re: Raisusta Raaseriksi - DIY Putkitus

17.2.2013 1:06

Josko sitä taas päivittelisi näpertelyjä.

Elikkäs, Mota kuumotteli konetta tunnin jos toisenkin, jonka jälkeen aukkojen mitat oli kutakuinkin hollilla. Viilailu saattoi siis alkaa. Huuhtiksien kanssa sai vähän ähertää, timantilla kun ei isoa lastua vedellä. Tuossapa kuvia pytystä:

Kuva

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 1f4184.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... b242a2.jpg

Paolla asteita huikeat 185 kappaletta. Laskennallista virtaamaa tosin riittää yli 13k kierroksille. Imulle tulee asteita yli kahdensadan (laskennallisesti), mutta aloitellaan aluksi vähän miedommilla (helmaa pätkimällä sitten lisää). Huuhtikset aikalailla vakiot (th madaltuu pari milliä ja saa n. 60 astetta pystysuuntaa, välihuuhtiksille myös pientä muokkailua).

Pytty kävi tosiaan viime viikolla porauksessa, kuten uhkailinkin. Jälki oli parempaa (ja halvempaa) kun tuli vaihdettua Himo Kantaseen. Moparillakin tuli pyörähdettyä, mukaan tarttui mäntä triplapakocasereediin, kaasukanuuna, molossin kytkinvieterit, kasa tiivisteitä ja muuta perus hilpettä.

Koneremppakin tuli tehtyä, olihan viimeisimmästä jo varmaan 20km aikaa... Alapään laakeri oli pamahtanut, siispä uutta kampuraa hyllystä tilalle. Kytkinakselin laakerikin oli päättänyt levähtää, joten kaikki laakerit Etrasta mukavilla alennuksilla mukaan. Lohkot vaihtui uusvanhoihin, kun sattui nurkissa pyörimään (ei ole h-lähtöjä sorkittu näistä ja pinnapulttien kierteetkin löytyy). Samaan pakettiin iskettiin DS80 5v loota, 4-levy kytkin vahvistetuilla jousilla ja hiotuilla kytkinlevyillä. Päälle vielä rosteriset pinnapultit.

Pitihän sitä sykerön alustaakin sitten hivellä. Dööpin takaiskarin kiinnikkeet auki molemmista päistä, pohdiskelua, lattaa, räkäsaumaa ja vóila: matalampi, löysempi ja progressiivisuudeltaan parempi alusta oli valmis. Penkin kiinnikkeetkin muuttivat paikkaansa, ja siinä sivussa tuli huomattua, ettei tuo pito ole mikään mairitteleva rullaillessa. 150 porakärkiruuvia kumpaiseenkin renkaaseen ja sillähän voi jo penteles sentäs endota jäällä niin etu-, kuin takaperinkin.

Ja sitten se tärkein, TAKALIPPA!!!, semmonen tuli asennettua, onko mitään väriehdotuksia kellään??!

Kuva

Ja renkuleista:
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 837404.jpg
http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 24116d.jpg

Jarrujakin tuli vähän modailtua, levittäjän akselille täyttöhitsausta ja samalla palojen venkoilua estävää rikkaa räkien kiinni.

Saksan pojjaat ei oikein meinannu uskoa että se mittari puuttuu lähetyksestä. Noh, kuvaa timestampilla menemään ja parin päivän päästä UPS:n lähetti toikin mittarin ovelle. Kellään tietoa mikä on toinen säätönamiska mittarissa sen mustan ison muliskan lisäksi (messinkiä, jousikuormitteinen, pyälletty, löytyy mittarin "toisesta päästä", liekkö hienosäätö).

Ja niin joo, hamppiporalle tuli väsäiltyä pari timanttiterää. Muutamien harjoituskappaleiden jälkeen syntyi tällaisia(nauhakoneella, dremelillä ja käsiviilalla väsättyjä). On muuten kätevä kun tuota kulmapäätä voi pyöritellä tuossa rungossa rajatta, saa hyvin ulottuvuutta peliin.

Waltter-Racing kirjoitti:Tigin varjopuolia on tosiaan sitten se kaasun kulutus. Vaikka ajais ihan minimivirtauksilla (noin. 5-6L) eli pysyy juuri ja juuri hapettumat pois pinnalta, niin siltikin se 20L pönttö on about kolmesta pakoputkesta tyhjänä... :s


Taidat aika pitkään sulatella yhtä putkulaa, jos tuolla tahdilla kuluu? Eikös tolla parinkympin pöntöllä pitäs riittää kaasua 5l virtauksella n. 12h hitsuutteluun? No, pianhan sen sitten näkeepi...

Ja sitten, jos jollakin on ylimääräistä läppälevyä (hiilari/karbonaatti) niin tarttisin 2kpl 60*46mm lätkää. Triplapakocasereedissa on lasikuituiset tuplaläpät, joista ohkasempi 0,5mm ja paksumpi 0,7mm. Olis semmonen aatos ettei ne ole ehkä kaikkein parhaimmat kyseiseen settiin (?).Kellään muuten tietoa että mitä muuta eroa hiilarilla ja karboniitilla on kuin hinta? Ja niin, läpän paksuudesta otetaan vinkkejä vastaan. Oma arvelmus on se että valitaan ohuin läppä, joka ei ala kellumaan kierroskaistalla...?

Seuraavaksi vuorossa viilailujen viimeistelyä, mäntään reikää, atp ja ytp tasoittelua, kannen sorvailua, uutta putkea.... ja no, kaikenlaista. Palaillaan.

PS. Työnjälkeä saa kommentoida.

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

17.2.2013 2:15

Hyvännäköstä jälkeä 8)

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

17.2.2013 11:17

Aivan törkeän hyvännäköistä jälkeä taasen kerran!

Pojot myös siitä että jaksettu panostaa alustaan, ja ruuvvata renkaisiin jokunen ruuvvi!

LIPPA VIHREÄKSI!!

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

17.2.2013 15:34

Tuossa diy-putkitetussa pytyssä on kyllä jo sitä jotain. Jokohan tuolla mentäis lujaa?

Sykerö on kyllä sen näkönen että saattaa olla keula kevyt :D Oisko keulan madallus tai pidempi takahaarukka mitään? Mitä muuten laitoit noihin ruuvikumeihin sisäkumin suojaksi?

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

17.2.2013 16:26

Palezu kirjoitti:Tuossa diy-putkitetussa pytyssä on kyllä jo sitä jotain. Jokohan tuolla mentäis lujaa?

Sykerö on kyllä sen näkönen että saattaa olla keula kevyt :D Oisko keulan madallus tai pidempi takahaarukka mitään? Mitä muuten laitoit noihin ruuvikumeihin sisäkumin suojaksi?


No eipä sillä nyt mitään ennätysvauhteja tavoitella, ainakaan tuolla rungolla. Semmonen "crossimainen" paketti hakusessa.

Keulimistaipumusta on odotettavissa, mutta vakiohaarukalla mennään toistaiseksi. Pidennystä oli kyllä suunnitteilla, mutta josko ensin saisi tekniikan kasaan. Ennen iskarin kiinnikemuokkauksia perä oli aika hurjassa kulmassa ja keula ei tahtonut pysyä maassa modatulla vakiopytylläkään... Tuo takavaimennuksen geometria on kyllä tuolla installaatiolla aika pyllystä, progressiivisuus kun tuppaa tulemaan väärin päin. Mutta ainakin jousesta saa nyt enemmän liikevaraa irti käytännön ajossa (ja taitaa se jousi itsessään olla jokseenkin progressiivinen).

Ruuvikumeissa on sisäpinnat sivelty sulalla sokkelibitumilla (siis sitä rullatavaraa vahvikekankaalla).

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

17.2.2013 16:32

Samalla linjalla, että takahaarukkaa pidemmäksi, tuohon keulii tuolla haarukalla kokoajan. :D

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

5.3.2013 2:46

Pientä päivitystä...

Ylätiivistepinnasta tuli hiottua jurmut pois hiomatahnalla, muutama satku siitä varmaan lähti. Alatiivistepintaan epoksit, leivinpaperia lohkojen atp:hen ja pytty kevyeen momenttiin. Kovettumisen jälkeen käsiviilalla poksit silmämäärin tasoon, heitot max kympin rakotulkilla katseltuna. Pytty tuli myös hiekkapuhallettua.

Pytty lohkoissa
Kuva

Pyttyä sai jonkin aikaa jyystää, ennenkö sen sai mahtumaan nuihin viilaamattomiin lohkoihin, lopsahtaapahan tiukasti paikalleen. Akk:n saa kohdilleen kolmella alatiivisteellä. Takahuuhtis tuli tukittua epoksilla, ja siinä samassa tuli lutrailtua välihuuhtiksien kanaviakin. Pientä (hidasta) vinguttelua, ja takahuuhtis muotoutui jotakuinkin järkevän näköiseksi. Välihuuhtisten epoksit vaatii vielä pientä hifistelyä ja imukanavan paklailujakin saa vähän jyystää.

Palotila tuli kierteytettyä ja sorvailtua, mutta vielä se tuosta joutaa uudelleen muotoiltavaksi. Tällä kertaa SR 35% ja MSV 18 m/s. Palotilan muoto muistuttaa pallosegmenttiä (aiemmissa ollut tuo kylpyammemuotoilu). Mäntään tuli tehtyä rööri takahuuhtista varten ja lakea tuli hipaistua sorvissa. On muuten aika jämptiä jyystettävää tuo Barikitin mäntä kun vertaa PV:n halpismäntiin.

To do:
-Epoksien viimeistely
-Pyöristelyt
-Kannen viimeistely
-Putken teko
-Niputus

Näyttää siltä että viimeinkin saisi edes jotain valmiiksi... Ja sitä läppälevyä voi tarjoilla jos on sopivia jämäpaloja nurkissa.

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

10.3.2013 17:19

Milläs sä tota MSV:tä laskeskelet?

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

12.3.2013 3:25

rossipoika kirjoitti:Milläs sä tota MSV:tä laskeskelet?


Tällä:http://www.torqsoft.net/squish-velocity.html

Kaippa se pelittää, en oo laskenu käsin/muilla ohjelmilla vastaavilla arvoilla. VRT paketissa oli mukana muistaakseni joku DOS pohjainen laskuri, perustuen Blairin kaavoihin.

Moparilta tuli haettua 0,40mm läppälevyä (aitoa hiilaria). On sen verran pituutta nuilla Nassen läpillä, että aattelin pelata varman päälle. Tuli sitä jotain laskelmiakin tehtyä paksuuden arpomisen eteen.

Vanhaa Huskun sahaa tuli huollettua. Sattui sitten olemaan viilausvälineet hollilla ja kokeilunhalu kohdillaan. Pako kasvoi ja profiilikin muuttui. Imuakin tuli vähän hipsittyä ja imuhelmasta lähti pätkä poies. Kyllähän se vetää ihan kivasti, perstuntumalta. Aika paljon tuli panostettua kestävyyteen ja karstoittumisen estoon. Tyhjistäkin käy varsin vakaasti.

PV:tä tuli ulkoilutettua, mutta eihän tuolla sileäksi poltetulla takasella pääse edes mäkiä ylös. Motonetistä kasa 16mm Wronicceja ja Sellyltä saatu lähes ajamaton kiinandonitsi työn alle. 330 ruuvia siihen meni. Työntelin käyntiin ja lähti sitten mopo kirjaimellisesti käsistä kun röhähti arvaamatta kierroksille. :lol: Takajarrulla hidastuu jo varsin mukavasti, sutimaan en sitä saanut, keula vaan nousee. Vielä kun eturenkaan ruuvailee niin pääsee kääntymäänkin.

Putkitusprojukin on edennyt hiljalleen, huuhtikset on kuosissa ja pakoripaakin on kevennelty. Kunnon öljyäkin tuli hankittua, nimittäin Shell Advance Racing M 30 litkua. Risiiniähän siinä on (jonkun huhun mukaan jopa 75%), ja eipä tullut heti mieleen ettei moista kannata talvella käyttää (rissa sakkaantuu kylmässä). Pitänee hankkia TTS:ää, jos sitä nyt jostakin lähialueelta löytyisi.

Semmosta.

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

12.3.2013 18:21

Joo samoja lukemia tuo näyttää Blairin kanssa silloin kun squish angle on nolla. Blairin kirjassa ei vaan puhuta tuosta kulmsta mitään (siinä DOS laskurissakaan ei saa säädettyä). Tuossa TorqSoftin ohjelmassa tuntuu ihmeellisen rajusti velocityt tippuvan silloin kun kulma kasvaa. En oo saanu pähkäiltyä miksi niin käy.

Re: Raisusta Raaseriksi - Sykkösen takalippaan väriehdotuksi

13.3.2013 22:42

Morjens! Tämä projekti edistyy hienosti.

Järkeilen tämän ehkä (luultavasti?) aivan liian yksinkertaisesti, mutta eikös MSV pienene skuissin kulman suuretessa ihan siitä syystä, että kun samalla paljealueen tilavuus kasvaa niin männän paljealuetta vastaan ja keskikuppia kohti työntämällä seoksella ei ole niin kiire pois alta -> pienempi nopeus...?

Sit' en tiedä, miksi softa a antaa erilaisia lukuja kuin softa b. Vaan väliäkö sillä, koeajo näyttää mikä sitten toimii ja mikä ei. :)

Muoks: mitä helkatin väliä on takalipan värillä...? :) Mut kun väriä kysytään, niin vastaus on aina sama: vannehopea!