Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.
16.3.2013 1:41
Tänään laitoin etupään sähköjä kuntoon ja virtalukkoakin yritin laittaa. Virtalukossa on siis kaksi johtoa ja kun avaimesta kääntää virta kulkee läpi ja katkeaa kun ottaa pois. Mopon sammutus taas toimii niin, että kun moottorilta tulevan johdon maadoittaa, mopo sammuu.
No, jossain vaiheessa sain lukon asennettua niin, että toimi niin kuin pitääkin. Otin johdot irti niitä lyhentääkseni ja kun laitoin takaisin kiinni ei toiminutkaan enää kuten pitää, vaan kun avain on pois, ei moottorin johto maadoitu ja mopo toimii. Sitten kun avaimesta kääntää niin taas maadoittuu ja ei käynnisty. Näinhän se kaiken järjen mukaan toimiikin, mutta en ymmärrä mikä kytkentä sitten oli ennen kuin otin pois, kun toimi päinvastoin eli niin kun sen haluaisin toimivan. Muistaakseni silloin moottorilta tuleva sammutusjohto, virtalukon toinen johto ja mopon sammutusnapille menevä johto olivat yhdessä ja virtalukon toinen johto oli maadoitettu. Ei kuitenkaan toiminut enää kun yritin uudelleen.
Eli onko tälläisellä virtalukolla mitenkään mahdollista saada toimimaan, vai pitääkö hankkia sellainen virtalukko jossa virta kulkisi läpi kun avain on pois? Saako sellaisia virtalukkoja ylipäänsä jostain?
16.3.2013 11:43
Minkäslainen lukko se on? itellä on moposportin virtalukko jossa on 4 johdon paikkaa. Toinen pari yhdistää silloin kun on "virta päällä" ja toiset sillon kun ei oo päällä. Itelle kun laitoin niin otin sammuttajan johdosta rosvoliittimellä toiseen johtoon ja se virtalukon kautta runkoon. Mulla toimi tollalailla
16.3.2013 12:21
siinä on kaksi johdon paikkaa ja sparelta taisin ostaa sen. Täytyypä kattoa jos ostais ton mikä sulla on kun jos toiset johdot yhdistää sillon kun ei oo päällä, niin silloinhan sen pitäisi pelittää.
16.3.2013 12:39
Siis sehän periaatteessa vaan katkasre jonku johon, ainakin niin mie ymmärsin. Eli esim rosvoliitin sytytyspuolan johtoon ja sitten maahan se rosvolla oleva pätkä ja virtalukko väliin? Luulis toimivan?
16.3.2013 13:24
Pappiksessa on kaikki sytkäkamat koneen sisällä, ainoo mikä tulee ulos sieltä on tulpanjohto. taidan ostaa ton pbt:n mainitseman virtalukon mikä toimii toisinpäin kun tämä mikä mulla nyt on, niin saa helposti toimimaan sen maadotettavan johdon avulla, mikä sammuttaa mopon.
16.3.2013 15:24
Tässä vielä muutama kuva mitä on tullut edistystä. Etuvalon ja virtalukon maadoituksen ratkaisin poraamalla pienen reiän t-palaan ja siitä johdot prikkaan. Ketjurullankin laitoin niin ei takahaarukka kärsi eikä tarvi pitää ketjujakaan niin kireellä ettei laahaisi. Meni aika passelisti rulla kiinni tuohon ketjusuojan kiinnikkeeseen ja tuli sillekin jotain käyttöä.
20.3.2013 18:19
Vielä virtalukkoon liittyen, toimiiko mopoissa nykyäänkin vielä tuo sammutus maadoittamalla joku johto? Eli toimiiko mopojen virtalukot yleensä niin että maadoittavat johdon kun avaimen ottaa pois? Jostain paikallisesta mp liikkeestä voisi vielä kysyä jos joku mopon virtalukko kävisi.
20.3.2013 18:29
kyllä ainakin mun skytari mankissa puola rupes maadottamaan kun laitto virrat pois. Ja tunassa pitäs kärjiltä lähtee 2 johtoa joista toinen menee konkalle ja toinen sammuttimelle jonka kytket virtalukon kautta maihi. mulla ainakin toimi "virtalukkona" perus on-off katkasija
21.3.2013 10:11
Joo kyllä semmonen katkaisija toimisi hyvin kun vaan piilottaisi johonkin. Virtalukon ideana on nyt myös se, että saisi mittarinreiän täytettyä jotenkin niin olisi siistin näköinen.
25.3.2013 20:26
Ostin sellaisen virtalukon nyt missä lähtee avain molemmissa asennoissa pois, niin saadaan se todennäköisesti pelittämään. Jos myyjä ehtii pistää postiin huomenna, niin saan laitettua ACS:ään mennessä sen kiinni, muuten laitan pelkän levyn kiinni mittarinreikään ilman lukkoa. Ja pappis on tosiaan nyt ACS:ssä esillä viikonloppuna.
31.3.2013 0:33
Magneettosta lähtee 2-3 johtoa, osa uudemmissa on 4 johtoa.
Jos on vain 2 johtoa, voi ottaa hyppylangalla takavalolle virtaa keltaisesta.
Tappokatkasija sammuttaa maadoittamalla mustan johdon.
31.3.2013 21:36
Piti jo Torstaina käydä ACS:ssä katsomassa tätä, mutta pääsi unohtumaan. No perjantaina tuli raahauduttua tuonne Tuninkihalliin ekaa kertaa pariin vuoteen. No olihan siellä tämän lisäksi pari hienoa Jenkkilotjatetta, mutta ei oikeastaan muuta. Tää oli todella siistin oloinen myös livenä, etenkin maalipinta näytti todella hyvälle.
Mulla on tuossa kaikki kuvat Näyttelystä, tosin prätkiä on aika vähän, kun niitä ei esillä montaa ollutkaan. http://tapahtumakuvia.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat+2013/36th+FHRA+American+Car+Show+/Friday/
1.4.2013 23:04
Noniin 2. sija tuli napattua nuori rakentajasta!
Kiitos vielä Trialille kuvista ja Throttlelle sähkökaaviosta. Mulla ei jostain kumman syystä toiminut valot kun katkasijassa keltainen johto oli kuvan mukaisesti. Ennen kun purin mopoa se oli niinkuin kuvassa ja toimi hyvin. Laitoin keltasen siihen keskimmäiseen kiinnikkeeseen ja nyt toimii taas normaalisti.
1.4.2013 23:21
Oli kyllä hieno livenä.
Jaettiinko siellä palkituille ajoneuvoille rahaa vai vain Nuori Rakentaja -ajoneuvoille?
1.4.2013 23:25
Enpä muuten huomannut että olisi. Taisi olla vain pokaalit muiden luokkien voittajille, ainkaan lavalla ei muille jaettu shekkejä.