Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

1.11.2012 13:17

Joo jos ei koneessa oo vikaa ollu nii tuo lanka on kyllä pahin vika 0,75mm peltiä oon hitsannu 0,6mm langalla ja saa kyllä hyvvää saumaa kun on vaan hyvä paikka hitsata , pienissä pätkissä on hyvä hitsata nii ei pala niin helposti läpi

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

10.11.2012 1:51

Juups...

Viime viikonloppu oli ja meni ja pakettikin tuli niputettua. Tolla nollakutosella tuli joskus kokeiltua, mutta huonommin se silloin pelitti, se tosin oli ennen hitsin kunnostelua... Pitänee kokeilla toisella langalla jahka ehtii.

Mutta, asiaan. Putkeen tuli sorvailtua kiinnitysholkkia ja loppupillikin räittiin kiinni. Katkoskohta siirrettiin (putkisokat oli loppu, joten vanhasta männästä löytyi orkkistappi tilalle). Pakoa tuli viimeistelyä, välihuuhtiksia epoksoitua ja takahuuhtiskin tuli muotoiltua (kemiskillä reilua kulmaa). Kantta tuli vähän muokkailtua (kulma männänlaen mukaan ja muotojen parantelua).

"Kisabensat" tuli sekoiteltua, ja tulihan siinä sitten eteen se öljynsekoittumisongelma. Aluksi metukan sekaan öljy ->meni haituviksi. Nitroa sekaan ja öljy nousi pinnalle kelmuksi. Siinä sitten pohtimaan. Ratkaisuna bensaa+asetonia sekoitusagenteiksi pieninä lorauksina, ja kyllähän se siihen sitten lopulta sekoittui. Lopputulos oli pinkkiä sameaa litkua. :)

Mittausten ja laskelmien jälkeen tuli porattua suutin oikealle virtaamalle, ja osuihan se ensimmäisellä yrittämällä ihan nappiin. Suutin viimeisteltiin hiomatahnalla.

Sitten hyvin pikaista kasailua. Jälkeenpäin tuli huomattua että reedvalvestufferi unohtui, pytty jäi 0,85mm liian korkealle ja männän sivumontut näkyivät lisäpaoista (->seos pääsee vapaasti huuhteluista putkeen ennen huuhtisten avautumista, syynä oma mittausvirhe). Kantta läpätessä tuli huomattua, ettei pytyn yläpinta kiilloitu tasaisesti, kiireestä johtuen iskettiin kuitenkin kasaan (ylätiivpinta vetänyt kieroon paon täyttöhitsailusta). Mäntään ei tehty jäähdytysreikiä ripojen kohdille.

Tesmimään. Kierroksia alkoi jo löytymään mukavasti, mutta eihän se vetänyt kunnolla (kansi vuosi ja seos pääsee männän rööreistä pakoon). Huiput vähän päältä satkun. Kokeiltiin aiemmalla putkella (jossa ei loppupilliä...), mutta eipä se mitään auttanut.

Taskulampun valossa tehosuutin kiinni (neulaa ei ehtinyt irroittaa) ja polttoaineen vaihto. Työntelyn jälkeen hörähti käyntiin, melko vaivalloisesti (seokset jotakuinkin kunnossa vain täyskaasulla). Pimeys rajoitti jo siihen malliin, ettei kunnon testiä voinut suorittaa. Kerrottakoon kuitenkin, että jenkaa nappasi ihan mukavasti, sammutusnappi ei toiminut kuin tyhjäkäynnillä (korkeammilla kiekoilla puristussytytystä) ja nakutus oli todella järkyttävää. Vaatii siis kisabensalle erilaisen palotilan,


Noo, ainakin Kiinanpojjaat oli nopeita. Hammasporat saapuivat keskiviikkona postiin ja tänään ne haettiin. Näytin niitä hammashuoltajalle, eikä se keksinyt niistä mitään moitittavaa. Kaapin periltä löytyneet terätkin sopi suoraan kiinni.

Tässäpä koko setti ja joitakin teriä.

Kuva

Ja ilma tulee sisään toiseksi suurimmasta rööristä.

Kuva

Muutahan nuihin ei tarvitse, kuin sopivan paineilmaletkun nippaan kiinni ja ovat käyttövalmiita pelejä. Teriä saatan saada myöhemmin lisää. Turbiini tuli purettua, ja kovin on simppeliä tekniikkaa. :)

Sitten tuli viimeinkin niputettua Alu-MIG setti kasaan (osat seisoneet muutaman vuoden hyllyssä... :roll: ). Biltsun hapettunutta alulankaa, kympin verran väljä lankasuutin ja kertakäyttöpullo argonia sekä erittäin paska halpishitsi teflonisella langansyöttöputkella. Pienen säätelyn jälkeen alkoi pelittää jotakuinkin (langansyöttöputki tosin irtoaa välillä rullien luota, tuloksena juminut lanka...). Harjoitteluhitsauksissa (ei siis aiempaa kokemusta alun hitsailusta) tuli huomattua, että esikaasu on pakollinen ja rosteriharjaa saa näyttää tiheään. Noh, rohkeasti mäntää räkimään, ja tulos on silmittömän ruma (mutta toivottavasti pysyy hitsit kiinni). Mäntä menee sorviin ja hitsejä siistitään.

Kuva

Tuo onkin jo siistitty mäntä.

Huomenna pitää tasoitella pytyn ylätiivpinta, muokkailla kantta ja iskeä paketti kasaan "Normibensaa" varten.

Ei tässä, tähän väliin vähän mallasta.
Viimeksi muokannut Tuna-71 päivämäärä 11.11.2012 16:30, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

11.11.2012 14:55

Kuvia kuvia kuvia!!!!

Re: Raisusta Raaseriksi - 115km/h ja mäntä murtui

11.11.2012 15:19

Samaa odotellessa! Oikeastaan jo luulin että sähköpostiin tullut viesti uudesta vastauksesta viestiketjussa käsittäisi tunan lisäämiä kuvia.

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

11.11.2012 16:34

Jaa että kuvia... :) No, ne on nyt lisätty tuohon edelliseen viestiin.

Nojuu, eilen tuli niputeltua paketti. Hitsit tasoiteltiin sorvissa, ylätiivistepinta tasohiottiin, alatiivisteistä kaksi lähti poies ja lisäpakojen ripoja kevennettiin, kuten imun väliripaakin. Kansi tuli taas läpättyä (tälläkertaa tasainen kiillottuma pytyssä) ja tuli sitäkin sorvissa pyöriteltyä. Polttoaine takaisin bensaksi ja tuli sitä varmaan jotain muutakin nysvättyä.

Testipaikalle iltapäivän alkuhämärissä ja kokeilemaan. Puristuksia oli mukavasti tallella ja käyntiin lähti kevyellä tökkäisyllä. Testit jäikin sitten siihen, kun alkoi taas nakuttaa (melko äänekkäästi).

Noh, tänään aamusta aikaseen ylös ja tallille. Aikaisemmin epäiltiin liian aikaista sytkää, mutta palotilan mittaus sanoi ihan toista. Oli kantta muokkaillessa lähtenyt sen verran squishin alueelta poies tavaraa, että ruttuja oli reilusti liikaa (pyttyä oli laskettu ja kannesta otettiin sen mukaan pois). Squishin välyskin oli vain 0,55mm eilisen jäljiltä. Noh, kantta sorviin ja pari kymppiä lisää squishiin välystä ja palotilan uudelleenmuotoilua (ps. korjaamattomana 15,5:1, korjattuna n. 7,5:1). Palotilan muotoilu kylpyammemmainen.

Paketti nippuun myöhäisemmällä sytkällä ja kiituri autoon säätökamojen kanssa. Tie oli märkä ja ilma melko kostea. Kuupat kiinni ja vetoja. Tulos 119,1km/h ekalla vedolla (kiekat leikkasivat huippunopeudessa, powerkeulaa vetää komeasti ykkösellä). 15 piikkistä eteen ja tesmiä, reilu 110km/h. Aiempaa rissaa takaisin ja sytkää aiemmalle. Kovassa vedätyksessä nakutti, joten sytkää hieman myöhemmälle ja samalla kastunut putsari kokonaan poies. Vetoja ja nakuttaa vieläkin kun kunnolla vedättää. Nelosella melkein täyttä vauhtia ja BOOOOO... :lol: Tulos jotakin päältä sadankympin.

Ei muuten ollut tehoalueen laajuuden suhteen ongelmia, ts. ei tippunut piikiltä ja kiihtyi mukavan tasaisesti. Videota linkkaan tänään.

Noh, mitäs siellä kävi?

Kuva

Kuva


Suli reunasta, leipoi lisäpakojen väliripojen kohdilta ja vielä halkesikin. Männänrengas oli ehjä, pytty selviää hoonauksella ja tiivistemössöllä käsitelty alatiiviste oli sylkenyt itsensä pihalle pytyn ja lohkon välistä. Sitä en tiedä mitä tapahtui missäkin vaiheessa, tiedä vaikka mäntä olisi ollut halki jo ensivedon lopulla... Ja hitsit muuten kesti hyvin.

Uupuvat kierrokset vähän ihmetyttää... Oisko se putki sitten wräppinkiä vailla, vai eikö läpät pysy enää leikissä mukana... Noh yhtä kaikki, tämä ajokausi taisi olla tässä, joten nyt onkin sitten aika aloittaa parempien viripalikkojen väsäily.

Kommentoitavaa?

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

11.11.2012 17:42

Ettei kierrosten leikkaaminen olisi ollut männänrenkaiden lepatuksen syytä? Muistaakseni nuo männänrenkaat ovat 1,2mm paksut jotka taisi tiittasen kirjan mukaan riittää jonnekkin 10 000rpm saakka.
Itse alkaisin jo noilla kierroksilla suunnitella AM6 tai derbin viripytyn mäntiä. Muistaakseni männärenkaat ovat 0.8mm paksut. Ja puristuskorkeuskaan ei paljoa heitä. Ja varmasti kestävätkin paremmin näitä tehoja. Mutta kovasti kulkee jo nyt!

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

11.11.2012 18:07

Mäkin alkaisin vähän siirtelemään katseita eri mäntiin. Näyttäisi nuo halkeematkin ilmestyvän likimain samoihin kohtiin.

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

11.11.2012 19:27

Mitäköhä ne Moparin pojat tosta männästä sanois :D

Kyl on hienoo! :P

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

11.11.2012 20:02

Tässäpä video: http://www.youtube.com/watch?v=5WtF7FQH ... el&list=UL

MSJD kirjoitti:Ettei kierrosten leikkaaminen olisi ollut männänrenkaiden lepatuksen syytä? Muistaakseni nuo männänrenkaat ovat 1,2mm paksut ...


1,5mm on renkaan paksuus. Kiihtyvyyksiäkin tuli joskus laskettua, ja kyllähän sen ainakin pitäisi lepattaa kuin viimeistä päivää, toisaalta se on eri asia paljonko se haittaa. Ainakaan ohipuhallusta ei ollut, eikä lepatusääniäkään ollut havaittavissa, tiedä sitten...

-Zone- kirjoitti:Mäkin alkaisin vähän siirtelemään katseita eri mäntiin. Näyttäisi nuo halkeematkin ilmestyvän likimain samoihin kohtiin.


Juu, jossakin aiemmassa viestissä tulikin jo pohdiskeltua sitä mäntämerkin vaihtoa. Yksi mäntä tuli jo melkein tilattuakin (oliko se joku Barikit Usine tms., ohkasella renkaalla kuitenkin), mutta päädyttiin kuitenkin Moparin mäntiin, kun viimeksikin meni jotakuinkin 2kk että mäntä saapui Alankomaista suomeen (Barikitin <50mm mäntä).

No mutta joo, josko jättäis ne Moparin pojjaat vähäks aikaa rauhaan ja alkaisi suunnittelemaan miten 100mm Solimatelevystä tehdään kipsiin upotettava foamipytty. Valamista voisi alkaa pitkästä aikaa harrastamaan, valun ongelmat ja niiden ratkaisut kun on jo varmaan kutakuinkin selvillä. Jos sen toimivan protokannenkin saisi valettua jossain vaiheessa.

Näillä näkymin nykyinen setti jää mappi ööhön ja muut projektit lähtee käyntiin. Dynoprojuakin tuli jatkettua inahduksen verran tossa jokunen viikko sitten. Sitten olis vielä samurai, pari peeveetä, pappatuna ja itse "Raaseri". ;)

Niinjoo, saa lahjoittaa peevee/monkey/tms. taka/etukeskiöitä, vannelautasia, keulan osia ja muuta alustasälää. Jottain nimellistä voin toki maksaakin ja noudella Etelä- tai Keski-Suomesta. Olisi runko ja moottori, muut osat puuttuu... :roll:

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

11.11.2012 20:15

Kyllä suu vääntyi hymyyn kun katseli mopon vinkuvan, mitähän lie tuo autoilija ajatellut :lol: Vaihda männäntilausmaata, jos kerran alankomaalaiset hidastelee, oisko saksalaiset täsmällisiä?

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

14.11.2012 0:13

Täällähän on vedelty ihan mahotonta kyytiä! Hyvä tulos ja vieläpä noin vähällä testaamisella ja "ihan vaan väliprojektina"! Nostan lentäjänlakkia! Kyllä tuon jälkeen voi asettua varsin tyytyväisenä talvitauolle uusia pyttyjä viilaamaan, valamaan tai muuten vain hypistelemään.

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

18.1.2013 0:18

Iltaa taas pitkästä aikaa.

Raisu on saanut lepäillä tallin nurkassa tovin jos toisenkin, mutta onhan sitä jotain tullut tehtyä.

-Tämmöinen proju on työn alla
-Tiggivarustus+plasma on tullut hankittua
-RM80 setti löytyy johonkin soviteltavaksi
-5-v loota löytyy, eri vaihdeväleillä mitä PV:n lootassa
-Pajaa on tullut ehosteltua serkkupojan kanssa

Ja koska pajan kunnostus on ajankohtaisin projekti, voisi siitä vähän löpistä.

Elikkäs, pajan päädystä löytyvä autotila/öljymonttu oli kovin pimeä ja kylmä viimakin puski ikävästi pelkän ulkolaudoituksen läpi. Nokka kohti Byggmaxia ja rakennustarvikkeita hakemaan. Kuuden illan räpeltelyn jälkeen homma oli paketissa. Jäljestä ja työtahdista huomaa että remppahommista ei ole suuremmin kokemusta kummallakaan.

Kaikki saumat on vedetty tasoitteella umpeen paloturvallisuuden vuoksi. Lamput sain ilmaiseksi, ovat peräisin sokeiden koulusta. Kyllähän tuo pitää lämpöä jo ihan mukavasti, tosin lattiassa ei ole eristeitä. Kahdella auton sisätilan lämmittimellä pääsee mukavasti kymmenen asteen lämpöihin. Pinta-ala 30m2, korkeutta pari metriä.

Kuvakollaasi työvaiheista: http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... emppaa.jpg

Ja ennen-jälkeen kuva:

Kuva

Tiedetään, ei liity juuri mopoihin, mutta kyllä tuolla tulee niitä varmaan rassailtua. Huomenna pitää hakea rautaa uuteen työpöytään ja hitsikärryihin.

Semmosta, lähiaikoina tänne voi ilmaantua juttua tuplapakoputkituspyttyväliväli...väliprojustakin. Saa kommentoida. :)

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

18.1.2013 0:52

Komia paja tulossa! Kelpaa rassailla muutakin ku mopoja. :P

Innolla odottaen väliväliprokkiksia!

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

18.1.2013 9:40

On se vaan kummasti mukavampi vähän ulkoilmaa lämpimämmässä projektoida :) On vain hankalan muotoinen tuo paja, ei taida kovin paljon mitään kiinteää mahtua rakentamaan(työpöytiä, hyllyjä) jos haluaa autolla päästä montulle asti :s

Re: Raisusta Raaseriksi - 119,1km/h + sulanut ja halennut le

2.2.2013 0:57

Iltoja taas.

jt-87 kirjoitti:On vain hankalan muotoinen tuo paja, ei taida kovin paljon mitään kiinteää mahtua rakentamaan(työpöytiä, hyllyjä) jos haluaa autolla päästä montulle asti :s


Juu, siis kyseessä on enemmänkin tommonen autojen huoltotila, koko tallilla on pinta-alaa jotain 150m2. Onhan tuossa jo muutama auto käynyt, hyvin mahtuu äheltämään. Rakentelutilat on sitten erikseen (ja jahka joskus saa siivoiltua, niin niistäkin voisi napsia kuvia).

Ja asiaan.

Tuplapakotiputettuimukanavaputkitusväliväliväliproju tuli heräteltyä henkiin (kun Sellyllekin tuli moista luvattua). Pytty pääsi loikoilemaan kuumaan sitruunahappokylpyyn, jonka jälkeen se sai rankahkon täyttöhitsauksen pakopuolelle, hitsien päästön kosaanilla ja raakatyöstön vingulla (hyvin pehmenee sauma kun pitää jonnin aikaa kuumana, vingun jäätyminen on tosin ongelma, kompuran tyhjennysropusta tulikin aikalailla vettä pihalle...). Kuvia pytystä ei tullut otettua, muttei siinä mitään ihmeellistä olekaan.

Ja sitten Pajat.net osastolle:

Tuli tehtyä hitsaus/kasaus/työpöytä. Kustannukset n. 140€. Pöytälevy 2mm peltiä, mitat 0,7m*2,0m. Kyllähän se ihan hyvin palvelee, helppo pitää puhtaanakin.

Kuva

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... ac85ec.jpg

Ja kun metallin makuun päästiin, niin samaan syssyyn tuli rakenneltua hitsikärrykin (4 kääntyvää&lukittuvaa pyörää, tallilla tuli vedettyä lintassa ja hyvinhän se rullaa :lol: ).

Kuva

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... a5fa44.jpg

http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 372f6d.jpg

Tuo peltipöytä kun ei oikeen paukuttelua kestä, niin matka kävi Sellyn tykö. Mukaan tarttui toinen työpöytä ja siinä samassa sai esittelykierroksen Sellyn pajalla.

Pajat.net jatkunee kompurakopin teolla, siivoilulla ja ehkä soodapuhalluskaappikin tulee jossain vaiheessa mukaan kuvioihin.

Pyttyproju jatkuu huomenna...