Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Kaikkea maan ja taivaan välilt

30.12.2013 23:18

Heips kaikille! Nostellaas taas topikkia uuden Mopo projektin johdosta.

Tänne en oo pahemmin kirjotellut kun aika mennyt autojen ja ton 450 kotarin kanssa joka ei taida enään ihan moposta mennä ni siitä en ole viitsiny tänne kirjotella.

Kalustoa nykyään:

-Volvo 940 2,3 Turbo Intercooler
-Volvo 240 2,0 vapari (orkkis)
-Ktm exc 450 Supermoto
-Suzuki S1 "SKotar1"
-Suzuki S1 "SAX1"
-Honda monkey

ja nyt tämä uusin: Solifer SM vuosimallia 74.

Tämmönen heräte-ostos tuli siis tehtyä tossa yks päivä kun ei ollu mitää tekemistä ja sattu lojuu satunnainen määrä seteleitä lompakossa ;)

[img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002521_zpsc3e1532d.jpg[/img]

Kyseessä siis ihan paperillinen mopon vanhus joka oli seissyt 6 vuotta, en edes yrittänyt käymään vanhoilla bensoilla kun iskin palasiks ->

[imghttp://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002537_zps7275ddfb.jpg[/img]

Tosiaan mopo on tarkotus rakentaa uudestaan kylläkin mahdollisimman pienellä budjetilla koska ton ikäseen nyt tekee paljon osia itse ja muutenkaan tossa ei ollu paljoa uusittavaa edes.

Koneena on Tomoksen huikee 4 vaihteinen manuaali

Plääni ->>

-Katsastus kuntoinen, kilvet palautettu 2003, pitää katsastaa siis. Eli etuvalo, takavalo ja jarruvalo ja äänitorvi pitää laittaa toimimaan...
-Rungossa 3-4 kerrosta miranolia joka oli kellastunu -> runko metallille ja kilikolilla luonnon valkoiseks.
-Tankin väri on vielä auki, ehdotuksia otetaan vastaan?
-Kaikki hienot cromiosat pysyy cromisina
-Penkkiin uus päällinen
-Kaikkien vaijereiden läpikäynti
-Jarru kenkien hiominen ja jarrumekanismejen putsaus ja öljyäminen
-pinnojen kiristely, takarenkaasta heiton pois rihtaaminen
-Keulalle huolto, toinen liukuputki hiukan vino, koitetaan oikoa, uudet stefat ja öljyt luonnollisesti.
-kaikki maalataan/putsataan/kiillotetaan.
-Mitään tuuninkia tai muuta tähän ei tule eli alkuperäisen näköinen pois lukien pakoputki ja kaasari (niistä edessäppäin lisää)
-Ehkä uus kumi eteen jos löytyy ajan henkeen sopiva

Tekniikka ->

-Pärrässä porattu ja hoonattu vakio pytty, mäntä vielä ihan uus kaikki hoonaus jäljet ym. näkyvissä. Pytylle näytetty jo aijemmin viilaa joten heitetään lisää vettä myllyyn ja viilataan hiukka lisää.
-Pytylle tehtäviä toimenpiteitä: Huuhteluiden alapää ei täsmää ollenkaan lohkoihin joten sinne sopivasti viilaa, pakoaukkoa suurennetaan hiukan mutta ei edes haeta mitään tehokasta peliä eli maltilliset ajoitukset, niitä pitää miettiä vielä, leveyskin maltillinen. Imuaukkoa jyrsitty jonkin verran, imukanava tasaisesti pyttyynpäin suureneva, imureikä soikea noin 14mm. Pytyn alle koroa pari milliä että kanavat aukeaa täysin.
-Kaasariks huitastaan joku nykyenskan lellortto esim 14mm
-Pakoputki tehdään itse, haluaisin kokeilla jotain muuta mitoitus ohjelmaa kun blairia välillä, haluisin tehä semmosen tehoputken että alkukäyrä olis ihan normaali putkea johon sitten liitettäis vaan paisari, vähän niikun pv:n vakio putkessa, kellään tietoa miten semmonen mitoitetaaN?
-Kansi on joku Puch koneen mutta sattuu sopimaan pinnapultti jaolta tuohon ni olkoon sitten se, sitäkin vois ehkä vähän nakerrella alaspäin :D

Tavote olis että tuo olis laakin peli ja sillä vois vaikka hakea postia, huippuja ei tarvi kerätä yli 60...

Tosiaan mitään orginaalia tosta ei olla tekemässä mutta katsoman pitää mitä tosta tulee.

[img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002532_zps96e546d4.jpg[/img]

Hiukka nakerretut kanavat, pers tuntumalla tehty pitää sitten astelevyn kanssa mittailla millaset tuli kun sais eka aikaseks tehä sen koropalan pytyn alle.

[img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002530_zpsa72bcb69.jpg[/img]

Vakio imukaulaa ei ollut, joku oli tehnyt itse sha kaasarille sopivan huikeella 10mm sisähalkasijalla, äkiiäkös tohon kyhäs vähän paremmin virtaavan, laippa 14mm ja täydellisesti sovitettu imuaukkoon, putken sisähalkasija 18mm kun ei ollut pienempiä putkia käyräpaloja. Kuvassa näkyy tommone piirtopuikolla tehty viiva, siitä tuo imukaula katkastaan ja laitetaan kumiletkun pätkä klemmarilla ja toiseen päähän kumiletkua laitetaan sitten esim phva kaasari kiinni klemmarilla.

[img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002535_zpsc2ab490e.jpg[/img]

Vähän uutta pakoputken alkupäätä eli täydellisesti pakolähtöön sopiva laippa ja siihen samalla sisähalkasijalla oleva putken pätkä, tota putkea löytyy lisääkin josta sitten väännetään se alkukäyrä. Hitsaus jälki nyt on mitä on mutta eipä tuola pimeessä ja sateessa saa tommosella halpis ydintäyte koneella kovin kummosta aikaan.

Tosiaan tämmönen rojekti kyseessä, tuskimpa ketään tämmönen vanha paska kiinnostaa hienojen high end derbejen rinnalla mutta ehkä joku nostalgia ihminen tätäkin lueskelee :)

Kysymys: kiertokangen yläpäässä ei ole neulalaakeria vaan pronssi holkki joka on väljä, kysympä vaan että onko kukaan laittanut täämöiseen esim. aeroxin neulalaakeria? Männäntappihan on 10mm ja vois veikata että kangen silmukkaankin vois käydä jonkun mopon neulis?

Eikai siinä muuta tälläkertaa.
Viimeksi muokannut VinskiMo päivämäärä 1.1.2014 19:22, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

31.12.2013 15:36

http://www.mpt.fi/index.php?productID=26265

Laita tommone siihen solikan orkkis kangen tilalle niin ei leivo heti ensimmäisellä helteellä ;) Kannattaa myös tutkia kampuran laakerit, niitä on tietääkseni ollut kahta eri mallia ja ne missä on monta pientä kuulaa kestää kuulemma paremmin(korjatkaa jos puhuin paskaa)
Hyvää uuttavuotta!

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

31.12.2013 17:57

keuliikaasusta kirjoitti:http://www.mpt.fi/index.php?productID=26265

Laita tommone siihen solikan orkkis kangen tilalle niin ei leivo heti ensimmäisellä helteellä ;) Kannattaa myös tutkia kampuran laakerit, niitä on tietääkseni ollut kahta eri mallia ja ne missä on monta pientä kuulaa kestää kuulemma paremmin(korjatkaa jos puhuin paskaa)
Hyvää uuttavuotta!


Joo periaatteessahan kone olis kyl hyvä avata jos uusis just ton kankisarjan, petarit ja stefat ja pistäis kytkin jousien alle vähän prikkaa että pitäis sit... Mut ei taida nyt ainakaa alkuu sopia budjettiin eli koitetaa eka noin.

Tosiaan tuli vähä värkättyä hommeleita eteenpäin eli ->

Kuva

Eli kuparista tuli väsättyä 1,5mm koro pytyn alle jonka jälkeen AKK näyttää tältä :)

Kuva

Runko pohjamaalissa :)

Pytyn hipostelut alkais olla tehty ja loppu tuloksena pako asteita huikeat 140 ja imu asteita 135, eiköhän se nyt näillä ainakin 50 mene :D Pakoaukon leveys on jotain vähän yli 60%, ei kuitenkaan yli 64% Männästä sen verran että 1,5mm lähti imuhelmasta ja huuhtelu lähdöt viilattu portaattomiks, männän helmoissa viisteet.
IKINÄ ennen en ole onnistunu männän rengasta katkasemaan mutta nyt tuli sekin kokeiltua, on kyllä paska laatuset männän renkaat kun ihan normaalisti laittaa paikallee ja naps... No toivottavasti moposportista löytyy uudet ja mielellään jotkun muut kun taiwanin ihmeet.

Mietin tässä edelleen kuumeisesti että miten mitoitan semmosen Old fashion tyylisen pakoputken että alkukäyrä on alkukäyrä eikä diffi...? Nooh jossei mitään järkevää ohjelmaa löydy ni heitetään sitten hatusta jotain mikä näyttää kivalta, kunhan sais mukavan väännökkään :)

Jossei keltään tule mitään järkevää väriehdotusta tankkiin niin maalataan sitten punaseks niikun seon alunperinkin ollut.

Kysymys: Saakohan tämmöseen enää mistään penkin päällistä?
Viimeksi muokannut VinskiMo päivämäärä 31.12.2013 18:04, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

31.12.2013 18:03

Voimakoneelta voisi löytyä penkinpäällisiä...

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

1.1.2014 12:48

Mutu tuntumalla sanoisin että mitoitat tulevasta putkesta hieman liian lyhyen/yläkiertoisen. Suora putki alkukäyränä kompensoi tätä tuoden tehon alas päin. Haet tehoalueen kohilleen sitten eri mittaisilla irrotettevilla alkukäyrillä.

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

1.1.2014 15:33

deseiner kirjoitti:Mutu tuntumalla sanoisin että mitoitat tulevasta putkesta hieman liian lyhyen/yläkiertoisen. Suora putki alkukäyränä kompensoi tätä tuoden tehon alas päin. Haet tehoalueen kohilleen sitten eri mittaisilla irrotettevilla alkukäyrillä.


erittäin hyvä ja kokeilun arvoinen idea, mua vaan vaivaa että millä mä saan siitä liitoksesta tiiviin? Myös semmonen juttu että miten se paisari kannattais mitottaa :D?

Onks kellään nurkissa ylimääräsenä tämmösee osia? Mm. penkin päällistä tarvis! Myös kansi vois kiinnostaa :)

Teinpä ostoslistaa moparille

-Pyttyyn 3x alatiiviste 2 tarkotus käyttää koropalan kaverina, jos homma menee munilleen ni laitetaan sit 1 normaalisti :D
-Kannen tiiviste x1 tuskin siitä kuitenkaan ilman liimaa tiivis tulee.
-Keulan stefat 40x29x7 kait, pitää ottaa vielä malli mukaan.
-Uudet männän renkaat kun onnistuin ryssimään toisen. 6,5e
-Yläpään pronssiholkin tilalle neulalaakeri esim aeroxista?

Mjoo hyvät uudetvuodet kaikille -> vielä aiheeseen liittyvä video :D

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

1.1.2014 18:47

VinskiMo kirjoitti:Mietin tässä edelleen kuumeisesti että miten mitoitan semmosen Old fashion tyylisen pakoputken että alkukäyrä on alkukäyrä eikä diffi...? Nooh jossei mitään järkevää ohjelmaa löydy ni heitetään sitten hatusta jotain mikä näyttää kivalta, kunhan sais mukavan väännökkään :)


Pojat puhuu pajalan taulukosta, joka antaisi blairin kaavoilla mutta suoralla alulla. Tiittasen kaavoilla voit vääntää kun laitat vaan siihen alkukäyrän kulmaan 0.

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

1.1.2014 19:20

Mjoo toisaalt vois koittaa blairin kaavaaki sillein että tekis sen difiin vaa tost alkukäyrän halkasijasta suoraa keskiosan kokoseks sillein jännästi, Täytyy varmaan joku päivä kävästä moparilla niin sais vaikka konetta nippuun.

Edelleen kaivataan kuumeisesti paria osasta ->

-Penkkiä jossa hyvä päällinen
-Kantta
-Suoria liukuputkia (ideal)

Kuva

Runko on nyt lopullisessa valkosessa maalissa, ihan kohtuullinen pinta, voittaa ainakin sen miranoli pinnan mikä tossa oli. Antaa nyt kuivahtaa ja kiskotaan sitten lakat siihen päälle. Alakehto pitäs jaksaa hiota loppuu ja swingi samoin ni pääsis niitäki suihkimaan.

Kuva

Vasemmalla jarrukilvet putsattuna, jarru mekanismit purettuna ja hiostuina ja maalattuin semiglossilla, keskellä pytinki, ajattelin kun tässä on nii tylsät värit räväyttää edes pytyn muodossa ja vetäsin sen orassiks :D Sattuu olemaan muutama turha oranssi purkki kun oon ton ktm projun kans koittanu löytää kotarin oranssia ja nuita ei kotarin oransseja on jääny sit. Kannenki vois maalaa iha vaa jonneilun nimissä kans oranssiks. Jarru vivut valkosella saadaa kivasti erottumaan ne mustista jarrukilvistä :).

Kuva

Jarrut purettuna, osat liuotettu ja putsattu ja kasatessa sitten isketää mekanismeje liukupintoihi tiukat vaseliinit (etteivät pääse jarrupinnoille) ja toiset jarrupalat tein jo, lasittunu pinta tuli hiottua pois ja tehtyä rautasahalla vähä tuning viiltoja (+5hp ehdottomasti).

Joo jos tässä kohta pikkuhiljaa pääsis vähän kasailemaan tota jo, eipä sitä kovin pitkälle saa ennenkun joku mulle myy noi tarvittavat osat mut niitä odotellessa!

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

1.1.2014 22:02

Jos päätät kokeilla irto alkukäyrillä niin timmisti sisäkkäin menevät putket liitokseks, jousilla vielä vetää toisiaan vasten nii pitäis olla tiivis. Kuten Nalle Puch on tässä tehnyt
Kuva

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

1.1.2014 23:50

Meinasitko sitä kuuluisaa viidettä vaihdetta laittaa? Näähän on alunperin ollu kaikki 5v koneisia, mut sit ku tomoksen koneet tuotu suomeen niin maahantuoja poistanu viidennen vaihteen ettei kulje liikaa. ;)

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

2.1.2014 16:33

Sul on ihan jumal hyvä kajari tuolla älä ny mee sotkeen maalilla ;) Mul on kotona samanlaiset kotitekoset.

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

2.1.2014 21:43

keuliikaasusta kirjoitti:...


Juu ihan hyvät kajarit vaikkakin hiukan ot?

LeKe96 kirjoitti:...


Huikeet 39e maksais uudet tomoksen orginaalit 5 vaihteen rattaat mutta ajattelin pysyä neljässä. Sit jos ton koneen innostuis avaamaan niin ehdottomasti 5. vaihde, 12mm mtappinen kankisarja, uudet petarit ja kaikki stefat jne. Pysytään nyt alkuun tossa tommosenaan.

deseiner kirjoitti:...


Juu ja niiden 2 sisäputken väliin vielä o rengas ;)?

Mutta rojektiin ->

Kuva

Kävimpä moparilla vähän ostoksilla, noin 20e maksoivat ja siitäkää kaikki ei kuulunu tähän projektiin. M renkaat 5,5e, tiivari sarja 4,5e, stefat 2,9e kipale ja sillein, mätänetistä tarttu mukaan vaijerinkorjaus sarja, maalia ja lakkaa liittyen tähän projektiin.

Kuva

Jarrukilvet + vivut maalattuina ja lakattuina :) Ihan kohtuulliset nuista tuli, kengät samalla hiostu ja viillot tehty ja kaikki mekanismit putsasttu ja vaseliinitty.

Kuva

1,5mm kuparista koroa, tehty ilman mallia joten heittää vähän mutta tokkopa tuo maailmaa kaada kunhan tiivis on jos on.

Kuva

Muitakin härpäkkeitä maaliin :) Pikku mokan tein kun pumput piti maalata hopealla mutta menin jo idioottina valkoseks maalaamaan, no valkonen saa toimiva pohjamaalina, kevyt hionta ja hopeat päälle.

Mutjoo eikai siinä, jossitä pikkuhiljaa pääsis alkaa jopa harrastamaan kasaus toimintaa?

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

3.1.2014 13:11

Noniin taas pien edistys tapahtu.

Paljoo ei pysty kerral tehä kun tuol pitää maalata ja lakata ja sen jälkeen tuola tallissa ei pysty hengittämää että pitää aina antaa hetken pölyn laskeutua.

Kuva

Siinä ne huikeet kanavat nyt on, pakoaukollekkin tuli huikeat mitat, leveys 56% ja pako ajoitusta 142 astetta. Näillä mitoilla varmaan löytyy jopa ihan kohtuulliset väännöt? Mitään kiertävää tästä ei siis ole haettukkaan.

Imulla 140 astetta kans ja leveyttä sen verta mitä imuhelma antaa periks, varmasti virtaa tarpeeks 14mm kaasarille.

Huuhteluita ei ole sylinteriputken puolelta koskettu, huuhtelulähdöistä otin lohkojen myötäsesti pois tavaraa :) Pitäis hommaa jotain muovailuvahaa tjsp niin vois laittaa sitä lätyn pytyn ja lohkon väliin ja puristaa niin näkis onks ne kohdillaan :D

Mjoo, uudet männän renkaat eivät ole moposportin normaalista linjasta poiketen taiwanilaista, tai jos ovat niin erittäin hyvät yksilöt, veikkaisin että jotain erittäin vanhaa varastoa :O? käyntivälys näytti kyllä aika pieneltä vaikka 39,5 kokoset pyysinkin mutta renkuloissa ei ollu niitä perus taivanin teräviä reunoja.

Mietin tässä että en ostakkaan turhaan homoksen kantta kun tosta pucin kannesta saa rälläkällä tehtyä pienemmän (ongelmana että kone ei mahdurungosta ulos purkamatta alakehtoa).

Kuva

Männän kevyt karhunkielellä hionta, männänrengas urien putsaus liuottimella + paineilmalla, ylipäätään männän puhdistus ja laen kiillotus (+2hp??) uusien hengissä olevien renkuloiden laitto :)

Muuten onko kukaan kokeillu tehä penkkiporakoneeseen jigiä ja pistää kantta siihen pyörimään ja painaa lasilevyä ja hiekkapaperia vasten :)? Mietin kuumeisesti tota kannen laskemista paljon koska koko mäntä (edes laki) ei tule ulos pytyn tiivari pinnasta ykk. koska vääntö koneeseenhan kuuluis kohtuu korkeat puristukset.

Onko kellään ideaa miten noita liukuputkia sais väännettyä takas edes vähän suoremmaks? Edelleen olen vailla jotain paisarin mitotus ideaa?

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

3.1.2014 16:29

Hyvä idea tuo pylväsporakone kannen laskemiseen, ainoa kohta missä voisi tulla ongelmia on kannen kiinnitys, toki saahan senkin hoidettua erinäisin keinoin.

Lämpö heijastuu kiillotetuista pinnoista paremmin, varaudu siis kuumaan kanteen. :lol: Tuskimpa männänlaen kiillotuksella kyllä mitään merkitystä on, ehkä karstaa tarttuu vähemmän.

Jos et Blairia halua käyttää niin käy katsomassa Rossipojan laittamia mittoja noista krossivehkeiden putkista ja koita matkia niistä jotain? Joudut tietysti skaalaamaan pienemmälle pytylle mitat yms. säätöä, mutta nuo putket eivät ainakaan Blairin kaavaa noudata. MOTAn kehittäjät julkaisivat myös oman paisarinsuunniteluohjelmansa, joka tosin perustuu Blairiin ja laskee 2- sekä 3-osaiset diffuuserit. Latauslinkki ei ainakaan itselläni toiminut. :|

http://www.iwt.com.au/mota.htm

This program is not a part of MOTA, but it has been put together by the same engineers as a starting point for those wishing to begin from scratch. It calculates the dimensions for both double and triple stage diffuser expansion chambers from a few basic engine dimensions. The information used in the program's calculations was taken from the books ‘The Basic Design of the Two Stroke Engine’ and the book ‘Design and Simulation of Two Stroke Engines’; both books are written by Professor G.P. Blair of Queens University Belfast, and published by the Society of Automotive Engineers. You are well advised to read at least one of the books mentioned above, since they contain the author’s academic lifetime of knowledge on the two-stroke engine.

Re: *VinskiMo Duunailu topic* Uus rojekti iskee ;)

3.1.2014 16:52

142 pakoajoituksella saattaapi olla turha vaiva putkea isommin suunnitella kun pakopulssi on niin heikko että ei välttämättä toimi oikein mikään putki. Tai eihän tuota tiiä, muinaisessa noppeli projektissa pakoajoitus oli muistaakseni jotain 155 astetta ja siinä kyllä putkella oli jo vaikutusta, liian lyhyellä ei vääntänyt miltään kierroksilta kun taas sopivammalla pitkähköllä ja n. 60mm paksulla keskiosalla olevalla putkella kiekui melko hyvin.

Koita tehdä tuohon semmonen "puoliaaltoputki" mitä on ainakin mun topicissa jollain sivulla mietitty. Eli se on teharin näköinen ulkoapäin mutta keskilieriössä on sisällä reikälevy "tukkeena". Rossipojan mietelmien mukaan reikälevyn ja siinä olevan reijän pinta-alojen suhde pitäisi olla 50/50 jotta homma toimii. Onnistuessaan tuommosen putken pitäisi vääntää melkoisen hyvin alhaalta mutta ei silti ole mahdottomana tukkeena yläkierroksillakaan. Ainakin pevun vakioputki on tällainen ja siinä on tuon tyylinen rakenne.