Heips kaikille! Nostellaas taas topikkia uuden Mopo projektin johdosta.
Tänne en oo pahemmin kirjotellut kun aika mennyt autojen ja ton 450 kotarin kanssa joka ei taida enään ihan moposta mennä ni siitä en ole viitsiny tänne kirjotella.
Kalustoa nykyään:
-Volvo 940 2,3 Turbo Intercooler
-Volvo 240 2,0 vapari (orkkis)
-Ktm exc 450 Supermoto
-Suzuki S1 "SKotar1"
-Suzuki S1 "SAX1"
-Honda monkey
ja nyt tämä uusin: Solifer SM vuosimallia 74.
Tämmönen heräte-ostos tuli siis tehtyä tossa yks päivä kun ei ollu mitää tekemistä ja sattu lojuu satunnainen määrä seteleitä lompakossa
[img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002521_zpsc3e1532d.jpg[/img]
Kyseessä siis ihan paperillinen mopon vanhus joka oli seissyt 6 vuotta, en edes yrittänyt käymään vanhoilla bensoilla kun iskin palasiks ->
[imghttp://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002537_zps7275ddfb.jpg[/img]
Tosiaan mopo on tarkotus rakentaa uudestaan kylläkin mahdollisimman pienellä budjetilla koska ton ikäseen nyt tekee paljon osia itse ja muutenkaan tossa ei ollu paljoa uusittavaa edes.
Koneena on Tomoksen huikee 4 vaihteinen manuaali
Plääni ->>
-Katsastus kuntoinen, kilvet palautettu 2003, pitää katsastaa siis. Eli etuvalo, takavalo ja jarruvalo ja äänitorvi pitää laittaa toimimaan...
-Rungossa 3-4 kerrosta miranolia joka oli kellastunu -> runko metallille ja kilikolilla luonnon valkoiseks.
-Tankin väri on vielä auki, ehdotuksia otetaan vastaan?
-Kaikki hienot cromiosat pysyy cromisina
-Penkkiin uus päällinen
-Kaikkien vaijereiden läpikäynti
-Jarru kenkien hiominen ja jarrumekanismejen putsaus ja öljyäminen
-pinnojen kiristely, takarenkaasta heiton pois rihtaaminen
-Keulalle huolto, toinen liukuputki hiukan vino, koitetaan oikoa, uudet stefat ja öljyt luonnollisesti.
-kaikki maalataan/putsataan/kiillotetaan.
-Mitään tuuninkia tai muuta tähän ei tule eli alkuperäisen näköinen pois lukien pakoputki ja kaasari (niistä edessäppäin lisää)
-Ehkä uus kumi eteen jos löytyy ajan henkeen sopiva
Tekniikka ->
-Pärrässä porattu ja hoonattu vakio pytty, mäntä vielä ihan uus kaikki hoonaus jäljet ym. näkyvissä. Pytylle näytetty jo aijemmin viilaa joten heitetään lisää vettä myllyyn ja viilataan hiukka lisää.
-Pytylle tehtäviä toimenpiteitä: Huuhteluiden alapää ei täsmää ollenkaan lohkoihin joten sinne sopivasti viilaa, pakoaukkoa suurennetaan hiukan mutta ei edes haeta mitään tehokasta peliä eli maltilliset ajoitukset, niitä pitää miettiä vielä, leveyskin maltillinen. Imuaukkoa jyrsitty jonkin verran, imukanava tasaisesti pyttyynpäin suureneva, imureikä soikea noin 14mm. Pytyn alle koroa pari milliä että kanavat aukeaa täysin.
-Kaasariks huitastaan joku nykyenskan lellortto esim 14mm
-Pakoputki tehdään itse, haluaisin kokeilla jotain muuta mitoitus ohjelmaa kun blairia välillä, haluisin tehä semmosen tehoputken että alkukäyrä olis ihan normaali putkea johon sitten liitettäis vaan paisari, vähän niikun pv:n vakio putkessa, kellään tietoa miten semmonen mitoitetaaN?
-Kansi on joku Puch koneen mutta sattuu sopimaan pinnapultti jaolta tuohon ni olkoon sitten se, sitäkin vois ehkä vähän nakerrella alaspäin
Tavote olis että tuo olis laakin peli ja sillä vois vaikka hakea postia, huippuja ei tarvi kerätä yli 60...
Tosiaan mitään orginaalia tosta ei olla tekemässä mutta katsoman pitää mitä tosta tulee.
[img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002532_zps96e546d4.jpg[/img]
Hiukka nakerretut kanavat, pers tuntumalla tehty pitää sitten astelevyn kanssa mittailla millaset tuli kun sais eka aikaseks tehä sen koropalan pytyn alle.
[img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002530_zpsa72bcb69.jpg[/img]
Vakio imukaulaa ei ollut, joku oli tehnyt itse sha kaasarille sopivan huikeella 10mm sisähalkasijalla, äkiiäkös tohon kyhäs vähän paremmin virtaavan, laippa 14mm ja täydellisesti sovitettu imuaukkoon, putken sisähalkasija 18mm kun ei ollut pienempiä putkia käyräpaloja. Kuvassa näkyy tommone piirtopuikolla tehty viiva, siitä tuo imukaula katkastaan ja laitetaan kumiletkun pätkä klemmarilla ja toiseen päähän kumiletkua laitetaan sitten esim phva kaasari kiinni klemmarilla.
[img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/VinskiMo/WP_002535_zpsc2ab490e.jpg[/img]
Vähän uutta pakoputken alkupäätä eli täydellisesti pakolähtöön sopiva laippa ja siihen samalla sisähalkasijalla oleva putken pätkä, tota putkea löytyy lisääkin josta sitten väännetään se alkukäyrä. Hitsaus jälki nyt on mitä on mutta eipä tuola pimeessä ja sateessa saa tommosella halpis ydintäyte koneella kovin kummosta aikaan.
Tosiaan tämmönen rojekti kyseessä, tuskimpa ketään tämmönen vanha paska kiinnostaa hienojen high end derbejen rinnalla mutta ehkä joku nostalgia ihminen tätäkin lueskelee
Kysymys: kiertokangen yläpäässä ei ole neulalaakeria vaan pronssi holkki joka on väljä, kysympä vaan että onko kukaan laittanut täämöiseen esim. aeroxin neulalaakeria? Männäntappihan on 10mm ja vois veikata että kangen silmukkaankin vois käydä jonkun mopon neulis?
Eikai siinä muuta tälläkertaa.
Viimeksi muokannut VinskiMo päivämäärä 1.1.2014 19:22, muokattu yhteensä 1 kerran