Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

27.4.2014 15:15

Turbiinin keskiö muodossaan, valmistuksesta lyhyt klippi:


Ensi viikolla loput ja uusi video. ;)

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

8.5.2014 1:00

Sorvin ääressä taas:


Vielä tulee ainakin part3, jossa valmistetaan ohutmetallikuori pakopesälle. Postiluukusta pitäisi kolahtaa pikapuoliin rattaat eteen ja taakse, 9 ja 95 hampaiset, jollen ihan väärin muista :lol:

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

8.5.2014 7:23

Hienoa koneistusta! Aika lyhyet on välit, paljonkos ottaa turbiini kierroksia? Tuleeko muuta voimansiirtoa kuin tuo ratasvälitys koneelta pyörälle?

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

8.5.2014 9:42

Kiitän koneistajan puolesta :)

Toisioturbiinille, jolta välitys otetaan, asetettiin maksimikierrosluvuksi 20 000rpm, jonka hieman kärsineen siiven pitäisi kestää mukisematta. Laskujen mukaan 150km/h vauhdissa turbiini pyörii noin 18 000rpm, mutta nähtäväksi jää kuinka kovaa päästään tai uskalletaan ajaa... :) Muuta voimansiirtoa ei tule ainakaan vielä.

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

9.5.2014 9:29

pitänee kyllä seurailla :D on melkone vekotin!! :paha: :paha:

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

11.5.2014 1:15

Hyvä että joku seuraa :D

Uutta filmii pukkaa, tällä kertaa päästiin pakopesän valmistukseen asti:


Noh, kuten lopusta ilmenee, tuote ei täysin miellyttänyt, joten aloitin tekeen uutta hieman yksinkertaisemmalla taktiikalla..

Rattaatkin tuli:
Kuva

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

11.5.2014 2:13

Toinenkin seuraaja ilmoittautuu! :)

Hienoa väsäilyä, vaikken nuista turbiineista niin ymmäräkään. Videoista käy työvaiheetkin hyvin ilmi. Tuossa pakopesän kuoren teossa oli aika jännä taktiikka. Mites jos kokeilisit mopopuolelta tutumpaa yksittäisistä kartioista kääntelyä tai vaikka hydroformausta? Sisäkurvin leikkaus onnistuisi varmaan aika hyvin plasmalla kun "kotilo" olisi nipussa. Mahtaako muuten olla Everlastin vehkeitä käytössä, kun plasman ja TIG:in kahvat näyttää niin tutuilta?

Mites muuten, ootko miettiny että aiheutuuko tuosta jotain ongelmanpoikasta, kun eturattaan säde on noin pieni ja kierroksia paljon? Lähinnä ketjun käyttäytymistä ajatellen.

Oottekos muuten koneinssejä kun näkyy olevan kaikenlaista käppyrää ja taulukkoa, mallinuksista puhumattakaan? Catiallako nuo on mallinnettu?

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

11.5.2014 7:56

Mukava kuulla! :)

Pakopesää lähdin kokeileen tuolla taktiikalla, jonka ajattelin olevan helppo kompromissi, vaan eipä ollut. Olis saattanut tulla hyvä, jos olis käyttänyt tuolla supistuvassa päässä lyhyempiä paloja, eli tehnyt useammasta palasta.
2T paisareita tuli aikoinaan väsäiltyä enemmänkin kartioista ja hydroformaustakin kokeilin, tämän pakopesän 2mm ainevahvuus vaan muuttaa hieman asioita. Kartioiden muovaus ilman mankelia voisi olla ikävää, enkä usko, että sama vanha painepesurikaan jaksaisi pullistaa suht tiukkaa 2mm kurvia, kun 0,75mm tuotti jo vaikeuksia :s Uusi versio tulee pääpiirteittäin kolmesta palasta..
TIG on Everlaastin valmiste, ihan tyytyväinen oon ollut, sulaa myös alumiinikipaleet yhteen.
Rattaat ja ketjut on karting käyttöön speksattuja, suoraan moottoreista jotka kiertää +15trpm, joten kuvittelisin niiden olevan käypiä tähänkin. Ketju on #219 jaolla.
Itse olen joitain AMK -kursseja käynyt ja Catiallahan nuo mallinnukset on hoidettu tähän asti ;)

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

11.5.2014 12:08

Seuraillaan myös.

Tosi mukavaa seurata näin laadukasta työtä. Tigilläkin näytti priimaa tulevan. Mitään en tekeillä olevasta laitteesta ymmärrä mutta ei haittaa yhtään, ehkä valmiista koneesta jo ymmärrän tätä lueskeltuani ;)

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

12.5.2014 16:19

Mistään en mitään ymmärrä, mutta työnjälki näyttää hienolle ja kuvat sekä videot ovat suorastaan häikäiseviä! Mielenkiinnolla seuraillaan.

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

12.5.2014 19:31

Kiitosta!

Pakopesästä tuli nyt ainakin tekijän mielestä parempi, eikä virtauksellisesti ainakaan yhtään huonompi. Tekovaiheesta saan upattua videon vasta lauantaina Vimeon rajoituksien takia.
Kuvassa näkyy myös väliputkeen tulevia tarvikkeita, kuten 3" vesijohtomutkat, 3" V-band liitos ja RG Gamman etujarru:

Kuva
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 6f94ca.jpg

Eteen haettiin tänään katukuvioitu rengas kooltaan 2,75x14" ja taakse olisi vielä hakusessa noin 100 leveä 12"..

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

14.5.2014 20:11

Jatkettu kävi ulkoilemassa, ei enää pitkä matka koeajoihin..

Kuva

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

17.5.2014 23:08

Käytiin eilen sorvailemassa rattaille holkkia ja adapteria:
Kuva
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 66cc10.jpg

Kuva

Molemmat paikallaan:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 0047ee.jpg

Lisäksi tilattiin öljykierrolle 12V rataspumppu, josta speksit tässä:
http://i187.photobucket.com/albums/x281 ... 57aea2.jpg

Ja ketjutkin on ilmeisesti tilattu hiljattain, 170 lenkkiä laskettiin pituudeksi, pisimmät tarjolla olevat 114 lenkkiä eli niitä kaksin kappalein ;)

Tässäpä vielä nopee klippi peltisen pakopesän valmistukseen:

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

18.5.2014 0:04

on se melkone 8) :seko:

Re: Project "Jatkettu" (suihkuturbiinilta tehoa takapyörälle

24.5.2014 0:26

Täältä jäi näköjään yks päivitys välistä, joten tässä kattavampi (?) selvitys viimepäivien puuhasteluista..

Toiselle turbiinille tekasin kiinnityksen runkoon:
Kuva

Taakse kammettiin 120/70-12 rengas, kun sopivampaa ei ollut halvalla tarjolla, kyllä tuokin siihen pullahti :lol:
Kuva

Väriteemaa hahmottelin photoshopilla eräs ilta, kiiltoa ja kultaa vielä lopulliseen versioon:
Kuva

Tänään ehdin mm. väänteleen mittareille taustalevyn, jossa;
-polttoaineen paine (0-10bar)
-öljynpaine (0-5.6bar)
-ahtopaine (0-4bar)
-pakolämpö (240-1200'C)
-uupuu vielä toisen turbiinin painemittari (0-1bar)
Kuva

Kuvassa myös alumiinista sorvattu holkki tankinkorkille, luonnollisesti tankki alumiinia muutenkin ;) Alla näkyy uudehko 30Ah akku, jolle muovattu sopiva paikka.

Sitten vielä skootteri -tyyppinen keskiseisontatuki, ei tarvi enää kikkailla puupalikoiden kanssa, mopoo voi täten myös käyttää tyhjäkäynnillä takapyörä ilmassa:
Kuva