Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Peugeot XPS projekti.

5.5.2012 22:39

No niin hieman tapahtunut pösöön. Sain viimein laitettua nuo Cr:n katteet kiinni. Oli kieltämättä vaikeampi homma noilla tukevimmilla katteen kiinnikkeillä kun niitä ei voinut väänellä kuin reikänauhasta tehtyhä kiinnikkeitä. Sain mää ne kumminkin laitettu , eihän siinä kestänyt kuin 5 tuntia. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa joten laitetaanpa pari kuvaa:
Kuva
Kuva

Laadusta vastaa Nokia 3720. Kuvista ei kyllä näy takakatteiden epäsymmetrisyys mikä aiheutti ongelmia, mutta sain ne lopulta kohtuu hyvin paikoilleen, mutta niitä ei saanut täydellisen symmetrisiksi joten jouduin tekemään kompromissin minkä takia vasen takakate tulee n.1cm enemmän ulospäin ja on hieman erimuotoinen, mutta paremmaksi sitä ei saa :paha: Saa kelvata. Takavilkkujen paikkaa vaihdoin myös ja mielestäni tuo nykyinen paikka on ihan hyvä tosin minivilkut ois ihan hyvä olla :) Pidemmän takahaarukan pösö kyllä tarvis, mutta kun ei ole mahdollisuutta pidentää niin saa pysyä vielä tuo vakio.
Kuva
(Hieman lyhyt tuo haarukka on, mutta kuva myös hieman hämää)

Kuidutustarvikkeet sain niin voi alkaa suunnittelemaan pohjapanssarin ja underin tekoa. Sopivat kiinnikkeetkin löytyivät puuilossa(paikallinen sekatavarakauppa) joten nyt se vain pitäisi tehdä. Underin kuidutuksen ei pitäisi olla vaikeaa, mutta tuo pohjapanssari on vaikeampi kun siinä on tuollainen mutka. Osaisko joku neuvoa mikä ois paras tapa tehdä tuolle pohjapanssarille muotti kun siinä pitäisi olla melko jyrkkä, tasaisesti kaartuva mutka. Ei ole aiempaa kokemusta kuidutuksesta niin siksi kysyn. Lähinnä mietin, että mistä tuo muotti kannattaisi tehdä?

Ja rajoitin saatiin viimein toimimaan vaikka ei kyllä keksitty vikaa siihen. Nyt tosin ei pitkien merkkivalo toimi, mutta hällä väliä kunhan tuo muuten toimii. Pösöönkin on alkanut ilmaantua jänniä oireita kun nyt kävin ajamassa niin aluksi tuntui, että koko vehje olisi ihan tukossa kun ei kulkenut kovin hyvin, mutta sitten kun ajoi jonkin matkaa niin alkoi toimia paremmin. Vaikuttaa siltä kuin kävisi laihalla ja se voi hyvinkin olla mahdollista kun oli nollassa lämpötila, mutta hommaa sotkee se, että tuohon ilmaantui taas tuo ongelma, että tyhjäkäynnin yläpuolella ei kierrä puhtaasti vaan kuullostaa aivan röpötykseltä, mutta sitten alkaa booamaan. Eli siis laihalla käy. Se vain ihmetyttää, että kaiken järjen mukaan vähän ryyppyä antamalla koneen käymisen pitäisi parantua, mutta se vain huononee mikä taas viittaa liian isoon suuttimen. Jotenkin on sellainen kutina, että tuo alkaa toimimaan paremmin lämpimällä ilmalla kun viimeksi kun säädin kaasaria, säädin sen siten, että se oli aika hyvä jossain 10 asteessa, mutta sitten kun lämpötila laskee niin vetää laihalle, mutta ei kumminkaan ole niin laihalla, että ryyppy parantaisi toimintaa vaan ryypyn käyttö vetää seoksen rikkaalle ja ei toimi sen paremmin, mutta tiedä siitä sitten :D

Re: Peugeot XPS projekti. Pieni päivitys 5.5

9.5.2012 16:05

Nyt on tullut mietittyä mitä tälle tekisi, niin minua on alkanut ärsyttämään tuo takakatteiden huono istuminen, niin tuli mieleen, että jos tekisin uudet takakatteet kuidusta. Lippa on mielestäni ihan hieno, mutta kuiduttaisin senkin kun voisi olla pari senttiä lyhyempi. Inspiraatiota etsiessäni törmäsin uudenmalliseen Cr:ään ja minusta nuo takakatteet voisivat sopia pösöön.
Kuva
Mitäs mieltä olisitte? Värimaailma pysyisi myös melko samanlaisena niin ei tarvitsisi etsiä punaista maalia, mikä olisi saman sävyistä kuin tuo etukatteiden punainen. Tein pari muokkausta nopeasti paintilla:
Vaihtoehto 1
Vaihtoehto 2
Omasta mielestäni nuo ensimmäisen kuvan hieman sirommat katteet sopisivat paremmin. Tulee hieman sm meininkiä ;) Ja tekisin nuista takakatteista niin kapeat kuin kiinnikkeet sallivat, kun en tykkää hirveästi sellaisista kaameista kuralapioista :lol: Kuvat ovat sitten vain nopeasti tehtyjä, jotta näkisi perusilmeen. Paremman kuvan teen varmaan myöhemmin. Ja änkkä tulee vaihtumaan (tai ainakin sen paikka) niin se ei näytä niin isolta. Ja pohjapanssarin teenkin aika varmasti turkkipellistä kun siitä se on helpompi tehdä ja tulee kestävämpi. Ja putkeksi olen ajatellut enoxia metran änkällä :D

Re: Peugeot XPS projekti. Pieni päivitys 5.5

9.5.2012 16:32

Jos on aikaa ja peukaloo nii alahan hommiin!

Re: Peugeot XPS projekti. Pieni päivitys 5.5

29.5.2012 17:33

Nonni nyt kävi näin.

Poliisit veivät kilvet. Aikamoinen sotku siitä tuli rajoittimen takia, mutta saivat lopulta sekoitettua sen ja pääsivät 65 (onneksi ei mennyt veroille). Oli erittäin "mukavia" (=vittumaisia) poliiseja, vaikka työtäänhän he vain tekevät.

Nyt voin sanoa, että en varmaan tule virittämään mopoa enää noin paljoa. Tosin kurillinen kaksitahti on aika perseestä kun vie niin paljon bensaa tehoihinsa nähden, niin ajattelin, että tekis pösön valmiiksi ja vaihtais sen sittenkin johonkin nelitahti enskaan/sm:ään tai sitten alkaa tuunaamaan jogia. Nuo nelitahdit on kyllä laiskoja, mutta niin ne samaa vauhtia menevät kaksitahditkin ovat, mutta nelarit vie vain puolet vähemmän bensaa. Saa nähä miten käy. Pitää vielä tehdä pari juttua valmiiksi ja katsastaa niin ois myyntikunnossa.

Ja ei ole oikeastaan mitään tapahtunut, sillä olen ollut erittäin laiskalla tuulella ja tallissa ei mahdu tekemään mitään, sillä siellä on kaikkea turhaa roinaa tällä hetkellä.

Re: Peugeot XPS projekti. Kilvet saatu takaisin...

12.6.2012 17:06

No niin, pösö on jälleen kilvissä. Ei tullut mitään ongelmia katsastuksessa ja oli kyllä rento katsastusmies ja ilmeisesti sama kuin palezulla, sillä aluksi kun hän luki sitä lappu missä kerrottin mitä tälle oli tehty, niin toikaisi vain, että onko näistä rajoitinmittareista tullut jokin muoti-ilmiö, kun oli ihan vasta katsastuksessa toinen mopo, missä oli sama juttu :D

Olen nyt yrittänyt laittaa noita alkuperäisiä takakatteita sopimaan tuon Cr:n lipan kanssa ja tältä se näyttää näin aluksi:
Kuva
En kumminkaan pidä nuista takakatteista suuremmin(miksi ees aloin muokkaamaan noita :roll: ), joten mahdankin pitää nuo Cr:n takakatteet, sillä näyttää niillä jotenkin kisaisemmalta :D Huonommin nuo Cr:n katteet kyllä istuu, mutta saa kelvata.
Kuva

Nyt mopo on siis vakio, mutta aion käydä viilaamassa kuria vielä tänä iltana, sillä vakion 45 huiput ei oikein innosta ja kiihdytyksessä 0-45 kerkeää nukahtaa. Ainakin näin aluksin pidän vakio välit ja viilaan kuria sen verran, että menee 55-60 ja myöhemmin kevennän välejä, sillä nuo ovat aivan liian raskaat vakiolle ja hieman piristetyllekkin.

Sitten kun palezulta saa hitsin on tarkoitus ostaa häneltä yber super vääntöputki. Mahdollisesti keksittykkin millaisella putkella saadaan hyvät väännöt, mutta ei sitten kulje saatikkaan piikitä kunnolla. Saa nähä, että toimiiko se. Se selviää vain kokeilemalla ;) Tarkoitus saada siis tuo kiihtymään mahdollisimman hyvin, mutta huiput eivät saisi nousta liikaa. Tosin tällä kertaa en aio laittaa sähköistä rajoitinta, vaan kurilla ja välien muutoksilla ne huiput saadaa sopivaksi.

Re: Peugeot XPS projekti. Kilvet saatu takaisin...

8.9.2012 16:53

No niin pitkästä aikaa päivitän tätä tällaisella turhalla päivityksellä.

Eli pösöä joulusta asti vaivannut mystinen vika selvisi. Magneeton puolen stefa vuoti ja pösö sai näin liikaa ilmaa. Ei se kyllä näyttänyt edes vuotavan, mutta päätettiin sitten vaihtaa se ja mielenkiintoinen homma siitä tulikin, sillä ilmeisesti Peugeotin tehtaalla on ollut pula kunnon stefoista kun kiinni oli sellainen haperosta pellistä tehty pala joka oli aivan hemmetin vaikea saada irti. Lopulta kymmenen katkenneen tai vääntyneen ruuvin, viiden reiän poraamisen ja kahden tunnin vittuuntumisen jälkeen se lähti jä tällaiselta se näytti kun se irtosi:
Kuva
Kuva
Täytyy kyllä ihmetellä mistä tuollaisen (ja varsinkin noin heikkoa peltiä olevan) laakerin ovat löytäneet. Ette arvaakkaan sitä voiton tunnetta kun pösö lähti käyntiin ja ei alkanut booaamaan kaasua painaessa lämpimänäkään, viimein ja vihdoin se vika lähti. Tosin nyt käy sitten rikkaalla kun röpöttää ja ei pysy tyhjäkäynnillä. No ne pitäisi olla helppo korjata. Nyt tuli taas uusi pelko kun stefa meni ehkä hieman liian syvälle ja pelottaa, että se tukkii laakerin voitelukanavan, mutta saa nähdä, luotetaan nyt onneen. Ja suuret kiitokset palezulle auttamisesta ;)

Pösöön on myös ilmestenyt uutta osaa kun tuli hommattua Bilteman fatbar+ korkeat kiinnikkeet ja uudet gripit:
Kuva
Ja tämähän on sitä tuunausta :lol:
Kuva
Tuo hieno pussi siksi, koska penkinpäällinen repesi tuossa alkukesällä niin aluksi korjasin jesarilla, mutta huomasin sen nopeasti huonoksi ratkaisuksi, niin päätin sitten laittaa pussin päälle, jotta penkki ei voi imeä vettä. Uusi penkki on tietenkin hankitalistalla.

Laiskuus ja tilojen puute on estänyt edelleen kuidutuksen, mutta katsois jos sitä tässä lähiaikoina aloittaisi kuidutukset...

Re: Peugeot XPS projekti. (Turha) päivitys 8.9...

8.9.2012 18:39

Veikkaan että auttaa kun säädät laihemmalle. Kun on tuo stefa vuotanu niin sulla on tarvinnu olla paljon rikkaammalla kuin nyt. :)

Re: Peugeot XPS projekti. (Turha) päivitys 8.9...

8.9.2012 20:54

Miksi pitää ostaa uus penkki jos päällyste on vaan paskana? Käyt paikallisesta kangaskaupasta ostamassa keinonahkaa ja semmosella nitojalla vaan isket kasaan, muista hommata sellasia lyhyitä niittejä ettei pistä perseeseen :lol:

Re: Peugeot XPS projekti. (Turha) päivitys 8.9...

8.9.2012 21:04

Touko: Joo tiedän, että auttaa kun säätää laihemmalle ja aionkin säätää huomenna.

_rieska_: Muuten tekisinkin uuden päällisen itse, mutta ei ole kotona niin tehokasta niittipistoolia, jolla niitit uppoaisivat siihen penkin alusmuoviin (olen kokeillut) ja kun käytetty ehjä penkki maksaisi ~20-30e niin ei se nyt niin paljoa kalliimpi ole kuin itse tehdessä ja saisin samalla ehjän penkinkiinnikkeen kierteet, kun nykyinen on vähän heikossa hapessa.

Re: Peugeot XPS projekti. (Turha) päivitys 8.9...

19.1.2013 21:11

minkä vuosmalli ja malli cr:än katteet noi on?

Re: Peugeot XPS projekti. (Turha) päivitys 8.9...

19.1.2013 22:10

Ei vittu mikä nosto..... oisit kysyny ees yv

Re: Peugeot XPS projekti. (Turha) päivitys 8.9...

20.1.2013 20:09

Samaa mieltä detsileipoo_:n kanssa...

No mutta vastataan silti, katteet on muistaakseni 2007 vuoden CR:n, mutta varma en ole.

Re: Peugeot XPS projekti.

4.2.2013 18:29

No niin päivitämpä tätä pitkästä aikaa.

Ei ole pösölle hirveästi tapahtunut mitään kun ollut innostus hieman matalalla mopoja kohtaan viime aikoina. Kaasutinta on tullut säädettyä, mutta ei tuo perhana toimi siltikään kunnolla. Nyt pysyy tyhjäkäynnillä nätisti käynnissä ja lämpimänä toimii kohtuun hyvin, mutta jotta kone lämpeäisi kunnolla niin pitää ajaa sellainen 5km. Vois varmaan auttaa jos syylärin eteen laittaisi pahvinpalasen, niin pitäisi lämmetä nopeammin? Tosin voiko sitten käydä niin, että ylikuumenee pidemmällä matkalla?

Viime viikolla pösö sai pitkästä aikaa uutta osaa, postissa tuli nimittäin käytetty GasGas EC:n maski, vuosimallia 2010. Mittaristo piti ottaa pois ja virtalukkoa siirtää jotta sen sai sopimaan, mutta kyllä se sitten lopulta meni. Tärkeimmille varoitusvaloille tein väliaikaisen telineen muovinpalaisesta joka sattui löytymään hyllystä. Tarkoituksena on laittaa sama mittari kiinni mikä toimi rajoittimena viime keväänä, mutta nyt se toimii vain mittarina. Kuva väliaikaisesta mittaristosta:

Kuva

Mitä mieltä olette, pitäisikö tuo keltainen GasGas tarra ottaa pois vai pitää kiinni? Kuva:

Kuva

GasGasin punaisen etulokasuojan tilasin tuossa viimeviikolla Sparewheelistä, pitäisi tulla liikkeeseen tällä viikolla. Pakko oli hommata, kun ei tuo maski oikein istu muiden lokasuojien kanssa (GasGasin lokasuojassa on sellaiset tapit joihin maski tulee kiinni, muissa lokasuojissa niitä ei ole). Vilkut laitoin myös takaisin, kun eipä nuita käsimerkkejä oikein tahdo autoilijat aina ymmärtää. Minivilkut hommaan sitten kun taloustilanne sen sallii, eli siinä kestää jonkin aikaa. Penkki pitäisi verhoilla uudelleen tai hankkia kokonaan uusi käytettynä. Tietääkö kukaan hyvää liikettä missä tuo penkin verhoilu onnistuisi (Oulun alueella siis)? Valoteho ja erityisesti valokuvio paranivat huomattavasti tuolla GasGasin maskilla, paljon paremmin tuolla näkee kuin MMX:llä.

Sain myös isän viimein hyväksymään sen, että hommaan tuohon rajoitetun CDI:n ja otan kurit pois. Tosin huippunopeuden pitää pysyä alle 55, mutta enpä minä sitä sen lujempaa olisi itsekkään laittanut kulkemaan. Jos jollakin on myydä Derbin Ducatin rajoitettua CDI:tä sopuhintaan niin kiinnostaa. Tietysti myös Power-up mallisen pösön rajoitettu CDI kiinnostaa, mutta en usko että kukaan sellaista myy tarpeeksi halvalla.

Eipä muuta tälläkertaa. ~joltsu

Re: Peugeot XPS projekti. päivitystä 4.2.

8.2.2013 20:06

Ota vaan tarra pois. :D Ja laita ihmeessä pahvia eteen. Itellä ollu koko talven pahvi syylärin edessä, eikä oo nolla keleilläkään ajossa ruvennu mitään lämpövaloja vilkuttelemaan. :)

Re: Peugeot XPS projekti. päivitystä 4.2.

8.2.2013 22:10

Joo tarran otinkin pois jo pari päivää sitten. GasGasin lokasuojakin tuli ja tältä pösö nyt näyttää:
Kuva
Nyt on vaan ongelma tuo jarruletkun lyhyys kun normaalisti tuo jarruletku menee tuosta pumpun vierestä, tangonkiinnikkeiden edestä, mutta nyt kun se menee tuosta maskin lenkistä niin sen pituus ei riitä, vaan se painaa maskia. Koko etujarrusäiliötä (se missä jarrukahva on kiinni) siirtäminen lähemmäs tangon keskustaa auttoi ja nyt se painaa vieläkin hieman, mutta ei pahasti. Ja eipä mennyt GasGasin lokari suoraan kiinni vaikka reiät olivat valmiina. Piti porata uudet reiät. Hieman ihmetytti kun ei mennyt sillä tuo Hondan lokari meni suoraan... :s

Pitää huomenna laittaa tuo pahvi syylärin eteen, jospa alkais lämpenemään nopeammin. Muutenkin pitää säätää kaasutinta kun ei ole vieläkään hyvissä säädöissä.