Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Ledinauhan projektit: '01 Räxä ja midrace (?) Derbi s.8

3.9.2014 18:36

Hienohan tuo on! :D

Laitahan sitten oikein runsaasti kuvia tekniikasta, kun pääset sen kimppuun! ;)
Ja sylinterin viilaamisessa kannattaa käyttää ensin alumiinille tarkoitettua terää (3/6mm karalla). Eli tällainen Metronicilla maksaa pidempi (80-150mm varrella) n. 90€ (laatu maksaa :roll: ).

Viimeinen milli kannattaa hioa sellaisella hiomapaperirullalla tms. jota löytyy ainakin 3mm karalla.. (klik)
Se hiomapaperirulla kannattaa sit liimata jollain superliimalla.. näissä halvemmissa on sellainen ongelma, että se rulla ei kestä paikallaan.. kalliimmissa (9€ / kpl) sitten jo parempi ja kestävämpi se.

Näin ainakin itse saanut hoidettua viilaamisen tarkasti ja viimeistelyyn ei tarvitse juurikaan käyttää aikaa. ;)

Re: Ledinauhan projektit: '01 Räxä ja midrace (?) Derbi s.8

3.9.2014 21:06

Teriä löytyy kyllä. Voipi tuollainen kovametalliviila olla hiukan liian härö nicasilille. Rullalla ja "timanttiterällä" olisi tarkoitus viilailla. Kanava toki vaikka isommalla kovametalliterällä tai alumiinioksidi "kivillä".

Re: Ledinauhan projektit: '01 Räxä ja midrace (?) Derbi s.8

3.9.2014 23:30

Taitaa tuo keula olla jostain krossista, en kyllä tuollaista muista nähneeni missään mopossa, hieman on erilainen verrattuna esim. jykevämpään Derbin Showaan, mikä mullakin on tuossa Lusiferissa. RXR keulakin on hieman erilainen ja se on alkujaankin kiiltävillä putkilla.

Re: Ledinauhan projektit: '01 Räxä ja midrace (?) Derbi s.8

3.9.2014 23:48

Jeps, ei ole Derbin Showa, sillä akseli menee pumpun pään etupuolelle vrt. derbin showassa akseli suorassa linjassa pumpun kanssa. Ehkä se sitten jostain rossista on, ei tule itselleni ainakaan mitään mopoa mieleen. On tuo kyllä sen verran kolhujakin saanut etten ihmettelisi lainkaan. Toisaalta 12mm akseli ja säätöjen puute viitaisi ihan mopoon. :roll:

Airsaleja tosiaan tulikin jo katseltua ja ihmeteltyä. Toisesta pakokanavaa jo kevyesti avarreltu, toinen vakiokuosissa. Helkkarin pieneltä näyttää tuo kanava vakiona. Jos huomenna jaksaisi koneen irroitella rungosta ja hiukan yläkertaa tarkistella. Vakiopytty menee varmaan suoraan uusiokäyttöön mikäli ok-kunnossa. Tosiaan vasta 15tkm rullattu ja tuskin on konettakaan kertaakaan vielä avattu. :)

Kampuran ja läppien suhteen homma on vielä hiukan avoin. Uusi kampura Saksasta ei tulisi paljoa kalliimmaksi kuin vaihdattaa kiertari Suomessa. "Kisakampurassa" etuna vielä ehkä parempi tasapainotus tietylle kierrosalueelle ja jälleenmyyntiä ajatellen parempi vaihtoehto. Ei tämä sentään heti myyntiin ole menossa, joten tuo on vain sivuseikka. Läpiksi himottaisi hommata CR85 v-forcet, uutena tosin maksaa maltaita ja käytettynä ei löydy. Jos jollain on tieto kuinka lähelle CR85 pulttijakoa käy esim KTM SX65/85, Kawasaki KX, Suzuki RM, Yamaha YZ niin voisi kertoilla. Noihin löytyy käytettyjä v-forceja vaikka kuinka ja suht edullisesti. Yksi vaihtoehto olisi tietysti CR85 vakioläppärunko hiilariläpillä.

Re: Ledinauhan projektit: '01 Räxä ja midrace (?) Derbi s.8

4.9.2014 18:06

Mikset hommaat tpr vforcet jotka on minarelli am6 tosin, mutta eipä pulttijako paljoo heitä. Markus Ojatalo niminen henkilö myyntipuolella semmosia kaupittelee. Mm. Väkevä käytti semmosia Parmakit projussaan. ;)

E: hintaa tais niillä olla 70e.

Re: Ledinauhan projektit: '01 Räxä ja midrace (?) Derbi s.8

4.9.2014 23:04

Cärrän vakioläppärungoilla on hintaa 20 - 30e. 70e menettelee vielä, joten laitetaan harkintaan. Jotenkin tuntuu etteivät vain olisi yhtä hyvät kuin "aidot", mutta pitää tutkia tarkemmin.

Kone otettu irti ja yläkerta tarkistettu tänään. Kampura ok, tosin ehkä aivan hentoa pitkittäisvälystä tuntuu jo. Mäntä alkuperäinen Asso. 8) Kampura menee muutenkin vaihtoon joten ei merkitystä kunnolla. Kuvia en ehtinyt nappailla. :|

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

5.9.2014 23:21

Lohkot alkaa olla viilailtu, vielä pitää ehkä taemman huuhtelunlähdön kulmaa läppärunkoon loiventaa. Meni kytkinlohkosta Dremeli läpi ja molemmista pinnapulttien kierteistä (oli kyllä odotettavissa) -> epoksia väliin. Käytin Loctiten Power Epoxy Metalia, pitäisi kestää bensaa ja taisipa joku sanoa että kestäisi huuhtelukanavissakin niin miksipäs ei kampikammiossa.

Vielä kaipaa pientä viimeistelyä kumpikin lohko. Läppäkanavaa joutunee laajentamaan, mutta siitä lisää kun saan jonkun läppärungon hommattua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

6.9.2014 0:01

hyvältä näyttäää ;)

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

6.9.2014 20:47

Hyvännäköistä työtä. 8)

Kisakoneelta löytyy 1 Honda CR85 '01 (tai '03, en muista kumman vuoden) vakioläppärunko.. hintaa sillä muistaakseni joku 30€. Postikuluja tuolta tulee 9,90€.

Laitahan kuvaa sitten, kun on viimeistelty! Ja sylinterin kanssa. ;)

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

6.9.2014 21:00

Sylinterin pinnotteen kanssa kannattaa olla tarkkana kun/jos Nicasilia on. Lähtee suht helposti murtumaan. Yhden sylinterin pilannu kun kähin kanavien reunoja vähän pyöristämään.. Sen jälkeen vaan santapaperilla varovasti käsitelly jos on pakollista ollut..

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

6.9.2014 22:08

Jeps, nicasilin murtumisesta löytyy kyllä kokemusta, on aina ollut kyllä onneksi pelastettavissa. Ja kisakoneelta olen tosiaan noita läppärunkoja koitannu ettiä, ei vaan ikinä ole CR85 vforceja. :lol:

Ja kuvaa tulee sylkän kanssa joskus myöhemmin kun koko setti viilailtu ja viimeistelty. Tänään alottelinkin jo toista pyttyä, 190° sain toisen aukon kairailtua ja pakokanavasta lähti pari milliä joka suuntaan. Yllättävän pieni vakiona tuo kanava kun vertaa aukon kokoon.

Tän päivän hankinta: 300mm etujarrulevy. 8)

Kuva

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

8.9.2014 0:47

28mm PWK tulossa Saksasta! Ehkä hiukan liian iso, mutta 24 ei välttämättä riittäisi aivan huipputehoon.

Pyttykin on saanut jo runsaasti viilaa, alkaa olemaan n. 190° paikkeilla pako. Vielä pitää muotoa ja leveyttä katsella tarkemmin.


E: laitoin nyt unissani ne cr85 vakioläppäsydeemit tilaukseen...


E2: Tuli myös pieni quickshifter-idea mieleen... Saa nähdä toteutuuko.

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

8.9.2014 21:49

Ihanan hyväkuntoisen levyn olet löytänyt, olispa omakin noin hyvässä kunnossa. :)

Aikoinaan kun ensimmäisen mopon hommasin ja onnistuin siitä takajarrun heti alkutekijöikseni paskomaan, niin eihän siinä vaiheessa mitään korjauksia osattu tehdä ja sillä tuli sitten päristeltyä ainakin vuoden päivät pelkän etujarrun varassa niin hiekassa kuin lumessakin. Siitä eteenpäin etujarru onkin ollut omalla kohdallani johtavassa asemassa 2-pyöräisten maailmanloppujen vauhdin hiljentämisessä. Derbi kyllä syö kulutusosia ihan mukavalla tahdilla, varsinkin kovassa ajossa jarrut kuluu hirmuisella vauhdilla lähinnä jatkuvista tarkoituksellisista äkkijarrutuksista johtuen. Ainoat alkuperäisosat omassa vekottimessa taitaa enää olla vanteet ja vaihteisto, kaikki muu on päätynyt vaihtoon syystä tai toisesta. :D Kohta se jarrulevykin täytyis pistää vaihtoon, ei meinaan enää montaa milliä ole pintaa siinäkään. :D

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

9.9.2014 0:45

Mullapa on yksi takalevy jolle on näytetty palaa kyllä vähä reilummin. Paksuutta alle milli ja pieniä halkeamia havaittavissa. Voisi sanoa jo loppuunkäytetyksi. :lol: Arviolta yli 50tkm ajettu tuolla levyllä ja palat varmaan aina metallille saakka, ei tosin (onneksi) omassa käytössäni. Lähinnä koriste-esine, mutta muistuttaa kyllä jarrujen huoltamisesta hyvissä ajoin. ;)

Ja tuo etulevyhän löytyi täältä Mototista kohtuuhintaan, kun satuin yv:llä kysymään josko vanteiden myyjä myisi levyn erikseen. Tuo hyvin ulkonäköä tuollainen isompi etukiekko ja alan olla jo muutenkin tottunut siihen että 300mm laikka pitää keulalta löytyä. :lol:

Re: Ledinauhan projektit: 5.9. Lohkojen viilailua!

9.9.2014 17:12

Aiotko muuten hommata parempaa etujarrusatulaa?
Toimii hyvin tolla X-Racen vakio pääsylinterillä Ajp:n 2-mäntäinen pääsylinteri.
Tuntuma on sellainen "kumimainen" ja saa kyllä perän nousemaan kohtuu helposti jos vain kahvaa puristaa.. sillä pääsylinterillä, jota käytetään mm. Aprilia SX/RX saa sen etujarrun äkkinäiseksi.

Derbeissä alkaa noi levyt olemaan vaihtokunnossa jo ennen 20tkm.
Itellä oli ex-Derbissä takajarrulevyssä n. 2mm pintaa ja ajokilometrejä oli jotain 22-23tkm yhteensä. Jarrulevyssä luki minimipaksuus "3,5mm" tai "3,0mm", jos oikein muistan.