Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Re: Derbistä kisapyörä

4.2.2016 14:03

Näillä nyt kuitenkin aloitetaan :s
Samalla hyppäsi Pirelli vanteelle. :)
Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

4.2.2016 19:24

Milläs perusteella tuo renkaan pyörimissuunta on arvottu? Onko nyt ajatuksena tuo kuvion puhdistuminen/puhtaana pysyminen jarrutuksessa kun rengas pyrkii lukkoon ja olis parempi pito, vetopidon kans tuskin on ongelmia?

Re: Derbistä kisapyörä

4.2.2016 20:27

Jos minulta kysyt, niin en ole asiaa ihmetellyt. Renkaan vanteelle laitossa katsoin vain että kylkeen merkattu pyörimissuuntanuoli on oikein. :)
Nää renkaathan on oikeesti isomman kisapyörän eturenkaita, ja ovat, ei märän vaan sadekelin renkaat ja urat mitä todennäköisimmin siis vettä varten suunniteltu.

Re: Derbistä kisapyörä

5.2.2016 13:44

Vettä varten (eli sen poistoon) ne urat tosiaan on. Kostean/märän kelin renkaissa ei kaikissa noita uria ole ollenkaan, riippuu ihan veden määrästä asfaltin päällä että tarviiko sitä vettä poistaa. Joskus rengasliikkeen roskiksesta löydettiin kaverin mopoon juurikin kostealle ja viileälle kelille tarkoitettu renkaita, oli slicksi mutta todella pehmeä ja sellainen vaahtomuovimainen rakenteeltaan. Eihän ne kesällä Pösön alla kauaa kestäneet mutta pitoa kuulemma oli :D

Re: Derbistä kisapyörä

7.2.2016 12:29

Selailin tossa ajankuluksi tätä topikkia ja huomasin pienen "puutteen". Sivulla 3 on listattu noita viriosia ja sylinterin osalta puuttui, ehkä merkityksellinen sana.
Sylinterisarja on siis: Malossi MHR Team :nörtti: Ja 50cc

Re: Derbistä kisapyörä

9.2.2016 20:19

Hieno projekti ja mukavaa luettavaa. Putki valinnassa menit oikeampaan suuntaan. Meillä oli käytännössä sama virisetti ja malossin putki oli tattarinsuolla muutaman kierroksen kiinni ja todettiin, että myyntiin lähtee. Alakauttanen putki on huono valinta juuri hiekka ratojen suhteen. En muista kisaa, jonka jälkeen alakauttasta putkee ei olis parsittu kasaan. Pahimmassa tapauksessa joutuu varikolla vaihtamaan putken, jolloin palkintosijat on jo jaettu. Muistaakseni dam-sportilta saa prohon oikealta puolelta tulevaa metran pro racea. Vähän joutuu muokkaamaan, mutta eiköhän se noilla taidoilla onnistu. Paras ratkaisu on tietysti tehdä putki itse, jos vain taidot riittää.

Jalkatapit ja käsisuojat kannattaa vaihtaa parempiin, tulee hieman varmuutta ja mukavuutta lisää. Läppiäkin kannattaisi harkita johonkin 85cc krossin mallisiin. Dam-sportilta saa myös sintteri Jarrupaloja, ovat erittäin hyvät. Ketjut olisi hyvä olla laadukkaat ja kestävät, jotta ei joudu vaihtamaan tai kiristää kesken kisan. Muistaakseni mopo sportilta sai rk:n ketjuja, oli tosin kalliit, mutta niillä tuli maaliin.

Konetta kasatessa laitettiin vähän tiivistemassaa siihen kytkinkopan väliin vain siihen kohtaan jossa vesipumpun kanava meni. Toinen paikka oli siinä läppien yläpuolella se pieni kohta (yritä tuosta sitten saada selvää). Männänrenkaaseen laitettiin vähän enemmän välystä mitä malossi ilmoitti, olisko ollu 0,15-0,18. Mennään kuitenkin kauan moottorin äärirajoilla yhteen kyytiin.

Mikäs tulppa teillä oli? Me käytettiin muistaakseni denso iw34 iridium. Oli hyvä, mutta tarkka säädöistään.

Re: Derbistä kisapyörä

9.2.2016 23:56

Juu, tuo putki asia on kyllä tuottanut päänvaivaa kun yläkauttainen oli ensisijaisena hakukriteerinä. Kuvittelin että olisin keskustelujen perusteella voinut vain valita muiden kokemuksien perusteella "parhaan" :D mutta tarinat vahvistivat vain sen, että mikä sopii yhdelle voi olla ihan susi toiselle... :eek: Sain myös kuulla kuinka Gianellin putki oli saatu kiertämään jopa yli 14 000r/min ja niitä olisi parikin kappaletta itsellä. Meinasin otta niistä toisen ja kokeilla penkissä samalla kun menemme säätämään koneen sen SCR:n kanssa.
Myös Metrakitin Pro Race putkea on suositeltu, ei ole vain oikealta puolelta kulkevaa vielä sattunut silmään?
Jalkatapeista junnu on jo valittanut, menee varmaan vaihtoon kunhan löytyy jotkin paremmat käden ulottuville ja oletettavasti käsisuojat junnu saa pirstaleiksi hyvinkin pian, eli niitäkin joutuu etsiskelemään. Nuo nykyiset Bilteman ovat ihan paperia, se on tiedossa.
Läpistä en osaa kommentoida, juuri hankittiin Malossin VL6 ( muistaakseni ) mutta vielä ei ole mitään tietoa miten toimivat, jos ei toimi niin sitten pidän mielessä ehdotuksesi.
Tuo ketjuhankinta taisi mennä persiilleen, mutta aika näyttää, paljon ehtii tapahtua ennen kuin kisat alkaa.
Itellä on joskun jääny nestevuoto vesikanavan kohdalle sylinterin alle missä lohkojen välinen tiiviste "katkeaa" ja siihen on sen jälkeen tullut laitettua hieman massaa varmistukseksi. Männän rengas meni meillä sisään ohjekirjan mukaisella välyksellä noin niikuin suunnilleen. Ohje sanoi muistaakseni 0,12 mutta kun pienin rakotulkki oli 0,05 niin päädyin ratkaisuun että kun 0,1 menee "helposti" mutta 0,15 ei niin kelpaa.
Saa nähdä olisiko saanut olla isompi välys :roll:
Tulppakin on vielä varsinaisesti miettimättä, hyllyssä on muutama NGK Racing BR10EG ja eiköhän niillä saada ainakin säätöihin?

Re: Derbistä kisapyörä

10.2.2016 17:31

Olen kanssa gianellista kuullut kehuja. Varsinkin, jos sitä vielä kuulemma vähän muokkaa niin saa hyvän putkiston halvalla. Siinähän sen sitten penkissä näkee millaista käppyrää tulee. Tänne vaan sitten penkkilaput jakoon:D Muistelinkin väärin, se meidän yläkauttanen metra tulikin vasemmalta puolelta. Silloin kun käytiin penkissä, niin se penkittäjä kaveri sano, että sen yläkauttanen metrakitti oli erilainen. Liekkö sitten vaihtunu vuosien varrella se putkisto. Sitten kokeiltiin ylä- ja alakauttasten metrojen eroja niin oliskos ollu alakauttanen 0,3 hp tehokkaampi. Meillä oli sillon 10,3 hp ja kieltämättä vähän vitutti, kun kaverit tuli suoralla ohitte. Toisaalta melkeen enitenhän vaikuttaa kuski.

Itse tilasin jalkatapit minimotoracingiltä ja niihin oon tyytyväinen ollu. Tosin muistaakseni niitä jalkatappien kiinnikepaloja joutu vähän muokkaamaan, jotta sai sopimaan. Onneksi ne jalkatappien kiinnikepalat saa irti rungosta.

Meillä oli kanssa alkuun malossin vl6 läpät. Penkissä kokeiltiin myös vl17 läppiä. Ne oli vähän tehokkaammat, joten ne jäi paikalleen. Tuolta mun projekti topikista löytyy lisää tarinaa noista läpistä. Mutta niihin ehkä kannattaa uhrata euroja ja aikaa, voi kaiketi vaikuttaa paljonkin lopputulokseen.

Laitoitkos pytyn alatiivisteeksi niitä pytyn mukana tulevia rautasia ja tiivistemassaa? Siihen pieni vinkki, jos laittaa ihan orkkis tiivisteen niin muistaakseni squish oli suoraan 0,7 ja jos kisoissa joutuu käyttään pytyn auki niin ei tarvii massan kanssa pelata.

Tuo tulppa kuulostaa ihan hyvältä, saapahan ainakin säädettyä. Tulpanhatuksi vaan joku mallia laadukas ja sähköt hyvin suojaan. Meillä ensimmäisessä kisassa jalka pääs hinkkaamaan puolan liittimiä ja meinas kisa jäädä kesken. Sitten suojattiin ne hyvin ja varmuudeksi sokituksella varmistettiin liittimet, etteivät tärinästä pääse irtoamaan.

Re: Derbistä kisapyörä

10.2.2016 19:52

Kyllä se sillä Giannelilla tosiaan jaksaa kiertää, kunhan sylinterin pakoaukosta löytyy riittävästi bd alaa, ja aukoilla järkevät aukioloajat, sekä palotila jollain järkevillä mitoilla (45-55% SR , 3,75-4,5cc tilavuus).
Linkki Giannellin tehokäppyröihin (teholukemiin ei kannata kiinnittää huomiota.. GSF Dynolla testattu vain. Rikkaalla käy jostain syystä, kaasuttimen säädöt ovat mitä ovat ainakin.
Liian laihalla seoksella kierti päälle 14,000rpm, laskettuna GPS:n ilmoittamasta nopeudesta.


Giannellin paisarin pituus on jotain 730-740mm luokkaa, mitattuna alkukäyrästä vastakartion loppuun.
Sylinterin pakokanavan pituus vaikuttaa tehoalueeseen jonkin verran.
Minarelli AM6 vakiosylinterissä / sitä vastaavassa, on todella lyhyt pakokanava verrattuna esim. Rabasan vakiosylkkään.

Se Malossin ilmoittama 0,12mm katkosvälys on ihan sopiva (+/-0,02mm)
Kunhan männän käyntivälys on valmistajan ilmoittaman toleranssin sisällä (0,04-0,05mm, ellen väärin muista).

Sitten kokeiltiin ylä- ja alakauttasten metrojen eroja niin oliskos ollu alakauttanen 0,3 hp tehokkaampi. Meillä oli sillon 10,3 hp ja kieltämättä vähän vitutti, kun kaverit tuli suoralla ohitte.

Tais olla Metrakit Thrower (50cc) paisari? Topikissasi mainitsit, että kierti vain 10,300rpm.. josta tuli mieleen tuo Thrower putki (jota en itse pidä kovinkaan hyvänä putkena suurempia tehoja / kierroslukemia ajatellen).

Penkissä kokeiltiin myös vl17 läppiä. Ne oli vähän tehokkaammat

Olisiko mahdollista nähdä tehokäppyröitä (jossa VL6 ja VL17 läppärungoilla vedot)?

Re: Derbistä kisapyörä

10.2.2016 20:36

Itse en päässyt sillon mukaan penkittämään töiden takia, mutta muistan nähneeni sen penkkilapun. Siinä kuitenkin meni melkeen koko päivä ja kokeiltiin eri putkella, läpillä, suuttimilla, kaasarilla. Sähköjä säädettiin vaikka mihin suuntaan.. Ja tosiaan itse se penkittäjä oli myös ajanut tai ajaa kai vieläki mopolla kilpaa. Oli omasta mopostansa penkittäny joskus 18hp ja tosiaan 50cc. Siinä samassa penkissä on säädetty monta muutakin mopoendurance laitetta ja muistan nähneeni viime vuonna yhen 17,7 hp lapun. Täytyy yrittää löytää se oma penkkilappu/laput nii voin pistää näytille. Sillä parhaalla yhdistelmällä minkä ne sillon meille teki tuli se 10,3 hp ja 10300 rpm. Se oli vl17 läpillä ja metran alakauttasella pro racella. Silloin se penkittäjä totes et huuhtelut kusee pahasti ja paljon on muutettava, jotta saa kaiken tehon sieltä käyttöön. Kyllähän sitä sitten muutettiinkin, mutta ei enää ehditty käydä penkissä uudelleen.

Re: Derbistä kisapyörä

10.2.2016 23:34

Laitettiin sylinterin mukana tulleista metallitiivisteistä ohuin, sillä saatiin quish tuohon 0,7, paperitiiviste oli meillä mittauksen mukaan liian paksu. Ja tulpan päällä on silikonihattu ;)

Hyvä että tulee keskustelua, sehän koko topikin tarkoituskin on.

Re: Derbistä kisapyörä

12.2.2016 21:08

Juu, ei ole vieläkään valmis...
Kuva

Re: Derbistä kisapyörä

12.2.2016 21:48

Vähä offtopi, mutta Tuli muuten tuossa mieleen, että paljonko tuossa teidän kaasarissa on ilmanputsarin liitos? Ja miten toteutettu kun vakioimutorvi tässä ainakin mun käsittääkseni? Meinaa itelle tulossa 19mm pwk ja siinä putsarin liitos ~49mm ja mieluiten laittasin vakioputsarin sen kanssa :roll:

Re: Derbistä kisapyörä

12.2.2016 23:40

En nyt tarkkaan muista kaasarin imukaulan halkaisijaa, kaasari on 24mm Mikuni.. Venyttelin sitä imutorven päätä isolla hylsyllä ja ajoittain kuumailmapuhaltimella. Parin päivän "hylsyilyn" jälkeen se oli venynyt ja sopii paikoilleen. Hitaasti kun venyttää niin ei niin herkästi repeä.

Re: Derbistä kisapyörä

13.2.2016 16:35

Mikäs tuo punanen lätkä tossa takahäkin kyljessä on? :eek: