Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Derbi goes 90cc MVT (20.6 OSAT TULOSSA SUOMEEN!)

13.11.2018 13:41

Eikkä siis... näin talven tullen ku illat pimenee niin oon kaverin kanssa alkanu derbiä viritteleen. suunnitelma on siis saada derby kulkemaan mahdollisimman lujaa käyttämättä rahaa kauhiasti.
Tän hetkinen setup:
50cc valurautasylinteri (toistaiseksi viilaamaton asteet about 123 huuhteluissa ja paossa noin 174 ja pako on kolmiosanen)
squish 0.9mm mutta vähenee varmaan vielä pikkasen
täysin tyhjä vakioputki ja tk änkkä #jonnetuning
21mm lortto kiihdytys suppilolla ja vapariputsarilla
imukaula viilattu yhtä avaraksi kuin tuo 21mm kaasari
maxiscootilta tulee ehkä tilaukseen noi mvt 0.3mm hiilikuituläpät ku on tarjouksessa 4e
lohkojen imuporras viilattu pois ja huuhtelulähdöistä viilattu portaat pois
2 sylinterin alapään tiivistettä (näin mäntä laskee juuri porttien alapään tasolle eikä peitä niitä)
vakiosähköt ja tpr keltainen muuttuvaennakkoinen cdi (pitäs olla pikkasen parempi sytkä käyrä kun vakiossa ja näin kiertää inasen korkeemmalle)
15-53 välit (aika pitkät 50cc:lle mutta huippujahan tässä haetaan :D)
tällähetkellä koneessa toimii ainoastaan 1 ja 2 vaihde (toimi kunnolla ekat 5 min ja huomattiin laatikon avausvaiheessa, että sieltä puuttu muutama prikka :s )
Tässä joku päivä olis tarkotus kone avata ja kattoo laatikko kuntoo.
Aattelin tätä päivitellä ihan aktiivisesti tässä talven aikana ja testailla kaikenlaista kivaa mitä käsiini saan.
Tän topicin tarkotus on osittain oman projun päivittely ja olis kiva kuulla muitten mielipiteitä ja kokemuksia/yrityksiä saada kulkee budjetilla kivasti
tässä vielä kuva kun kone oli auki:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut onnitus päivämäärä 20.6.2019 11:28, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Derbi kulkemaan LUJAA halvalla

13.11.2018 17:51

Laita kuvia viilailuista ja kanavista, kerran lohkoja olet jo muokannut niin voisit myös samalla ohjata läppäkanavaa hieman paremmin huuhtelulähdöille.

Re: Derbi kulkemaan LUJAA halvalla

15.11.2018 12:59

JX  kirjoitti:voisit myös samalla ohjata läppäkanavaa hieman paremmin huuhtelulähdöille.

Mitä meinaat tällä ku ny ei oikee sytytä:D

Re: Derbi kulkemaan LUJAA halvalla

16.11.2018 10:55

onnitus kirjoitti:
JX  kirjoitti:voisit myös samalla ohjata läppäkanavaa hieman paremmin huuhtelulähdöille.

Mitä meinaat tällä ku ny ei oikee sytytä:D


Esimerkiksi pyöristää lohkosta muutamaa mutkaa tuolta läppäkanavan jälkeen sivuilta, jotka menevät lähinnä C ja B -kanaville.

Re: Derbi kulkemaan LUJAA halvalla

16.11.2018 13:09

gilsuu kirjoitti:
onnitus kirjoitti:
JX  kirjoitti:voisit myös samalla ohjata läppäkanavaa hieman paremmin huuhtelulähdöille.

Mitä meinaat tällä ku ny ei oikee sytytä:D


Esimerkiksi pyöristää lohkosta muutamaa mutkaa tuolta läppäkanavan jälkeen sivuilta, jotka menevät lähinnä C ja B -kanaville.

Aaa no kyllähän ne kaikki kulmat pyöristettiin. Luulin että tässä tarkoitettiin jotain uudellenohjausta paremman virtauksen toivossa...
Ja tänään muuten aukee derbin kone ja katotaa jos sais ajoon jo tänään ja pääsisi vähän jo kokeilemaan.
PS. jos jollakin on jotain halpaa viripalikkaa myynnissä, niin laittakaa ihmeessä yv!

Re: Derbi kulkemaan LUJAA halvalla

4.1.2019 1:42

Noniin nyt on tämäkin projekti edennyt sen verta että kone avattiin mutta vika löytyikin jo kytkinpuolelta; vaihderummun jousen mutteri oli löystynyt (siis sellainen rulla joka pitää vaihteen silmässä) ja lukittanut vaihderummun. Kone on siis nyt kasattu ja tänään saatu käyntiin ja vähän jo testailtukin. Kuten kuvista näkee mopossa on hyvin vähän ylimääräistä ja se aikoo pysyä myös näin :D Mainittakoon vielä, että tämä projekti saattaa hyvinkin ns."levitä" käsiin :lol: tässä rungossa on ennen ollutkin 88cc airsal mutta se leikkasi toisena ajopäivänä poliisinsedän alle testauksessa :( . Tälläkertaa kertaa saattaa ehkä tulla vieläkin tehokkaampaa settiä, ja siksi ostinkin italkitin kisähköt tässä vähän aika sitten ja niitäkin on tuon vakiosetin kanssa mallailtu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Derbi goes 90cc MVT

8.1.2019 13:49

Nonii levishän tää projekti käsiin eli ihan uudet suunnitelmat :D
50cc kone lähtee siis uudelle omistajalle ja otetaan remonttiin tuo vm kone
Tuosta edellisestä kisakoneesta jäi täysin rempattu alakerta, (uudet stefat ja tiivisteet, laatikon laakerit, barikit r45 kampura, polinin c4 laakerit polymeerikehällä ja polinin 5 levynen kevlarkytkin) jolla ajettu vain noin 50 km
Yläkertaan tulossa siis 90cc mvt sylinteri jossa 50.60mm poraus ja 45mm isku ja todelliset kuutiot 90.49cc. Sylinteri on viritys asteeseen nähden aika halpa, vain 235e
Sylinterissä on 7 huuhtelukanavaa ja 3-osainen pakoaukko, ajoituksista ei tietoa.
Tämähän on aika harvinainen sylinteri, ja ei ole mototissa tullut yhtäkään vastaan, en usko, että kuintenkaan esimmäinen suomessa. Sylinteri lähtee tilaukseen viikon päästä, kun tili tulee
Putkeksi tulee voca bigbore 90cc, tilasin tänään.
Kaasarina toimii 32mm keihin
läpät ja imukaula tulee todennäköisesti italkitiltä, parman läpät saattaa toinen vaihtoehto.
Sähköiksi tulee tietysti ne italkit selettrat, mutta pohjalevy pitää vielä modata, sillä sen on suunniteltu am6.
PS tuo sivusto, josta sylinteri tulossa on erittäin halpa suosittelen tutustumaan:
https://www.motorecambiosvferrer.es
esim. 88cc barikit maksaa maxiscootilta noin 270e tuolla se maksaa 218e
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Derbi goes 90cc MVT

10.1.2019 14:58

Mielenkiintoinen setti tosiaan, eikä jää putkikaan pullonkaulaksi. Tosin en vieläkään näe syytä C4 laakereille, C3-Laakerit kestävät kyllä hyvin näilläkin setupeilla.
Muista sitten avartaa kunnolla tilaa männälle ja kiertokangen alapäälle. ;)

Re: Derbi goes 90cc MVT

11.1.2019 10:17

Tänään tuli pohjalevy modattua rabasaan. Reiätkin sai oikeille kohdille, kun sipas vähän maalia lohkon reikien kohalle ja levyn painoi oikealle kohdalle. Penkkiporalla reiät sai juuri kohdalleen ja viisteetkin tehtyä nätisti, ettei ruuvit osu staattoriin. Tulihan se myös asennettua tuohon kurittomaan 50cc tekniikkaan ja kyllähän se hauskasti kiekkaa ottaa :lol:
Putki tulossa ups:sän tänään, teen siitä sitte päivitystä.
Ja tiedossa on, että c4 laakerit on vähän turhat tälläiseen, mutta nekin saattaa vaihtoon mennä, jos alakertaan on jotain mennyt kun kone on jo melkein 10kk istunut :s
Alakerta on jo kertaallen hyvin avarreltu kampuralle, mutta uuden sylkän kanssa huuhtelut menee varmaan uusiksi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Derbi goes 90cc MVT

14.1.2019 13:38

Noniin elikkäs putki tuli tossa perjantaina ja ohan se ihan nätti :D Tuli myös kokeiltua vakiopytyn ja kisasähköjen kanssa ja hauskasti se kyllä ottaa piikkiä, mutta sylinteri ja ja kaasari saattaa olla LIEVÄSTI alimitoitettuja ;)
PS. änkästä ei ole hyvää kuvaa joten nappasin netistä kuvan mutta samanlainen se on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Derbi goes 90cc MVT (14.1 OSAT TILATTU!)

14.1.2019 14:45

Nyt lähti tilaukseen sylinterisarja ja läpät. Tällä viikolla pitäs vielä tulla, kun postitus kestää 3-7 päivää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut onnitus päivämäärä 16.1.2019 13:08, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbi goes 90cc MVT (14.1 OSAT TILATTU!)

16.1.2019 13:06

On tullut tässä mietittyä, että jos tuosta derbistä tekisi ihan kunnon kisavehkeen. Suunnitteillä on siis mahdollisesti sähköinen vesipumppu, ja sille erillinen lithiumakku. Onko kenelläkään tietoa mikä tuo derbin vakiovesipumpun tuotto on? Jos ei kukaan tiedä pitää varmaan mittailla. Vocalta saa tuol valmiin sarjan, mutta hintaa löytyy 160e ja halvemmalla olisi kiva löytää. Siinä pumpussahan on 25 litran minuuttituotto, mutta pikkurahalla löytyy ebaysta pumppuja, esim. dc40a-2460, joissa minuuttituotto on 12 litran luokkaa. Tottakai derbiin modataan tuplajäähyt, jotta lämmöt pysyisi kurissa. Olisi kiva tietää onko joku muu värkkäillyt vm derbiin sähköistä vesipumppua, ja miten toteutus onnistui ja riittääkö 12 litraa minuutissa jäähdyttämään tälläistä settiä. Ja laittakaa ihmeessä jotain kommenttia tänne, ettei aivan yksinpuheluksi mene :s

Re: Derbi goes 90cc MVT

16.1.2019 23:19

Kuva
Meillä oli kisamopossa Jurvan 4 h testiajoissa tämmöinen mätiksen bosch-kopio. Kone pysyi viileänä, tuolla syylärillä(derbin syyläriä pienempi) vedenlämmöt pumppu päällä jossain 50-55 hujakoilla. Kohtuu lämmin päivä taisi olla vielä elokuun lopulla. Toki kyseessä 50 cc kone, mutta rata-ajoa. Esim. Hobbykingiltä Zippyn 5000 mAh lipoja, pitäis piisata yks akku lähelle 5 tunnin rällästyksen. Malagutissa on moisia käytössä Ignitechin kaverina. Mainitsemasi ebay-pumppu on sitten 24 V että sille tarvitsee oikeastaan 6S akkuja jotka alkavat olla varsin kalliita.

Hyötyä tuosta tuskin on. 50 cc koneet ainakin tahtoo jo tuplasyyläreillä käydä turhankin viileänä vakiolla vesipumpulla. Mekaanisen pumpun ottoteho lienee samaa luokkaa kuin noiden sähköisten, eli 20 W? kun taas sähköpumppu ja akku kasvattaa pyörän painoa. Vocan pumpulla ainakin on muuten hienosti vedetty hinta. Ei paljoa tarvitse lisää kun saa jo Davies-Craig -pumpun PWM säätimellä, joka oikeasti olisi jo jollain tavalla hyödyllinen tarjotessaan mahdollisuuden pumpun kierrosten säätöön jäähdytysnesteen lämpötilan funktiona.

Re: Derbi goes 90cc MVT

17.1.2019 3:18

Omasta kokemuksesta näen kyllä tuplajäähyt tarpeellisiksi. Esim tuon 88 airsalin kanssa derbin vakiojäähy lämpeni siihen tahtiin, että oli jo hetkessä tulikuuma. Ja jos vaikka miitissä sattuu vahingossa kumi palamaan, niin kyllähän se hetkessä keittää. Itselläkin asiaa tutkiessa tuli tosiaan nuo Davies-graigin pumput vastaan mutta torppasin idean aika nopeasti ottaen huomioon hinnat ja sen, että mopojen kokoon pumppuja ei tahtonut löytyä. Ja koko jutun ideahan on moottoritehon siirtäminen vesipumpun pyörityksestä takarenkaalle ;) . Voisi ainakin maalaisjärjellä kuvitella että 14k rmp kohdalla vesipumpun pyöritykseen menisi ainakin jo jonkun verran energiaa. En sitten tiedä riittääkö sähköisen pumpun tuoma "tehohyöty" kompensoimaan lisäpainoa. Jäähdytystehoa tuollanen sähköpumppu tuo tuskin kauheasti lisää. Ja mainitsemattakaan sitä, että kuinka epäkäytännöllistä akkujen kanssa säätäminen on. Akku kun on loppu saa aika nopeasti heittää vähintään yläkerralle hyvästit (tietysti jännitemittari tulisi asennukseen, ettei pidä toivoa parasta riittääkö akku :lol: ). Mutta olisihan tuollainen tietysti hauskaa hifistelyä vaikkei siitä kauheasti hyötyä olisikaan ja hintakaan ei ole kovin päätähuimaava. Mutta asiaa pitää vielä tutkia ja ottaa selvää eri vaihtoehdoista. Jos nyt ei kumminkaan aivan perse edellä puuhun- meininkiä :)

Re: Derbi goes 90cc MVT

17.1.2019 11:16

Kuminpoltossa ei ne tuplasyyläritkään auta, ilman ilmavirtausta ei juuri jäähdytystehoa ole :lol:.

Vesikiertohan ei onneksi pysähdy totaalisesti vaikka pumppu sammuu. Liposaver tms. kaveriksi joka alkaa piippaamaan/sytyttää merkkivalon kun varaus laskee liikaa + lämpömittari. Jännitemittaristahan ei ole hyötyä jos pumppu sattuu jumahtaa.

vm-rabasaan tuo ulkoinen pumppu on toki helppo tehda kun ei tarvi mitään mekaanista muuttaa, että kannattaahan sitä kokeilla. Pumpulle joku eBay pwm-säädin kaveriksi niin pystyy säädellä sopivaksi. Eli ei turhaan pyöritä isolla virralla, jos siitä ei ole hyötyä. Samalla säästyy akun varausta.