Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

29.4.2015 18:21

Moro! Ajankuluksi ajattelin tälläisen projektin väsätä. Mopona siis tuo drd pro malossi edition vai mikä lie. Muuteltu on alkuperäisestä hiukan silmällä pitäen rata ajoa, kuitenkin aika pienellä budjetilla. Lähtökohtana on se, että ajettua 2 kautta harrastemielessä mopoendurancea, kisat saa tältä kesältä jäädä. Koko romua ei kuitenkaan viitsitty myydä, joten mielessä kävi laittaa hiukan suurempaa pyttysarjaa ja ajella huvikseen lähinnä radoilla, mutta ehkä myös kadulla. Jos jossain miitissäki kävis kesällä.

Tällä hetkellä löytyvät osat:

Malossi säädettävä kisasytkä
Malossi RHQ kampura
28 dellorto+kääntyvä imukaula
Malossi vl 6, vl17 ja vl18 läpät
Metrakit pro race ylä ja alakautta putket
Polini kytkinlevyt+jouset

Puuttuvat osat:

Pyttysarja
Laakerit+stefat

Ideana oli ostaa malossin mhr team mod head 80cc sylkkäsarja lähinnä aikaisempien malossin osien kestävyyden ja varaosien saatavuuden kannalta. Näyttipä myös olevan 20% alennusta seuraavasta tilauksesta. 2 etuvannetta täytyy huomenissa lähettää symoticille pinnotettavaks ja pyttysarja varaosineen tilata niin pääsee kasailemaan.

2013 huono kuva moposta:

Kuva

2013 Helsinki tattarisuo:

Kuva


Tarkoitus olis löydä osat kiinni ja käydä ehkä penkissä säätämässä kohdalleen ja ei muutakun kovaa ajoa. Olishan sitä kiva kattella penkkilapusta paljonko voimaa tulee:D Tarkoitus tässä ei ole lähteä hakemaan maksimi tehoja, kuitenkin vakio kytkimellä ja vaihteistolla mennään. Itselle riittää, kunhan saa säätöihin ja pääsee ajamaan!

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

10.5.2015 12:17

Noniin malossin osat tilattu ja ne lähtivät torstaina tulemaan. Tilasin: mhr mod head 80cc pyttysarjan, veivin, yhden männän, 2 männänrengasta, 3 tiivistesarjaa ja kasan c-männän sokkia. 2 etuvannetta lähti viikolla symoticille pinnotettavaksi, viime vuoden kisoissa meni kummastakin pinnat poikki. Tuolle 80cc pytylle ostettiin 16000 km ajetut avaamattomat lohkot ja sorvattiin svingin kiinnike drd prolle sopivaksi. Täytyy vielä ajaa pytyn mukaisiksi, kunhan pytty saapuu. Mikäs tähän paras työkalu, dremel tai joku paineilmavinku jyrsintäterällä?

Mopoa hieman putsailtiin ja svingin laakerit rasvattiin. Nyt tässä kunnossa: Kuva
Kauheassa kunnossahan tuo on, kaaduttu varmaan sata kertaa. Tässä ei kuitenkaan haeta näyttelykuntoista, koska kaatumisia tulossa varmasti lisää ja muutenkin rahat mieluummin laittaa tekniikkaan, kuin ulkonäköön. Joitain pikkujuttuja vaihdettu: hussen takalippa ja itse tehty "lokari", kestävä supermoto etulokari, contin jarrupoljin, jalkatapit, fätbar ja käsisuojat. Riejun syyläri. Jarrupaloina sintteri palat, todella tehokkaat ja kestävät. Viime syksyltä jäi yksi huono pari sadekelin renkaita, joten ne ajetaan ensin loppuun ja sitten tarkoitus vaihtaa kuivankelin renkaat alle.

Jalkatapit hieman nähny asfalttia: Kuva

Viime kaudella oli vesiletku ongelmia, kun käytettiin läpinäkyvää letkua, jossa tuo rautavaijeri sisällä. Todellisuudessa se oli ihan paskaa ja kerran leikkaski sen takia, kun tuli reikä ja vedet karkas. Nyt ostin testiin silikoni letkua, jos olisi parempaa. Kuva
Tähän saa antaa ehdotuksia eri vaihtoehdoista. Orkkis vesiletku on vähän pieni, tuo on 19 mm.

Tässä joku päivä täytyy kilpi hakea konttorilta ja alkaa suunnittelemaan valo juttuja. Malossin sähköt on, joten virtaa sieltä ei saa. Takalippaan varmaan joku pieni kilventeline valolla ja etunumerokilpeen joku pieni valo. Penkin alle täytyy sitte varmaan laittaa akku. Tähän tarvis neuvoja/ ratkasu miten helpoin tehdä. Vilkkuja ei tarvise. Jarruvalojen katkaisijat on poistettu, joten jarruvaloakaan ei tule. Myös jonkinlainen nopeusmittari olis ihan kiva, tähän vaihtoehtoja? Mahdollisesti myös kierros ja lämpömittari.

Putkivaihtoehdoista kävi mielessä, että voca racing 80cc voisi olla tehokkaampi, mutta ajetellen ehkä tulevia kisoja taitaa prorace toimia paremmin 50cc:n kanssa. Jos jollakin lojuu tallin nurkassa tommonen voca, saa tarjota! Kytkinkruunu oli riesa jo 50cc:llä, väljistyttyään alkoi rallattamaan. Joskus näin myytävän kytkinpakettia 140e hintaan, mutta enää ei tahdo löytyä. Toi tulee olemaan varmasti suuri ongelma ja siihen tarvis jonkun paremman ratkasun. Noita ehjiä kruununa mulla on muutama, muttei jaksais vaihdella muutaman tunnin välein. Vaihteisto pysyy vakiona, mutta jos leviää, sitten todennäköisesti vahvempi tilalle. Kesti kyllä hyvin 50cc:llä. Tuolla 50cc malossin bolt on kitillä lähti viimekesänä 10,3 hp ja vain 10300 kierrosta, kun ei kiertänyt enempää. Saas nähdä paljon 80 cc antaa ulos ja paljonko pitää muutella, että sais kaiken. Penkissä kuitenkin tarkotus käydä.

Näitä odotellessa: Kuva

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

10.5.2015 14:29

Tuolla 50cc malossin bolt on kitillä lähti viimekesänä 10,3 hp ja vain 10300 kierrosta

Mikä sylinteri tarkalleen kyseessä? MHR Replica, MHR vai MHR Team?
Team -mallissa muistaakseni 3-osainen pakoaukko ja huomattavasti suuremmat huuhtelukanavat kuin tuossa kuvan pytyssä.

Noita ehjiä kruununa mulla on muutama, muttei jaksais vaihdella muutaman tunnin välein. Vaihteisto pysyy vakiona, mutta jos leviää, sitten todennäköisesti vahvempi tilalle.

Millä tavalla ne kruunut väljistyy? Se holkki/kruunun holkin "pesä" vai kruunun niitit?
Scootfastin mukaan Rabasan ongelmakohde se holkki/kruunu -systeemi, koska välissä ei ole neulalaakeria/neulalaakereita.
Tällä saat itsellesi neulalaakeroidun kytkinkruunun.

Vaihteistot on hajonnut joillakin vain sen vuoksi, että on ollut liian paljon ajettuja..
Hampaat alkaneet hakkaamaan ja sitten lopulta hampaat murtunu rattaista.
Tai neulalaakerit hajonnu ja sen vuoksi menny koko vaihdelaatikko solmuun.


Toki jos haluaa saada moottorista mahdollisimman pomminvarman - ehdottomasti kannattaa metsästää todella vähän ajettu vaihteisto / ostaa uusi (Bidalotin tai Metrakitin valmistama); jos budjetti venyy riittävästi.
Itse pidän parempana ratkaisuna kuitenkin (vähän)käytettyä vaihteistoa uusilla neulalaakereilla.. sen verran kalliita kuitenkin nuo uudet tarvike vaihdelaatikot (laadukkaat sellaiset).

Putkivaihtoehdoista kävi mielessä, että voca racing 80cc voisi olla tehokkaampi, mutta ajetellen ehkä tulevia kisoja taitaa prorace toimia paremmin 50cc:n kanssa.

Most 80/90 putkistoa ovat kehuneet ehkä jopa tehokkaimpana vaihtoehtona n. 80cc moottoreille. Sitä saa tietääkseni vain Scootfastilta.
Toki kannattaa kysellä eri yrityksiltä noista putkistoista. ;)

50cc moottorin kanssa kannattaa pitää sitten ihan sille 50cc tekniikalle tarkoitettu Pro Race (jos sellainen nimenomaan löytyy, eikä 70/80cc versio).
Sen verran merkittäviä eroja kuitenkin noissa 50-80cc putkistoissa.

Täytyy vielä ajaa pytyn mukaisiksi, kunhan pytty saapuu. Mikäs tähän paras työkalu, dremel tai joku paineilmavinku jyrsintäterällä?

Dremel (sähkökäyttöinen) tai pieni paineilmavinku (portaattomasti säädettävällä kierrosluvulla - Biltemasta saa n. 30€ hintaan).
Hiomakivet, hiomarullat ja timanttiterät ainakin sopivat parhaiten alumiinin työstöön - JOS ei ole tarkoitus ottaa paljon lastua jostain.

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

10.5.2015 16:59

Mikä sylinteri tarkalleen kyseessä? MHR Replica, MHR vai MHR Team?
Team -mallissa muistaakseni 3-osainen pakoaukko ja huomattavasti suuremmat huuhtelukanavat kuin tuossa kuvan pytyssä


Malossi mhr team mod head sylkkä ja on 3-osaisella pakoaukolla. Ehkä kuva vääristää huuhteluiden kokoa? Pytty tosiaan viilaamaton ja muutenkin koko viri paketti oli vähän perseellään. En tiedä mitä siitä lähti tehtyjen muutoksien jälkeen. Jos en väärin muista malossi kehui 16 hp tuolla kyseisellä setillä oikealla viripaketilla. Oliskohan sitten ollut, että 80cc:nä 20hp, mutta tähän ei varmasti tässä projektissa päästä.

Millä tavalla ne kruunut väljistyy? Se holkki/kruunun holkin "pesä" vai kruunun niitit?
Scootfastin mukaan Rabasan ongelmakohde se holkki/kruunu -systeemi, koska välissä ei ole neulalaakeria/neulalaakereita.
Tällä saat itsellesi neulalaakeroidun kytkinkruunun.

Vaihteistot on hajonnut joillakin vain sen vuoksi, että on ollut liian paljon ajettuja..
Hampaat alkaneet hakkaamaan ja sitten lopulta hampaat murtunu rattaista.
Tai neulalaakerit hajonnu ja sen vuoksi menny koko vaihdelaatikko solmuun.

Toki jos haluaa saada moottorista mahdollisimman pomminvarman - ehdottomasti kannattaa metsästää todella vähän ajettu vaihteisto / ostaa uusi (Bidalotin tai Metrakitin valmistama); jos budjetti venyy riittävästi.
Itse pidän parempana ratkaisuna kuitenkin (vähän)käytettyä vaihteistoa uusilla neulalaakereilla.. sen verran kalliita kuitenkin nuo uudet tarvike vaihdelaatikot (laadukkaat sellaiset).


Luulen, että ne niitit siellä väsähtää ja sitten alkaa pitämään ääntä. Huomasin samaa rallatusta vaikka kuinka monessa mopossa kisoissa. Ehkä se ei muita haittaa:D Tuli tuohonkin ongelmaan nyt selvyys, kiitoksia siitä. Täytyy varmaan tollanen setti tilata, jonka linkkasit.

Törkeän hintaiset neulalaakerit oli ajatus laittaa uudet. Pitää sitten miettiä uudestaan vahvistettua vaihteistoa, jos leviää.

Most 80/90 putkistoa ovat kehuneet ehkä jopa tehokkaimpana vaihtoehtona n. 80cc moottoreille. Sitä saa tietääkseni vain Scootfastilta.
Toki kannattaa kysellä eri yrityksiltä noista putkistoista. ;)

50cc moottorin kanssa kannattaa pitää sitten ihan sille 50cc tekniikalle tarkoitettu Pro Race (jos sellainen nimenomaan löytyy, eikä 70/80cc versio).
Sen verran merkittäviä eroja kuitenkin noissa 50-80cc putkistoissa.


Täytyypä kysellä mikä putkisto olis paras vaihtoehto tolle mun viripaketille. Aikaisemmin on tullut kyseltyä noilta firmoilta ja aika heikosti on tullut vastauksia. Tosin varmaan vaikuttaa erittäin huono englanti:D

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

10.5.2015 17:34

Malossi mhr team mod head sylkkä ja on 3-osaisella pakoaukolla. Ehkä kuva vääristää huuhteluiden kokoa?

Noita MHR Team pyttyjä nähnyt myytävänä netissä.. niin niissä on ollut vähän erilaiset huuhtelukanavat; tarkemmin sanottuna apuhuuhtelukanavat huomattavasti suuremmat.

Onhan nuo kyllä muodoltaan hyvän näköiset ja kohtuullisen isot.

Tosiaan n. 20hp luokkaa valmistaja lupaillut siitä 80cc Team pytystä.
Todennäköisimmin tarkoittaa kampiakselitehoa.

Toivottavasti kuitenkin saat penkitystulokset sillä pytyllä. :)
Olisi todella mielenkiintoista nähdä, minkälaista käyrää sen kanssa oikeasti voi saada.

Luulen, että ne niitit siellä väsähtää

Joo sen oon kyllä itekkin huomannut.
Miulla on 3kpl kytkinkruunuja (joista 1 kiinni koneessa tällä hetkellä) ja jokaisessa on väljää niiteissä.. yhden niistä pitäisi olla alle 10tkm ajetusta moottorista!

Aikaisemmin on tullut kyseltyä noilta firmoilta ja aika heikosti on tullut vastauksia. Tosin varmaan vaikuttaa erittäin huono englanti:D

Njoo.. Esim. tuolta Scootfastilta eivät kovinkaan ahkerasti vastaile, jos englanniksi kirjoittaa viestiä.
Käytä Google kääntäjää ja sitten lähetä viesti ranskaksi.. alkaa nimittäin vastauksia tulemaan ihan eri tavalla. :lol:
_______

Kannattaa muuten harkita läppärungon ja kaasuttimen vaihtoa.
VForce 3 läppäventtiilistä positiivisia kokemuksia (alkuperäisillä Moto Tassinarin läpillä), sekä PWK kaasuttimista.
Tähän mennessä ollut Dell'orton ja Mikunin kaasuttimia (14-28mm), eikä mikään niistä ole ollut läheskään yhtä helppo ja mukava säätää kuin PWK (kopio) kaasutin.

CR85 läppäventtiilit menee läppäkanavan avarruksella Rabasaan.
KX85 ja YZ85 läppävenojen reikiä joutuu levittämään vähäsen, jotta sopii kiinni + läppäkanavan avarrus.

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

10.5.2015 19:21

Noita MHR Team pyttyjä nähnyt myytävänä netissä.. niin niissä on ollut vähän erilaiset huuhtelukanavat; tarkemmin sanottuna apuhuuhtelukanavat huomattavasti suuremmat.

Onhan nuo kyllä muodoltaan hyvän näköiset ja kohtuullisen isot.

Tosiaan n. 20hp luokkaa valmistaja lupaillut siitä 80cc Team pytystä.
Todennäköisimmin tarkoittaa kampiakselitehoa.

Toivottavasti kuitenkin saat penkitystulokset sillä pytyllä. :)
Olisi todella mielenkiintoista nähdä, minkälaista käyrää sen kanssa oikeasti voi saada.


Ollaan tilattu aina tuolta malossi storesta, kuitenkin lähettänyt meille replica pyttyjä:D Mulla on noita 50 cc pyttyjä kolme, täytyy vertailla keskenään.

Varmasti tuo 20hp tarkoittaa kampiakseli tehoa. Tietysti ne on mitannu sen jollain 0,5% seoksilla ja saakelin laihalla, et varmaa kiertää pitkälle..

Noista malossin kisasähköistä oon kuullu aika paljon pahaa, ettei sais säätöihin ja ei olis parhaat. Tosin niistä aikasemmista, joita ei pystyny säätää cdi:stä. Meillä tosiaan täysin säädettävät.

Penkki aikaa täytyy alkaa soittelemaan, kun saa koneen nippuun ja penkittäjän kans aikataulut kohillee+ vapaapäivän töistä:D

Täytyy nyt muutama kiekka radalla ajaa hissuksee sisää ja vähä tarkkailla suutinta, ettei ennen penkkiä leikkauta:D Taino eikai se leikkauttaminen ennekää oo haitannu, osia kyllä saa.

Tuosta kaasari asiasta, 50 cc:lle mietittiin mikunin 24 millistä. Tuo 28 taitaa olla liian iso. Mutta mikuni ei siis paras? Eikai se hinta aina kaikkea kerro. Dellorto oli aika mielenkiintonen säätää, kun 50cc:llä toimi pääsuuttimella 148 (myös tehokkain), mutta joskus ajettiin 175 pääsuuttimella. Täytyy tosin muistaa ilman lämpötilat, sun muut. Mutta tiivistettynä kauan sai ettiä säätöjä, että toimi oikein.

Noista ranskalaisista nettikaupoista on hyvin huonoja kokemuksia.. Dam sportilta tilattiin iso tilaus ja lähettivät putkiston ilman välipilliä. Kysyin asiasta ja vastaus kuului "olemme kyllä lähettäneet sen" Sitten vastasin: ollaan teiltä tilattu palikkaa niin suurella summalla, että jos ei välipilliä kuulu, vaihdetaan osafirmaa. Sitten lähettivät 2 eri holkkia ja sen jälkeen suostui lähettää se välipilli.. Tähän meni arviolta 2kk. Saksasta osat tulee aina muutamassa viikossa ja aina oikeat. Voihan toi scootfast olla poikkeus, en oo ennen tollasesta kaupasta kuullu.

Kannattaa muuten harkita läppärungon ja kaasuttimen vaihtoa.
VForce 3 läppäventtiilistä positiivisia kokemuksia (alkuperäisillä Moto Tassinarin läpillä), sekä PWK kaasuttimista.
Tähän mennessä ollut Dell'orton ja Mikunin kaasuttimia (14-28mm), eikä mikään niistä ole ollut läheskään yhtä helppo ja mukava säätää kuin PWK (kopio) kaasutin.

CR85 läppäventtiilit menee läppäkanavan avarruksella Rabasaan.
KX85 ja YZ85 läppävenojen reikiä joutuu levittämään vähäsen, jotta sopii kiinni + läppäkanavan avarrus.


Noita Vforcen läppiä ollaan ennenkin suunniteltu, mutta hintansa takia päädyttiin malossiin. Katsotaan, josko nuo tilaisi ja penkittäis Vforce vs malossi. Näkis eron helposti.

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

11.5.2015 0:37

Itsellä ainakin pelkästään positiivista kokemusta tuosta Scootfastistä, tilannut paljon osia. Myös pariin kertaan ovat korvanneet valmistusvirheiset osat heti kun lähetin kuvat.

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

12.5.2015 16:14

Iha kiintoisa proju mikäli viedään loppuun saakka.

Törkeän hintaiset neulalaakerit oli ajatus laittaa uudet.


Mihin viittaat tällä? Mä sain uudet (merkkinä taisi olla FAG) D50B0 vaihteiston neulalaakerit yhteensä alle vitosella. 8)

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

12.5.2015 20:39

Joo täälläkin paikallisessa laakeriliikkeessä oli huimat 2e/kpl ne vaihteiston neulalaakerit. :D

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

12.5.2015 20:40

Noista malossin kisasähköistä oon kuullu aika paljon pahaa, ettei sais säätöihin ja ei olis parhaat. Tosin niistä aikasemmista, joita ei pystyny säätää cdi:stä. Meillä tosiaan täysin säädettävät.

Oon kyllä huomannut monien mopoendurance tiimien suosivan noita Malossin sähköjä.. etten ihan uskoisi niiden olevan huonoa laatua.

Ohjelmoitava CDI yksikkö on todella iso plussa.

Tuosta kaasari asiasta, 50 cc:lle mietittiin mikunin 24 millistä. Tuo 28 taitaa olla liian iso. Mutta mikuni ei siis paras?

28mm:llä kaasarilla saattaa loputkin tehot pieniltä kierroksilta kadota.. penkissä olisi tietenkin paras testata erilaisia kaasuttimia, että millä tehoalueesta saa miellyttävimmän.

GSF Dyno toiminee tuollaisessa testaamisessa parhaiten, koska ei maksa käytännössä mitään.

Mie oon sitä mieltä, ettei pyöreäluistista kannata pahemmin noihin vehkeisiin hommata.. eli kannattaa suosia litteäluistisia / D -luistisia (vähemmän ilman pyörteilyä litteäluistisella).
Esim. Mikuni TM/TMX, Keihin PWK, Dell'orto VHST.. nuo ovat melko suosittuja; etenkin PWK kaasuttimet (aidot, sekä kopiot).

Noista ranskalaisista nettikaupoista on hyvin huonoja kokemuksia

Tilasin joskus talvella Maxiscootilta (ranskalainen) ja Animotosilta (espanjalainen).

Maxiscootilla tilaus hoitui todella helposti ja nopeasti. Osat tuli n. viikossa.
Animotosin kanssa oli hieman ongelmaa, koska heidän sivuillaan oli vielä vanhat s.postiosoitteet.
Ja siellä saattoi olla jonkinsortin ruuhkaa/tms., joka hidasti toimintaa.
Kuitenkin onnistuin löytämään uuden s.postiosoitteen ja sain heihin yhteyttä.
Lopulta osat saapuivat 3:ssa päivässä siitä laskettuna, kun veivät ne postiin.


Noita Vforcen läppiä ollaan ennenkin suunniteltu, mutta hintansa takia päädyttiin malossiin. Katsotaan, josko nuo tilaisi ja penkittäis Vforce vs malossi. Näkis eron helposti.

Uutena tosiaan maksavat aivan helvetin paljon.
Käytettynä kun noita ostaa, niin kannattaa vältellä niitä joissa on tarvikeläpät.
Kisakoneella taitaa vieläkin olla SX65/SX85 tai YZ80/85 VForce 2 läppärunko myytävänä.. SX65:sen läppävenojakin ovat Rabasan lohkoihin asennelleet ulkomailla onnistuneesti. SX85:sta en osaa varmasti sanoa mitään.

Mihin viittaat tällä? Mä sain uudet (merkkinä taisi olla FAG) D50B0 vaihteiston neulalaakerit yhteensä alle vitosella.

Ainakin mie tarkoitin niitä lohkojen neulalaakereita JA vaihdeakselin/rattaiden neulalaakereita. ;)

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

13.5.2015 20:31

Noniin katselin tilauksen seurannasta, että malossin paketti on suomessa. Jos se vaikka perjantaina tulis niin pääsis lyömään koneen nippuun ja odottelemaan etuvanteita symoticiltä.

Noista läpistä vielä. Ei viittis tilata uutena noita, kun tosiaan maksavat sen 170 e. Jos joku löytää käytettynä järkevään hintaan, voi vaikka tänne linkkailla tai yksityisviestillä. Olis mielenkiintosta tosiaan nähdä paljonko on penkissä malossin läppiin eroa!

Joskus muutama vuosi sitten tuli tilailtua ulkomailta ja ostettua sumekolta kaikkea drd pron alkuperäisosaa mm iso kasa laakereita. Jotenkin jäi sellainen olo, että olisivat nuo neulalaakerit olleet kalliita. Noh, noita alkuperäisosia nyt iso kasa vielä löytyy, joten kiinni vaan.

Iha kiintoisa proju mikäli viedään loppuun saakka.


Ajetaan ainakin tämä yksi pytty loppuun. Toivotaan ettei tulis täystuhoa moottoriin ihan muutaman tunnin päästä.. 2 kesässä malossin 50 cc tekniikalle kertyi tunteja 87. Tällä hetkellä menossa kolmas pytty ja sekin hieman vaurioitunut pakoaukon kohdalta. Tuolla tuntimäärällä näin äkkiseltään muisteltuna:

-Veivi poikki ja moottorin täystuho
-Veivin laakerit meni -> leikkas
-Vesiletku rikki -> leikkas
-Yhet malossin sähköt suli
-Lukematon määrä kytkinkruunuja
-Paskaa alakerrasta männän päälle ja leikkas

Tosiaan tehoja 10,3 hp ja kattavalla huollolla. Pitää kuitenkin muistaa, että tämä kaikki 87 tuntia testi/rata/kisa ajoa. Jos noita tapahtumia vertaa tuntimäärään voi olla varma ettei ilman murheita mennä tällä vielä tehokkaammalla paketilla:D

Sitten öljy asioihin. Pitäis tilailla 2-t öljyä. Ennen ollaan käytetty motul 800 seoksella 3%. Kuitenkin aika moni vihjaili, että kannattais vaihtaa castrollin A747. Suomesta kuitenkin sen verran kallista tuo kyseinen öljy, jotta menee tilaushommiksi. Saksan ebaysta näyttäisi saavan 15,4e/litra tilatessa 12 litraa. Tällä kaudella menis varmaan just se 6 litraa ja loput jäis 2016 kaudelle. Säilyykö lämpimässä ja kuivassa? Sitten erään suomalaisen mopon varaosafirman provosointia: "älä tilaa, et tiedä mitä ne sinne laittavat, ihan sama ostaa suomesta" Eiköhän saksasta ihan kelpo kamaa saa? Toisin, olis jos jostain kiinasta tuota öljyä tilaisi. Ajateltiin laittaa 3,5-4% riittävän voitelun takaamiseks, vaikka vähän voi tehoissa hävitä.

Kaasari tosiaan meillä tuo 28 VHST ja ei varmaan sitä ihan heti muuteta. Sais taas tehdä pikakaasulle uuden vaijerin ja ehkä putsaria vaihtaa.

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

13.5.2015 20:55

VForce 2 läppäventtiili [KTM SX85]

2 kesässä malossin 50 cc tekniikalle kertyi tunteja 87

Oliko muuten kiertarilla paljon ajettu, kun päätti katketa?

Sitten öljy asioihin

Ainakin miulla on positiivisia kokemuksia Klotz Super Techniplate öljystä.
Sitä käyttänyt 3,5% seoksella E85:sen kanssa.. vaikka tulppa suli (pakolämmöt nous niin korkealle, että sulatti tulpan ja alkukäyrästä hävitti maalit), ei männälle käynyt mitään - pytty näytti edelleen samalta kuin kiinni laitettaessa.

Nyt on litran purkki Maxima 927 ölppää.. vielä en osaa sanoa ko. aineesta mitään.
Ensi viikolla pitäisi päästä kunnon kokeiluun mopossa (polttoaineena metanoli). Ehkä sitten voipi kehua tai haukkua.

Jotkut myöskin käyttäneet risiiniöljyä positiivisin kokemuksen.. eikä ole kallista!

Edit. Linkki korjattu
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 14.5.2015 16:20, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

13.5.2015 21:09

itellä oli riejussa bensa/metanoli/risiiniöljy ainetta ja pelitti hyvin :D

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

13.5.2015 22:58

A747 on tosiaan risiiniöljypohjainen. Siitähän voi toki keksiä ongelmia erottumisen, UV-herkkyyden ja säilytyksessä tapahtuvan lakanmuodostuksen muodossa (kaasari täyttyy punaisella töhnällä). Täällä ajellaan Shell Advance Racing M öljyllä, joka on n. 75% risiiniöljyä ja loput synteettistä. Kestää kuumalla kelillä ilmajäähykoneessakin (16rwhp@12krpm@<80cc), mutta bensalla ajaessa syö kohtuu herkästi tulppia jos liiaksi köröttelee. On aika jäykkää tavaraa paljaaltaan ja pakokaasujen haju on omalaatuinen.

Korkean kuormituksen bensakäytössä annostus muistaakseni 4,0-4,5%. RE85 käytössä tuo pelaa tosi hyvin erittäin matalalla kuormituksella ja tyhjäkäyntiköröttelyllä. Tällöin annostus on 3,5% ja tulppa ei tahdo mennä tukkoon edes väkisin yrittämällä. Tuota Shelliä saa halvalla tavan Motonetistä. Risiinipohjaisilla öljyillä on tosiaan erittäin hyvä lämmönkesto ja voitelun katketessa ne antavat enemmän anteeksi kuin synteettiset öljyt. Yleensäottaen rissapohjaisten öljyjen annostus on myös hieman reippaamman puoleinen synteettisiin verrattaessa.

Muistaakseni olivat joskus dynotelleet kelkan koneita eri öljyprosenteilla (toki seossuhteet oli korjattu aina tarpeen mukaan): Muistikuvien mukaan paras teho saavutettiin jossain 5-6% tietämillä, mutta sitä en mene vannomaan että kokeilivatko enää suurempia prosentteja. Jennings kokeili -78 öljyprosentin vaikutuksia PE250:ssä: Testissä kokeiltiin 30:1; 20:1 ja 15:1 pitoisuuksia, joista suurimman ja pienimmän välinen tehoero oli 15,7% öljyisemmän hyväksi.

Veikkaisin että tommosessa vesipyssyssä TTS aka. Power1 Racing välttää oikein hyvin, eikä m-renkaan juuttumisestakaan tarvise huolehtia. Sekin on ihan Motonettikamaa. Jos rissapohjaista haluaa käyttää, niin Kärkkäinen myy myös raakaa rissaa 7,5€/l. On jo tosi tönkköä tavaraa. Saattaa olla jo vähän heikkolaatuisempaa rissaa mitä nuissa blendeissä on mukana.

Re: Derdi DRD Pro SM 80cc malossi

14.5.2015 2:16

Tuna-71 kirjoitti:Veikkaisin että tommosessa vesipyssyssä TTS aka. Power1 Racing välttää oikein hyvin, eikä m-renkaan juuttumisestakaan tarvise huolehtia..


+1. Tällä on menty ja tullaan menemään jokaisella 2-tahti pelillä. Kolmen rossan seoksella.