Täällä voit esitellä laajemmat projektisi ja kertoa sen eri vaiheista projektin edetessä.

Derbi Senda BRK 90cc | HighEnd | Voca Racing | THE END :(

2.10.2014 23:47

Morjesta, ois tarkotus nyt väsätä pieni topicci koskien omaa mopoani.
Kyseinen malli on(oli) Derbi Senda X-Race SM.

Olen omistanut mopon jo 4vuotta, koettu paljon huonoa ja hyvää kuten ensipäivänä leipominen johtuen entisen omistajan taidokkaasta männän asennuksesta (mäntä osoitti imupuolelle).

Ostokunto:
Kuva

Kuva

Kunto projektitopicin alussa:
Kuva

Kuva

Kuva

Entinen tekniikka oli:
  • Airsal 72cc ALU-TECH
  • Dellorto 21mm Racing
  • MVT Imukaula 21mm
  • Bidalot MXR putkisto
  • TPR VForce3 AM6(Modattuna)
  • TPR Kampiakseli
  • SKF C3 Laakerit
  • Malossin kytkinjouset

#2
  • Airsal 80cc
  • Huuhtelulähdöt muotoiltu lohkonpuolelta Airsalille
  • TPR PWK 28mm
  • Honda CR85 Imukaula
  • TwinAir putsari
  • Voca Racing Putkisto
  • TPR VForce3 AM6(Modattuna)
  • Doppler Endurance ARP:n kangella
  • SKF C3 Laakerit
  • Malossin kytkinjouset
  • MOST kytkinlevyt

Näin kävi joskus 72cc setillä:
Kuva

Mutta sitten pääasiaan.

[EDIT: 1.1.2015 Airsal 80cc kannentiiviste hajosi.. Miksi? Koska tiivisteseinämässä oli 2 terävää uraa. Seurauksena nesteet alakertaan ja Doppler Endurance kampiakselin kiertokangen tappiin suli syvä ura ja petarit menivät samalla. Airsal korvasi sylinterisarjan ja petarit muttei kampiakselia.

[EDIT: 24.12.2015 Malossin prikka meni palasiksi 2500km kohdalla ja mäntä meni, Airsal 80cc:n aika on ohi ja saa levätä rauhassa koska tilalle tulee BRK:n setti.

[EDIT: 15.8.2016 Tekniikka ja mopo on myyty pois autokuumeen takia.. Kiitos kaikille lukijoille ja ohjeistajille. En täältä foorumilta kummiskaan katoa mihinkään. :)

Eli aikomus on:
  • BRK R45 50mm Sylinteri ON!
  • BRK R45 45mm Kampiakseli ON!
  • Lohkojen avarrus pidemmälle iskulle ON!
  • Lohkojen maalaus hopeaksi ON!
  • Huuhtelulähtöjen muotoilu BRK:lle lohkoista ON!
  • Läppäkanavan kevyt ohjaus lähdöilleON!
  • SKF 6204 / TN9 C3 #2 ON!
  • Dominon pikakaasu ON!
  • MOST kytkinlevyt ON!
  • Malossi jouset ON!
  • Kytkinkruunun laakeroiminen ON!
  • Kytkinkruunun hiominen ON!
  • Kytkinkruunun niittienprässäys ON!
  • Magneetonkoppa ON!
  • Stage6 Lämpömittari & M14x1,5 Anturi ON!
  • 15/53 Välitykset ON!
  • Voca Racing Carbon 80cc ON!
  • TPR VForce3 Modattuna ON!
  • Honda CR85 Imukaula ON!
  • TPR PWK Ø28mm ON!
  • 50mm kiinnityksellä oleva ilmanputsari ON!
  • MVT Digital Direct kisasähköt ON!
  • Uusi kilvellinen runko ja maalaus ON!


Muuta?
  • Marzocchi USD Keula (omavalmisteisella akselilla ja holkeilla)
  • Koso DB-01R Mittaristo
  • Gilera SMT 09' Etukatteet
  • Bilteman alakauttainen peili
  • Primer pakkaskelejä varten
Saa ehdottaa jotain muutakin. :)

Kuva
Viimeksi muokannut JX  päivämäärä 15.8.2016 19:34, muokattu yhteensä 70 kertaa

Re: |Derbi Senda 72cc goes 80cc|

3.10.2014 7:23

Näyttää kyllä laakerivian takia leiponeen. Yläpään neulalaakeri hajonnut -> ottanut kanteen? Tai kampuran alapään neulalaakeri hajonnut -> löynyt mäntää kanteen ja hakannut myös yläpään laakerin hajalle. Yläpään laakerin hajottua mäntä on hakeutunut jotenkin vinoon ja vetänyt nuo skraadut tuonne pyttyyn?

Tämä siis ihan spekulaatiota, mutta itse ainakin selvitän leipomisen syyn aina perusteellisesti ennen uuden setin kasaamista, ei jää varaa saman virheen toistamiselle. ;)

Re: |Derbi Senda 72cc goes 80cc|

3.10.2014 12:19

Kiertokanki oli kunnossa, ei jälkiä eikä ylöspäin mitään väljyyttä.
Pitäisi tuo kone purkaa ja alkaa katsomaan mitä alakerta sanoo.
Ihmettelen kovasti jos itse vika alkoi alakerrasta, remppasin samalla kun asensin Airsalin ja muut hilpeet.

Kuva

Kuva

MVT:n läppärungosta on saattanut lentää jotain alakertaan kun sekin pääsi halkeamaan 180km kohdalla.
Kuva

Osia odotellessa käytin takavanteen laakeripesät koneistettavana ja vaihdoin samalla renkaat nastoihin.

Kuva

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

3.10.2014 15:36

Mitenkäs tuo kampura sitten hajosi jos kiertari ei mennyt? Seuraillaan mitä tästä tulee... ;)

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

3.10.2014 18:44

Kampurassa on sivuttais väljyyttä, toki sitä aina on vähän mutta nyt sitä on paljon paljon enemmän.

Ja en usko että neulalaakerissa oli vikaa koska siitä ei ollu irronnut mitään ja kiertokangessa pitäisi näkyä jäljet. Ja sokat olivat paikoillaan mäntää irrottaessa että ei niistäkään nuo naarmut tulleet.

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

3.10.2014 22:55

Hyvään suuntaan on Derbi mennyt, ja paljon oli huiput noilla 72cc hilppeillä? :)

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

4.10.2014 10:11

14/65 väleillä 103km/h. Ja kiitos! 8)

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

9.10.2014 14:44

En ole ehtinyt päivittelemään kuumeen ja flunssan takia. Heti kun paranen niin puran koneen ja katson mitä yllätyksiä sieltä löytyy. Ja scootfastiltä tuli viestiä etteivät korvaa mutta antavat alennusta seuraavasta ostosta. Joten asia näyttää aika hyvältä atm. 8)

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

11.10.2014 1:06

Jaha, laitetaas seurantaan ja katellaan nyt mitä tästä tulee ;) Jos ei seuraavan airsalin kanssa nuin huono tuuri kävis ? :lol:

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

12.10.2014 15:26

Noniin nyt olen terve ja purin koneen ja samalla tarkistin kaikki. Ihme kyllä, kaikki olivat ehjää alakerrassa jopa stefat ja laakerit jne. Ihmettelen kovasti sitä sivuttaisväljyyttä kun testasin magneetonpuolelta sinäpäivänä kun leipoi. Eli veikkaan yhä kovasti männäntapin pinnotevikaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Osia en vielä pääse tilailemaan rahaongelman takia, 220€ löytyy mutta hinta on 259.71€ :lol:

Kuva

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

15.10.2014 16:04

Osat tilattu, nyt pitää vain jaksaa odottaa. :lol:

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

22.10.2014 13:11

Noniin, vihdoin saapuivat osat kotiovelle ja kaikki olivat paketissa. :)
Tässä lähipäivinä kasaan ja pistän kuvia.
Kuva
Viimeksi muokannut JX  päivämäärä 15.2.2015 22:44, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

22.10.2014 22:41

Mikä putki kiinni ekassa ja tokassa kuvassa?

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

23.10.2014 15:28

Bidalotin putki, mallinimeä en nyt muista mutta helvetin harvinainen putki. Todella hyvä putki keulimiseen ja muuhun kikkailuun. Harmi että myin pois. :(
(Ainoa ongelma siinä oli ruostuminen, vaikka kuinka kiillotin ja lakkasin niin lakka suli vähitellen ja lika kertyi lakkaan).

Tänään on jo edistytty koneen kasaamisessa, alakerta alkaa kohtapuolin olla kasassa. Nappaan illemmalla kuvia. 8)

Se ihme sivuttaisväljyys johtui lohkojen laakeripesien väljyydestä. :itku:
Laitoin lukitteen väliin ja kyllä pysyy. :D

Re: Derbi Senda 72cc Goes 80cc | Airsal | Bidalot | TPR VFor

24.10.2014 20:12

Noniin nyt on kone kokonaan kasattu ja derbissä kiinni! Mutta tietenkin aina jotain pientä probleemaa tulee. Huomasin että MVT:n 21mm imukaula oli revennyt muttei kokonaan puhki. Oli se pakko vaihtaa väliaikaisesti vakio 14mm imukaulaan ettei repeä kokonaan ja käy laihalla.
Kuva

Sitten laitoin ensimmäistä kertaa käyntiin, annoin käydä ja nätistihän se kävi. :)
Jostain syystä aina nämä airsalin jäähdytysletkun kiinnityskohdat vuotaa, se kierrettävä osa ei ollut jostain syystä tiivis niin laitoin lukitteen väliin ja hyvin se on pitänyt. En vielä ole kuitenkaan sisäänajanut kokonaan niin huippuja en tiedä.

Kuva
Kuva

Eli seuraavaksi luvassa välien vaihtoa ja edelleen metsästän sitä kilvellistärunkoa(2006 ->) :D