Tuli tuossa vastaan tuommonen vanha Suzuki S, joka oli muutaman vuoden ainakin seissyt tutulla tallin nurkalla.
Valitettavasti lähtötilanteesta ei ole kuvia, mutta mopedi näytti suurinpiirtein tältä: (Ilman sivukatetta ja etumaskia ja aika paljon huonommassa kunnossa.)
Siinä mopoa purkaessani ja osia kunnostellessa tuli jo mietiskeltyä tekniikkapuolen piristystä. Aluksi kävi mielessä, että laitetaan "perusvirit" 80 kuutioinen sylinteri, isompi kaasari ja tehoputki. Osia metsästellessä nettivaraosasta tuli kuitenkin hullu ajatus mieleen, että mitäs jos laittaisikin 125 kuutioisen vesijäähykoneen PV:n koneen paikalle. No tuumasta toimeen ja vastaan kävelikin ilmeisesti käyntikuntoinen ja valmiiksi purettu Yamaha RD 125 -82 kone. Ei muutakun puhelin kouraan ja kauppoja sopimaan ja kone olikin jo haettavissa muutaman päivän päästä matkahuollosta.
Nyt on runko hiottu ja maalattu, tankki maalattu, penkin runkolevy korjattu. (Pulttien kiinnikkeet hitsattu uudelleen ja hionta+maalaus.) Sitten pääsinkin jo sovittelemaan RD:n konetta runkoon.
No kävikö kone "heittämällä" paikalleen? Ei käynyt. Mootottorin taka-alakiinnike käy paikoilleen, mutta muut kiinnikkeet joutuu tekemään uudelleen. Kaasutin ottaa vakioimukaulalla runkoon kiinni, joten imukaulan joutuu tekemään uudestaan. Muuten näyttäisi siltä että ilman suurempia ongelmia koneen saa paikalleen. (Mitä nyt vähän kiinnikkeiden hitsailua ja ketjulinjojen passailua edessä.
)
Suurin ongelma on tällähetkellä se, että RD:n ketjut ovat 428 ja Suzukin 420. RD:n koneeseen ei käy (yllätys) PV:n eturatas, joten on siirryttävä käyttämään 428 ketjua.
Suzuki S:ään ei oikein tahdo löytyä sellaista takaratasta jolla tuo olisi mahdollista. Tässä vielä kuvat takarattaista:
RD:
Suzuki S:
Olen miettinyt seuraavia ratkaisuja tähän ongelmaan.
- Teen/teetätän (jossain ammattikoulussa) sovitepalan, jolla RD:n takarattaan saa kiinni tuohon takarumpuun.
- Vaihdan jostain toisesta moposta/crossista takavanteen, jossa käytetään 428 ketjua.
Ongelmana tässä on se, että ketjut pitäisi saada paikalleen ennenkuin moottorin kiinnikkeitä voi sen enempää alkaa tekemään. (Saa ketjulinjan suoraksi.)
Nyt voi esittää tähän ratkaisuja tuohon ongelmaan, jos jollain on koulussa/töissä mahdollisuus sorvata sovitepala, niin voin siitä jokusen euron maksaa. Tai jos joku tietää, minkä yleisen mopon/crossin takaratas on 428 ketjulla, niin otetaan ehdotuksia vastaan.